eitaa logo
زمزم احکام
872 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
📚  اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با نماز جمعه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿حکم سوره در نماز مستحبی📿 💢سوال :  آیا خواندن سوره در نماز مستحبی لازم است؟   ✅ پاسخ: 👇👇 ☘خواندن سوره در نمازهای مستحب لازم نیست. البته در بعضی از نمازهای مستحبی که سوره مخصوص دارند (مثل نماز جعفر طیار) اگر بخواهند به دستور آن عمل کنند، باید همان سوره را بخوانند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 986؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، م 2، ص 298؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 5؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 953؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 597؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 758. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 97. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👳🏻حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت👳🏻 💢سوال : اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟   ✅ پاسخ: 👇👇 🖊آیات عظام: امام و خامنه ای: مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند. [1] 🖊آیت الله سیستانی: مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند. [2] 🖊آیت الله مکارم: باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید. [3] ⚠️توجه👇🏽  اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است. [4] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35؛ خامنه ای، سایت، اسفتائات جدید،. [2]. سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، احکام الجماعه، م 35. [3]. مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 رد مظالم چیست؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وضو و نماز با وجود ناخن بلند 💢سوال : آیا گرفتن و خواندن با اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇  اگر ناخن بلند باشد، چنانچه زیر آن مقداری که از مقدار معمول بلندتر است عرفا جزء ظاهر محسوب شود باید موقع وضو و غسل، چرک زیر آن مقدار بر طرف شود و به زیر آن، آب برسد و همچنین برای در نماز، بنابر احتیاط واجب باید سر پا بر روی زمین قرار گیرد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿حکم نرسیدن به رکوع پس از اقتدا📿 💢سوال : اگر شخصی موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به اندازه رکوع خم شود، ولی به رکوع نرسد، نمازش صحیح است یا باطل؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅اگر موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد، نمازش صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد🔻 ✍🏽امام و آیت الله خامنه ای: نمازش به طور فرادا صحیح است و باید آن را تمام نماید. [1] ✍🏽آیات عظام: سبحانی و مکارم: نمازش را به طور فرادا تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده نماید. [2] ✍🏽آیت الله سیستانی: می تواند نمازش را به نیت فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد، نماز را قطع کند. [3] ✍🏽آیت الله صافی: نمازش به جماعت باطل است، ولی ادامه دادن آن به صورت فرادا صحیح است؛ به این صورت که سر از رکوع بردارد و آن را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند؛ ولی احتیاط مستحب است که نماز را دوباره بخواند. [4] ✍🏽آیت الله بهجت: می تواند نیت فرادا کند و نماز را ادامه دهد یا صبر کند تا در رکعت بعد به امام ملحق شود و در صورت ملحق شدن، تکبیر دیگری لازم نیست. [5] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام، توضیح المسائل، م 1427. [2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 1361؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1251. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1408. [4]. صافی، توضیح المسائل، م 1436. [5]. بهجت، توضیح المسائل، م 1148. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
☄سوال: 1- کسی که کفاره روزه ( مثلا کفاره عمدی دو ماه روزه) به گردنش باشد می تواند روزه مستحبی بگیرید؟ 2- کسی که روزه واجب غیر ماه مبارک مثلا نذر به گردنش باشه می تواند روزه مستحبی بگیرد؟ ✴️ پاسخ: 🎯 آیت الله خامنه ای: مانع ندارد. 🎯 آیت الله مکارم شیرازی:  1-اگر مد طعام را انتخاب کند می تواند روزه مستحب بجا بیاورد و الا اشکال دارد.  2- بجا آوردن روزه مستحبی برای کسی که روزه نذر بر عهده اش می باشد، اشکال دارد، اول باید روزه واجب را به جا آورد. 🎯 آیت الله سیستانی: 1-   بله میتواند ( و در کفاره افطار عمد کافی است به شصت فقير هر کدام یک مد طعام بدهد  (۷۵۰ گرم گندم یا آرد يا نان یا ماکارونی و مانند آنها) 2-   اگر نذر غیر معین باشد می تواند. 🎯 آیت الله زنجانی: گرفتن روزه مستحبی در هر دو فرض مانعی ندارد هر چند، خلاف احتیاط استحبابی است البته نباید باروزه نذر منافات داشته باشد. 🎯 آیت الله فاضل: 1- کسی که روزه واجب هر چند روزه بابت کفاره برگردنش باشد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد. 2- كسى كه روزه قضا دارد نمى تواند روزه مستحبى بگيرد، و اگر روزه واجب ديگرى مثلا روزه نذر واجب دارد بنابر احتياط واجب نمى تواند روزه مستحبى بگيرد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 منظور از مؤونه که خمس آن واجب نیست چه مواردی می باشد؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 عکس گرفتن بدون پوشش ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 شهادت امام محمد باقر علیه السلام بر همه شیعیان تسلیت باد. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✳️ حکم تأخیر غسل جنابت تا تنگ شدن وقت نماز ✳️ 💢سوال : حکم تأخیر غسل جنابت تا تنگ شدن وقت نماز 🌞 چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 کسی که بعد از اذان صبح 🌙  با حالت احتلام از خواب بیدار 🛌 شود، اگر نماز خود را به تأخیر اندازد تا جایی که وقت تنگ شود، گناه کرده است و در این صورت باید تیمم کند و نماز خود را بخواند و نمازش صحیح است. [1] ✍🏼 آیت الله سبحانی: و احتیاط مؤکد (مستحب) آن است که نمازش را قضا کند. [2] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 679؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، ص 387، م 26؛ خامنه ای، استفتا؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، ص 384، م 26. [2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 657. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ❇ 🔴لکه بینی بانوان قبل از ایام عادات ماهیانه  🔴❇ ✳سوال1⃣آیا این لکه بینی ها خون حیض حساب میشه❓ ❇سوال2⃣ وظیفه زن در این ایام در قبال عبادات مثل نماز و روزه چیه❓ ✅ پاسخ: 👇👇 ايامى كه قبل از بروز قاعدگى لك می بينند، استحاضه است؛ مشروط بر آن كه آلودگى پيوسته نباشد. 🔴این ترشحات با🔺سه شرط🔺حیض محسوب میشود : 1⃣➖فاصله‏اش تا قاعدگى قبلى كمتر از ده روز نباشد. 2⃣➖آلودگى، ولو در داخل، پيوسته باشد. 3⃣➖ آلودگى كمتر از سه روز نباشد. ⬅بنابراين اگر يک لکه و ترشح مختصر مي بينند و تمام مي شود بايد به وظيفه استحاضه قليله عمل کنند يعني خودشان  را تميز کنند و براي هر نماز طبق معمول وضو بگيرند.      👈دو تا نکته:⬇ ✅1⃣➖ اگر آن ترشحات مستمر باشد و قطع نشود (يعني اگر مقداري پنبه داخل محل شود ولو به اندازه سر سوزني به خون آلوده شود)شروع پريود است و حيض حساب مي شود هر چند خارج نشود. ✅2⃣➖مقدار خون ملاک نیست اگر در ایام عادت خونریزی داشته و شرایط حیض را دارا باشد حتی اگر پنبه ای را داخل فضا کند و به قدر سر سوزنی آلوده باشد، آن خون حیض است وگرنه استحاضه خواهد بود. 🔻نتیجه گیرئ: ⬅ عبادات در این ایام باطل است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 بردن مهر و قرآن از حرم ائمه اطهار (ع) و امام زادگان ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 قرارداد مضاربه 💢سوال : شرکتی هست که با توجه به ای که می بندد مبلغی مشخص به صورت ماهیانه در قبال پولی که می شود، پرداخت می کند و در سود و ضرر است، آیا این نوع سرمایه گذاری مشکل شرعی دارد یا خیر؟ ✅ پاسخ: 👇👇 در قرارداد باید طرفین از سودهای به دست آمده از خرید و فروش، به صورت درصد تعیین شود ـ مثل پنجاه درصد یا هفتاد به سی درصد ـ بنا بر این تعیین مقدار معین از سود به صورت ماهیانه برای سرمایه گذار، صحیح نیست. اما برای پرداخت مبلغ معین در هر ماه، به یکی از دو روش می توان عمل کرد: اول: پس از تعیین درصد سهم هر طرف از سود، ماهانه مبلغی به عنوان به سرمایه گذار پرداخت شود و در پایان قرارداد بر اساس درصد تعیین شده در متن قرارداد، سهم هر یک از عامل و مالک، محاسبه یا مصالحه شود. دوم: ضمن قرارداد مضاربه شرط شود که مقدار معینی پول به صورت ماهیانه به سرمایه گذار - به عنوان شرط نه به عنوان سود مضاربه - بپردازد که این شرط با توافق برای تقسیم سود مضاربه، ارتباطی ندارد و سودها باید بر اساس توافق اولیه محاسبه یا شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
1_416624871.mp3
937.7K
🔻روضه و مرثیه🔻 علیه السلام 🔶روضه جانسوز امام باقر  علیه السلام 🔻گریز به روضه کربلا و اسارت در شام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ احکام ازدواج 💢سوال : ❇  اگر مردی‌ با زنی‌ که در عده است از روی‌ جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی‌ می‌شود؟ ❇ ✅ پاسخ: 👇👇  🔴  الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مى‏شود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.   ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد: 1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی می‌شوند. 2⃣➖  اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند. ✳ آیت الله مکارم شیرازی: اگر عقد را وکیل آنها خوانده باشد نه خودشان، در هیچ یک از دو صورت، حرام ابدی حاصل نمی شود و پس از عدّه می توانند ازدواج کنند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع مسأله 2400 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💧تفاوت وضوی زن و مرد 💧 💢سوال :  آیا وضوی زن و مرد تفاوتی با هم دارند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ↙️ وضوی زن و مرد در کیفیت و مقدار واجب آن فرقی ندارند و تنها تفاوت وضوی زن و مرد در شستن دست هاست؛ به این صورت که برای مرد مستحب است در شستن اول،‌ آب را به پشت آرنج بریزد؛ ولی برای زن مستحب است آب را به داخل آرنج بریزد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 🖊 منبع: امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، بعض مستحبات الوضوء، (العاشر)؛ امام، استفتائات، ج1، س 54؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 454  و 522 و جامع المسائل، ج1، ص 115؛ خامنه ای، سبحانی و صافی: استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 154. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 شش باور غلط درباره غسل جنابت ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 عدم نجاست کرم ساخت شده از نهنگ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 اعمال شب و روز عرفه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ❇ صیغه نذر چگونه ادا می‌شود؟ ❇ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای: در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است؛ گرچه لازم نیست صیغه به عربی باشد. ⬅ صیغه نذر عبارت است از «لله علیّ أن افعل کذا...» و می‌تواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم» یا "لله علیّ ان اصلّی صلاة اللیل"؛ "برای خدا بر من است که نماز شب بخوانم" یا "لله علیّ ان اترک الغیبة"؛ "برای خدا بر من است که غیبت نکنم". 🚫 و به صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعي محقق نمى شود. ⛔ اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود. ✅ مسئله: منعقد شدن نذر با جملات زیر محل اشکال است: "نذرت لله ان اصوم"؛ "نذر کردم برای خدا اینکه روزه بگیرم". "لله علی نذر صوم یوم"؛ "برای خداوند بر من است نذر یک روز روزه". ⬅ لذا بنابراحتیاط، باید به نذر عمل شود و با ترک آن، بنابر احتیاط، کفاره تعلق میگیرد. 🔸🔸🔸🔸🔸 💠 آیت الله مکارم شیرازی:   نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. ❇ به نظر آیت الله مکارم كلمه «نذر» به خودى خود قيد «للّه‏» را در بر دارد و عرفا زمانى كه كسى می ‏گويد من نذر می ‏كنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت را در ضمن دارد لذا حداقل اگر بگوید نذر می کند فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است. 🔸🔸🔸🔸🔸 💠 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود ، و لازم نيست آن را به عربى بخواند ، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است ◀ اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند 🚫 ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء ‌از سایت مراجع عظام – رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 عده ازدواج موقت ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 برداشتن ناخن مصنوعی 💢سوال : مدتی قبل داشتم و حالا برداشتم که باعث آسیب به ناخن ها شده و از یک محلول گیاهی برای استحکام ناخن استفاده می کنم که روی ناخن لایه ایجاد کرده و به سختی پاک میشه و با شست و شو هم از بین نمیره و نمازم با وجودش صحیح هست یا خیر؟ ✅ پاسخ: 👇👇 اگر محلول مذکور مانع رسیدن آب به وضو و غسل است باید قبل از وضو یا غسل، ـ هرچند مستلزم هزینه یا زحمت باشدـ برطرف شود، مگر آن که برطرف کردن آن در وقت نماز، ضرر، یا مشقتی که عرفا غیرقابل تحمل است داشته باشد که در این صورت باید وضو و غسل به صورت ای انجام شود ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع برطرف شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🌹💐 عید قربان، عید نزدیک شدن دل‌ها به قرب الهی بر همه مسلمانان مبارک باد.🌹💐 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👥📿حکم جماعت در نمازهای مستحب📿👥 💢سوال : 👈🏽 آیا می شود نمازهای مستحب را به جماعت خواند؟   ✅ پاسخ: 👇👇 ❇️ نمازهای مستحبی را نمی شود [1] به جماعت خواند؛ مگر🔰 1⃣نماز «استسقا» که برای آمدن باران می خوانند. (همه مراجع) 2⃣نماز عید فطر و قربان. [2] (همه مراجع جز امام) ⚠️امام: احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام با جماعت نخوانند، ولی به قصد رجا مانعی ندارد. [3] 3⃣نماز غدیر. [4] (آیت الله بهجت) *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1407؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1342. [3]. امام، توضیح المسائل، م 1407. [4]. بهجت: مستحب است به امید مطلوبیت نزد خدای متعال خوانده شود. توضیح المسائل، م 1132. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam