eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.9هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶شرح و تفسیر 👇
مرحوم سيّد رضى در آغاز اين سخن حکيمانه مى گويد: «همان جمله پرمايه قبل از امام(عليه السلام) به تعبير ديگرى بدين صورت نقل شده است: «قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش قرار دارد»; (وَقَدْ رُوِىَ عَنْهُ(عليه السلام) هذا الْمَعْنى بِلَْفظ آخَر، وَهُوَ قَوْلِهِ: قَلْبُ الاَْحْمَقِ فِي فِيهِ، وَلِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ). سپس مى افزايد: «و هر دو يک معنا را بازگو مى کنند»; (وَمَعْناهُما واحِدٌ.).
تفاوت اين دو تعبير آن است که در تعبير اول مى فرمايد: زبان عاقل پشت قلب (عقل) اوست. در اينجا مى فرمايد: در درون قلب اوست و در آنجا مى فرمود: قلب احمق پشت زبان اوست و در اينجا مى فرمايد: در دهان اوست
به يقين هر دو بيان تعبيرى کنايى زيبا و صحيحى است و هر دو اشاره به يک حقيقت دارد و آن اين که افراد عاقل بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى گويند
حسن و قبح، سود و زيان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسيده و سپس آن را بر زبان جارى مى کنند در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند سخنى را بى مطالعه مى گويند و بعد که به آثار زيانبارش برخورد کردند در فکر فرو مى روند که آيا صلاح بود ما چنين سخنى را بگوييم؟
در حديث ديگرى از امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) مى خوانيم: «يَسْتَدَلُّ عَلى عَقْلِ کُلِّ امْرِء بِما يَجْرى عَلى لِسانِهِ; سخنانى که بر زبان هر انسانى جارى مى شود دليل بر ميزان عقل اوست». نيز در همان کتاب در عبارت کوتاه ترى آمده است: «کَلامُ الرَّجُلِ ميزانُ عَقْلِهِ; سخن انسان معيار عقل اوست». در ادامه همين کلمات قصار در جمله 392 خواهد آمد: «تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ; سخن بگوييد تا شناخته شويد; زيرا شخصيت انسان زير زبان او پنهان شده است» هرگاه در مورد عبادات و طاعات و گناهان و سيئات دقت کنيم مى بينيم قسمت عمده طاعات با زبان و قسمت مهم گناهان نيز با زبان است، بنابراين زبانى که در اختيار صاحبش نباشد بلاى بزرگى است و به عکس، زبانى که در اختيار عقل انسان باشد منبع برکات و طاعات فراوانى است. مفهوم واقعى عقل و حمق در اينجا اين سؤال پيش مى آيد که عقل و حماقت در انسان ها ذاتى ايشان است; نه عاقل را مى توان بر عقلش ستايش کرد و نه احمق را بر حماقتش نکوهش پاسخ سؤال اين است که منظور در اينجا عقل و حماقت اکتسابى است. کسى که ذاتا احمق است در واقع نوعى بيمارى دارد که در صورت امکان بايد به وسيله ديگران معالجه شود ولى گاه انسان حماقت را با اراده خود فراهم مى سازد; با نيکان و پاکان و عاقلان و خردمندان معاشرت نمى کند و بر عکس به دنبال هواى نفس مى رود و با افراد نادان و شرور طرح دوستى مى ريزد تحصيل علم را رها مى کند و با اختيار خود در وادى جهل گام بر مى دارد و هنگامى که مسئله سرنوشت سازى پيش آيد با اين که مى تواند تأمل کند، به مشورت بپردازد و از اين و آن نظر بخواهد همه اينها را ترک کرده و بى گدار به آب مى زند و گرفتار غرقاب مى شود. نکوهش حضرت از چنين حماقتى است. همان گونه که امام(عليه السلام) در غررالحکم مى فرمايد: «اَلْعَقْلُ غَريزَةٌ تَزيدُ بِالْعِلْمِ بِالتَّجارُبِ; عقل غريزه اى است که با علم و تجربه افزون مى شود. (و در نقطه مقابل با ترک علم و عدم بهره گيرى از تجارب ضايع مى گردد) در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «کَثْرَةُ النَّظَرِ فِي الْحِکْمَةِ تَلْقَحُ الْعَقْلَ; نگاه کردن در حکمت باعث بارورى عقل انسان است»
به جای چرخیدن درتلگرام بخوانید. کلام مولا نور است؛ صفا است؛روشنی چشم است.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و انشالله با عمل به حکمت ها ، 🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه گلدان من🌳🌳🌳🌳 با ما همراه باشید👇👇👇 https://eitaa.com/zandahlm1357
شرایط نگهداری گیاه بسیار زیبای #پیله_آ ارزش تزئینی آن بیشتر بخاطر برگهای بیضی شکل و نوک تیز آن است. رنگ برگ ها سبز پر رنگ است ولی در فاصله بین سه رگبرگ اصلی آنها لکه هایی به رنگ سفید نقره ای دیده می شود.برگها متناوب ، صاف و بدون دندانه است ، بيضوي شكل و داراي رگه هاي مشخص اغلب با خطوط برنز يا نقره ايدارای گلها بسيار كوچك استکود موردنیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم درلیتر، هرهفته یکبار، از فروردین تا مهر هر ماه، مصرف نمود.نگهداری از پی لئا بسیار ساده بوده و به شرح زیر میباشد:  نور: این گیاه باید در نیمسایه و یا سایه قرار گیرد. بهتر است در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نداشته باشد زیرا باعث خشک شدن برگها میشود . پی لئا به 3 تا 4 ساعت نور غیر مستقیم در روز نیاز دارد.   خاک: خاک لومی مرطوب و خوب زهکشی شده،خاک مناسب برای رشد این گیاه است.br /> دما: بین 34 تا 46 درجه مناسب است. به طور کلی این گیاه گرما دوست است ولی تا 15 درجه را میتواند تحمل کند. این گیاه به رطوبت احتیاج دارد، به خصوص بسیار مهم است که خاک گلدان همیشه مرطوب باشد. این گیاه معمولا در داخل خانه نگهداری میشود . نیازی به هرس کردن این گیاه نمیباشد. اگر گلدان پیله‌آ را در جای سردی بگذارید ممکن است یخ بزند و کلیه اندام گیاهی حالت افتادگی پیدا کند در این صورت، خشک شدن گیاه حتمی است.قارچ بوتری تیس در آبیاری و رطوبت زیاد فعال شده و به گیاه حمله می کند و نقاط خاکستری و زخمهایی روی برگها دیده می شود. می توانید با سم قارچ کش گلدان را سمپاشی کنید https://eitaa.com/zandahlm1357
شرایط نگهداری #کالانکوئه_تیرسیفلورا شرایط محیط رشد: مانند اکثر گیاهان گوشتی، این گیاه نیز بهترین رشد را در شرایط نوری و آفتابی زیاد دارد. این گیاه حتی نور مستقیم خورشید را نیز می پسندد. در تابستان آنها را در محیط خارج گلخانه نگهداری می کنند ولی برگ های سوخته و پژمرده را به مرور زمان از روی گیاه حذف می کنند. در صورت کاهش دمای هوا تا کمتر از 10 درجه سانتیگراد، باید گیاهان مجدداً در محیط گلخانه نگهداری شوند. کالانکوئه تیرسیفلورا به راحتی در دمای خانه رشد می کند و آب و هوای خشک و گرم را به خوبی تحمل می کند. بترین دما برای پرورش این گیاه در خانه، دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد (60 تا 75 درجه فارنهایت) است. این گیاهان خاک های خیس را نمی پسندند. زیرا ممکن از ریشه دچار پوسیدگی و در نهایت مرگ گیاهچه گردد. بنابراین فاصله بین دو آبیاری نباید کوتاه باشد. بهتر است زمانی که دو اینچ از سطح بالایی خاک گلدان خشک شد، آبیاری صورت گیرد. تکثیر: تکثیر کالانکوئه تیرسیفلورا از طریق قلمه ساقه و قلمه برگ به آسانی امکان پذیر است. به هنگام این نوع تکثیر، بستر کاشت باید حتماً از ماسه شسته تشکیل شده باشد. زیرا در این مرحله از رشدف گیاه به شدن در مقابل پوسیدگی حساسیت دارد. ضمناً در مورد آبیاری قلمه ها و محل آنها نیز باید دقت شود. https://eitaa.com/zandahlm1357
نگهداری #اریکا_پالم درجه حرارت : گرمای متوسط. تحمل سرمای زمستان را ندارد و در این فصل حتما در محیط معتدل داخل ساختمان نگهداری شودآب : در فصل رشد به آب نسبتا زیاد نیاز دارد ولی در زمستان کمتر.برای تقویت اریکا می توان از کود کریستالون مخصوص یا 18 در صد می استفاده کرد که مخلوطی از عناصر لازم برای رشد ریشه ،ساقه و برگ گیاه می باشداین گیاه در محیطهای مرطوب و حاره ایی رشد بسیار خوبی دارد ولی به دلیل سازگاری زیاد این گیاه می توان از اریکا پالم در آپارتمان و محیطهای بسته نیز استفاده کرد به طوریکه نوری در حد 50 تا 60 در صد یا نور مصنوعی زرد برای اریکا کافی است و ابیاری 2 تا 3 نوبتی برای اریکا در هفته لازم میباشد.به طور خلاصه شرایط محیط برای پرورش گیاه اریکا پالم عبارتند از: نور متوسط به بالا، رطوبت بالا، دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد و خاک مناسب آن خاک برگ و ماسه میباشداگر هر ساقه ای شروع به پوسیدن کرد آن را قطع کنید ، زیرا هر گونه پوسیدگی ممکن است باعث پوسیدن ساقه مجاور نیز بشود.اگر نوک برگهای اریکا شروع به زرد شدن و به مرور خشک شود به علت گرمی بیش از حد محیط یا آبیاری کم می باشد که با انتقال اریکا به محیطی خنک تر و آبیاری دقیق در نوبتهای به موقع این مشکل مرتفع خواهد شد،اما لازم به ذکر است که این مشکل بیشتر در تابستان بروز می کند.ساقه های گیاه بعد از مدتی شل می شود و حالت خمیدگی می گیرد یا اینکه برگ های تازه گیاه خیلی با فاصله و یا به اصطلاح علفی رشد که دلیل این اتفاق کمبود نور در محیطی است که گیاه قرار دارد و با انتقال اریکا به محیط پر نور و یا تآمین نور، با نور های مصنوعی مشکل حل مشود
#گل_محمدی 🌞نور: به مکانی با حداقل ۸-۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. ❌عدم نور کافی منجر به عدم گلدهی گیاه، بلند و باریک شدن بیش از اندازه ساقه‌ها، پریدگی رنگ برگسار و شیوع بیماری‌های قارچی بخصوص سفیدک خواهد شد. 💥دما: به تابستانی معتدل (و البته خشک) نیاز دارد. ☃ زمستان‌های سرد را نیز به خوبی تحمل می‌کند. بهترین گلدهی آن زمانی صورت می‌گیرد که دمای روزانه ۲۱-۲۰ درجه و هوای شب ۱۶-۱۵ درجه سانتی‌گراد باشد. با گرم شدن هوا از میزان گلدهی گیاه کم می‌شود اما اصولاً گیاه دوام خواهد آورد و به رشد خود ادامه می‌دهد. https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه سبک زندگی https://eitaa.com/zandahlm1357
🌺فصل اول : در فضیلت تجمل و زینت کردن 🌺👇 يوسف بن ابراهيم گويد كه بخدمت حضرت ابى عبداللّه عليه السلام رفتم و جامه هاى خزپوشيده بودم ، پرسيدم كه : چه ميفرمائيد درجامه خز؟ فرمود كه باكى نيست بدرستيكه چون حضرت امام حسين عليه السلام شهيد شد جامه خز پوشيده بود و چون حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام عبداللّه بن عباس را فرستاد كه با خوارج نهروان سخن گويد بهترين جامه هاى خود راپوشيد و به بهترين بوهاى خوش خود را خوشبو كرد و بربهترين اسبان سوار شده و بنزد ايشان رفت ، گفتند: تو از بهترين مردمى چرا لباس جباران را پوشيده و براسبان ايشان سوار شده ؟ عبداللّه بن عباس اين آيه را خواند قُلْ مَنْ حَرّمَ زينَةَ اللّهِ اَلتى اَخْرَجَ لِعِبادِهِ والطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزقِ يعنى بگويا محمد صلّى اللّه عليه وآله وسلّم كه كى حرام كرده است زينتى را كه خدا براى بندگانش بيرون آورده است و روزيهاى طيب و نيكو را، پس حضرت فرمود كه جامه هاى نفيس بپوش و زينت كن كه خدا نيكو است و نيكو را دوست دارد، امابايد كه از حلال باشد. ودر حديث معتبر وارد شده است كه سفيان ثورى كه از مشايخ صوفيه است بمسجد الحرام آمد ديد كه حضرت امام جعفر صادق عليه السلام نشسته و جامه هاى پرقيمت نيكو پوشيده است ، گفت واللّه بروم و او را براين جامه هاى سرزنش كنم پس نزديك آمد، و گفت : اى پسر رسولخداصلّى اللّه عليه وآله سلّم والله كه پيغمبر چنين جامه اى نپوشيده و هيچ يك از پدرانت چنين جامه ها نپوشيده اند. حضرت فرمود: كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم در زمانى بودند كه روزى بر مردم تنگ بود، امروز برمردم روزى فراخ است سزاوارترين مردم بصرف كردن نعمتهاى خدا نيكانند، پس اين آيه را خواند كه گذشت و فرمودند كه ما سزاوارترين مردميم بتصرف كردن در آنچه خدا عطا كرده است . اى ثورى اين جامه را كه مى بينى براى مردم پوشيده ام پس دامن جامه را بالا كردند وباو نمودند جامه گنده بود كه در زير پوشيده بودند و فرمودند كه اين جامه گنده را براى خود پوشيده ام واين جامه هاى نيكورا براى مردم ، پس دست زدند و جامه بالاى سفيان را دور كردند او در زير جامه گنده جامه نازكى پوشيده بود، فرمودند كه جامه پائين را براى لذت نفس خود پوشيده و جامه بالا را براى فريب دادن مردم پوشيده اى . ودر حديث معتبر از عبداللّه بن هلال منقول است كه گفت : عرض كردم بخدمت حضرت امام رضا عليه السلام كه چه بسيار خوش ميآيد مردم را از احوال كسى كه طعامهاى بدمزه و ناگوار ميخورد و جامه هاى گنده ميپوشد واظهار شكستگى و خشوع مينمايند، فرمود كه : مگر نميدانى كه حضرت يوسف پيغمبر و پيغمبرزاده بود و قباهاى ديبا طلاباف ميپوشيد، وبر مجالس آل فرعون مى نشست و حكم درميان مردم ميكرد مردم را بالباس او كارى نبود، واز او عدالت در حكم ميخواستند. امام مى بايد كه آنچه گويد راست گويد و هرگاه وعده كند وفا كند، وحكم بعدالت كند. خدا حلال را بركسى حرام نكرده است واندك و بسيارحرام را حرام كرده است پس خواندند اين آيه را كه : قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ و بسيارى از اخبار مناسب اين فصل را در كتاب عين الحيوة ايراد نموده ام . حلیه المتقین ✨با ما همراه باشید ✨👇 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ✅امیر المومنین علیه السلام می فرماید : ✨وَلاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ✨ ✍«هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست. گرچه بسيارى از افراد، زهد را تنها در ساده زيستن و به لباس و غذا و مسكن قناعت نمودن و بى اعتنا به مقامات دنيوى بودن مى دانند; ولى از نظر امام علیه السلام مهم ترين زهد پرهيز از حرام است، هرچند زندگى انسان زياد ساده هم نباشد; اگر همان زندگى از حلال باشد دارنده آن فرد زاهدى است و آن كس كه زندگى بسيار ساده اى دارد و در همان زندگىِ ساده اموال مشتبه و مشكوكى هست زاهد واقعى نيست. در اين كه زندگىِ ساده به ويژه هنگامى كه از هرگونه اموال شبهه ناك دور باشد مايه نجات از گناهان بسيارى و سبب توجه به ذات پاك پرودرگار است شكى نيست زهد اگر به اين معنا باشد كه انسان اضافه درآمد خود را به ديگران بدهد و به زندگى ساده اى قناعت كند يك فضيلت است ولى هرگاه اضافه درآمد خود را ذخيره كند و فايده آن به كسى نرسد چنين زهدى كاملاً بى ارزش خواهد بود. 📚شرح حکمت ۱۱۳ https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶امام صادق علیه السلام : 🔴شايسته نيست كه زن مسلمان، آنگاه كه از خانه خويش بيرون مى رود، لباس خود را وسيله #جلب_توجّه ديگران نمايد. 📙كافی ج 5، ص 519 #در_ثواب_نشر_سهیم_باشید https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌸حجاب در آخرالزمان ✍امام علی (ع) فرمودند : در آخر الزمان که بدترین دوران است ؛ جمعی از زنان پوشیده اند در حالیکه برهنه اند( لباس دارند اما آنقدر نازک و کوتاه است که گویی هنوز برهنه اند..) و از خانه با آرایش بیرون می‌آیند، 💥اینها از دین خارج شده اند ، و در فتنه ها وارد شده اند و به سوی شهوات میل دارند ..و به سوی لذات خوارکننده شتاب میکنند و حرام ها را حلال می‌دانند و (اگر توبه نکنند ) در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار می‌شوند .. 📚وسائل‌الشعیه ج14ص19 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا