⁉️ سوال:
سوال: اگر در اثناء نماز در جواب کسی که سلام میدهد بگوییم: سلام علیک و رحمه الله و برکاته، در صورتی که (و رحمه الله و برکاته) عمدی باشد، مبطل نماز است؟
✅ پاسخ: 👇👇
مقام معظم رهبری: بنابر احتیاط واجب باطل است. [1]
آیت الله مکارم: نمازگزار نبايد در حال نماز به ديگرى سلام كند، ولى اگر ديگرى به او سلام كند جواب او واجب است، امّا جواب بايد مانند سلام باشد، مثلًا اگر گفت: «السلام علیک» در جواب بگويد «السلام علیک» و اگر بگويد «سلام علیکم» در جواب بگويد «سلام علیکم»، حتّى اگر بگويد «سلام» در جواب بايد بگويد «سلام». بنابراین در فرض سوال احتیاط این است که نماز را اعاده کند. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: خلاف احتیاط استحبابی است البته اگر سلامکننده «علیکم» و مانند آن را بر سلام مقدّم داشت، باید با صیغههای سلامی که در قرآن وارد شده است مانند «سَلامٌ عَلَيْکَ» یا «سَلامٌ عَلَيْکُمْ» به قصد این که از قرآن است جواب بگوید و اگر به این قصد نگفته اید و مساله را نمیدانستید باید نماز را اعاده کنید.. البته در هر صورت اضافه رحمه الله و برکاته اگر به قصد دعا باشد مانعی ندارد. [4]
آیت الله وحید: در حال نماز ، انسان نبايد به ديگرى سلام كند و اگر ديگرى به او سلام كند، بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، مثلا اگر گفته (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد: (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) ، مگر در جواب (عَلَيْكُمْ السَلامْ) كه بنابر احتياط واجب بايد بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ).و اگر عمداً غیر از آنچه گفته شد بگوید چنانچه مسأله را میدانسته یا در یادگیریِ آن کوتاهی کرده نمازش باطل است. [5]
آیت الله فاضل: اگر کسی در حال نماز به انسان سلام کند بايد طورى جواب دهد كه سلام مقدّم باشد مثلاً بگويد: «اَلسّلامُ عَلَيْكُم» يا «سَلام عَلَيْكم»و نبايد «عَلَيْكُمُ السَّلامُ» بگويد. و هم چنین به احتیاط واجب از گفتن و رحمه الله و برکاته خودداری شود و اگر کسی بداند که نباید ورحمه الله را بگوید و عمدا بگوید به احتیاط واجب نماز باطل میشود. [6]
#احکام_نماز
#مبطلات_نماز
#حرف_زدن_در_نماز
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنهای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613585.
----------------------
📺 زمزم احکام
@zamzame_ahkam
🌹💎عید قربان
بر همه شما عزیزان مبارک باد🌹💎
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
May 11
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
✳️ بازی با آلات قمار (مانند پاسور و غیر آن) از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
➖➖➖➖➖
💠امام خمینی ره:
اگر در سرگرمی مذکور طرف مقابلی وجود ندارد، عنوان و حکم قمار و ابزار قمار منتفی است و با فرض عدم مفسده، عنوان ثانوی نیز ندارد و از این حیث هم بلا اشکال است. و در صورت صدق عرفی قمار، فرقی بین بازی با رقیب حقیقی و مجازی نیست.
➖➖➖➖➖
💠مقام معظم رهبری:
اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتی که مفسدهای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖
💠 آیت الله مکارم:
بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد.
➖➖➖➖➖
💠 آیت الله سیستانی:
بازی وسائل قمار با کامپیوتر و بدون شرطبندی، چنانچه در مقابل، طرف دیگری هست که با او بازی میکند، حکم بازی با خود آن وسائل را دارد و اگر طرف مقابل، خود دستگاه است، بنابر احتیاط لازم جایز نیست.
➖➖➖➖➖
💠 آیت الله بهجت:
در بازیهای حرام فرقی بین بازی کردن آن با کامپیوتر یا خود آلت قمار، فی الجمله وجود ندارد.
#احکام_قمار
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
📝 سایت imam-khomeini.ir؛ سایت رهبری leader.ir، بخش اجوبه الإستفتائات، قسمت شطرنج و آلات قمار، س 1125؛ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، س 1394، ص 242، س 1125؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، س 1393، ج 4، ص 148، س 420؛ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636، م 2262؛ ایت Sistani.org، بخش سؤالها و جوابها، قسمت قمار؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشاراتی دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 554، م 6444.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
🌀نماز خواندن با وضوى نماز قبلى
🔰سوال :
👈آیا با وضویى که براى نماز صبح گرفته شده مىتوان نماز ظهر را اقامه کرد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✔وقتى وضوى صحیح گرفتید (چه به قصد بجا آوردن نماز یا خواندن قرآن و دعا و یا به قصد طهارت)، تا وقتى که آن وضو باطل نشده است، مىتوانید اعمالى را که نیاز به وضو دارد انجام بدهید اگر چه شک در باطل شدن آن داشته باشید که در این صورت مىتوانید به شک اعتنا نکنید و بگویید وضویتان باقى است و باطل نشده است.
#احکام_نماز
#احکام_وضو
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿
♻آیا شستن دستها تا مچ در وضو کفایت می کند؟
💠سوال:
🔺من فکر مىکردم که شستن دستها تا مچ کفایت مىکند چون مچ دست هنگام وضو خود به خود شسته مىشود. نمازهایى که به این ترتیب خواندهام چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍آیت الله خامنهای: اگر احتمال بدهید هنگام شستن دستها انگشتان هم به قصد وضو شسته میشده، وضو محکوم به صحّت است و گرنه وضو باطل وباید نمازهایتان را قضا کنید.
✍آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه آب به تمام انگشتان می رسیده قضا ندارد ولی در غیر این صورت باید نمازها را به تدریج قضا کنید.
آیت الله سیستانی: باطل است باید قضا كنید.
#احکام_نماز
#احکام_وضو
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
📝 استفتاء کتبی از دفتر مراجع
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
💠هفت نكته درباره احترام والدين💠
1⃣رعايت حقوق والدين واجب است اگر چه آنها در حق اولاد كوتاهى كرده باشند.[۱]
2⃣حفظ احترام پدر و مادر و رعايت ادب در صحبت كردن با آنان لازم است.[۲]
3⃣آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است اين است كه فرزند با آنها معاشرتى نيكو داشته باشد.[۳]
4⃣مسافرت فرزند اگر سبب آزار پدر و مادر باشد حرام است.[۴]
5⃣مسافرتى كه بر فرزند واجب نيست در صورت نهى پدر و مادر و اذيت شدن آنان حرام بوده و نماز در آن تمام است.[۵]
6⃣هديه دادن و بخشيدن چيزى به پدر و مادر مستحب است.[۶]
7⃣ مستحب است انسان بر سر قبر پدر و مادر خود از خداوند حاجت بخواهد.[۷]
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
۱-توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م ۵۴۸.
۲ -همان، م ۵۵۱.
۳- همان، م ۵۵۲.
۴-همان، م ۵۴۶.
۵-توضيح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۷۲۰، م ۱۲۹۵.
۶-توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م ۴۳.
۷-همان، م ۶۱۷ و ۱۴۴۶.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
💠 سوال :
آیا بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه ها و همسر برای نماز صبح بر ما واجب است ؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔷• آیت الله خامنه ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن نماز باشد لازم است.
♦• آیت الله مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند.
🔶• آیت الله فاضل لنکرانی: اگر خود آن ها مراقب نماز هستند و بعضی وقت ها بیدار نشوند بیدار کردن آن ها واجب نیست لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آن ها را برای نماز بیدار کنید.
🔷• آیت الله سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است.
#احکام_نماز
#احکام_تربیتی
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
📝 استفتاء کتبی از سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam