🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_207
و قال عليهالسلام
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.
امام عليه السلام فرمود:
اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل كن) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود.
شرح و تفسير
راه تحصيل بردبارى
امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع تكميلى است براى كلام حكيمانۀ گذشته اشاره به نكتۀ ديگرى دربارۀ حلم و بردبارى مىكند و مىفرمايد:«اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل نما) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود»؛ (إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ) .
كلام حكيمانۀ پيشين دربارۀ بعضى از آثار مهم حلم بود و امام عليه السلام در اين كلام، راه رسيدن به اين خلق از اخلاق فضيله را بيان مىكند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند؛ مثلاً حادثۀ خشمآورى واقع مىشود و انسان عصبانى مىگردد و از درون مىجوشد و مىخروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قيافهاى همچون حليمان و بردباران به خود بگيرد. اين كار در نخستين بار ممكن است بسيار مشكل باشد ولى هرچه تكرار شود آسانتر مىگردد تا زمانى كه انسان به آن عادت مىكند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه مىشود.
البته تمام صفات فضيله را مىتوان از اين راه به دست آورد؛ مثلاً علماى اخلاق دربارۀ افراد جبان و ترسو مىگويند: خود را در ميدانهاى ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد. پس از مدتى عادت مىكند و ملكۀ شجاعت در او پيدا مىشود.
جملۀ «قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است و در واقع امام عليه السلام آن را به عنوان درسى فراگير در مسير تحصيل فضايل تعليم داده است و اين همان چيزى است كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از طرق رفع نقايص روانى مىشمارند.
راه ديگر براى تحصيل اين صفت مهم اخلاقى، مطالعۀ حالات علما و پيشوايان بزرگ مخصوصاً رسول اكرم و ائمۀ معصومين عليهم السلام است كه آنها چقدر در برابر افراد جسور حليم و بردبار بودهاند.
در حديثى كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در كتب شيعه و اهل سنت نقل شده مىخوانيم كه روزى مرد عربى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و (بدون مقدمه) عباى پيغمبر صلى الله عليه و آله را گرفت و به گردن پيامبر صلى الله عليه و آله انداخت و به شدت كشيد به گونهاى كه اثر آن روى گردن مبارك حضرت آشكار شد. سپس گفت: اى محمد! از آن مال خدا كه نزد توست چيزى به من بده. پيامبر صلى الله عليه و آله نگاهى به او كرد و خنديد (اشاره به اينكه اگر مالى مىخواهى راه آن اين كار نيست) سپس دستور داد چيزى به او بخشيدند (و از خود هيچ عكسالعمل خشنى در برابر او ظاهر نساخت) و اين نشانه حلم فوقالعادۀ آن حضرت است. ١
در حديث ديگرى كه در مكارم الاخلاق آمده مىخوانيم كه گاهى كودكان را خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله مىآوردند تا براى آنها دعا كند و مبارك باشند و يا نامى براى آنها انتخاب كند. پيامبر صلى الله عليه و آله كودك را مىگرفت و در دامان خود براى احترام به خانوادهاش مىگذاشت و چه بسا كودك دامان پيامبر صلى الله عليه و آله را تَر مىكرد. بعضى از حاضران فرياد مىكشيدند، حضرت مىفرمود: آرام باشيد مانع وى نشويد، او را آزاد مىگذاشت تا بولش تمام شود. سپس به او دعا مىفرمود يا نامگذارى مىكرد. اين كار سبب خوشحالى خانوادۀ كودك مىشد و احساس مىكردند پيامبر صلى الله عليه و آله به هيچ وجه از ماجراى كودكشان ناراحت نشده است. هنگامى كه باز مىگشتند پيامبر صلى الله عليه و آله لباس و بدن خود را مىشست. ١
از جمله در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى آورده است ذيل بابى كه به عنوان «الحلم» عنوان كرده است مىخوانيم: امام صادق عليه السلام خدمتكارى داشت كه او را به دنبال كارى فرستاد ولى مدتى گذشت و نيامد. امام عليه السلام در جستجوى وى برآمد ديد در گوشهاى خوابيده است. امام عليه السلام بالاى سرش نشست و او را باد مىزد تا زمانى كه بيدار شد. در آن هنگام امام عليه السلام به او فرمود:
«يا فُلانَ وَ اللّهِ ما ذلِكَ لَكَ تَنامُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لَكَ اللَّيْلُ وَ لَنا مِنْكَ النَّهارُ ؛اى غلام! به خدا سوگند اين سزاوار تو نيست. هم شب را مىخوابى هم روز را. شب براى تو باشد و روز براى ما». ٢
مرحوم مفيد در كتاب مجالس خود از جابر نقل مىكند كه اميرمؤمنان عليه السلام شنيد مردى «قنبر» را دشنام مىدهد و «قنبر» مىخواهد به او پاسخ دهد. امام عليه السلام او را صدا زد فرمود:
«مَهْلاً يا قَنْبَر دَعِ الشّاتِمَةَ مُهاناً تَرْض الرَّحْمانَ وَ تَسْخَطُ الشَّيْطانَ وَ تُعاقِبُ عَدُوَّكَ ؛قنبر آرام باش. دشنامدهنده را رها كن كه سبب خشنودى خدا و خشم شيطان مىشود و اين مجازاتى است براى دشمن تو». سپس افزود:
«فَوَالَّذي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ ما أرْضَى الْمُؤْمِنُ رَبَّهُ بِمِثْل الْحِلْمِ وَ
لا أسْخَطَ الشَّيْطانَ بِمِثْلِ الصَّمْتِ وَ لا عُوقِبَ الْأحْمَقُ بِمِثْلِ السُّكُوتِ عَنْهُ ؛به خدايى كه دانه را در زمين مىشكافد و انسان را مىآفريند سوگند هرگز انسان با ايمانى پروردگارش را به چيزى مانند حلم و بردبارى خشنود نكرده است و شيطان را به مانند سكوت (در اينگونه موارد) خشمگين نساخته و احمق را همانند خاموشى در برابرش مجازات ننموده است». ١
اين سخن را با كلامى از شريف رضى در كتاب خصائص الائمة پايان مىدهيم او در آن كتاب كلام حكيمانۀ فوق را با اضافهاى روشنگر آورده و چنين نقل كرده است:
«أفْضَلُ رِداءٍ يُرْتَدى بِهِ الْحِلْمُ فَإنْ لَمْ تَكُنْ حَليماً ...؛ برترين لباس لباس حلم است و اگر حليم نيستى خود را مشابه حليمان كن
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
ﭘﺮﻭﺭﺵ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ
ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﯾﮏ ﮔﯿﺎﻩ ﭼﻨﺪﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺳﻮﺳﻦ (lily family ) ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ.ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻮﻣﯽ ﺍﻓﺮﯾﻘﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ.۲۵۰ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﺑﺮﮔﻬﺎﯼ ﮐﻠﻔﺖ ﺁﺑﺪﺍﺭ ﻭ ﮐﻮﺯﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩ ،ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﯿﺎﻩ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﺩﺳﯿﻤﺘﺮ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺍﺳﺖ.ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﻣﺮﺍﻗﺒﺘﻬﺎﯼ ﮔﯿﺎﻩ ﮐﺎﮐﺘﻮﺱ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ:
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺷﺪ،ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﮐﺎﻓﯽ ﻭ ﮐﻮﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ.
ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺧﺎﮎ:
ﮔﯿﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺧﺎﮐﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ. ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺧﺎﮎ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ،ﺧﺎﮐﯽ ﺷﻞ،ﺑﺎ ﺣﺎﺻﻠﺨﯿﺰﯼ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻭ ﺯﻫﮑﺸﯽ ﺑﺎﻻ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ.ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﻫﺮ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﺎﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭﺷﺖ،ﭘﺮﻟﯿﺖ، ﯾﺎ ﺳﻨﮕﺮﯾﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺍﻧﯿﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ.ﺍﺯ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺷﺖ ﺁﻟﻮﺋﻪ ﻭﺭﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﻨﯿﺪ.ﯾﮏ ﮔﻠﺪﺍﻥ ۱۵ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮﯼ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ.
آلوئه ورا
راههای تکثیر :
ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﺑﻪ ﺳﻪ ﺭﻭﺵ ﺗﻜﺜﻴﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
1- ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﭘﺎ ﺟﻮﺵ (ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻮﺗﻪ):
ﺣﺪﻭﺩﺍً ﻫﺮ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ 10 ﭘﺎﺟﻮﺵ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺭﻳﺸﻪﻫﺎ ﻭ ﻻﺑﻪﻻﻱ ﺑﺮﮒﻫﺎﻱ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﺑﻮﺗﻪﻫﺎ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﻲﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﺁﻥ ﺧﻴﻠﻲ ﻛﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
2- ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺑﺬﺭ:
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻴﺎﻩ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻧﺮ ﻋﻘﻴﻤﻲ ﻭ ﺩﮔﺮﻛﺸﺘﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﻔﺮﻕ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺩﺭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
3- ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ:
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺑﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﻱ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﻭ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﻚ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻲﺁﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﻳﻚ ﺑﺨﺶ ﻛﻮﭼﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﻱ ﺍﻧﺘﻬﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻜﺜﻴﺮ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺸﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲﺁﻳﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺯﺗﺮﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖﻫﺎﻱ ﺭﻭﺵ ﻛﺸﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﻜﺜﻴﺮ (ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ 50 ﺍﻟﻲ 200 ﺑﺮﺍﺑﺮ) ﻛﻨﺘﺮﻝ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﮔﻴﺎﻩ. ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺴﺎﻥ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺛﺒﺎﺕ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺧﻮﺍﺹ ﺁﻥ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲﻫﺎ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱﻫﺎ ﺑﺎﺯﺩﻫﻲ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﺎﻻ.
ﻛﺎﺷﺖ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ):
ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﮔﻴﺎﻩ ﻛﻢ ﺗﻮﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖﻫﺎﻱ ﺁﺑﻲ ﻭ ﺧﺎﻛﻲ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﺨﺖ ﺍﻗﻠﻴﻤﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺷﻮﺭﻱ، ﺁﻫﻜﻲ ﻭ ﺳﻨﮓﻻﺧﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺗﺤﻤﻠﻤﻲﻛﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺯﺩﻫﻲ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩ:
ﺧﺎﻙ ﺑﺎ ﻫﻮﻣﻮﺱ ﻛﻢ ﻭ ﺯﻫﻜﺸﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ، PH ﺍﺳﻴﺪﻱ، ﭼﻮﻥ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﺿﺨﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﺁﺏ ﻛﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺨﻠﻮﻁ 30 ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺎﺳﻪ ﺑﺎﺩﻱ 40 ﺩﺭﺻﺪ ﺧﺎﻙ ﺯﺭﺍﻋﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ 30 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﺩ ﻋﺎﻟﻲ (ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ 30 ﺩﺭﺻﺪ 25 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﺩ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﻛﺎﻣﻼً ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﻭ 5 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﻮﺩ ﻣﺮﻏﻲ ﺗﺨﻢﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ).
ﺗﻮﺟﻪ: ﺍﺯ ﻛﻮﺩ ﻣﺮﻏﻲ ﮔﻮﺷﺘﻲ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻫﻚ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﺸﻮﺩ. ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻫﻚ ﺩﺭ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺧﺎﻙ ﺑﺎﻋﺚ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻣﺌﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺟﺬﺏ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﭘﺲ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺁﺏ ﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﻫﻜﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﻛﻮﺩﻫﺎﻱ ﭘﺘﺎﺳﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻋﻤﻖ ﺷﺨﻢ 25 ﺍﻟﻲ 35 ﺳﺎﻧﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺨﻢ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺎﻙ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭﺟﻮﺩ ﭘﺸﺘﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﻗﺮﻕ ﺁﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱﻫﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﻔﺖ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﻨﻔﺲ ﺭﻳﺸﻪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺑﺎ ﺟﻮﺵﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻲ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﺨﺘﺺ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻣﺴﻴﺮﻱ ﻭ ﻧﻴﻤﻪ ﮔﺮﻣﺴﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻛﺎﺷﺖ (ﻫﻮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩ) ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﭘﺎﻳﻴﺰ ﻛﺸﺖ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﮔﻠﺨﺎﻧﻪﺍﻱ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﺼﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺖ 1 ﻫﻜﺘﺎﺭﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ )ﺣﺪﻭﺩﺍً ﺑﻪ 30 ﻫﺰﺍﺭ ﭘﺎﺟﻮﺵ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) 10 ﺍﻟﻲ 35 ﺩﺭﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻲﮔﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﺩﻣﺎﻱ 0 ﺍﻟﻲ 65 ﺩﺭﺟﻪ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺤﻤﻞ ﻛﻨﺪ. ﮔﺮﻣﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﻭ ﺳﺮﻣﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺭﺷﺪ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﻗﻬﻮﻩﺍﻱ ﻭ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻭ ﺩِﻓُﺮﻣﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻧﻮﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺟﻮﻱ ﺍﮔﺮ ﺻﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺤﻞ ﻛﺸﺖ ﻫﻢﺳﻄﺢ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﻫﻮﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺍﺷﺖ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ):
ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ:
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻛﺎﻣﻼً ﻛﻢ ﺗﻮﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻥ ﺭﺍﻧﺪﻛﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﻪ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﺋﻲ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﺟﺬﺏ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ )ﺧﻴﻠﻲ ﺣﺴﺎﺱ ﺍﺳﺖ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱﻫﺎ ﻛﺎﻣﻼً ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﭘﻮﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﭙﺸﻚﺁﺭﺍﺩﺁﻟﻮﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﺁﺏ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ ﺭﺍﻩ ﺗﺨﻠﻴ
ﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﮔﻴﺎﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺯﻣﺎﻥ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﻗﻠﻴﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ 7 ﺳﺎﻧﺖ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﻴﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﻜﻨﻴﻢ.، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺧﺸﻚ ﺑﻮﺩ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ.
ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺍﺯ ﮔﻴﺎﻩ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ:
ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻛﺎﺷﺖ ﺁﻟﻮﺋﻪﻭﺭﺍ ( ﺁﻟﻮﻭﺭﺍ ) ﺑﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺧﺎﻙ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﮔﻴﺎﻩ ﺷﺎﺩﺍﺑﻲ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﭘﺎﺟﻮﺵﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺰﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﻣﻤﻠﻮ ﺍﺯ ﮊﻝ ﻣﻌﺠﺰﻩﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﻫﺮ 20 ﺭﻭﺯ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﻮﺩﻫﺎﻱ ﺭﻳﺰ ﻣﻐﺬﻱ ﻃﺒﻖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﻛﻮﺩﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺩﻳﺪﻫﺎﻱ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺷﻮﺩ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮﮒﻫﺎ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﻭ ﺯﺭﺩ ﻭ ﻗﻬﻮﻩﺍﻱ ﺭﻧﮓ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﺷﺎﺩﺍﺑﻲ داشته باشیم.
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
فصل نهم: دعاهایی که در راه و منازل باید خواند
در حدیث صحیح از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: چون حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم در سفرها سراشیب میرفتند، «سبحان اللَّه» میگفتند و چون سر بالا میرفتند، «اللَّه اکبر» میگفتند.
در حدیث صحیح دیگر فرمود: چون در سفر باشی بگو: «اَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَسیری عِبَراً، وَصَمْتی تَفَکُّراً، وَکَلامی ذِکْراً».
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: هرکه به رودخانه پایین برود پس بگوید: «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ»، حق تعالی پر کند آن رودخانه را برای او از حسنات.
در حدیث دیگر فرمود: هرکه «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ» میگوید در بلندی از بلندی ها، آنچه در پیش روی او است تا منتهای زمین همه «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ» بگویند.
در حدیث معتبر دیگر منقول است: دو کس آمدند به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم، گفتند: ما میخواهیم برای تجارت به شام برویم، حرزی به ما تعلیم ده که در راه بخوانیم. فرمود: چون در منزلی فرود آیید و نماز خفتن بکنید، بعد از نماز پهلو را به رختخواب بگذارید و تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بخوانید، پس آیةالکرسی بخوانید، چون چنین کنید تا صبح محفوظ میمانید. چون ایشان روانه شدند جمعی از دزدان از عقب ایشان رفتند. چون فرود آمدند و نماز خفتن کردند و خوابیدند و تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام و آیةالکرسی را خواندند، پس دزدان غلام خود را فرستادند که ایشان را خبر بگیرد و چون به نزد ایشان آمد دو دیوار دید و از ایشان اثری نیافت. چون به دزدان خبر داد، ایشان آمدند و پرسیدند که شما دیشب در کجا به سر بردید؟ گفتند: در همین موضع. گفتند: ما آمدیم به تفحّص شما و به غیر از دو دیوار چیزی دیگر ندیدیم، شما قصه خود را به ما نقل کنید. ایشان گفتند: ما در وقت خوابیدن به تعلیم حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام و آیةالکرسی خواندیم. دزدان گفتند: بروید که دزدی بر شما دست نخواهد یافت.
در حدیث معتبر دیگر از آن حضرت منقول است: هرکه در سفری و منزلی فرود آید که از درندگان ترسد، این دعا را بخواند: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُو عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ مِنْ شَرِّ کُلِّ سَبُعٍ»، چون این دعا بخواند ایمن گردد از شرّ درندگان تا از آن منزل بار کند.
در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است: کسی که خواهد داخل شود به موضعی که خوفی داشته باشد، این آیه را بخواند: «رَبِّ اَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَاَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً» [اسراء / آیه ۸۰]. پس چون بیند آن شخص یا آن چیزی را که از او بیم دارد، «آیةالکرسی» بخواند.
در حدیث دیگر فرمود: هرگاه در سفری یا بیابانی باشی و از جنّیان یا غیر ایشان ترسی، دست راست خود را بر سر بگذار و به آواز بلند بگو: «اَفَغَیْرَ دینِ اللَّهِ تَبْغُونَ وَلَهُ اَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمواتِ وَالْاَرْضِ طَوْعاً وَکَرْهاً وَاِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» [آل عمران / آیه ۸۳].
در روایت دیگر منقول است: حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: یا علی! چون در منزلی فرود آیی، بگو: «اَللَّهُمَّ اَنْزِلْنی مُنْزَلاً مُبارَکاً وَاَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلینَ» [مؤمنون / آیه ۲۹]، تا آن که نیکی آن منزل، تو را روزی شود و شرّ آن از تو دفع شود.
در حدیث معتبر منقول است: حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: چون اراده داخل شدن شهری یا دهی داشته باشی، چون نظرت بر آن افتد، بگو: «اَللَّهُمَّ اِنِّی اَسْأَلُکَ خَیْرَها، وَاَعُوذُبِکَ مِنْ شَرِّها، اَللَّهُمَّ اَطْعِمْنی مِنْ جَناها، وَاَعِذْنا مِنْ وَباها، وَحَبِّبْنا اِلی اَهْلِها، وَحَبِّبْ صالِحی اَهْلِها اِلَیْنا».
در روایت دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقول است: چون بر شهری مشرف شوی، نظرت بر آن بیفتد بگو: «اَللَّهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَما اَظَلَّتْ، وَرَبَّ الْاَرَضِینَ السَّبْعِ وَما اَقَلَّتْ، وَرَبَّ الرِّیاحِ وَماذَرَتْ، وَرَبَّ الشَّیاطینِ وَما اَضَلَّتْ، اَسْأَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاَسْأَلُکَ مِنْ خَیْرِ هذِهِ الْقَرْیَةِ وَما فیها وَاَعُوذُبِکَ مِنْ شَرِّها وَشَرِّ ما فیها».
در حدیث دیگر از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: شیاطین در میان محملها و کجاوهها به در میآیند و شتران را رم میدهند، پس از برای دفع ایشان «آیةالکرسی» بخوانید.
از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: هرکه در سفری باشد و از دزدان یا درندگان ترسد، بر یال اسبش بنویسد: «لا تَخافُ دَرَکاً
وَلا تَخْشی [طه / آیه ۷۷].، تا ضرر آنها به اذن الهی از او برطرف شود.
راوی گفت که من به سفر حج رفتم و در میان بیابان، جمعی از عربان آمدند و قافله را زدند و من در میان ایشان بودم، این آیه را بر یال اسب نوشتم، پس به حقّ آن خداوندی که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم را به رسالت فرستاده است و امیر المؤمنین علیه السلام را به امامت مشرّف گردانیده است که حق تعالی ایشان را از من کور گردانید و از ایشان ضرری به من نرسید.
در روایت دیگر مروی است که چون حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به سفر میرفتند و شب میشد، این دعا میخواندند: «یا اَرْضُ رَبّی وَرَبُّکِ اللَّهُ وَاَعُوذُبِکِ مِنْ شَرِّکِ وَمِنْ شَرِّ ما فیکِ وَمِنْ سُوءِ ما خُلِقَ فیکِ وَسُوءِ ما یَدُبُّ عَلَیْکِ، وَاَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ اَسَدٍ وَاَسْوَدٍ وَمِنْ شَرِّ الْحَیَّةِ وَالْعَقْرَبِ وَمِنْ شَرِّ ساکِنِ الْبَلَدِ وَمِنْ والِدٍ وَما وَلَدَ، اَللَّهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَما اَظْلَلْنَ وَرَبَّ الْاَرَضِینَ السَّبْعِ وَما اَقْلَلْنَ وَرَبَّ الرّیاحِ و ما ذَرَیْنَ وَرَبَّ الشَّیاطِینَ وَما اَضْلَلْنَ، اَسْأَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاَسْأَلُکَ خَیْرَ هذِهِ اللّیْلَةِ وَخَیْرَ هذَا الْیَومِ وَخَیْرَ هذَا الشَّهْرِ وَخَیْرَ هذِهِ السَّنَةِ وَخَیْرَ هذَا الْبَلَدِ وَاَهْلِهِ وَخَیْر
هذِهِ الْقَرْیَةِ وَاَهْلِها وَخَیْرَ ما فیها، وَاَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّها وَشَرِّ ما فیها وَمِنْ شَرِّ کُلِّ دابَّةٍ رَبّی آخِذٌ بِناصِیَتِها، اِنَّ رَبّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ».
سید بن طاوس رحمه الله روایت کرده است که هرگاه کسی برتلی یا بلندی یا پلی بالا رود، بگوید: «اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اکْبَرُ وَالْحَمْدُ للَّهِ ِ رَبِّ الْعالَمینَ لَکَ الشَّرَفُ عَلی کُلِّ شَرَفٍ».
در ادعیه سفر منقول است: هر گاه در راه، از دشمنان و دزدان ترسد، این دعا بخواند: «یا آخِذاً بِنَواصی خَلْقِهِ وَالسّابِق بِها اِلی قُدْرَتِهِ وَالْمُنْفِذ فیها حُکْمهُ وَخالِقها وَجاعِلَ قَضائِهِ لَها غالِباً، اِنِّی مَکیدٌ وَلِقُوَّتِکَ عَلی مَنْ کادَنی تَعَرَّضْتُ، فَاِنْ حُلْتَ بَیْنی وَبَیْنَهُمْ ما اَرْجُو، وَاِنْ اَسْلَمْتَنی اِلَیْهِمْ غَیَّرُوا ما بی مِنْ نِعْمَتِکَ، یا خَیْرَ المُنْعِمینَ لا تَجْعَلْ اَحَداً مُغَیِّراً نِعْمَتَکَ الَّتِی اَنْعَمْتَ بِها عَلَیّ سِواکَ وَلا تُغَیِّرْها اَنْتَ رَبّی وَقَدْ تَرَی الَّذِی نَزَلَ بی، فَحُلْ بَیْنی وَبَیْنَ شَرِّهِمْ، بِحَقِّ ما بِهِ اسْتُجیبَ الدُّعاءُ یا اللَّهُ رَبَّ الْعالَمِینَ».
از برای دفع دشمنان، از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است: این دعا بخواند: «اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ أنْ اُضامَ فی سُلْطانِکَ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ اَنْ اَضِلَّ فی هُداکَ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ اَنْ اَفْتَقِرَ فی غِناکَ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ اَنْ اُضِیعَ فی سَلامَتِکَ، اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ اَنْ اُغْلَبَ وَالْاَمْرُ لَکَ».
از حضرت صادق علیه السلام منقول است: چون غولان بر شما بر خورند در راه، اذان نماز بگویید.
سید بن طاوس "علیه الرحمة" روایت کرده است که چون در منزل فرود آید، بگوید: «اللّهُمَّ اَنْزِلْنِی مُنْزَلاً مُبارَکاً وَاَنْتَ خَیْرُ المُنْزِلینَ» [مؤمنون /آیه ۲۹] پس دو رکعت نماز بگذارد به سوره حمد و هر سوره ای که خواهد بخواند از سورههای کوچک، پس بگوید: «اللّهُمَّ ارْزُقْنا خَیْرَ هذِهِ البُقْعَةِ، وَاَعِذْنا مِنْ شَرِّها، اللّهُمَّ اَطْعِمْنا مِنْ جَناها، وَاَعِذْنا مِنْ وَباها، وَحَبِّبْنا اِلی اَهْلِها، وَحَبِّبْ صالِحی اَهْلِها اِلَیْنا» پس بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلّاَ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، وَاَنَّ عَلِیّاً اَمیَرَ الْمُؤْمِنِینَ وَالاَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِمْ اَئِمَّةً اَتَولّاهُمْ وَاَتَبَرَّءُ مِنْ اَعْدائِهِم اللّهُمَّ اِنِّی اَسْألُکَ خَیْرَ هذِهِ الْبُقْعَةِ، وَاَعُوذُبِکَ مِنْ شَرِّها، اَللَّهُمَّ اجْعَلْ اَوَّلَ دُخُولِنا هذا صَلاحاً وَاَوْسَطَهُ فَلاحاً وَآخِرَهُ نَجاحاً».
و گفته است که هرگاه در منزل خود از جانوران زمین ترسی، این دعا را بخوان که از جمله دعاهای سفر است: «یا ذارِئَ مَنْ فِی الْاَرضِ کُلِّها لِعِلْمِکَ بِما یَکُونُ مِمّا ذَرَأْتَ، لَکَ السُّلطانُ عَلی کُلِّ مَنْ دُونَکَ، اِنِّی اَعُوذُ بِقُدْرَتِکَ عَلی کُلّ شَیْ ءٍ مِنَ الضُّر فِی بَدَنِی مِنْ سَبُعٍ اَوْهامَةٍ اَوْ عارِضٍ مِنْ سائِرِ الدَّوابّ یا خالِقَها بِفِطْریها اِدْرَأْها عَنّی، وَاحْجُزْها و لا تُسَلِّطْها عَلَیَّ، وَعافِنی مِن شَرِّها وَبَأسِها، بِاللَّهِ الْعَلِیِّ العَظِیمِ، احْفَظْن
ِی بِحِفْظِکَ وَاحْجُبْنِی بِسِتْرِکَ الوافِی فِی مَخاوِفِی یا رَحیمُ».
شیخ طبرسی رحمه الله ذکر کرده است که چون خواهی بار کنی، دو رکعت نماز بگذار و از خدا بطلب حفظ و حمایت الهی را و آن موضع و اهل آن موضع را وداع کن که هر موضع را اهلی از ملائکه هست، پس بگو: «اَلسّلامُ عَلی مَلائِکَةِ اللَّهِ الحافِظِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَعَلی عِبادِ اللَّهِ الصّالِحینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ».
#حلیة_المتقین#https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✍ نوشتار تربیتی "خانواده و زوجین" ✅ تحکیم خانواده 💠 قسمت ششم ✅روشهای تحکیم خانواده؛ 4⃣ پرهیز ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ نوشتار تربیتی "خانواده و زوجین"
✅ تحکیم خانواده
💠 قسمت هفتم
✅روشهای تحکیم خانواده؛
7⃣پرهیز از سوءتفاهم؛
▫️چند نکته در خصوص سوءتفاهم:
۱) عواملی که زمینه سوءبرداشت شریک زندگی را فراهم کند، مرتفع کنیم.
مانند رمز گذاشتن روی گوشی و نگفتن رمز آن به شریک زندگی
۲) کلام؛ بدانیم که چه میگوییم.
3) نگاه
8⃣صداقت در کلام ؛
🔸فطرت صداقت پاک است پس پذیرش آن بهتر محقق می شود.
صداقت وقتی محقق شود:
🌀تلاش میشود که خطا کاهش یابد و از بین رود پس خانواده مستحکم میشود.
🔹پنهان کاری به دوبخش تقسیم میشود:
🔻طرف مقابل ناراحت میشود، دعوا و قهر میکند.
🔻پنهان کاری موجب آسیب رساندن به تحکیم خانواده میشود.
#ادامه_دارد
#نوشتار_تربیتی۱۹
#خانواده_زوجین
#تحکیم_خانواده
#تقویت_خانواده
#خانواده
#زوجین
.
هوس آنلاین_۲۰۲۱_۰۸_۱۷_۱۴_۰۳_۵۶_۲۵۵.mp3
2.44M
⛔️🗯 عواقب دوستی های مجازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ با آرزوی توفیقات روز افزون برای استاد #ایزدی، کارشناس محترم
⛔️⛔️🚫🚫⛔️⛔️
#تعامل_صحیح_با_عروس
سلام استاد من زن داداشی دارم که حسابی از من که خواهر شوهرش هستم و مادر شوهر و.. برای خودش ذهنیت منفی درست کرده اینقدر که دیگه هیچ کار خوبی از طرف ما را نمیبینه و همه چیز را منفی برداشت میکنه و معتقده که خودش بخاطر ما خیلی تغییر کرده و ما هیچی کاری براش نکردیم هر چقدر هم مشاور میره یا کسی برای حل مشکل میره حاضر نیست حرف کسی را بپذیره و انگار حرف های ما را نمیشنود. من احساس میکنم دیگه بخاطر ذهنیتش نمیشه باهش رفت و آمد کرد و اصلش آرامش زندگی برادرم دچار مشکل میشه به نظرتون من باید چکار کنم
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده
302.mp3
3.45M
#تعامل_صحیح_با_عروس
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: قسمت هفتاد و دو: به میان حرفش پریدم. کمی عصبی بودم ( لابد به این شرط که به درخواست شما وار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا