eitaa logo
زمزم احکام
872 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ # خوردن_سحری_ بعد از اذان صبح   ⁉️ سوال: خوردن سحری بعد از اذان صبح اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند مشغول سحری شود سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است؛ حکم روزه او چیست؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ اگر در سحر ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
_روزه_ مسافر_ قبل از سفر ⁉️ سوال:   زن ومردی که قرار بوده برای کار واجبی به خارج شهر سفر کنند. وصبح آن روز روزه را  باطل کردن ولی اون سفر کنسل شده حکم روزه آنها چیست؟ آیا مرتکب معصیت شده اند؟ با توجه به اینکه حکم مسئله را نمی دانستد اینکه باید بعد از ترخص افطار کنند آیا قضا کافیه یا کفاره هم می خواهد؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: با جهل به مسئله قضاء دارد اما کفاره ندارد . ♦ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه به واسطة بی اطلاعی و ندانستن مسأله، کاری انجام دهد که می داند حرام است، ولی نمی دانسته روزه را باطل می کند ، قضا دارد ولی کفاره ندارد. ♦ آیت الله وحید خراسانی: در فرض سؤال گناه کرده اند و قضاء و کفاره واجب است و باید بقیه ی روز از مبطلات روزه اجتناب کنند و شخصی که می خواهد قبل ظهر کند واجب است با نیّتِ روزه وارد صبح شود سپس وقتی قبل ظهر سفری کرد که رفت آن از انتهای شهر حداقل 22 کیلومتر و برگشت آن حداقل 22 کیلومتر باشد وبعد از گذشتن از حد ترخص (جایی که صدای اذان شهر شنیده نمی شود) می تواند افطار نماید و واجب است مسافت را تکمیل نماید و در بقیه روزه جایز است بقیه مبطلات و مفطرات روزه را به جا آورد و بعد از ماه مبارک رمضان قضاء آن را به جا آورد این سفر حرام نیست اگرچه مکروه است. ♦ آیت الله سیستانی:  قضا کافی است. ♦ آیت الله شبیری:‌ در صورتی که احتمال می دادند این کار حلال باشد نسبت به این کار کفاره ثابت نیست ولی اگر احتمال می دادند امساک کردن لازم باشد و امساک نکردند و در روز امساک نکردند و خود را جنب کرده باشند باید کفاره هم بدهند در هر صورت قضا لازم است. ♦ آیت الله فاضل: اگر مرد و زن قبل از رفتن به مسافرت در منزل و در داخل شهر محل سکونت روزه باطل کرده اند، قضا و کفاره برآنها واجب شده است، اگر کسی به مسافرت هم برود حق ندارد قبل از رسیدن به حد ترخص (یعنی جایی که به مقداری از شهر خارج شود که صدای اذان شهر شنیده نشود و دیوار شهر دیده نشود،) روزه را افطار کند و اگر قبل از حد ترخص افطار کند قضا و کفاره دارد. اگر مسئله را نمی دانستند و اطمینان داشتند که کسی که قصد سفر دارد می تواند در شهر روزه را افطار کند دراین صورت کفاره ندارد لیکن قضا دارد . *ء*------------------*ء*   📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
⁉️ سوال: آیا روزه زن شیرده که مشقت فراوان و بی حالی شدید رو به روست، صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦ مقام معظم رهبری: اگر روزه برای وی ضرر دارد، روزه اش صحیح نیست.[1] ♦️ آیت الله مکارم: اگر روزه برای مادر ضرر داشته روزه صحیح نیست و زنانى كه بچه شير مى دهند خواه مادر بچه باشند يا دايه، اگر روزه گرفتن باعث كمى شير آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نيست، ولى براى هر روز همان كفّاره (يك مدّ طعام750گرم ) گندم یا جو یا مانند آن واجب است، بعداً نيز بايد روزه را قضا كنند، امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه كفّاره، ولى بايد بعداً روزه هايى را كه نگرفته اند قضا نمايند، البته اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد و نتواند تا سال بعد قضا نماید، قضا نیز ندارد. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: زنـى كـه بـچه شير مى دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد، اگـر روزه بـراى خودش يا بچه اى كه شير مى دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يـک مـد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقير بدهد و روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد . ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا از شیر خشک استفاده کنند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.[3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر بترسد روزه برایش ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد. [4] ♦️ آیت الله فاضل: اگر روزه گرفتن برایش ضرر نداشته باشد و تنها بی حال می شود و روی زمین افتد، روزه اش قبول است. اما اگر روزه گرفتن برای خودش یا برای بچه شیر خوار ضرر داشته باشد، نباید روزه بگیرد.[5] *ء*------------------*ء*   📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: adpCZdkgG0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601300044. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 600267. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600386. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
روزه_ مسافر ⁉️ سوال:️ تکلیف مسافر نسبت به روزه چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ به طور کلی مسافری که باید نمازهای چهار رکعتی را در سفر دو رکعت بخواند، نباید روزه بگیرد و مسافری که نماز تمام می خواند - مانند کسی که شغلش مسافرت یا سفرش معصیت است - باید در سفر روزه بگیرد. ♦توجه🔰  به نماز چهار رکعتی «نماز تمام» گفته می شود، در مقابل «نماز شکسته» که دو رکعتی است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1714؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1622. >>>برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 280. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
️روزه _در سفر ⁉️ سوال: در کدام موارد، روزه در سفر صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ برخی از مواردی که روزه در سفر صحیح است [1]: 1️⃣ نذر کند که روز معینی در سفر روزه بگیرد؛ 2️⃣ نذر کند که روز معینی را،‌ چه مسافر باشد چه نباشد، روزه بگیرد؛ 3️⃣ مسافری که نداند روزه مسافر باطل است و جهلش تا مغرب باقی باشد؛ 4️⃣ روزه داری که بعد از ظهر مسافرت کند؛ 5️⃣ مسافری که مبطلی انجام نداده و پیش از ظهر به وطن یا مکانی که قصد ده روز می کند برسد و نیت روزه کند. گر چه این سفر را پیش از ظهر همان روز انجام داده باشد. ♦ توجه  مورد 1️⃣ و 2️⃣ در مورد ماه رمضان استثنا است؛ یعنی اگر کسی در وطن نذر کند که روزه ماه رمضان یا قضای آن را به جا آورد، این نذر صحیح نیست. [2] *ء*------------------*ء*   📚 منبع: [1]. توضح المسائل ده مرجع، م 1717، 1719، 1721 و 1722؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1625،‌1627، 1629 و 1630. [2]. بهجت، استفتائات، ج 2، س 2947؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، روزه مسافر. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 281. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # کفاره انواع روزه ⁉️ سوال:️ کفاره انواع روزه چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ 1- روزه خواری عمدی در ماه رمضان: الف) افطار به چیز حرام: کفاره جمع: [1] آزاد کردن بنده و دو ماه روزه گرفتن و سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به ایشان. ب) افطار به غیر حرام: آزاد کردن بنده یا دو ماه روزه گرفتن و یا اطعام شصت فقیر. ♦️ 2️ - خوردن عمدی روزه قضای ماه رمضان بعد از ظهر: اطعام ده فقیر و در صورت عدم امکان، سه روز پی در پی روزه. ♦️33-  روزه نذر معین: [2] کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان. ️ ♦️44-  روزه اعتکاف: [3] کفاره روزه خواری عمدی در ماه مبارک رمضان. [4] *ء*------------------*ء*   📚 منبع: [1]. امام، بهجت، سبحانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب؛ خامنه ای و سیستانی: یک کفاره کافی است ولی احتیاط مستحب آن است که کفاره جمع بدهد. [2]. خامنه ای و سیستانی: کفاره قسم یعنی یک بنده آزاده یا اطعام ده فقیر و یا پوشاندن ایشان و در صورت عدم امکان، سه روز پی در پی روزه گرفتن. [3]. علت وجوب کفاره در روزه اعتکاف، باطل کردن اصل اعتکاف است. [4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1660، 1661، 1665، 1672 و 1687؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (فصل فی کفاره الصوم)، قبل از م 1؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، فی الصوم الکفاره، ص 550 و ج 3، الکفارات، ص 218؛ بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 1211؛ خامنه ای، اجوبه الاسفتائات، س 784، 805 و 814 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1575، 1580، 1587 و 1601؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 1084؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1319 و م 1426؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 510. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 276. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
🔹 حکم 🔵❓ آیا افراد بیمار می توانند در حین روزه، قرص خورده و روزه را ادامه بدهند؟ ✅ پاسخ: 🔰 🔶 خوردن قرص ، روزه را باطل می کند، چنانچه امکان تغییر ساعت استفاده از آن، به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب وجود داشته باشد و این کار برای بدن ضرر نداشته باشد باید روزه بگیرد، در غیر اینصورت نباید روزه بگیرد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: 💻 سایت آیت الله مکارم شیرازی makarem.ir ⚊⚊⚊⚊⚊⚊ ❇️ رسانه تخصصی فقه واحکام https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# تبعیت از دیگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت ⁉️ سوال:️ آیا تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفه اش چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولى روزه آن روز قضا دارد، و جايز نيست به‌طور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید --------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
_روزه_ فرزند _در صورت اصرار_ مادر بر افطار ⁉️ سوال: اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا یا نوشیدن کند، آیا روزه ام باطل میشود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️خوردن و آشاميدن روزه را باطل می کند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگرى باشد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید --------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
روزه _در صورت اجبار _به انجام دادن_ مبطلات ⁉️ سوال: اگر چیزی به زور وارد دهان روزه دار شود و یا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آیا روزه اش باطل می شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه اش شود، مثلاً به او بگویند که اگر روزه ات را نخوری، ضرری به خودت یا مالت وارد می سازیم، او هم برای دفع این ضرر غذا بخورد، آیا روزه اش صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦ روزه شخص روزه دار با داخل شدن چيزى در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمى شود، ولى اگر خودش بر اثر اکراه ديگرى مرتکب مفطرى شود، روزه اش باطل خواهد شد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید --------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# کفار_ه روزه و طریقه_ پرداخت ⁉️ سوال: من 60 تا روزه عمدی نگرفتم یعنی حالا باید 3600 تا گرسنه رو سیر کنم. میشه مبلغی رو که باید بدم یا مواد غذایی رو که باید بخرم رو بگید و اینکه به چه کسی باید بدم. کفاره ی دیگه ای هم هست به جز گرفتن همون 60 تا روزه یا نه؟ ✅ پاسخ: 👇👇 با فرض باطل کردن عمدی شصت روز روزه ، مطلب ابتدایی اینکه باید قضای این شصت روز روزه را بجا بیاورید و به عنوان کفاره باید یکی از این دو کار را انجام بدهید : 🔵 یا باید برای هر افطار عمدی شصت روز روزه بگیرید ( که باید حداقل سی و یک روز آن پشت سر هم باشد ) و یا شصت فقیر را سیر کنید که می توانید به جای آن به هر کدام از آنان یک مد ( هفتصد و پنجاه گرم ) طعام ( غذای اصلی ؛ مانند : گندم ، آرد ، نان ، برنج و... ) به آنان بدهید .  ❇️ توجه بفرمایید: 1️⃣-  کمک نقدی به فقرا ، کفاره محسوب نمی شود و باید آن مبلغ بابت تهیه طعام مصرف شود .اگر بخواهید پول یکی از اینها را بدهید، اولاً باید به نرخ روز   حساب کنید و ثانیا به شخص فقیر بگویید که این پول را طعام بگیرد و اطمینان داشته باشید این کار را میکند. 2️⃣- اگر می خواهید پول کفاره را پرداخت نمایید، یا باید به خود فقیر بدهید و او را وکیل کنید تا با آن پول نان یا گندم و ... خریداری نماید، یا به دفاتر مراجع یا کسانی که اطمینان دارید بدهید و قید کنید که این کفاره است، تا آنها در همین راه مصرف نمایند. 3️⃣- در صورتی که قصد سیر کردن سه هزار و ششصد فقیر را دارید ، می توانید ، انجام آن را به دفتر مرجع تقلیدتان بسپارید و هزینه سیر کردن فقرا را به آنا بسپارید 4️⃣- وجوب کفاره برای باطل کردن روزه به دلیل بزرگ بودن این گناه می باشد که علاوه بر توبه ، باید کفاره نیز بپردازید 5️⃣- اگر قضای روزه را تا رمضان سال بعدش انجام نداده اید، یک مد طعام (750 گرم گندم یا ...) به عنوان کفاره تاخیر به فقیر پرداخت نمایید. دادن کفاره تاخیر یکبار برای همیشه است؛ یعنی در سالهای بعد اگر قضا را به تأخیر بیندازد، کفاره تأخیر تکرار نمی شود. 6️⃣- ضمنا کفاره واجب است ولی فوری نیست. لذا هر موقع توانستید می توانید مطابق با ارزش همان زمان پرداخت کنید. 7️⃣- برای گرفتن قضای روزه ها به تدریج عمل کنید؛ به گونه ای که تحمل آن برای شما سخت نباشد، و به سلامتتان هم ضرری نرسد. مثلا هفته ای یک روز؛ و یا در روزهایی که روزه در آن مستحب است، قضای روزه هایتان را آرام آرام بجا آورید. --------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# کشیدن دندان در حال روزه و فرو رفتن خون ⁉️ سوال: خانم بنده دندانشو کشیده و متاسفانه دائما خون از دهانش خارج می شود و اینکه لحظه به لحظه اب دهانش را خارج کند مشقت دارد اگر خون همراه اب دهان وارد حلق شد عمدا روزه باطل می شود ؟ و اگر باطل شود کفاره هم دارد ؟ و اگر باطل شود باید امساک نماید؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦  آیت الله خامنه ای : اگر با علم و عمد خون را فرو ببرد، روزه باطل است و باید تا غروب امساک کند و کفاره بدهد. ♦  آیت الله مکارم شیرازی :  الف : چنانچه عمدا آن را فرو برد روزه باطل می شود و علاوه ی بر قضا کفاره هم دارد. ب : بنابر احتیاط امساک نماید   ♦  آیت الله وحید خراسانی: نباید خون را فرو دهد و باید مواظبت کند خون پایی نرود والا گناه کرده و قضاء و کفاره دارد و بنابر احتیاط واجب کفاره ی جمع دارد و امساک هم لازم است. ♦  آیت الله شبیری زنجانی:‌ اگرفرو ندادن خون برایش مشقت شدید ندارد، باید روزه بگیرد و فرو رفتن غیر اختیاری، روزه اش را باطل نمی کند. ولی اگر با اختیار ولو از روی ناچاری خون را فرو بدهد و یا با توجه به این که در اثر کشیدن دندان خون به ناچار فرو می رود، دندان خود را بکشد و خون فرو رود، روزه اش باطل است و چنانچه حکم مسأله را نمی دانسته، کفاره ندارد ولی امساک واجب است. ♦  آیت الله فاضل لنکرانی‌: اگر عمدا خون دندان را فرو ببرد روزه باطل می شود، و باید از فروبردن خون دندان جلوگیری کند و اگر بی اختیار خون وارد حلق شود یا نفهمد و خون فرو برود اشکال ندارد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام --------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# ملاك _اعتبارِ _منع_ پزشك از روزه ⁉️ سوال: اگر پزشک، شخصى را از روزه گرفتن منع کند آیا با  توجه به این‌که بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟ ✅ پاسخ: 👇👇  اگر مکلّف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه براى او ضرر دارد و یا از گفته وى یا منشأ عقلایى دیگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: ( استفتائات مقام معظم رهبری ) -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# احكام _نماز و روزه_ اساتيد و دانشجويان 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 💠 آيت‌الله خامنه‌اي: دانشجويان اگر سفربه ‌گونه‌ای باشد که در خلال هر ده روز یک سفر تحصیلی دارد با توجه به اینکه مسأله سفر تحصیلی مبنی بر احتیاط (جمع بین نماز تمام و شکسته و جمع بین روزه گرفتن و قضا کردن آن بعد از ماه رمضان) است می‌تواند در این مسأله با مراعات الأعلم فالأعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع نماید. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: ◀️ در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود و نماز و روزه اش در بين راه و مقصد کامل است: 1️⃣ -  در مدت زمان يک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2️⃣ -  در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3️⃣- -  در مدت زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در هفته (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4️⃣ -  در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. 💠 آیت الله سیستانی: 1️⃣ -  اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و يا هر ماه حد اقل 10 روز اين مسير را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است. 2️⃣ -   و اگر عدد و يا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت يا نه باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ در همه سفرها بايد هم شكسته بخوانيد و هم تمام 3️⃣    و اگر كمتر از اين باشد نماز شكسته است. 💠 آیت الله وحیدخراسانی: 1️⃣ -   اگر هفته ای 4 روز حداقل سه ماه طول بکشد نمازش تمام است 2️⃣ -  واگر هفته ای سه روز باشد بنابر احتیاط واجب نماز ظهر وعصر وعشاء را در این سفر دو بار بخواند یکبار 2 رکعتی یکبار 4 رکعتی *ء*------------------*ء*   📚 منبع:  استفتاء‌ از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm  
روزه_ بیمار 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ❇️ روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بيمارى زياد شود ، يا مدت درمان را طولانى كند ، يا درد را تشديد نمايد) صحيح نيست   ✴️ البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد كه معمولا قابل تحمل نیست، ↙️ فرقى نيست بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال باید به نحوى باشد كه موجب ترس شود واين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد) ✴️ تفاوتی نمیکند این تشخیص را خودش متوجه شود یا با سؤال از پزشک یا شخص دیگری به دست آورد. ❇️ بيمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نيست ، ❎ اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر یک روز ۷۵۰ گرم نان يا  گندم وامثال آن را به يک فقير فديه بدهد . -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# وقفه_ در بین 31_ روزه_ کفاره_ عمد ⁉️ سوال: اگر زمانیکه فرد برای انجام کفاره روزه (31 روز پشت سر هم) اقدام می کند وقفه ای مثل بیماری یا عذر شرعی (حیض) پیش بیاید چه باید انجام دهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀️آیت الله خامنه ای : نسبت به عذرهاى شرعى مانعى ندارد و بعد از بر طرف شدن عذر شرعى، روزه‌ها را ادامه دهد. ◀️آیت الله مکارم شیرازی: در جايى که بايد پى در پى روزه بگيرد اگر در وسط يک روز را عمداً روزه نگيرد بايد همه را از نو به جا آورد، ولى اگر مانعى پيش آيد مانند عادت ماهانه و نفاس و سفرى که ناچار از انجام آن است مى تواند بعد از رفع مانع ادامه دهد و لازم نيست از سر بگيرد. ◀️آیت الله وحید خراسانی : كسى كه مى خواهد دو ماه كفّاره روزه ماه رمضان را بگيرد ، نبايد موقعى شروع كند كه مى داند در بين يك ماه و يك روز ، روزى است كه مانند عيد قربان روزه آن حرام است. ـ كسى كه بايد پى درپى روزه بگيرد ، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد يا وقتى شروع كند كه بداند در بين آن به روزى مى رسد كه روزه آن واجب است ، مثلا به روزى مى رسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد ، بايد روزه ها را از سر بگيرد. ـ اگر در بين روزهايى كه بايد پى درپى روزه بگيرد ، عذرى غير اختيارى مثل حيض يا نفاس يا مرضى براى او پيش آيد ، بعد از بر طرف شدن عذر واجب نيست روزه ها را از سر بگيرد ، بلكه بقيّه را بعد از بر طرف شدن عذر به جا آورد. ◀️آیت الله فاضل لنکرانی : اگر در بين روزهائى كه بايد پى در پى روزه بگيرد عذرى مثل حيض يا نفاس يا سفرى كه در رفتن آن مجبور است براى او پيش آيد، یا بیماری پیدا شود؛ بعد از بر طرف شدن عذر واجب نيست روزه ها را از سر بگيرد بلكه بقيّه را بعد از بر طرف شدن عذر بجا مى آورد. ◀️آیت الله سیستانی: وقفه با عذر ضرر ندارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨️ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# کار _در معدن _و گرد و غبار _در حال _روزه ⁉️ سوال: من کارگر معدن هستم و هر روز ۶ ساعت در معدن ذغال سنگ کار می کنم. در تونل ها به قدری گرده ذغالی هست که وقتی بیرون می آیم باید یک ساعت خلط حاوی گرده ذغال سرفه کنم. با اینکه ماسک هم می زنم غبارهای غیلظ به حلقم وارد می شود تکلیف روزه ام چیست ؟ آیا روزه باطل است ؟ ◀️ آیت الله خامنه ای: اگر گرد و غبار غلیظ وارد حلق شما نشود مانعی ندارد والا بنا بر احتیاط روزه صحیح نیست و در هر صورت باید به وسیله ماسک و یا پارچه از رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق‌ جلوگیری نمایید که در این صورت ضرری به صحّت روزه وارد نیست. ◀️ آیت الله مکارم شیرازی:‌ رساندن غبار غليظ به حلق هرگاه در حلق تبديل به گِل شود و فرو رود روزه را باطل مى كند، در غير اين صورت روزه صحيح است. ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر غبار به قدری غلیظ باشد که به فرو بردن آن عرفا خوردن بگویند بنا براحتیاط روزه باطل می گردد. و صدق خوردن در فرض سوال بعید است. ◀️ آیت الله سیستانی:‌ برای روزه اشکال دارد. ◀️ آیت الله وحیدخراسانی: بنابر احتياط رساندن غبار به حلق روزه را باطل مى كند ، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است مثل آرد ، يا غبار چيزى كه خوردن آن حرام است مثل ذغال. اگر به واسطه باد ، غبارى پيدا شود و انسان با اين كه متوجّه است مواظبت نكند و به حلق برسد ، بنابر احتياط روزه اش باطل مى شود. اگر مواظبت نكند و غبار يا دود يا بخار غليظ و مانند اينها داخل حلق شود ، چنانچه يقين يا اطمينان داشته كه به حلق نمى رسد ، روزه اش اشكال ندارد ، و اگر گمان مى كرده كه به حلق نمى رسد ، بنابر احتياط مستحبّ آن روزه را قضا كند. اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند ، يا بى اختيار غبار و مانند آن به حلق اوبرسد ، روزه اش باطل نمى شود. ◀️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر می توانید ماه رمضان را در معدن کار نکنید، اما اگر ناچار به کارکردن در معدن ذغال سنگ در ماه رمضان هستید، به مقداری که ممکن است با بستن ماسک و امثال آن جلوی وارد شدن گرد ذغال را به حلق بگیرید، اما آن مقداری که علاوه بر بستن دهان و بینی، با ماسک و امثال آن، بی اختیار وارد حلق می شود روزه باطل نمی شود. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨️ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# مصرف_ کفاره _روزه ⁉️ سوال: طریقه مصرف کفاره روزه چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 اگر بنا باشد برای دادن کفاره، اطعام فقیر انتخاب شود برای اطعام فقیر نمی تواند پول آن را به فقرا بدهد، بلکه باید شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است(750 گرم) طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد. 👈 در صورتی پرداخت پول به فقیر جایز است که اطمینان داشته باشد فقیر به وکالت از طرف او به عنوان کفاره، طعام خریداری می کند 🔷 پرداخت پول کفاره به برخی از مراکز در صورتی جایز است که انسان اطمینان داشته باشد به مصرف طعام فقیران می رسد. *ء*------------------*ء* 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨️ https://eitaa.com/ask_ahkamm
روزه داری ♻️ چند کار براى روزه دار مکروه است ♻️ 1️⃣ ـ ریختن دوا در چشم؛ امّا اگر یقین دارد به فضای حلق میرسد و فرو میرود برای روزه اشکال دارد. 2️⃣ـ سرمه کشیدن در صورتى که مزه یا بوى آن به حلق برسد. 3️⃣ ـ انجام کارهایى که باعث ضعف مى شود، مانند خون گرفتن و حمّام رفتن. 4️⃣ ـ انفیه کشیدن اگر نداند به حلق مى رسد، ولى اگر بداند به حلق مى رسد جایز نیست. 5️⃣ـ بو کردن گیاههاى معطّر 6️⃣ـ استعمال شیاف بنابر احتیاط 7️⃣ ـ تر کردن لباس بر بدن 8️⃣ـ کشیدن دندان و هر کارى که سبب خون آمدن از دهان و موجب ضعف شود. 9️⃣ـ مسواک کردن با چوب تازه *ء*------------------*ء*   📚 منبع:   📝 رساله مراجع مسأله ۱۶۵۷ ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام  ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # کفاره _روزه _قضا ⁉️ سوال: کفاره روزه قضا چقدر است ؟ ✅ پاسخ: 👇👇  اگر شخص به علت بیماری یا مسافرت و... روزه را افطار کرده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد ✅ و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع:  توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 964، م 1660 -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # نگرفتن_ روزه_ در زمان کودکی_ بخاطر جهل مسئله ⁉️ سوال: نسبت به روزه هایی که در ابتدای بلوغ بعلت جهل به مسئله و عدم اطلاع کافی نگرفتم تکلیفم چیست؟ قضا کفایت می کند یا کفاره هم می خواد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴️  آیت الله خامنه ای:‌ در فرض سؤال علاوه بر قضا کفاره نیز واجب است و کفاره آن عبارت است از شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است. ✴️  آیت الله مکارم :‌ در صورتی که فهم درستی از وجوب روزه نداشته اید تنها قضای آنها کافی است و برای هر روز باید فقیری را سیر کنی ✴️  آیت الله وحید خراسانی: اگر روزه ماه رمضان را عمداً نگيرد ، بايد قضاى آن را به جا آورد و براى هر روز شصت فقير را طعام بدهد ، يا دو ماه روزه بگيرد ، و چنانچه تا ماه رمضان آينده قضاى آن روزه را به جا نياورد ، بايد براى هر روز يك مُدّ طعام به فقير بدهد. ✴️  آیت الله سیستانی: قضا کافی است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
اعمال شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان  اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است؛ یکی آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌ که مخصوص است به هر شبی. اعمال مشترک شب‌های قدر(۱۹، ۲۱، ۲۳) به این شرح است: اوّل غسل؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بخواند. دوّم دو رکعت نماز؛ در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید. در روایت نبوی(ص) است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد. سوّم باز کردن قرآن در مقابل خود و گفتن این جملات؛ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده‌شده‌ات وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَاَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی و آن‌چه در آن است که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت وَما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ و آن‌چه بدان‌ها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزادشدگانت از دوزخ "پس هر حاجت که دارد بخواهد" چهارم قرآن کریم را بر سر گذاشته و می‌گوید؛ اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ خدایا به حق این قرآن وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ و بحق آن کس که او را بدان فرستادی وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ و بحقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد پس ۱۰ مرتبه بگوید؛ «بِکَ یا اَللّهُ» بحق خودت ای خدا و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» بحق محمدصلی الله علیه و آله و ۱۰ مرتبه «بِعَلی» بحق علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِفاطِمَةَ» بحق فاطمه سلام الله علیها و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ» بحق حسن علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» بحق حسین علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ» بحق علی بن الحسین علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق جعفر بن محمد علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ» بحق موسی بن جعفرعلیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی» بحق علی بن موسی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق علی بن محمدعلیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی» بحق حسن بن علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِالْحُجَّةِ» به حق حضرت حجت علیه السلام "پس هر حاجت که داری طلب کن" پنجم زیارت امام حسین علیه السلام؛ در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده است. ششم برپا داشتن احیا؛ همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. هفتم ۱۰۰ رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه توحید بخواند. هشتم بخواند: اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلی نَفْسی و نتوانم از خویشتن پیش آمد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی است که من آن را بر خویش گواهی دهم وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و به ناتوانی خود و بیچارگی‌ام در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَ جَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ و وفا کن برایم بدانچه بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش در این شب وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیْتَنی فَاِنّی عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ و تمام کن بر من آنچه را به من دادی زیرا که من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست خوار توام اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَیْتَنی خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودی وَلا غافِلاً لاِِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنی وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی و نه غافل از احسانت در آنچه به من عطا کردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانی طول کشد فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ چه در خوشی و چه در سختی در
دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا در نعمت اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ براستی تو شنوای دعایی و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود. مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده‌اند "بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا که مقدور است، انجام دهند و در بعضی از روایات نیز تاکید شده است که «دعای جوشن کبیر» را در این سه شب بخوانند. در روایتی آمده است که شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب کنم؟ که ایشان فرمودند: "عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه.
اعمال مخصوص شب نوزدهم اوّل؛ ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» دوّم؛ ۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ» سوّم؛ بخواند دعاء یا ذَاالَّذی کانَ که متن آن به این شرح است: یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ای که بوده‌ای پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی ای که نیست مانندش چیزی، ای که معبودی جز او در آسمان‌های بالا و نه در زمین‌های پائین وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ و نه فوق آنها و نه زیر آنها و نه در مابین آنها نیست لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ خاص تو است ستایش آن ستایشی که توانایی ندارد بر شماره‌اش کسی جز تو فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ درود فرست بر محمد و آل محمد درودی که توانایی نداشته باشد بر شماره‌اش کسی جز تو چهارم بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و مقدر فرموده‌ای از سرنوشت حتمی وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ و در آنچه جدا کنی از فرمان حکیمانه‌ات در شب قدر و وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ در آن قضا و قدری که برگشت و تغییر و تبدیلی ندارد اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ که نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (کعبه) بنویسی الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ آنان که حج‌شان مقبول و سعی‌شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده است وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی و قرار ده در آنچه مقدر فرموده‌ای که عمر مرا طولانی کرده و روزیم را وسیع گردانی وَتَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا و درباره‌ام چنین و چنان کنی و به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند. التماس دعا