بشری
🍀زیارت#اربعین اباعبدالله الحسین (ع)
🌹اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ، اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ،
🌹اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ، الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ، وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ، وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ، مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ، فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ، فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ،
🌹وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى، وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ، وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ، وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ، فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً، حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ، اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً،
🌹اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ، اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً، وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً، وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ، فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ، وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ،
🌹اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ، وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ، بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ، اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها ، وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها،
🌹وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ،
🌹وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا، وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى، وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ، حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
#اربعین_حسینی_تسلیت_باد
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
❓چرا امام حسین را ثارالله می نامند؟
🔸درباره این موضوع نخست باید گفت: این لقب برای دو امام معصوم، امام علی (ع) و امام حسین (ع) وارد شده است. در زیارت امام حسین (ع) میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ»؛ سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون خدا.
📍در مورد معنای ثار الله دو احتمال وجود دارد:
1⃣ به معنای خونخواهی: درکتب لغت واژه «الثار» را به معنای «الطلب بالدم یعنی خونخواهی» معنا کرده اند. بر این اساس «ثارالله» یعنی کسی که ولی دم و خونخواه او خدا است.
♦️لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین (ع) یعنی شعار «یالثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار بوده است و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان (عج) میمانند، و نیز شعار حضرت مهدی (عج) در هنگام قیام و شعار یاوران شهادت طلب او است.
🔅معنایی که از واژه «ثارالله» بیان گردید، مورد پذیرش گروه زیادی از دانشمندان اسلامی قرار گرفته است؛ بر طبق این معنا «ثارالله» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را میگیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى تو را رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنابراین خونبهاى تو را او باید بگیرد، و همچنین تو فرزند على بن ابى طالب هستى که شهید راه خدا بود و خونبهاى او را نیز خدا باید بگیرد.
2⃣ به معنای خون خدا: از کلام علامه مجلسی (ره) استفاده میشود که «الثأر» به معنای خون و خونخواهی آمده است و آنچه گفته ایشان را تأئید میکند معنایی است که کتاب لسان العرب از واژه «الثار» ارائه کرده است. این کتاب لغت میگوید: «الثَّأْرُ الطَّلَبُ بالدَّمِ، و قیل: الدم نفسه»؛ یعنی واژه «الثار» به معنای طلب کردن خون است و گفته شده که به معنای خود خون نیز آمده است.
💠 پس میتوان گفت که حسین (ع) خون خدا است، اما آیا براستی میتوان این معنا را پذیرفت و آیا خدا جسم است که خون داشته باشد و آیا اصولا چنین تصوری از خدا میتواند صحیح باشد؟!
♻️ در پاسخ باید گفت: واژه هایی مانند یدالله و... که در فرهنگ اسلامی بکار برده میشود، یک تعبیر کنایی یا مجازی تلقی میشود؛ مثلا آنگاه که گفته میشود علی (ع) یدالله است، منظور این نیست که خدا جسم است و مانند انسان دستی دارد و دست او حضرت علی (ع) است، بلکه مقصود آن است که علی (ع) مظهر قدرت الاهی است.
🔻بر این اساس مصحح اطلاق لقب «ثارالله» بر امام حسین (ع)، میتواند یکی از احتمالات زیر باشد:
1⃣ اضافه «ثار» به «الله» اضافه تشریفیه است؛ یعنی این خون به الله که شریفترینِ موجودات است، اضافه شده تا کسب شرافت کند و دانسته شود که این خون، خون شریفی است. زیرا برای خدا ریخته شده و از این رو به خدا تعلق دارد، همان گونه که در «هذِهِ ناقَةُ اللَّه» ناقه به الله یا در «بیت الله» و «عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»، بیت به الله و ضمیر خطاب، برای کسب شرافت، اضافه گردیده است.
2⃣ انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض راه یافته، «یدالله» و «لسان الله» و «ثارالله» میشود؛ یعنی دست خدا میشود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام میدهد. زبان الهی میگردد که اگر خدا بخواهد سخن بگوید با زبان او سخن میگوید، و خون خدا میشود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده میکند.
🔆 امام علی (ع) و امام حسین (ع) «ثارالله» هستند؛ زیرا خونی که از آن دو امام بر زمین ریخته شد موجب گردید تا حیات تازه ای به کالبد دین دمیده شود.
✳️ به هر حال در متون دینی ما، لقب «ثارالله» برای امام حسین (ع) بکار برده شده است. ما معتقدیم که معنای اول اگرچه معنای درستی است، اما معنای دوم نیز میتواند معنای صحیح لقب «ثارالله» باشد و برای اهلش که به عمق این معنا راه یافته اند، از جهاتی در اولویت قرار داشته باشد.
💢 در این نگاه، آن امام بزرگوار (ع) خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. خدایی که می رفت کم کم از یادها و خاطره ها محو و عبادتش تبدیل به عادت شود.
🔹از این جهت گفته میشود که اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگها، نماد و سنبل زنده بودن است و آنگاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا میرسد.
🔸دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگهای آن جاری باشد و بر این اساس اگر روزی این خون از آن کالبد جدا شود مرگ آن، حتمی و قطعی است و بعد از آن، آنچه که میماند تنها جسمی است بی روح و بی جان.
✅ اسلام کوئست
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
📍چارلز دیکنز:
🔸اگر منظور حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، نمی فهمم چرا خواهران واطفالش را به همراه برد؟
پس عقل چنین حکم می کند که او به خاطر اسلام فداکاری کرد.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
📌سیدالشهدا (ع) با بلای عاشورا حجابِ طواغیت را دریدند.
♻️ «اربعین ادامه عاشوراست و اگر عاشورا نبود، اربعین هم نبود. حضرت با بلای عاشورا حجابِ طواغیت را دریدند. اصلاحی که امام حسین (ع) در امت ایجاد کردند این است که امت را به مدار ولایت و توحید برگرداندند و به معروف دعوت کردند.
🔸آن معروفی که سیدالشهداء (ع) مردم را به آن دعوت کردند، امیرالمؤمنین (ع) است؛ همانگونه که امام صادق (ع) میفرماید: «الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام».
📍امام زمان(ع) سه غیبت دارد. نخست اینکه حضرت خود، کلمه و آیه غیبی است که فرمود: «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ». این غیبی که خدا به نبی اکرم صلی الله علیه و آله داده و کار هم با ایشان تمام می شود امام زمان (عج) است. در سوره یونس هم به این نکته اشاره شده است.
♦️دوم اینکه حقیقت ولایت، در غیبت و حجاب است. سوم اینکه جسم امام (عج) غایب است. عاشورا نقطه کانونی تجلی و درگیری حق با ظلمات برای رفع این حجابهاست. برای خود امام (ع) که حجابی نیست. حجاب برای ماست. به شفاعت حضرت، عاشورا این حجاب را از امت تاریخی برداشته است و یوم الظهور، یوم الرجعه و یوم القیامه از یوم الحسین (ع) است. با این نگاه، اربعین ادامه این عاشوراست. لذا زیارت اربعین یک زیارت ویژه است.»
✍ استاد میرباقری
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چقدر امام حسین رو دوست داری؟
🔸چقدر ناراحتی امسال اربعین کربلا نرفتی؟ چندبرابر امام حسین ناراحته...
🍀 گرچه دوریم به یاد تو سخن می گوییم
🍀 بعد منزل نبود در سفر روحانی
#اربعین
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
📜 #متن
#پاسخ_به_شبهات
🚦#شبهه: نمی توان پذیرفت اسیران آل الله چهل روز بعد از فاجعه کربلا به این منطقه که مزار شهیدان است بازگشته باشند و آنجا را زیارت کرده باشند...
📍 #پاسخ: در پاسخ باید گفت این موضوع رخ داده و امکان دارد. وقتی ما می بینیم که این ذوات مقدس را در روز دوازده محرم وارد کوفه می کنند و عبیدالله بن زیاد لعنة الله علیه در نامه ای به یزید از او راجع به اسرا و سرهای مطهر شهیدان کسب تکلیف می کند داریم که دستور یزید هم می رسد که آنها را نزد من بفرست و در روز اول ماه صفر کاروان اسیران آل الله وارد شام می شود؛ یعنی هجده روز بعد از ورود اسیران آل الله به کوفه ( رفت و برگشت نامه رسان و رفتن آل الله به شام جمعاً هجده روز میباشد )...
📍وقتی ما بپذیریم که روز اول صفر اسیران اهل بیت علیه السلام در شام بوده اند و با توجه به افشاگری های کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد سلام الله علیه یزید مجبور به تغییر رفتار می شود و سفارش به ملاطفت نسبت به اسیران می کند و میداند هر چه بیشتر اهل بیت را در شام نگه دارد خود را بیشتر مفتضح کرده است، لذا اگر قبول کنیم و بپذیریم که حداکثر اقامت این بزرگواران در شام یک هفته یا هشت روز یا حتی ده روز هم بوده باشد و دهم ماه صفر از شام حرکت کرده باشند طبیعی است که بعد از ده روز می توانند در کربلا حاضر باشند.
📍اما اینکه گفته شده است که کربلا در مسیر شام به حجاز نبوده که بخواهیم بگوییم در اربعین زیارت آل الله از کربلا صورت گرفته... بله این بحث کاملا واضح است و کسی نگفته است کربلا در مسیر مدینه است، بلکه آل الله می خواهند پیش از رفتن به مدینه یک بار دیگر شهدای کربلا را زیارت کنند. لذا راه خود را دور می کنند به کربلا می روند و از آنجا به مدینه باز می گردند.
✍استاد رجبی دوانی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🔺 فرازی از زیارت اربعین
✅ امام خامنه ای:
🌻 در زیارت سیدالشهدا در روز اربعین جمله بسیار پرمعنا وجود دارد؛
🌺 «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک منالجهالة وحیرةالضلالة» 🌺
✔️ فلسفه فداکاری حسین بن علی در این جمله است. زائر به خدا عرض میکند که حسین تو، خون خود را نثار کرد، تا مردم را از #جهالت و #ضلالت نجات بدهد.
✔️ ببینید، این جمله دارای چه مفهوم مترقی است. مسأله اینست که بشریت همیشه دستخوش شیطانهاست. همیشه شیطانهای بزرگ و کوچک، برای تأمین هدفهای خود، انسانها و ملتها را قربانی میکنند. در تاریخ شرح حال سلاطین جابر و ستمگر و رفتار آنها با ملتها را دیدهاید لذا باید به بندگان خدا کمک کرد تا از جهالت و ضلالت نجات یابند، اما چه کسی میتواند بشریت را نجات دهد؟ آن کسانیکه چسبیده به مطامع و هوسها و شهوات و منیت ها باشند، نمیتوانند بشر را نجات بدهند، باید کسی خودشان را نجات دهد؛ آن کسی میتواند بشر را نجات دهد که از شهوات و منیت که انسان دارد، بیرون بیاید، تا بتواند ایثار کند و شمعی فرا راه بشر روشن کند
✔️ و این در عصر ما توسط امام بزرگوار انجام شد.
۶۹/۶/۲۱
#به_تو_از_دور_سلام
#ما_ملت_امام_حسینیم
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
📝عقیق امید
🔻ماههای فتنهی ۸۸ تازه تمام شده بود که با پیگیریهایم برای گفتگو با بسیجیها و سپاهیهای فعال در مهار آشوبهای فتنه، به امید رسیدم؛ بسیجیِ ۲۱ سالهای که بیناییِ یک چشمش را پیاده نظامِ فتنه، ۳۰ خرداد ۸۸ با پرتاب آجر از نزدیک، از او گرفته بود. در بخشی از مصاحبهام از مشکلات او پس از طی دوره نقاهت پرسیدم. گرچه از راه انتخابیاش پشیمان نبود و پس از دوران نقاهت هم به میدان مهار فتنه بازگشته بود، اما از فرمانده بسیج ناحیهاش و سپاه تهران گلایه کرد: "در مورد هزینه عمل، الحمدلله مشکلی نبود و سپاه همه را پرداخت کرد. اما مشکل اصلی این است که من شغلم را از دست دادم. من کارهای ساختمانی سنگینی انجام میدادم. دکتر به من گفت که نباید جسم سنگین بلند کنم. به همین دلیل دیگر نشد که بروم سرکار. قرار بر این بود طبق روال معمول، از طرف سپاه به من بیمه بیکاری تعلق بگیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. من به فرمانده حوزه، به فرمانده ناحیه، به جانشین، به شخص سردار همدانی نامه دادم، حتی چند وقت پیش به سردار عزیز جعفری هم نامه زدم، اما متأسفانه هنوز مشکلات من حل نشده است. حالا سردردهای شدید دارم. به خاطر درد چشمم دیر وقت میخوابم. اینها دیگر عادت شده است. دکتر هم رفتم، میگوید همین است دیگر!"
🔻مصاحبهام با امید، تیر ۸۹ در روزنامهی جوان منتشر شد. فکر میکردم گلایههایش از فرماندهان ارشد سپاه حذف شود که نشد. خبری هم نشد از هیچکس... با خودم گفتم فرماندهان سپاه اصلاً مگر وقت خواندن مصاحبههای ما را هم دارند!
🔻از امید هم دیگر خبری نداشتم تا اواخر سال ۹۷ که به من زنگ زد و تعجب کردم. گفت اگر بشود بیاید روزنامه و یک کار کوچکی با من دارد. قرار گذاشتیم. آمد؛ هنوز همانقدر محجوب و متین و متواضع، و همانقدر انقلابی. بالا نیامد و من رفتم پایین. گفت کار کوچکی دارد و کوچک هم بود بستهای که از جیبش درآورد؛ بازش کرد، یک نگین یاسی رنگ... گفت عقیق اصل یمنیست، دوستانم از یمن آوردهاند. من برای شما آوردم، تشکر بابت آن مصاحبه... من متعجب نگاهش میکردم. ما باید ممنون او میبودیم که با ما حرف زد!
🔻امید دلیل تشکرش را گفت؛ گفت بعد از آن مصاحبه، سردار (حسین) همدانی دعوتم کرد و اول گلایهای پدرانه که حرفهایت را در روزنامه را میزنی، خب به خودمان میگفتی... بعد هم دلجویی کرده، پای حرفهای امید نشسته و دستور پیگیری مشکلات این جانباز کم سن و سال فتنه را داده و کارهایش را راه انداخته است.
🔻امید وقتی اینها برایم تعریف کرد که سردار عزیز ما دیگر در این دنیا نبود. صبح جمعهای بود پاییز سال ۹۴، میانهی مهرماه که خبر آمد سردار حسین همدانی در سوریه آسمانی شده است. روزی تلخ که ما در خود شکستیم و باریدیم.
🔻۱۶ مهر سالگرد آسمانی شدن اوست، شهادت حبیب انقلاب؛ و من یادم افتاد که سردار، بی گلایه به روزنامه، پیگیر گلایههای یک جوان بسیجی شد و کارش را راه انداخت. سالگردش بهانهای شد تا قصهی عقیق یمنیام را هم بنویسم. از این همه سال روزنامهنگاری، دعای این بسیجی شاید برایم بماند.
🔻و بعد فکر کنم چقدر از مسئولین ما همزمان سعهی صدر شنیدن گلایه و تعهد پیگیری مشکلات مطرح شده را دارند تا برایمان عقیقهای امید بکارند؟ یا زنگ میزنند گلایه میکنند که چرا فلان مطلب نوشته شد و یا میخوانند و میگذرند و اعتنایی هم ندارند و یا اصلاً نمیخوانند!
🔻پینوشت: از امید خالقی در مصاحبه حسش به ضاربی را که آجر انداخته بود، پرسیدم. گفت من که ندیدم چه کسی بود، اما همان شب حلالش کردم؛ هموطن من بود، فریبش داده بودند...
✅ کبری آسوپار
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
16.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء(ع) در اولین اربعین حسینی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
❗️ذوق مرگ شدن اصلاحطلبها از تصمیم ژاپنیها
🔹شرکت هواپیمایی ژاپنی تصمیم گرفته از این به بعد، مهمانداران هنگام خوشآمدگویی به مسافران، از عبارت "خانمها و آقایان" استفاده نکنند! به جاش از عبارتهایی مثل "همه مسافران توجه کنند" یا "روز همگی خوش" استفاده کنند! هدف این است مسافرانی که از #همجنس_بازان یا دوجنسهها هستند و خود را زن یا مرد نمیدانند، در جریان سفرهای هوایی، احساس بیگانگی نکنند!
🔸حالا سایت اصلاحطلب اعتماد آنلاین درشت تیتر زده: ژاپن عدالت جنسیتی را به شکل حداکثری اجرا میکند.
❗️چند وقت پیش بعضی از اصلاحطلبها گفته بودند، جمهوری اسلامی باید همجنسبازی رو به رسمیت بشناسه!
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
📌ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین 🔻بخش سوم 🔴 اربعین دو قسمت دارد: 🔸یک قسمت زیارت اربعین است
📌ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین
🔻بخش آخر
🔸مطلب دیگری که در تمدن دیده میشود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقیهاست، نه برای ایرانیها و نه برای لبنانیها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشاندهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را میبینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانیها، انگلیسیها، آمریکاییها، فرانسویها و دیگران همه مدعی آن هستند. تمدن اسلامی هم، اینگونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راهپیمایی اربعین دیده میشود؛ زبانهای متنوع، نژادهای متعدد و غیره.
🔹در تمدنها یک امر مهم دیگری نیز هست. از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»اش خواندم که میگوید: «دلیلی که اسلام میتواند نظم جهانی حاصل از قرارداد وستفالیا -که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است- را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالاسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمانها به این قائل هستند». تمامِ حرفِ کسینجر این است که مسلمانان میتوانند با این تقسیمبندیها، با همه نسبت برقرار کنند؛
مومنین با غیر مؤمنین و با کسانی که داخل جامعهی اسلامی زندگی میکنند اما مسلمان نیستند. تکلیف همه را مشخص میکنند. البته این را با صراحت نمیگوید و این برداشت من از متن ایشان است.
♦️راهپیمایی اربعین میتواند با فرهنگهای دیگر نسبت برقرار کند. اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد.
♻️ در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه میکنند. آنجا فضای سکولار نیست و تکلیف همه معلوم است. سبک زندگی مقدس دیده میشود و همه با آن نسبت دارند. برادران اهل تسنن و حتی از مذاهب دیگر مثل ارتدوکسها و کاتولیکهای مسیحی هم به این مراسم میآیند و منعی برای ایشان جهت شرکت در این راهپیمایی نیست. این نشاندهندهی آن است که راهپیمایی اربعین میتواند با فرهنگهای دیگر نسبت برقرار کند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. البته با برتری سبک زندگی اسلامی، نظم مؤمنانه و آن کانون مقدسی که در آن وجود دارد.
📍به نظرم مهمترین بحث راهپیمایی اربعین جلوهای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. به طوری که برخی از محققین در آمریکا بحث کرده بودند که راهپیمایی اربعین، طرح خاورمیانهی جدید آمریکا را کاملاً به هم زد و ملتهای ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داد. نه تنها این کشورها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راهپیمایی اربعین تجربه کردند.
✍ دکتر موسی نجفی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🌹 پیامبر (ص) فرمودند:
🍀 هر صدقه اى که براى میّت داده می شود، فرشته اى آن را به مانند طبقى از نور مى گیرد و به کنار قبر مى آورد و مى گوید:
«اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستادهاند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل مى گیرد و وارد قبرش می کند که همین سبب فراخى قبرش (و آسایش و آسودگى او) مى گردد.
#شب_جمعه
#اموات_را_یاد_کنیم_با_ذکر_فاتحه
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby