#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
واجب الوجود و حقّ بودن او الحقّ: من أسماء تعالی، و هو الموجود المتحقّق وجوده و الهیته [۴]، و هو واج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسماء الهی و اقسام آن
قوله علیه السلام: وَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ الَّذِی أَمَرْتَ رَسُولَکَ أَنْ یُسَبِّحَکَ بِهِ.
أوّلاً بدان که: اسماء اللّه کثیر است، به اعتباری سیصد و شصت، و به اعتباری تسعة و تسعین اسماً، و کلّها حسنی، کما قال تعالی: « وَ لِلَّهِ الاْءَسْمَآءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا [۱] » ؛ لکنّ بعضها حسن، و بعضها أحسن ؛ زیرا که پاره[ای] از آنها جامعه معانی کثیره اند، و بعضی دال بر معنی مفرده.
آن که دلالت بر معانی متعدّده دارد، اسم اعظم است ؛ چون لفظ اللّه.
و به وجهی دیگر اسماء او تعالی:
[۱]: یا دلالت بر ذات مینماید فقط از دون اعتبار امری ؛
[۲]: یا دلالت بر ذات میکند به اعتبار امری ؛
[الف]: و آن امر یا اضافه است فقط [ب]: یا سلب فقط، [ج]: یا اضافه و سلب که بدواً چهار قسم میشود.
اوّل: که دلالت بر ذات فقط نماید آن لفظ اللّه است که آن اسمی است موصوف به جمیع کمالات ربانیة، المنفرد بالوجود الحقیقی، به واسطه آن که هر موجودی سوای حقّ سبحانه غیر مستحقّ است از برای وجود بذاته، بلکه استفاده وجود از غیر مینماید. که در ورقه قبل مذکور شد ؛ و قریب به این اسم لفظ « حقّ » است در صورتی که اراده شود به او ذات من حیث هو واجب الوجود، چه معنی حقّ دائم الثبوت است، و الواجب أیضاً هو الثابت الدائم، غیر قابل للعدم و الفناء، فهو حقّ، بل أحقّ من کلّ حق.
و ثانی: از اسماء که دلالت بر ذات نماید به اضافه، مثل:
قادر، از باب آن که به اضافه به سوی مقدور فعلیت یابد قدرت به تأثیر.
و العالم، فإنّه إسم للذات باعتبار انکشاف الأشیاء له.
و الخالق، فإنّه اسم للذات باعتبار تقدیر الاشیاء.
و الباری، أطلق علی الذات باعتبار اختراعه و إیجاده.
والمصوّر، باعتبار أ نّه مرتّب صور المخترعات بأحسن ترتیب.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۸۰.
و الکریم، باعتبار و إنه اسم للذات باعتبار إنّه اعطا السؤالات و العفو عن
السیئات.
والعلی [۱]، إسم للذات باعتبار أ نّه فوق سایر الذوات.
و العظیم، إسم للذات باعتبار تجاوزه عن حدّ الإدراکات الحسّیة و العقلیة.
و الأوّل، باعتبار سبقه علی الموجودات.
والآخر، باعتبار صیرورة الموجودات الیه.
والظاهر، إسم للذات باعتبار دلالة العقل علی وجوده.
و الباطن، فإنّه إسم للذات باعتبار عدم ادراک الحسّ و الوهم له.
----------
[۱]: ۱ - اصل: + اسم.
و ثالث: از اقسام أسماء: ما یدلّ علی الذات باعتبار سلب الغیر [۱] عنه، مثل لفظ:
واحد، به اعتبار سلب شریک و نظیر.
و الفرد، باعتبار سلب الحاجة.
والقدیم، باعتبار سلب العدم.
و السلام، باعتبار سلب العیوب و النقایص.
والقدّوس، باعتبار سلب ما یخطر بالبال عنه.
و رابع: از اقسام اسماء: به اعتبار اضافه و سلب با هم، چون اسم:
حی، فإنّه مدرک الفعال الذی لاتلحقه الآفات.
----------
[۱]: ۲ - اصل: + الغیر.
و الواسع، باعتبار سعة علمه و عدم فوت الشی ء منه.
و العزیز، الغالب الذی لا نظیرله.
والرحمن، اسم للذات باعتبار إعطاء الرزق بعموم خلقه بحیث لایخرج عن تحت شمول رزقه و إنعامه أحد.
والرحیم، اسم للذات باعتبار إحاطة رحمته و عنایته بخلقه و إرادتها لهم الخیرات.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سوره فاتحه زمخشری در کشاف آورده است، سوره فاتحه را مثانی گویند چون در هر رکعتی دوبار خوانده میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گریه معشوق
صلاح صفدی گوید:
لا تحسبوا ان الحبیب بکا
لی رقة یا بعد ما تحسبون
فما بکی من رقة انما
اراد ان یسقی سیف الجنون
شریف تبریزی همین معنا را چنین بیان کرده است:
نه از رخ است اگر تر ساخت جانان چشم فتان را
برای کشتن من آب داده تیغ مژگان را
ابوسعید اصفهانی
ابوسعید اصفهانی شاعری نازک دل است که گوشش سنگین بود. هرکس با او حرف میزد میگفت فریاد بکش که سنگینی که در گوش من است چون سنگینی دل توست.
ابوسعید از سرایندگان دربار صامت بن عباد است، این را ثعالبی در یتیمةالدهر آورده است. اشعار او در نهایت خوبی است.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ويژگيهاي خانواده سالم افراد خانواده سرزنده و با محبت هستند! رفتار و اعمالشان با نوعي اصالت توام ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعليم و تربيت
موضوع تعليم وتربيت انسان است.
تعليم يعنی ياد دادن.
متعلم فقط فراگيرنده است. ذهن او به منزله انباری است كه دانشی چند در آن انباشته شده است!
معلم خوب کسی نيست که انديشهها را بياموزد بلکه آن است که انديشيدن را بياموزد!
معلم بايد نيروی فکر را پرورش و استقلال دهد و قوه ابتكار فراگير را بيدار كند!
فرق است ميان تنوری كه آتشش از بيرون تامين میشود تا داغ گردد با تنوری كه خود هيزم و چوب دارد، فقط آتشگيره آن را از خارج میآوريم!
هنر معلم آتش دادن است!
دانش دو نوع است: دانش سرشتی و دانش فرا گرفته شده (عقل دو نوع است: عقل سرشتي و عقل فراگرفته شده) و اگر سرشتی نبود فراگرفته شده سودی نداشت:
الامام علي (ع): العلم علمان: علم مطبوع و علم مسموع (العقل عقلان: عقل مطبوع و عقل مسموع) و لا ينفع المسموع اذا لم يكن المطبوع!
(نهج البلاغه / حكمت ۳۳۱)
پيشگو و رمالی در دربار شاه جايگاه ويژه ای داشت، دانش خود را به فرزندش آموخت تا جانشين پدر گردد، روزی او را به پادشاه معرفی كرد، شاه درصدد آزمودن پسر تخم مرغی در دست گرفت و گفت: در مشت من چيست؟ او هر چه رمل انداخت نفهميد، شاه از سر راهنمايی گفت: ميان زرد و پيرامونش سفيد است، پسر درنگی کرده گفت: سنگ آسيايی است كه در وسطش هويج ريخته اند! پادشاه رنجيده شد و به پدرش گفت: خوب به او نياموخته ای؟ پدر گفت: من درست به او آموختهام اما او از انديشيدن ناتوان است!
يك وقتي کسی از غرب در كرج با يك روستايی روبرو شد، هر چه از او میپرسيد پاسخهای نغز و پخته ای میشنيد، از او پرسيد: از کجا آموخته ای؟! روستايی پاسخ داد: ما چون سواد نداريم فكر میكنيم!
معده بايد غذا را از بيرون به اندازه بگيرد و با ترشحاتی كه خودش روی غذا میريزد آن را به اصطلاح بسازد
. معده بايد جای خالی داشته باشد كه به آسانی بتواند غذا را زيرو رو كند. معده ای که غذا به آن تحميل شود گوارش در آن مختل میشود!
در تعليم و تربيت بايد مجال فكركردن به فراگير داده شود!
شيخ انصاری كه يكی از مبتكرترين و نوآور ترين فقهاء در دو قرن گذشته است از تمام علمای فعلی كم تر استاد ديده است! او طلبه ای بود كه به نجف رفت، مختصری استادهای نجف را ديد، بعد به دنبال استادهای متنوع رفت، به مشهد رفت، مدتی در مشهد ماند، خيلی نپسنديد، به تهران آمد، تهران هم خيلی نماند، به اصفهان رفت، اصفهان كمی بيشتر ماند، آقا سيد محمد باقر حجت الاسلام در اين شهر معلم « علم رجال » بود، در فن رجال چيزهايی ياد گرفت بعد رفت كاشان، سه سال كاشان ماند، نراقيها كاشان بودند آن جا از همه جا بيشتر ماند! درس خواندنش به ده سال نمی رسد. در صورتی كه ديگران بيش از بيست سال و يا سي سال...
#دانستنیهای خانواده سبز
✍مهدی واعظ موسوی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #استاد_شجاعی
※ زشته آدم اینقدر قربون صدقه خانمش نمیره که !
※ مرد اینقدر ذلیل نمیشه که، همش تو آشپزخونه ورِ دل خانومشه !
این لوس بازیا چیه؟
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن ( تلاش در جهت بهبود روا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1401-03-25(tarashion).mp3
12.54M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن
( تلاش در جهت بهبود روابط خانواده )
🔹 قسمت شصت
#خانواده
#مهارتهای_زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 "«ت»های ممنوعه (۳)"
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#خانواده_آسمانی ۷۸ #استاد_شجاعی #استاد_پناهیان ♨️ میگویند آرزوهای دراز، انسانها را تباه میکنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده آسمانی 79.mp3
11.33M
#خانواده_آسمانی ۷۹
#استاد_شجاعی
#استاد_دینانی
⛔️ اول باید #مهندس بشی؛ تا بتونی #انسان بشی!
اونایی که مهندسی بلد نباشند؛ محاله بتونن به هدف خلقتشون، یعنی رسیدن به مقام "انسان کامل " نزدیک بشن!
💥 یعنی چی آخـــه؟
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✡ جنگ صلیبی یهودی علیه اسلام با شیوههای نوین (4) 1⃣ طبق دستورالعمل «کتاب غذا» که در #سازمان_جهانی_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✡ جنگ صلیبی یهودی علیه اسلام با شیوههای نوین (5)
1⃣ یکی دیگر از راههایی که #هنری_کیسینجر پیشنهاد میکند ایجاد جنگهایی است که باعث کشتار میشود. برای #کاهش_جمعیت کشورهای دنیا تنها یک راه کافی نیست و باید از راههای گوناگون بهره برد.
2⃣ چنین جنگهایی برای #زرسالاران بینالمللی از هر نظر سود است. مهمترین سودی که آنها میبرند فروش سلاح است. چرخ اقتصادی کارخانههای نظامی با درآمد بسیار بالا میچرخد و سرمایهی زرسالاران روز به روز بیشتر میشود.
3⃣ اگر به خاطر داشته باشید هنگامی که #عراق تحت تحریمهای شدید آمریکا و سازمان ملل قرار گرفت بیش از 2 میلیون کودک به خاطر کمبود شیر و مواد غذایی کشته شدند. سپس جنگ خلیج فارس آغاز شد و در این جنگ هم هزاران نفر از مردم این کشور کشته شدند.
4⃣ جنگ #صدام علیه ایران که 8 سال طول کشید باعث شهادت 220 هزار نفر از هموطنان ایرانی شد و بر اساس آمارهای اعلام شده کشتههای عراق هم به 162 هزار نفر میرسد.
5⃣ اکنون هم جنگهای غرب آسیا، ادامهی همان پروژهای است که کیسنیجر آن را طراحی کرد. از زمان آغاز جنگ در #سوریه تاکنون بیش از 250 هزار نفر در این کشور کشته شده و میلیونها نفر از مردم این کشور مسلمان آواره شدهاند.
6⃣ در گوشهی دیگری از غرب آسیا، کشور #یمن که از سوی رژیم سعودی با حملات گستردهی هوایی مواجه است، با یک فاجعهی انسانی روبهرو است. نسلکشی مردم #فلسطین هم سالهاست که در دستور کار رژیم غاصب اسرائیل قرار دارد.
7⃣ جمعبندی همهی اقداماتی که از سوی نظام سلطه علیه جهان اسلام صورت گرفته نشان میدهد که #جنگ_صلیبی_یهودی علیه مسلمانان سالهاست که آغاز شده و اکنون با شدت بیشتری در غرب آسیا ادامه دارد.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/FHa6vC
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تأثیر موسیقی بر روی گیاهان در سال ۱۹۷۳، خانم دوروتی ریتالاک کتاب کوچکی به نام «آوای موسیقی و گیاهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأثیر مثبت موسیقی بر سلامت روانی کودکان
بر اساس یافتههای علمی، در مورد کودکانی که سخت به خواب میروند، گوش کردن به موسیقی مناسب، پس از مدتی مشکل را حل میکند.
نقش آموزش موسیقی را در فعالیتهای کودکان به ویژه در مهدهای کودک به تجربه میتوان دریافت و بیشتر مربّیان با این تجربهها آشنایی دارند. آموزش مفاهیم، واحدهای کار، اعداد، رنگ ها، شناخت محیط طبیعی و اجتماعی اگر با شعر و موسیقی همراه باشد یادگیری کودک سریع تر، عمیق تر و پایدارتر خواهد بود.
در مورد کودکان دبستانی به ویژه در سالهای آغازین دبستان، همراه کردن آموزشها با شعر و موسیقی در یادگیری بهتر آنها بسیار مؤثر است. تجربه
نشان داده است که در سال اول دبستان برای آموزش خواندن به کودکان که فعالیتی بسیار اساسی است اگر از موسیقی استفاده شود، تأثیر بسیاری برجای خواهد گذاشت.
از آن جا که موسیقی دارای بار عاطفی و هیجانی است، در پرورش کودکان نقش انکارناپذیر دارد، موسیقی میتواند برحسب نوع خود حالتهای غم، شادی، تحرک، سکون، خشم، آرامش، مهربانی، جنگاوری، دوستی و مانند آن ایجاد کند.
پرورش احساسات مثبت کودکان از طریق موسیقی به سلامت روانی آنها کمک میکند. موسیقی وسیله ای است برای پرورش حس زیبایی شناسی کودکان.
کودکی که با موسیقی آشنا میشود یا آن را میآموزد، زیبایی آهنگها و صداها را بهتر تشخیص میدهد و موسیقی طبیعت را عمیق تر احساس میکند.
پرورش حس زیبایی شناسی در زمینه موسیقی سبب میشود که کودک در سایر رشتههای هنری نیز زیباییها را بهتر درک کند و این احساس خود را تعمیم دهد.
پرورش دقت، تمرکز، حافظه، نظم فکری و نیز خوب دیدن و خوب شنیدن از دیگر تأثیرات موسیقی است، اما آنچه مهمتر از همه اینها است، پرورش خلاقیت کودکان است، خلاقیت از با ارزشترین سرمایههای انسانی به شمار میآید و در واقع اساس علم، فرهنگ و تمدن بشری بر آن استوار است.
کودکان معمولاً از نظر رفتاری مشکلاتی دارند که اگر پیش از تثبیت آنها به موقع توجه شود، برطرف کردنشان چندان دشوار نیست. رفتارهایی که میتوان به کمک موسیقی آنها را در جهت مثبت تغییر داد، عبارتند از: پرخاشگری، ناآرامی، خجالت، نداشتن اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و بی نظمی.
گویند آلبرت انیشتین دانشمند بزرگ، در دوران مدرسه کودکی کم هوش و کودن بوده است؟!
البته والدین آلبرت با این حرف به شدت مخالف بودند و برای او یک ویلون خریدند. موسیقی، کلیدی بود که موجب شد انیشتین به مردان علمی تاریخ مبدل شود!
موسیقی به ویژه اگر با شیوه گروهی انجام گیرد، در ایجاد مهارتهای اجتماعی لازم در کودکان نقش مؤثری دارد و از بین بردن رفتارهایی چون خجالت و کمرویی از روشهای دیگر مناسب تر است و سازگاری و همکاری کودکان را با یکدیگر سبب میشود.
........:
📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 کارتون سینمایی زیبای 📼 پا به پای آفتاب 🎬 قسمت اول #کارتون #سینمایی @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا