#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچه محل امام رضا: چگونگی اراده الهی و فی الدعاء: « الحمد اللّه الذی اخترع الخلق بمشیته، ثم سلکهم طر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و منسوب ب
ه او است تعالی، حتی الایمان و الکفر و الهدایة و الضلالة، کما قال: « وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَی الْهُدَی [۵] »؛ زیرا که اگر چه افعال عباد به اختیار و اراده آنها است ظاهراً، ولی اراده آنها به اراده آنها نیست، بلکه به مشیت حق است، « وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ [۶] » او است که بر حسب اراده ذاتیه قدیمه « یَفْعَلُ مَا یَشَآءُ [۷] » و « یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ [۸] »، کما قال: [۹]
بلی قضا است بهر نیک و بد عنان کش خلق بدان دلیل که تدبیرهای جمله خطاست [۱۰]
« عرفتُ اللّه بفسخ العزائم [و حلّ العقود] و نقض الهمم ». [۱۱]
----------
[۳]: ۳ - سوره مبارکه قصص، آیه ۶۸.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه نحل، آیه ۵۲.
[۱]: ۲ - سوره مبارکه بقره، آیه ۱۰۲.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه صافات، آیات ۱۶۲ و ۱۶۳.
[۳]: ۴ - هکذا در نسخه.
[۴]: ۵ - سوره مبارکه توبه، آیه ۱۴.
[۵]: ۶ - سوره مبارکه انعام، آیه ۶۵.
[۶]: ۷ - الکافی، ج ۱، ص ۱۵۸ ؛ التوحید، ص ۳۴۹.
[۱]: ۱ - سوره مبارکه مائده، آیه ۵۴.
[۲]: ۲ - اصل: لیتقرّب.
[۳]: ۳ - جامع الأخبار، ص ۸۱ ؛ مفتاح الفلاح، ص ۳۶۷.
[۴]: ۴ - سوره مبارکه تکویر، آیه ۲۹.
[۵]: ۵ - الکافی، ج ۱، ص ۱۴۹.
[۱]: ۶ - مصادر: - شی ء.
[۲]: ۷ - اصل: أراده.
[۳]: ۸ - الکافی، ج ۱، ص ۱۵۷ ؛ المحاسن، ج ۱، ص ۲۴۴ ؛ بحارالأنوار، ج ۵، ص ۴۱.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه شوری، آیه ۵۳.
[۵]: ۲ - سوره مبارکه انعام، آیه ۳۵.
[۶]: ۳ - همان، آیه ۱۸.
[۷]: ۴ - سوره مبارکه آل عمران، آیه ۴۰.
[۸]: ۵ - سوره مبارکه مائده، آیه ۱.
[۹]: ۶ - کذا در اصل.
[۱۰]: ۷ - دیوان انوری ابیوردی، ج ۱، ص ۴۱، در مدح ناصر الملة والدین ابوالفتح طاهر.
[۱۱]: ۸ - نهج البلاغه، ص ۵۱۱ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۹، ص ۸۴ ؛ بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۳۰۳.
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
مشیت اراده الهی به افعال انسانی
[قوله علیه السلام ]: ثُمَّ سَلَکَ بِهِمْ طَرِیقَ إِرَادَتِهِ.
یعنی: بعد از اختراع و ایجاد، آنها را سیر و سلوک داده تکویناً نه تشریعاً، به اقتضای اراده قدیمه خود در مذاهب و مسالکی که ذات او در ازل اقتضا نموده، با آن که تمام حرکات و سکنات و آثار و افعال آنها را به امر تکوینی مقهور در تحت اذن و اراده قدیمه خود قرار داده، چه آنها را اگر در شی ء [ای] از آثار و اعمال مؤثّر تامّ و فاعل مستقلّ تصور نمایند گویا برای خدا در آثار شریک قرار داده، و مسأله توحید افعال به انجام نمی رسد، با آن که در کلام مجید میفرماید: « وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ وَ یَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ تَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ [۳] »، چنان که جائی دیگر میفرماید: « وَ لَهُ مَا فِی السَّمواتِ وَ الاْءَرْضِ وَ لَهُ الدِّینُ
وَاصِبًا أَ فَغَیْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ [۴] » چه دین به معنی طاعت است، و « واصب » به معنی واجب و لازم و دائم است، و « تتقون » به معنی « تخافون » است.
یعنی با آن که کلّیه ما فی السماوات و ما فی الأرض به حکم مملوکیت و عبودیت از او در تحت امر قضا و از برای حق تعالی است، طاعت و انقیاد آنها از روی وجوب و لزوم که ذرّه [ای] از ذرات در آنی از آنات از تحت نفوذ امر و فرمان او خارج نیستند، یعنی به هر یک آنچه در ازل تکویناً امر فرموده واجب الوقوع است، مع ذلک آیا غیر خدا از عباد او، یتقّون و یخافون، لذا قال تعالی: « وَ مَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ». [۱]
و جای دیگر فرماید خطاباً لبنی آدم: و « مَآ أَنتُمْ عَلَیْهِ بِفَاتِنِینَ * إِلاَّ مَنْ هُوَ صَالِ الْجَحِیمِ [۲] »، فتنه به معنی عذاب است، یعنی نیستید شما بر کسی به [۳] عذاب کننده به اراده و اختیار و قدرت خودتان، الاّ کسی را که او مستوجب جحیم و عقوبات شده باشد به سوء اعمالش، و ما شما را به امر تکوینی وادار نمائیم که آلت اسباب عذاب او شوید در دنیا، کما قال تعالی فی حقّ الکفار: « یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ [۴] »، و قال فی موضع آخر: « هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَ یُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ [۵] »، به این که مأمور و مسلّط نماید بعضی از شما را بر بعضی.
و فی الحدیث: « إنّ اللّه خلق الخلق، فعلم ما هم صائرون الیه، و أمرهم و نهاهم، [... [فلا یکونون آخذین و لا تارکین إلاّ بإذنه ». [۶]
قوله علیه السلام: وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ.
أوّلا بدان که: « بعث » به معنای نشوء و ایقاظ از نوم، و نهوض و سرعت دادن به امر و طاعت و ارسال استعمال میشود.
و « محبّت » آن درجه فوق اراده و دون مرتبه عشق است، و آن اضافه ای است
از عباد به حق تعالی و اضافه ای است از حق به خلق، کما قال: « یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ [۱] » أمّا محبت عبد از برای خدا آن حالتی است که یافت میشود در قلب، و حاصل میشود از او تعظیم و ایثار رضای او، و الاُنس بذکره.
و علامت آن حبّ او برای عبد، دوری از دار غرور [و] ارتقاء به عالم نور و أنس باللّه و وحشت از ما سواست.
و امّا اثر محبت خدا به سوی عبد أنس و انصراف او است به عالم قدس و قرار دادن فکر او است مستغرق در اسرار ملکوت و حواس او مقصور بر انوار جبروت، فثبت فی مقام القرب قدسه و امتزج بالمحبة لحمه و دمه، حتّی یغیب عن نفسه و یذهل من حسه، کما قال فی القدسی: « [مازال] العبد یتقرب [۲] إلیّ بالنوافل حتی أحببته، فاذا أحببته کنت سمعه الذی یَسمع به، و بصره الذی یبصر به، و لسانه الذی ینطق به، و یده الذی یبطش به »، [۳] إلی آخره.
بالجمله، پس ما حصل فقره دعاء « و بعثهم فی سبیل محبته » یعنی: آنها را پس از ایجاد و اختراع در دنیا منبعث و منتشر نموده در طریقه و راههائی که محبوب او بوده و مشیت ازلیه و اراده قدیمه اش اقتضا نموده، یعنی عموم حرکات و سکنات و آثار و افعال خلایق بر وفق قضا و قدر او است تکویناً، نه خارج از اراده او که بر حسب میل نفس خود مستقلاً کاری نمایند، کما قال تعالی: « وَ مَا تَشَاؤُنَ إِلاَّ أَن یَشَاءَ اللَّهُ [۴] »، و لا حول و لا قوّة الاّ باللّه.
قال الصادق علیه السلام: « [لا] یکون شیئاً فی الأرض و لا فی السماء إلاّ بخصال سبع، بمشیة و ارادة و قضاء و قدر و إذنٍ و کتاب و أجل ». [۵]
و عن الباقر علیه السلام: « لایکون شی ء [۱] إلاّ ما شاءاللّه و أراد [۲] و قدّر و قضی » [۳] . زیرا که اگر عباد لو ما شاءوا صنعوا، أی أ نّهم مستقلّون بمشیتهم و قدرتهم و لاتوقّف بها
علی مشیة اللّه و إرادته و قضائه، یخرج اللّه تعالی عن سلطانه، و هذا شرک جلیّ، لذا قال فی مقام الانتباه: « أَلا إِلَی اللَّهِ تَصِیرُ الاْءُمُورُ [۴] »، یعنی: آگاه باش که کلیه امور از آثار و اعمال خلایق بالحقیقه راجع
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
مولوی هله نومید نباشی که ترا یار براند گرت امروز براند نه که فردات بخواند در اگر بر تو ببندد مرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
روزی
روزیی که در پی آن هستی همانند سایه ای است که با تو میرود، تو اگر بخواهی به آن برسی، او را درک نمی کنی ولی اگر از او روی برگردانی، در پی تو خواهد آمد.
مثل الرزق الذی تطلبه
مثل الظل الذی یمشی معک
انت لاتدرکه متبعا
و اذا ولیت عنه تبعک
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_223
و قال عليهالسلام
مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ.
امام عليه السلام فرمود:
كسى كه حيا لباس خود را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نخواهند ديد.
شرح و تفسير
بركات حيا
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى دربارۀ حيا اشاره كرده، مىفرمايد:
«كسى كه حيا لباس خود را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نخواهند ديد»؛ (مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ) .
«حيا» همانگونه كه سابقا نيز اشاره كردهايم حالتى نفسانى است كه سبب مىشود انسان در برابر زشتىها حالت انقباض پيدا كرده و از آنها چشم بپوشاند.
در واقع، حيا سپرى است در مقابل اعمال قبيح و منكرات و اگر اين سپر وجود نداشته باشد، انسان به آسانى آلودۀ هر كار زشتى مىشود و تير قبايح بر بدن او فرو مىنشيند.
«حيا» گاهى سبب ترك گناه و زشتىها نمىشود، بلكه سبب پوشاندن و مخفى ساختن آن مىگردد كه اين نيز در حدّ خود اثر مثبتى است. امام عليه السلام در گفتار حكيمانۀ بالا به هر دو اشاره مىكند؛ حيا را به لباس (زيبايى) تشبيه كرده كه بر تن انسان مؤمن است و اگر عيبى نيز داشته باشد به وسيلۀ آن پوشيده مىشود و مردم آن را نمىبينند.
«حيا» بنا به روايتى كه از امام صادق عليه السلام نقل شده از ويژگىهاى انسان و داراى آثار بسيار زيادى در زندگى بشر است. در آن حديث خطاب به مفضل چنين مىفرمايد:
«انْظُرْ يَا مُفَضَّلُ إِلَى مَا خُصَّ بِهِ الْإِنْسَانُ دُونَ جَمِيعِ الْحَيَوَانِ مِنْ هَذَا الْخَلْقِ الْجَلِيلُ قَدْرُهُ الْعَظِيمُ غَنَاؤُهُ أَعْنِي الْحَيَاءَ فَلَوْلَاهُ لَمْ يُقْرَ ضَيْفٌ وَ لَمْ يُوَفَّ بِالْعِدَاتِ وَ لَمْ تُقْضَ الْحَوَائِجُ وَ لَمْ يُتَحَرَّ الْجَمِيلُ وَ لَمْ يَتَنَكَّبِ الْقَبِيحُ فِي شَيْءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ حَتَّى إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأُمُورِ الْمُفْتَرَضَةِ أَيْضاً إِنَّمَا يُفْعَلُ لِلْحَيَاءِ فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْ لَا الْحَيَاءُ لَمْ يَرْعَ حَقَّ وَالِدَيْهِ وَ لَمْ يَصِلْ ذَا رَحِمٍ وَ لَمْ يُؤَدِّ أَمَانَةً وَ لَمْ يَعْفُ عَنْ فَاحِشَةٍ أَ فَلَا تَرَى كَيْفَ وُفِّيَ لِلْإِنْسَانِ جَمِيعُ الْخِلَالِ الَّتِي فِيهَا صَلَاحُهُ وَ تَمَامُ أَمْرِهِ ؛اى مفضل! نگاه كن به صفتى كه خداوند تنها به انسان ارزانى داشته و حيوانات از آن محرومند؛ صفتى كه مقامش والا و غنايش بزرگ است؛ يعنى حيا. اگر حيا نبود، انسانها از مهمانشان درست پذيرايى نمىكردند، به وعدههايشان وفا نمىنمودند، نيازهاى ديگران را برآورده نمىساختند و به دنبال كارهاى خوب نبودند و از كارهاى زشت در هيچ چيز پرهيز نداشتند. به طورى كه بسيارى از كارهاى واجب نيز در پرتو حيا انجام مىشود؛ اگر حيا نبود، جمعى از مردم حق پدر و مادر را نيز ادا نمىكردند و صلۀ رحم به جا نمىآورند و اداى امانت نمىنمودند و از هيچ كار زشتى پرهيز نداشتند. آيا نمىبينى خداوند چگونه براى انسان جميع صفاتى را كه در آن صلاح و كمالِ كار اوست به او ارزانى داشته است؟». ١
از اين حديث شريف به خوبى استفاده مىشود كه اثر حيا تنها پرهيز از زشتىها و قبايح - آنگونه كه بسيارى گمان مىبرند - نيست بلكه آثار مثبت زيادى در انجام واجبات و رعايت آداب و اخلاق انسانى دارد.
به همين دليل در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«مَنْ لا حَياءَ لَهُ فَلا إيمانَ لَهُ ؛آن كس كه حيا ندارد ايمان ندارد». ٢
از امام امير مؤمنان در غرر الحكم آمده است،
«مَنْ لا حَياءَ لَهُ فَلا خَيْر فِيهِ ؛كسى كه حيا ندارد هيچ خيرى در او نيست». ١
البته آنچه گفته شد دربارۀ حياء پسنديده است. نوعى از حياء مذموم آن است انسان از فرا گرفتن علم و دانش و پذيرفتن حقايق و انجام كارهاى نيك شرم داشته باشد و گاه به سبب آن از ترك مجالس گناه و پيشنهادهاى زشت افراد فاسد شرم مىكند و آلودۀ گناه مىشود.
نكتهها:
١. يك اشتباه بزرگ
بعضى از نويسندگان بىخبر و بىبند و بار مىگويند: حيا نوعى ضعف نفس است و اگر پردۀ حيا دريده شود سبب قوت نفس خواهد بود در حالى كه قضيه كاملاً بر عكس است؛ فرد بىحيا كسى است كه تسليم خواستههاى نفسانى است و نمىتواند از آن روىگردان شود؛ ولى افراد با حيا بر اثر قدرت روحانى در برابر عوامل گناه مقاومت مىكنند و سد نيرومندى ميان خود و آنها به نام حيا قرار مىدهند. آرى! حيا در برابر نيكىها مانند فرا گرفتن علم، دليل بر ضعف نفس است؛ ولى در برابر زشتىها نشانۀ روشنى از قدرت نفس است.
٢. چه امورى سبب پاره شدن پردۀ حيا مىشود؟
زمانى كه گناه آشكارا انجام شود ابهت گناه شكسته مىشود و پردۀ حيا كنار مىرود و افراد در انجام گناهان كبيره جسور مىشوند. به همين دليل در روايات اسلامى آمده است كه گناه آشكار از گناه پنهان بسيار سنگينتر است همانگونه كه در حديثى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام مىخوانيم:
«الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ؛كسى كه گناه خود را آ
شكار و منتشر مىكند گرفتار خذلان مىشود و كسى كه گناه را بپوشاند عفو خدا شامل او مىگردد». ١
حتى براى مبارزه با افراد جسور و حرمتشكن و متجاهر به فسق، اجازۀ غيبت داده شده است.
نيز به همين دليل است كه هرگاه گناه آشكار شود و مردم از آن باخبر گردند، دستور داده شده است كه حد يا تعزير آشكارا انجام شود تا ابهت گناه به جاى خود برگردد و پردۀ حيا در سطح عموم پاره نشود.
افشاگرى دربارۀ گناهان اشخاص نيز آنها را جسور كرده و از حياى آنها مىكاهد و گاه به جايى مىرسد كه با زبان حال يا قال مىگويند: ما كه رسواى جهانيم غم دنيا سهل است و آب كه از سر گذشت چه يك قامت چه چند قامت.
در حالى كه اگر در اين گونه موارد تغافل شود، كمك به حفظ حياى آن گناهكار خواهد شد.
نيز به همين دليل در تعليمات اسلامى تكرار گناه صغيره به منزلۀ گناه كبيره شمرده شده است، زيرا تكرار، سبب كم شدن زشتى گناه و پاره شدن پردۀ حيا مىشود
٣. اهميت حيا در زنان
اين نكته نيز قابل توجه است كه در رواياتى از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده:
«الْحَياءُ عَشَرَةُ أجْزاءٍ فَتِسْعَةٌ فِى النِّساءِ وَواحِدَةٌ فِى الرِّجالِ ؛حيا ده جزء دارد. نه جزء در زنان و يك جزء در مردان است». ٢ و اين براى آن است كه اگر حيا نباشد زنان آسيبپذير خواهند شد.
در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه شش چيز خوب است؛ ولى از شش طائفه خوبتر؛ از جمله مىفرمايد:
«الْحَياءُ حَسَنٌ وَهُوَ مِنَ النِّساءِ أحْسَنٌ ؛حيا چيز خوبى است و از زنان زيبندهتر است». ١
حيا به زنان ابهت، شخصيت و ارزش مىدهد و به گفتۀ يكى از فلاسفۀ معروف، دختران حوا در طول تاريخ دريافتند كه عزت و احترامشان در اين است كه به دنبال مردان نروند خود را متبذل نكنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند آنها اين درسها را در طول تاريخ دريافتند و به دختران خود ياد دادند.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️☘تکثیر گیاه شفلرا:
🌱شفلرا رو میتونین به چند روش تکثیر کنین که ما تو این پست تکثیر شفلرا با قلمه زدن رو بهتون گفتیم.
#پست_آموزشی
.پرورش گل وگیاه حال خوب
┅🍃❀🌟🌺🌟❀🍃┅
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
علاوه بر قلمه زدن به روش خوابانیدن ساقه هم انجام میشود.
برای این کار ساقههای گیاه را خم کنید و مقداری در خاک فرو کنید و به اندازه ۶ تا ۸ سانتیمتر خاک روی آنها بریزید.
برای اینکه ساقه از خاک بیرون نیاید میتوانید روی خاک آن قسمت یک قطعه سنگ بگذارید.
خاک را همواره مرطوب نگه دارید
۶ تا ۸ هفته صبر کنید تا ساقه زیر خاک ریشه بدهد.
یکی از مزیتهای این روش این است که گیاه جدید تا زمان ریشه زایی موادغذایی را از گیاه مادر دریافت می کند.
به همین دلیل گیاه قوی تری به وجود میآید.
بعد از ریشهزایی می توانید گیاه به وجود آمده را از گیاه مادر جدا کنید.
گیاه تازه را به گلدان دیگری منتقل کنید و نگهداریهای لازم آن را انجام دهید
┅🍃❀🌟🌺🌟❀🍃┅
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: توصيه ۲۴) اگر راننده هستيد، طبق ضوابط راهنمائي و رانندگي عمل كنيد و آنچه كرايه تعيين شده ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توصيه ۳۱)
اگر ويدئو كلوپ داريد از اشاعه فرهنگ غرب و فيلم و CD يا ديسكتهاي غيرمجاز پرهيز كنيد.
توصيه ۳۲)
اگر سوپرماركت داريد واقف باشيد فروش مسكرات و اجناس نجس مانند خون و مردار حرام است، حتي مواد اعتيادآور اگر چه جنبه داروئي هم داشته باشد به پزشك و پزشك داروساز مربوط ميشود نه شما.
توصيه ۳۳)
اگر داروخانه داريد خود را ملزم بوجود دكتر داروساز بدانيد و از فروش دارو بخصوص داروهاي مسئله دار بدون نسخه پرهيز كنيد.
توصيه ۳۴)
اگر لوازم خانگي تعمير ميكنيد، آنچه تعمير كرده ايد يا فقط قطعه اي كه تعويض كرده ايد را مطرح كنيد و زياده را مالك نيستيد.
توصيه ۳۵)
اگر مالك هستيد، خود را به جاي مستأجر قرار دهيد و بضاعت وي را در نظر بگيريد، طوري باشد كه مبلغ اجاره قابل تحمل باشد.
توصيه ۳۶)
اگر مستأجريد، رعايت حال صاحب خانه خود را بكنيد، فكر نكنيد با پرداخت مبلغ اجاره بها ديگر مالك محل شده ايد هر كاري ميتوانيد انجام دهيد؟!
توصيه ۳۷)
اگر جنس توليد ميكنيد بدانيد رقابت جهاني است و هر دهه كشوري گوي سبقت اقتصادي را از ديگران ميبرد و علاوه بر كيفيت كالا قيمت تمام شده نازلتر ارائه داده ميشود، بنابراين سعي در رقابت جهاني داشته باشيد نه تازه كاران داخلي.
توصيه ۳۸)
اگر ارتشي هستيد، دقت كنيد آموزشهاي رزمي شما براي دشمن است نه براي برخ كشيدن خانواده يا شهروندان محترم و قانونمند.
توصيه ۳۹)
اگر شغل راهنمائي و رانندگي داريد، ضمن علاقمند بودن به شغل و پياده كردن مقررات با شهروندان با احترام و بحق برخورد كنيد.
توصيه ۴۰)
اگرشغل شما درودگريست (نجار) سعي كنيد كار خود را با دقت و تميز و زيبا و محكم تحويل دهيد كه خودتان از كارتان راضي باشيد و موقع كار بدانيد اين شغل شريف شغل يحيي پيامبر است و اره را شيطان اختراع كرد كه توسط آن درختي را كه حضرت يحيي در آن مخفي شده بود بريدند و شما از عمل اره و تيشه و رنده عبرت بگيريد.
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✍ نوشتار تربیتی "خانواده و زوجین" 🌀 شماره ۴۷ ✅ تحکیم خانواده 💠 قسمت بیست و یکم ✅روشهای تحکیم خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری
💠 قسمت بیست و دوم
🔸 برای ایجاد آرامش رفتاری باید هر فرد در رفتارهای خود دقت و حساسیت هایی داشته باشد.
➖ رفتارهای مرد نسبت به همسر:
1⃣ مهربان ترین به همسرش باشد.
خلاء عاطفی در خانواده ها در حال افزایش است و همین سبب شکل گیری مجموعه ای از مشکلات مثل اینکه زن یا مرد در بیرون از خانواده خلاء عاطفی خود را جبران می کند.
2⃣ تقوا
ترمز در برار گناه داشته باشد.
تقوا سبب ارتقاء زندگی دنیایی می شود؛ مانند ایجاد صمیمیت ، علاقه، محبت و ... .
3⃣ گشاده دستی
❌ گشاده دستی که سنجیده باشد، یعنی اسراف نکنیم و سراغ تجمل نرویم.
4⃣ پاک زبانی
▪️ بد گویی نکند.
▪️ با کلامش رنجش خاطر ایجاد نکند.
▪️ زیبایی های را می گوید.
5⃣ پاک دامنی داشته باشد.
مثلا مراقب نگاه خود باشد، ارتباط با نامحرم را مراقب باشد.
6⃣ خوش رفتاری نسبت به والدین
این خوش رفتاری باید هم در قبل ازدواج و هم در ازدواج باشد.
🔮 در ادامه با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#رفتار
❤️🍃❤️
#زندگی_بهتر یعنی:
👈هر وقت همسرت از مشڪلات صحبت ڪرد
👈توخیلی قشنگ به حرفاش گوش ڪنی
👈 ودلداریش بدی
❗️نه اینڪه فڪرڪنی
"لیاقت"نداره باهاش صحبت ڪنی
و بگی ای بابا،ول ڪن بازم شروع کردی...
#بهترین_مردان
💓 بهترين مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود #خشن نباشند و اهانت نكنند و دلسوزشان باشند و به آنان #ظلم نكنند.
#پیامبر_اکرم_ص
📚مكارم الأخلاق، ص۲۱۶
#سیگار_کشیدن_پنهانی_شوهر
سلام خداقوت
خانم ۲۱ساله ای هستم ؛ یک سال و ۷ماه است ک عقد کردم همسرم بعد از یک سال و نیم به تازگی به من اعتراف کرد که تفریحی سیگار میکشه
تا قبل از این به هیچ عنوان من متوجه نشده بودم و شک نکرده بودم
من به شدت از سیگار متنفر بودم از مجردی اما حالا خیلی شوک بدی بهم وارد شده و با این موضوع کنار نیامدم
همسرم خیلی عادی برخورد میکنه انگار ک اتفاقی نیوفتاده شما به من بگید چطور باهاش رفتار کنم واقعا از این پنهان کاری و اصل سیگارکشیدن مشکل دارم و عصبی هستم
خواهش میکنم جواب بدین
حتی سر این موضوع قهر کردیم و نارحتی پیش اومده
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده