.......:
فصل پنجم در بعضى از آ داب حیعلات است
و چون سالک الى اللَّه با تکبیرات اعلان عظمت حق تعالى را از توصیف نمـود و بـا شـهادت بـه
الوهیت قصر توصیف و تحمید بلکه هر تأثیر را در حق نمـود و خـود را از لیاقـت قیـام بـه امـر
انداخت و با شهادت به رسالت و ولایت اختیار رفیق و مصاحب کرد و تمـسک بـه مقـ ام قـدس
خلافت و ولایت پیدا نمود - کما قیل : ( الرّفیقُ ثُم الطَّریق 215 (- پـس از آن، بایـد بـه صـراحت
لهجه قواى ملکیه و ملکوتیه را مهیا نماید براى نماز و اعلان حضور را به آنها بدهد بقولـه : حـى
على الصلاة . و تکرار آن براى تنبیه کامل و ایقاظ تام است؛ یا یک ى به قواى مملکت داخل است،
و دیگر به قواى مملکت خارج است؛ چه که آنها نیز در این سفر با انسان سالکند، چنانچه اشاره
به آن گردید و بیاید .
و در این مقام ادب سالک آن است که قلب و قواى خود را تفهیم کند و به باطن قلـب بفهمانـد
قرب حضور را تا خود را مهیا کند براى آ ن، و آداب صوریه و معنویه را کاملًا مراقبت نماید. پـس
از آن، سرّ صلاة و نتیجه آن را اجمالًا اعلان کند بقوله : حى على الفَلاح و حى على خَیرِ العمل تا
فطرت را بیدار نماید؛ زیرا که فلاح و رستگارى سعادت مطلقه است، و فطرت همه بـشر عاشـق
سعادت مطلقه است، زیرا که فطرت کمال طلب و راحت طلب است و حقیقـت سـعادت کمـال
مطلق و راحت مطلق است . و آن در نماز که خیر الاعمال اسـت قلبـاً و قالبـاً و ظهـوراً و بطونـاً
حاصل آید، زیرا که صلاة به حسب صورت و ظاهر، ذکر کبیر و جامع است و ثناى به اسم اعظم
است که مستجمع جمیعِ شئون ال هیه است، و از این جهت اذان و اقامه مفتتح اسـت بـه اللَّـه و
مختتم است به آن؛ و اللَّه اکبر در جمیع حالات و انتقالات نماز تکرار شـود و توحیـدات ثلاثـه،
که قرة العین اولیاء است، در نماز حاصل شود؛ و صورت فناء مطلق و رجوع تـام در آن آمیختـه
است. و به حسب باطن و حقیقت ، معراج قرب حق است و حقیقـت وصـول بـه جمـال جمیـل
مطلق است و فناى در آن ذات مقدس است، که فطرت بر آن عاشـق اسـت؛ و طمأنینـه تامه و
راحت مطلقه و سعادت عقلیه تامه به آن حاصل آید- ( الا بِذکْرِ اللَّه تَطْمئنُّ الْقُلُوب 216 .(
پس، کمال مطلق، که وصول بفناء اللَّ ه و اتصال به بحر غیر متناهى وجوبى است و شهود جمـال
ازل و استغراق در دریاى نور مطلق است، در نماز حاصل شود؛ و راحتى مطلق و استراحت تام و
طمأنینه کامله نیز در آن پیدا شود؛ و دو رکن سعادت حاصل آید . پس، نماز فلاح مطلق اسـت،
و آن خیر الاعمال است . و سالک باید این لطیفه الهیه را با تکرار و تذکّر تام به قلـب بفهمانـد و
فطرت را بیدار کند؛ و پس از ورود به قلب، فطرت از جهت کمال و سعادت طلبى به آن اهمیـت
دهد و از آن محافظت و مراقبت نماید. و در تکرار آنها نیز همان نکته است که گفته شد .
و چون سالک بدین مقام رسید، اعلان حضو ر دهد فقَد قامت الصلوة . پس، باید خود را در حضور
مالک الملوك عوالم وجود و سلطان السلاطین و عظیم مطلق ببیند؛ و به قلـب خـود خطرهـاى
حضور را که همه اش به قصور و تقصیر امکانى رجـوع کنـد، بفهمانـد، و بـا کمـال شـرمندگى و
خجلت از عدم قیام به امر و قدم خوف و رجا وار د شود؛ و وفود به کریم کند و خود را داراى زاد
و راحله نبیند و قلب خود را از سلامت تهى بیند و عمل خویش را از حسنات نداند و به پشیزى
نشمرد. و اگر این حال در قلبش مستحکم شد، امید است که مورد عنایـت گـردد : امـنْ یجیـب
الْمضْطَرَّ اذا دعاه ویکْشالسوء. ( وصلٌ و تَتْمیم
محمد بن یعقوب، باسناده عن ابى عبد اللَّه علیه السلام، قال : اذا اذَّنْـت و اقَمـت ،صـلّى خَلْفَـک
صفّانِ منَ الْملائکۀِ؛ و اذا اقَمت ،صلّى خَلْفَک صف منَ الْملائکۀِ (218 .(و احادیث به این مضمون
زیاد است. و در بعض ( اخبار است که حد صف بین مشرق و مغرب است 219 .(
و در ثواب الاعمال است که حضرت صادق فرمود : کسى که نماز کند با اذان و اقامه، دو صـف از
ملائکه پشت سرش نماز کند؛ و کسى که نماز کند با اقامه بدون اذان، پشت سرش یک صـف از
ملائکه نماز کند . راوى سؤال مى کند که مقدار هر صفى چقدر است . فرمود: اقلش ما بین مشرق
و مغرب است، و اکثرش ما بین آسمان و زمین است . و در بعضى روایات است که اگر اقامـه بـه
غیر اذان گفت، از طرف راست او یک ملک و از طرف چپش یک ملک بایستد (220 (- الى غیـر
ذلک من الاخبار . و اختلاف اخبار شاید به واسطه اختلاق معـا رف و خلـوص نمـازگزاران باشـد؛
چنانچه از بعضى روایات باب استفاده شود؛ مثل روایتى که وارد شـده راجـع بـه نمـاز بـا اذان و
اقامه در بیابان یا ارض قفراء(221 .(
بالجمله، چون سالک خود را پیشواى ملائکۀ اللَّه دیـد و قلـب خـود را پیـشواى قـواى ملکیـه و
ملکوتیه دید و به اذان و اقامه مجتمع کرد قواى ملکیه و ملکوتیه خود را و بر او اجتماع نمودند
ملائکۀ اللَّه، قلب را که اف
ضل قواى ظاهر و باطن است و شفیع قواى دیگر است امـام بایـد قـرار
دهد. و چون قلب ضامن قرائت مأمومین است و وزر دیگران به عهده او است، باید محافظه تامه
و مراقبه جمیله از آن کند که حفظ حضرت و حضور نماید و به ادب مقام مقدس قیـام کنـد، و
این اجتماع مقدس را غنیمت شمارد، و توجه ملائکۀ اللَّه و تأیید آنها را بزرگ داند و از نعم ولى
نعمت حقیقى شناسد و عجز و قصور خود را از شکر این نعم بزرگ تقدیم مقـام مقـدس نمایـد .
انّه ولى النِّعم .
باب دوم در قیام است و در آن دو فصل است
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
26.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ تفکر درست در فضای مجازی
🎙 مدرس : سید علیرضا آلداود
آیا در فضای داخلی میتوانیم بدون دغدغه هر گونه تولیدات و محتوایی را
ببینیم؟؟
پاسخ به شبهات و شایعات
#سواد رسانه ای
کوروش کبیر خطاب به مالک اشتر از یاران و کارگزاران امام علی ع!
سلطنت طلبان نابخرد سفارش امام علی(ع) به مالک اشتر کارگزارش را به نام کوروش کبیر جعل کرده اند. ولیکن جاعلان فراموش کرده اند کلمه « ای مالک» را حذف کنند! 😇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلمی که می بینید مسعود رجوی است که قبل از عملیات فروغ جاویدان در #کربلا، منافقانه دست به اقدامی تبلیغاتی می زند و ندای هل من ناصر ینصرنی سر می دهد تا هوادارانش را برای حمله به ایران به اوج احساسات برساند و اینگونه از کیش شخصیت خود بهره سیاسی ببرد .
#منافق_را_بشناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سه هدف #امام_سجاد علیهالسلام در دوران امامت🎙حجت الاسلام عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در رسانههای باکو چه میگذرد؟
🔺کارشناس باکویی: نسل الهام علیف به امام رضا میرسد! الهام علیف و همسرش مهربان علیف از اهل بیت هستند!
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#صوت 🔹 چند دقیقه با #حکومت اسلامی ⬅️ قسمت هفدهم... استاد #رحیم_پور ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌💠 غارت جهانی اروپائیان
▫️▪️شاهکار تمدن غرب ۱
🖋 محمدرضا مرادی؛ مدیر کانال جنایات غرب
🔻آنچه امروز تحت عنوان تمدن غرب بهمثابه عالیترین دستاورد بشری خودنمایی میکند، محصول غارت گستردهای است که سالیان متمادی بر کل جهان سایه انداخته است و کمتر سرزمینی را میتوان یافت که از این گسترشگرایی در امان مانده باشد. اکنون که در آستانه «سالروز حقوق بشر آمریکایی» قرار داریم، بر آن هستیم در چند شماره به شاهکار تمدن غرب که چیزی جز جنگ، خونریزی و چپاول سرمایه مادی و معنوی جهان نبوده است، بپردازیم...
📰 متن کامل یادداشت را در ص ۱۰ روزنامه #همشهری (سهشنبه ۷ تیر ۱۴۰۱) مطالعه کنید :
🌐 https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/164628/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کجای قرآن اومده #حجاب؟...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اشک های بانوی کم حجاب در موکب های حجاب دختران انقلاب
🙏انتشار دهید و برسانید به دست همه تا ببینند که بانوان کم #حجاب چه دلهای آماده ای دارند و نیاز به تلنگر و دست گیری من و شما.....و برای این دست گیری چه واسطه ای بهتر از #امام_حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انحطاط غرب🤔 زنی که 3 مرد را به برنامه ای به نام (Maury) آورده است تا با تست (DNA) پدر فرزندش را پیدا کند ولی بعد از تست معلوم می شود هیچکدام پدر بچه او نبودند.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بنابراين پوشش ظاهرى شرط لازم است، ولى شرط كافى نيست و جاى عفت درونى را نمى گيرد؛ همان گونه كه عفت با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فصل اول: حجاب در اماكن مقدس
اشاره
در تمام اديان الهى به وجوب حجاب بانوان تأكيد شده است. رعايت حجاب در برابر نامحرم، گرچه هميشه و در همه جا بر زنان لازم است، ولى در برخى مكانها مانند اماكن مذهبى-زيارتى ضرورت بيشترى دارد؛ زيرا اين اماكن مقدس اند و بايد حرمت آن بيش از مكان هاى ديگر حفظ شود تا زائران بتوانند آزادانه عبادت، و با خدا خلوت كنند.
برخى اعمال مستحب و عبادى در حج و عمره به اين دليل كه ممكن است حجاب زن را خدشه دار و توجه نامحرمان را به او جلب كند، بر زنان حرام شده است. امام صادق (عليه السلام)، در اين باره مى فرمايد:
لَيْسَ عَلَى النّساءِ جَهرٌ بِالتَّلبيةِ وَلَا اسْتِلامُ الحَجَرِ وَلا دُخُولُ الْبَيْتِ وَلا سَعىٌ بَيْنَ الصَّفا والمَرْوَةِ يَعني الهَرْوَلَة. [۱]
بر زنان جايز نيست صداى خود را به گفتن لبيك بلند و
حجرالأسود را استلام [۱] كنند و داخل خانه كعبه شوند و در سعى بين صفا و مروه هروله (دويدن) كنند.
بى ترديد، اگر زنان بخواهند حجرالأسود را لمس كنند يا وارد خانه كعبه شوند، با ازدحام شديد مردان روبه رو مى شوند كه در اين صورت، نه تنها اين دو عمل براى آنها ثوابى ندارد، بلكه حجابشان نيز خدشه دار مى شود. همچنين اگر بخواهند دو عمل مستحب اول را انجام دهند، يعنى هروله كنند يا با صداى بلند لبيك بگويند، ممكن است توجه مردان نامحرم را به خود جلب كنند، از اين روايت مى توان نتيجه گرفت كه برخى اعمال عبادى را بايد براى حفظ حجاب، كنار گذاشت.
----------
[۱]: الكافي، كليني، ج۴، ص۴٠.
[۱]: لمس كردن و بوسيدن.
امام صادق (عليه السلام) در حديثى ديگر به اين مطلب اشاره كرده و فرموده است:
لَيْسَ عَلَى النّساءِ اِستِلامٌ وَ لا يُزاحِمْنَ الرِّجال. [۲]
بر زنان لازم نيست استلام [حجرالأسود] كنند [و از اين راه] مزاحم مردان شوند.
بنابراين زنان بايد هر عملى را كه سبب شكسته شدن حريم آنان مى شود، ترك كنند؛ هرچند عبادت باشد؛ زيرا حفظ حجاب براى زن مهم تر است.
ازاين رو، انجام مستحباتى مانند رفتن به مسجد و تشييع جنازه نيز اگر
باحجاب منافات پيدا كند و زنان را در ديد نامحرم قرار دهد، از عهده آنان برداشته مى شود. پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) در اين باره مى فرمايد: «
خَيْرُ مَساجِدِ النِّساءِ قَعْرُ بُيوتِهِنَّ» [۱] ؛ «بهترين مسجد [و محل عبادت] براى زنان، كنج خانه هايشان است».
از امام صادق (عليه السلام) نيز نقل شده است:
لَيْسَ يَنْبَغي لِلْمَرْأةِ الشّابَّةِ اَنْ تَخْرُجَ اِلَى الْجِنازَةِ تُصَلّى عَلَيْها، اِلّا اَنْ تكُونَ امْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِى السِّنِّ. [۲]
بر زن جوان سزاوار نيست به تشييع جنازه رود و بر آن نماز گزارد، مگر آنكه زنى مسن و پير باشد.
از جمله مواردى كه بايد به آن اشاره كرد، پوشش سفيدى است كه ميان بانوان زائر ايرانى در مكه و مدينه مرسوم شده است. اگر اين نوع پوشش، سبب جلب توجه نامحرم شود، بايد از آن دورى كرد؛ هرچند پوشيدن لباس سفيد در حالت عادى براى انسان مستحب است.
----------
[۲]: بحارالانوار، مجلسي، ج٩۶، ص٢١١
[۱]: من لايحضره الفقيه، شيخ صدوق، ج١، ص٣٧۴.
[۲]: التهذيب، شيخ طوسي، ج٣، ص٣٣٣.
#راهکار تقویت فرهنگ حجاب
https://eitaa.com/zandahlm1357
ج 30 هنر زن بودن11-5-94.mp3
28.88M
✅ *سلسله لوازم جلسات _ هنر زن بودن _ جلسه سی ام*
🎙 مدرس: استاد محمد جعفر غفرانی
.......:
۶۷-قناعت از دیدگاه سلمان فارسی
روزی سلمان، اباذر را به مهمانی دعوت کرد و اباذر نیز دعوت
سلمان را قبول نمود و به خانه وی رفت. هنگام صرف غذا سلمان چند
تکه نان خشک را از کیسه بیرون آورد و آنها را تر کرد و جلوی اباذر
گذاشت. هر دو با هم مشغول میل غذا شدند. اباذر گفت:
- اگر این نان نمکی نیز داشت خوب بود. سلمان برخاست و از منزل
بیرون آمد و ظرف آب خود را در مقابل مقداری نمک گرو گذاشت و
برای اباذر نمک آورد. اباذر نمک را بر نان میپاشید و هنگام خوردن
میگفت: شکر و سپاس خدای را که چنین صفت قناعت را به ما عنایت
فرموده است.
سلمان گفت: اگر قناعت داشتیم، ظرف آبم به گرو نمی رفت. [۱]
----------
[۱]: بحار: ج ۲۲، ص ۳۲۱.
جلد ۲
📚داستانهای بحار الانوار
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مادّۀ تاریخ وفات مرحوم آقای اشرف الواعظین شیرازی طاب ثراه چرا از خامه بوی عود و مشک عنبرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
جلسۀ دوم لیله شنبه ۲۴ رجب ۱۳۴۵
اشاره
«بعد از مغرب آقایان ورود نمودند همان اشخاص دیشب بعلاوه چند نفری از» «محترمین که بعدا معلوم شد از تجار و ملاّکین بودند پس از تعارفات و صرف چای» «آقای حافظ افتتاح کلام نمودند».
حافظ- قبله صاحب راستی بدون تملّق از مجلس دیشب خاطرات شیرینی با خود بردیم از خدمت شما که مرخص شدیم در تمام راه با همراهان صحبت شما در بین بود واقعا جاذبۀ شما بقدری قوی است که همۀ ما را مجذوب صورت و سیرت خود قرار دادید کمتر اتفاق میافتد در اشخاص که واجد حسن صورت و سیرت توأما باشند اشهد انک ابن رسول الله حقا مخصوصا امروز صبح که بکتابخانه رفتم چند جلدی از کتب انساب و تاریخ مخصوصا هزار مزار و آثار عجم را در انساب سادات جلیل
القدر مطالعه و در اطراف فرمایشات دیشب شما دقت نمودم واقعا حظّ کردم و لذّت بردم و حقیقة غبطه خوردم باین نسب شریف و مدتی در فکر بودم در پایان افکار خود خیلی متأثر و متألم گردیدم که شخص شریف صحیح النّسبی مانند جنابعالی با این حسن صورت و سیرت چرا بایستی تحت تأثیر عادات سخیفۀ گذشتگان قرار گرفته و از طریقه ثابتۀ اجداد بزرگوارتان منحرف و رویّۀ سیاسی ایرانیان مجوس را بپذیرید.
داعی- اوّلا از حسن ظنّ و نظر لطف جنابعالی ممنون و متشکرم و بدون شکسته نفسی واقعا-آن ذرّه که در حساب ناید-من هستم ثانیا چند جمله مخلوط بهم و مبهم فرمودید که دعاگو نفهمیدم هدف و مقصدتان چیست متمنی است جملات را تفکیکا بیان فرمائید تا اصل حقیقت آشکار شود.
عادات سخیفه گذشتگان کدام است طریقۀ ثابتۀ اجداد بزرگوارم که داعی از آن روی گردان شدهام چه چیز است و رویه سیاسی ایرانیان را که پیروی نمودهام چیست؟
حافظ- مرادم از عادات سخیفۀ گذشتگان تأسیسات و عقاید و بدعتهائی است که بدست بیگانگان یهود داخل در دین حنیف اسلام شده.
داعی- ممکن است لطفا توضیح بیشتری بدهید که معلوم شود آن بدعتها کدام است که دعاگو پیروی نموده ام.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357