eitaa logo
زمزم احکام
877 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
328 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
📿👥حکم نماز جماعت مسافر در رکعت سوم👥📿 هنگامی که امام جماعت برای رکعت سوم برمی خیزد، کسانی که نمازشان شکسته می توانند👇🏽 1⃣ سلام دادند، بنشینند و نماز دیگری را به جماعت اقتدا نکنند. [1] 2⃣ به امام جماعت اقتدا کنند و دو رکعت نماز قضا (مانند نماز صبح یا نماز ظهری که در سفر قضا شده) برای خودشان یا امواتشان بخوانند. 3⃣ به امام جماعت اقتدا کنند و نماز بعدی را به همین جماعت اقتدا کنند؛ برای مثال: اگر نماز بعدی، عصر است، نماز عصرشان را – که دو رکعتی است – به امام جماعت اقتدا کنند. 4⃣ می توانند در دو رکعت بعد آخر به امام جماعت اقتدا کنند و یک نماز قضای سه یا چهار رکعتی بخوانند که در این صورت دو رکعت آن با جماعت است و بقیه را خودشان بعد از سلام امام، فرادا ادامه دهند. ➖➖➖➖➖➖ 🌿پی نوشت: [1]. آیت الله بهجت: اقتدای سریع نمازگزاران باعث حفظ اتصال صفوف است. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 تطهیر موکت چسبیده به زمین ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 کسب درآمد از کاشت ناخن 💠 سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات ، جایز است؟ ✅ جواب: اگر ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💦🙌جهت شستن صورت و دست ها در وضو🙌💦 ⁉️سوال: جهت شستن صورت و دست ها در وضو چگونه باید باشد؟ پاسخ: ↩️در وضو باید صورت [1] و دست ها از بالا به پایین شسته شود. [2] نکته🎯 دست ها را باید از بالا به پایین بشویند؛ خواه اول قسمت بالای دست و سپس پایین آن را بشویند، یا اینکه ابتدا یک طرف دست را از بالا تا سر انگشتان و سپس طرف دیگر را از بالا تا سر انگشتان بشویند که عرفا بگویند؛ از بالا به پایین شسته است. ➖➖➖➖➖➖ 🌿پی نوشت: [1]. امام و سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید از بالا به پایین شست. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 243؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو (الاول)، و (الثانی)؛‌ بهجت، توضیح المسائل، م 243 و استفتائات، ج1، س 449؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 240. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 155. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آبی که از شستن چیز نجس با آب لوله کشی می‌ریزد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مواردی که در تشهد واجب است ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🐩 🐕 🐩 🐕 🌀 نگهداری سگ زینتی - فروش وسائل سگ 🌀 ❓سوال: ۱- نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرامه ؟ ۲- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی داره؟ تجهیزات نگهداری سگ خانگی؟ 🔰 پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: ج1) نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. ج2) به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: 1- نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد اشکالي ندارد ولي خريد و فروش و نگهداري سگهاي زينتي و امثال آن جايز نيست. 2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. ✍🏼 آیت الله سیستانی: 1-خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2- به خودی خود اشکال ندارد ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2. فی نفسه مانعی ندارد. ✍🏼 آیت الله وحید خراسانی: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. ا-حرام نیست ولی مکروه است. 2-حرام نیست. ✍🏼 آیت الله فاضل لنکرانی: 1. سگ نجس العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2. چنانچه غرض عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖➖ 🌿 منبع: استفتاء از سایت مراجع ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا هدیه خمس دارد؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل 💠 سؤال: کسی که وظیفه اش است و تا مدتی آب برای او ضرر دارد، آیا برای هر نماز واجب باید تیمم کند یا یک مرتبه تیمم برای آن مدت، کافی است؟ ✅ جواب: کسی که وظیفه اش است، تا زمانی که عذرِ مجوزِ تیمم (در فرض سؤال: ضرر) برطرف نشده است و حدثی مانند بول، خواب و... از او سر نزده است، همان تیمم، کافی است؛ ولی اگر از او سر زد، بنابر احتیاط واجب (برای اعمال مشروط به طهارت) باید مجددا بدل از غسل، تیمّم کند و وضو هم بگیرد و اگر از گرفتن وضو هم معذور باشد، تیمّم دیگری نیز بدل از وضو انجام دهد. ➖➖➖➖➖➖ 🌿 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است دلم کرب و بلا میخواهد در حرم حال مناجات و بکا میخواهد شب جمعه ست دلم شوق پریدن دارد بوسه بر پهنه ی ایوان طلا میخواهد صل الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام و رحمة الله و برکاته ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🤕 💦 🤕 🚿 💠طریقه وضو و غسل جبیره ای 💠 🔶وضوی جبیره ای: مثل همیشه وضو گرفته، فقط نوبت دست گچ گرفته که رسید، با دست مرطوب روی آن بکشید و قسمتهایی از دست که أحیانا باز است را مانند وضوی معمولی بشویید، کفایت می کند و صحیح است. 🔷غسل جبیره ای : آن قسمت هایی از بدن که باز است را طبق معمول غسل دهید و آب را به همه قسمت های محل غسل برسانید. وقتی به قسمتی که جبیره ـ یعنی پوششی که روی زخم و مثل آن است ـ رسیدید، روی همه قسمتهای جبیره را با دست مرطوب مسح نمایید. همین کفایت می کند و غسل صحیح است. ➖➖➖➖➖➖ 🌿 منبع: توضیح ‏المسائل مراجع ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا برای نماز میت داشتن طهارت ضروری است؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 کمترین میزان گفتن اذکار نماز چیست؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
👵🏼👴🏼رکوع و سجود در صورت عذر(‌گذاشتن مهر بر پیشانی)👴🏼👵🏼 ⁉️سوال: حکم رکوع و سجود کسی که از خم شدن معذور است،‌ چیست؟ پاسخ: ✅اگر خم شدن برای رکوع و سجود برای نمازگزار امکان ندارد، باید با سر اشاره کند (سرش را کمی خم کند) و اشاره برای سجده را بیشتر از اشاره برای رکوع قرار دهد. اگر این کار را نیز نمی تواند انجام دهد، باید با بستن چشم ها رکوع و سجده کند و بنابر احتیاط مستحب [1] چشم ها را در موقع سجده بیشتر از موقع رکوع ببندد. [2] ✍🏽آیات عظام: امام، صافی و مکارم: و بنابر احتیاط واجب باید در این حالت، مهر یا چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است، روی پیشانی خود بگذارد. [3] ➖➖➖➖➖➖ ☘ پی نوشت: [1]. مکارم: بنابر احتیاط واجب. [2]. امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القیام، ص 297، با استفاده از م 6 و رکوع، ص 309، م 2 و سجده، ص 319، م 8؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1 و القیام، م 15؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، القیام، م 15؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 753. [3]. امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1 و القیام، م 15؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 753؛ مکارم، توضیح المسائل، م 959. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 101. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم نماز در کربلای معلی ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 فراموشی تشهد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺 آیینه حسن ایزدی آمده است گنجینه علم احمدی آمده است یک غنچه ز گلزار امام هادی با عطر گل محمدی آمده است میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) بر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان مبارک باد. 🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💦👃👄👁شستن داخل بینی، لب و چشم در وضو👁👄👃💦 ⁉️سوال: آیا شستن داخل بینی، لب و چشم در وضو لازم است؟ پاسخ: ❇️شستن داخل بینی و مقداری از لب و چشم که هنگام بستن دیده نمی شوند، واجب نیست؛ ولی برای آنکه یقین کند از جاهایی که باید شسته شود چیزی باقی نمانده، واجب است مقداری از آنها را هم بشوید. [1] توجه🚨 شکاف ها و ترک هایی که گاهی در دست ها به وجود می آید، اگر به گونه ای باشد که داخل آن دیده شود، شستن آن لازم است؛ و گرنه رساندن آب به آن لازم نیست. [2] ﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏ 🍁پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 242؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 4؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 435؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 239؛ صافی،‌جامع الاحکام، با استفاده از س 91. [2]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 15؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1،‌ م 86؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص 38،‌ م 84؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 98. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 156. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 لزوم گفتن اذکار نماز در حال آرامش و سکون ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وظیفه خانمی که ناخن انگشتان پای خود را لاک زده برای وضو و غسل چیست؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌 🔱 سوال : ↩️ ورود شخص جنب یا حایض به رواق و صحن های اطراف ضریح چه حکمی دارد ؟ 🔰 پاسخ: ✍ آیات عظام خامنه ای، مکارم، سیستانی: 💠 مقصود از حرم همان زیر گنبد و اطراف ضریح است؛ و لذا توقف افراد جنب و حایض در رواق و صحن ها اصراف حرم اشکال ندارد. ⚠️ توجه: ♦️ در بعضی از نقاط اطراف حرم امامان(ع) مساجدی وجود دارد که توقف جنب و حایض در آنها جایز 🚫نیست . 👈 تکیه ها و حسینه ها حکم مسجد را ندارد؛ ولی بی احترامی و هتک حرمت این اماکن نیر حرام ⛔️ است . ✅ ورود، تردد و توقف فرد جنب، حایض به داخل حرم امام زادگان اشکالی ندارد. ﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏ 🍁پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 242؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 4؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 435؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 239؛ صافی،‌جامع الاحکام، با استفاده از س 91. [2]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 15؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1،‌ م 86؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص 38،‌ م 84؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 98. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 156. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 نماز شکسته و فاصله در صف اول نماز جماعت ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
خاک این شهر به چشمان تو عادت دارد خــوش به حــــال نفس قـــم که لیاقت دارد چــون تو یک روز از این کوچه گذشتی عمری زندگی در دل این شهر سعادت دارد سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد‌. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
1_1297488889.mp3
7.61M
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈ ◾️روضه و مرثیه◾️ 💠روضه حضرت معصومه سلام الله علیها ♦️السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ♦️ سلام الله علیها ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💠 به زبان‌ آوردن نیت، در چهار مورد حرام است 💠 🔹🔹🔹🔹 ◀ الف) وقتی‌که نماز احتیاط بر انسان واجب شده، مثلاً کسی‌که در نماز چهاررکعتی شک می‌کند سه‌‌رکعت خوانده یا چهاررکعت، بنا را بر چهار می‌گذارد و پس از سلام نماز یک‌رکعت نماز احتیاط می‌خواند، بین نماز اصلی و نماز احتیاط نباید حرف بزند یا نیت را بر زبان جاری کند. ◀ ب) در صورتی‌که سجده سهو بر او واجب شده. ◀ ج) در صورتی‌که قضای تشهد فراموش‌شده بر انسان واجب شده. ◀ د) در صورتی‌که قضای سجده فراموش‌شده بر انسان واجب شده است. ✅ پس در تمام موارد چهارگانه فوق نباید بین نماز و آن‌چه بر انسان واجب شده، فاصله‌ای بیفتد و نباید نیت را بر زبان جاری کند، بلکه بلافاصله پس از نماز، وظیفه خود را انجام می‌دهد. ------------ 📚 توضیح المسائل مراجع تقلید ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 اگر مأموم مساوی با امام بایستد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 موالات در نماز جماعت ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💠 معیار وطن بودن چیست؟ 💠 ✍🏼 آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جايى غير از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با اين قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙ و نيز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مى‌شود. ↙ همچنين اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جايى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نيز وطن او محسوب مى‌شود. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در یکی از این سه حالت، آن جا در حكم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد: 1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر، 2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال، 3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر. ◀ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز مي ماند بنا براحتياط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضميمه کند. ✍🏼 آیت الله سیستانی: 1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 8⃣- اگر هر سال يک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. ------------ 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 تطهیر بدن و اشیاء با آب ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 احکام تطهیر بدن و اشیاء با آب کر ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam