Part02_خداحافظ سالار.mp3
17.53M
📗کتاب صوتی
#خداحافظ_سالار
قسمت 2⃣
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچه محل امام رضا: اِسکان بنی اسرائیل در زمین چون فرعون خبر هلاکت خود را شنید اراده نموده که « أَن ی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
رزق معلوم مقسوم برای هر موجود
قوله علیه السلام: وَ جَعَلَ لِکُلِّ رُوحٍ مِنْهُمْ قُوتاً مَعْلُوماً مَقْسُوماً مِنْ رِزْقِهِ، لاَ یَنْقُصُ مَنْ زَادَهُ نَاقِصٌ، وَ لاَ یَزِیدُ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ زَائِدٌ.
یعنی: و قرار داده است از برای هر ذی روحی از انواع ذی حیاة چون مطلق حیوانات، حتی در طرف نقصان چون خراطین - و در طرف کمال - چون انسان که نوع الانواع و فصل الفصول است - «رزقی»، أی کلّ ما ینتفع به الإنسان، و یعیش به الحیوان معلوم در علم عنائی و مقسوم در تقدیر خود، به طوری که « لاینقص من زاده ناقص »، یعنی: کم نمی نماید رزق آن را که خدا زیاد نموده ناقص کننده،
« و لایزید من نقص منهم زائد »، و زیاد نمی نماید رزق کسی را که ناقص و کم قرار داده زیاد نمایند. کما قال علی علیه السلام: «الرزق مقسوم، و الحریص محروم » [۱] .
بالجمله: اگر چه خداوند تعالی نوع انسان را مدنی بالطبع ایجاد نموده و هر یک را در حرکات و تصرّفات مصدر امری و آلتِ کاری در معاونت هم به واسطه تهیه و تکمیل ما یحتاج یکدیگر قرار داده، که عموم در تلاش و حرکت و تهیه رزق و معایش کار یکدیگر را نموده، تا امر تمام به انجام رسد.
ولی باید دانست که تلاش و حرص زیاد در کسب رزق و تحصیل معاش موجب زیادتی رزق نشود، و همان طور که کثرت حرص در کسب مذموم است نیز به کلی وجود خود را مهمل و معطل واداشتن از کسب و اهتمام به امور دنیوی و انجام امر معاش مذموم است. کما قال فی القدسی: « لایرزق عبادی إلاّ بکدّ الیمین و عرق الجبین، إلاّ طالب العلم » [۲] .
----------
[۱]: ۱ - غررالحکم، ص ۳۹۶.
[۲]: ۲ - بسنجید: تفسیر النسفی، ج ۲، ص ۷.
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچه محل امام رضا: فراموشی خطای دیگران زمانی که یعقوب به یوسف رسید، به او گفت: اخبار حوادث را بازگو.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
دنیای جاودان
حکیمی گوید: چیزی ارزنده تر از زندگی نیست و زیانی برتر وجود ندارد که آن چیز گرانبها
را در غیر زندگی جاودانی خرج کنی.
عمرو بن عبید و منصور دوانیقی
در کتاب وفیات الاعیان آمده است: عمرو بن عبید روزی بر منصور وارد شد، او پیش از خلافت از دوستان وی بود و لذا منصور او را نزد خود نشاند و اکرام کرد و به او گفت: مرا موعظه کن. عمرو مواعظی چند مطرح کرد از جمله: این خلافت که اکنون در دست توست، اگر در دست دیگری میماند به تو نمی رسید، پس بترس از شبی که پس از آن شبی نباشد.
وقتی عمرو بن عبید خواست برخیزد منصور به او گفت: دستور دادهام ده هزار درهم به تو بدهند. ابن عبید گفت: نیازی به آن ندارم. منصور گفت: به خدا باید بگیری. ابن عبید گفت: به خدا نمی گیرم.
مهدی پسر منصور حاضر بود. گفت: امیرالمؤمنین سوگند یاد میکند و تو هم سوگند یاد میکنی! عمرو به منصور رو کرد و گفت: این جوان کیست؟ منصور گفت: مهدی است پسرم که ولی عهد من است. عمرو گفت: لباس نیکان تن او کرده ای و بنامی که شایسته اش نیست نامیده ای و کاری به او سپرده ای که بیشترین نفعی که از آن به او میرسد این است به غیر آن مشغول باشد. سپس عمرو به مهدی روی کرد و گفت: ای برادر زاده! اگر عموی تو سوگند پدرت را بشکند، پدرت برای دادن کفاره از عموی تو قوی تر است. منصور به او گفت: نیازی داری؟ گفت: آری، دنبال من نفرستی برای اینکه به نزد تو آیم، تا اگر خواستم
خودم بیایم.
منصور گفت: در این صورت نمی آیی، ابن عبید گفت: حاجت من همین بود. او رفت و منصور در حیرت او بود و گفت: همه ی شما آهسته میروید به دنبال صید الا عمروبن عبید.
وی در سال ۱۴۴ هجری زمانی که از مکه باز میگشت، در محلی به نام مران، از دنیا رفت.
منصور در رثای او سرود.
درود بر تو ای قبری که در مران قرار گرفته ای، قبری که مؤمنی حقیقی را در بر گرفته و یکتایی خدا را تصدیق و با قرآن بود. اگر این زمانه انسان شایسته را باقی میگذارد، ابوعثمان عمرو بن عبید را برای ما میگذاشت.
صلی اللّٰه علیک من متوسد
قبراً مررت به علی مران
قبراً تضمن مؤمناً متحققاً
صدیق (صدق) الاله و دان بالفرقان
لو ان هذا الدهر ابقی صالحاً
ابقی لنا عمرواً اباعثمان
ابن خلکان گوید نشنیدهام خلیفه ای جز منصور که در رثای کسی شعر بسراید.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.063.mp3
2.04M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.064.mp3
3.19M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.065.mp3
2.4M
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نکته خیلی مهم و آخر 👌👌درست است که آیات و روایات از گناهان نهی کردند مثلا و لا یغتب(غیبت نکنید) ...و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️شبهه نوزدهم
منظور از رب المشرقین و رب المغربین و رب المشارق و المغارب در قرآن چیست👇👇
در آیات قرآن مجید، گاهى «مشرق» و «مغرب»، به صورت «مفرد» آمده، مانند آیه 115 «بقره»: «وَ لِلّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ»؛ (مشرق و مغرب از آن خدا است) و گاه، به صورت «تثنیه»، مانند آیه 17 سوره «رحمن»: «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ»: (پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب) و گاه به صورت «جمع» مانند آیه 40 سوره «معارج»: «فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنّا لَقادِرُونَ»؛ (سوگند به پروردگار مشرق ها و مغرب ها که ما قادریم). آیا اینها با هم تناقض ندارند❓❓
جواب اول👇👇
👌✅یکی از آیات علمی و اعجاز علمی قرآن همین آیه است که بعد از ۱۴۰۰ سال باید با سختی بیان و تفسیرش بکنیم.
👌💯👈رب المغرب و رب المشارق یعنی همین الان که اینجا طلوع آفتاب است جای دیگر غروب آفتاب است و جایی که غروب آفتاب است کمی آنطرف تر طلوع آفتاب است یعنی در کره زمین بخاطر کروی و بیضی بودنش در آن واحد چند طلوع آفتاب است و چند غروب آفتاب دارد پس در نگاه درون زمینی هر منطقه ای طلوع مشخص و غروب مشخصی دارد ولی از زمین که فاصله بگیریم میبینم چندین مغرب و چندین مشرق داریم لذا یک جا شب است و جای دیگر روز است
جواب دوم👇👇
🌺 هر منطقه خودش هم چند طلوع آفتاب دارد چند غروب آفتاب دارد.
✅👌توضیح این که: خورشید هر روز از نقطه تازه اى طلوع و در نقطه تازه اى غروب مى کند، بنابراین به تعداد روزهاى سال مشرق و مغرب داریم و از سوى دیگر در میان این همه مشرق و مغرب، دو مشرق و دو مغرب در میان آنها ممتاز است: یکى در آغاز تابستان، یعنى حداکثر اوج خورشید در مدارِ شمالى، و یکى در آغاز زمستان، یعنى حداقلِ پائین آمدن خورشید در مدارِ جنوبى است، (که از یکى تعبیر به «مدار رأس السرطان» و از دیگرى تعبیر به «مدار رأس الجدى» مى کنند) و چون این دو کاملاً مشخص است، روى آن مخصوصاً تکیه شده است.
#قرآن_شناسی
نکته اول
امام علی علیه السلام میفرمایند:👇👇
👌👌امّا این سخن خداوند: «پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب» چون مشرق زمستان، جدا و مشرق تابستان، جداست. آیا این را از دور و نزدیک شدن خورشید نمى فهمید؟
امّا این سخن خداوند: «پروردگار مشرقها و مغربها»، چون خورشید، سیصد و شصت برج دارد که خورشید هر روز، از یک برج طلوع مى کند و در برج دیگرى غروب مى کند، و دیگر به آن بر نمى گردد، مگر در آینده در همان روز».
« … هذَا المَشرِقُ وهذَا المَغرِبُ، وأمّا قَولُهُ: رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ فَإِنَّ مَشرِقَ الشِّتاءِ عَلى حِدَهٍ، ومَشرِقَ الصَّیفِ عَلى حِدَهٍ، أما تَعرِفُ ذلِکَ مِن قُربِ الشَّمسِ وبُعدِها. وأمّا قَولُهُ: رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَإِنَّ لَها ثَلاثَمِئَهٍ وسِتّینَ بُرجاً تَطلُعُ کُلُّ یَومٍ مِن بُرجٍ وتَغیبُ فی آخَرَ، ولا تَعودُ إلَیهِ إلّا مِن قابِلٍ فی ذلِکَ الیَومِ …. »
الاحتجاج ، ج ۱ ص ۲۵۹ _ بحار الانوار ج ۱۰ ص ۱۲۲
نکته دوم
💯👌✅مقصود از مشرقین، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امیر المؤمنین (علیه السلام) میباشد و مراد از مغربین امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) باشند.
این مطلب بیان باطن یا تأویل آیه است که در طلوع اسلام، پیامبر(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) بودند و امام حسن و امام حسین(علیه السلام) در دورهی غروب اسلام اصیل از صحنه جامعه بودند که شهید شدند.
نکته سوم
شاید علت اینکه این تعابیر را خداوند بکار برده این باشد که پروردگار همه ی این مشارق و مغارب من هستم خیال نکنید چندین خداست که هر کدام مغرب و مشرقی دارند
#قرآن_شناسی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۸. سورههايي که نامشان سه حرفي است، کدامند؟ سورههايي که نامشان سه حرفي است؛ عبارتند از: سورههاي ه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۱۱. نام چند سوره از قرآن پنج حرفي است؟
نام ۳۲ سوره در قرآن پنج حرفي است.
۱۲. سورههايي که نامشان پنج حرفي است، کدامند؟
سورههايي که نامشان پنج حرفي است ؛ عبارتند از: سورهاي فاتحه، مائده، انعام، اعراف، انفال، فرقان، شعراء، لقمان، احزاب، صافات، فصلت، جاثيه، احقاف، حجرات، واقعه، تغابن، تحريم، حاقه، معارج، مزمل، قيامه، انسان، تکوير، غاشيه، بينه، قارعه، تکاثر، ماعون، اخلاص.
۱۳. سورههايي که نامشان شش حرفي است، کدامند؟
سورههايي که نامشان شش حرفي است؛ عبارتند از: سورههاي انبياء، مؤمنون، عنکبوت، ذاريات، مجادله، ممتحنه، مدثر، مرسلات، نازعات، انفطار، انشقاق، عاديات، کافرون.
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتی_آفرینش 🐸قورباغه درختی چشم قرمز که دارای یک مکانیسم دفاعی زیبا و جالب میباشد که بوسیله آن چشمهایش را میپوشاندند تا همرنگ برگها و محیط اطرافش شود. این غشای خیره کننده که بر روی چشمهایش میکشد، غشای نکاتی نام دارد.
♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
(طه - 50)
#موسی (ع) گفت:
«پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!»
(طه - 50
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشه ها می توانند 2 تا 3 برابر وزن خود خون بنوشند.
دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین راه هایی است که پشه ها طعمه خود را پیدا می کنند.
آنها از اندام خاصی به نام کف فک بالا برای ردیابی بوی CO2 منتشر شده از نفس ما استفاده می کنند.
♻️امروزه با عکسبرداری از #پشه مشخص گردیده که#برپشت_این_حشره_کوچک، #حشراتی_قرمزرنگ و بسیار کوچکی به نام mite زندگی می کنند که از خون بدن پشه تغذیه می کنند و مشاهده ی آنها با چشم غیرمسلح به دلیل حجم کوچکشان بسیار مشکل است.
شاید اکنون بتوانیم دقت کلام خداوند بلند مرتبه
درقرآن کریم را به درستی درک کنیم که می فرماید:
(بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا)…خداوند در این ایه
«إنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا…»( بقره - آیه ۲۶ )
‼️خدا از اینکه به پشه یا آنچه که بربالای اوست مثل زند شرمی ندارد؛…
منبع: اعجاز علمی قرآن
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: طفره رفتن از حقايق هم اندازه اى دارد! سؤال: به عقيده شما چرا آنها از مطالب اساسى طفره مى ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه محل امام رضا:
از همه جالبتر اين كه همين داستان مرحوم جدّ بزرگوار را در ۱۶ شماره قبل نقل كرده و صريحاً مى نويسد:
چند سال بود فلج شده بود؛ بطورى كه غالباً (نه گاهى! ) دچار نسيان مى شد و گاهى هم به حال اغماء مى افتاد. (شماره ۱۴۸۲)
و البتّه صد البتّه، كسى كه چند سال باشد فلج باشد و فشار خون او خيلى بالا باشد و به حال اغماء و دم مرگ بيفتد، هيچ گونه كسالت و عارضه و ناراحتى ندارد و يك آخ هم نخواهد گفت!!
كسى كه در نقل سرگذشت مرحوم جدّش، اين چنين ضدّ
ارتباط با ارواح، ص: ۱۴۴
و نقيض بگويد، ارزش سرگذشتهاى ديگرى را كه نقل مى كند- و قسمت عمده بحثهايش نقل سرگذشتهاست- ناگفته پيداست.
چه كسى با الفاظ بازى مى كند، ما يا شما؟
سؤال: مى گويند شما با الفاظ بازى كرده ايد؟
پاسخ: راستى مضحك است؛ شما كه اسم «تناسخ» را «عود ارواح» گذاشته ايد و بر خلاف همه دانشمندانى كه كلمه تناسخ را به كار برده اند و آن را عين عود ارواح (اعم از صعودى و نزولى) دانسته اند، مى گوييد اينها دوتاست- و به گمان خود با اين تغيير نام از ضربات خردكننده اى كه فلسفه و دلايل نقلى بر اين
مسلك خرافى زده، مصون مى مانيد- آيا شما با الفاظ بازى مى كنيد يا ما؟!
ما مدارك زيادى از دانشمندان مختلف در دست داريم كه همه آنها «تناسخ» را با «عود ارواح به جسد انسان ديگر در اين جهان» يكى دانسته اند، شما اگر راست مى گوييد، مدركتان بر اين بازى لفظى چيست؟ (به شرط اين كه از اين شاخه به آن شاخه نپريد؛ صريحاً بگوييد دركتان چيست؟ )
ارتباط با ارواح، ص: ۱۴۵
شما مى گوييد: اگر روح به جسمى كه سطح تكامل آن بالاتر باشد، برگردد «عود ارواح» نام دارد و صحيح است، و اگر به جسمى برگردد كه مساوى يا پائين تر باشد «تناسخ» است و باطل است؛ اين تقسيم بندى بى دليل را كه بر خلاف گفته همه دانشمندان در معنى تناسخ است، از كجا آورده ايد؟
تناسخ يك كلمه خارجى نيست؛ يك كلمه عربى است كه در تمام كتب دسترس ما هست؛ نوشته هاى خواجه نصيرالدّين طوسى در شرح اشارات؛ علّامه حلّى در شرح تجريد العقائد؛ صدرالمتألّهين در اسفار؛ ميرداماد؛ و شيخ الرّئيس بوعلى سينا؛ و ملّاعبدالرّزّاق لاهيجى در گوهر مراد؛ سعد بن عبداللّه قمى در كتاب المقالات و الفرق؛ و محمّد فريد وجدى در دائرةالمعارف قرن بيستم؛ و ملّاهادى سبزوارى در شرح منظومه و بسيارى ديگر، همه گواه اين مدّعاست.
#کتاب ارتباط با ارواح آیت الله شیرازی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙 مستند صوتی شنود، قسمت ۸ (تجربه نزدیک به مرگ یک مسئول امنیتی در بیمارستان بقیه الله تهران) 🔺 تجربه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
09 Porsesh Va Pasokh Mosianade Soti Shonood (1401-04-28).mp3
14.83M
#مستند_صوتی_شنود
پرسش وپاسخ_بخش پایانی
* عالم جنیان جدا از عالم ماست
* نظم جهان به هم می ریزد
* دخالت انسان، نظم عالم را به هم می ریزد
* نگاهی نو به غیبت
* خدا همه بنده هایش را دوست دارد
* اجازه نداری جای خدا تصمیم بگیری
* بُکُش ولی از خط بیرون نزن
* تاثیر خوراک بر انسان
* تاثیر متقابل گناه و بیماری
* بابت خیالات تا زمانی که به زبان نیاوردم، مواخذه نشدم
* با اراده در عالم ماده تصرف کردم
* با تمثلات سخن می گفتم.
* وقتی از حق الناس صحبت می شود، یعنی خدا بنده هایش را دوست دارد.
مدت زمان:۳۶:۳۷