eitaa logo
زمزم احکام
873 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
317 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر فرش کسی نجس باشد و ببیند دیگران با پای مرطوب بر آن قدم می گذارد، تکلیف چیست؟👆👆 #احکام_طهارت ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿 👌چند نکته در باره ی غسل جنابت ✅ پاسخ: 👇👇 1⃣غسل جنابت برای کسی که جنب شده ، مستحب است ولی زمانی که وقت نماز برسد یا کاری که نیاز به غسل دارد بخواهد انجام بدهد ، این غسل میشود واجب . 2⃣کسی که غسل جنابت کرده است ، نباید برای نماز ، وضو بگیرد . 3⃣غسل جنابت را میتوان به هر دو صورت انجام داد : ترتیبی – ارتماسی 🔆⚜🔆⚜🔆⚜🔆 *ء*------------------*ء* 📚 منبع:  توضیح المسائل مراجع – مسئله 357 - 391- 360 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀 🌴اگر در اثناء غسل از انسان حدث اصغر(مثل ادرار) خارج شود : ✅ پاسخ: 👇👇 📝آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی : اگر در اثناء غسل، حَدَث اصغر از او سر زند (مثلاً بول کند) ضررى به غسل او نمى زند ولى براى نماز و مانند آن، باید وضو بگیرد. 📝آیت الله سیستانی: لازم نیست غسل را رها کرده و غسل دیگری بنماید، بلکه می تواند غسل خود را تمام نماید و بنابراحتیاط لازم باید وضو هم بگیرد. 📝آیت الله وحید خرسانی : بنابراحتیاط واجب غسل را تمام کند و اعاده نماید و وضو هم ضمیمه کند . *ء*------------------*ء* 📚 منبع:   📚توضیح السمائل مراجع مسئله 386 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
چرا باید خمس را پرداخت کرد؟👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♻آیا برای غسل های واجب، حتما باید نیت را به زبان آورد که تلفظ آن صحیح باشد یا می توان در ذهن هم نیت کرد؟🗣 ✅ پاسخ: 👇👇 ‼در نیت کردن، به زبان آوردن و یا حتی خطور در دل هم لازم نیست، بلکه همین مقدار که قصد انجام غسل یا وضو یا ... دارید به گونه ای که اگر کسی بپرسد چه می کنید، بدانید چه می کنید، کفایت می کند و صحیح است. بیش از آن لازم نیست. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🍀💠🔴🔶🍀💠🔴🔶 💢سوال : ⁉آیا بیرون آمدن از زیر دوش هنگام شستن سر و گردن و بدن لازم است ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی : لازم نیست. ✍آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی : بنابر احتیاط واجب بیرون آمدن از زیر دوش لازم است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻 💢سوال: 🤔آیا در هنگام غسل می شود به نیت شستن طرف راست یا چپ، کل بدن را زیر دوش شست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 👈باید ترتیب را در نیت مراعات کند و لو این که تمام بدن را زیر دوش بگیرد یعنی؛ اگر نیت او شستن عضو خاصی (با ترتیب لازم در غسل ترتیبی) باشد مثلا در حال شستن قسمت راست بدن، نیت شستن قسمت چپ بدن را بعنوان غسل نداشته باشد، اشکال ندارد. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
اهمیت ندادن رانندگان به نماز مسافران👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💠 کشیدن سیگار چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀️ امام خمینی ره: سیگار کشیدن حرام نیست، اگرچه بهتر است نکشند. ایشان در جای دیگر فرموده‌اند: احتیاط واجب آن است که از کشیدن سیگار اجتناب شود. ◀️ مقام معظم رهبری: حکم سيگار کشيدن تابع ميزان ضرر آن است؛ اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌اى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد يا خلاف قانون باشد، جايز نيست. ◀️ آیت الله مکارم: کشیدن سیگار مطلقاً حرام است. ◀️ آیت الله سیستانی: کشیدن سیگار برای ﻓﺮدی ﮐﻪ ﺗـﺎزه ﺑـﻪ ﺳـﯿﮕﺎر رو آورده، اﮔـﺮ ﻣﻮﺟـﺐ ﺿﺮر و زﯾﺎن ﻗﺎﺑﻞ توجه و مهمی (ﻣﺜﻞ ﻧﻘﺺ ﻋﻀﻮ ﻫﺮﭼﻨﺪ در آﯾﻨﺪه) باشد حرام است، أﻋﻢ از اﯾﻨﮑﻪ آن ﺿﺮر ﻣﻌﻠﻮم و ﯾﻘﯿﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﮔﻤﺎن ﺑﻪ ﺿﺮر دارد ﯾـﺎ اﺣﺘﻤـﺎل ﺿـﺮر وﺟـﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، به ﺣﺪی ﮐﻪ ﻋﻘﻼء ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ آن ﺷﺨﺺ ﺑﯿﻤﻨﺎک ﺑﺎﺷـﻨﺪ. اما اﮔـﺮ اﯾﻤـﻦ از ﺿﺮر و زیان شدید باشد (ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽ‌کشد) ﺣﺮام ﻧﯿﺴﺖ. اما ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮدی ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﯿﮕﺎر ﮐﺸﯿﺪن ﻋﺎدت ﻧﻤـﻮده، اگر ادامه دادن ﺑـﺮ اﺳـﺘﻌﻤﺎل سیگار، ﻣﻮﺟﺐ ﺿﺮر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮجه و ﻣﻬﻤﯽ اﺳﺖ، ﺑﺎﯾﺪ از آن دﺳﺖ ﺑﺮدارد و ﺳﯿﮕﺎر ﮐﺸـﯿﺪن را ﺗﺮک ﻧﻤﺎﯾﺪ؛ ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ ﺗﺮک ﺳﯿﮕﺎر ﻣﻮﺟﺐ ﺿﺮر دﯾﮕﺮی ﺷﻮد (ﻣﺜـﻞ ﺿـﺮر ﺣﺎﺻـﻞ از ﺳﯿﮕﺎر ﮐﺸﯿﺪن ﯾﺎ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ از آن) ﯾﺎ آﻧﮑﻪ ﺗﺮک ﺳـﯿﮕﺎر ﺑـﺮای او ﺑﺴـﯿﺎر ﺳـﺨﺖ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺑـﻪ ﺣﺪی که به طور ﻣﻌﻤﻮل قابل ﺗﺤمل ﻧﯿﺴﺖ. حاصل اینکه کشیدن سیگار اگر برای شخصی ضرر مهم و «معتنی‌به» نداشته باشد حرام نیست. ◀️ آیت الله بهجت: استعمال دخانیات در اماکن عمومی هرگاه موجب آزار یا ضرر به دیگران ‌شود، جایز نیست. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: ◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 35، س 98؛ همان، ص 38، س 104؛ رساله‌ی نجاه العباد، امام، ص 156، م 3؛ به نقل از سایت imam-khomeini.ir. ◀️ سایت leader.ir، بخش پرسش‌های متداول، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 435. ◀️ توضیح المسائل، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، سال 1391، ص 484، شماره 46؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، ج 3، سال 1390، ص 171-173، س 497. ◀️ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 642؛ سایت Sistani.org، بخش سؤال‌ها و جواب‌ها، قسمت سیگار کشیدن و مواد مخدر. ◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 557، س 6458. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
حکم آرایش هنگام نماز👆👆👆 #احکام_نماز #احکام_بانوان #احکام_پوشش ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 💠 غیبت را تعریف کنید؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀️ امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بی‌اطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیب‌جویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است. ◀️ مقام معظم رهبری: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص به‌حساب آيد. ◀️ آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند. ◀️ آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعه‌ی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمی‌کند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه‌ی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه‌ی وسیعی دارد. ◀️ آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: ◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. ◀️ سایت leader.ir، بخش پرسش‌های متداول، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429؛ همان، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. ◀️ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. ◀️ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636-637، م 2264 و 2266؛ سایت Sistani.org، بخش سؤال‌ها و جواب‌ها، قسمت غیبت. ◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 560، س 6467. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ با سلام خدمت دوستان گرامی آقایان محترم عضو کانال اگر سوالی در مورد احکام دارید برای دریافت پاسخ آن به گروه زمزم احکام مراجعه بفرمایید. این گروه مختص پاسخگویی به سوالات احکام ویژه آقایان است. http://eitaa.com/joinchat/899350551Ca15509fccc ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✴ پيوستن به نماز جماعت (اقتدا كردن)  ✴ 🔺🔺🔺🔺🔺 ♦ در هر ركعت، تنها در بين قرائت و در ركوع می ‏توان به «امام» اقتدا كرد، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند، و اگر بعد از اقتدا به ركوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و يك ركعت به حساب می آيد. ✴حالت هاى مختلف براى پيوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت: ◀ اگر در رکعت اول امام اقتداء کند. 1⃣  در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمی خواند و بقيّه‏ اعمال را با امام جماعت بجا می ‏آورد. 2⃣  در ركوع: ركوع و بقيّه اعمال را با امام جماعت بجا می ‏آورد. 🔺🔺🔺🔺🔺 ◀ اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند. 1⃣ در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمی ‏خواند و با امام، قنوت و ركوع و سجده را بجا می ‏آورد و آنگاه كه امام جماعت تشهّد می ‏خواند، بنا بر احتياط واجب بايد به صورت نيم‏خيز، بنشيند و اگر نماز دو ركعتى است بعد از سلام امام يك ركعت ديگر به تنهايى بخواند و نماز را تمام كند و اگر سه يا چهار ركعتى است، در ركعت دوم كه امام جماعت در ركعت سوم می ‏باشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه كه امام جماعت ركعت سوم را تمام كرد، و براى ركعت چهارم برمی خيزد، مأموم بايد پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن ركعت سوم برخيزد و در ركعت آخر نماز كه امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پايان مى‏برد او نيم‏خيز می ‏نشيند، سپس يك ركعت ديگر را خودش می خواند. 2⃣ در ركوع: ركوع را با امام جماعت بجا مى‏آورد و بقيّه نماز را همانگونه كه گفته شد، انجام می ‏دهد. 🔺🔺🔺🔺🔺 ◀ اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند. 1⃣ در بين قرائت: زمانى كه می ‏داند اگر اقتدا كند، براى خواندنِ حمد و سوره و يا حمد تنها وقت دارد، می ‏تواند اقتدا كند و بايد حمد و سوره و اگر امام به ركوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر می ‏داند فرصت ندارد، بايد صبر كند تا امام جماعت به ركوع رود، سپس به او اقتدا كند. 2⃣ در ركوع: چنانچه در ركوع اقتدا كند، ركوع را با امام بجا می ‏آورد و حمد و سوره براى آن ركعت لازم نيست و بقيه نماز را همانگونه كه قبلًا بيان شد بجا می ‏آورد. 🔺🔺🔺🔺🔺 ◀ اگر در رکعت چهارم اقتداء کند. 1⃣ در بين قرائت: حكم اقتدا در ركعت سوم را دارد، و آنگاه كه امام جماعت در ركعت آخر نماز براى تشهّد و سلام مى‏نشيند، مأموم بطور نيم‏خيز بنشيند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخيزد و بقيّه نماز را خودش بخواند. 2⃣  در ركوع: ركوع و سجده‏ ها را با امام بجا می ‏آورد، (اكنون ركعت چهارم امام و ركعت اوّل مأموم است) و بقيّه نماز را همانگونه كه در مسئله قبل گذشت، انجام می ‏دهد. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا نگاه حرام جز گناهان کبیره ست ؟👆👆 #احکام_نگاه #احکام_نامحرم ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💠 پوشیدن طلا برای مردان چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀️ امام خمینی: زینت کردن به طلای زرد (مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست) برای مرد حرام و نماز خواندن با آن باطل است ➖و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری شود. ➖ اگر طلای سفید همان طلای زرد متعارف باشد که با مخلوط کردن، رنگ آن تغییر کرده است، جایز نیست و اگر پلاتین باشد، اشکال ندارد. ◀️ مقام معظم رهبری: پوشیدن طلای زرد یا به گردن آویختن آن (خواه حلقه‌ باشد یا انگشتر یا گردنبند یا غیر آن) برای مردان مطلقاً حرام است، هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفی باشد ➖ و فرقی در حرمت استفاده‌ی از آن، در مدت کم (مثل زمان عقد فقط) یا زیاد نیست. نماز خواندن با آن هم بنابراحتیاط واجب، باطل است. ➖ اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود، همان طلای زرد باشد که بر اثر مخلوط کردن ماده‌ای، رنگ آن سفید شده، حرام است، ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند، مانع ندارد. ◀️ آیت الله مکارم: استفاده کردن از زینت آلات طلا (مانند انگشتر، گردن‌بند، ساعت مچی، حلقه و...) مطلقاً برای مردان حرام است (خواه طلای زرد باشد یا سرخ یا سفید) و نماز را باطل می‌کند، ➖ ولی برای امتحان یا به قصد نگهداری موقت اشکال ندارد. ➖ حلقه‌ی طلا برای مردان حرام است. احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا نیز خودداری شود. ◀️ آیت الله سیستانی: پوشیدن طلا و زیورآلات آن (مثل آویختن زنجیر یا گردن‌بند طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، حلقه‌ی طلا در دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست و مانند آن) چه در نماز یا غیر آن برای مردان حرام است و نماز خواندن با آن باطل است. در حرمت آن فرقی بین طلای سفید، سرخ و سفید نیست. ◀️ آیت الله بهجت: زینت کردن به طلا (مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست) برای مردان حرام است و در باطل بودن نماز با آنها تأمل است، اگر چه مطابق احتیاط بلکه خالی از وجه نیست. همراه داشتن طلا و حمل آن بدون اینکه صدق پوشیدن بکند، برای مرد در نماز مانعی ندارد. اگر طلای سفید همان طلای زرد باشد که از جهت مخلوط شدن رنگش سفید شده باشد حکم طلای زرد را دارد و حرام است و نماز هم با آن باطل است. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: ◀️ توضیح المسائل، امام خمینی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، سال 1392، ص 115، م 832؛ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 1، سال 1380، ص 141-144، س 50-58؛ همان، ج 2، ص 8، س 13-14. ◀️ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394، ص 95، س 442-446. ◀️ توضیح المسائل، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، سال 1391، ص 147، م 761؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، ج 1، سال 1390، ص 48-49، س 117 و 118 و 121؛ همان، ج 2، ص 72، س 164 و 165. ◀️ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 306، م 1002؛همان، ص 641، م 2281-2282. ◀️ توضیح المسائل، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1378، ص 140، م 702؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 2، ص 44-46، س 1604 و 1612-1613. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ❇آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔷آیت الله خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. 1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد. 2- چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید) 3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود . --------------------------------------- 🔶آیت الله سیستانی :‌ ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید. ------------------------------------------ ♦آیت الله مکارم شیرازی :‌ در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. -------------------------------------- 🔷آیت الله وحید خراسانی :‌ کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست. در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💠 تقلید صحیح 💠 🔻🔻🔻🔻🔻 👈 بسیاری از مردم فکر می کنند تقلید از مجتهد به معنای خرید رساله و دانستن نام مرجع تقلید است و یا فکر می کنند نمی توان از مجتهدی که رساله توضیح المسائل ندارد تقلید کرد و به دنبال مراجعه به احکام مورد نیاز خود نیستند ؛ ◀ در حالی که تقلید در احکام ، عمل کردن به دستور مجتهد است . خواه مجتهد رساله داشته باشد و یا نداشته باشد و یا مقلد ، رساله مجتهد را خریداری کرده باشد یا نه . *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝 توضیح المسائل مراجع ، ج 1، ص 15، م 2 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💠 تعداد نماز و روزه قضا را نمی دانم تکلیف چیست؟ 💠 ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ اگر دقیقا نمی دانید چه مقدار نماز قضا دارید باید مقداری را كه یقین دارید که از شما فوت شده، محاسبه نموده و آن را انجام دهید. قضای مقداری که یقین به آن ندارید بر شما لازم نیست. ☑ مثلا اگر شك داشته باشید كه 100 روز نماز قضا بر عهده شما است یا 130 روز، بنا را بر كمتر، یعنی 100 روز بگذارید. ◀ و مقداری از آن را که یقین دارید در مسافرت قضا شده به صورت شکسته به جا آورید . ☑ همچنین اگر شک دارید 30 روزه  دارید یا 40 روز، همان 30  روز را قضا نمایید، کفایت می کند. ✅ نکته :‌ آیات عظام  مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی: اگر قبلاً شماره آنها را مي دانسته، ولي بواسطه سهل انگاري فراموش كرده، احتياط واجب آن است كه مقدار بيشتر را بخواند.   *ء*------------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع مسئله  1383 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا فکر به نامحرم گناه محسوب میشود؟👆👆 #احکام_گناه #فکر_نامحرم ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ❇ تکان دادن اعضا درحال سجده چه حکمی دارد؟ ❇ ✅ پاسخ: 👇👇 1⃣ - در سجده باید هفت موضع بر زمین قرار گیرد: پیشانی، کف دستها، سر دو زانو، سردوانگشت بزرگ پا . 2⃣ - هرگاه یکی از این اعضا را عمداً بر زمین نگذارد سجده اش باطل است. 4⃣ - اگر سهواً پیشانی را به زمین نگذارد باز سجده باطل است، اما اگر پیشانی به زمین باشد و بعضی دیگر از اعضا را سهواً به زمین نگذارد سجده صحیح است. 5⃣ - هنگام ذکر واجب سجده نباید انگشت پا حرکت کند، مگر این که حرکت بسیار مختصر باشد که در این صورت اشکال ندارد. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♻چگونه می‌توان قضای سجده فراموش شده را به‌جا آورد؟ ♻ ✅ پاسخ: 👇👇 1⃣ -اگر یک سجده فراموش شود و پیش از آنکه وارد رکوع رکعت بعدی شود بفهمدباید بنشیند و سجده را بجا آورد و بعد از دوسجده آنچه را باید در آن ركعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام كند. 2⃣ -هم چنین اگر درکعت آخر باشد و قبل از گفتن سلام نماز متوجه شود باید برگردد و سجده را انجام دهد و بعد از سجده تشهد و سلام را بخواند. 3⃣ - اما اگر بعداز وارد شدن به رکوع رکعت بعدی یا بعد از گفتن سلام واجب نماز، متوجه شود باید بعد از تمام شدن نماز، به نیّت قضا یک سجده بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو نیز انجام دهد نماز صحیح است.   ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا فکر گناه، گناه است؟👆👆 #احکام_گناه #احکام_ارتباط ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💠 حكم خون داخل تخم¬مرغ 💠 💢سوال : آیا تخم مرغی که در آن خون دیده شده است را می توان خورد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔶 آیت الله خامنه ای:  لکه خون در تخم‌مرغ پاک است، ولى خوردنش حرام است. 🔷 آیت الله مکارم شیرازی : خون تخم مرغ و خون كمى كه گاهى در شير پيدا مى‌شود، پاك است ولى نمى‌توان آن را خورد؛ بنابراين، اگر خون را جدا كنند باقى‌مانده را مى‌توان استفاده كرد. امّا اگر عمداً به هم بزنند تا مستهلك شود خوردن آن اشكال دارد. 🔷 آیت الله سیستانی : خون موجود در درون تخم مرغ، پاک است و اما خوردن آن حرام می باشد پس می توان خون را جدا کرد و از بقیه تخم مرغ استفاده نمود مگر آن که به اندازه ای کم باشد که در کل، مستهلک شده که در این صورت تمام تخم مرغ پاک و حلال است.   *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝 سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 0⃣2⃣ آیا غیبت بچه جایز است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀ امام خمینی: غیبت بچه ممیز جایز نیست. ◀ مقام معظم رهبری: اگر طفل ممیز باشد، بدگویی از او غیبت و حرام است؛ اما طفل غیرممیز، مثلاً بچه‌ی دو ساله‌ای که ملتفت نیست و از غیبت متأثر نمی‌شود، غیبت او حرام نیست. ◀ آیت الله بهجت: اگر بچه غیر ممیز باشد، اشکال ندارد.   *ء*------------------*ء* 📚 منبع: ◀ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 620، س 14. ◀ سایت leader.ir، بخش پیگیری پاسخ، کد پیگیری: 93793f7970246bd1599c100d62dc66c1 ◀ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 562، س 6476.   ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
شروط قیام و ایستادن در نماز👆👆 #احکام_نماز #قیام_نماز ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam