eitaa logo
زنان تمدن ساز تاریخ
56 دنبال‌کننده
274 عکس
4 ویدیو
18 فایل
بستری برای آشنایی با نقش و تاثیر بانوان در جریان تمدن توحیدی انبیا و اولیای الهی با ما همراه باشید و ما را به بانوان دغدغه مند معرفی کنید. اینجا از تو می گوییم بانو.... ارتباط با ادمین: @drhsadat با نشر مطالب همراه با لینک کانال، ما را همراهی کنید.🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
9⃣ وعده الهی به مادر موسی(ع) همواره تحقق معجزگون وعده های الهی، نشانه ی امیدبخشی است که تحقق وعده های بزرگتر را نوید می دهد. حکایت قرآن از دو وعده ای که خداوند به مادر موسی داد، نمونه ای از این تاکتیک ربوبی است. در آن شرایط دشوار که فرمان به آب افکندن صندوق حامل نوزاد داده شد، خطاب الهی وعده فرمود که: «انّا رادّوه الیک و جاعلوه من المرسلین». تحقق وعده ی اول که وعده ی کوچکتر و مایه ی دلخوشی مادر بود، نشانه تحقق وعده رسالت شد، که بزرگتر و البته مستلزم رنج و مجاهدت و صبر بلندمدت بود: «فرددناه الی امّه کی تقرّ عینها و لا تحزن و لتعلم انّ وعد اللَّه حقّ». این وعده ی حق، همان رسالت بزرگ است که پس از چند سال تحقق یافت و مسیر تاریخ را تغییر داد. سلام الله علیها @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
0⃣1⃣ نقش خواهر حضرت موسی(ع) حضرت میریام (س) یا مریم(س) خواهر بزرگوار حضرت موسی(ع) که در روایات اسلامی با نام کلثوم یا کلثم از ایشان نام برده شده، در زمینه حفاظت و مراقبت و همچنین بازگشت حضرت موسی (ع) به سوی مادر گرامیشان در زمان خفقان و کشتار فرزندانن، نقش مهم، موثر و کلیدی داشته‌اند و در این زمینه تیزهوشی فراوانی به کار برده‌اند تا بدون فاش شدن هویت ایشان، نوزاد به آغوش مادر بازگردد. آیات شریف قرآن کریم بر این امر مهم در تاریخ توحیدی دلالت دارند و  بر آن صحه گذاشته شده‌اند. سلام الله علیها @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
1⃣1⃣ جایگاه خواهر حضرت موسی(ع) یکی از کرامت‌های بانو میریام (س) حضور معنوی در زمان زایمان حضرت خدیجه (س) به خاطر ولادت حضرت زهرا (س) بوده است که آن بانوی متعالی به همراه دیگر زنان نیکو سرشت و برگزیده از بهشت بر بالین مبارک حضرت خدیجه کبری (س) به اذن خداوند حاضر شدند و ایشان را در امر زایمان در زمانی که زنان طایفه قریش به خاطر مخالفت با ازدواج ایشان با پیامبر (ص)، آن حضرت (س) را  یاری نکردند، حمایت و یاری کردند. این روایت را محدثان بزرگ شیعه در آثار روایی خود نقل کرده‌اند. به خصوص شیخ صدوق (م۳۸۱ ق) در کتاب‌های ارزشمند خود به نام‌های «فقیه» و «اَمالی» از قول امام صادق (ع) همین واقعیت را روایت کرده است. سلام الله علیها @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
2⃣1⃣ جمعبندی توفیق مجاهدت موثر این دو بزرگوار در زمینه تداوم و استمرار فرهنگ توحیدی در قالب حفاظت و پاسداری از پیامبر بزرگ الهی حضرت موسی (ع) بسیار قابل توجه و شایسته تأمل است. ايشان چنان به خوبي مديريت مي‌کنند که خداوند باليده شدن حضرت موسي(ع) را در نزد مادر و تحت تکفل او، به خود نسبت مي‌دهد (لِتُصنَعَ عَلي عَيني)؛ يعني تکفل مادر موسي چنان پسندیده است که گويي موسي زير نظر مستقيم خـداونـد مي‌بالد و رشـد مي‌کنـد. بنا بر آيات قرآن، این دو بانو در مراحل با نهايت درايت و رازداري عمل کرده اند تا مشيت الهي محقق شود. سلام الله علیها سلام الله علیها @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
3⃣1⃣ ما نیز.... این دو بانوی بزرگوار مظهر کامل صفت *حافظات للغیب* بودند و توانستند با قدرت ایمان و اتصال به غیب، بعد از یک دوران طولانی رنج بنی اسرائیل، وظیفه حفاظت از منجی و موعود را به خوبی انجام دهند و مسیر نجات اهل ایمان را هموار کنند. ما نیز در دوران پر رنج غیبت و در انتظار ظهور منجی به سر می بریم خوش به سعادت بانوانی که مظهر این صفت قرآنی باشند و با اتصال به غیب، زمینه ساز ظهور موعود شوند. سلام الله علیها سلام الله علیها @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
4⃣1⃣ منابع قرآن کریم تفسیر المیزان علامه طباطبایی کتاب ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی سایت ویکی شیعه سایت ویکی فقه بحار الانوار علامه مجلسی مقاله زنان صالح در قران، محمدمهدی مرادی خلج کتاب تبار انحراف، حجت‌الاسلام مهدی طائب مقاله بررسی نبوت زنان در قرآن و عهدین، علی الشیخ و فاطمه عقیلی سایت فرهنگ سدید سلام الله علیها سلام الله علیها @zananetamadonsaz eitaa.com/zananetamadonsaz
معرفی منابع برای مطالعات بیشتر و آشنایی بیشتر با ابعاد زندگی و بستر تاریخی نقش آفرینی این بانوان:
اضطراب مادر موسی (قرآن) فارغ به معنى خالى است، و در اینجا منظور خالى از همه چیز جز از یاد موسى است؛ هر چند بعضى از مفسران آن را به معنى خالى بودن از غم و اندوه گرفته‌اند، و یا خالى از الهام و مژده‌اى که قبلا به او داده شده بود، ولى با توجه به جمله‌ها این تفسیرها صحیح به نظر نمى‌رسد. ... http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8_%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C_(%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86)
مادر موسی اسم مادر موسی در قرآن نیامده؛ ولی در برخی تفاسیر و قصص القرآن با عنوان یوکابَد (به معنای خداوند دارای مجد است)، یوخاند یوخابید، نخیب و افاحیه معرفی شده است. در تورات، یوکابد از نسل لاوی پسر یعقوب است. براساس تورات او با برادرزاده خود عمران (یا عمرام) ازدواج کرد و موسی(ع) و هارون فرزندان این دو هستند. .... https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C
ابن جوزی در تفسیر خود چنین می‌نویسد: «درباره این آیه سه دیدگاه وجود دارد: 1. مقصود الهام است، این دیدگاه ابن عباس است، 2. جبرئیل به مادر موسی این خبر را داد، این دیدگاه مقاتل است، 3. مقصود دیدن در خواب است، این را ماوردی حکایت کرده است.»[2] از میان سه دیدگاه یادشده آن‌چه از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) روایت شده، دیدگاه نخست است. امام علی(سلام‌الله‌علیه) در روایتی در بیان انواع وحی می‌فرمایند: «اما تفسیر وحی نبوت و پیامبری این سخن خداوند متعال است: ما همچنان که به نوح و پیامبران بعد از او وحی کردیم، به تو نیز وحی کردیم و به ابراهیم و اسماعیل. و اما وحی الهام این سخن خداوند بلندمرتبه است: و پروردگار تو به زنبورعسل وحی کرد که از برخی کوه‌ها و از برخی درختان و ازآنچه داربست می‌کنند، خانه‌هایی برای خود درست کن و مانند وحی الهام، سخن خداوند به مادر موسی است: و به مادر موسی وحی کردیم که او را شیر ده و چون بیمناک شدی او را در نیل بینداز.» ... متن کامل: https://www.adyannet.com/fa/news/28069
قرآن در کلام رهبری [اینجا] دو وعده است: یک وعده وعده ی برگرداندن موسی به مادرش است؛ یک وعده وعده ی «جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین» است؛ یعنی آن وعده ی عمومی ای که به بنی اسرائیل داده شده بود که بنی اسرائیل منتظر بودند که منجی بیاید؛ و این منجی از طرف خدا است و خواهد آمد و بنی اسرائیل را از دست فرعون نجات خواهد داد. خدای متعال در وحی به مادر موسی این وعده ی دوّم را هم داد - جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین - یعنی این را ما از طرف خودمان میفرستیم، و او را همان مُرسَلی قرار میدهیم که بنا است آن وعده ی بزرگ را و آن آرزوی بزرگ را انجام بدهد؛ این دو وعده را خدای متعال داد. یک وعده، وعده ی نقد و نزدیک بود و آن، «اِنّا رآدّوهُ اِلَیک» بود. در آیات بعدی میفرماید: فَرَدَدنهُ اِلی اُمِّهِ کَی تَقَرَّ عَینُها وَ لا تَحزَنَ وَ لِتَعلَمَ اَنَّ وَعدَ الله حَقّ؛ اینکه ما بچّه را به مادر برگرداندیم، خب بله، «تَقَرَّ عَینُها» دارد، «وَ لا تَحزَن» دارد - دلش خوش شد، دلش آرام گرفت، چشمش روشن شد - امّا اثر دیگرِ این برگرداندن، این بود که «وَ لِتَعلَمَ اَنَّ وَعدَ الله حَقّ»؛ بداند که این وعده ای که ما دادیم - و گفتیم منجی را میفرستیم و کسی را خواهیم فرستاد که بنا است جامعه ی بنی اسرائیل را در مصر از استضعاف خارج کند - وعده ی درستی است؛ دلش مطمئن بشود، و خاطرجمع بشود. یعنی یک وعده ی کوچک از سوی پروردگار تحقّق می یابد، برای اینکه هر انسان اهل تدبّری از تحقّق این وعده ی کوچک، اطمینان پیدا کند که آن وعده ی بزرگ تحقّق پیدا خواهد کرد. .... متن کامل: https://hawzah.net/fa/goharenab/View/73054/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%E2%80%93-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%82%D8%B5%D8%B5-%D8%A2%DB%8C%D9%87-7
گفتگو با سیدمرتضی میرسراجی؛ پژوهشگر علوم قرآن و حدیث چه بسا کلثم یکی از صفات شاخص میریام (س) یا اسم دومی برای خواهر معزز حضرت موسی (ع) بوده است که در لسان روایات اسلامی چنین آمده است و این مسأله چیز غیر معمول و عجیبی نیست و در تاریخ‌ها و فرهنگ‌ها بسیار به نظر رسیده است. از سوی دیگر چنان که پیش‌تر گفتم  چه بسا به جهت تشابه سه‌گانه ظاهری مریم (میریام) خواهر حضرت موسی (ع) با مریم مادر حضرت عیسی (ع) در روایات اسلامی از نامواژه کلثم استفاده شده، زیرا آن حضرت نیز مریم بنت عمران خوانده می‌شدند، بنابراین شاید به جهت عدم اشتباه این­گونه بیان شده تا خلطی صورت نگیرد. .... متن کامل: https://farhangesadid.ir/fa/news/2312/%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%B9