eitaa logo
زمزم احکام
875 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
320 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 وقت نماز عشا 💠 سؤال: آخر تا چه زمانی است؟ اگر کسی آنرا تا پس از نیمه شب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشا بخواند؟ ✅ جواب: وقت از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمه شب شرعی ؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشا از جایز نیست. اما در صورتی که نماز مغرب و عشا به دلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمه شب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون و قضا (به نیت ) بجا آورد. ----------- 💻 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری __________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 محاسبه نیمه شب شرعی 💠 سؤال: برای و چگونه محاسبه می شود؟ ✅ جواب: نیمه شب برای نماز مغرب و عشا، نصف فاصله بین تا هنگام * است. *فجر صادق در مقابل فجر کاذب است. فجر کاذب نوری است که به درازا در آسمان پدید می‌آید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس می‌یابد. فجر صادق زمانی است که نور سفید متصل به سطح افق با شدت کم طلوع کرده و در افق پراکنده می¬شود و باگذشت زمان، شدت نور آن بیشتر می¬شود. بدلیل ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملا باز و تاریک است و در شهرهایی مانند تهران بسیار مشکل می¬باشد. با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است ، جهت رعایت احتیاط، حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانه ها، نماز صبح خوانده شود. ----------- 💻 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا دعای «الهی عظم البلاء و برح الخفاء» را در قنوت می‌توان خواند؟ -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀 🍀 سؤال: کسی که مسح از نیمه رها شده آیا می تواند ادامه مسح را انجام دهد یا باید پا را کرده و دوباره مسح نماید؟ 🍃🌺 پاسخ: 🔻 🌺امام خامنه ای: اگر ادامه همان مسح باشد و عرفاً یک مسح محسوب شود، می توا ند ادامه دهد. [1] 🌺 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال می تواند مسح را از جایی که قطع شده ادامه دهد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد ولی نباید از خیسی قسمت مسح شده برای مقدار باقی مانده استقاده شود.. [3] 🌺 آیت الله وحید خراسانی: می تواند از نیمه ادامه دهد. [4] 🌺 آیت الله فاضل لنکرانی: اتصال در مسح پا شرط نیست و لذا اگر کسی دستش از نیمه مسح پا رها شود می تواند از ادامه آن مسح را بکشد منتها لازم است که رطوبت قبلی مسح روی پا با رطوبت کف دست برای ادامه مسح مخلوط نشود و اگر کف دست رطوبت کافی برای کشیدن مسح دوباره باشد بهتر است جای مسح نیمه تمام را خشک کند و از اول مسح کامل تا برامدگی پشت پا بکشد. [5] —------------— 🍀 پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590356. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406080219. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20936. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10282. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402544. ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا تسبیحات حضرت زهرا را باید بلافاصله بعد از نماز بگوییم؟ -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وام به شرط سپرده‌گذاری -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀 💠 سؤال: کسی که در تهران بوده در خود را برای ساخت خانه در آینده خریداری کرده است آیا باید خمس پرداخت نماید؟ 🔴 پاسخ: 👇 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر زمین جهت ساخت منزل مورد نیاز و در حد شأن عرفی تان باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، مشمول خمس نمی گردد. [1] ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: خمس ندارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر زمین موات باشد یعنی قبلا برای زراعت و ساختمان نشده است خمس ندارد ولی پولی که به عنوان خرید پرداخته است خمس دارد و اگر ان را قسطی خریده است باید قسطها را از پول خمس داده بپردازد و اما اگر پولی را قرض کرده و با آن خریده است لازم نیست قسطها را با پول خمس داده بپردازد. [3] ✳️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر برای سکونت به خانه نیاز دارید و برای ساختن خانه مسکونی زمین خریداری کرده اید، خمس ندارد. [4] —------------— ⭕️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره است فتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 9500205 . ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 جواب سلام هنگام نماز 💠 سؤال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «» خطاب به استفاده کند، واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ ✅ جواب: اگر عرفاً به آن، و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ "سلام" مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: "" یا "السلام علیکم" و نباید علیکم السلام بگوید. منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌿🌺🌿🌺🌿🌿🌺🌿 تمام پهنه ی عالم شکوفه بارانش فرشته ها و ملائک طلایه دارانش به وسعت دو جهان، خوان ریزه خوارانش فرشته های خداوند همجوارانش جحیم شعله کشان از فراق یارانش بهشت گشته بهشت از گل بهارانش به بارگاه سعادت، زمان هم عهدی است سرود اهل زمین، ذکر یا اباالمهدی است میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به فرزند بزرگوارشان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و به شما شیعیان آن حضرت تبریک عرض می‌نمایم. 🌿🌺🌿🌺🌿🌿🌺🌿 زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 ❓سوال: آیا ناخن مصنوعی را باید قبل از غسل از میت جدا کرد یا انجام می شود؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 🌷 امام خامنه ای: ناخن مصنوعی مثل بقیه مانع ها باید برطرف شود و اگر قابل برداشتن نيست احتياط در اين است علاوه بر غسل، تيمم هم بدهند. [1] 🌷 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه امکان جداسازي آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادي، وضو يا غسل را انجام مي دهد. هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد بايد جبیره را باز کرده و غسل دهند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويند و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشند، پارچه پاکي را بر آن ببندند و دست تر روي آن بکشند. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشد باید برطرف سازند و غسل جبیره صحیح نمی باشد. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت امکان باید مانع(ناخن مصنوعی) را از بدن میت جدا کنند ولی اگر امکان نداشت یا موجب آسیبی به بدن میت شود به صورت غسل جبیره غسل داده شود یعنی بقیه قسمت ها شسته شود و آن قسمت مسح شود. با امکان تیمم به صورت صحیح، غسل جبيره‌اى مشروع نيست. [4] 🌷 آیت الله وحید خراسانی: ناخن مصنوعی و هر مانع دیگری را باید بردارند و بعد غسل دهند و الا غسل باطل است و غسل میّت، جبیره ای ندارد. [5] 🌷آ یت الله فاضل لنکرانی: در غسل میت، جبیره ذکر نشده و باید ناخن مصنوعی را از دست میّت بکنند و مانع غسل را بر طرف کنند سپس میّت را غسل بدهند. [6] از قبل از —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 576623. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406020039. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 382494. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20525. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10067. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402443. ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 کدام نماز‌ها را می‌توان به جماعت اقامه کرد؟ -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مسح باید روی مو باشد یا پوست -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❓سؤال: اگر با که دارد، کند آیا قبل یا بعد از با همسرش، دختر زن بر این مرد می‌شود؟ آیا دختر بر دوم محرم است؟ 🔴 پاسخ: 👇 🔶 امام خامنه ای: با تحقق دخول، اين مرد به دختر آن زن محرم مى‌گردد و بدون دخول محرميتى حاصل نمى‌گردد؛ - با پدر شوهر دوم - محرم نمى‌باشد. [1] 🔶 آیت الله مکارم: به طور کلي اگر مردي با زني که دختر دارد ازدواج کند تنها در صورتي با آن دختر محرم مي شود که با مادرش نزديکي کند. نحوه محرميت آن مرد با نوه هاي دختري و پسري آن نيز به همين شکل است. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: شوهر مادر بعد از دخول، با دختر محرم است ولى پدر او محرم نیست. [3] 🔶 آیت الله وحید: اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزديكى نكرده باشد، تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با دختر او ازدواج كند. ولی تا نزدیکی نکند به دختر او محرم نمی شود و دختر به پدر شوهر مادرش (که دختر از آن شوهر نیست) محرم نمی باشد. [4] 🔶 آیت الله فاضل: اگر مرد با زنی که از شوهر دیگر دختر دارد ازدواج کند؛ بعد از دخول؛ دختر آن زن برای شوهر دوم برای همیشه محرم می شود و قبل از دخول محرمیت دختر نسبت به شوهر دوم حاصل نمی شود. [5] ——————————— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 287763. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405140047. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 135421871865. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 56172. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 48278. __________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 جا به جا گفتن ذکر رکوع و سجده 💠 سؤال: اگر و را به جای یکدیگر بگوییم، اشکال دارد؟ ✅ جواب: در صورتی که سهواً باشد اشکال ندارد، همچنین اگر عمداً و به خداوند (عزوجل) بگوید، نماز صحیح است اما و یا سجده را نیز باید بگوید. —------------— ✅ منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
یک عمر روی شانه بارِ غم کشیدی دور از برادر غصه خوردی! رنج دیدی هر بار گفتی سمت مشهد؛ یارضا(ع) جان شد در دلت روشن چه خورشیدِ امیدی دلتنگ بودی آنچنان که از مدینه قصد سفر کردی! به شهر قم رسیدی در اوج غربت صبر کردی خواهرانه دادی جوانی را به جایش غم خریدی __________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔸رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.🔸 ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
❓‌آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به او جایز است؟ 🍃🌺 روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ 🍃🌺 فرمود: «خیر.» گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ 🍃🌺 فرمود «بله.» (وسائل جلد 3، صفحه 25) 🔷 پاسخ: 👇👇 ✅ خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمىتواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] ✅ از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] ✅ نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. 🔷 ===================== 🍃🌸 پی نوشت: 👇 [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433. ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مسح جلوی ناخن پا -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 قضای نمازهای آیات -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در شام رحلت کریمه اهلبیت سلام الله علیها، سلامی به جد غریبش می‌دهیم: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ سلام بر تو اي خون خدا و فرزند خون خدا اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ سلام بر تو اي تنهايي كه انتقام خونت گرفته نشد. ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 🌸 سؤال: آیا زن و مردی که هفده سال پیش عقد موقت کرده ولی بدون بخشش باقی مدت آن را تبدیل به عقد دائم نموده اند، ازدواجشان صحیح نبوده و حلال زاده نیستند؟ پاسخ: 👇👇 🌷 امام خامنه ای: عقد دائم صحیح نیست، باید در اولین فرصت ـ بدون نیاز به عده ـ، دائم را جاری کند و فرزندان هستند. [1] 🌷 آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که بدون بخشیدن و نگهداشتن با همان مرد عقد دائم کرده است، عقد دائم ایشان صحیح است هر چند بهتر است احتیاطا دوباره خوانده شود و فرزندان هم حلال زاده اند و نگه داشتن عده هم لازم نیست. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: بچه ها حلال زاده اند و عده لازم نيست ولى چون یقین دارید در عقد موقت عقد دائم خوانده اید بايد عقد را دوباره بخوانید. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باطل است لذا بنابر احتیاط دوباره صیغه عقد دائم خوانده شود و نیازی به عده نیست و بچه ها هم حلال زاده می باشند. [4] 🌷 آیت الله وحید خراسانی: اگر مابقی مدّت را نبخشیده، عقد دائم باطل است الآن باید عقد دائم را دوباره بخواند. [5] 🌷 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر در زمان عقد موقت که مدت آن باقی بوده، عقد دائم خوانده شده آن عقد باطل است، لیکن رابطه مرد و زن چون نمی دانستند حرام نبوده و فرزندان شان حلال زاده است و بعد از فهمیدن باید فورا بین خودشان دوباره عقد دائم بخوانند عقد صحیح است و ازدواج شان صحیح می شود و چون خود همان مرد و زن بین خودشان عقد ازدواج می خوانند عده گرفتن لازم نیست. [6] ------------------------------ 🌸 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 646223. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502010018. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470831. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29237. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500299. ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم صورت آرایش شده چیست؟ -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 فراموش کردن نیت غسل -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔷 سؤال: آیا اقتدای بانوان از که جلوی آن بسته بوده و فقط از طریق راهرو به پایین متصل است به صفوف نماز جماعت طبقه پایین صحیح می باشد؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷امام خامنه ای: اگر عرفا مکان واحدی باشد اتصال بر قرار است. [1] 🔷آیت الله مکارم: در نماز جماعت كه زنان در طبقه بالا و مردان در طبقه پايين هستند ما مى گوييم معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمت هاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. [2] 🔷آیت الله سیستانی: اگر صدق كند كه در يك جا نماز مى خوانند براى زن ها كافى است. [3] 🔷آیت الله وحید: در فرض سؤال اقتدا صحیح نیست. اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد اشكال ندارد ولى اگر به قدرى بلندتر باشد كه صدق جماعت مشكوك باشد، نمى تواند قصد جماعت كند. [5] 🔷آیت الله فاضل: اگر در طبقه پایین نماز جماعت برگزار باشد، در صورتی که طبقه دوم کاملا بسته نباشد و افرادی که در صف اول خانم ها قرار دارند بتوانند افراد صف جلو در طبقه پایین راببیند نماز جماعت طبقه دوم صحیح است. [5] از —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: a75d0d42a28f8a3e420f02a373e2ce1a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503180337. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 489673. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30135. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500785.. ______________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 کیفیت خواندن نماز در تنگی وقت -------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam