eitaa logo
زمزم احکام
877 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
328 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂 🍁 🍂 🍁 🍂 ⁉️سوال: چه کارهایی در رابطه با مسجد، مکروه می باشد؟ پاسخ: ✅ این کارها درباره مسجد مکروه است🔻 1⃣ استفاده از مسجد، به عنوان محل عبور، بدون آنکه در آنجا نماز بخواند.🚶 2⃣ خوابیدن در مسجد، مگر در حال ناچاری.😴 3⃣ فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند کردن، مگر برای اذان.🗣 4⃣ سخن گفتن از امور دنیوی در مسجد. [1]🚕🍲🏡🏝 5⃣ انداختن آب دهان و بینی در مسجد. [2]😶 (در برخی موارد انداختن آب دهان در مسجد حرام است - مثل اینکه سبب یا نشانه هتک حرمت و بی احترامی باشد). 6⃣ رفتن به مسجد برای کسی که سیر یا پیاز خورده و بوی دهانش مردم را آزار می دهد. [3]😷 (این مطلب را نیز باید اضافه کرد که رفتن به مسجد با پایی که بوی عرق می دهد و موجب آزار دیگران می گردد نیز کار ناپسندی است و قاعدتا از مصادیق دیگر این حکم به شمار می آید.) ------------ 🌿پی نوشت: [1]. بهجت: مستحب است که در مسجد از خرید و فروش و سایر معاملات (عقود و ایقاعات) غیر عبادی خودداری شود و اما نذر و نکاح چون جنبه عبادی دارند اشکالی ندارد. [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 901 و 902. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 914 و 915؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی بعض احکام المسجد، الثانی عشر؛ بهجت، توضیح المسائل، م 751 و 752 و جامع المسائل، ص 556؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 393؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 880 و 881. >>> برگرفته از کتاب احکام مصور، ج2، ص 210 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 اندازه مسح پا چقدر باید باشد؟ خانمها دقت کنند!!! ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 سجده سهو بدون گفتن ذکر سجده سهو ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🍂 🍁 🍂 🍁 🍂 🚦سوال: حکم نجس کردن قسمت های داخلی و بیرونی مسجد چیست؟ پاسخ: ✍🏽نجس کردن زمین و سقف و بام و قسمت داخلی دیوار مسجد [1] (اگر عمدی باشد) حرام است. [2] احتیاط واجب آن است که طرف بیرون دیوار مسجد را هم نجس نکنند، و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمایند مگر آنکه واقف آن قسمت را جزو مسجد قرار نداده باشد. [3] ✍🏽آیت الله خامنه ای: نجس کردن زمین،م 2 سقف، دیوار و بام مسجد حرام است و اگر نجس شد واجب است بلافاصله آن را تطهیر کنند. [4] ✍🏽آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب آن است که طرف بیرون مسجد را هم نجس نکنند و اگر نجس شود برطرف کردن آن لازم نیست؛ ولی اگر نجس کردن طرف بیرون دیوار موجب بی احترامی و اهانت به مسجد باشد، حرام است و برطرف کردن آن مقداری که موجب رفع اهانت می شود، لازم است. [5] ------------ 🌿پی نوشت: [1]. بهجت: و همین طور ظاهر و باطن مسجد. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 900؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 416 و استفتا. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 900؛ بهجت، توضیح المسائل، م 743؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 866؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، احکام النجاسه، م 2. [4]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 416 و استفتا. [5]. سیستانی، توضیح المسائل، م 887. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 213. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 باطل کردن روزه قضا ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 بازی با پاسور ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🍂 🍁 🍂 🍁 🍂 👥خواندن نماز میت در مسجد👥 🚦سوال: آیا می توان نماز میت را در مسجد خواند؟ پاسخ: ✍🏽خواندن نماز میت در مساجد مکروه است، ولی در مسجد الحرام مکروه نیست. ✍🏽آیت الله خامنه ای: از آداب نماز میت این است که در مسجد اقامه نشود، به جز مسجد الحرام که اشکالی ندارد. ------------ 📖منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 612؛ بهجت، وسیله النجاة، م 419؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 592. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 217. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 نحوه آب کشیدن ظرف شراب ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 کسانی که نمی توانند به طور معمول رکوع به جا آورند ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 📿 سجده روی برجستگی مهر 📿 ❓سوال: آیا روی آن قسمت از مهر که نوشته دارد، می توان سجده کرد؟ 🍁 پاسخ: 🛐 سجده بر مهرهایی که دارای نقش و سطحی برجسته است اشکال ندارد هر چند بهتر 👌🏻 است سجده بر مهری باشد که این گونه نوشته ها و نقش و نگارها را نداشته باشد. 👈🏻 لازم نیست سجده بر سطح صاف باشد و همین که پیشانی به قدر یک دو ریالی (۲﷼) روی مهر قرار گیرد و صدق سجده کند نماز صحیح است.✅ ------------ 📖منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 شیوۀ امر به معروف 💠 سؤال: آیا حتما باید به صورت دستوری باشد یا می توانیم با توصیه، خواهش و...، امر به معروف و کنیم؟ ✅ جواب: اگر با توصیه، موعظه، بیان حکم شرعی و مانند آن، اثر مطلوب حاصل شود، امر و نهی واجب نیست؛ در غیر این صورت اگر احتمال بدهد که امر و نهی اثر دارد، باید امر و نهی کند و در صورتی که امر و نهی با زبان نرم و اخلاق خوش تأثیر داشته باشد، جایز نیست با تندی و خشونت امر و نهی نماید. ------------ 📖منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹 میلاد مظهر صبر و شکیبایی و تجسم عینی علم و عفاف حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد. 🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🌻السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌻 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 👶🏻سقط جنین👶🏻 ⁉️سوال: پدر و مادري که براي سقط جنين به پزشک مراجعه مي کنند حکم مباشر سقط را دارند و ديه بر انها واجبه يا فقط کار حرامي انجام دادند؟ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای : اگر به‌گونه‌اى عمل کنند که آن عمل به آنها مستند شود ديه بر عهده آنهاست و اگر به آنها مستند نباشد، ديه بر عهده مباشر است هر چند آنها کار حرامى انجام داده‌اند. 📝آيت الله وحيد خراساني : مباشر به سقط کسي است که عمل سقط را انجام مي دهد ولي مراجعه آنها براي انجام عمل سقط حرام است. 📝آيت الله سيستاني : آنها مباشر نيستند و پزشک که به وسيله اي اسقاط مي کند مباشر است ولي اگر پزشک فقط دارويي را معرفي کند ومادر خود مصرف کند او مباشر است. 📝 آيت الله مکارم شيرازي: پزشک در صورتي که اقدامي عملي کند و مادر که خود را در اختيار طبيب قرار داده هر دو مباشرند ولي پدر در فرض سوال مباشر نيست هرچند از گرفتن ديه محروم است. 📝آيت الله فاضل لنکراني: اگر پزشک آمپول بزند؛ ديه بر پزشک واجب است و پدر و مادر جنين گناهکار حساب مي شوند. اگر دکتر آمپول نزند کسي ديگري آمپول بزند کسي که از روي اگاهي آمپول زده ديه براوواجب است و اگر مادر جنين خودش دارو بخورد که سقط کند و جنين سقط شود ديه برمادر جنين واجب است. ------------ 📖منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم بیرون بردن مهر و قرآن مسجد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 تفاوت وضوی زن و مرد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 ⁉️سوال: شرایط تغییر مرجع تقلید چیست؟ پاسخ: ✅ تغییر دادن مرجع تقلید، شرایط و احکام مختلفی دارد که گاهی واجب، گاهی جایز و گاهی نیز حرام می باشد🔰 الف) در بعضی از مسائل (تبعیض)👈🏽 تبعیض در تقلید یعنی مکلف بتواند در مسائلی که به هم مربوط نیست، از دو یا چند مجتهد که مساوی با هم هستند، تقلید کند. تبعیض در تقلید در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است. برای مثال می توان در مسائل نماز و روزه از مجتهدی و در خمس از مجتهد دیگر و در ازدواج از شخص سومی تقلید نمود. اما در مسائلی که به هم مربوط است- چنانچه اخذ به فتوای آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعی شود – تبعیض جایز نیست؛ مثل این که در احکام نجاست بدن و لباس،‌ به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای مجتهد دیگری عمل کند. ب) در همه مسائل👇🏽 ب -1: واجب🔻 1. یکی از شرایط مرجع جامع الشرایط از بین برود. 2. مقلد متوجه بشود مرجعی که انتخاب کرده، دارای شرایط کافی نبوده است. ب – 2: جایز🔻 عدول از مرجع زنده به مرجع مساوی به نظر برخی از مراجع عظام در همه مسائل جایز است؛ ولی طبق نظر عده ای از فقها، فقط در برخی از مسائل می توان به مرجع مساوی رجوع کرد؛ همچنین برخی از مراجع بزرگوار رجوع به مرجع مساوی را جایز نمی دانند. ✍🏽امام: رجوع به مساوی جایز است. ✍🏽آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست. ✍🏽آیات عظام: بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. ✍🏽آیت الله مکارم: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. ✍🏽آیت الله صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. ✍🏽آیت الله سبحانی: عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر جایز نیست، مگر این که دومی اعلم باشد. ب – 3: حرام🔻 1. بازگشتن به فتوای مرجع تقلیدی که از دنیا رفته، در صورتی که از فتوای ایشان به مرجع زنده عدول شود (مگر آن که مجتهد زنده در آن مساله فتوا نداده باشد). 2. تقلید از مجتهد غیر اعلم. ------------ 📖منبع: >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 65. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 شک در وضو ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا رعایت ترتیب بین نمازهای قضا لازم است؟ ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 ❌🗣شکستن نماز برای خواندن اذان و اقامه🗣❌ ⚠️سوال: شکستن نماز برای اذان و اقامه چه حکمی دارد؟ پاسخ: ✍🏽آیت الله خامنه ای: اگر پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند . ✍🏽آیت الله مکارم شیرازی: اگر پیش از رکوع متوجّه شود اذان و اقامه را فراموش کرده چنانچه وقت وسعت داشته باشد، بهتر است نماز را بشکند و اذان و اقامه را بگوید و دوباره شروع کند. ✍🏽آیت الله سیستانی: اگر قبل از قرائت یا پیش از آنكه به اندازه ركوع خم شود، یادش بیاید كه اذان و اقامه یا تنها اقامه را فراموش كرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشكند، بلكه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید كه آنها را فراموش كرده، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشكند. البتّه این حکم بنابر احتیاط واجب، در نماز جماعت و نیز جایی که آن‌ها را عمداً ترک کرده و همین‌طور جایی که فراموش کرده ولی بین نماز یادش آمده و آن را نخوانده و پس از گذشتن مدّت قابل توجهّی تصمیم به خواندن آن می‌گیرد، جاری نمی‌باشد. نکته👌 گفتن اذان و اقامه مستحب است و ثواب دارد. ------------ 📖منبع: توضیح المسائل مراجع مسئله 1164 ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 فراموش کردن تطهیر یکی از اعضای نجس شده وضو طبق نظر مقام معظم رهبری ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 برگرداندن نیت نماز قضا به نماز ادا 💠 سؤال: اگر قبل از نماز ظهر به نیت قضای صبح، نماز را شروع کند و بعد از تشهد رکعت دوم سهواً برخیزد و ذکر رکعت سوم را بگوید و قبل از رکوع به یاد بیاورد که نماز صبح را نیت کرده بود؛ آیا می تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند؟ ✅ جواب: برگرداندن نیت از نماز قضا به نماز ادا صحيح نیست و در فرض مذکور باید بنشیند و سلام نماز را بگوید و بنابر احتیاط مستحب، پس از سلام، دو سجدۀ سهو انجام دهد. ------------ 📖منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 ✅حکم اعمال بدون داشتن مرجع تقلید 🚦سوال: حکم اعمالی را که انسان بدون تقلید انجام داده است، چیست؟ پاسخ: ✍🏽 اعمالی را که انسان بدون تقلید انجام داده، در یکی از این سه صورت صحیح است: 1⃣ شخص بفهمد که به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است. 2⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند مطابق باشد. 3⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، مطابق باشد. [1] ✍🏽آیات عظام: صافی و مکارم: عمل او در دو صورت صحیح است: 1⃣ بفهمد که به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است. 2⃣ با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد. [2] ✍🏽آیت الله سیستانی: در یکی از سه صورت صحیح است: 1⃣بفهمد که به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است. 2⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد. 3⃣ جاهل قاصر [3] بوده و نقص عملش به ارکان و مانند آن باز نگردد. [4] ✍🏽آیت الله سبحانی: در صورتی اعمال گذشته او صحیح است که مطابق فتوای مجتهدی باشد که اکنون از او تقلید می کند، و گرنه باید اعاده کند [5] (دوباره آن اعمال را به جا آورد). ----------------- 🍀پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 14؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سوال 7 و 32. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 14. [3]. کسی که اصلا متوجه جهل خود به مسئله نیست و یا راهی برای برطرف کردن جهل خود ندارد. [4]. سیستانی، توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 14. [5]. سبحانی، توضیح المسائل، مسأله 13. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، جلد 1، صفحه 50 و 51. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 ختم صلوات و قرائت قرآن در ایام عذر شرعی ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وضو گرفتن در خانه‌ای که صاحبش خمس نمی‌دهد ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 🕋رعایت قبله در نماز🕋 ⁉️سوال: حد ضرورت رعایت قبله در نماز چیست؟ پاسخ: 📚کسی که نماز واجب را ایستاده می خواند، لازم نیست هنگام ایستادن نوک انگشتان پایش رو به قبله باشد یا موقع نشستن سر زانوهایش به طور دقیق رو به قبله قرار گیرد؛ بلکه همین اندازه که بگویند: رو به قبله ایستاده یا نشسته کفایت می کند. [1] 📚آیات عظام: سیستانی و صافی: باید سینه و شکم و صورت او رو به قبله باشد و احتیاط مستحب آن است که انگشتان پای او هم رو به قبله باشد؛ به طوری که بگویند: پای او رو به قبله است. [2] ----------------- 🍀پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 777؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، ما یستقبل له، م 1؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 749. [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 765؛ صافی، توضیح المسائل، م 785. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 39. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مسح سر با وجود تافت مو ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مصرف باقی مانده نذرهای اربعین 💠 سؤال: هیأت هایی در آستانه اربعین به جمع آوری نذرها (اعم از نقدی و غیر نقدی)، اقدام نمودند (به نیت کمک به موکب در کربلای معلی) ولی به دلایلی مقداری از نذرها باقی مانده است: ۱_ آیا تبدیل اجناس به نقدی برای ذخیره سال آینده جایز هست؟ ۲_ آیا نذرهای جمع آوری شده (نقدی و غیر نقدی) برای اربعین را می توان برای برپایی موکب در شهرستان (برای اربعین سال بعد) هزینه کرد؟ ۳_ آیا لازم است پول های جمع آوری شده توسط چند نفر از اعضای موکب به عراق منتقل شود و هنگام اربعین در آنجا هزینه گردد؟ ✅ جواب: ١) اجناس نباید بدون اجازه صاحبانش تبدیل شوند مگر این که باقی ماندن آنها تا سال آینده، موجب خرابی شود که در این صورت تبدیل، اشکال ندارد. ٢و٣) با توجه به ظاهر نیتِ اهداکنندگان، نذرهای مذکور باید در موکبهای اربعینِ سال آینده در کربلای معلی (هر چند توسط افراد دیگر ) مصرف شود. ----------------- 🍀 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 🔶راه های دستیابی به احکام🔶 ⁉️سوال: از چه راه هایی می توان به احکام الهی دست یافت؟ پاسخ: 👈🏽تنها راه دستیابی به احکام الهی: 🔸اجتهاد 🔸تقلید 🔸احتیاط است و با تکیه بر عقل نمی توان به احکام شرعی دست یافت. [1] 1⃣ اجتهاد: اجتهاد یعنی به دست آوردن و استخراج احکام شرعی و قوانین الهی از مدارک و منابعی که اعتبار آن ها نزد فقیه ثابت شده است. 2⃣ احتیاط: احتیاط یعنی عمل کردن به گونه ای که مکلف مطمئن شود وظیفه شرعی خود را انجام داده است؛ مثلا کاری را که بعضی از مجتهدین حرام می دانند و بعضی دیگر حرام نمی دانند به جا نیاورد و کاری را که بعضی واجب می دانند و بعضی دیگر واجب نمی دانند، انجام دهد. احتیاط ممکن است به یکی از صورت های زیر باشد🔽 الف: ترک عمل: (در صورتی که عده از مراجع آن کار را جایز و عده ای منع کنند، کسی که می خواهد احتیاط کند باید آن عمل را ترک کند). ب: انجام عمل: (در صورتی که عده ای از مراجع ترک آن عمل را جایز و عده ای انجامش را لازم بدانند، کسی که می خواهد احتیاط کند باید آن عمل را انجام دهد). ج: تکرار عمل: (درصورتی که عده ای از مراجع،‌ انجام یک بار آن عمل را کافی و عده ای کافی ندانند، کسی که می خواهد احتیاط کند باید آن عمل را تکرار کند). [2] 3⃣ تقلید: تقلید یعنی مراجعه به مجتهد جامع الشرایط در احکام دین، و به عبارت دیگر: طبق تشخیص و فتوای او اعمال شرعی را به جا آوردن. ----------------- 🌿پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1؛ خامنه ای،‌ اجوبة الاستفتائات، س 1؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1. [2]. العروة الوثقی مع تعلیقات، ج2، فی طریق ثبوت الهلال، مسأله 2 و 5. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 37 و 38. ------------------------------ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam