✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
♻ خانمی که عذر شرعی دارد آیا می تواند آیه های سجده دار را گوش کند ؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔰گوش دادن اشکالی ندارد اما خواندن آنها حرام است .
🔘دربرخی از جلسات گفته شده که الان به آیه ی سجده دار رسیده ایم بنابراین خانم هایی که عذر شرعی دارند از جلسه بیرون بروند .
🔶لازم نیست از جلسه خارج شوند . خود آنها آیه را نخوانند اما اگر بشنوند اشکالی ندارد. زمانی هم که شنیدند سجده را باید بجا بیاورند .
🔷حتی با وجود اینکه این افراد طهارت ندارند باز هم اشکالی ندارد، چون در سجده ی تلاوت آیات قرآن طهارت شرط نیست . یعنی با داشتن عذر شرعی و نداشتن طهارت هم فرض واجب است که فرد سجده ی تلاوت را بجا آورد.
#احکام_بانوان_سجده_قرآنی
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
نهم ربیع الاول روز شادی اهلبیت و آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر شما یاران و شیعیان آن حضرت مبارک باد.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
May 11
✨💫✨💫✨💫✨
❇ خمس طبقه دوم خانه ❇
💢سوال :
اگر منزل دوطبقه ای که یک طبقه را اجاره داده باشیم اما باید قرض وقسط های زیادی هم پرداخت کنیم با این شرایط آیا خمس تعلق می گیرد؟
✅ پاسخ: 👇👇
آیت الله خامنه ای: اگر ساختن طبقه دوم زائد بر مؤونه شما باشد و در حال حاضر ، نه خود شما و نه فرزندانتان به آن نياز ندارند، آن مقدار از خانه که با درآمد و حقوق ساخته شده پرداخت خمس آن در سر سال خمسی واجب است و همچنين آن مقدار از وام مصرف شده در آن که اقساط آن از درآمد تا سر سال خمسی پرداخت شده، متعلق خمس است و مابقی وام فعلاً خمس ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: تنها به مقدار اقساط وامی که پرداخت کرده است خمس تعلق می گیرد همچنین آنچه که از مستاجر به عنوان اجاره دریافت می کند اگر سال بر آن بگذرد مشمول خمس است.
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر عرفا هر دو طبقه خانه مئونه و مورد نیاز شما باشد، و خانه را برای سکونت نیاز دارید، هرچند به خاطر بدهی مجبور به اجاره دادن یک طبقه آن شده اید خمس ندارد.
#احکام_خمس_خانه
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
استفتاءاز سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
❇ خون دماغ شدن در بین نماز ❇
💢سوال :
✳ اگر در حال نماز خواندن از دماغ انسان خون بیاید، آیا باید نمازش را ادامه بدهد یا شکستن نماز واجب است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔴 چنانچه آب کشیدن بدن یا لباس ممکن باشد به طوری که هیئت نماز به هم نخورد، باید در بین نماز تطهیر کند، در غیر این صورت چنانچه بیشتر از یک دو ریالی(تقریبا اندازه ناخن شصت) باشد و آب کشیدن موجب بر هم خوردن نماز باشد باید نماز را بشکند و بعد از شستن، نماز را دوباره از اول بخواند.
🔴 اگر در حال نماز خون دماغ شوید چنانچه بیشتر از یک دو ریالی(تقریبا اندازه ناخن شصت) باشد باید نماز را بشکند و بعد از شستن، نماز را دوباره از اول بخواند.
🔴 اگر وقت ضیق باشد، می تواند با همان حال نماز بخواند.
#احکام_نماز_خون_دماغ
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
شک های باطل کننده نماز 🔷
برخی از شک های باطل کننده نماز عبارتند از:
1⃣ - شک در شماره رکعت های نماز دو رکعتی و سه رکعتی
2⃣ - شک در نماز چهار رکعتی که یک رکعت خوانده یا بیش تر
3⃣ - شک در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم، که دو رکعت خوانده یا بیش تر
4⃣ - شک در تعداد رکعت های نماز، که نداند چند رکعت خوانده است.
❇ توجه: اگر یکی از شک های باطل کننده برای نمازگزار پیش آید نمی تواند نماز را به هم بزند، بلکه باید اول مقداری فکر کند اگر شک ادامه یافت از بین نرفت، به هم زدن نماز مانعی ندارد.
#احکام_نماز_شکیات
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
توضیح المسائل مراجع مسئله 1165
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
✳ عدم رعایت قرائت نماز در گذشته ✳
💢سوال :
💠 نماز هایم را در ابتدا بدون قرائت صحیح خوانده ام و از وقتی فهمیده ام قرائتم را تصحیح کرده ام آیا باید قضای آن نمازها را هم بخوانم؟ در مورد قرائت می دانم که غلط بوده است وحروف را صحیح ادا نکرده ام. 💠
✅ پاسخ: 👇👇
✴ آیت الله خامنه ای: اگر نمازهايى که خواندهايد با اعتقاد به صحيح بودن قرائت بوده، قضا ندارد.
✴ آیت الله وحید خراسانی : اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند و مقصّر باشد ، يا عمداً آن را نگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا به جاى (ض) ، (ظ) بگويد ، يا جايى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد ، نماز او باطل است.
مسأله ۱۰۱۰ ـ اگر انسان كلمه اى را صحيح بداند ، و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد غلط خوانده ، در صورتى كه در اعتقاد به صحّت قاصر بوده ، نمازش صحيح است ، و احتياط مستحبّ آن است كه دوباره نماز را بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد ، و در صورتى كه مقصّر بوده بايد دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد.
✴ آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه کلمه یا تلفّظ آیه یا ذکرى را صحیح مى دانسته و مدّتى در نمازها خوانده وبعد مى فهمد غلط بوده، نمازش اعاده ندارد، هرچند احتیاط مستحب اعاده یا قضاى آن است.
✴ آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل قصوری باشد قضا ندارد.
#احکام_نماز_قرائت
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
◀ شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی چگونه است؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠آیت الله خامنه ای: اگر بعد از زوال عين نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشين لباسشويى به لباسها و همه قسمتهاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.
💠آیت الله مکارم شیرازی: ماشينهاي معمولي که يکي دو بار با مواد شوينده لباس را مي شويد و آخرين بار پس از زوال نجاست با آب خالص شستشو مي دهد و بعد آب را تخليه مي کند، لباسهايي که شسته پاک است و ماشين نيز پاک است.
💠آیت الله سیستانی: ماشين لباسشويى اتوماتيک برای تطهیر کافی است.
💠آیت الله وحید خراسانی: مسأله موضوعی است و برای معظم له پاککنندگی ماشین های لباسشویی از نجاست ثابت نشده است چنانچه از موازین مطرح شده در رساله معظم له علم یا اطمینان دارید که ماشین لباسشویی پاک کننده است می توانید بر طبق علم یا اطمینان خود عمل نمایید و اگر علم یا اطمینان ندارید باید احتیاط کنید و از آن برای شستن لباس نجس اجتناب کنید.
#احکام_طهارت_نجاست_لباسشویی
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
استفتاء از سایت مراجع
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
♻ غسل حیض در حال جنابت ♻
💢سوال :
❇آيا در حال حيض غسل ديگري مي توان انجام داد (غسل جمعه يا غسل ميت)؟
✅ پاسخ: 👇👇
✅ زن در حال حيض مي تواند غسل هاي مستحب را به جاي آورد و صحيح است.
🔴 ودر مورد غسلهاي واجب مانند غسل جنابت ويا غسل مس ميت نيز نظر مراجع از اين قراراست که:
👈 لازم نیست غسل جنابت را در حال حیض انجام دهد ولی اگر انجام داد نظر مراجع تقلید به شرح ذیل است:
💠 همه مراجع (به جز امام خمينى و آيت الله خامنه اى): آرى، غسل جنابت در حال حيض، صحيح است و از جنابت پاك مىشود. ۱
💠 امام خمينى ره و آيت الله خامنه اى: بنابر احتياط واجب غسل جنابت در حال حيض صحيح نيست. ۲
#احکام_بانوان_غسل_حیض
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
۱- آيت الله مكارم، استفتاءات، ج ۱، س ۸۷؛ آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج۱، س ۱۶۳ و آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۳۳، احكام الحائض.
۲- آيت الله خامنه اى، اجوبة، س ۱۷۵ و امام خمينى، تعليقات على العروة، ج ۱، م ۴۳، احكام الحائض.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💠چند نكته درباره امانت💠
1⃣ اگر انسان مال خود را به كسى بدهد و بگويد نزد تو امانت باشد و او هم قبول كند، بايد به احكام امانت دارى عمل نمايد.
2⃣كسى كه چيزى را امانت می گذارد، هر وقت بخواهد می تواند آن را پس بگيرد و كسى كه امانت را قبول می كند، هر وقت بخواهد می تواند آن را به صاحبش برگرداند.
3⃣اگر امانت دار براى امانت جاى مناسبى ندارد، بايد جاى مناسبى تهيه كند، مثلًا اگر پول است و در خانه نمی تواند نگهدارى كند، بايد به بانك بسپارد.
4⃣امانت دار بايد طورى از امانت نگهدارى كند كه مردم نگويند در امانت خيانت و يا در نگهدارى آن كوتاهى كرده است.
5⃣در صورتى كه امانت از بين برود، اگر در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد، بايد عوض آن را به صاحبش بدهد و اگر در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و به طور اتفاقى آن مال از بين رفته، مثلًا سيل برده است، امانتدار ضامن نمی باشد و لازم نيست عوض آن را بدهد.
#احکام_حق_الناس_امانت
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
( 1). توضيح المسائل مراجع، م 2327.
( 2). همان، م 2332.
( 3). همان، م 2334.
( 4). همان، م 2334.
( 5). همان، م 2335.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
✴ کشتن حیوانات موذی از لحاظ شرعی ✴
💢سوال :
💠کشتن حیوانات موذی ازجمله مورچه، سوسک و مارمولک چه حکمی دارد؟ کشتن و یا آزار رساندن بدون قصد به آنها چطور؟ حشرات موذی که کشتن آنها جایز است کدامها هستند؟
✅ پاسخ:👇👇
✅ یک قانون و حکم کلی این است که حیواناتی که اذیت نمیکنند و آزاری نمیرسانند را آزار نرسانید؛
↙اما این حکم کلی استثنا هم دارد. نمیتوانیم بگوییم هیچ حیوانی را نکشید. حالا ممکن است مورچههای داخل خانه آزار میرسانند، خب اگر اذیت میکنند کشتن آنها اشکالی ندارد؛ اگرچه سوزاندن حیوانات نهی شده است.
♦ دربارهی سوسک، مگس و مارمولک هم همینطور است؛ حتی ممکن است آزار و اذیت آنها ظاهری هم نباشد، اما ناقل میکروب باشند و سبب بیماری بشوند که این هم خودش یک نوع آزار است. بنابراین از بینبردن حیوانات موذی اشکالی ندارد.
✳اما اگر فردی بدون قصد کشتن، مثلاً حواسش نبود و پایش را گذاشت روی یک حیوان بیآزاری و آن حیوان کشته شد، او مرتکب گناه نشده است؛ اگرچه مراقبتکردن خوب است.
⏪اما اینکه کدامیک از حیوانات یا حشرات موذی هستند و کشتن شان جایز است برمیگردد به تشخیص خود افراد. این حیوانات زیاد هستند؛ چه آنهایی که آزار معمولی ظاهری متعارف میرسانند و چه آنهایی که آزارشان در ظاهر نیست اما ناقل بیماری و میکروب هستند.
➖➖➖➖
#احکام_حیوانات_اذیت_موذی
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
[۱] . عروه الوثقی القول فی القرائه مسئله ۱۱ ، ، أجوبه الإستفتاءات س ۴۶۶ .
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
هدایت شده از amin rahgan
1_121439871.mp3
2.99M
✨💫✨💫✨💫✨
🔖رد مظالم 🔖
🎙 رد مظالم در ماه ربیع الاول
⬅️ با کسب اجازه از مراجع بزرگوار تقلید، جهت پرداخت مظالم تا سقف ۵۰۰ هزار تومان به فقرایی که میشناسیم.
👤 #استاد_حسینی_قمی
⏱ زمان : ۶:۰۶
🗂 حجم : ۲.۹ مگابایت
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
♻ کفاره شکستن قسم چه می باشد ؟ ♻
✅ پاسخ: 👇👇
❇ آیت الله خامنه ای : سیر کردن ده فقیر یا پوشانیدن آنهاست و اگر نتوانست باید سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب باید پی در پی باشد.
❇ آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت كند بايد كفّاره دهد، ده فقير را سير كند، يا بر آنها لباس بپوشاند، يا يك بنده را آزاد نمايد (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانايى بر اينها نداشته باشد بايد سه روز روزه بگيرد.
❇ آیت الله سیستانی: مسأله ۲۶۸۷ ـ اگر قسَم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلاً قسَم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند، چنانچه عمداً مخالفت کند گناه کرده است باید کفاره بدهد، یعنی: یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند انجام دهد، باید سه روز پیدرپی روزه بگیرد.
➖➖➖➖➖
#احکام_کفارات_قسم_کفاره
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
⁉️ #سوال_مسابقه 58 👇
سوال: وظیفه مردان نسبت به بلند یا آهسته خواندن حمد و سوره در نماز چیست ؟
گزینه 1️⃣: در نماز ظهر و عصر باید آهسته بخواند ولی در نمازهای صبح و مغرب و عشا باید تمام آن را بلند بخوانند.
گزینه 2️⃣: در نمازصبح و ظهر و عصر باید بلند بخواند ولی در نمازهای مغرب و عشا باید تمام آن را آهسته بخوانند.
گزینه 3️⃣: در نمازصبح و ظهر و عصر باید آهسته بخواند ولی در نمازهای مغرب و عشا باید تمام آن را بلند بخوانند.
گزینه 4️⃣: در نماز های روزانه مخیر هستند که بلند بخوانند یا آهسته بخوانند.
.
.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز شنبه 18 آبان ۹۸⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
کپی کردن نرم افزار یا ️رایت کردن سی دی های خارجی و داخلی چه حکمی دارد؟💽
✅ پاسخ: 👇👇
🔸👈آیت الله خامنه ای : بطور كلّى در كپى و استفاده و خريد و فروش نرم افزارهاى داخلى و دانلود بنابر احتياط واجب، رعايت حقوق صاحبان آن، از طريق كسب اجازه لازم است.
✅ و نسبت به نرم افزارهای خارجی تابع قرارداد بين دولتها میباشد؛ و در هر صورت اگر قرائن و شواهد و يا متعارفی وجود دارد كه در اينگونه امور استفاده برای عموم مانع ندارد، اشكال ندارد و الا از استفاده و خريد و فروش و از كپیبرداری بنابر احتياط خودداری كنيد.
🔹👈آیت الله مکارم شیرازی : در مورد کپی رایت و دانلود ، این کار جز با رضایت تولید کنندگان اصلى آن جایز نیست، مگر در صورتى که از کفّار حربى باشند.
🔸👈آیت الله سیستانی: استفاده شخصی مانعی ندارد مگر این از نظر قانونی ممنوع باشد.
🔹👈آیت الله شبیری: اگرعقلا برای مؤلف یا ناشر حقی قائل باشند حتی نسبت به خصوص سوالات، و یا این کار خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط باید رعایت شود و بدون اجازه آنها کپی نشود.
#کپی_یا_رایت_نرم_افزارهای_داخلی_و_خارجی
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
♻ حکم پوشیدن لباس کفّار چیست؟ ♻
✅ پاسخ: 👇👇
💠 پوشیدن لباس ها و استفاده از نمادهایی که فقط کفار از آن استفاده می کنند1 یا ترویج فرقه های منحرف می باشد2، حرام است.
◀ از این رو پوشیدن لباس «رپ», «شیطان پرستی»3 ، «هوی متال»، «پانکی»، «ایمو ها»، «فشن ها»، «TSM»، لباس «کشیش ها», «راهب ها»، «خاخام ها», لباس مخصوص «هندوها» و دیگر دسته های کفار4، و استفاده از نمادها و نشانه های خاصّ آنان - مانند گردن آویز زرتشتی و صلیب - و آرایش مو و ظاهر به شکل آنها برای مسلمان حرام است5.
🔷 پوشیدن لباس هایی که نوشته یا نشانه ای در تأیید و ترویج فرقه ها و گروه های ضد اخلاقی دارد- مانند علایم هم جنس گرایی- حرام است.
☑ آویختن صلیب حرام است. و اگر مردان هنگام نماز, صلیبی را که از جنس طلاست به گردن بیاویزند نمازشان6 باطل می شود.7
🔶 خرید و فروش و پوشیدن شلوارهایی که از چند ناحیه پاره هستند و توسط شبکه های ضد فرهنگی رواج داده می شوند, حتی اگر در مقابل نامحرم پوشانده شوند، به جهت ترویج شبکه های فساد حرام است.
✅ توجه
1⃣ بیرون گذاشتن هر قسمت از بدن – به جز صورت و کف دو دست – هر چند به مقدار کمی باشد، در انظار عمومی و دید نامحرم حرام است.
2⃣ در حکم لباس های حرام فرقی نمی کند که در جامعه و محیط ورزشی پوشیده شود یا در محیط منزل.
3⃣ پوشیدن لباس های مشترک میان کفار و مسلمانان - مانند کت و دامن- اشکالی ندارد.
4⃣. لباس هایی که قبلاً مخصوص کفار بوده, ولی هم اکنون مشترک است, بی اشکال است.
#احکام_پوشش_لباس_کفار
*ء*-----------------*ء*
📚 پی نوشت:
1. خامنه ای و مکارم: پوشیدن لباس کفار، در صورتی که سبب ترویج فرهنگ آنان شود، جایز نیست..
2. بهجت و سیستانی: بنابراحتیاط واجب.
3. برخی از نمادهای شیطان پرستی عبارتند از: صلیب وارونه، صلیب شكسته، ستاره پنج پر واژگون، سر بز، عدد 666، ستاره شش پر، پرچم رژیم صهیونیستی، (x) نماد کابالا، چشم لوسيفر و چشم شیطان.
4. چه زن مسلمان در کشور اسلامی ساکن باشد و چه در کشور غیر اسلامی، مگر در موارد ضرورت.
5. رساله مصور احکام پوشش بانوان، م 47.
6. بهجت و خامنه ای: بنابراحتیاط واجب.
7. رساله مصور احکام پوشش بانوان، ص 111.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
♦احکام قرائت نماز ♦
💢سوال :
معیاری برای بلندی صدا در نماز صبح و مغرب و عشا تعریف شده یا نه؟ یعنی چه اندازه ای صدق بلندی حساب میشه چون بعضا باعث اذیت و ازار دیگران میشه در این حالت وظیفه چیست ؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠آیت الله خامنه ای : ملاک اخفات (آهسته خواندن) عدم وجود جوهر صدا نيست، بلکه ملاک آشکار نکردن آن است و در مقابل، ملاک جهر (بلند خواندن) آشکار کردن جوهر صدا است.
💠آیت الله سیستانی : صدق عرفی است.
💠آیت الله مکارم شیرازی : منظور از بلند خواندن آن است که زنگ و جوهر صدا آشکار باشد و آهسته مانند صدای درگوشی.
💠آیت الله وحید خراسانی : مناط جهر و اخفات (بلند خواندن و آهسته خواندن) صدق عرفی است .
مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتّى حرف آخر آنها را بلند بخواند.
اگر در جايى كه بايد نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند ، يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد صحيح است ، و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده ، لازم نيست مقدارى را كه خوانده دوباره بخواند.
اگر كسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند ـ مثل اين كه آنها را با فرياد بخواند ـ نمازش باطل است.
💠آیت الله فاضل النکرانی : معيار بلندي صدا آن است که تن و جوهره صدا خارج شود و به حد داد زدن هم نرسد. و اگر تن جوهره صدا خارج نشود اهسته گفته مي شود مانند نجوي . و اگر عمدا باشد نماز باطل است . هم چنين اگر درحد داد زدن بلند بخواند نماز باطل است.
➖➖➖➖
#احکام_نماز_قرائت_جهر_اخفاء
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
آیا محل تولد شخص هر چند در آنجا ساکن نباشد، وطن محسوب می شود؟👆👆
#احکام_وطن
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
◀️خوردن غذا در اثنای کار اداری
💢سوال :
⁉️سوال: باتوجه به اینکه ساعات رسمی کار ممکن است حتّی تا ساعت 2/5 طول بکشد، خوردن یک وعده غذا در اثناء کار در اداره چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
اگر وقت زيادی نگيرد و منجر به تعطيلی کار اداری نشود، اشکال ندارد. [1]
🌺🌺حدیث:
"' در حالى كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) در ميدان جنگ بود، عربى به محضر او رسيد و ركاب شترش را گرفت و گفت : يا رسول الله ، عملى را به من بياموز كه سبب رفتنم به بهشت گردد. حضرت فرمود: با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند، و از رفتار با آنها آن گونه که خوشايند تو نيست، بپرهيز'''. [2]
🔻 نکته: برای برقراری نظم در جامعه، باید همه کارکنان در ادارات و سازمانها به این مقوله، توجه لازم را مبذول دارند و چنان نباشد زمانی که ارباب رجوع به آنها مراجعه می کند، مشغول کارهای شخصی خود یا کارهایی که مربوط به آنها نیست باشند. چنین وضعیتی بی گمان ارباب رجوع را خسته و سرگردان کرده و موجبات نارضایتی آنان را فراهم می آورد. بلکه آنان باید در کارهای خویش نظم را رعایت کنند و زمان فعالیت خود در اداره را فقط به مردم و ارباب رجوع اختصاص دهند.
#خوردن_غذا_در_کار_اداری
-----------------------------
✔️پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی.
[2]. اصول كافى ، ج2، باب انصاف و عدل.
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam