علت وجوب مهريه علت مهريه و واجب بودن آن بر مردان نه زنان آن است كه مرد عهده دار نفقه زن بوده، زن خود را فروخته و مرد خريدار است. فروش نيز جز در برابر دريافت بهاي آن وخريد در برابر پرداخت درست نيست. ضمن آن كه زنان از داد و ستد و تجارت به دلايل بسيار ممنوع اند. علت جواز داشتن چهار همسر علت روا بودن داشتن چهار همسر براي مرد و حرام بودن داشتن بيش از يك همسر براي زن آن است كه در صورت ازدواج مردي با چهار زن، باز فرزند منسوب به او خواهد بود، ولي اگر زني دو همسر يا بيشتر داشته باشد، دانسته نشود كه فرزند از آن كدام است. زيرا همه آن مردان در ازدواج با وي شريكند، و اين موضوع تباهي نسب ها، ارث و محارم را به دنبال خواهد داشت. علت روا بودن تنها دو همسر براي عبد (برده) بدان علّت است كه او در طلاق و ازدواج به عنوان نيم مردي آزاد بوده، مالك خود و ثروت خويش نيست، بلكه صاحب او هزينه او را عهده دار است. و از آن جهت كه تفاوتي ميان او و شخص آزاد باشد، و گرفتاري اش در خدمت به صاحبش كمتر. علت اجراي طلاق در سه نوبت علت اجراي طلاق در سه نوبت آن است كه مهلت (فاصله اي) ميان طلاق نخستين تا سوم باشد تا شايد رغبتي پديدار شده يا خشمي فرو نشيند.
همچنين بيم و ادبي براي زنان و بازداشت آنان از نافرماني همسران شان شود، چيزي كه زن به خاطر ارتكاب آن سزاوار جدايي از همسر ميشود. علت حرام بودن زن پس از ۹ طلاق، و از ميان عوامل حلال شدن براي هميشه آن است كه طلاق به بازي گرفته نشده، زن را ضعيف نشمرده، مرد با دقّت در كارهاي خويش بنگرد و هشيارانه تصميم گيرد. همچنين نا اميدي شان از كنار يكديگر قرار گرفتن را پس از طلاق نهم بيان دارد. علت طلاق مملوك در دو نوبت آن است كه طلاق كنيز نيم است پس آن را به احتياط نسبت به كمال فريضه، دو نوبت قرار داد همچنين به لحاظ تفاوت عدهً آن كه همسرش وفات يافته است. علت نپذيرفتن گواهي زنان در طلاق علت نپذيرفتن گواهي زنان در طلاق و [ رؤيت ] هلال به خاطر ضعف آنان در مشاهده، و پرهيز توأم با ترس آنان در طلاق است بنابر اين گواهي آنان جز در جاي ضرورت نظير گواهي قابله و آنچه گواهي آن براي مردان درست نيست، پذيرفته نمي شود نظير ضرورت تجويز شهادت اهل كتاب، در جايي كه جز ايشان وجود نداشته باشد. در كتاب خدا آمده است (دو عادل مسلمان از خودتان يا دو نفر ديگر از غير شما) ۵ كه كافر باشند و نظير گواهي كودكان در قتل، آنجا كه جز ايشان وجود نداشته باشد. علت شهادت چهار تن در زنا علت شهادت چهار تن در زنا و دو تن در ديگر
حقوق، شدّت حدّ زن شوهردار، يعني قتل يا كشتن است. به همين دليل گواهي بر آن دو برابر و سخت قرار داده شده، كه در آن قتل نفس خود، از ميان رفتن نسب فرزندش و فساد ارث است. علت حلال شمردن مال فرزند بر پدرش علت حلال شمردن مال فرزند بر پدرش، نه خود او، بر خلاف حقّ فرزند نسبت به پدر آن است كه بنا به فرموده خداوند عزّ و جلّ، فرزند متعلق به پدر است كه (هر كه را بخواهد دختر و هر كه را بخواهد پسر ميبخشد) ۶. به علاوه هزينه او در خردي و بزرگي بر عهده پدر و منسوب به او ميباشد و به نام او خوانده ميشود كه فرمود: (به نام پدران شان بخوانيدشان كه نزد خدا به عدالت نزديكتر است) ۷ و اين سخن پيامبر (ص) كه: تو و ثروتت از آن پدرت هستيد. در حالي كه نسبت به مادر چنين نيست او را نرسد بي اجازه فرزندش يا پدر او از مال او چيزي بردارد، چه اين كه پدر مورد بازخواست در مورد نفقه فرزند است، اما مادر در مورد هزينه فرزندش بازخواست نشود. علت وجوب بيّنه بر مدّعي علت نهاده شدن بيّنه در همه حقوق بر مدّعي و سوگند بر مدّعي عليه، به جز خون، آن است كه مدّعي عليه منكر بوده، امكان اقامه بيّنه براي انكار وجود ندارد كه ناشناخته است، و بيّنه در خون بر
مدّعي عليه و سوگند بر مدّعي است، زيرا مسلمانان احتياط ميكنند تا مباد خون مسلماني هدر رود. همچنين باز دارنده و نهي كننده قاتل، به خاطر سختي اقامه بيّنه براي آن است، چه اين كه گواهي دهنده به عدم انجام آن اندك ميباشد. علت وجوب قسّامه بر پنجاه مرد علت اين كه قسّامه پنجاه مرد قرار داده شده، سختگيري و احتياط براي هدر نرفتن خون شخص مسلمان است. علت قطع دست دزد علت قطع دست راست دزد آن است كه مستقيما" با دست راست بدين كار دست زده، برترين و سودمندترين اعضاي اوست، بنابر اين بريدن آن را به عنوان تنبيه و پند ديگران قرار داده است تا مبادا ثروت مردم را از راهي غير حلال به دست آورند. به علاوه بيشتر دزديها با دست راست انجام ميگيرد. همچنين غصب اموال و به دست آوردن آن از راههاي غير مشروع را حرام نمود، كه در آن انواع فساد وجود داشته و فساد چون موجب فنا و نيستي و غيره است، حرام شمرده شده است.
علت تحريم دزدي دزدي نيز به خاطر تباهي اموال و كشتن جانها حرام شده است، همچنين به سبب فراهم نمودن زمينه غصب، كشتن، درگيري و حسادت و كنار گذاشتن كسب و كار، كه در آن صورت هيچ كس به تصرّف در چيزي سزاوارتر از ديگري شناخته نمي شود. علت زدن تازيانه بر زناكار علت زدن تازيانه بر بدن زناكار آن است كه بدن او به طور مستقيم از
زنا لذّت برده و در آن نقش داشته. بنابر اين تازيانه، موجب تنبيه او و عبرت ديگران است، زيرا از بزرگترين جنايتهاست. علت زدن هشتاد تازيانه بر كسي كه نسبت زنا به ديگري دهد و فرد شراب خوار آن است كه: در نسبت زنا، نفي فرزند، قتل نفس و از ميان رفتن نسب است. و فرد شراب خوار نيز چنين است، چه اين كه چون شراب نوشد، ياوه گويد و چون لب به ياوه گشايد افترا زند، بنابر اين حدّ افترا زننده بر او واجب آيد. علت كشتن زناكار پس از اجراي حدّ در سومين مرحله، سزاواري آنها و عدم عبرت گيري از حدّ خوردن است، چنان كه گويي تازيانه بر ايشان بي تأثير بوده است. علت ديگر آن كه كوچك شمارنده خدا و انكار كننده حدّ است، پس سزاوار كشته شدن است، زيرا به حوزه كفر در آمده است. علت تحريم همجنس بازي علت حرام بودن مرد بر مرد، و زن بر زن به خاطر طبيعت و سرشت آدمي در ميل به جنس مخالف است، از سويي همجنس بازي موجب بريده شدن نسل، فساد تدبير و ويراني دنياست. خداوند تبارك و تعالي گوشت گاو، گوسفند و شتر را به سبب زيادي و سهولت دسترسي بدان حلال نموده. حلال بودن گوشت گاوِ وحشي و ديگر حيوانات وحشي حلال گوشت نيز از آن جهت است كه غذاي آنها غير مكروه و حلال است، از سويي نه به يكديگر زيان رسانند،
نه براي انسان زيانبار است، و در آفرينش آنها مسخ و تشويهي وجود ندارد. گوشت استر و ألاغ اهلي نيز به خاطر نياز مردم به سوار شدن بر آنها و استفاده از آنها، همچنين بيم كاسته شدنشان مكروه است، نه از آن جهت كه طبيعتي آلوده يا غذايي ناپاك دارند. علت تحريم نگاه به موي زنان نگاه به موي زنان با حجاب أعمّ از همسردار و بي همسر حرام است، زيرا موجب تحريك مردان و زمينه ساز فساد و بر قراري روابط نامشروع ميشود. آنچه شبيه مو باشد نيز چنين است، به جز آنچه خداي تعالي فرموده: (و بر زنان از كار افتاده اي كه اميد زناشويي ندارند گناهي نيست كه پوشش خود كنار نهند بي آنكه زينتي آشكار كنند) ۸ يعني بدون چارقد، بنابر اين ديدن موي ايشان اشكالي ندارد. علت تنقيص ارث زنان علت آنكه از ارث نيم آنچه به مرد داده ميشود، به زن داده ميشود آن است كه زن چون ازدواج كند، خرج خود از مرد ميگيرد و مرد عهده دار هزينه هاست، به همين دليل سهم مرد بيشتر شده است. علت ديگر در دادن دو برابر آنچه به زن داده ميشود به مرد، آن است كه هزينه زن بر عهده مرد است و چون نيازي يابد بر اوست كه آن را تأمين كند، در حالي كه اداره مرد بر عهده زن نيست و در صورت نياز نمي تواند [ به حسب قانون شرع ] چيزي از
زن بستاند بنابر اين خداوند سهم مردان را بيشتر قرار داده و فرموده است: (مردان سرپرست زنانند كه خدا برخي از ايشان را بر برخي ديگر برتري داده و به دليل آن كه از اموالشان خرج ميكنند) ۹. و علت اين كه زن از عقار (عرصه) ارثي نبرده، تنها از اعيان بهره اي دارد آن است كه تغيير و تبديل آن ناممكن است. زن ميتواند پيوند خود و همسرش را قطع كند، اما چنين چيزي در مورد فرزند و پدر وجود ندارد، و جدايي ميان آنها ممكن نيست، و تغيير و تبديلي بدان راه ندارد آن رابطه ثابت و پايدار است، و پيوسته جاري و پا برجاست ۱۰.
منبع حديث
۱- آل عمران / ۱۸۶. ۲- أنفال / ۳۵. ۳- بقره / ۳۰. ۴- نساء / ۹. ۵- مائده / ۱۰۶. ۶- شوري / ۴۹. ۷- أحزاب / ۵. ۸- نور / ۶۰. ۹- نساء / ۳۴. ۱۰- عيون اخبار الرضا ۲/ ۸۸ - ۹۸.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب
💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 12
🔰 با یادگیری این مبانی ، سیاست را بهتر تحلیل کنیم
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
🎬 جلسه 2⃣1⃣ 🔴 ادامه بحث مغالطات سیاسی🔴
✴️ انتشار فایلها بلا مانع
🔰 سلسله #پوسترهای_وظایف_منتظران 20
شماره 0⃣2⃣
🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #قرارگاه_محمود فصل 1⃣1⃣ "تبلور عشق به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part12_قرارگاه محمود.mp3
5.21M
📗کتاب صوتی
#قرارگاه_محمود
فصل 2⃣1⃣
"قرار شبانه ساعت ۲۳ "
🌹 شهدا در محاسباتـشان خدا را پررنگ کردند و ما در محاسباتمان خلق خدا را پررنگ میکنیم.
#شهدا
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
به شهادت گرفتن موجود بر قوله علیه السلام: فِی یَوْمِی هَذَا وَ سَاعَتِی هَذِهِ وَ لَیْلَتِی هَذِهِ و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا