eitaa logo
زمزم احکام
872 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کمترین مقدار سجده گاه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🚫 🦃 🚫 🐂 🚫🐠 🤐 اعضا حرام گوشت پرندگان حیوانات و ماهی 🤐 ❓سوال:‌ ۱-چه قسمت هایی از پرندگان حرام است؟ ۲- و چه قسمت هایی از ماهی ها حرام  است ؟ ۳-آیا خوردن تمام قسمتهای ماهی از لحاظ شرعی اشکال دار؟ ♻️ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای: ج1) پانزده چيز از حيوانات حلال گوشت، حرام است: ١- خون ٢- فضله ٣- نَرى ٤- فَرْج ٥- بچهدان ٦- غُدَد كه آن را دشول مىگويند ٧- تخم كه آن را دُنْبَلان مىگويند ٨- چيزى كه در مغز كله است و به شكل نخود مى‌باشد ٩- مغز حرام كه در ميان تيره پشت است ١٠- پَىْ كه در دو طرف تيره پشت است ١١- زَهره‌دان ١٢- سپرز (طحال) ١٣- بول‌دان (مثانه) ١٤- حدقه چشم ١٥- چيزى كه در ميان سُم است و به آن «ذاتُ الاَشاجِع» مى‌گويند. ⬅️ و بنابر احتياط واجب هر يك از اين موارد ذكر شده در پرندگان ديده شود از خوردن آن اجتناب شود ولی در حرمت فضله و خون آن اشكالی نيست. ج2و3) خوردن تمام قسمتهای ماهی غير از خون و فضله حلال می باشد. ✍🏼 آیت الله مکارم: چهارده چيز از حيوانات حلال گوشت (بنابر احتياط واجب در بعضى از آنها) حرام‏ است: 1- خون 2- نرى 3- فرج 4- بچه ‏دان 5- غدد كه آن را دشول مى ‏گويند. 6- تخم كه آن را دنبلان مى‏ گويند. 7- دانه كوچكى كه در مغز سر است و به‏ شكل نخود مى ‏باشد. 8- مغز حرام كه در ميان تيره پشت است. 9- پى كه در دو طرف گردن قرار دارد و تا تيره پشت كشيده شده. 10- زهره‏ دان 11- سپرز (طحال) 12- مثانه (محل اجتماع بول) 13- سياهى چشم 14- چيزى كه در ميان سم است و عرب آن را ذات الاشاجع مى‏گويد، اين در حيوانات بزرگ است، امّا در حيوانات كوچكى مانند گنجشك چنانچه بعضى از اين امور قابل تشخيص، يا جدا كردن نيست خوردن آن اشكالى ندارد و در ماهی ها علاوه بر آنچه از موارد بالا در آنها وجود دارد پولک ماهی نیز جایز نیست. ----------------- 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 اگر بعد از وضو، چیزی که مانع از رسیدن آب است در اعضای وضو ببیند ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 نقص مبیع در فروش اینترنتی 💠 سؤال: در کالاهای دست ساز، خریدار فقط عکس را می بیند و سفارش می دهد، آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا، معامله و درآمد حاصل از آن حلال است؟ ✅ جواب: چنانچه عرفاً معیوب محسوب نشود و مصداق * در نباشد، اشکال ندارد. *غش یعنی ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔊🔇توجه به بلند یا آهسته خواندن نماز🔇🔊 ⁉️سوال:حکم بی توجهی به بلند یا آهسته خواندن نماز چیست؟ پاسخ: ✅همه مراجع: اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، به عمد آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، به عمد بلند بخواند،‌[1] نمازش باطل است❌ ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد،‌ نماز صحیح است [2] و اگر در بین خواندن حمد و سوره بفهمد اشتباه کرده، لازم نیست مقدار خوانده شده را دوباره بخواند. [3] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [2]. آیت الله مکارم: مگر آنکه در یاد گرفتن مساله کوتاهی کرده باشد که بنابر احتیاط واجب اعاده می کند. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 995، امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23؛ بهجت، وسیله النجاه، م 709 و استتفتائات، ج2، س 1910 و 1911 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 458 و 459 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 962؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 618 و المسائل المنتخبه، م 285 و استفتا؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 767؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، با استفاده از س 250 و 252 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23 و استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 خمس مال ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✅سوال:‌ آیا در نماز جماعت، امام جماعت لازم است نیت امامت کند ؟ 💠پاسخ:‌ ♦آیت الله خامنه ای: لازم نیست. ولي اگر بخواهد ثواب جماعت را درک کند، قصد نمايد. ♦ آیت الله مکارم شیرازی: بهتر است نيت جماعت کند تا از ثواب نماز جماعت بهره مند شود ♦ آیت الله وحید خراسانی: خیر ♦آیت الله شبیری زنجانی‌: در نماز جماعت امام لازم نیست نیت جماعت داشته باشد ولی اگر نیت جماعت نکند آثار نماز جماعت برای او ثبت نمی شود. ♦ آیت الله فاضل لنکرانی: بر امام جماعت واجب نیست که نیّت امامت کند لیکن در این صورت ثواب جماعت را نمی برد و اگر نیّت امام جماعت کند ثواب جماعت را نیز می برد ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🧮 فراموش کردن نماز احتیاط ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
تعيين مسافت شرعی 💠 سؤال: ، چند است و کیفیت محاسبه آن چگونه است؟ ✅ جواب: مسافت شرعی که موجب شکسته شدن نماز می شود، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و ۲۰/۵ کیلومتر در (رفت و برگشت) است. اگر سفر از شهر یا روستای مستقلی شروع می شود – هر چند نزدیک شهر یا روستای دیگری باشد -، آغاز مسافت، خروجی شهر یا روستاست و تا اول شهر محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفا رسیدن به شهر، رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها مسیری برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر هستند، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
♦حکم خرید ماشین از نمایندگی و خمس آن♦ ♦سوال: 1⃣ 🔸 آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول را پرداخت میکنیم اشکال شرعی دارد ؟ 2⃣ 🔸بر فرض که اشکال نداشته باشه اینم پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت میکنیم و سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط دادیم آیا خمس تعلق میگیره ؟ ✅ پاسخ: 💠آیت الله خامنه ای: 1⃣◀ در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد. 2⃣◀ اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد. ➖➖ 💠آیت الله مکارم شیرازی: 1⃣◀ در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد. 2⃣◀ چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم. ➖➖➖ 💠آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣◀ فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است. 2⃣◀ اگر برای تهیه خودرو مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد ➖➖➖ 💠آیت الله وحید خراسانی: 1⃣◀ پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد. 2⃣◀ به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد. ➖➖ 💠آیت الله فاضل: 1⃣◀ خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است. 2⃣◀ پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده است خمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 نذر زن در اموال خود بدون اجازه شوهر ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم شرعی کشمش سرخ شده ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
⁉️سوال: اگر کسی به جای تسبیحات اربعه حمد را بخواند،‌آیا نمازش باطل می شود؟ پاسخ: 📚همه مراجع (غیر از آیت الله خامنه ای): در رکعت سوم و چهارم می شود به جای تسییحات اربعه، حمد تنها را خواند و در صورت انتخاب حمد به جای تسبیحات نباید سوره را بخواند. اگر در رکعت سوم و چهارم بخواهد تسبیحات بخواند، اما حمد به زبانش آید [1] باید آن را رها کند و دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند، ولی اگر عادتش خواندن چیزی بوده که به زبانش آمده، می تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است. [2] 📚آیت الله خامنه ای: اگر با قصد و اراده حمد را انتخاب کند و بخواند، اشکال ندارد، ولی اگر فراموش کرد و به جای تسبیحات اربعه حمد را خواند و در رکوع یا پس از آن یادش آمد، نمازش صحیح است واگر قبل از رکوع یادش آمد باید دوباره با اختیار و اراده، یا حمد را بخواند یا تسبیحات اربعه را و در صورت انتخاب حمد نباید سوره را بخواند. [3] ------------ 📚 پی نوشت: [1]. آیت الله سیستانی: چنانچه به کلی و حتی در ضمیر ناخودآگاه خالی از قصد نماز بوده است. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1012؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، القرائه و الذکر، با استفاده از ص 304، م 18؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1،‌ القرائه فی الرکعه الثالثه، م 7؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2،‌القرائه فی الرکعه الثالثه و الرابعه، م 7، ص 143؛ صافی،‌ هدایه العباد، با استفاده از م 777. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم نگاه کردن به زن‌های بی حجاب و متهتک و بی پروا ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مخلوط شدن رطوبت دست با رطوبت صورت 💠 سؤال: اگر هنگام ، دستمان با تری موی جلوی سر یا پیشانی برخورد کند، برای اشکال دارد؟ ✅ جواب: اشکال ندارد، ولی نباید با رطوبتی که از موی سر یا به دست رسیده است، را انجام دهید. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📒 احکام های کوتاه را یاد بگیرید: 📚 احکام اسلامی سهل وآسان است .به چند نمونه از آن ها اشاره می شود: 💠1.تکلیف در حد توانایی وقدرت . 💠2.آسان گرفتن بر مضطر وبیمار در نماز ،روزه ..... 💠3.تخفیف در نماز مسافر. 💠4.بیماری موجب سقوط برخی از تکالیف همچون روزه داری،انجام غسل، شرکت در نماز جمعه ،شرکت در جهادو.....است. 💠5.زنان در عادت ماهانه نباید نماز بخوانند . 💠6.ملاک نجاست اشیاءعلم ویقین است وتحقیق از نجاست اشیاءلازم نیست. 💠7.دربرخی از احکام برای آسان شدن تکلیف اجازه ی تبدیل داده شده است.مانند:کسی که آب برای او ضرر دارد،اجازه ی تیمم بدل از وضو یا غسل داده شده است. 💠8.کسی که روزه ی سال قبل را به دلیل بیماری نگرفته است،اگر تا سال بعد بیماریش طول بکشد ،قضا نمی خواهد . 💠9.سخت نگرفتن بر بدهکارتنگ دست. 💠10.آب استنجاء(آبی که برای شستن خود در دستشویی استفاده می شود)باشرایطی پاک است ،ولو آب قلیل باشد . 💠11.شستن زخم های خونی بدن درصورتی که شستن آن مشکل باشد ،نیاز نیست . 💠12.مجموعه ی احکامی که در رساله ها به صورت تدریجی امده است ودر هر مرحله تخفیفی داده شده است .مانند کسی که نمی تواند ده نفر را سیر کند،سه روز روزه بگیردو.... 💠13.درفقه چهار اصل آسان وجود دارد: 🔸الف)اصاله الطهاره :به صورت طبیعی همه چیز پاک است مگر انچه را که علم دارید نجس است . 🔸ب)اصاله الحلیه :قانون دیگر این است که همه چیز حلال است مگر آنچه را که بدانیم حرام است . 🔸ج)اصاله الصحه :در کارهای انجام شده ای که انسان شک دارد صحیح است انجام شده یا خیر، باید بنا به صحت بگذارد. 🔸د)اصاله البرائه :شخصی که شک دارد عبادتی از او فوت شده ویا به دیگران بدهکار است بنا می گذارد بر این که بدهی ندارد . ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم گفتن ذکر «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» در قرائت نماز ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام میدهم از بام خانہ سمٺ حرم چہ میشود ڪہ بیایم منم قدم بہ قدم یڪ طلبیدن براے تو سهل اسٺ حرم نرفتہ بمیرم براے من سخٺ اسٺ 💔 💚 ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
⁉️سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟ ✅ پاسخ: 📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2] 📝آیت الله صافی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3] 📝آیت الله مکارم: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4] ................ 📚 پی نوشت: [1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579. [3]. صافی، توضیح المسائل،‌ م 771. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آیا نشستن بعد از دو سجده در رکعت اول و سوم در نمازهای چهار رکعتی واجب است؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم شرعی هاشور ابرو ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
💷💰 حکم شرعی دلالی و واسطه گری 💰💷 سوال:الان در بنگاهها و یا برخی مراکز فروش مرسوم است شخصی کالایی می آورد و به صاحب مغازه می دهد و می گوید این کالا را برایم به این قیمت بفروش و هر مقدار بیشتر فروختی برای تو باشد آیا این قرارداد صحیح است و اضافه هر مقدار باشد برای دلال است؟ ((مثلا می گوید خانه ام را صد میلیون بفروش و اضافه بر صد میلیون هر مقداری فروختی برای تو باشد)) پاسخ: 📝امام (ره) آیات عظام خامنه ای، مکارم و مظاهری : اگر انسان جنسي را به كسي بدهد و قيمت آن را معين كند و بگويد اين جنس را به اين قيمت بفروش و هر چه زيادتر فروختي مال خودت باشد، هرچه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال دلّال است. 📝آیات عظام صافی، سیستانی، زنجانی ، نوری و وحید خراسانی: اگر انسان جنسی را به کسی بدهد و قیمت آن را معین کند و بگوید این جنس را به این قیمت بفروش و هر چه زیادتر فروختی اجرت فروشت باشد، هر چه زیادتر از آن قیمت بفروشد مال صاحب مال است، و فروشنده فقط می‌تواند مزد زحمت خود را از صاحب مال بگیرد. البته اگر قرارداد را بصورت جعاله با هم ببندند مثلا بگوید اگر این جنس را به زیادتر از آن قیمت فروختی، زیادی مال خودت باشد، اشکال ندارد. 👈🏼دلیل گروه دوم از بیان آیت الله زنجانی: درقرارداد «اجاره» (صورت اوّل) عامل تعهّد مي كند كه كاري براي صاحب مال انجام دهد، دراين قرار داد بايد مقدار اجرت معيّن باشد، ((و مجهول بودن اجرت باعث باطل شدن عقد اجاره است)) ولي در قرار داد «جعاله» (صورت دوم) عامل تعهّدي براي انجام كار ندارد، ولي صاحب مال تعهّد كرده است كه اگر عامل كاري را انجام دهد چیزی به وي بدهد، در جعاله، معيّن بودن مقدار اين پول شرط نيست. ................ 📚 منبع: رساله 12 مرجع مساله 2138 متفرقات خرید و فروش.رساله ایت اله مکارم مساله 1821 .رساله ایت اله سیستانی مساله 2148. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 آموزش رانندگی به زن توسط نامحرم ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وضو با انگشتر 💠 سؤال: آیا گرفتن در حالی که در دست باشد، صحیح است؟ ✅ جواب: اگر آب به تمام قسمت های زیر انگشتر (گرچه با چرخاندن آن) برسد، وضو صحیح است. ................ 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🙆🏻 محدوده واجب پوشش خانمها 🙆🏻 ⁉️سوال: محدوده واجب پوشش بانوان کدام است؟ پاسخ: 👈🏼 تمام بدن زن به استثنای کف و روی دست ها تا مچ و گردی صورت باید از نامحرم پوشانده شود؛ به شرطی که دست و صورت [1] آرایش و زینت نداشته باشد و گرنه باید قسمت آرایش شده یا زینت دار را هم از نامحرم پوشاند. [2] 🔴نکته 1⃣: رعایت محدوده واجب پوشش در مقابل نامحرم واجب است؛ چه نامحرم مسلمان باشد یا غیر مسلمان و چه در کشور اسلامی باشد یا کشور غیر اسلامی. 🔴نکته 2⃣: رعایت حجاب، بیش از محدوده واجب آن مستحب است، ولی در صورتی که پوشیده نبودن صورت و کف و روی دست ها موجب مفسده باشد [3] پوشاندن این مواضع نیز واجب است. ................ 📚 پی نوشت: [1]. آیت الله سیستانی: آرایش و کرم زدن به دست و صورت اگر به مقدار کم بوده و غیر متعارف نباشد، اشکال ندارد. پوشاندن ابروی اصلاح شده، حلقه ازدواج و النگو نیز اگر باعث مفسده و به گناه افتادن نامحرم نباشد، اشکالی ندارد. ایت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب صورتی که آرایش دارد باید از نامحرم پوشانده شود؛ ولی پوشاندن ابروی اصلاح شده، حلقه ازدواج (اگر درخشندگی و جذابیت خاصی نداشته باشد) و زینت های خفیف که توجه کسی را جلب نمی کند، لازم نیست. [2]. آیات عظام سبحانی: بنابر احتیاط واجب، زن جوان باید صورت و دست های خود را از نامحرم بپوشاند، حتی اگر زینت نداشته باشد. آیات عظام بهجت و صافی: بنابر احتیاط واجب باید دست و صورت را نیز از نامحرم بپوشاند؛ حتی اگر زینت نداشته باشد. توضیح المسائل ده مرجع، م 2435؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، (الستر)؛ امام، استفتائات، ج 3، (احکام حجاب)، س 17، 18و 32؛ بهجت، استفتائات، ج 4، س 5199، 5200 و 5201 و استفتا؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 2354 و احکام جوانان، م 417؛ سیستانی، سایت، (زینت) و استفتا؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، س 1696 و 1711؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 151 و 1034 و استفتا. [3]. برای مثال: آرایش داشته باشد. >>> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخانمها ، 1391. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam