📚معنای اصطلاح جایز نیست در احکام شرعی
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
📚 وضو و غسل با وجود خالکوبی
💠 سؤال: آیا #وضو یا #غسل با وجود #خالکوبی (#تتو) صحیح است؟
✅ جواب: اگر خالکوبی، تنها رنگ باشد و یا در #زیر_پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب به آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل صحیح است.
#احکام_وضو
#شرایط_وضو
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
آمیزش در چه صورت منجر به غسل می شود؟
✅ پاسخ: 👇👇
⬅️همه مراجع: اگر انسان نزدیکی کند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر از آن داخل شود، چه در زن باشد یا مرد، در قُبُل (فرج) باشد یا در دبر [1] (مخرج)، بالغ باشند یا نابالغ، حتی اگر منی هم خارج نشود، هر دو جنب می شوند. [2]
🔰توجه:
1⃣اگر شک کند به مقدار ختنه گاه داخل شده است یا نه، غسل بر او واجب نیست. [3]؛
2⃣در انجام معاینات داخلی با وسایل پزشکی، تا زمانی که منی خارج نشود، غسل واجب نیست. [4]؛
3⃣رسیدن منی به داخل رحم، بدون دخول، سبب جنابت زن نمی شود. [5]؛
4⃣اگر کسی چند بار جنب شود و غسل نکند، با انجام یک غسل از همه آنها پاک می شود (لازم نیست به تعداد جنابت ها غسل کند).
#احکام_جنابت
#غسل_جنابت
*ء*-----------------*ء*
📚 پی نوشت:
[1]. مکارم: اگر در دُبُر باشد، بنابر احتیاط واجب باید جمع کند بین غسل و وضو.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، ج1، م 349؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، غسل الجنابه، (الثانی)؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 343؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 176.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 350؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی غسل الجنابه، م 9؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 344.
[4]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، م 169.
[5]. بهجت، استفتائات، ج1، م 803؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، م 168؛ بهجت، استفتائات، ج1، م 803.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
🛐 حکم بلندتر بودن جای مأموم از امام 🛐
💢سوال :
اگر جای مأموم بلندتر از جای امام باشد، نمازش صحیح است؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍🏼 (آیت الله خامنه ای):
1. اگر جای مأموم بلندتر از امام باشد، در صورتی که بلندی آن به مقدار متعارف باشد، اشکال ندارد.
2. در صورتی که طبقات مسجد نسبت به یکدیگر ارتفاع زیادی نداشته باشند (با جماعتی که در پایین برقرار است یک جماعت حساب شود) و کسی که در صف اول هر طبقه می ایستد (چه زن باشد یا مرد) از صف قبل در طبقه قبل حداقل یک نفر را ببیند، نماز صحیح است.
#احکام_جماعت
#بلندی_جای_ماموم_از_امام
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
کتاب «آموزش مصور احکام»؛ احکام عبادات؛ ص 314.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 زیاد شدن رکوع در نماز
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 ریختن باقی نان غیرقابل مصرف درون سطل زباله
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
🌀 حکم جوشیدن انگور و غوره در غذا 🌀
💢سوال :
1-بنده در غذایی که شخص دیگری درست کرده چند تا دونه انگور که با غذا پخته شده دیدم، آیا این غذا پاک است یا نجس ؟
2- در مورد غوره که داخل غذا پخته شود چه حکمی دارد ؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠 آیت الله خامنه ای:
ج1) اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب انگور مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند حلال است.
ج2) اشکال ندارد.
💠 آیت الله وحید خراسانی:
1-همان چند دانه انگور را بردارید و بیرون بیاندازید و بقیه ی غذا را می توانید بخورید ولی دانه ها نجس نیست فقط خوردنِ آن حرام است.
2-اشکالی ندارد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی:
1- اگر چند حبه انگور در غذا مستهلک شود،آن غذا قابل خوردن است.
2- ریختن غوره داخل غذا، مانعی ندارد.
💠 آیت الله فاضل لنکرانی:
1- اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب انگور مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند حلال است.
2- پخته شدن غوره در داخل غذا اشکال ندارد و حلال است.
💠 آیت الله شبیری زنجانی:
1- در فرض سوال، احتياط آن است كه از آن غذا اجتناب شود و خوردن آن هم حرام است.
2- مانعی ندارد.
#انگور #غوره #حبه
#جوشیدن_انگور_در_غذا
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
--------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
⚠️حکم توقف جُنُب و حائض در حرم امامان و امامزادگان⚠️
💢سوال :
آیا توقف شخص جُنُب و حائض در حرم امامان و امامزادگان جایز است؟
✅ پاسخ: 👇👇
✅همه مراجع: ایستادن و توقف و مکث کردن فرد جنب، حائض و نفساء در حرم امامان معصوم علیهم السلام جایز نیست. [1]
توجه🔰
ورود فرد جنب به داخل حرم امامزادگان اشکالی ندارد. [2]
#احکام_بانوان
#احکام_جنابت
*ء*-----------------*ء
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، احکام بانوان، م 45.
[2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 785.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 روش های از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
📚 خمس سنوات
💢سوال :
آیا #حق_سنوات #خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از #مخارج_سال زیاد بیاید سر #سال_خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟
✅ پاسخ: 👇👇
حق سنوات که بر اساس قرارداد یا #قانون_کار از طرف #کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در #مؤونه نشود، متعلق خمس است.
#احکام_خمس
#خمس_سنوات
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
👂🏽⁉️ حکم شنیدن قرائت و ذکر توسط نمازگزار چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
🖊همه مراجع: نمازگزار باید تکبیرة الاحرام، قرائت حمد و سوره و ذکر و دعا را طوری بخواند که خودش بشنود. از این رو واجب است کلمات به گونه ای تلفظ شوند که قرائت بر آن ها صد کند. پس قرائت قلبی (گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ) که عنوان قرائت بر آن صدق نمی کند، کافی نیست❌
🌀 البته اگر به واسطه کم شنوایی و یا سر و صدای زیاد، صدای خود را نمی شنود، همین که طوری بگوید که اگر مانعی نبود می شنید، کافی است.
#احکام_نماز
#شنیدن_صدای_نمازگزار
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 952؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 27؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1907 و وسیله النجاه، م 711؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 468 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 919؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، تکبیره الاحرام، م 5 و القرائه، م 27؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 770.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
حکم خواندن سوره سجده دار در نماز چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
👈🏽اگر در نماز واجب، یکی از چهار سوره دارای آیه سجده را بخواند: [1]
الف: عمدی باشد⬇️
🖊آیات عظام: امام، بهجت، سبحانی و صافی: نمازش [2] باطل است.
🖊آیت الله خامنه ای: همین که آیه سجده را بخواند باید بنابر احتیاط واجب سجده تلاوت را به جا آورد و برخیزد و اگر سوره تمام نشده، آن را تمام کند و نماز را به آخر برساند و سپس نماز را اعاده کند. اگر قبل از رسیدن به آیه سجده ملتفت شد، احتیاط واجب رها کردن سوره و خواندن سوره دیگری است، سپس نماز را
تمام کند و آن را اعاده نماید.
🖊آیت الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید.
🖊آیت الله سیستانی: پیش از رسیدن به آیه سجده می تواند آن را رها کند و سوره دیگری بخواند و پس از خواندن آیه سجده، واجب است سجده نماید، ولی اگر سجده را به جا آورد، نماز بنابر احتیاط واجب باطل است و باید دوباره بخواند؛ مگر این که به اشتباه و ناخواسته سجده کند که در این صورت نمازش باطل نیست و اگر سجده را به جا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد، هر چند در ترک سجده گناه کرده است.
ب: سهوی و به اشتباه باشد⬇️
🖊امام: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سجده آن را به جا آورد و به همان سوره که خوانده اکتفا کند.
🖊آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: همانند وظیفه ای که در صورت عمد گفته شد، عمل کند.
🖊آیت الله مکارم: اگر قبل از رسیدن به آیه سجده متوجه گردد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر از نصف گذشته باشد، احتیاطا نماز را اعاده کند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام و بعد اعاده کند.
🖊آیت الله صافی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام نماید، سپس احتیاطا سوره ای دیگر به قصد قربت بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط، سجده آن آیه را به جا آورد.
🖊آیت الله سبحانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سر، سجده آن را به جا آورد و سوره را تا آخر رسانده و سوره دیگری را به قصد قربت قرائت بخواند و بنابر احتیاط پس از نماز سجده کند و نماز را اعاده نماید.
🖊آیت الله بهجت: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و بنابر احتیاط سوره ای دیگر بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید بنابر احتیاط سوره دیگری بخواند و بعد از نماز، سجده آن آیه سجده دار را به جا آورد.
#آیه_سجده_دار
#خواندن_سوره_سجده_دار_در_نماز
*ء*-----------------*ء*
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 983 و 984؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 299، با استفاده از م 4؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 3؛ بهجت، جامع المسائل، ص 368؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 950 و 951؛ سییستانی، المسائل المنتخبه، م 273 و منهاج الصالحین، ج1، م 600؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 761.
[2]. بهجت: بنابر احتیاط واجب.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 احکام قصد ده روز مسافر
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #شب_جمعه
سلام می دهیم از راه دور در این شب جمعه...
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام و رحمة الله و بركاته
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 اعمال مخصوص روز مباهله
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
🔊🔇توجه به بلند یا آهسته خواندن نماز🔇🔊
💢سوال :
⁉️حکم بی توجهی به بلند یا آهسته خواندن نماز چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
همه مراجع: اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، به عمد آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، به عمد بلند بخواند،[1] نمازش باطل است❌
ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد، نماز صحیح است [2] و اگر در بین خواندن حمد و سوره بفهمد اشتباه کرده، لازم نیست مقدار خوانده شده را دوباره بخواند. [3]
#احکام_نماز
#توجه_به_بلند_یا_آهسته_خواندن_نماز
*ء*-----------------*ء*
📚 پی نوشت:
[1]. آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب.
[2]. آیت الله مکارم: مگر آنکه در یاد گرفتن مساله کوتاهی کرده باشد که بنابر احتیاط واجب اعاده می کند.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 995، امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23؛ بهجت، وسیله النجاه، م 709 و استتفتائات، ج2، س 1910 و 1911 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 458 و 459 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 962؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 618 و المسائل المنتخبه، م 285 و استفتا؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 767؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، با استفاده از س 250 و 252 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23 و استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
1⃣آیا عرق جنب از حرام نجس است ؟
✅ پاسخ: 👇👇
به نظر مراجع بزرگوار بدن و عرق شخص جنب از حرام پاک است. و اگر کسی که از راه حرام جنب شده اگر نجاستی به بدن او سرایت نکرده باشد بدن او پاک است.
☑بنابر این اگر دستش خیس باشد و به چیزی پاک اصابت کند آن چیز نجس نمی شود چه این خیسی از ناحیه عرق باشد یا مایعی دیگر.
💢سوال :
2⃣ بر فرض پاک بودن نماز خواندن با بدن و لباس آلوده به عرق جنب از حرام را جایز است ؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔶آیت الله خامنه ای : احتیاط واجب آن است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود، بله اگر عرق موجود در لباس مذکور خشک شده و یا شسته شده باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
🔷آیت الله مکارم شیرازی :كسى كه از طریق حرام جُنُب شود، خواه به واسطه زنا باشد، یا لواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولى مادام كه بدن یا لباس او عرق دارد با آن نماز نخواند بنابر احتیاط واجب. (مسئله 131 رساله )
🔶آیت الله سیستانی : عرق جنب از حرام پاك است، ونماز با آن صحیح است. (مسئله 114 رساله)
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 احکام قبله
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وظیفه کسی که نماز میت را به جماعت می خواند:
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
📛 کفاره و تعزیر استمنا 📛
💮 سوال (1):
آیا استمنا کفاره دارد؟ اگر دارد، کفاره آن چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
خیر، کفاره ندارد؛ ولی حرام است ⛔️ و شخصی که مرتکب این کار پلید و بد سرانجام می شود، باید از عمل خود توبه کند و آن را ترک نماید.
📚 در روایت آمده است: استمنا و هر کار مشابهی که انسان با آن، منی خود را بیرون بیاورد، زنا شمرده می شود! [1]
📖 همچنین در روایت دیگری آمده است:
سه تن هستند که خداوند در روز قیامت با آنها سخن نمی گوید، آنان را پاکیزه نمی داند و به آنها نظر (رحمت) نمی کند و برای آنان عذابی دردناک خواهد بود، یکی از آنها کسی است که با خود عمل جنسی انجام دهد (خودارضایی کند). [2]
------------------------
💮 سوال(2):
آیا استمنا حد و تعزیر دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
حد خیر، ولی تعزیر دارد. اگر شخصی که استمنا کرده نزد قاضی اقرار کند 🗣 یا دو نفر عادل 👥 در حضور قاضی ⚖ بر عمل او شهادت دهند، قاضی او را تعزیر می کند؛ یعنی به تعدادی که مصلحت می داند، بر او تازیانه می زند. گفتنی است که در این گونه موارد لازم نیست شخص به گناه خود اقرار کند یا دیگران آبروی او را نزد قاضی ببرند. [3]
#استمنا #خودارضایی #تعزیر #حد
#کفاره_استمنا
*ء*-----------------*ء*
📋 پی نوشت:
[1]. وسائل الشیعه، ج20، ص 349، 352 و 355.
[2]. وسائل الشیعه، ج2، ص 130؛ ج20، ص 353.
[3]. اللمعه الدمشقیه، ج9، ص330؛ تکمله منهاج الصالحین، ج3، م 292.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم پوشیدن ساپورت و مانتوهای بدن نما و خیلی کوتاه
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم رقص زن برای زن در مجلس عروسی
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
🚻 حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل و تیمم 🚻
💢سوال (1):
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل 🚿 چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
👥 همه مراجع (غیر از امام): کسی که نمی تواند غسل کند، ولی قادر به تیمم است، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛ خواه بعد از رسیدن وقت نماز یا قبل از آن. [1]
👤 امام(ره): پیش از داخل شدن در وقت نماز مانعی ندارد، ولی بعد از داخل شدن در وقت نماز، اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگری یا ترس بر جان باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر بدون جهت با همسر خود نزدیکی کند، اشکال دارد. [2]
----------------------
💢سوال (2):
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل 🚿 و تیمم 🙌🏻 چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
👥 همه مراجع: اگر کسی نمی تواند غسل و تیمم کند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیکی کند ❌، مگر آن که بترسد به گناه بیفتد.😔 [3]
#غسل #تیمم
#ناتوانی_از_غسل_تیمم
#نزدیکی
*ء*-----------------*ء*
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 353؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 347.
[2]. امام، توضیح المسائل، م 353 و استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 106.
[3]. امام، تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، م 3 و العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی غسل الجنابه، م 8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 176 و توضیح المسائل، با استفاده از م 359؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 179؛ مکارم: استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا رفتن به مجلسی که در آن حرام مرتکب میشوند جایز است؟
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 چند نکته در مورد آزار و اذیت دیگران
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam