eitaa logo
زمزم احکام
876 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
328 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
✨💫✨💫✨💫✨ ⛔️ حکم فکر و خیال شهوانی برای روزه دار ⛔️ 💢سوال : ⁉️ آیا فکر و خیال شهوانی روزه را باطل می کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼 امام (ره): اگر برای کسی فکر و خیال شهوانی پیش آید، ولی از بیرون آمدن منی جلوگیری کند، روزه اش باطل نمی شود. [1] ✍🏼 آیات عظام بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: 👈🏼 در صورتی که با این کار قصد بیرون آمدن منی نداشته باشد، روزه اش باطل نمی شود و اگر چنین قصدی داشته باشد، هر چند منی بیرون نیاید، روزه باطل می شود. [2] ✍🏼 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. ✍🏼 آیت الله خامنه ای: اگر با این کار قصد بیرون آمدن منی داشته باشد، هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1594. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 1513. [3]. خامنه ای، سایت، استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ♻️ حکم روزه در صورت فراموشی غسل 💎سوال(1): حکم روزه کسی که غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کرده است، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍ همه مراجع: اگر کسی غسل جنابت را در ماه رمضان فراموش کند و پس از چند روز به یاد آورد باید روزه و نمازهای آن چند روز را قضا کند، ولی روزه هایش کفاره ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا واجب نیست[1] 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 🎈سوال(2):  اگر کسی شب جنب شود، ولی غسل را فراموش کند و در روز به یادش بیاید، آیا روزه اش باطل است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍ همه مراجع: آری، روزه باطل ❌می شود، و باید تا افطار از خوردن، آشامیدن و مبطلات دیگر پرهیز کند 🤐 و بعدا قضای آن را به جا آورد، ولی کفاره بر او واجب نیست. [2] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1622؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، القول فیما یترتب علی الافطار، ص 530، م 12؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م 1089؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1541؛ سیستانی، منهاح الصالحین، ح1، م 988؛ صافی، هدایه العباد، ج1، کتاب الصوم، م 1283. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1619؛ همه مراجع: استفتا. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 / بخش اول 💠 کليات روزه: 📒 تعریف روزه: عبارت است از: «خودداری از مبطلات روزه، به قصد انجام فرمان خداوند». 📔 نیت روزه: عزم بر خودداری کردن از خوردن و آشاميدن و ساير چيزهای باطل کننده‌ی روزه، بخاطر دستور خداوند و همين که چنين عزمی باشد کافی است و لازم نيست آن را بر زبان بياورد. 🕤 زمان روزه داری:  از اول فجر (اذان صبح) تا مغرب (اذان مغرب) مي باشد. 🕗 وقت نیت: 📗 روزه ی ماه رمضان و نذر معیّن: همزمان با شروع روزه باید عزم بر روزه داشت، هرچند این نیت قبل از آن انجام شده باشد. 📓 روزه ی غیرمعیّن (روزه ی قضا و نذر مطلق): تا قبل از ظهر 🗂 روزه ی مستحبّی: تا موقعی که به اندازه ی نیّت کردن به مغرب، وقت مانده باشد. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
نشانه های بلوغ و سن بلوغ دختران و پسرانی که از این تاریخ به قبل به دنیا آمده اند شرعا به سن تکلیف رسیده اند. سن بلوغ در امروز ( 8 اردیبهشت ماه 99): پسران متولد: 15 مهر ماه سال 1384 دختران متولد: 12 مرداد ماه سال 1390 --------------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ❇️ چند ساله  روزه نگرفتن دختر یا پسر تازه به سن بلوغ رسیده❇️ 💢سوال : 1-اگر دختری از سن 9 تا 15 سالگی به دلیل اهمیت ندادن پدر و مادرش نماز نخوانده باشد و روزه نگرفته باشد پس از  چندسال از سن تکلیف، وظیفه اش چیست؟ 2-آیا کفاره هم باید بدهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍  آیت الله خامنه ای: ج1و2) روزه بر او از زمان بلوغ واجب بوده، و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نبوده است، بنابراین اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر او باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم واجب است. و کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است. ولى اگر روزه گرفتن براى او ضرر داشته، افطار براى او جايز بوده همچنين اگر تحمل آن برایش همراه با مشقت زياد بوده، و وقتى دچار حرج م مشقت مى‌شده افطار مي‌نموده، افطار جايز بوده است و در هر دو صورت باید قضای آن را بجا می آورد. و هر مقدار یقین دارد روزه نگرفته قضا کند؛ و اگر تا ماه رمضان بعدى بدون عذر شرعى و بلکه بر اثر سهل انگارى قضا را نگرفته، علاوه بر قضا، برای هر روزه 750 گرم طعام به فقیر بدهد. ✍  آیت الله مکارم شیرازی: دختران با تمام شدن نه سال قمري (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسي) بالغ مي شوند، ولي چنانچه قادر بر انجام برخي از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي براي هر روز بايد فقيري را سير کنند. اما کسي که عذر شرعي ندارد، اگر عمدا روزه نگيرد يا روزه خود را باطل کند بايد علاوه بر يک روز روزه قضا به دستور کفاره عمد نيز عمل نمايد. در کفاره عمد براي هر روز، ميان دو چيز مخير است: دو ماه روزه گرفتن، يا شصت فقير را سير کردن (و اگر به هر کدام يک مد که تقريبا 750 گرم (معادل حدودا 2000 تومان) است گندم يا جو يا مانند آنها بدهد کافي است). به جاي گندم ميتواند مقدار ناني بدهد که گندم آن به اندازه يک مد است و پرداخت پول بجاي مد کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد فقير، آن را صرف نان مي کند. و در صورتی که روزه خود را به اجبار والدین افطار کرده است باید قضا کند و احتیاط آن است که والدین کفاره او را بدهند. ✍  آیت الله سیستانی: اگر احتمال مى دهد كه در آن وقت مفهوم تكليف را نمى فهميده يا اينكه احتمال مى دهد كه آن وقت مطمئن بوده كه خوردن جايز است قضا كافى است ✍  آیت الله وحید: نماز و روزه ها را قضاء نماید و اگر میدانسته باید روزه بگیرد و مسامحه کرده و نگرفته کفاره هم دارد. ✍  آیت الله شبیری : 1و2) باید نماز را قضا کند و در این مدت روزهایی که قادر به روزه گرفتن بوده، روزه هایش را قضا کند و اگر احتمال می داده این کار جایز نباشد برای هر روز شصت مسکین را طعام دهد یا دو ماه روزه بگیرد و هر روزی که قضایش را تا رمضان سال بعد بجا نیاورده، برای هر روز یک مد طعام(حدود 900گرم) به مسکین بدهد. البته قضای غیر سال اخیر و پرداخت کفاره وجوب فوری ندارد و می تواند به تدریج بجا آورد. ✍  آیت الله فاضل : قضای نمازها و روزه هایی که دختر از سن 9 تا 15 سالگی نگرفته واجب است، نسبت به سال اول یا دوم سن بلوغ که دختر مسئله را متوجه نبوده و یا ضعف جسمی داشته، تنها قضای روزه کفایت می کند ولی نسبت به سال های بعد که دختر می فهمیده باید روزه را بگیرد و توان روزه گرفتن داشته و عمدا روزه نگرفته است علاوه بر قضا، کفاره نیز برای هر روز بر دختر واجب است، برای کفاره يا بايد دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن پي در پي باشد يا شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد كه تقريباً ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها بدهد، و چنانچه برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هرچند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و در اين صورت که فقط استغفار کرده است‌) احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ❇️ احتلام و جنابت در حال روزه جاهل به حکم و افطارکردن ✳️ 💢سوال : ❇️ اگر کسی در ماه مبارک رمضان نمی دانسته که احتلام باعث بطلان روزه نمیشه و بخاطر محتلم شدن روزه خود را خورده الان باید کفاره هم بدهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای: بله قضاء وکفاره بر او واجب است.  💠 آیت الله وحید:‌ اگر شک داشته که آیا می تواند روزه اش را بخورد یا نه، کفاره واجب است. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه نمی دانسته است در چنین شرایطی روزه لازم است فقط قضا واجب می شود و کفاره ندارد. 💠 آیت الله سیستانی:  اگر مطمئن بوده وترديد نداشته است كفاره ندارد. 💠 آیت الله شبیری:  کفاره ندارد. 💠 آیت الله فاضل: اگر نمی دانسته که احتلام روزه را باطل می‌کند و اطمینان به بطلان روزه داشته و اطمینان داشته که می‌تواند بعد ازاحتلام روزه را بخورد و جاهل قاصر بوده و هیچ احتمال نمی داده که روزه را باید نگهدارد، تنها قضای روزه را بگیرد کفایت می‌کند و کفاره واجب نیست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
آیا با شروع اذان مغرب افطار جایز است؟👆👆 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✈️ حکم مسافرت در ماه رمضان ✈️ 💢سوال :  مسافری كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضای روزه، بايد كفّاره هم بدهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅خير، تنها قضاى روزه‌ها واجب است و كفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه‌ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مدّ طعام كفّاره بدهد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: مطابق با فتاوای آیت الله خامنه ای، احکام روزه ، بخش روزه مسافر، ص 65 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ⁉️ حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍  شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است. 🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد. 🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد. 🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است. 🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2] 🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3] 🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547. [2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ⁉️حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 👈آیات عظام: امام، بهجت و سبحانی: اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد. [1] 👈آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد. [2] 👈آیات عظام: سیستانی و صافی: به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن). [3] 👈آیت الله مکارم: تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند. [4] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1576؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2869؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌م 1494 و احکام جوانان، م 294. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767 و استفتا. [3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،‌ قبل از م 999؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 473. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 قرص زیر زبانی👆👆 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ غسل اشتباهی در حال روزه بخاطر مانع 💢سوال : ⁉️ قبل از ماه رمضان پارسال انگشت شست پاهای خود را لاک زده بودم. بعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیدم که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکردم الان تکلیف عبادات سال قبل چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝 آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. 📝آیت الله مکارم شیرازی:  در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. 📝آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده  بوده را قضا کنید. 📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. 📝آیت الله فاضل: اگر با بودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ⛔️ 👀 📛 👀 ⛔️ 💢سوال : ⁉️ آیا نگاه به نامحرم 🙄🤔 روزه را باطل می کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💥همه مراجع:   👀 نگاه حرام،‌ روزه را باطل نمی کند ولی از ثواب و ارزش آن می کاهد.🙁 *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝 امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2942. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ روزه گرفتن فرد زنده 💢سوال : آیا فرد زنده می تواند کسی را برای گرفتن روزه های قضای خود اجیر کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 اجیر کردن دیگری برای قضای روزه، در حالی که خود شخص زنده است، جایز نیست ❌ و خود او باید هر زمان توانایی پیدا کرد، آن را به جا آورد. 👌 بلی، اگر انسان موفق به قضای روزه نشد، می تواند وصیت کند که پس از مرگ دیگری را برای آن اجیر کنند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، (صلاه الاستیجار)، قبل از م 1؛ خامنه ای، صافی، سبحانی و مکارم: استفتا؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، (صلاه الاستیجار)، قبل از م 1 و مهاج الصالحین، ج1، (صلاه الاستیجار)،‌ قبل از م 752. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مراجعه به دندانپزشکی در حال روزه   ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ❓آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات ⛔️ را داشته است صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🤔 اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد: 💥 امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1] 💥 آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی گلپایگانی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2] 💥 آیت الله مکارم شیرازی: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل مي كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل مي شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند. 💥 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد. 💥 آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1570. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513. [3]. خامنه ای،‌ سایت،‌استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ✴️ استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه اشکال دارد ؟ ✴️ ✅ پاسخ: 👇👇 🔹  آیت الله خامنه ای: اگر چیزی وارد حلق نمی‌شود ضرري براي روزه ندارد. 🔸  آیت الله مکارم شیرازی:‌ چنانچه به صورت مایع یا ژل باشد، استفاده از آن جایز نیست. 🔹  آیت الله وحیدخراسانی: بنابر احتیاط واجب در حال اختیار استفاده نشود و اگر مضطر شد و تزریق ممکن نبود و مجبور به استفاده شد روزه را ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب قضاء بنمایید. 🔸  آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه در دهان به حالت مایع در نیاید، اشکال ندارد و الّا بایستی از فرو بردن ان اجتناب کند. 🔹  آیت الله فاضل لنکرانی: استفاده از اسپری بی حسی دندان در حال روزه در صورتی که چیزی از اسپری وارد حلق نشود اشکال ندارد و روزه باطل نمی شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💠استفاده از شیاف برای روزه دار 💠 💢سوال : استفاده از شیاف داروی در هنگام روزه موجب بطلان روزه میشود ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴️ آیت الله خامنه ای: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمی رساند. استعمال شياف‌هايى كه براى معالجه است اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمى‌شود. ✴️ آيت الله سيستانى :  اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمى‌شود. ✴️ آیت الله وحید خراسانی : استعمال شیاف و بو کردن گیاهان معطر برای روزه دار مکروه است.  ✴️ آیت الله مکارم شیرازی : نقيه (اماله كردن) با مايعات روزه را باطل مى كند هر چند براى معالجه بيمارى و از روى ناچارى باشد، ولى استعمال شيافها براى معالجه اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايى كه براى تغذيه است خوددارى شود. ✅ نکته : اماله كردن كه مبطل روزه است آنست كه دواى روان يا آب مثلاً از طريق مقعد داخل شكم شود.   *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✍ باقی بر جنابت تا اذان صبح در ماه مبارک رمضان 🌙 🌙 📚 منبع:  رساله آموزشی آیت الله خامنه ای - احکام روزه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨شب جمعه است بیا حال مرا بهتر کن ✨فکر دلواپسیِ قلب من مضطر کن ✨این شب جمعه اگر مقصد تو کرببلاست ✨نزد ارباب دعایی به من نوکر کن... 🌷 🌷 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ☹️ اطمینان از عدم ضرر روزه و کشف ضرر بعد از افطار ☹️ 💢سوال :  کسی که اطمینان دارد روزه برایش ضرر ندارد، در صورت کشف مضر بودن آن پس از افطار، چه تکلیفی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ↩️اگر کسی اطمینان پیدا کند که روزه برایش ضرر ندارد‌، ولی پس از اذان مغرب متوجه شود که ضرر داشته است، روزه اش صحیح نیست و باید  قضای آن را به جا آورد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 353. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ✳️ اگر در اول اذان متوجه نباشیم اذان شده و چیزی بخوریم، روزه باطل است؟ ❇️ ✅ پاسخ: 👇👇 🔶 این مسأله چند حالت دارد، که در دو صورت روزه ی فرد باطل است: 1️⃣ . اگر بدون این که تحقیق کند وقت اذان رسیده یا نه (مثلا رادیو را روشن نکند)، کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 2️⃣. اگر تحقیق کند و با این که احتمال زیاد می دهد وقت اذان رسیده، کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. ♦️ و در دو صورت روزه ی فرد باطل نیست: 1️⃣. اگر بعد از تحقیق، یقین کند یا احتمال زیاد بدهد که وقت اذان نرسیده و چیزى بخورد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. [1] 2️⃣. اگر بعد از تحقیق، شک کند که وقت اذان رسیده یا نه و کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود، وقت اذان بوده است.[2]   *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. ر.ک: توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌1، ص 939. [2]. آیات عظام: خوئى، تبریزى، اراکى (باید قضاى روزۀ آن روز را به جا آورد)؛ آیات عظام: گلپایگانى، صافى، فاضل (بنا بر احتیاط واجب قضاى آن روز را به جا آورد)؛ همان ،ص  940.                                                                 توضیح المسائل مراجع ج 2 مسئله 2252 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ♻️ امساک برای کسی که قرص خورده ♻️ 💢سوال : شخصی درماه مبارک رمضان در وسط روز دچار سردرد شدید می شود و مجبور به خوردن قرص مسکن می شود. آیا امساک بقیه روز برای او واجب است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀️ آیات عظام خامنه ای، سیستانی و شبیری: واجب نيست. ◀️ آیت الله مکارم: واجب نیست احتیاط است. 👈🔹 نکته: امساک یعنی پرهیز از غذا خوردن و سایر مواردی که باعث باطل شدن روزه می شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع معظم ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم👆👆   ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : آیا اگر در دهانم خونی ایجاد شود، روزه‌ام باطل می‌شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 چنانچه خون دهان عمداً از گلو پایین نرود، روزه باطل نمی‌شود. ولی اگر خون را عمداً فرو دهد، روزه‌اش باطل است و فرقى نمی‌کند که در فرو بردن آن ضرورتی باشد یا خیر. بلى، در صورتی‌که ضرورت ایجاب کند، کفّاره ندارد. ✴️ البته اگر خون در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و هم چنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمى‌زند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج‌2، ص 132، قم، اول، بی‌تا. [2].  بهجت، محمد تقى ، استفتاءات، ج‌2، ص 345، ، دفتر حضرت آیة الله بهجت، قم، اول، 1428 ه‍ ق. [3]. خامنه‌اى، سید على، أجوبة الاستفتاءات، ص 159، دفتر معظم له، قم، اول، 1424 ه‍ ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 975، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر كرد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔸وقعى انسان مى تواند مشغول نماز شود، كه یقین كند وقت داخل شده است یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند. 🔹ممكن است كسانی كه اذان می گویند زودتر یا دیرتر اذان بگویند. اذان ملاك نیست مگر این كه كسی كه اذان می گوید شخصی دقیق و وقت شناس باشد. ◀️ اگر اذان دقیق و به موقع باشد با شروع اذان می توان وارد نماز شد. ✳️ و خوب است انسان مقداری صبر كند تا یقین حاصل شود كه وقت شرعی داخل شده است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝 توضیح المسائل مراجع، ج 1 مسئلهء 742 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ✴️  آیا شنا کردن و فرو بردن سر زیر آب روزه را باطل می کند؟  ✴️ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ همه مراجع (به جز آیت لله بهجت، آیت الله سیستانی و آیت الله وحید): صرف شنا کردن روزه را باطل نمی کند ولی فرو بردن سر زیر آب، بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می سازد. ✅ آیت الله بهجت و آیت الله وحید خراسانی: صرف شنا کردن روزه را باطل نمی کند ولی فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل می سازد. ✅ آیت الله سیستانی: به طور کلی فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل نمی سازد؛ ولی کراهت شدید دارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ❓آیا سبب باطل شدن می شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ ۱. هرگاه روزه‌دار عمداً قی کند اگر چه به واسطه‌ی بیماری و مانند آن ناچار به این کار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود، ولی اگر سهواً یا بی‌اختیار قی کند اشکال ندارد. ✳️ ۲. اگر در هنگام آروغ زدن، چیزی در دهانش بیاید باید آن را بیرون بریزد و اگر بی‌اختیار فرو رود روزه‌اش صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای - احکام روزه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 خوردن سحرى پس از اذان صبح 💠 سؤال: اگر در براى سحرى بيدار شويم و سحرى بخوريم و بعد بفهميم گفته‌اند، روزه قبول است يا بايد روزه آن روز شود؟ ✅ جواب: اگر بدون اينکه کنيد صبح شده يا نه، کاری که را باطل می‌کند انجام دهيد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بود، بايد قضای آن روز را بگيريد، ولی اگر تحقيق کنيد و بدانيد که صبح نشده و چيزی بخوريد و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز واجب نيست. --------------------------- زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : آیا کفّاره افطار روزه ی غیر سیّد را می توان به سیّد داد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد هر چند احتیاط در ترک آن است.  ✅ایت الله مکارم شیرازی: احتياط آن است که کفاره ي غير سادات به سادات داده نشود. ✅ آیت الله وحید خراسانی: احتیاطا به سید داده نشود. ✅ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam