eitaa logo
زمزم احکام
876 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
331 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ سوال : ابتدا و انتهاى نیت روزه به طور عادى چه زمانى است؟ 💠 پاسخ : 🔶 نیت براى روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح است 🔷 براى روزه غیر معین (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. ♦️ نیت روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز - تا موقعى كه به اندازه نیت كردن به مغرب وقت مانده باشد - ادامه دارد
❇️ احتلام در حال روزه چه حکمی دارد ؟❇️ 🔺🔺🔺🔺 💠 اگر انسان خوابی ببیند و در اثر آن قوه جنسی او تحریک شود، ولی بعد از بیداری بی اختیار منی از او خارج شود، این جنابت اختیاری نبوده و موجب بطلان روزه او نخواهد شد، و مرتکب عمل حرامی نشده است. 💠 همچنین اگر روزه دار در حال بیرون آمدن منى از خواب بیدار شود، واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیرى کند. 💠 اگر روزه دار در روز محتلم شود،(یعنی، در خواب از او منی خارج شود)، واجب نیست فوراً غسل کند. اما برای خواندن نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء واجب است غسل جنابت نماید. ➖➖ ➖➖ 🍂🍁 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام www.askahkam.ir 🍂
♻️ احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله مکارم ♻️ ◀️ چنانچه روزه ماه رمضان و قضای آن تا سال بعد برای خودتان ضرر داشته روزه واجب نیست و قضا نیز ندارد فقط برای هر روز فقیری را اطعام می کنید. ◀️ چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای حمل یا فرزندتان ضرر داشته احتیاطا روزه را قضا می کنید و همان کفاره را می پردازید. ◀️چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و کفاره مذکور را می پردازید همچنین اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای خودتان و یا حمل و یا فرزندتان ضرر داشته است ↙️ اما اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و برای هر روز دو فقیر را اطعام می کنید. 💠💠💠💠💠 ✏️ استفتاء‌ از سایت آیت الله مکارم شیرازی 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
✴️ اذن و اجازه شوهر در روزه های قضا ✴️ 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ❓ سوال : آیا زن برای گرفتن روزه قضا باید اجازه از شوهرش بگیره ؟ مثلا روزه های سال گذشته را بخواد بگیره و من اجازه ندم 🔻🔻🔻🔻🔻 💠 آیت الله خامنه ای : در انجام واجبات اجازه همسر شرط نیست و قضای روزه هم از واجبات می باشد. و شوهر هم نمی تواند او را این کار منع کند. 💠 آیت الله وحید خراسانی : گرفتن روزه ی قضاء واجب است و ربطی به شوهر ندارد و اجازه ی شوهر لازم نیست. 💠 آیت الله مکارم شیرازی : در روزه ماه مبارک رمضان و روزه هاي قضايي که وقت آن کم است(مثلا 10 روزه قضا از رمضان گذشته مانده و 10 روز نيز تا رمضان فرصت دارد) نيازي به اجازه شوهر نيست و بايد روزه بگيرد. ولي در روزه هاي نذر، مستحبي و روزه هاي قضايي که تا ماه رمضان وقت کافي دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر مي شود بايد از شوهر اجازه بگيرد. البته در قضاي روزه رمضان که وقت کافي دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضاي تمکين و مانند آن نمود زن بايد روزه خود را ادامه دهد. 💠 آیت الله سیستانی : باید در اوقاتی بگیرد که مزاحم حق شوهر نباشد. 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر وقت روزه تنگ نشده بنابر احتیاط اجازه لازم است. آیت الله فاضل : گرفتن روزه قضا برزن واجب است و شوهر حق ندارد از انجام واجبات زن جلوگیری کند، منتها اگر شوهر نیاز شدید به مسائل جنسی داشته باشد و وقت گرفتن روزه قضا برای زن زیاد باشد در این صورت می تواند درآن زمان خاص زن را از روزه گرفتن منع کند و یک روز دیگر قضای آن را بگیرد، در غیراین صورت حق منع زن را از روزه قضا ندارد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 استفتاء‌از سایت مراجع ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
💠 استفاده از اسپری خوش بو کننده دهان در حال روزه 💠 ✅ آیت الله خامنه ای: استفاده اسپري خوش بو کننده براي روزه دار جايز نيست. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتي که تنها به صورت هوا وارد دهان مي شود روزه صحيح است اما اگر به صورت مايع باشد و يقين دارد به فضاي حلق مي رسد و فرو مي رود براي روزه اشکال دارد. ✅ آیت الله وحید خراسانی: بله لطمه میزند. در روایت شریف آمده است بوی بد دهان روزه دار نزد خدای متعال از مُشک خوش بو تر است. ✅ آیت الله سیستانی:‌ اگر چیزی در حلق فرو نرود اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
❇️ احتلام و جنابت در حال روزه جاهل به حکم و افطارکردن ✳️ 🔹🔹🔹🔹🔹 ❇️ اگر کسی در ماه مبارک رمضان نمی دانسته که احتلام باعث بطلان روزه نمیشه و بخاطر محتلم شدن روزه را خوردن الان باید کفاره هم بده؟ 💠 آیت الله خامنه ای: بله قضاء وکفاره بر او واجب است. 💠 آیت الله وحید:‌ اگر شک داشته که آیا می تواند روزه اش را بخورد یا نه، کفاره واجب است. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه نمی دانسته است در چنین شرایطی روزه لازم است فقط قضا واجب می شود و کفاره ندارد 💠 آیت الله سیستانی: اگر مطمئن بوده وترديد نداشته است كفاره ندارد. 💠 آیت الله شبیری: کفاره ندارد. 💠 آیت الله فاضل: اگر نمی دانسته که احتلام روزه را باطل می‌کند و اطمینان به بطلان روزه داشته و اطمینان داشته که می‌تواند بعد ازاحتلام روزه را بخورد و جاهل قاصر بوده و هیچ احتمال نمی داده که روزه را باید نگهدارد، تنها قضای روزه را بگیرد کفایت می‌کند و کفاره واجب نیست. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام telegram.me/ask_ahkam 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
❇️ دختر یا پسر تازه به سن بلوغ روزه نگرفته چند سال تکلیف چیست ؟❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : 1-دختری که از سن 9 تا 15 سالگی به دلیل اهمیت ندادن پدر مادرش نماز نخوانده و روزه نگرفته است الان که چندسال از آن موقع میگذرد و بعد از سن 15 سالگی نماز و روزه هایش را کامل خوانده و گرفته تکلیفش چیست؟ 2-آیا کفاره هم لازمه ؟ 💠 پاسخ : ✍ آیت الله خامنه ای: ج1و2) روزه بر او از زمان بلوغ واجب بوده، و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نبوده است، بنابراین اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر او باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم واجب است. و کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است. ولى اگر روزه گرفتن براى او ضرر داشته، افطار براى او جايز بوده همچنين اگر تحمل آن برایش همراه با مشقت زياد بوده، و وقتى دچار حرج م مشقت مى‌شده افطار مي‌نموده، افطار جايز بوده است و در هر دو صورت باید قضای آن را بجا می آورد. و هر مقدار یقین دارد روزه نگرفته قضا کند؛ و اگر تا ماه رمضان بعدى بدون عذر شرعى و بلکه بر اثر سهل انگارى قضا را نگرفته، علاوه بر قضا، برای هر روزه 750 گرم طعام به فقیر بدهد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: دختران با تمام شدن نه سال قمري (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسي) بالغ مي شوند، ولي چنانچه قادر بر انجام برخي از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي براي هر روز بايد فقيري را سير کنند. اما کسي که عذر شرعي ندارد، اگر عمدا روزه نگيرد يا روزه خود را باطل کند بايد علاوه بر يک روز روزه قضا به دستور کفاره عمد نيز عمل نمايد. در کفاره عمد براي هر روز، ميان دو چيز مخير است: دو ماه روزه گرفتن، يا شصت فقير را سير کردن (و اگر به هر کدام يک مد که تقريبا 750 گرم (معادل حدودا 2000 تومان) است گندم يا جو يا مانند آنها بدهد کافي است). به جاي گندم ميتواند مقدار ناني بدهد که گندم آن به اندازه يک مد است و پرداخت پول بجاي مد کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد فقير، آن را صرف نان مي کند. و در صورتی که روزه خود را به اجبار والدین افطار کرده است باید قضا کند و احتیاط آن است که والدین کفاره او را بدهند. ✍ آیت الله سیستانی: اگر احتمال مى دهد كه در آن وقت مفهوم تكليف را نمى فهميده يا اينكه احتمال مى دهد كه آن وقت مطمئن بوده كه خوردن جايز است قضا كافى است ✍ آیت الله وحید: نماز و روزه ها را قضاء نماید و اگر میدانسته باید روزه بگیرد و مسامحه کرده و نگرفته کفاره هم دارد. ✍ آیت الله شبیری : 1و2) باید نماز را قضا کند و در این مدت روزهایی که قادر به روزه گرفتن بوده، روزه هایش را قضا کند و اگر احتمال می داده این کار جایز نباشد برای هر روز شصت مسکین را طعام دهد یا دو ماه روزه بگیرد و هر روزی که قضایش را تا رمضان سال بعد بجا نیاورده، برای هر روز یک مد طعام(حدود 900گرم) به مسکین بدهد. البته قضای غیر سال اخیر و پرداخت کفاره وجوب فوری ندارد و می تواند به تدریج بجا آورد. ✍ آیت الله فاضل : قضای نمازها و روزه هایی که دختر از سن 9 تا 15 سالگی نگرفته واجب است، نسبت به سال اول یا دوم سنبلوغ که دختر مسئله را متوجه نبوده و یا ضعف جسمی داشته، تنها قضای روزه کفایت می کند ولی نسبت بهسال های بعد که دختر می فهمیده باید روزه را بگیرد و توان روزه گرفتن داشته و عمدا روزه نگرفته است علاوه بر قضا، کفاره نیز برای هر روز بر دختر واجب است، برای کفاره يا بايد دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن پي در پي باشد يا شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد كه تقريباً ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها بدهد، و چنانچه برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هرچند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و در اين صورت که فقط استغفار کرده است‌) احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
✈️ حکم مسافرت در ماه رمضان ✈️ سوال : كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد؟ پاسخ: ✅خير، تنها قضاى روزه‌ها واجب است و كفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه‌ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مدّ طعام كفّاره بدهد. —------ مطابق با فتاوای آیت الله خامنه ای، احکام روزه ، بخش روزه مسافر، ص 65 ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 t.me/ask_ahkam
⁉️ سوال: حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست؟ 👈 پاسخ : شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است. 🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد. 🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد. 🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است. 🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2] 🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3] 🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4] —---------------— منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547. [2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
⁉️سوال: حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ پاسخ: 👈آیات عظام: امام، بهجت و سبحانی: اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد. [1] 👈آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد. [2] 👈آیات عظام: سیستانی و صافی: به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن). [3] 👈آیت الله مکارم: تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند. [4] —---------— منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1576؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2869؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌م 1494 و احکام جوانان، م 294. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767 و استفتا. [3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،‌ قبل از م 999؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 473. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
غسل اشتباهی در حال روزه بخاطر مانع ⁉️ بنده خدای قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟ 👈 پاسخ : 📝 آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. 📝آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. 📝آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید. 📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. 📝آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ @ask_ahkam
⛔️ 👀 📛 👀 ⛔️ ⁉️ سوال: آیا نگاه به نامحرم 🙄🤔 روزه را باطل می کند؟ ✳️پاسخ: 💥همه مراجع: 👀 نگاه حرام،‌ روزه را باطل نمی کند ولی از ثواب و ارزش آن می کاهد.🙁 —---------— 📝 منبع: امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2942. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
روزه گرفتن فرد زنده 🌻🌹🌻🌹🌻🌹 ⁉️سوال: آیا فرد زنده می تواند کسی را برای گرفتن روزه های قضای خود اجیر کند؟ 🌀 پاسخ: اجیر کردن دیگری برای قضای روزه، در حالی که خود شخص زنده است، جایز نیست ❌ و خود او باید هر مان توانایی پیدا کرد، آن را به جا آورد. 👌 بلی، اگر انسان موفق به قضای روزه نشد، می تواند وصیت کند که پس از مرگ کسی را برای آن اجیر کنند. —------------- 📔 منبع: امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، (صلاه الاستیجار)، قبل از م 1؛ خامنه ای، صافی، سبحانی و مکارم: استفتا؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (صلاه الاستیجار)، قبل از م 1 و مهاج الصالحین، ج1، (صلاه الاستیجار)،‌ قبل از م 752. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
❓سوال: آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات ⛔️ را داشته است صحیح است؟ 🔰پاسخ: 🤔 اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد: 💥 امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1] 💥 آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2] 💥 آیت الله مکارم: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل مي كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل مي شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند. 💥 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. 💥 آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] —------— 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1570. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513. [3]. خامنه ای،‌ سایت،‌استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
✴️ استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه اشکال دارد ؟ ✴️ 🔺🔺🔺🔺 آیت الله خامنه ای: اگر چیزی وارد حلق نمی‌شود ضرري براي روزه ندارد. آیت الله مکارم شیرازی:‌ چنانچه به صورت مایع یا ژل باشد، استفاده از آن جایز نیست. آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب در حال اختیار استفاده نشود و اگر مضطر شد و تزریق ممکن نبود و مجبور به استفاده شد روزه را ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب قضاء بنمایید. آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه در دهان به حالت مایع در نیاید، اشکال ندارد و الّا بایستی از فرو بردن ان اجتناب کند. آیت الله فاضل : استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه در صورتی که چیزی از اسپری وارد حلق نشود اشکال ندارد و روزه باطل نمی شود. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
✴️ استفاده از اسپرى تنگى نفس ✴️ 💠 آیت الله خامنه ای: اگر صِرفاً براى بازكردن راه تنفّسى بدون دارو باشد و يا همراه با دارويى است كه به‌صورت پودر به ريه‌ها پاشيده مى‌شود، مضرّ به روزه نيست. ↙️ استفاده از اسپرى تا وقتى همراهى آن با آنچه خوردن و بلعيدن ـ هنگام رسيدن به حلق ـ صدق مى‌‌کند محرز نشود، ضررى به صحت روزه نمى‌‌زند و ظاهر آن است که چنين چيزى احراز نمى‌‌شود و صِرف شک براى منع استفاده از آن کافى نيست. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن مى شود مانعى ندارد و روزه اش صحیح است و ما نمونه هاى معمول آن را دیده ایم اشکالى ندارد. ↙️ اسپری هایی که برای تنگی نفس میزنند روزه را باطل نمی کند. 💠 آیت الله سیستانی: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى کند. ➖➖➖➖ برگرفته از سایت مراجع 🍂🍁سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام www.askahkam.ir 🍂
استفاده از شیاف برای روزه دار 💠 استفاده از شیاف داروی در هنگام روزه موجب بطلان روزه میشود ؟ 🔺🔺🔺🔺 ✴️ آیت الله خامنه ای: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمىرساند. استعمال شياف‌هايى كه براى معالجه است اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمى‌شود. ✴️ آيت الله سيستانى : اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمى‌شود. ✴️ آیت الله وحید خراسانی : استعمال شیاف و بو کردن گیاهان معطر برای روزه دار مکروه است ✴️ آیت الله مکارم شیرازی : نقيه (اماله كردن) با مايعات روزه را باطل مى كند هر چند براى معالجه بيمارى و از روى ناچارى باشد، ولى استعمال شيافها براى معالجه اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايى كه براى تغذيه است خوددارى شود. ✅ نکته : اماله كردن كه مبطل روزه است آنست كه دواى روان يا آب مثلاً از طريق مقعد داخل شكم شود ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
☹️ اطمینان از عدم ضرر روزه و کشف ضرر بعد از افطار ☹️ 🚦سوال: کسی که اطمینان دارد روزه برایش ضرر ندارد، در صورت کشف مضر بودن آن پس از افطار، چه تکلیفی دارد؟ پاسخ: ↩️اگر کسی اطمینان پیدا کند که روزه برایش ضرر ندارد‌، ولی پس از اذان مغرب متوجه شود که ضرر داشته است، روزه اش صحیح نیست و باید قضای آن را به جا آورد. -------------- منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 353. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 t.me/ask_ahkam
در سوئد زندگي مي كنم به خاطر طولاني بودن روزها گاهي 20 ساعت روزه بايد گرفت ايا بايد براي افق چنين مناطقي به نزديكترين افق به اون شهر رجوع كرد يا همين 20 ساعت را روز حساب كنيم ؟ 💠 🔺🔺🔺🔺 ✅ آيت الله خامنه اي : مکلف بايد در مورد اوقات نمازهاى يوميه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعايت کند، ولى اگر روزه گرفتن بر اثر طولانى بودن روز، غير مقدور يا حرجى باشد، اداى آن ساقط و قضاى آن واجب است. ✅ آيت الله مكارم شيرازي : مي توانيد مطابق افق مناطق معتدله عمل کنيد. در مورد روزه مناطقي که روز يا شب آنها خارج از متعارف است (مثلاً بيش از 18 ساعت ) بايد روزه خود را مطابق مناطق معتدله در آن زمان بجا بياورد مثلا همان زمان را در تهران يا قاهره در نظر بگيرد که طول شب و روز چقدر است؟ -زيرا آن مناطق طلوع و غروب و نصف النهار دارند- سپس با افق خود آن را تطبيق کند؛ و به تعبير ديگر اگر در آن فصل از سال در منطقه معتدله مورد نظر، طول روز 14 ساعت است، آنها هم 14 ساعت روزه مي گيرند ✅ آيت الله سيستاني : اگر در شهرى باشد كه در هر بيست و چهار ساعت ، شبانه روزى دارد ـ گر چه روزش بيست و سه ساعت ، و شبش يك ساعت ، و يا بر عكس باشد ـ حكم نماز تابع اوقات خاصّ آن است . امّا نسبت به روزه در صورت تمكّن بر او واجب است روزه ماه رمضان را بگيرد و در صورت عدم تمكن از او ساقط مىشود ، و اگر بتواند قضاى آن را بجاى آورد ، بر او قضاى آن واجب است و گرنه بر او فديه لازم است ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام
✳️ اگر در اول اذان متوجه نباشیم اذان شده چیزی بخوریم روزه باطل است؟ ❇️ 🔺🔺🔺🔺🔺 🔶 این مسأله چند حالت دارد، که در دو صورت روزه ی فرد باطل است: 1️⃣ . اگر بدون این که تحقیق کند وقت اذان رسیده یا نه (مثلا رادیو را روشن نکند)، کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 2️⃣. اگر تحقیق کند و با این که احتمال زیاد می دهد وقت اذان رسیده، کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. ♦️ و در دو صورت روزه ی فرد باطل نیست: 1️⃣. اگر بعد از تحقیق، یقین کند یا احتمال زیاد بدهد که وقت اذان نرسیده و چیزى بخورد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. [1] 2️⃣. اگر بعد از تحقیق، شک کند که وقت اذان رسیده یا نه و کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود، وقت اذان بوده است.[2] ➖➖➖➖➖➖ [1]. ر.ک: توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌1، ص 939. [2]. آیات عظام: خوئى، تبریزى، اراکى (باید قضاى روزۀ آن روز را به جا آورد)؛ آیات عظام: گلپایگانى، صافى، فاضل (بنا بر احتیاط واجب قضاى آن روز را به جا آورد)؛ همان، ص 940. توضیح المسائل مراجع ج 2 مسئله 2252 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
♻️ امساک برای کسی که قرص خورده ♻️ 🔹🔹🔹🔹 💠 ســــوال شخصی درماه مبارک رمضان در وسط روز دچار سردرد شدید می شود و مجبور به خوردن قرص مسکن می شود آیا امساک بقیه روز واجب است.؟ ✅ پاسخ: ◀️ آیات عظام خامنه ای، سیستانی و شبیری: واجب نيست. ◀️ آیت الله مکارم: واجب نیست احتیاط است. 👈🔹 نکته: امساک یعنی: پرهیز از غذا خوردن و سایر مواردی که باعث باطل شدن روزه می شود. استفتاء از سایت مراجع معظم
🔵 آیا اگر انسان عمدی استفراغ کند روزه اش باطل است؟ 🔵 ▪️▪️▪️▪️▪️ ♦️ مراجع معظم تقلید در این باره فرموده اند: هر گاه روزه دار عمداً قى (استفراغ) کند اگر چه به واسطۀ مرض و مانند آن ناچار باشد، روزه‌اش باطل مى‌شود، ولى اگر سهواً یا بى‌اختیار قى کند اشکال ندارد. ✴️آیات عظام امام ره و خامنه ای : مسأله 1658- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند يا در شب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله 1630 گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود فقط بايد قضاي آن روز را بگيرد ✴️آیت الله مکارم شیرازی : مسأله- كارهايي كه روزه را باطل مي كند اگر عمداً و با علم و اطلاع انجام دهد علاوه بر اينكه روزه او باطل مي شود و قضا دارد، كفّاره نيز دارد، ولي اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد كفّاره ندارد، ولی قضای آن واجب است. ✴️ ایت الله سیستانی:‌ مسأله- اگر كسي روزه ماه رمضان را به خوردن و يا آشاميدن يا جماع يا استمناء يا باقي ماندن بر جنابت باطل كند در صورتي كه از روي عمد و اختيار باشد و از روي ناچاري و جبر نباشد، اضافه بر قضا كفّاره هم بر او واجب مي شود، و احتياط مستحب آن است كه كسي كه روزه را به غير آنچه گفته شد باطل كند اضافه بر قضا كفّاره هم بدهد. ➖➖ ➖➖
✅ ســوال : آیا اگر در دهانم خونی ایجاد شود، روزه‌ام باطل می‌شود؟ ❇️ پاسخ: چنانچه خون دهان عمداً از گلو پایین نرود، روزه باطل نمی‌شود. ولی اگر خون را عمداً فرو دهد، روزه‌اش باطل است و فرقى نمی‌کند که در فرو بردن آن ضرورتی باشد یا خیر. بلى، در صورتی‌که ضرورت ایجاب کند، کفّاره ندارد. ✴️ البته اگر خون در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و هم چنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمى‌زند. ---- [1]. تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج‌2، ص 132، قم، اول، بی‌تا. [2]. بهجت، محمد تقى ، استفتاءات، ج‌2، ص 345، ، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، 1428 ه‍ ق. [3]. خامنه‌اى، سید على، أجوبة الاستفتاءات، ص 159، دفتر معظم له، قم، اول، 1424 ه‍ ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 975، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. 🍁🍂 سایت اسک احکام رسانه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
ســوال : آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر كرد؟ ✅ پاسخ: وقعى انسان مى تواند مشغول نماز شود، كه یقین كند وقت داخل شده است یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند. ممكن است كسانی كه اذان می گویند زودتر یا دیرتر اذان بگویند. اذان ملاك نیست مگر این كه كسی كه اذان می گوید شخصی دقیق و وقت شناس باشد. ◀️ اگر اذان دقیق و به موقع باشد با شروع اذان می توان وارد نماز شد. ✳️ و خوب است انسان مقداری صبر كند تا یقین حاصل شود كه وقت شرعی داخل شده است. 📝 توضیح المسائل مراجع، ج 1 مسئلهء 742
❇️آیا در حال روزه، رفتن به دندان‌پزشکی جایز است؟ 🔺🔺🔺🔺 ◀️ آیت الله خامنه ای : اگر چيزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نيست، ولى اگر با علم به اينكه چيزرى وارد حلق مى‌شود به دندانپزشك مراجعه شود، روزه باطل است و علاوه بر قضا كفاره نيز لازم است. ➖➖➖ استفتاء‌ از سایت معظم له 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام www.askahkam.ir 🍂🍁
✴️ آیا شنا کردن و فرو بردن سر زیر آب روزه را باطل می¬کند؟ ✴️ ✅ همه مراجع (به جز آیت¬الله بهجت، آیت¬الله سیستانی و آیت¬الله وحید): صرف شنا کردن روزه را باطل نمی¬کند ولی فرو بردن سر زیر آب، بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می¬سازد. ✅ آیت¬الله بهجت و آیت¬الله وحید: صرف شنا کردن روزه را باطل نمی¬کند ولی فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل می¬سازد. ✅ آیت¬الله سیستانی: به طور کلی فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل نمی¬سازد؛ ولی کراهت شدید دارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام رسانه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
آیا کفّاره افطار روزه ی غیر سیّد را می توان به سیّد داد؟ 💠 🔺🔺🔺🔺 ✅ آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد هر چند احتیاط در ترک آن است. ✅ایت الله مکارم شیرازی: احتياط آن است که کفاره ي غير سادات به سادات داده نشود. ✅ آیت الله وحید خراسانی: احتیاطا به سید داده نشود. ✅ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام رسانه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
✳️ جاهل به باقی ماندن برجنابت بدون غسل یا تیمم تا اذان صبح در حال روزه ✳️ 🔹🔹🔹🔹🔹 ✳️ اگر کسی اصلا این مسئله را نمی داند که بقا بر جنابت موجب بطلان روزه است و تیمم بدل از غسل هم بی اطلاع است الان تکلیفش چی؟ روزه را ادامه بده بعد قضا کند یا کفاره هم لازم است ؟ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال باید امساک نموده و قضای روزه را نیز بجا آورد و اگر از حکم مسأله غافل بوده کفاره لازم نیست آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال باید امساک کند و بعدا آن را قضا نماید ولی با توجه به این که مساله را نمی دانسته است کفاره ندارد. آیت الله وحید: اگر در یاد گیری مسأله کوتاهی نکرده روزه اش صحیح است والا بنابر احتیاط واجب روزه اش را تمام کند ویک روز را قضاء کند. آیت الله سیستانی: اگر قبل از دخول فجر بیدار بود و یقین داشت که تیمم در ضیق وقت بر او واجب نیست روزه او صحیح است آیت الله فاضل :‌ اگر نمی دانسته که باقی ماندن برجنابت بدون غسل یا تیمم تا اذان صبح، سبب باطل شدن روزه می شود، چنانچه بعد از اذان صبح بفهمد باید روزه آن روز را ادامه دهد و بعدا یک روز قضای آن را بگیرد کفایت می کند و کفاره ندارد. آیت الله نوری همدانی: در فرض سوال جاهل مقصر لازم است روزه اش را ادامه دهد و علاوه بر قضاء کفاره نیز دارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 🍁🍂 سایت اسک احکام پایگاه تخصصی فقه و احکام 🍂🍁 www.askahkam.ir
❇️ روزه خواری معذورین ❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخوره و روزه خواری کند؟ 💠 سوال : ✍ آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست. ✍ آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست. ✍ آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید. ✍ آیت الله شبیری : انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست. ✍ آیت الله فاضل : کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است. 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
✈️مسافرت در ماه رمضان✈️ سوال: حکم مسافرت روزه دار در قبل و بعد از ظهر ماه مبارک رمضان چیست؟ پاسخ: 🍃1-اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد، یا به جایی برسد كه می خواهد ده روز در آنجا بماند: 🔺نباید آن روز را روزه بگیرد.🔺 🍃2-اگر قبل از ظهر برگردد به وطنش برسد، یا به جایی برسد كه می خواهد ده روز در آنجا بماند : 🔺در صورتی كه افطار نكرده باشد، روزه آن روز بر او واجب می شود، بنابراین باید نیّت روزه بكند و روزه اش هم صحیح است.✅ 🤔 مثلاً اگر شخص روزه دار بعد از ظهر روز سه شنبه از وطن خود یا جایی که ده روز در آن قصد ماندن کرده بود به جایی مسافرت نماید، روزه آن روزش(سه شنبه) صحیح است و برای این که روزه روز چهارشنبه اش نیز صحیح باشد باید قبل از ظهر در روز چهارشنبه به وطن خود یا جایی که می خواهد ده روز در آنجا بماند، برسد، و در صورتی که کاری را هم که روزه را باطل می کند، انجام نداده باشد، و بعد از رسیدن به این مکان، نیت روزه کند، روزه اش صحیح است.✅ ------------------- 📝 منبع:توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 953، م 1721و 1722 ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam