#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کور از خدا چه میخواهد؟ دو چشم بینا! وقتی کسی مدتها منتظر فرصت باشد تا با اولین فرصت خواستهها و آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا آن را که عقل دادی چه ندادی و آنکه را عقل ندادی چه دادی؟
خدایا آن را که عقل دادی چه ندادی و آنکه را عقل ندادی چه دادی؟ [۲]
عقل بهترین و کامل ترین هدیه خدا به انسان است. آن کس که صاحب عقل و خِرد است دیگر نیازی به هیچ چیز ندارد و آنکه از عقل و خِرد بی سود و سرمایه ای ندارد.
----------
[۲]: . خواجه عبدالله انصاری.
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_174
و قال عليهالسلام
مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ.
امام عليه السلام فرمود:
كسى كه سرنيزۀ خشم را براى خدا تيز كند توانايى بر قتل سردمداران
باطل پيدا خواهد كرد.
شرح و تفسير
راه پيروزى بر دشمن
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه راه پيروزى بر دشمنان نيرومند را تبيين مىكند، مىفرمايد:«كسى كه سرنيزۀ خشم را براى خدا تيز كند توانايى بر قتل سردمداران باطل پيدا خواهد كرد»؛ (مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ) .
اشاره به اينكه راه رسيدن به پيروزى در مقابل دشمنان سرسخت و نيرومند دو چيز است: آمادگى كامل و خلوص نيت و توكل بر خدا. هرگاه اين دو با هم جمع شوند سرسختترين دشمنان را مىتوان به وسيلۀ آن به زانو در آورد.
قرآن مجيد روى هر دو عامل تكيه كرده در يك جا مىفرمايد: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» ؛براى مقابله با آنها (\دشمنان)، هر چه در توان داريد از نيرو و... آماده سازيد». ١
در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» ؛هرگز سست نشويد! و غمگين نگرديد؛ و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد». ٢
منظور از «غضب» در اين گفتار حكيمانۀ امام عليه السلام خشمهاى زودگذر بىدليل نيست بلكه منظور قوت اراده و تصميم جدى براى مبارزۀ با دشمن آن هم براى خدا، تقويت آيين و دفاع از بندگان اوست.
تعبير به «اَشدّاءِ الْباطل» سردمداران و نيرومندان آنهاست.
تعبير به «قتل» اشاره به هر نوع پيروزى بر آنها و خاموش كردن و از بين بردن نفوذ آنها در جوامع بشرى است.
غضب و خشم غالبا نكوهيده است، زيرا در آن حالت، انسان از مرز حق بيرون مىرود و دست به كارهايى مىزند كه سبب پشيمانى در عمر مىشود، ازاينرو در روايات اسلامى از امام صادق عليه السلام آمده است:
«الْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلُّ شَرٍّ» . ١
ولى گاه به سبب كارهاى خلافى كه انجام مىشود: آشكار شدن منكرات، غصب حقوق ضعيفان، تعرض به نواميس مردم، ايجاد ناامنى در جامعۀ اسلامى و غلبۀ هوا و هوس بر اجتماع، در چنين شرايطى انسانِ مؤمن، بيدار و غيور، خشمگين مىشود؛ نه خشمى زودگذر بلكه خشمى عميق و براى خدا و مىدانيم در حالت خشم تمام نيروهاى انسان بسيج مىگردند و گاه يك انسان معمولى قدرت چندين نفر را پيدا مىكند و آمادگى براى مبارزۀ با باطل حاصل مىشود.
به همين دليل قرآن مجيد خشمگين شدن موسى بعد از بازگشت از كوه طور و مشاهدۀ گوسالهپرستى بنى اسرائيل را به شكلى مثبت و كارى صحيح بيان كرده است. آنجا كه مىفرمايد: «فَرَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ يا قَوْمِ أَ لَمْ يَعِدْكُمْ رَبُّكُمْ وَعْداً حَسَناً أَ فَطالَ عَلَيْكُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدْتُمْ أَنْ يَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَخْلَفْتُمْ مَوْعِدِي» ؛موسى خشمگين و اندوهناك به سوى قوم خود باز گشت و گفت: اى قوم من! مگر پروردگارتان وعدۀ نيكويى به شما نداد؟! آيا مدّت (جدايى من از) شما به طول انجاميد، يا مىخواستيد غضب پروردگارتان بر شما نازل شود كه از وعدۀ من تخلّف كرديد؟!». ٢در آيۀ آخر سورۀ «فتح» نيز دربارۀ مؤمنان راستين تعبير به «أَشِدّاءُ عَلَى الْكُفّارِ» شده است.
در حديثى نيز كه علامۀ مجلسى رحمه الله در بحار الانوار آورده مىخوانيم: هنگامى كه اميرمؤمنان على عليه السلام دربارۀ اموال غنايم، نسبت به بعضى از جنگجويان سختگيرى كرد گروهى از آن حضرت شاكى بودند. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله دستور داد منادى در ميان مردم ندا دهد و بگويد:
«ارْفَعُوا ألْسِنَتَكُمْ عَنْ عَلىّ بْنِ أبيطالبٍ فَإنّه خَشِنٌ فى ذاتِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ غَيْرُ مُداهِنٍ في دينِهِ ؛اى مردم زبان شكايت را از على بن ابىطالب برداريد، چرا كه او دربارۀ اوامر الهى سختگير است و سازشكارى در دينش را مجاز نمىشمرد». مردمى كه اين سخن شنيدند لب از شكايت فرو بستند و دانستند اينگونه سختگيرىها مطلوب خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله است. ١
در حديث مشهورى نيز مىخوانيم كه پيغمبر صلى الله عليه و آله روزى از مردم سؤال كرد:
«أىُّ عُرَى الْإيمانِ أوْثَقٌ ؛كدام يك از دستگيرههاى ايمان محكمتر است؟» جمعى گفتند: خدا و رسولش آگاهترند؛ بعضى نماز، برخى ديگر زكات، عدهاى روزه، گروهى حج و عمره و جمعى ديگر جهاد را ذكر كردند. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
«آنچه را گفتيد داراى فضيلت است ولى پاسخ من نيست (سپس فرمود:) محكمترين دستگيرههاى ايمان حبُّ فى الله و بغض فى الله و دوست داشتن اولياء الله و بيزارى از دشمنان خداست». ٢
اين سخن را با حديثى كه علامۀ مجلسى در بحار الانوار آورده است پايان مىدهيم او مىگويد: در روايتى آمده است كه خداى متعال به موسى عليه السلام گفت:
«هَلْ عَمِلْتَ لِى عَمَلاً؟! قالَ صَلَّيْتُ لَكَ وَ صُمْتُ وَ تَصَدَّقُتُ وَ ذَكَرْتُ لَكَ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى، وَ امَّا الصَّلَوةْ فَلَكَ بُرهانٌ، وَ الصَّوْمُ جُنّ
َةٌ وَ الصَّدَقَةُ ظِلٌّ، وَ الذِّكُرْ نُورٌ، فَاىُّ عَمَلٍ عَمِلْتَ لِى؟! قالَ مُوْسى: دُلَّنِى عَلَى العَمَلِ الَّذى هُوَ لَكَ، قالَ يا مُوسى هَلْ والَيْتَ لِى وَلِيّاً وَ هَلْ عادَيْتَ لى عَدُوّاً قَطُّ فَعَلِمَ مُوسى انَّ افْضَلَ الْأَعْمالِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِى اللَّهِ ؛آيا هرگز براى من كارى انجام دادهاى؟ موسى عرض كرد:
براى تو نماز خواندهام، روزه گرفتهام و صدقه دادهام. خداوند متعال به او فرمود:
اما نماز براى تو نشانۀ ايمان است و روزه سپرى سپر آتش و انفاق سايهاى در محشر و ذكر خدا نور است كدام عمل را براى من بجا آوردهاى اى موسى! عرض كرد: خداوندا! خودت مرا در اين مورد راهنمايى فرما. فرمود: آيا كسى را براى من دوست داشتهاى و براى من كسى را دشمن داشتهاى؟ در اينجا بود كه موسى عليه السلام دانست بهترين اعمال، دوستى براى خدا و دشمنى براى خداست
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
بنت قنسول
بنت القنسول امروزی بومی مكزیك است و ارتفاع آن به یك متر وگسترش آن به 45 سانتی متر میرسد (در گلخانههای شمال ایران که در زمین گلخانه کاشته میشود خیلی بزرگتر میشود). برگهای آن بیضوی، سبز روشن با لبه صاف یا كمی دالبر دار دیده می شود. گلهای بنت القنسول به وسیله تعداد زیادی براكته Bract بیضوی احاطه شده اند. گلها (از نظر گیاهشناسی به این نوع گل آذین در تیره اوفوربیاسه: سیاتیوم Cyathium گفته میشود) وبراكته ها در اواخر پاییز ظاهر می شودند. براكته ها معمولا قرمز رنگ بوده ولی به رنگ های سفید و صورتی نیز وجود دارند.
بنت قنسول
این گیاه از طرفی عاشق نور و از طرف دیگر روز کوتاه است. یعنی گیاه در شرایطی تولید گل میکند که ساعات روز از ساعات شب کوتاهتر باشد که این امر به طور طبیعی در پاییز و زمستان اتفاق میافتد.
بنت قنسول
نکته: یکی از دلایل اینکه این گیاه در خانههای معمولی در سالهای آینده گلدهی نمیکند همین “روزکوتاهی” است. به این ترتیب که امسال که گیاه خریداری میشود و به منزل منتقل میشود گلهای زیبا و عالی دارد، در طول بهار و تابستان هم رشد میکند ولی در پاییز آینده همچنان سبز است وتغییر رنگ نمیدهد. علت آن روشنایی منازل در ساعات اولیه شب است و گیاه متوجه کوتاه شدن روزها نمیشود. برای غلبه بر این مشکل از اوایل پاییز گیاه باید در محیطی باشد که شبها چراغ آنجا روشن نشود. یا اگر چنین محیطی در اختیار نداریم، باید با روشن شدن چراغها گیاه را با پوشش سیاه رنگی مانند کیسههای زباله مشکی بزرگ بپوشانیم تا چراغ خانه مزاحم روزکوتاهی او نشود. (در نظر داشته باشید که این پوشش بعد از خاموش شدن چراغها برداشته شود تا احیانا افزایش رطوبت زیر نایلون منجر به بیماریهای قارچی و خفگی گیاه نیز نشود). علاوه بر روزکوتاه، دما نیز در گلدهی تاثیر دارد و این دو عامل با هم روی گلدهی گیاه اثر میگذارند. دماهای بالا در زمان گل انگیزی مانع گلدهی میشود یا گلها را به تاخیر میاندازد. بنابراین میشود گفت روزکوتاه+دمای خنک منجر به گلدهی بهتری خواهدشد.
مراقبتها:
نور: بنت القنسول به نور متوسط تا زیاد نیازمند است. بنابراین گلخانه، پاسیو، نزدیکی پنجره، پشت ویترین مغازهها و نزدیک پنجرههای بزرگ در راهپلهها میتواند نور مورد نظر این گیاه را تامین کند.
دما: به طور عام میتوان گفت، حداقل در زمانیکه شما این گیاه را در حال گلدهی از فروشگاهها خریداری کرده و به منزل منتقل میکنید، در این شرایط، گیاه خنکی را به گرما ترجیح میدهد. دمای متوسط 15 تا 20 درجه در اغلب مواقع سال برای این گیاه مناسبتر خواهدبود. در طول تابستان نیز سعی میشود دمای محیط این گیاه خنک باشد. قلمههای این گیاه ولی در “دمای بستر” 25 درجه بهتر ریشه میدهند. حال آنکه در زمان گلدهی دمای بیش از 21 درجه موجب کاهش گلانگیزی و دماهای کمتر از 10 درجه باعث افزایش پوسیدگی ریشه میشود.
آب: شاخ و برگ گیاه نباید در زمان آبیاری خیس شود و بهتر است آب فقط به ریشهها داده شود. آبهای حاوی فلوراید و کلر زیاد برای گیاه مضر است. فاصله بین دو آبیاری باید به نحوی باشد که خاک خشک شود. رطوبت زیاد در محیط گلدان موجب افزایش بیماریهای پوسیدگی ساقه و ریشه میشود. بعد از آبیاری در زیرگلدانی نباید آب جمع شود. (بشقاب زیر گلدان را بعد از آبیاری تخلیه فرمایید)
https://eitaa.com/zandahlm1357