eitaa logo
زمزم احکام
876 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
323 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
✨💫✨💫✨💫✨ 🎁👶🏻 حکم هدایای کودک 👶🏻🎁 💢سوال : 1- تصرف پدر در هدایایی که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده میشود چه حکمی دارد؟ 2- آیا عرفا این هدایا متعلق به فرزند است یا اینکه چون اقوام به جهت کمک به هزینه های جاری زندگی معمولا بصورت نقد، هدیه می آورند متعلق به پدر است؟ 3- آیا می توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا هزینه تحصیل اولاد از آن استفاده کرد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📘آیت الله خامنه ای: در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است. و ولى مى تواند صرف فرزند نمايد. و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد. 📕آیت الله مکارم شیرازی: اگر تصريح خاصي از طرف اهدا کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه هايي است که پدر براي بچه انجام داده است و به او مي رسد ولي اجناس غير نقدي و کادوهاي متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود. 📙آیت الله شبیری زنجانی: 1. تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد.. 2. تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است. 3. مانعی ندارد. 📗آیت الله وحید خراسانی: ‌1و3-فقط می تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرفِ نماید. 2-بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد. . *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء ‌از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 وقت غسل جمعه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 حکم ورود شخص جنب یا حائض به رواق و صحن های اطراف ضریح ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🔄 برگشت به احتیاط واجب مرجع 🔄 💢سوال :  اگر در مسئله ای که احتیاط واجب است به مرجع بعدی رجوع کنیم آیا می شود دوباره به همان احتیاط واجب برگردیم ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📖آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی، وحید و سیستانی: اگر به ان احتیاط عمل کنید مانعی ندارد. 📖آیت الله شبیری زنجانی: مانعی ندارد. البته احتیاط واجب در رساله معظم له مانند فتواست و باید به آن عمل شود و در مواردی که احتیاط مطلق(بدون قید استحباب یا وجوب) آمده می توان به مجتهد دیگر رجوع کرد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء ‌از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👩🏻🕌 ورود خانم مستحاضه به مسجد 🕌👩🏻 💢سوال : خانمی که استحاضه ( کثیره یا متوسطه )‌است، می تواند بدون غسل برای ختم، وارد  مسجد شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼 آیات عظام خامنه ای و سیستانی: اشکال ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: رفتن به مسجد و توقف در آن، براي زن مستحاضه قليله حرام نيست و زن مستحاضه کثيره در صورتي مجاز به اين کار است که غسل هاي روزانه را انجام داده باشد. ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: توقف در مساجد برای مستحاضه قلیله و متوسطه اشکال ندارد و برای کثیره نیز در صورتی که غسلهای واجب خود را انجام دهد مانعی ندارد و اگر هنوز وقت نماز نرسیده است بنابر احتیاط باید غسل کند. ✍🏼 آیت الله فاضل لنکرانی: زن مستحاضه درحال استحاضه کثیره یا متوسطه می تواند بدون غسل، به مسجد برود و برای ختم در مسجد توقف کند ولی احتیاط مستحب است که در حال اختیار بدون غسل به مسجد توقف نکند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع:  استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ↩️منظور از گذشتن محل در مورد مثلا شک در تشهد↪️ 💢سوال : ⁉️منظور از گذشتن محل در مورد مثلا شک در تشهد چیست که میگویند اگر شک کرد و از محل نگذشته بود به جا می‌آورد و اگر گذشته بود به جا نمی آورد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📋آیت الله خامنه ای: شك در تشهد بعد از نماز يا شك در آن پس از قيام براى ركعت بعد، اعتبار ندارد و به‌طور كلى به شك در چيزى كه محل آن گذشته و همچنين شك بعد از سلام اعتنا نمى‌شود. 📋آیت الله مکارم شیرازی: اگر شك كند كه تشهد را خوانده يا نه، در صورتى كه وارد ركعت بعد شده اعتنا نكند و اگر هنوز بر نخاسته بايد آن را بخواند. 📋آیت الله سیستانی: مقصود وارد شدن در جزء دیگری که بر به جا آوردن آن جزء متوقف است. 📋آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه مشغول کاری که بعد از آن انجام می شود، شده است به شک خود اعتنا نکند والّا لازم است عمل مذکور را انجام دهد؛ در تشهد پس از ایستادن، به شک خود در انجام تشهد اعتنا نمی کند. 📋آیت الله فاضل لنکرانی: منظور از گذشتن محل در شک یعنی وارد شدن به ذکر یا جزء بعد از آن، مثلا اگر در گفتن ذکر تشهد شک کند، اگر وارد ذکر یا جزء بعد نماز نشده باشد و هنوز نشسته باشد و مشغول ذکر بعد از آن مثلا ذکر سلام در رکعت آخر نشده باشد یا در حال بلند شدن برای رکعت بعدی در رکت دوم نماز نباشد، باید ذکر تشهد را بخواند و به احکام شک عمل کند اما اگر وارد ذکر بعدی نماز شده باشد یا درحال بلند شدن برای رکعت بعدی باشد و شک کند بنا بگذارد انجام داده و به شک خود اعتنا نکند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 وضو ی خانم‌ها در حضور نامحرم ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 آیا اپیلاسیون بدن جایز است؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 خورشید گرفتگی 💠 یکی از سبب های وجوب نماز آیات، است، اگرچه جزئی باشد. مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. ✅ چند نکته: ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحيم» آیه به حساب نمی آید. ۳. در ، تقسيم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚  خورشید گرفتگی روز یکشنبه اول تیرماه ۹۹ 👈 زمان ادا و قضای نماز آیات ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👤حکم برخورد همه پیشانی با محل سجده👤 ⁉️سوال: آیا برای سجده باید همه پیشانی به محل سجده برسد؟ پاسخ: 📖واجب نیست همه پیشانی به محل سجده برسد و همین که گفته شود: پیشانی  را به سجده گذاشت، کفایت می کند. از این رو اگر به مقدار سر انگشت سبابه (اشاره) با زمین (یا هر چیزی که سجده بر آن صحیح است) تماس حاصل شود، کافی است. [1] 📖آیات عظام: سیستانی و مکارم: واجب نیست همه پیشانی روی چیز قابل سجده قرار  بگیرد؛ بلکه همین مقدار که بگویند: سجده کرده، کفایت می کند و لازم نیست این مقدار از پیشانی از یک قسمت باشد؛ بلکه اگر مثل سجده بر تسبیح، چند نقطه پراکنده از هم باشد،‌ همین که بگویند: بر چیزی صحیح سجده کرد، کفایت می کند. [2] 📖آیت الله صافی: حداقل مقدار از پیشانی که باید بر زمین باشد، اندازه یک درهم است. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. ولی احتیاط مستحب است که اندازه یک درهم (تقریبا به اندازه یک بند انگشت اشاره [سبابه] افراد معمولی) باشد؛ همچنان که احتیاط مستحب آن است که این مقدار از پیشانی از یک قسمت باشد؛ نه چند نقطه پراکنده. بنابر این سجده بر تسبیح، در صورتی که مجموع دانه های متصل به پیشانی اندازه سر انگشت باشد، جایز است. امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی السجود، ص 313، م 1 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ص 569، م 1؛ خامنه ای: استفتا. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 218، م 1، الاول و المسائل المنتخبه، م 303 و 304؛ مکارم،‌ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 1. [3]. صافی، هدایه العباد، ج 1، م 796. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 111. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿سجده بر آجر📿 📍سوال: سجده بر آجر چه حکمی دارد؟ پاسخ: 📚سجده بر آجر صحیح است. [1] 📚آیت الله صافی: در حال اختیار سجده بر آجر صحیح نیست. [2] یادآوری🌀 ارتفاع آجر نباید بیش از چهار انگشت بسته از زانو و شست پای نمازگزار بالاتر باشد. توجه👇🏼 طبق فتوای آیت الله خامنه ای، سجده بر موزاییک نیز صحیح است. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 رونوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع،‌ م 1081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 658؛ خامنه ای: استفتا. [2]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 235. [3]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 489. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 108. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿🤔چیزهایی که سجده بر آن صحیح است🤔📿 ⁉️سوال: سجده بر چه چیزهایی صحیح است؟ پاسخ: ✅در سجده باید پیشانی را بر زمین یا آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاکی نیست، قرار دهد. 1⃣ برای سجده بهتر از هر چیز، تربت مبارک امام حسین علیه السلام است و بعد از آن خاک و سنگ و گیاه؛ 2⃣ سجده بر کاغذی که از چوب و گیاه (غیر از پنبه و کتان) تهیه شده، صحیح است، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 3⃣ سجده بر کاه اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 4⃣ سجده بر سنگ گرانیت (معدنی) اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 5⃣ سجده بر سنگ معمولی اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 6⃣ سجده بر سنگ مرمر (معدنی) اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 7⃣ سجده بر چوب اشکال ندارد،‌ چه مهر داشته باشد یا نه؛ 8⃣ سجده بر علف اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 9⃣ سجده بر زمین چمن اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 🔟 سجده بر سنگ عقیق جایز نیست (جز آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و مکارم)؛ 1⃣1⃣ سجده بر کاهو و گیاهانی که خوراک انسان است، چایز نیست؛ 2⃣1⃣ سجده بر سکه طلا (به طور کلی طلا و نقره) جایز نیست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1076 و 1078؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی المکان، م 10، ص 270؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 20666؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1037؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، السجود، الثالث و منهاج الصالحین، ج 1، م 5499؛‌ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 701، 702 و 703. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 106 و 107. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚  وظیفه کسی که چند سال مرجع تقلید نداشته چیست؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚  هنگام شک در طلوع آفتاب نماز را به چه نیتی بخوانیم؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✅ تلفظ صحیح فاء در کفوأ أحد ✅ 🌀 سوال: طریق خواندن 🗣 (یکن له کفوا احد) در سوره توحید چگونه است چون اختلاف نظر است ؟ ☢ پاسخ: 💬 آیت الله خامنه ای: در كفواً أحد، چهار وجه است: مضموم بودن فاء و ساكن بودن آن (و هر يك از اين دو) با همزه و يا واو، كه بعيد نيست مضموم بودن فاء با واو از بقيه ارجح باشد. 💬 آیت الله مکارم شیرازی: کلمه «کفوا» طبق قرائت مشهور باید با واو خوانده شود و نه با همزه. 💬 آیت الله شبیری زنجانی: تمام قرائات مشهور کافی است و شاید قرائت "کفؤاً احد" به سکون فاء و همزه ارجح باشد. 💬 آیت الله سیستانی: با نون یا بدون نون می شود 💬 آیت الله وحید خراسانی: چهار صورت دارد هر چهار صورت صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨       🌀 چگونگی تطهیر مبل🌀 🔰 سوال: روش تطهیر مبل یا تشک تختی  که نجس شده با آب قلیل،باتوجه به اینکه غساله حین تطهیر به داخل آن نفوذ می کند چگونه است؟ ❇️ پاسخ: 💠 آیت الله خامنه ای : اگر سطح مبل را دو مرتبه با آب قلیل بشوئید و آب آن را با فشاردادن از سطح مبل خارج کنید ــ هر چند به داخل مبل برود ــ، سطح مبل پاک می شود، اما توجه داشته باشید، آبی که از سطح مبل جدا می شود، پاک نیست.   💠 آیت الله مکارم شیرازی: مبل را میتوان با آب تطهیر کرد؛ اگر چیز نجسی را با آب کر یا جاری یا آب لوله کشی بشویند تا عین نجاست برطرف شود، یا بعد از برطرف کردن عین نجس یک بار در آب کر یا جاری فرو برند پاک می شود، ولی فرش و لباس و مانند آن را باید فشار یا حرکت داد تا آب آن خارج شود. البته اگر هنگام شستشو، آب در آن جریان پیدا کند فشار لازم ندارد. ضمنا در وسایلی که نمی توان آب روی آن ریخت می توان از روکش استفاده کرد.  💠 آیت الله فاضل لنکرانی : اگر با آب قلیل مبل نجس را آب بکشید اگر با غیر بول نجس شده باشد بعد از بر طرف کردن عین نجاست یک مرتبه به مقداری آب بریزید که به تمام جاهای نجس جاری شود و با دادن فشار آب داخل مبل را خارج کنید و اگر با بول نجس شده است دو مرتبه با آب قلیل به همین ترتیب بشویید و هر بار، آب داخل آن را با فشار دادن خارج کنید پاک می‌شود، در غیر این صورت پاک نمی‌شود. اگر با آب شیلنگ متصل به کر روی جایی که نجس شده یک مرتبه به مقداری بگیرید که آب به تمام جاهایی که نجس شده نفوذ کند و کمی فشار دهید که آب داخل آن خارج شود یا همزمان با اتصال آب فشار دهید که آب داخل آن جا بجا و کمی از آب داخل خارج شود پاک می‌شود. 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بخواهید با آب قليل پاك شود بايد به قدرى آب روى آن بريزید كه جارى شود و بنابر احتياط آب را با دستمال و مانند آن جمع كنید و گرنه، جايى كه آب در آن جمع مى‌شود نجس مى‌ماند البته در تطهیر با آب جاری، برطرف شدن عین نجاست و اتصال به آب کافی است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 شرط خروج زن از منزل در ضمن عقد نکاح 💠 سؤال: آیا زن در ضمن می تواند شرط کند از خانه به دست خودش باشد؟ ✅ جواب: اگر شرط کند که به طور کلی به دست خودش باشد، این شرط باطل است، ولی اگر شرط کند که برای برخی از کارهای مجاز مثل رفتن به محل کار، بدون اجازه خارج شود، اشکال ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر مبارک باد. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🕌 👩🏻 صحت نماز جماعت بانوان در طبقه بالای مسجد 👩🏻 🕌 ⁉️ سوال: آیا درنماز جماعت،افرادی که در طبقه بالای مسجد نماز میخوانند و پرده مقابل آنها هست، اتصال برقرار بوده و جماعت صحیح است؟ آیا باید مامومین در طبقه پایین را ببینند؟ 📿 پاسخ: 📋 آیت الله خامنه ای: نسبت به مردان اگرکسانی که در صف اول طبقه دوم می ایستند طوری است که اگرپایین بودندشرائط جماعت  (اتصال صفوف وعدم حائل) را دارد و عرفاً صدق کند یک جماعت است نماز جماعت صحیح است؛ نسبت به زن ها همین که عرفاً دو مکان مستقل محسوب نشود، کفایت می کند و با رعایت اتصال صفوف که در مردها گفته شد، جماعت صحیح است و وجود پرده یا حایل دیگر مانع نیست. 📋 آیت الله مکارم: در نماز جماعت كه زنان در طبقه بالا و مردان در طبقه پايين هستند ما مى‏ گوييم معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى‏ زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمت‏ هاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى‏ ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى‏ شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. 📋 آیت الله فاضل: در ساختمان چند طبقه اگر طبقات بالایی زياد مرتفع نباشد و اتصال صفوف و وحدت عرفى جماعت صدق كند اقتدا صحيح است والا صحيح نيست. کیفیت اتصال طبقه بالا به اين است كه اگر فرضا بالا نبودند و محاذى همان مكان بالا در طبقه پايين قرار داشتنداتصال برقرار می شد، یا نه . 👌🏻 البته در طبقات بالا بین اینکه مامومین طبقه بالا زن باشد یا مرد باشد فرق می کند، اگر طبقه بالا طوری باشد که مامومین صف اول و کسانی که در طرفی قرار دارند که از انجا امام دیده می شود، اگر امام را ببیند نماز جماعت صحیح است اما اگر طوری باشد که امام دیده نشود و دیوار یا پرده و امثال آن مانع از ديدن امام باشد اقتداى زنها صحيح ولى اقتداى مردها صحيح نيست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨      💰 خمس مواد غذایی 💰 ⁉ سوال: مواد خوراکی مانند برنج و روغن ،یا موادی که در یخچال باقی مانده، اگر یکماه قبل از سال خمسی 🗓 تهیه شوند ،باز هم خمس تعلق میگیرد یاخیر؟ ✳️ پاسخ: 📘 آیت الله خامنه ای: از نيازهاى مصرفى روزمرّه مانند برنج و روغن و غير آنها، آنچه اضافه بيايد و تا سر سال خمسى باقى بماند و از درآمد کسب تهيه شده باشد، خمس دارد، هرچند در فرض سؤال. 📕 آیت الله مکارم: اگر از درآمد کسب و کار آذوقه اى براى مصرف سالش خریده، چنانچه چیزى در آخرسال از آن زیاد بماند باید خمس آن را بدهد احتیاط این است که حتّى اشیاء کم اهمّیّت را مانند مختصر مواد غذایى اضافى و امثال آن را هرچه هست حساب کند و باید توجّه داشت که اگر مى خواهد قیمت آنها را بدهد باید قیمت همان آخر سال را در نظر بگیرد خواه کمتر از خرید باشد یا بیشتر. 📒 آیت الله سیستانی: اگر قیمتی داشته باشند که از شما بخرند خمس آن واجب است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨         🔱 ارث وسائل منزل 🔱 🔰 سوال: آیا بعد از فوت پدر خانواده ،وسایل منزل متعلق به وراث است یا متعلق به مادر (‌همسر محروم)‌ می باشد؟چه مقدار متعلق خانم است؟ ❇️ پاسخ: 💯 آیت الله خامنه ای : اگر از اموال پدر بوده طبق قانون ارث تقسیم می شود و چنانچه قانون و مقررات خاصی که به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده است، در میان باشد معتبر است. 💯 آیت الله مکارم شیرازی : تنها اموالی که متعلق به مادر است، به عنوان ارث بین وارثین تقسیم نمی شود. هرگاه مردی از دنیا برود و فرزند نداشته باشد، یک چهارم مال او را همسر دائمی او می برد و بقیه را ورثه دیگر و هرگاه از آن زن یا از زن دیگر فرزند داشته باشد، یک هشتم مال به زن او می رسد و بقیه به وارثان دیگر. همچنین توجه داشته باشید که هرگاه مردی از دنیا برود، قرآن، انگشتر و شمشیر و لباسی را که می پوشیده، یا برای پوشیدن آماده کرده، مال پسر بزرگتر اوست و اگر میت از این چهار چیز بیش از یکی دارد، مثلًا دو قرآن یا دو انگشتر دارد چنانچه از همه آنها استفاده می کرده همه به پسر بزرگترش می رسد. در مورد عقد نامه هرگاه قبلا توافق بر شروطى شده و طرفین آن را امضا کرده اند، سپس عقد خوانده شده، این شروط لازم الاجرا است.   💯 آیت الله فاضل لنکرانی: بعد از فوت پدر خانواده اموال و وسایل منزلش به ورثه او می رسد و همسر دائم اش به مقدار سهم خود از اموال شوهرش ارث می برد. غیر از زمین از سایر اموال شوهر متوفی که فرزند دارد، یک هشتم به زن می رسد، بقیه آن به فرزندان میت و پدر و مادر میت اگر زنده باشند تعلق می گیرد. 💯 آیت الله شبیری زنجانی: اگر متوفی نسبت به آن، وصیتی نداشته اموال مذکور هم به مانند سایر ترکه میان وراث تقسیم می شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨   📚 پاک کردن وسایل الکترونیکی مانند موبایل ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨   📚 حکم خودنمایی در برابر نا محرمان ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam،
✨💫✨💫✨💫✨   📲📿جواب دادن به موبایل در حال نماز📿📲 🤔سوال: اگر در نماز موبایل زنگ بزند ، آن را  قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده   است  یا اینکه پیامک رسیده را بخواهیم چه حکمی دارد ؟ پاسخ : ✅ این سوال دو بخش دارد . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد . اما در بخش دوم که گفته شده شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر موالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد. اما سوال من این است که آیا در نماز جای این کارها است ؟ لااقل این کار کراهت دارد . چونکه ما در نماز داریم که اگر شخص برای شنیدن سخن دیگری ساکت شود که حرف او را گوش دهد ، در صورتیکه موالات نماز به هم نخورد باطل نیست اما کراهت دارد . اگر هم موالات به هم بخورد نماز باطل است . اگر شما در نظر خود بخواهید به دیدار یک شخصیت بزرگ و محترمی بروید آیا با تلفن همراه روشن می روید ؟ معمولاً آن را خاموش می کنید و مراقب هستید که سر و صدایی نباشد . انسان در حال سخن گفتن با خالق هستی است که هرچقدر شما او را بزرگ فرض کنید ، خداوند بزرگتر از آن است . هرچه قدر مقام را بالا فرض کنید در مقابل مقام بالای الهی هیچ است . 👈🏽لذا انسان قبل از نماز باید توجه به این امور داشته باشد . اگر سر و صدای تلویزیون است فرد در جایی نماز بخواند که سرو صدا نباشد . اگر افرادی با یکدیگر صحبت می کنند برای نماز به جایی برود که سروصدای آنها مزاحم نباشد . گوشی تلفن را کناری بگذارد و بعد ازنماز آن را ببیند . اما اگر موالات نماز به هم نخورد و در نماز حرفی زده نشود ، نماز باطل نیست . ولی ⬅️ ما یک نماز صحیح داریم و یک نماز مقبول . بعضی از نمازها صحیح هستند اما نمره نمی گیرند و قبول نمی شوند . *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پاسخ به سوالات استاد فلاح زاده ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam