اگر طاغوتها را برتر از خود میدانید، بدانید که آنها هم بندگانی همچون شمایند: «عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ» (۵۴)
اگر پرستش بت ها، روی تقلید از نیاکان است، آنان خود در گمراهی بودند: «أَنتُمْ وَءَابَآؤُکُمْ فِی ضَلَلٍ مُّبِینٍ» (۵۵)
وقتی بزرگان معصوم ما چنین اند و همواره به قصور خویش در عبادت اعتراف دارند و زبانشان به «ما عبدناک حق عبادتک» گویاست، دیگر چه جای غرور و خودپسندی، نسبت به آنچه بنام «عبادت» انجام میدهیم: میان عبادتِ ما و عبادت اولیاء خدا «تفاوت از زمین تا آسمان است» پس چرا مغرور شدن؟
اگر فکر میکنید در قیامت، به فریادتان میرسند، بدانید که آنها پرستشهای شما را نادیده گرفته و با شما دشمن میشوند: «سَیَکْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَیَکُونُونَ عَلَیْهِمْ ضِدّاً» [۱]
اینان بدون جهت و بی دلیل، سراغ معبودهای دیگر رفته اند و برهانی بر این پرستش ندارند: «وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَالَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَناً» [۲]
هیچ چیز و هیچ کس جز خدا، لایق پرستش نیست. زیرا این معبودهای باطل، یا وجود خارجی ندارند و ساخته ذهن اند، یا موجوداتی بی خاصیّت و ناتوانند، یا اگر کارآیی دارند، موقت و محدود و همراه با منّتها و هوسها و تحقیرهاست. پس در هر سه صورت، شایسته نیستند که انسان، طوق بندگی آنها را به گردن اندازد. انسان در برابر هیچ مخلوقی، به قیمت نافرمانی خداوند، نباید اطاعت و پرستش و فرمانبرداری کند.
امام جواد علیه السلام میفرماید: «مَنْ اَصْغی اِلی ناطِقٍ فَقَد عَبَدهُ» [۳]
هر کس به سخن کسی گوش دهد. او را پرستیده است!
پس اگر گوینده حق بگوید، بنده حقیم و اگر باطل بگوید، باطل را پرستیده ایم. و امام صادق علیه السلام در حدیثی فرموده است: «مَنْ اَطاعَ مَخلُوقاً فی مَعْصِیَةِ الْخالِقِ فَقَدْ عَبَدهُ» [۴]
----------
[۱]: ۵۶) مریم، آیه ۸۲.
[۲]: ۵۷) حج، آیه ۷۱.
[۳]: ۵۸) تحف العقول، ص ۴۵۶.
[۴]: ۵۹) نورالثقلین، ج ۳، ص ۳۵۷.
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
17.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓برای حضور قلب در نماز باید چه کار کرد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فاجعلْ قَلْبک قبلَۀً للسانک لا تُحرِّکْه الّـا بِاشارةِ الْ ( قَلْب 64 .(و قبله شدن قلب و تبعیت ل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فصل هشتم در بیان حضور قلب است
یکى از مهمات آداب قلبیه که ش اید کثیرى از آداب مقدمه آن باشد و عبادت را بدون آن روح و
روانى نیست و خود مفتاح قفل کمالات و باب الأبـواب سـعادات اسـت و در احادیـث شـریفه از
کمتر چیزى این قدر ذکر شده و به کمتر ادبى این قدر اهمیت داده شده، حضور قلـب اسـت و .
ما گر چه در رساله سرّ الصلاة (65 ) (و هم در کتـاب اربعـین 66 (از آن مـستوفى یـاد نمـودیم و
درجات و مراتب آن را بیان نمودیم، لکن در این جا نیـز بـراى تتمـیم فائـده و تحـرّز از حوالـه
ذکرى از آن مىنماییم .
چنانچه سابق بر این ذکر شد، عبادات و مناسک و اذکار و اوراد در وقتى نتیجه کاملـه دارد کـه
صورت باطنه قلب شود و باطن ذات انسان به آن مخمر گردد و دل انسان صـورت عبودیـت بـه
خود گیرد و از خودسرى و سرکشى بیرون آید . و نیز مذکور شد کـه از اسـرار و فوائـد عبـادات
یکى آن است که اراده نفس قوى شود و نفس بر طبیعت چیـره شـود و قـواى طبیعـت مـسخّرْ
تحت قدرت و سلطنت نفس گردد و اراده نفس ملکوتى در ملک بدن نافذ گردد، بطورى که قـوا
چون ملائکۀ اللَّه نسبت به حق تعالى شوند که عصیان آن نکنند لمحه اى، و عمل کنند به آنچه
فرمان براى آنها صادر مىشود.(67
اکنون گوئیم که یکى از اسرار عبادات و فوائد مهمه، که همه مقدمه آن اسـت، آن اسـت کـ ه
جمیع مملکت باطن و ظاهر مسخّر در تحت اراده اللَّه و متحرّك به تحریک اللَّـه شـود و قـواى
ملکوتیه و ملکیه نفس از جنود اللَّه شوند و همگى نسبت به حق تعالى سمت ملائکۀ اللَّه را پیدا
کنند. و این خود یکى از مراتب نازله فناى قوا و ارادات است در اراده حق . و کم کم نتایج بزرگ
بر این مترتّب شود و انسان طبیعى الهى گردد و نفس ارتیاض بعبادت اللَّـه پیـدا کنـد و جنـود
ابلیس یکسره شکست خورده منقرض شوند و قلب و قواى آن تـسلیم حـق شـوند و اسـلام بـه
بعض مراتب باطنه در آن بروز کند . و نتیجه این تسلیم اراده به حق در دار آخرت آن شـود کـه
حق تعالى اراده او را در عوالم غیب نافذ فرماید و او را مثل اعـلاى خـود قـرار دهـد، و چنانچـه
خود ذات مقدس هر چه را بخواهد ایجاد کند به مجرّد اراده موجود شود، اراده این بنـده را هـم
آن طور قرار دهد؛ چنانچه بعضى از اهل معرفت روایت نمودند از رسول اکرم صلّى اللَّـه عل یـه و
آله راجع به اهل بهشت که ملکى مى آید پـیش آنهـا؛ پـس از آن کـه اذن ورود مـى طلبـد وارد
مىشود و نامه اى از جناب ربوبیت به آنها مى دهد بعد از آن که از خداى تعـالى بـه آنهـا سـلام
ابلاغ نماید. و در آن نامه است براى هر انسانى که مخاطب به آن است :
منَ الْحى ال قَیومِ الَّذى لا یموت الَى الْحى القَیومِ الَّذى لا یموت. اما بعد ،فَانّى اقُـولُ للـشَّى ء کُـنْ
فَیکُونُ. و قَد جعلْتُک تَقولُ للشَّى ء کُنْ فَیکونُ . فقال صلى اللَّه علیه و آله : فلا یقولُ احدمنْ اهلِ
ء الجنَّۀِ للشَّى ) کُنْ الّا ویکُون 68 .(
و این سلطنت الهیه ایست که به بنده دهند از براى تـرك اراده خـود و تـرك سـلطنت هواهـاى
نفسانیه و اطاعت ابلیس و جنود او . و هیچیک از این نتایج که ذکر شد حاصل نمىشود مگـر بـا
حضور قلب کامل . و اگر قلب در وقت عبادت غافل و ساهى باشد، عبادت او حقیقت پیدا نکند و
شبه لهو و بازى است . و البته چنین عبادتى را در نفس به هیچ وجه تأثیرى نیست و عبـادت از
صورت و ظاهر به باطن و ملکوت بالا نرود - چنانچه به این معنى در اخبار اشاره شـده - و قـواى
نفس با چنین عبادتى تسلیم نفس نشوند و سلطنت نفس بر آنها بروز نکند و همین طور قـواى
ظاهره و باطنه تسلیم اراده اللَّه نگردد و مملکت در تحت کبریاى حق منقهر نشود، چنانچـه پـر
واضح است . و از این جهت است که مى بینید در ما پـس از چهـل - پنجـاه سـال عبـادت اثـرى
حاصل نشده، بلکه روز به روز بر ظلمت قلب و تعصى قوا افزوده مى شود و آن به آن ا شتیاق مـا
به طبیعت و اطاعت ما از هواهاى نفسانیه و وساوس شیطانیه افزون گردد . اینها نیـست جـز آن
آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی عل هی
که عبادات ما بى مغز و شرایط باطنه و آداب قلبیه آن به عمل نمىآید، و الّا به نص آیـه مبارکـه
کتاب الهى: نماز نهى از فحشاء و منکر مىنماید(69 .(
و البته این نهى نه ى صورى ظاهرى نیست؛ لا بد باید در دل چراغـى روشـن شـود و در بـاطن
نورى فروزان شود که انسان را هدایت به عالم غیب کند و زاجر الهى پیدا شـود کـه انـسان را از
عصیان و نافرمانى بازدارد .
و ما خود را در زمره نمازگزارها محسوب مى داریم و سالهاى سال است اشتغال بـه ایـن عبـا دت
بزرگ داریم و در خود چنین نورى ندیدیم و در باطن چنین زاجر و مانعى براى ما پیـدا نـشده؛
پس واى به حال ما آن روزى که صور اعمال ما و صحیفه افعال ما را در آن عـالم بـه دسـت مـا
( دهند و گویند خود حساب خود را بکش 70(؛ ببین آیا چنین اعمالى قابل ق
کوتاه ک ند؛ غافل از آن که این همه بعث رسل و ارسـال کتـب و
فرو فرستادن فرشتگان و وحى و الهام به پیغمبران و راهنمـایى طریـق حـق، از رحمـت ارحـم
الرّاحمین است . عالم را رحمت واسعه حق فرو گرفته و ما در لب چشمه حیـوان از تـشنگى بـه
هلاکت مىرسیم .
بزرگتر رحمتهاى الهى قرآن است؛ ت و اگر به رحمت ارحم الرّاحمین طمع دارى و آرزوى رحمت
واسعه دارى، از این رحمت واسعه استفاده کن . طریق وصول به سعادت را باز نموده و چـاه را از
راه روشن فرموده . تو خود به پاى خود در چاه مى افتى و از راه معوج مى شـوى، رحمـت را چـه
نقصانى است؟ اگر ممکن بود طریق خیر و سعادت را بـه مـردم بـه طـور دیگـر نـشان بدهنـد،
مىدادند، به موجب وسعت رحمـت؛ و اگـر ممکـن بـود اکراهـاً مـردم را بـه سـعادت برسـانند
مىرساندند؛ لکن هیهات ! راه آخرت راهى است که جز با قـدم اختیـار نمـى تـوان آن را پیمـود؛
سعادت با زور حاصل نشود؛ فضیلت و عمل صالح بدون اختیـار فـ ضیلت نیـست و عمـل صـالح
نمىباشد؛ و شاید معنى آیه شریفه لا اکْراه فى الدین نیز همین باشد .
بلى، آنچه در آن، اعمال اکراه و اجبار مى توان نمود صورت دین الهى است نه حقیقت آن . انبیاء
علیهم السلام مأمور بودند که صورت را با هر طور ممکن است تحمیل مـردم کننـد تـا صـو رت
عالم صورت عدل الهى شود و مردم را ارشاد به باطن نمایند تا مردم به قدم خود آن را بپیمایند
و به سعادت برسند .
بالجمله، این نیز از غرور شیطان است که دست انسان را با طمع رحمت از رحمت کوتاه کند
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
بول درگـاه اسـت و
آیا چ نین نمازى با این صورت مشوه ظلمانى مقرّب بساط حضرت کبریائى است؟ و آیـا بـا ایـن
امانت بزرگ الهى و وصیت انبیاء و اوصیاء باید این طور سلوك کرد و ایـن طـور دسـت خیانـت
شیطان رجیم را، که عدو اللَّه است، به آن راه داد؟ و آیا نمازى که معراج مـؤمن اسـت و قربـان
متّقین اس ( ت 71(چرا باید شما را از ساحت مقدس تبعید و از درگاه قرب الهى دور کند؟ آن روز
آیا جز حسرت و ندامت و بیچارگى و بدبختى و خجلت و شرمسارى چیزى نصیب ما مى شـود؟
حسرت و ندامتى که در ایـن عـالم شـبیه نـدارد؛ خجلـت و شرمـسارى کـه نظیـرش را تـصور
نمىتوانیم کرد . حـسرتهاى ایـن عـالم هـر چـه باشـد مـشوب بـه هـزار طـور امیـدها اسـت، و
شرمسارىهاى اینجا سریع الزّوال است، بخلاف آنجا که روز بروز حسرت و ندامت است؛ چنانچه
حق فرماید : و انْذرهم یوم الْحسرَةِ اذْ قُضى الامر (72 .(امر گذشته را نتوان جبـران نمـود و عمـر
تلف شده را نتوان بر گرداند- یا حسرَتا على ( ما فَرَّطْت فى جنْـبِ اللَّـه 73 .(اى عزیـز، امـروز روز
مهلت و عمل است؛ انبیاء آمدند و کتابها آوردند و دعوتها نمودند با این همـه تـشریفات و ایـن
همه تحمل رنج و تعب که ما را از خواب غفلت بیدار و از سکر طبیعت هوشیار کنند و مـا را بـه
عالم نور و نشئه بهجت و سرور رسانند و به حیات ابدى و نعمتهاى سرمدى و لذّتهاى جاویدانى
رسانند و از هلاك و شقاوت و نار و ظلمت و حسرت و ندامت رهـایى دهنـد؛ تمـام اینهـا بـراى
خود ما بدون این که براى آنها نتیجه اى حاصل شود و آن ذوات مقدسه احتیـاجى بـه ایمـان و
اعمال ما داشته باشند؛ با این وصف در ما به هیچ وجه اثرى نکرد و شیطان مـسامعِ قلـب مـا را
چنان گرفته و سلطنت بر باطن و ظاهر ما همچو پیدا کرده که هیچ یک از مواعظ آنها را در مـا
اثرى حاصل نشود، بلکه هیچ یک از آیات و اخبار بـه گـوش قلـب مـا نرسـد و از ظـاهر گـوش
حیوانى تجاوز نکند .
بالجمله، اى قارى محترم که این اوراق را مطالعه مى کنى، مثل نویـسنده خـالى از همـه انـوار و
تهى دست از همه اعمال صالحه و گرفتار هواهاى نفسانیه مباش؛ تو به حال خود رحمى کـن و
از عمر خود نتیجه اى حاصل کن؛ دقت در حال انبیاء و اولیاء کمـل کـن و اشـتهاهاى کـاذب و
وعد ههاى شیطان را پشت پا زن؛ مغرور گول شـیطان مبـاش و فریـب نفـس امـاره مخـور کـه
تدلیس اینها بسیار دقیق است و هر امر باطلى را به صورت حق بـه انـسان تعمیـه مـى کننـد و
انسان را فریب مى دهند. گاهى به امید توبه در آخر عمر انسان را به شقاوت مى کـشانند، بـا آن
که توبه در آخر عمر و تراکم ظلمات معاصى و بسیارى مظالم عبـاد و حقـوق اللَّـه امـرى اسـت
بسیار صعب و مشکل . امروز که اراده انـسان قـوت دارد و قـواى جـوانى برقـرار اسـت و درخـت
معصیت برومند نیست و سلطنت شیطان در نفـس مـستحکم نـشده و نفـس جدیـد العهـد بـه
ملکوت و قریب الافق به فطرت اللَّه است و شرایط حصول و قبول توبه سهل است، نمـى گذارنـد
انسان قیام به توبه کند و این درخت سست را ریشه کـن و سـلطنت غیـر مـستقلّ را منقـرض
نماید، وعده ایام پیرى را مى دهند که بعکس این، اراده ضعیف و قـوا نـاتوان و درخـت معاصـى
گوناگون کهن و برومند و سلطنت ابلیس در ظاهر و باطن مـستقل و مـستقرّ شـده و الفـت بـه
طبیعت شدید و بعد از ملکوت زیاد و نور فطرت خاموش و منطفى گردیده و شرایط توبه سخت
و ناگوار شده است؛ این نیست جز غرور .
و گاهى به وعده شفاعت شافعین علیهم السلام انسان را از ساحت قـدس آنهـا دور و از شـفاعت
آنها مهجور مى نمایند، زیرا که انغمار در گناهان کم کم قلب را سیاه و منکوس کند و انـسان را
به سوء عاقبت منجرّ نماید . و طمع شیطان از انسان دزدیدن ایمان است؛ دخـول در گناهـان را
مقدمه آن قرار مى دهد تا به نتیجه مطلوبه برسد . انسان اگـر طمـع شـفاعت دارد، بایـد در ایـن
عالم با سعى و کوشش رابطه ب ین خود و شـفعاى خـود را حفـظ کنـد و قـدرى تفکّـر در حـال
شافعان محشر نماید که حال آنها در عبادت و ریاضت به کجا رسیده بود . فرضاً که شما با ایمان
از دنیا بروید، ولى اگر بار گناهان و مظالم سنگین باشد ممکن است در عذابهاى گوناگون بـرزخ
و قبر از شما شفاعت نشود؛ چنانچه ا ز حضرت صادق منقول است کـه بـرزخ شـما بـا خودتـان
است. و عذابهاى برزخ طرف قیاس با عذابهاى این جا نیست، و طـول مـدت بـرزخ را جـز خـدا
کسى نداند، شاید میلیون میلیونها سال طول کشد . و ممکن است در قیامت نیز پس از مدتهاى
طولانى و عذابهاى گوناگون طاقت فرسا شفاعت نصیب ما شـ ود، چنانچـه در احادیـث نیـز ایـن
( معنى وارد است 74 .(
پس، غرور شیطان انسان را از عمل صالح بازدارد و انسان را یا بى ایمان یا با بارهـاى سـنگین از
دنیا ببرد و به شقاوت و بدبختى گرفتار کند . و گاهى با وعـده رحمـت واسـعه ارحـم الـرّاحمین
دست انسان را از دامن رحمت
داستان بعضی از معجزات پیامبر اسلام مثل دو نیم کردن ماه در آسمان.mp3
2.49M
⭕️ سوال
❓پیامبر اکرم (ص) غیر از قرآن کریم چه معجزات دیگری داشتند؟
🎙 استاد محمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓آیا پیامبر خدا توان خواندن و نوشتن را نداشتند یا این که داشتند و به دستور خداوند نمی نوشتند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
ایمان حضرت ابوطالب پدر امیرالمومنین علی علیه السلام.mp3
3.3M
⭕️ سوال
❓ آیا حضرت ابوطالب پدر امیرالمومنین علی علیه السلام به اسلام ایمان داشته است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
از کجا میشه فهمید که پیامبر اسلام آخرین پیامبر بوده و بعد از ایشان پیامبران دیگری نخواهند آمد و آیا قرآن کریم چنین چیزی را بیان فرموده است؟.mp3
1.53M
⭕️ سوال
❓از کجا میشه فهمید که پیامبر اسلام آخرین پیامبر بوده و بعد از ایشان پیامبران دیگری نخواهند آمد و آیا قرآن کریم چنین چیزی را بیان فرموده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓آیا ممکنه کسی با چشم زخم بمیره؟ برای جلوگیری از چشم زخم باید چکار کرد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
20.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چند دقیقه پلک نزنید لطفا !!!
💠 با تمام دقت و ذوق مشاهده کنید و لذت ببرید
🔰 شاهکار تمدنی ایرانی اسلامی در قرن چهارم که به خاطر غفلت ما،غربی ها آن را به نیوتن نسبت دادند!!!
⭕️ سوال
⁉️ آیا حجاب در مقابل معلولین ذهنی لازم است؟
🔸زن در سایه حجاب، علاوه بر اين که در تحولات اجتماعی و ساختن فرد و اجتماع نقش ايفا می کند؛ در عين حال، کرامت و ارزش ذاتی خود را نيز حفظ می کند و همچنان شکوه و اعتبار خود را در نزد مردان حفظ می کند.
🔸 در بررسی فتاوای مراجع تقلید به این نکته می رسیم که اگر این افراد هیچ درک و شعوری ندارند و از شهوت و عورات زنان بیاطلاع هستند و تحریک و تهییج شهوت در آنان منتفی است، پوشش از آنان واجب نیست؛ و در غیر این صورت لازم است.
🔸 نکته ای که می تواند اهمیت داشته باشد این است که زنان جامعه اسلامی که می خواهند قله های معنویت را بپیمایند و حضرت زهرا را الگوی خود قرار بدهند، باید در مقابل این گونه افراد نیز حجاب خود را حفظ نمایند؛ زیرا حضرت زهرا سلام الله علیها حتی در مقابل فرد نابینا نیز حجاب خود را حفظ کرد و در جواب سوال پیامبر خدا که فرمود چرا خود را می پوشانی با اینکه او تو را نمی بیند، فرمودند: «اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم، نیز رایحه و عطر را می بوید و شامه اش سالم است.»
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🦋هنر زن بودن (قسمت 7 ) ♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن: 🚫_جایگا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج 8 هنر زن بودن-1.mp3
28.77M
🦋هنر زن بودن (قسمت 8)بخش 1
♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن:
🚫_جایگاه خود را نداند.
🚫_به زن بودنش افتخار نکند.
🚫_برای مردگونه بودن تلاش کند.
✅ مباحثی که ان شاء الله قرار است در "هنر زن بودن" بررسی شود
🎵استاد محمدجعفرغفرانی
18.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای تحول
🌸🍃هدیه خانم🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
📹 فیلم مصاحبه بسیار زیبا و قدیمی با خانم تازه مسلمان
ببینید چطور اسلام و دین رو زیبا تعریف میکنه،چطور قرآن رو خوب فهمیده و ما...!
۵۰- جادوگری که طعمه شیر شد
هارون الرشید از جادوگری خواست که در مجلس کاری کند که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از عهده اش بر نیامده و در میان مردم شرمنده و سرافکنده گردد. جادوگر پذیرفت.
هنگامی که سفره انداخته شد، جادوگر حیله ای بکار برد که هر وقت امام موسی بن جعفر علیه السلام میخواست نانی بردارد، نان از جلو حضرت میپرید.
هارون بخاطر اینکه خواسته ناپاکش تأمین شده بود سخت خوشحال بوده و به شدت میخندید.
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام سربرداشت. نگاهی به عکس شیری که در پرده نقش شده بود نمود و فرمود:
- ای شیر خدا! این دشمن خدا را بگیر. ناگهان همان شکل به شکل شیری بسیار بزرگ درآمده، جست و جادوگر را پاره پاره کرد.
هارون و خدمت گزارانش از مشاهده این قضیه مهم، از ترس بیهوش شدند. پس از آنکه به هوش آمدند. هارون به امام علیه السلام گفت:
- خواهش میکنم از این شیر بخواه که پیکر آن مرد را به صورت
اول برگرداند. امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود:
- اگر عصای موسی آنچه را که از ریسمانها و عصاهای جادوگران بلعیده بود، برمی گرداند، این عکس شیر هم آن مرد را بر میگرداند. [۱]
----------
[۱]: بحار: ج ۴۸، ص ۴۱.
جلد ۲
📚داستانهای بحار الانوار
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🌹💖🌹💖🌹 شهید مصطفی چمران به روایت همسرش« غاده» قسمت4⃣2⃣ 🍃🍃🍃🍃🍃 تا روزیکه ایشان زخمی شد . آن روز ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهید مصطفی چمران به روایت
همسرش« غاده»
قسمت 5⃣2⃣
از اوخواستم یک زود پز برایم بیاورد ، خودم هم رفتم شهر مرغ خریدم برای مصطفی سوپ درست کنم . ناصر گفت: دکتر قبول نمی کند. گفتم: نمی گذاریم مصطفی بفهمد . می گوییم ستاد درست کرده . من با احساس برخورد می کردم . او احتیاج به تقویت داشت .
دلم خیلی برایش می سوخت . زود پز را چون خودمان گاز نداشتیم بردیم اتاق کلاه سبزها. آن جا اتاق افسرهای ارتش بود و یخچال ، گاز و... داشت . به ناصر گفتم: وقتی زود پز سوت زد هر کس در اتاق بود نیم ساعت بعد گاز را خاموش کند. ناصر رفت زود پز را گذاشت . آن روز افسرها از پادگان آمده بودند و آن جا جلسه داشتند . من در طبقه بالا نماز می خواندم . یک دفعه صدای انفجاری شنیدم که از داخل خود ستاد بود . فکر کردیم توپ به ستاد خورده . افسرها از اتاق می دویدند بیرون و همه فکر می کردند اینها ترکش خورده اند . بعد فهمیدم زود پز سوت نکشیده و وسط جلسه شان منفجر شده . اتفاق خنده دار و در عین حال ناراحت کننده ای بود . همه می گفتند: جریان چی بوده ؟ زود پز خانم دکتر منفجر شده و... . نمی دانستم به مصطفی چطور بگویم که ما چه کرده ایم در ستاد . برگشتم بالا و همان طور می خندیدم . گفتم: مصطفی یک چیز به شما بگویم ناراحت نمی شوید ؟ گفت: نه . گفتم: قول بدهید ناراحت نشوید . دوست داشتم قبل از دیگران خودم ماجرا را به او بگویم . بعد تعریف کردم همه چیز را و مصطفی می خندید و می خندید و به من گفت: چه کردید جلوی افسرها؟ چرا اصرارداشتید به من سوپ بدهید ؟ ببینید خدا چه کرد .
غاده اگر می دانست مصطفی این کارها را می کند، عقب نمی آید ، اهواز می ماند و اینقدر به خودش سخت می گیرد ، هیچ وقت دعا نمی کرد زخمی بشود و تیر به پایش بخورد ! هر کس می آمد مصطفی می خندید و می گفت: غاده دعا کرده که من تیر بخورم و دیگر بنشینم سرجایم . و او نمی توانست برای همه آنها بگوید که او چقدر عاشق مصطفی است ، که این همه عشق قابل تحمل برای خودش نیست ، که مصطفی مال او است .
آن وقت ها انگار در مصطفی فانی شده بودم ، نه در خدا . به مصطفی می گفتم ایران را ول کن . منتظر بهانه بودم که او از ایران بیاید بیرون . مخصوصاً وقتی جنگ کردستان شروع شد . احساس می کردم خطر بزرگی هست که من باید مصطفی را از آن ممانعت کنم . یک آشوب در دلم بود . انتظار چیزی ، خیلی سخت تر از وقوع آن است . من می گفتم: مصطفی تو مال منی . و او درک می کرد ، می گفت: هر چیزی از عشق زیبا است .تو به ملکیت توجه می کنی . من مال خدا هستم ، همه این وجود مال خدا هست ...
ادامه دارد...
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#استوری 🔑 اغلب درگیریها، اختلافات، مشکلات و... در سطح خانوادگی، اجتماعی، و حتی بینالمللی، پیش نخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۱۴ #استاد_انصاریان #استاد_شجاعی 🎤 أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6035139687578864983.mp3
10.15M
#انسان_شناسی ۱۵
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ / أعراف ۱۸۵
همهی آسمان و زمین و هرچه خداوند آفریده؛ ماکِتی است از سرزمینِ درون ما ❗️
دقیقاً این جمله یعنی چه؟
یعنی جهان با همهی عظمتش، از روی نقشهی نَفْسِ انسان، ساخته شده؟
✖️اصلاً این جمله، با عقلِ من، جور نیست ❗️