eitaa logo
زمزم احکام
876 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
323 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
✨💫✨💫✨💫✨ 🕋احکام قبله [1]🕋 1⃣واجب: نمازهای واجب، نمازهای مستحبی که در حالت سکون و عدم حرکت خوانده می شود، در حال احتضار (رو به قبله بودن کف پای میت، هنگام مرگ و جان دادن)،‌ دفن میت، سر بریدن حیوانات،‌ نماز احتیاط و سجده و تشهد فراموش شده؛ [2] 2⃣ مستحب: دعا و قرآن خواندن، تعقیب نماز، سجده شکر، سجده واجب قرآن، نشستن در هر زمان و مکانی؛ 3⃣ مکروه: آمیزش و هر کاری که خلاف ادب در پیشگاه الهی است و منافات با قبله دارد؛ 4⃣ حرام: تخلی (ادرار و مدفوع کردن). *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع،‌ م 780؛ بهجت، توضیح المسائل، م 651 و 652 و جامع المسائل،‌ ص 284 و 285 و وسیله النجاة، م 619 و 65؛ صافی، هدایه العباد، ج1،‌م 653. [2]. امام، سیستانی و مکارم: العروة الوثقی مع تعلیقات،‌ج 1، ما یستقبل له. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
📚 مقدم کردن و تغيير سال خمسی ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
سالروز وفات ام المصائب حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) را به آقا امام زمان (عج) و همه شیعیان تسلیت عرض می نماییم. از  غربت زینب دل من  بیتاب است از غُصه ی اوست دیده ام پُر آب است امشب  شده ام   اگر  غمین   زینب از  لطف  دعای حضرت  ارباب است # شادی حضرت زینب (سلام الله علیها) و شهدای مدافع حرم صلوات 👉 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ❇ حکم مربای انگور از لحاظ شرعی ❇ 💢سوال : در یک مجله ی آشپزی برای تهیه ی مربای انگور نوشته بود: انگور را بجوشانید،سپس آنرا صاف کرده،مجددا با شکر خوب بجوشانید تا قوام بیاید. آیا این انگور مشکل پیدا نمیکند؟ آیا نجس میشود؟ ✅ پاسخ: 👇👇   آیت الله خامنه ای: اگر فقط مقداری از انگور تبخیر شود خوردن آن حرام است مگر اینکه دو سوم آن تبخیر شود و شیره شود.   آیت الله مکارم شیرازی:‌ خوردن چنین مربای انگوری اشکال دارد.  آیت الله وحید خراسانی:  اگر انگور يا آب انگور به واسطه پختن جوش بيايد ، پاك ولى خوردن آن حرام است ، و اگر به غير آتش جوش بيايد خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس است. آب انگورى كه به آتش جوش بيايد ، حرام مى شود ، و اگر آن قدر به آتش بجوشد كه دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند ، حلال مى شود ، و در بالا گذشت كه به جوش آمدن به آتش نجس نمى شود ، و اگر به غير آتش جوش بيايد حرام و بنابر احتياط واجب ، نجس مى شود ، و احتياط واجب آن است كه به غير از سركه شدن پاك و حلال نمى شود.   آیت الله شبیری زنجانی:‌ اگر انگور و آب انگور به خودى خود يا به سبب پختن جوش بيايد، خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس مى‌باشد. مگر دو سوم آن به سبب جوشیدن کم شود.   آیت الله فاضل لنکرانی: اگر آب انگور به وسیله پختن یا خود به خود جوش بیاید خوردن آن حرام می شود، ولی نجس نیست، لیکن اگر بعد از جوش آمدن به مقداری جوشانده شود که در اثر جوشاندن دوسوم آب انگوراز بین برود و تبخیر شود، خوردن آن حلال می شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🔹💠 سجده با پیشانی آرایش شده 💠🔹 💢سوال : ❓اگر به صورتمان كرم سفید كننده یا پودر بزنیم آیا هنگام سجده 📿 كه پیشانى باید به مهر بخورد اشكال ندارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏻 آیت الله خامنه ای : اگر آرایش ایجاد شده مانع بین پیشانی و مهر باشد، اشکال دارد وگرنه صرف چرب بودن مانع سجده کردن نمی شود. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: اگر چربی به طوری نباشد که بصورت یک قشر روی پوست قرار گرفته باشد سجده مانعی ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: ⌨ استفتا ازسایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🌳 🍎 🍊 🍐 🍇 🌳 💢سوال : 🤔 آیا از میوه هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده میتوان استفاده کرد؟ یا در حد چند عدد از درخت چید؟ آیا برای این چند عدد باید از صاحب باغ اجازه گرفت؟ ✅ پاسخ: 👇👇 😯 بدون رضایت صاحب میوه ها جایز نیست ❌ مگر این که صاحب میوه ها از آن اعراض کرده باشد. 👈🏼 همچنین اگر درمسیر خود به درخت میوه‌ای درجادّه برخورد کند،می‌تواند ازمیوه‌های مذکوراستفاده کند مشروط به اینکه: 💯 1- به قصد استفاده از میوه به آن مسیر نرفته باشد. 💯 2- به درخت آسیب نرساند. 💯 3- همان جا میوه را خورده و به همراه خود نبرد. 💯 4- داخل ملک دیگری نشود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 سایت آیت الله خامنه ای ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
📚 کیفیت نماز جعفر طیار   التماس دعا ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ⁉️اگر قبل از مسح، چند قطره آب از دست روی محل مسح بریزد چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🖊جاى مسح باید خشك باشد، و اگر به قدرى تر باشد كه رطوبت كف دست به آن اثر نكند مسح باطل است ونماز هم با آن باطل است ، ولى اگر ترى آن به قدرى كم باشد كه رطوبتى كه بعد از مسح در آن دیده مى شود عرفاً بگویند فقط از ترى كف دست است اشكال ندارد. بنابراین در بین اعضاء وضو تنها جای مسح باید خشک باشد و خشک بودن بقیه اعضاء لازم نیست. ولی اگر جای مسح نیز مختصری رطوبت داشته باشد بطوری که آب دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکال ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🕋حکم رعایت قبله در نماز خوابیده🕋 ⬅️جهـت قبلـه بـرای کسـی که بـه صـورت خوابیده نماز مـی خواند، بـا توجـه بـه توانایی فرد، بـه بترتیب زیر اسـت👇 1⃣ اگر توانایی داشت به پهلوی راست بخواند و جلوی بدن او رو به قبله باشد. 📝حضرات آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید اگر می تواند به پهلوی راست بخوابد و صورت و بدن او رو به قبله باشد. 2⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی راسـت را نداشـت، بـه پهلـوی چپ بخواند و جلـوی بـدن او رو قبلـه باشـد. 3⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی چـپ را هـم نداشـت، بـه پشـت بخوابـد و کـف پـای او رو بـه قبلـه باشـد. 4⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پشـت را هـم نداشـت بـه روی «شـکم» بخوابـد و بـه گونـه ای بخوابـد کـه پاهایـش رو بـه قبلـه باشـد. [1] 📝آیت الله بهجت: اگـر بـه روی «شـکم» خوابیـده، بـه هـر صورتـی که ممکن اسـت نماز بخوانـد؛ ولـی تـا حـد امـکان طوری باشـد که نزدیکتر به نماز کسـی که ایسـتاده نمـاز نمـی خوانـد، بـا رعایـت مراتبی که ذکر شـد باشـد. [2] 📝آیت الله خامنـه ای: اگـر بـه روی شـکم خوابیـده، طـوری بخوانـد کـه سـرش رو به قبله باشـد. بـه صورتـی کـه اگـر بـه طـور معمـول بنشـیند، صورتـش رو بـه قبله قرار گیرد. [3] 📝آیت الله مـکارم: اگـر بـه روی شـکم خوابیـده، می توانـد به گونـه ای بخوابد که صورتش بـه سـمت قبلـه باشـد، بـه ایـن صـورت کـه بـرای نمـاز نیت کند و بعد از تکبیرةالاحـرام و حمـد و سـوره، بـرای رکـوع بـا سـر و اگـر نتواند با چشـم اشـاره کنـد و بـرای سـجده نیـز پیشـانی را روی مهـر گـذارد. [4] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 779؛ امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، القیام، ص 533، م 15 و استفتا؛ بهجت، استفتائات،‌ ج 2، س 1895 و احکام پزشکی، ص 87؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 751. [2]. بهجت، استفتائات جدید، ج 2، س 1507. [3]. خامنه ای: استفتا(رساله مصور، مؤسسه اطلس تاریخ شیعه، ج2، ص 44). [4]. مکارم: استفتا(رساله مصور، مؤسسه اطلس تاریخ شیعه، ج2، ص 44). ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🗣 🎵 🎶 🔇 📣 📢 🚫 ♦ ضبط صداى دیگران بدون اجازه ♦ 💢سوال : ⁉️ آیا ضبط کردن صداى دیگران (بدون قصد هیچگونه استفاده سوء) نیازمند کسب اجازه و دادن اطلاع است؟ در مورد عکس و فیلم چطور؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ↙️ موارد مختلف است، اگر صحبت و حضور در جلسه عمومى و در ملأ عام نباشد، ضبط صدا و برداشتن عكس 📸 و گرفتن فیلم 📹 بدون اجازه طرف جایز نیست.🚫 *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 🖥 سایت آیت الله خامنه ای ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
📚 معيار محاسبه مسافت شرعی ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ✳️من ۵۷۰ عدد از مهریه خود را که ۶۰۰ سکه بود شب عروسیمون بدون تحویل و گرفتنی به همسرم بخشیدم. آیا می توان آن را پس بگیرم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝آیت الله خامنه ای: اگر از گرفتن آن گذشت كرده ايد نمى توانيد پس بگيريد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مى‌تواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد. 📝آیت الله وحید: در فرض سئوال این کار ابراء ذمه است  اگر ذمه شوهر را از 570 عدد سکه بدون حیله و نیرنگ دیگران برئی کرده اید نمی توانید از ابراء خود برگردید. 📝آیت الله سیستانی: نمى توانيد. 📝آیت الله فاضل : . آن مقداری مهریه را که با رضایت قلبی به شوهر خود بخشیده اید و به او گفته اید که این مقدار مهریه را ام را بخشیده ام دیگر حق مطالبه ان مقدار مهریه را ندارید . *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✳ اعراض از وطن ✳ 💢سوال :  💠  اينكه مي گويند فلاني از وطن اصلي خود اعراض كرده يعني چه؟ در اين صورت حكم نماز و روزه در وطن اصلي كه از آن اعراض كرده چه مي شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ آیت الله خامنه ای:‌ اعراض از وطن يعني ترك وطن و تصميم به عدم اقامت در آن يعني ديگر قصد زندگي كردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنين مكاني شكسته است و روزه نيز صحيح نمي باشد، مگر اينكه قصد ده روز كند. ✴ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه انسان در محلي زندگي ميکرده و وطن او بوده، چنانچه از آنجا اعراض کند، يعني ديگر قصد نداشته باشد در آنجا زندگي کند، هر چند گاهي به عنوان مسافرت و ديدار بستگان و دوستان به آنجا برود، نمازش در آنجا شکسته است، خواه در آنجا ملکي داشته باشد يا نه و خواه اقوام و بستگانش در آنجا زندگي کنند يا نکنند، مگر اينکه سالي سه چهار ماه (هرچند بصورت پراکنده) در آن جا اقامت داشته باشد. هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد. ✴ آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. ✴ آیت وحید خراسانی: کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافر را دارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🔰نگاه کردن به زن های بی حجاب و متهتک و بی پروا 💢سوال : ♻ آیا خانم های بی حجابی که توی خیابان به این شکل هستند و متهتکه هستند همین حکم را دارند ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔶 آیت الله خامنه ای :  بطور کلی نگاه به زن نامحرم جايز نيست مگر به صورت و دست‌ها تا مچ در صورتى كه زينت و آرايش نشده باشد، و نگاه به آن هم با قصد لذّت و ريبه صورت نگيرد. و در اين حكم فرقى بين استاد و غير آن نيست. 🔷 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه به نهي از منکر ديگران توجه نمي کنند با دو شرط مي  توان به آنها نگاه کرد: نخست اين که به قصد لذّت نباشد و ديگر اينکه خوف  وقوع در گناه نرود؛ ولي به هر حال نگاه نکردن جز در موارد ضرورت اولي است. ♦ آیت الله وحید خراسانی : نگاه كردن مرد به بدن و موى زن نامحرم ـ چه با قصد لذّت و چه بدون آن ، و چه با ترس وقوع در حرام و چه بدون آن ـ حرام است ، و نگاه كردن بصورت و دستهاى او اگر به قصد لذّت باشد يا ترس وقوع در حرام داشته باشد ، حرام است ، و احتياط مستحبّ آن است كه بصورت و دستها تا مچ ـ هر چند بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام ـ نگاه نكند ، و نيز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهايى كه سيره متشرّعه و متديّنين بر پوشانيدن آن نيست ، مانند سر و صورت و گردن و دستها و ساق پاها ، كه نگاه كردن زن به اين مواضع بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام جايز است. زنهايى كه اگر آنهارا از نپوشيدن بدن خود از نامحرم نهى كنند تأثير در آنها ندارد ـ چه كافر و چه مسلمان ـ نگاه كردن به جاهايى از بدن آنها كه بحسب متعارف عادت بپوشانيدن آن ندارند در صورتى كه قصد لذّت و ترس وقوع در حرام نباشد ، جايز است. 🔷آیت الله سیستانی : نگاه کردن بدون شهوت و بیم افتادن به گناه حرام نیست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
📚 برداشتن بدون اجازه پولِ شوهر و پدر ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💠 احکام تراشیدن ریش 💠 ➖➖➖➖➖➖ 1⃣- در بین مراجع موجود،کسی حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده ‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن راجایز نمی‏دانند. 2⃣- تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است( بنابر فتوی یا احتیاط واجب). 3⃣- به نظر مشهور مراجع تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه ‏ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد. آیت الله مکارم: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که صدق ریش کند، کفایت می‏کند. 4⃣- هر وسیله‏ای که موهای صورت را بتراشد به گونه‏ای که عرف مردم بگویند ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزار دیگری. 5⃣- تراشیدن روی گونه‏ها (بصورت خط ریش) و زیرگلو اشکال ندارد. 6⃣- تراشیدن سبیل و بلند گذاشتن آن اشکال ندارد ولی بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🌀🔸صحت نماز جماعت در کنار کودک ممیز 🔸🌀 💢سوال : ♨1-در اول صف نماز جماعت دو نوجوان که به سن بلوغ نرسیده اند ولی نمازشان صحیح است، اگر کسی کنار این دو بایستد ،نمازش صحیح است یا خیر؟ 2- در مورد غیر ممیز تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏻 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بچه ممیز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد . 🔹 همچنین اگر یک یا چند بچه غیر ممیز یا بچه ممیزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی فاصله بین دو مأموم بیش از یک قدم 👣نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد. ✍🏻 آیت الله مکارم : در موارد ذکر شده فاصله شدن یکی دو نفر مانع اتصال نیست اما کسانى كه اتصال با آنها حاصل مى ‏شود بنابر احتياط، بايد بالغ باشند. ✍🏻 آیت الله وحید: 1-اگر ممیّز باشد و صحّتِ نمازش احراز شود اشکالی ندارد. 2-جماعت صحیح نیست. ✍🏻 آیت الله شبیری: 1-صحیح است. 2-اگر کمتر از اندام انسان در حال سجده فاصله باشد اشکالی ندارد. ✍🏻 آیت الله فاضل: اگر دو نوجوان ممیّز که وضو و نماز شان صحیح است هر چند بالغ نشده باشند و در صف اول باشند، نماز کسانی که از طریق آنها متصل به امام یا متصل به سایر مامومین باشند صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ◀️ اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت نجس است چه وظیفه داریم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 👈 هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده، ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود ولی اگر چيزى با رطوبت با تمام قسمتهاى فرش برخورد کند، محکوم به نجاست است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
خون باقیمانده در گوشت چه حکمی دارد؟ ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
📚 پوشیدن جوراب نازک و رنگ پا ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♦نماز خوندن با چادر نازک چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔶اگر زن در هنگام نماز غیر از چادر لباس کامل داشته باشد، سر و گردن هم با روسری و امثال آن پوشیده باشد، طوری که بدون چادر هم غیر از صورت و دست ها تا مچ پیدا نشود، نماز خواندن با چادر نازک اشکال ندارد. 💠‼اما اگر غیر از چادر لباس خانم کامل نباشد، مثلا لباس آستین کوتاه پوشیده و یا گردن و موهای او پیدا باشد، در هنگام نماز باید چادر کاملا بدن او را بپوشاند. اگر چادر نازک باشد، طوری که از زیر چادر بدن پیدا باشد و دست و مو از زیر چادر پیدا باشد، نماز باطل است هر چند نامحرم هم حضور نداشته باشد. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🗣 اطلاع دادن دیگران به نجاست 😤 💢سوال : ♨️ اگر فرش کسی نجس باشد و ببیند دیگران با پای مرطوب 💦 بر آن قدم 👡 می گذارد، تکلیف چیست؟ ۳ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍ آیت الله خامنه‌ای:‌ لازم نیست به آنان بگوید. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید به او بگوید. ✍ آیت الله سیستانی: اگر او باعث این امر شده باشد، با دو شرط باید بگوید: 1⃣ اوّل: آنکه طرف در معرض آن باشد که در مخالفت تکلیف شرعی واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن 🍲 یا آشامیدن ☕️ استعمال نماید، و اگر این‌چنین نباشد لازم نیست بگوید، مثلاً نجس بودن لباسی 👕 را که طرف با آن نماز می‏خواند لازم نیست به او بگوید زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نیست. 2⃣ دوّم: آنکه احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر دهد، و اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی‏دهد گفتن لازم نیست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝 توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۴- استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨  💢سوال : ✴ حکم چت کردن با جنس مخالف چیست ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ارتباط با نامحرم 👈(حضوری، ارسال پیامک، و چت کردن ) ◀ در صورتی که قصد لذت باشد ( حتی عاطفی )، ◀ یا ترس و خوف به گناه افتادن باشد ( حتی در آینده نزدیک ) ◀یا مفسده ای داشته باشد حرام است. ❌ ترس به گناه افتادن در چت کردن یعنی اگر بترسید در ادامه به گناه آلوده شوید. ممکن است چت کردن در ابتدا شرایط چت کردنی که گناه محسوب می شود را نداشته باشد؛ ولی مشخص باشد و به صورت معمول افرادی که اقدام به چت کردن می کنند، در ادامه و بعد از مدتی به گناه آلوده می شوند، در این صورت نیز چت کردن حرام است و نباید آن را آغاز نمود. 🚫غالبا این نوع روابط باعث گناه کشیده می شود و حرام است .🚫   *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ⚠سفر در نماز، تأثیراتی دارد❗ 1⃣نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت می‌شود. 2⃣هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود. 3⃣ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آن‌را در وطن بخواند. ❓آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند می‌تواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟ ❌پاسخ: بله می‌تواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است. ❓آیا نافله عشا را در سفر می‌توان خواند؟ ❗پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📒فقه و زندگی شماره 407 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
واجبات تخییرى👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam