eitaa logo
زمزم احکام
877 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
321 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 احکام بانوان ايامى كه قبل از بروز قاعدگى لك می بينند، استحاضه است؛ مشروط بر آن كه آلودگى پيوسته نباشد. 🔴این ترشحات با🔺سه شرط🔺حیض محسوب میشود : 1️⃣➖فاصلهاش تا قاعدگى قبلى كمتر از ده روز نباشد. 2️⃣➖آلودگى، ولو در داخل، پيوسته باشد. 3️⃣➖ آلودگى كمتر از سه روز نباشد. ⬅️بنابراين اگر يک لکه و ترشح مختصر مي بينند و تمام مي شود بايد به وظيفه استحاضه قليله عمل کنند يعني خودشان را تميز کنند و براي هر نماز طبق معمول وضو بگيرند. 👈دو تا نکته:⬇️ ✅1️⃣➖ اگر آن ترشحات مستمر باشد و قطع نشود (يعني اگر مقداري پنبه داخل محل شود ولو به اندازه سر سوزني به خون آلوده شود)شروع پريود است و حيض حساب مي شود هر چند خارج نشود. ✅2️⃣➖مقدار خون ملاک نیست اگر در ایام عادت خونریزی داشته و شرایط حیض را دارا باشد حتی اگر پنبه ای را داخل فضا کند و به قدر سر سوزنی آلوده باشد، آن خون حیض است وگرنه استحاضه خواهد بود. 🔻نتیجه گیرئ: ⬅️ عبادات در این ایام باطل است. --------------- 📚 پی نوشت: توضیح المسائل محشی، ج ۱ ، ص ۲۵۴ ، م ۴۴۰ ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه 🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسول‏خدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمى‏خوانم. يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مى‏شوم كه بدهى او را بپردازم. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟ گفت: بلى، به نحو تمام و كمال. در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1) 📌 بدهى‏هاى ميت‏ 🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او مى‏شود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2) 👈 ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مى‏كند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ‏ (3) وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مى‏شود. 🔸2. بدهى‏هاى ميت را بايد از تركه او پرداخت. (4) 🔸3. بدهى‏هاى ميت شامل ، ، ، ، و ... است. --------------- 📚 پی نوشت: 1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680. 3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190. 4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نماز نشسته یا بر روی صندلی برای چه اشخاصی صحیح است؟ ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
♻️ برای پرداخت رد مظالم اجازه مجتهد لازم است؟ ♻️ ✍🏻 آیت الله خامنه ای: در ردّ مظالم، جایز است که خود شخص به فقرای متدین و عفیف بپردازد؛ هرچند مطابق احتیاط ، آن است که با اذن حاکم شرع باشد. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: رد مظالم را تنها بايد به فقراي شيعه بدهند و در اين زمينه تفاوتي نمي کند که آن فرد، واجب النفقه يا از سادات باشد. ما اجازه مي دهيم تا يکصد هزار تومان را خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند. و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند. ✍🏻آیت الله سیستانی: احتياط است وايشان اجازه مى دهند به فقراى مؤمن ومتدين داده شود. --------------- 📚 پی نوشت: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
▪️راوی کرب و بلا دارد روایت می کند ▪️از جدایی سر و تن ها حکایت می کند ▪️شد سکینه معنی اش آرامش قلب حسین ▪️بشنو از دریا زمانی که شکایت می کند 🥀 5 ربیع الاول سالروز وفات حضرت سکینه (سلام الله علیها) دختر امام حسین(علیه السلام) تسلیت باد.🥀 --------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
🔰 پرداخت دستمزد 🖌مردى به نام شعيب نقل مى‏كند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّه‏اى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه عرق بدنشان خشك شود.» (1) 📌 نكته ‏ها 🔸1. اجير عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او مى‏شود. (2) 🔸2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت (اجرة المثل) پرداخت گردد. 🔸3. اجرت بر كارهاى حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب. --------------- 📚 پی نوشت: 1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛ قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم. 2. توضيح المسائل مراجع، م 2218. --------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
💠 پوشش در مقابل محارم 🔹 حدیث: مردی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم پرسید: ای رسول خدا! خواهرم موهای خود را در مقابل من باز می گذارد. حضرت فرمودند: نه (نباید این کار را انجام دهد)؛ زیرا می ترسم وقتی چیزی از زیبایی ها و موها یا ساعد خود را برای تو نمایان کند, به گناه بیفتی. بحارالأنوار, ج 101, ص 38؛ مستدرک الوسائل, ج14, ص 303. 🔸 هرچند بر اساس متون اسلامی, مقدار پوشش محارم - مانند برادر و خواهر - در منزل کم تر از مواقعی است که در مقابل نامحرم هستند، ولی این بدان معنا نیست که محارم با نگاه به هم به گناه نمی افتند (میل جنسی به یکدیگر پیدا نمی کنند) و می توانند به هر صورتی در برابر هم ظاهر شوند. گاهی پوشش، بدن نما یا چسبان و تنگ است که می تواند آثار بدی بر فرزندان داشته باشد. 1️⃣- پوشیدن لباس آستین کوتاه یا آستین حلقه ای و مانند آن در برابر پدر ، برادر و دیگر محارم، در صورتی که باعث مفسده نبوده و مهیج شهوت نباشد، اشکالی ندارد. 2️⃣- رعایت مسائل عفّت و حیا در حضور فرزندان، از سوی پدر و مادر واجب است. --------------- 📚 پی نوشت: «احکام مصور پوشش بانوان» ص 116، مسئله 49، 50، 51 و 52 --------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عادت ندارم به فراق کربلا 🌻السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌻 ------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔰 صدقه‏ 🖌 فردى خدمت امام كاظم عليه السلام رسيد و از خود و خانواده‏اش به حضرت شكايت كرد. آن بزرگوار فرمود: ايشان را با مداوا كن؛ زيرا هيچ چيز همانند صدقه، باعث تسريع در نمى‏شود وهيچ چيز مثل صدقه براى پرمنفعت نيست. (1) 🖌 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به يارانش فرمود: بر هر مسلمانى در هر روز يك صدقه است، گفته شد: چه كسى بر آن توانا است؟ فرمود: زباله و موانع از سر راه مسلمين، صدقه است؛ هر كس كه راهنمايى‏ مى‏خواهد، صدقه است؛ بيمار صدقه است؛ به معروف صدقه است؛ از منكر، صدقه است؛ دادن سلام، صدقه است. (2) 🖌 و در روايتى ديگر حتى زدن به مسلمانان صدقه محسوب شده است. (3) 📌 چهار نكته درباره صدقه‏: 🔹1. صدقه دو گونه است: الف) صدقه مانند زكات مال و بدن؛ ب) صدقه مستحب. صدقات واجب مانند كفارات، ردّ مظالم، نذر، صدقه‏اى كه براى فقرا وصيت شده و مال پيدا شده. (4) 🔹2. صدقه غير سيد، بر سيد فقير حلال است. (5) 🔹3. انسان بايد در پرداخت صدقه، قصد داشته باشد يعنى تنها بايد براى رضاى خدا بپردازد و از هرگونه ريا و خودنمايى دورى كند. (6) 🔹4. از پرداخت صدقه، صاحب آن مى‏تواند در آن تصرف كند. (7) 🔹5. يكى از صدقاتى كه زياد سفارش شده است، صدقات و مستمره است، همچون كندن چاه آب، درختكارى و ... . --------------- 📚 پی نوشت: 1. وسائل الشيعه، ج 2، ص 433. 2. بحارالانوار، ج 72، ص 50؛ إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً ... 3. نهج الفصاحه، ص 378. 4. منهاج الصالحين، ج 1، م 1153. 5. تحريرالوسيله، ج 2، ص 87، م 3. 6. همان، م 1، القول فى الصدقه. 7. استفتائات، آية الله سبحانى، ج 2، ص 383، س 1156. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
🔹 انجام بازی های قماری (‌پاسور )رایانه ای 🔹 ❓سوال: آیا انجام بازی هایی که حکم قمار را دارند (مانند پاسور) به وسیله کامپیوتر یا مانند آن در اینترنت نیز حرام می باشد؟ ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای: بازی هایی که به دلیل قمار بین دو طرف، حرام بوده اگر از طریق رایانه و به تنهایی باشد و برد و باختی در آن نباشد، فی نفسه جایز است. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد. --------------- 📚 پی نوشت: سایت مراجع عظام خامنه ای و مکارم ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
🔰 فحاشى‏ 🖌 عمرو بن نعمان جعفى مى‏گويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمى‏شدند. روزى از محلى عبور مى‏كردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مى‏كرد. آن مرد نگاهى‏ به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد. دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟ امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مى‏دهى؟ من تو را پارسا مى‏دانستم در حالى كه تو بى پروايى. وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمى‏دانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من. راوى مى‏گويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1) 🖌 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنام‏گو و بد زبان و لعنت‏كننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى نداده‏ام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مى‏خواهم. (2) 🖌 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مى‏دهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مى‏جنگد، به دشمن دشنام دهد. (3) 📌 سه نكته درباره ناسزاگويى‏ 🔻1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است.(4) كه هم حق‏الله است و هم حق الناس. (5) 🔻2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6) 🔻3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7) --------------- 📚 پی نوشت: 1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540) 2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ... 3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين. 4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19. 5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849. 6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060. 7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
📚 شارژ آپارتمان 💠 سؤال: کسی که در آپارتمان زندگی می کند ولی شارژ نمی دهد، آیا بدهکار است؟ ✅ جواب: اگر آنچه که طبع کار و محل، اقتضا می کند یا موافق شروط ضمن عقد است، انجام شود مثل نظافت ساختمان یا هزینه برق راهرو، باید هزینه آن را بدهد و اگر ندهد، بدهکار است. --------------- 📚 پی نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
از زهر کینه کشتند امام عسکری را از نو خزان نمودند، گلزار حیدری را . . . 🏴 شهادت امام حسن عسکری علیه السلام پدر بزرگوار امام زمان ارواحنا فداه تسلیت باد.🖤 🖤 ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
1_6824222724.mp3
5.02M
••✾••🍃⚫️🌿••✾•• 🔳 مرثیه و روضه 🏴 ♦️مرثیه امام حسن عسکری سلام الله علیه ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 كم و زياد نكردن 🖌 عبد اللَّه بن سنان مى‏گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: به زودى شبهه‏اى به شما خواهد رسيد، هيچ كس از آن شبهه نجات پيدا نمى‏كند مگر اينكه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى‏گويى‏: «يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ» من گفتم: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ» امام فرمودند: به درستى كه خدا مقلب القلوب و الابصار است اما بگو آن طور كه من مى‏گويم. (1) 📌 نكته‏ها: 🔸1. دعا كردن و داراى فضيلت بسيار است. دعا در برخى از موارد است، همچون دعايى كه به نذر و عهد و قسم واجب مى‏شود و يا سه دعايى كه در نماز ميت، براى پيامبر، مؤمنان و ميت واجب است. (2) 🔹2. دعا را بايد آنچنان خواند كه شده، بدون كم و زياد. (3) 🔸3. قسمتى از دعاها، اشكالى ندارد ولى در دعاهاى مأثور اگر بخواهد به قصد ورود بخواند بايد به همان نحو كه وارد شده است بخواند. (4) 🔹4. دعا كردن در نماز، در تمامى حالات اعم از ايستاده، نشسته، ركوع و سجود، به ويژه قنوت مستحب است، 👈البته خواسته حرام در دعا، بنا بر تصريح برخى، نماز را باطل مى‏كند. (5) --------------- 📚 پی نوشت: 1. بحارالانوار، ج 52، ص 149. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 621. 3. همان. 4. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 619، س 157. 5. فرهنگ فقه، ج 3، ص 621. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
💢 امر والدین به فرزند برای شرکت در نماز جماعت 🔷 اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کند نماز را به جماعت بخواند در صورتی که ترک جماعت موجب اذیت آنها شود، احتیاط واجب آن است که نماز را به جماعت بخواند. 🔷 مستحب است نمازهای واجب شبانه روز به جماعت خوانده شود و نسبت به نماز صبح و مغرب و عشا بیشتر سفارش شده است. 🔷 وقتی نماز جماعت برپا می شود، مستحب است کسی که نمازش را فُرادا خوانده، دوباره نماز را به جماعت بخواند. 🔷 اگر شخصی در نماز دچار وسواس باشد، واجب نیست نماز را به جماعت بخواند؛ مگر آنکه وسواسش در حدی باشد که نماز را قطع می کند یا تکرار زیاد ذکر، موجب از بین رفتن موالات و باعث بطلان نماز شود. --------------- 📚 پی نوشت: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ استحباب نماز جماعت ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
تسبیح زمین و آسمان یا مهدی ذکر همه‌ی فرشتگان یا مهدی حالا که رسیده روز بیعت با عشق لبیک بگو: از دل و جان یا مهدی 🌺✨نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت ولی عصر، بقیه الله الاعظم حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه و روز شادی اهلبیت عصمت و طهارت مبارک باد.🌺✨ 🌟تعجیل در ظهورشان 🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اختلاط زن و مرد 🖌روزى به امام على عليه السلام خبر رسيد كه زنان در بازارها دوشادوش مردان راه مى‏روند و مردان هم حساسيت نشان نمى‏دهند. ايشان شديداً ناراحت شد و فرمود: اى اهل‏عراق! به‏من خبر رسيده كه زنانتان در خيابان تنه‏شان به تنه مردان مى‏خورد. آيا حيا نمى‏كنيد؟ آيا غيرت نداريد كه زنانتان در بازارها دوش به دوش مردان راه مى‏روند و با آنان برخورد مى‏كنند؟ خدا كند كسى را كه غيرت نمى‏ورزد. (1) 📌 نكته‏ها: 🔸1. يكى از زمينه‏هاى گناه در عرصه‏هاى ، اختلاط با نامحرمان است. 🔹2. مكروه است اختلاط زن و مرد نامحرم مگر براى افراد . (2) 🔸3. هر جا كه اختلاط مفسده داشته باشد حرام است، چه اختلاط در بين محرمان و چه در مراكز وعلمى و چه در محيطهاى و ... . 🔹4. اختلاط زن ومرد در مجلس و اگر مستلزم نگاه كردن نامحرم به عروس يا خانم‏هاى ديگر در حالى كه پوشش كافى نداشته و زينت كرده‏اند باشد، حرام است. (3) --------------- 📚 پی نوشت: 1. نبرد جمل، محمود مهدوى دامغانى، ص 109؛ يا اهل العراق نبّئت ان نسائكم يدافعن الرجال فى الطريق .... 2. عروة الوثقى، ج 2، ص 805، م 49. 3. احكام روابط زن و مرد، ص 246. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
💢 حکم پوشیدن ساپورت و مانتوهای بدن نما و خیلی کوتاه ◀️ آیه 59 سوره احزاب: ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند. ✅ پاسخ: 🔹 پوششی که محرک شهوت باشد و جلب توجه نامحرم کند یا مفسده داشته باشد یا زمینه ساز گناه باشد، در برابر نامحرم جایز نیست و حرام است . پوشش زن در مقابل نامحرم باید به گونه‌ای باشد که: 🔸یک- به جز گردی صورت و مچ دست به پایین (بدون آرایش و زیورآلات) آشکار نباشد. 🔸دو- برجستگی‌ها و زیبایی‌های بدن زن، با وجود پوشیدن آن، آشکار نباشد. 🔸سه- رنگ و خصوصیات آن به گونه‌ای نباشد که جلب توجه کند و موجب تحریک اطرافیان شود. --------------- 📚 پی نوشت: رساله آموزشی 2 آیت الله خامنه ای - پوشش و نگاه کردن ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
🔰 پنير خوردن‏ 🖌 شخصى از امام صادق عليه السلام از پنير سؤال كرد، حضرت فرمود: داءٌ لا دَواء فيه‏ دردى است كه دوا ندارد. وقتى شب شد، دوباره خدمت حضرت رسيد ديد پنير در سفره حضرت است، عرض كرد صبح از شما درباره پنير سؤال كردم، فرموديد: پنير دردى است كه دوا ندارد و الان مى‏بينم در سفره شما پنير وجود دارد، حضرت فرمود: پنير صبح ناشتا ضرر دارد و شب مفيد است. 🖌 و در روايت ديگر امام صادق عليه السلام فرمود: اگر پنير با گردو همراه شود دوا و شفا است. (1) 📌 نكته‏ها: 🔸1. خوردن پنير در شب و در صبح است. و نيز خوردن پنير با گردو مستحب است. (2) 🔹2. از اجزاى پاك و حلال مردار، پنير مايه آن است ولى ظاهر آن را بايد كشيد. (3) 🔸3. پنيرهاى ، پاك و حلال است. --------------- 📚 پی نوشت: 1. وسائل الشيعه، ج 17، ص 92. 2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 278. 3. توضيح المسال مراجع، ج 1، م 93. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
📚 هزینه نماز و روزه قضای میت 💠 سؤال: هزینه نماز و روزه قضای میت از اصل مال میت باید داده شود یا از ثلث میت؟ ✅ جواب: اگر میت به ادای نماز و روزۀ قضا، وصیت کرده باشد، از ثلث برداشته می شود و اگر وصیت نکرده باشد، بر عهدۀ پسر بزرگ است و از اموال میت برداشته نمی شود. --------------- 📚 پی نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
🔰 حق زن نسبت به شوهر 🖌 صفوان بن يحيى از امام رضا عليه السلام پرسيد كه مردى زن جوان خود را به حال خود رها ساخته و نسبت به ايجاد ارتباط خاص با وى، بى اعتناست و اين وضعيت ماه‏ها و تا يك سال ادامه مى‏ يابد، بدون آن كه قصد ضرر و اذيت به او داشته باشد. آيا اين عمل گناه دارد؟ حضرت فرمود: إِذَا تَرَكَهَا أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ كَانَ آثِماً بَعْدَ ذَلِك‏ (1) هرگاه به مدت چهار ماه او را ترك گويد، بعد از آن گناهكار است. 📌 نكته ‏ها: 🔻1. شوهر نمى ‏تواند بيش از ماه، عيال خود را ترك كند، خواه همسر او جوان باشد يا نباشد. (2) 🔻2. اگر دختر، باكره باشد، مرد بايد در هفت شب اول عروسى همراه او بخوابد و اگر باكره نباشد، در سه شب اول بايد نزد او باشد مگر آن كه از حق خود صرف نظر كند. (3) 🔻3. در موارد ذيل مرد مى ‏تواند آميزش با همسر خود را، حتى بيش از چهار ماه ترك كند: 👈 - اگر زن رضايت داشته باشد. 👈 - در ضمن عقد شرط كرده باشند زن اين حق را ساقط كند. 👈 - در صورتى كه مرد توانايى آميزش نداشته باشد. 👈 - به جهت بيمارى، آميزش براى مرد يا زن ضرر داشته باشد. 👈 - زن نزد همسر نباشد. 👈 - زن ناشزه باشد. 👈 - زن داراى عذر شرعى باشد (مثلًا در زمان قاعدگى باشد). (4) --------------- 📚 پی نوشت: 1. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 405؛ وسائل الشيعه، ج 14، ص 100. 2. توضيح المسائل مراجع، م 2418؛ تحريرالوسيله، فى النشوز، م 1؛ عروة الوثقى، نكاح. 3. تحريرالوسيله، ج 3، ص 543، فى القسم و النشوز، م 4. 4. عروة الوثقى، نكاح، فصل فى ما يتعلق باحكام الدخول، م 8. --------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟ ✅پاسخ: مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد: 👈🏽الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد. 👈🏽ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد. 👈🏽ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد. 👈🏽د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلوم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود. --------------- 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید --------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌