eitaa logo
زمزم احکام
879 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
350 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
تعزیه خوانی👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
روضه خوانی توسط زن👆👆 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ⚠رعایت قبله در نماز خوابیده 💠جهـت قبلـه بـرای کسـی که بـه صـورت خوابیده نماز مـی خواند بـا توجـه بـه توانایی فرد، بـه بترتیب زیر اسـت: 1⃣اگر توانایی داشت به پهلوی راست بخواند و جلوی بدن او رو به قبله باشد. 2⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی راسـت را نداشـت، بـه پهلـوی چپ بخواند . و جلـوی بـدن او رو قبلـه باشـد. 3⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پهلـوی چـپ را هـم نداشـت، بـه پشـت بخوابـد و کـف پـای او رو بـه قبلـه باشـد. 4⃣ اگـر توانایـی خوابیـدن بـه پشـت را هـم نداشـت بـه روی «شـکم» بخوابـد و بـه گونـهای بخوابـد کـه پاهایـش رو بـه قبلـه باشـد *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝توضیح المسائل مراجع- مسئله 779 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨   ❇ مسئله : رفتن به مجالسی که انسان می داند در آن مجلس مرتکب حرام خواهد شد جایز نیست . 📝 استفتاء : امام ، اراکی ، بهجت ، خامنه ای ، گلپایگانی و مکارم ➖➖➖➖ 👈 بطور مثال : رفتن به میهمانیهایی که انسان می داند اگر برود ناچار است به نامحرم غیرمحجبه نگاه کند و یا غیبت کند ، دروغ بگوید و یا حرام دیگری را انجام دهد جایز نیست . ♦  توجـــــــه و مـــــــراقبت ♦ 🚫موارد ذیل در مجالس و اختلاطها در مظانّ گناه است و باید بیش از دیگر مواقع مراقب بود : برپا کردن مجالس میهانی مختلط بخصوص اگر شرکت کنندگان جوان باشند ، هنگام غذاخوردن نامحرمها با یکدیگر ، رفتن با نامحرم به تفریح ، مانند : باغ ، پارک ، کوه ، مسافرت کردن بخصوص اگر زن و مرد در ماشین تنها باشند ، شوخی کردن با نامحرم ، همکاری کردن دو نفر نامحرم در یک کار و ... *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝منبع : احکام روابط زن و مرد ، ص 177 ، مسئله 221 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🔸سوال: 👔👈آیا در مجالس عروسى یا میهمانیهاى خصوصى، زدن كراوات جایز است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍به نظر مشهور مراجع پوشیدن كراوات و دیگر لباسهایى كه پوشش و زیّ غیر مسلمانان محسوب مى‏شود و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربى مى‏شود، جایز نیست و حرام⛔ است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
پستی و بلندی محل سجده تا چه حدی جایز است؟👆👆 #احکام_نماز_سجده ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🍃💐🍄☘🍁🌼🍀🌹🌷🍃 💢سوال : 👩نمایان بودن حجم مو از زیر چادر یا روسری چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🚺نمایان بودن حجم مو از زیر چادر یا روسری، اگر باعث تحریک و تهییج شهوت دیگران شود، حرام📛 است. ⚠️توجه: 🔴پوشیدن چادرهای توری و نازک، اگر موجب جلب توجه نامحرم و مفسده انگیز باشد یا پوست قسمت هایی که باید از نامحرم پوشانده شود - مانند ساعد و گردن- از زیر آن نمایان گردد، حرام⛔️ است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 🚫 سقط جنين ناقص الخلقه چه حكمي دارد؟🚫 ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای:  سقط جنين شرعاً حرام است مگر آنکه استمرار حاملگى براى حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولى بعد از دميدن روح جايز نيست حتّى اگر ادامه حاملگى براى حيات مادر خطرناک باشد، البته اگر استمرار باردارى، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگى طفل به هيچ وجه ممکن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهايى با سقط جنين امکان داشته باشد، سقط جنين جايز است. 💠 آیت الله مکارم شیرازی: سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مى شود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است. و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند. 💠 آیت الله سیستانی: سقط جنین جایز نیست مگر اینکه نگه داشتن آن برای مادر ضرری باشد یا مشقّت زیاد داشته باشد که در اینصورت سقط آن ما دامیکه و لوج روح نشده باشد مانعی ندارد. تنها بدین جهت که جنین ناقص الخلقه و یا پس از تولد، فقط مدت کوتاهی زنده خواهد بود، مجوز سقط جنین نمی شود پس مادر نمی تواند اجازه چنین کاری را به پزشکان بدهد و آنان نیز نمی توانند جنین را خارج کنند و دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنان کاری دست زده است. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: برگرفته شده از سایت مراجع --------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
بیدار کردن خانواده برای نماز صبح👆 --------------------   زمزم احکام @zamzame_ahka
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 🔴 رقص زن براي زن و رقص مرد براي مرد در صورتي که حرامي در کار نباشه چه حکمي دارد ؟ 🔴 ✅ پاسخ: 👇👇                                      💠 آيت الله خامنه اي :رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند، مثل اين‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين‌صورت هم اگر به‌گونه‏ اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده‏ اى بر آن مترتب شود، و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد، يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست. ولي رقص زن براى شوهرش يا برعكس، اگر همراه ارتكاب حرامى (مانند گوش دادن به غنا و موسيقى حرام) نباشد، اشكالى ندارد. 💠 آيت الله مکارم شيرازي : تنها رقص زن براى شوهرش جايز است، و بقيّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون. 💠 آيت الله سيستاني :  بنا بر احتياط واجب فقط رقصيدن زن براي همسرش و بر عکس جايز است و آن هم به دور از ديد ديگران, بنابر اين رقص مرد براي مرد و رقص زن براي زن مخالف احتياط وجوبي است. 💠 آيت الله فاضل لنکراني : رقص منشاء فساد است و به احتياط واجب رقص مطلقا هرچند رقص زن براي زن ها باشد يا رقص مرد براي مرد ها باشد جايز نيست و تنها رقص زن براي شوهرش انهم بدون الات لهو وبدون حضور ديگران ؛ اشکال ندارد. 💠 آیت الله وحید خراسانی : رقص زن برای مردهای اجنبی حرام است اگرچه حرام دیگری نباشد و همچنین رقص زن برای زن دیگر اگر حرام دیگری نباشد بنابراحتیاط واجب ، حرام است. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🔵 روش  تطهیر فرش و لباس 🔵 ✅ پاسخ: 👇👇   ♦آیت الله خامنه ای : برای تطهیر آن محل، پس از ازاله و برطرف کردن عین نجاست، با ریختن آب کر(مثل شیلنگ) بر محل نجس و رسیدن به همه محل نجس، و خارج شدن از آن ـ با فشار و یا حرکت دادن آن ـ طهارت حاصل می شود. اگر هم با آب قلیل تطهیر می کنید، باید پس از برطرف کردن عین نجس، یک بار آب روی تمام محل نجس بریزید. سپس آبها را با ظرف یا ...، با فشار، جمع نمایید(این آب نجس است)؛ سپس مجددا آب بر محل نجس بریزید و آب را دوباره جمع نمایید(این آب هم نجس است). پس از  جمع آوری آب، طهارت حاصل می شود. 🔷آیت الله مکارم شیرازی : براى تطهیر چیزى که با بول(یا غیر آن) نجس شده با آب قلیل و آب کر و جارى و آب لوله کشى یک مرتبه کفایت مى کند. براى شستن لباس و فرش و مانند آن با آب قلیل باید آن را مقدارى فشار دهند تا آب از آن خارج شود. توجه داشته باشید که غساله شستن شیء نجس با آب قلیل نجس است و نجس کننده. 🔶آیت الله سیستانی : بعد از برداشتن عین نجاست یک بار آب قلیل ریختن کافی است و نیاز به دفعه دوم نیست و غساله آب دوم بر فرض ریختن پاک است. ♦آیت الله وحید خراسانی : اگر بخواهند چيزى را كه به بول نجس شده با آب قليل آب بكشند ، چنانچه يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود ، در صورتى كه بول در آن چيز نمانده باشد ، يك مرتبه ديگر كه آب روى آن بريزند پاك مى شود ، ولى در لباس و فرش و مانند اينها بايد بعد از هر دفعه به فشار و مانند آن غساله آن بيرون آيد. (و غساله آبى است كه معمولا در وقت شستن و بعد از آن از چيزى كه شسته مى شود خود به خود يا به وسيله فشار و مانند آن مى ريزد) در متنجّس به غير بول ، كيفيّت تطهير آن به آب قليل اين است كه با ازاله عين نجاست ، يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود و احتياط واجب آن است كه آب ريختن بعد از ازاله عين نجاست باشد ، ولى در مثل لباس غساله آن به فشار و مانند آن بيرون آيد. آب قليلى كه براى بر طرف كردن عين نجاست روى چيز نجس ريخته شود و از آن جدا گردد نجس است ، و بنابر احتياط واجب از آب قليلى كه بعد از بر طرف شدن عين نجاست براى آب كشيدن چيز نجس روى آن مى ريزند و از آن جدا مى شود ، اجتناب كنند. 🔶آیت الله فاضل لنکرانی : اگر با آب قليل شسته شود در صورتي که فرش با بول نجس شده باشد، غساله مرتبه دوم که جمع مي شود به احتياط واجب نجس است حتي يک قطره آن هم اگر باشد لکن اگر به مقدار متعارف غساله فرش مرتبه دوم جمع شود، آبي که در درون فرش مي ماند پاک است.                                      *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✴روش خواندن نماز مستحبی در حال حرکت 🚶 ✅ پاسخ: 👇👇                                       ✅ در حال حركت به نيت وارد شدن به نماز، تكبيرة الاحرام گفته مى شود و پس از قرائت حمد و سوره ذكر ركوع به نيت ركوع و سپس ذكر سجود به نيت سجده انجام خواهد شد و براى انجام رکوع و سجود مى‌توان به نيت رکوع کمى و براى سجود مقدارى بيشتر سر را خم کرد. ✅ البته لازم نیست خم کردن سر قابل توجه باشد به نحوی که دیگران متوجه شوند؛ بلکه همین مقدار که تفاوتی بین رکوع و سجود باشد کافی است. 👈 در نماز مستحبی می تواند سوره را نخواند. *ء*------------------*ء* 📚 منبع:  توضیح المسائل مراجع با استفاده از  مسئله 781 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam