13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#صوت
#کتاب_صوتی
#دفاع_مقدس
📚 #گردان_صد_و_چهل_و_چهار
1⃣1⃣ فصل یازدهم (۱۱)
📻 خاطرات امیر فرض الله شاهین راد از دوران دفاع مقدس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اتاق عمل جنگ شروع شده بود که به اتفاق چند نفر از خواهران پرستار داوطلبانه به مریوان رفتیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
هفت بار جانبازی
روز دهم جنگ، همراه سیصد نفر از خواهران به جبهه اعزام شدیم. وقتی به ماهشهر رسیدیم، بعضی همانجا ماندند اما من همراه بقیه راهی خط مقدم شدم.
آن زمان خط مقدم خرمشهر و آبادان بود. این مدت همراه دکتر چمران بودیم و چون ایشان و همسرشان قبلاً به ما آموزش چریکی داده بودند، قرار گذاشتیم همراهشان به لبنان هم برویم. خرمشهر که سقوط کرد، ما تا پشت کشتارگاه عقب کشیدیم و در بیمارستان ولی عصر (عج) مستقر شدیم. چون خرمشهر خالی از سکنه شده بود، از ما نیز خواستند تا شهر را ترک کنیم. ما جزو آخرین نفراتی بودیم که از خرمشهر خارج میشدیم. بعدها در عملیات ثامن الائمه و بیت المقدس شرکت کردم. در والفجر یک شیمیایی شدم... هفت بار مجروح شدم. پای چپم ترکش خورده و تا به حال سه بار عمل شده و احتمالاً آخر هم قطع خواهد شد... [۱]
----------
[۱]: راوی: آمنه وهاب زاده - جانباز
📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: فضل الهی بر انسان قوله علیه السلام: وَ أَثْبَتَ فِینَا جَوَارِحَ الاْءَعْمَالِ، وَ غَذَّان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اوامر و نواهی الهی
و تحقیق مطلب آن که خدای تعالی از باب عنایت ازلیه عباد خود را به توسط عباد مکرّمون و انبیاء مرسلون و کتب سماوی آنها را به اموراتی [۲] از فرائض مستحسنه مأمور نموده که خیر و صلاح دارین آنها در او است ؛ چه موجب تکمیل نفس و اصلاح معاش و معاد است. و از اموراتی نهی فرموده که ارتکاب آنها موجب قبایح صوری و معنوی و فساد امور دنیوی و اخروی آنها است ؛ چنان که بعد از تدقیق نظر مشهود اولی الابصار است که هیچ امری از امور واجبه نیست الاّ آن که حُسن صوری دارد، و هیچ نهی از منهیات شرعیه نیست الاّ آن که قُبح صوری دارد، نهایت امر [۳] ناهی حقیقی حکیم علی الاطلاق بر اثرات و نتایج او
کما هو حقّه عالم است، و عبادْ جاهل و غافل.
----------
[۲]: ۳ - کذا، و همچنین در سایر موارد.
[۳]: ۴ - اصل: + و.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: خدمت شاه افلاطون گوید: شاه تو را به خدمت نمی خواند مگر اینکه چیزی افزوده بر خودش در تو می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
بطلمیوس میگوید: بر دانشمند لازم است هر وقت فکر نافرمانی خدا در او ایجاد شد، از پروردگارش شرم کند.
آسایش و ناراحتی
همچنین بطلمیوس میگوید: خدا در موقع آسایش، انسان را از فضیلت بهره مند نموده و
در ناراحتی، از ثواب و پاداش آن متنعم کرده.
دوام در عمل
کافی روایت حسنه ای از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود: بهترین عمل نزد خدا عمل دائمی است، هرچند کم باشد.
آفرینش آسمان و زمین
در روضه کافی روایت صحیحه ای از محمد بن مسلم، از امام باقر علیه السلام نقل شده که امام فرمود: نخستین مخلوق آب بود، که خدا عرش خود را بر فراز آن قرار داد، سپس آب به فرمان خدا به شکل آتش درآمد، پس از آن آتش خاموش شد و از آن دودی در فضا پراکنده شد و خدا آسمانها را از آن دود آفرید و زمین را از خاکستر خلق کرد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۸ - عبرت از دیگران بسیاری از آنان که توجّه به غیر خدا کردند و در پی معبودهای پوشالی بودند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۳۶- دانشگاه حکمت
پرتوی از اسرار نماز » دانشگاه حکمت
اخلاص، دانشگاهی است که فارغ التحصیلان آن در مدّت چهل روز، به مدارج عالی حکمت میرسند و در سایه اخلاص، به حدّی از بصیرت و یقین میرسند که فوق تصوّر است.
در حدیث، از رسولخدا صلی الله علیه وآله نقل شده است:
«مَنْ اَخلْصَ لِلّهِ اربعینَ صَباحاً ظَهَرتْ یَنابیعُ الحِکمةَ مِنْ قَلْبهِ عَلی لِسانهِ» (۲۷۴) هر کس چهل شبانه روز تمام کارهایش برای خدا باشد، (چنان آماده لطف مخصوص الهی میشود که) چشمههای حکمت از دلش بر زبانش جاری میشود.
پرتوی از اسرار نماز » ریشه اخلاص
آنکه گرفتار ریا میشود، هنوز به مرحله یقین و باور نرسیده است.
علی علیه السلام میفرماید: «الاخلاصُ ثَمَرةُ الیَقین» (۲۷۵)
اخلاص، نتیجه یقین است.
ممکن است انسان به خدا و قیامت و پاداش و... علم داشته باشد، ولی علم انسان، تا به مرحله یقین و باور نرسد، آن تأثیر گذاری لازم را نخواهد داشت. همه میدانند که مرده، قادر بر انجام کاری نیست، امّا خیلی ها، در همان حال، از مرده میترسند.
ریاکار، هر چند ممکن است به خدا و قیامت و حساب و کتاب، آگاه باشد، ولی آگاهی او چون به مرحله یقین نرسیده، از اخلاص دور میشود. این یقین هم در سایه عبادت بسیار فراهم میآید.
قرآن میگوید: «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّی یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» (۲۷۶)
آنقدر عبادت کن تا یقین به تو برسد.
اگر یقین داشته باشیم که عالم، محضر خداست، عزت و ذلّت به دست اوست، دنیا و جلوههای آن، سرمایههایی کم سود و گذرا و فریبنده است، به اخلاص در عمل کشیده میشویم.
نان خود را به او دادند و خود، با آب افطار کردند. روز دوّم و سوّم هم این ماجرا تکرار شد. خانواده که سه روز، بی غذا روزه گرفته بودند، با رنگ پریده خدمت پیامبر رسیدند.
سوره دهر درباره آنان نازل شد که اشاره به این عمل خالصانه دارد: «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَآءً وَلَا شُکُوراً» (۲۷۷) ما شما را بخاطر خدا، اطعام میدهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی خواهیم.
آنان، با اخلاص و بخاطر خدا، اطعام کردند، اطعام و بخششی که جزء خصلت و روحیه آنان بود، غذای مورد علاقه خود را دادند، از تکرار مهمان یا سائل، خسته و ناراحت نشدند و هیچ توقع و چشمداشت تشکّر هم از آنان نداشتند.
انسان ممکن است گاهی بدون پول، کار کند ولی مایل باشد کارش در جامعه مطرح باشد.
گاهی با زبان میگوید که توقّع پاداش ندارد ولی در دل، میخواهد.
گاهی اگر از کار خوب و فعالیت هایش قدردانی نمی شود، دلسرد و ناراحت میشود و اگر به تناسب مقامش از او احترام به عمل نمی آید، دلگیر میگردد.
اینها نشانههای عدم اخلاص است. مخلص، کسی است که انتقاد یا تمجید مردم در عمل به تکلیف او، بی تأثیر باشد و انسان به وظیفه عمل کند، چه بدانند و تشکّر کنند، یا بی خبر باشند و ناسپاس.
۲- توجّه به تکلیف، نه عنوان
نشانه دیگر اخلاص، آنست که انسان در عمل، دنبال کاری برود که ضروری و تکلیف است و بر زمین مانده، هر چند پول و عنوان و شهرت در آن نباشد و برای انسان، رفاه و درآمد و اعتبار اجتماعی فراهم نیاورد. مثل خدمت در مناطق محروم یا روستاها و محیطهای کوچک و دور دست و بد آب و هوا، یا پرداختن به کارهای لازمی که نمود اجتماعی چندانی ندارد، ولی وظیفه است.
زمانی در جوانی دو کلاس برای کودکان و جوانان داشتم. در مسیر راه، اگر جوانان به من ملحق میشدند، احساس غرور میکردم، ولی وقتی کودکان به دنبالم میافتادند، کمی احساس کوچکی میکردم. از بازارچه ای عبور میکردیم. پیرمرد بیسوادی از یک مغازه بیرون آمد و به من گفت: آیا برای خدا درس میدهی؟ من هم به اطمینان این که پول نمی گیرم، گفتم: آری. گفت: اگر برای خدا درس میدهی، خدای بچهها با خدای
بزرگسالان و جوانان یکی است و اگر به تو میگویند معلّم بچهها و قصّه گوی کودکان، نباید ناراحت شوی.
کلام آن پیرمرد را، یک ارشاد الهی میدانستم که به من الهام میداد: خدای بزرگان و گمنامان، یکی است. کاش به جایی برسیم که شرکت در جلسات معروف و غیر معروف، تحصیل نزد افراد مشهور یا گمنام، خدمت در مراکز با نمود و بی نمود، تدریس مراحل ساده و ابتدایی یا سطوح عالی
و نهایی برای ما یکسان باشد و عزّت را از خدا بخواهیم، نه از پول و شهرت و لباس و کفش و کلاه و مقام...!
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
18.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر نوع برخورد و رفتاری که با نماز داشته باشیم، بازتاب آن به زندگی ما برمیگردد...
🎙 ادمین کانال نمازشب
🔸️برشی از قسمت:
نماز و بازتاب آن در زندگی ما