eitaa logo
زمزم احکام
883 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
365 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 خواندن نماز به نیت قضا در وقت ادا ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وضو و غسل با وجود ناخن بلند 💠 سوال: آیا بلند بودن مانع رسیدن آب به زیر ناخن و در نتیجه باعث باطل شدن می شود؟ ✅ جواب: صرف بلند بودن ناخن، مانعی برای وضو محسوب نمی شود و موجب بطلان آن نیست؛ اما اگر زیر آن مقدار از ناخن که از حدّ معمول بلندتر است، مانعی باشد بايد برطرف شود. ➖➖➖➖➖➖ 🌱 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🙌💦حکم شستن زیر پوست در وضو💦🙌 ⁉️سوال: آیا پوستی را که گاهی به بدن می چسبد و گاه از آن جدا می شود، باید کَند، یا در هنگام وضو باید آب را به زیر آن رساند؟ آیا این مسأله شامل مقدار کمی از پوست هم می شود؟ پاسخ: ✅اگر زیر پوست جدا شده، به طور کامل پیدا باشد، باید آن را در وضو بشوید؛ گر چه به این که پوست جدا شده را بلند نماید یا جدا کند [1] و فرقی در این حکم بین پوست بزرگ و کوچک نیست و اگر یک قسمت آن کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند؛ ولی چنانچه پوستی که کنده شده، گاهی به بدن می چسبد و گاهی بلند می شود، باید آن را از بدن جدا کند یا آب را به زیر آن برساند. و فرقی بین پوست کم و زیاد نمی باشد و اگر پوست کم هم باشد، همین حکم را دارد. [2] 🎯البته تمام مطلب فوق در صورتی است که خوف ضرر و باعث سختی و مشقت نباشد و همچنین پوست مجددا به بدن نچسبیده باشد. ➖➖➖➖➖➖ 🌿پی نوشت: [1]. چون در این حالت پوست جدا شده، مانند مانعی است که از رسیدن آب جلوگیری می کند. [2]. امام، استفتائات، ج1، وضو، س 39؛ امام و مکارم،‌ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 16؛ بهجت، توضیح المسائل، م 296 و استفتائات، ج1، س 456؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 288؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 16؛ صافی، توضیح المسائل، م 298. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 156. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 لزوم نشستن بین دو سجده در نماز ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 در صورت خشک شدن رطوبت دست برای مسح کشیدن وظیفه چیست؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📿👥حکم نماز جماعت مسافر در رکعت سوم👥📿 هنگامی که امام جماعت برای رکعت سوم برمی خیزد، کسانی که نمازشان شکسته می توانند👇🏽 1⃣ سلام دادند، بنشینند و نماز دیگری را به جماعت اقتدا نکنند. [1] 2⃣ به امام جماعت اقتدا کنند و دو رکعت نماز قضا (مانند نماز صبح یا نماز ظهری که در سفر قضا شده) برای خودشان یا امواتشان بخوانند. 3⃣ به امام جماعت اقتدا کنند و نماز بعدی را به همین جماعت اقتدا کنند؛ برای مثال: اگر نماز بعدی، عصر است، نماز عصرشان را – که دو رکعتی است – به امام جماعت اقتدا کنند. 4⃣ می توانند در دو رکعت بعد آخر به امام جماعت اقتدا کنند و یک نماز قضای سه یا چهار رکعتی بخوانند که در این صورت دو رکعت آن با جماعت است و بقیه را خودشان بعد از سلام امام، فرادا ادامه دهند. ➖➖➖➖➖➖ 🌿پی نوشت: [1]. آیت الله بهجت: اقتدای سریع نمازگزاران باعث حفظ اتصال صفوف است. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 تطهیر موکت چسبیده به زمین ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 کسب درآمد از کاشت ناخن 💠 سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات ، جایز است؟ ✅ جواب: اگر ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💦🙌جهت شستن صورت و دست ها در وضو🙌💦 ⁉️سوال: جهت شستن صورت و دست ها در وضو چگونه باید باشد؟ پاسخ: ↩️در وضو باید صورت [1] و دست ها از بالا به پایین شسته شود. [2] نکته🎯 دست ها را باید از بالا به پایین بشویند؛ خواه اول قسمت بالای دست و سپس پایین آن را بشویند، یا اینکه ابتدا یک طرف دست را از بالا تا سر انگشتان و سپس طرف دیگر را از بالا تا سر انگشتان بشویند که عرفا بگویند؛ از بالا به پایین شسته است. ➖➖➖➖➖➖ 🌿پی نوشت: [1]. امام و سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید از بالا به پایین شست. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 243؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو (الاول)، و (الثانی)؛‌ بهجت، توضیح المسائل، م 243 و استفتائات، ج1، س 449؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 240. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 155. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آبی که از شستن چیز نجس با آب لوله کشی می‌ریزد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مواردی که در تشهد واجب است ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🐩 🐕 🐩 🐕 🌀 نگهداری سگ زینتی - فروش وسائل سگ 🌀 ❓سوال: ۱- نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه ؟ ۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره؟ تجهیزات نگهداری سگ خانگی؟ 🔰 پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: ج1) نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. ج2) به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: 1- نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد اشکالي ندارد ولي خريد و فروش و نگهداري سگهاي زينتي و امثال آن جايز نيست. 2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. ✍🏼 آیت الله سیستانی: 1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2- به خودی خود اشکال ندارد ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2. فی نفسه مانعی ندارد. ✍🏼 آیت الله وحید خراسانی: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. ا-حرام نیست ولی مکروه است. 2-حرام نیست. ✍🏼 آیت الله فاضل لنکرانی: 1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖➖ 🌿 منبع: استفتاء از سایت مراجع ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam