eitaa logo
زمزم احکام
879 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
322 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
👀آیا مشاهده عورتین فرزند نابالغ توسط والدین وجایز است؟👆👆 #احکام_نگاه #فرزند_نابالغ ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 🔴حكم شرعی كشمش سرخ كرده چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠آیات عظام خامنه‌ای، وحید خراسانی و سیستانی: اشکال ندارد. 💠آیت الله مکارم شیرازی: هر گاه مویز و كشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود، امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت مراجع ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♻ حکم قرائت زن ها در نماز🔴 ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ در صورتیکه نامحرم صدایشان را نمی شنود مخیّرند که بلند یا آهسته بخوانند ◀ و اگر نامحرم صدایشان را می شنود : 💠 مشهور : بنابر احتیاط واجب ، آهسته بخواند. 🔶آیات عظام رهبری ، مکارم ، زنجانی : بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند. 🔷 آیت الله بهجت : در صورت شنیدن نامحرم واجب است که آهسته بخواند.[۱] ✅ نکته:  به نظر همه مراجع زنان نيز بايد حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند *ء*------------------*ء* 📚 منبع: [۱] . توضیح المسائل مراجع مسأله ۹۹۲ و۹۹۳ و ۹۹۴ ، آجوبه الإستفتاءات سؤال ۴۷۱ ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا می توان در سجده ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده را گفت؟👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♦ حکم مصرف وامی که از بانک دریافت می شود، در غیر مورد قرار داد بانک، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای : گیرنده پول فقط طبق همان قراردادى که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است. 💠 آیت الله مکارم : صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جایز نیست. و چنانچه تخلّف شود وام مذکور صحیح نیست، و مبلغ اضافه که مى پردازد حکم ربا دارد . *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ♦ خرید وفروش چک ♦ 💢سوال : ♻ فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای: فروش چک مدت دار به ديگرى به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در چک، جايز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جايز نيست اين است که مبلغى از کسى قرض بگيرد و در برابر آن چک مدت دار به مبلغ بيشتر از مبلغ قرض به او بدهد. اين عمل، قرض ربوى است و حرام است، اگرچه بعيد نيست اصل قرض صحيح باشد. 💠 امام ره : فروش ان از سوی طلبکار ،به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست . 💠 آیات عظام تبریزی ،سیستانی ،فاضل ،مکارم و نوری : در صورتى که چک مربوط به معامله اى باشد، و سند بدهکارى محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در آن مانعى ندارد. 💠 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و اگر به مصالحه باشد اشكال ندارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: .نوری استفتائات ج/2،س426فاضل :جامع المسائل ج/1 س1032 مکارم توضیح المسائل م/429 2 تبریزی استفتائات س:2144 وتوضیح المسائل احکام سفته م/6 وسیستانی توضیح المسائل عملیات بانکی م/28 وحيد 2869 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا هر موقع که دوست داشته باشیم می توانیم نماز قضا را بخوانیم ؟👆👆 #احکام_نماز #احکام_قضا ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ♻ خمس سرمایه گذاری و پس انداز در بیمه عمر ⬇⬇⬇ 💢سوال : من تو بیمه عمر و آتیه ثبت نام کردم و ماهی ۳۰ هزار تومان به بیمه می دهم . پس از ۳۰ سال قرار است که بیمه پول من را به همراه سودش به من تحویل دهد. می خواستم بدانم آیا به پول بنده خمس تعلق می گیرد؟ اگر تعلق می گیرد باید هر سال اون مبلغی که واریز کردم پرداخت کنم یا باید بعد از سی سال پولی که بهم می دهند همراه سودش خمس اون را پرداخت کنم ؟ لطفا دقیقا بفرمایید وظیفه من نسبت به این بیمه عمر چیست ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ آیت الله خامنه ای:  به ‌‌طور کلی اگر در شرکت بیمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که بابت پس‌انداز شما به شما سود و پاداش می‌دهند علاوه بر خمسسرمایه‌ای که پس‌انداز کرده‌اید - در هر سال خمسى - خمس سود نیزبه هنگام وصول و امكان دريافت اگر تا سر سال خسمی‌تان باقی بماند باید بپردازید. ✅ آیت الله مکارم شیرازی : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد. ✅ آیت الله سیستانی: بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد می‏شود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمه گر متعهد می‏شود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمه گزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت - در حالی که شرط نکرده - مبلغی را به او بدهند. ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است. و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سال خمسی خمس دارد. ✅ آیت الله شبیری زنجانی: به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمه عامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است. ✅ آیت الله وحید خراسانی: اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلق خمس است. ✅ آیت الله فاضل: پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگرداند از درامد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یا مشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود در هر سال خمس دارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع:   استفتا از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ❓خمس را باید به چه کسی پرداخت کنیم ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ❗❗خمس را باید دو قسمت کرد: یک قسمت سهم امام (علیه السلام) و یک قسمت سهم سادات. ✅بر طبق نظر مقام معظم رهبرى «دام ظله»اختیار سهمین مبارکین به‌طور کلى مربوط به ولىّ امر مسلمین است؛ بله . مقلدین هر یک از مراجع محترمِ تقلید(دامت برکاتهم)، اگر در پرداخت سهمین مبارکین به استناد فتواى مرجع تقلید خود عمل کنند، موجب برائت ذمّه می شود. ♦سهم سادات: باید آن را به مجتهد جامع الشرائط تسلیم کنند و یا با اذن او به سیّد بدهد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا نکاح معاطاتی (‌ازدواج سفید) جایزاست؟👆👆 #احکام_ازدواج #احکام_حرام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♻در برخی پیامک ها توصیه می شود که محتوای آنها را به افراد دیگر برسانیم، آیا لازم است به این توصیه عمل کنیم؟   ✅ پاسخ: 👇👇 چنین پیام هایی می توانند حاوی یکی از دو مورد زیر باشند: 1⃣ . محتوای آن شامل مطلبی خرافی، غیر معتبر باشد. 2⃣ . توصیه ای اخلاقی، دینی باشد که به نوعی بتوان ارسال مجدد آن را نوعی ترویج امر به معروف و نهی از منکر به شمار آورد. ◀ در مورد اول نباید هیچ اقدامی در ترویج مطالبی کرد که از اعتبار دینی مناسبی برخوردار نبوده و گاه در قالب دین، مطالبی خرافی و ضد دین را عرضه می دارند، ◀ اما در مورد دوم، شما بدون آن که در این زمینه مسئولیتی الزامی داشته باشید، می توانید با میل خود این پیام را به دیگران منتقل کنید. 👈 در هر حال، خودداری شما از ادامه این زنجیر، مسئولیتی را متوجه شما نخواهد کرد ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : در وضو چند مرتبه اعضای وضو را باید شست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ❇ در مراتب شستن اعضای وضو دو نظردر فتوی مراجع وجود دارد : 1⃣ -مقصود از شستن اب ریختن نیست، بلکه شستن کامل تمام عضو ملاک است؛ یعنی اگر به نیت وضو ابی بریزد که تمام صورت یا دست شسته شود، مرتبه اول محقق می شود،چه قصد مرتبه اول را بکند ،چه قصد نکند ( امام ره -آیت الله بهجت ره - آیت الله فاضل ره - آیت الله مکارم شیرازی) 2⃣ - مقصود قصد و نیت شخص است. اگر به قصد مرتبه اول چندین بار به صورتش اب بریزد،همه ان شستن مرتبه اول محسوب می گردد ( آیت الله خامنه ای - آیت الله وحید خراسانی - آیت الله سیستانی ) *ء*------------------*ء* 📚 منبع: رساله مراجع،م248 . رهبری،استفتائات،س102 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👚شرایط لباس نمازگزار 👖 1⃣➖پاك باشد (نجس نباشد). 2⃣➖مباح باشد (غصبی نباشد). 3⃣➖از اجزای مردار نباشد (حتی كمربند و كلاه تهیه شده از چرم یا پوست حیوان مرده نباشد). 4⃣➖از حیوان حرام گوشت نباشد (برای مثال: از پوست پلنگ یا روباه تهیه نشده باشد). 5⃣➖لباس مرد (حتی لباس زیر، عرق چین یا جوراب) از ابریشم خالص و طلابافت نباشد. (همراه داشتن پارچه ابریشمی - مانند دستمال - در جیب اشکال ندارد). 6⃣➖مرد زیور آلاتی از جنس طلا (مانند انگشتر و گردن بند) نداشته باشد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع مسأله 798 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
💫☁✨☁💫☁ 💢سوال : ☢چرا فقط چادر حجاب برتر و کامل محسوب می‏شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠حجاب دارای مراتب متوسط، خوب و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می‏شود. 🔰برتری حجاب چادر را با توجه به فلسفه حجاب، بهتر می‏شود باور کرد. ✅حجاب حداقل دو فلسفه اساسی دارد: ◀ 1- مصونیت زن در برابر طمع ورزی‏های هوس بازان. ◀2- پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی خانواده و جامعه. 🔴حجاب پیامی قاطع و کوبنده دارد و در برابر همه مردان اجنبی، نوعی هشدار و اعلام "دور باش" است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
💫☁✨☁💫☁ 👌حکم شرعی پوشاندن گریم🎨 👩زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. 1⃣➖آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2⃣➖ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهرۀ خود را از نامحرم بپوشاند. 3⃣➖اگر برق لب باعث جلب توجه نامحرم شده و عرفاً زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
آیا نگهداری پرندگان در قفس گناه دارد؟👆 #احکام_حیوانات #احکام_پرنده_قفس ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🏴 🍛 💵 🍛 🏴            🖇 احکام عزاداری 🖇 📌 سوال: 💠 با توجه به اطعام‌هایی 🍚 که در ایام محرم داده می‌شود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید. 🔰اگر نذری کسی که خمس نمی‌دهد را بخوریم چطور؟ ✅ پاسخ: ✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد 🤔 به حرام بودنش، مثلا اطعام می‌کنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما می‌آورند یا فردی نذری می‌دهد و شما یقین دارید که خمس نمی‌دهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. 👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضی‌ها می‌گویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. 👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می‌کنید و طعام برای شما می‌آورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 💻 منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده. احکام عزاداری ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🏴 📯 🏴 🎺 🏴   🔘 احکام عزاداری و موسیقی 🔘 🎌 سوال: استفاده از آلات موسیقی مثل طبل 💈، سنج 🛎 ، نی 🎺 ، ارگ 🎹 و مانند آنها در خلال عزاداری چه حکمی دارد؟ 🎯 پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای:‌اگر به سبک موسیقي لهوي حرام باشد و یا موجب وهن مذهب يا مراسم عزادارى معصومين «عليهم السلام» باشد جایز نیست و در هر حال لازم است مؤمنين مراعات شؤون عزادارى معصومين «عليهم السلام» بويژه سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين «عليه السلام» را بنمايند. ✍🏼 آیت الله فاضل : استفاده از طبل و سنج در صورتى كه به صورتی لهوی و مناسب مجالس لهو و لعب نباشد مانعى ندارد. نی اگر به صورت لهوی استفاده شود جایز نیست و استفاده از ارگ جایز نیست. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در صورتي که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند، و به گونه اي نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي داخل مساجد و حسينيه ها جايز نيست. ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: نواختن و گوش دادن به آهنگی که نوعا مطرب باشد حرام است و در غیر این صورت ذاتا اشکالی ندارد. البته چنانچه موجب هتک حسینیه یا مسجد یا بی احترامی به مومنین یا باعث مفسده دیگری مانند ترویج فرهنگ غیر اسلامی گردد ، باید از آن اجتناب نمود. البته استفاده از آلات موسیقی زیبنده مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه احتیاط مستحب آنستکه مطلقا از آلات موسیقی اجتناب شود. ✍🏼 آیت الله وحید: استفاده از آلات موسیقی مثل ارگ ونی وتار وغیره مطلقاً چه در عزاداری چه غیر آن حرام است ولی طبل عزا وسنج از آلات موسیقی نیست واشکالی ندارد. ✍🏼 آیت الله سیستانی: اگر زدن آن در عزاداری هتک نباشد و نواختن به نحوی که مناسب مجالس لهو ولعب نباشد اشکال ندارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 🖥 استفتا از سایت مراجع تقلید ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🏴 📯 🏴 🎺 🏴 ▪کراهت لباس سیاه و سیاه پوش کردن مساجد در ایام عزاداری▪ ✅ سوال: 🚦 آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد⁉ 🔹پاسخ:  سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست. *ء*------------------*ء* 📚 منبع:  پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بخش فقه و احکام شرعی، احکام مناسبتی، احکام عزاداری، س 5. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
پوشیدن لباس های شاد در ایام سوگواری👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
پخش صدای بلندگو در ایام عزاداری👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
برپایی مجالس عزاداری بدون اجازه و رضایت شوهر👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
چاپ اسماء متبرکه روی لباس👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
استفاده از وسایل حسینه در محل دیگر👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
☘🌻☘🌻☘🌻☘ ✴پوشیدن لباس های زینتی- مانند دست کش توری و برخی مانتوها - در حضور نامحرم حرام 📛است. 💠زنی عطر فروش به نام «حَولاء» گاهی برای خانواده رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم عطر می آورد. 🔰روزی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به او فرمودند : 🔶«ای حولاء! زینت هایت را برای غیر شوهرت آشكار نكن. برای زن روا نیست ساق دست و پایش را نا محرم ببیند. اگر كسی چنین كند، لعنت و خشم خدا و فرشتگان بر او خواهد بود و خداوند عذاب دردناكی برایش آماده كرده است ... 👌و فرمودند: 🙂زنانی كه به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند، زیبایی و زینت های خود را برای نامحرمان آشكار نمی كنند كه اگر چنین كنند، دین خود را فاسد و خشم خدا را برانگیخته اند. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝(مستدرك الوسائل ، ج 14، ص242) ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam