Part21_روایت رهبری.mp3
19.76M
📗کتاب صوتی
#روایت_رهبری
قسمت 1⃣2⃣
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #استوری
🔥 گاهی علم انسان را به جهنم میفرستد
🌿 #تزکیه مقدم است برهمه چیز...
➕یک نکته اخلاقی از #امام_خمینی به اشتراک بگذارید...
✅ https://eitaa.com/zandahlm1357
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شيطان را نپرستد. و اسلام [ چيزي ] جز ايمان است. هر مؤمني مسلمان امّا هر مسلماني مؤمن نيست. چنانكه دز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه اي به محمد بن سنان
متن عربی حذف شده
ترجمه
نامه اي به محمد بن سنان آن چه حضرتش (ع) به محمد بن سنان در پاسخ به سؤالهاي وي درباره علل [ احكام ] نوشت. صدوق گويد: محمد بن ماجيلويه (رض)، از عمويش محمد بن ابوالقاسم، از محمد بن علي كوفي، از محمد بن سنان ما را چنين حديث كرد كه علي بن احمد بن محمد بن عمران دقاق و محمد بن احمد سنائي و علي بن عبدالله ورّاق و
حسين بن ابراهيم بن احمد بن هشام (رض) گفته اند: محمد بن ابي عبدالله كوفي از محمد بن اسماعيل از علي بن عباس گويد: قاسم بن ربيع صحاف از محمد بن سنان ما را به حديث گفت، و علي بن احمد بن عبدالله برقي و علي بن عيسي مجاور در مسجد كوفه و ابوجعفر محمد بن موسي برقي در ري (رض) گفته اند: محمد بن علي ماجيلويه از احمد بن محمد بن خالد از پدرش از محمد بن سنان نقل كرده كه علي بن موسي الرضا (ع) در پاسخ به سؤالات او چنين نوشت: علّت غسل علّت غسل جنابت، پاكيزگي و تطهير شخص از پليدي رسيده به او توسط خويش، و پاك نمودن اجزاء ديگر بدن است زيرا جنابت از همه بدن او خارج شده پس پاك كردن همه بدن واجب آمده است. علت سبك كردن حكم بول و غائط، بيشتري و پيوسته تري آن دو از جنابت است، پس در آن به وضو بسنده فرموده زير ا بيشتر، دشوارتر و خارج از اراده و شهوت است، در حالي كه جنابت جز به لذّت جويي و پرهيز از آن صورت نبندد. علّت غسل دو عيد و جمعه و ديگر غسلها، بزرگداشت پروردگار از سوي بنده، و به استقبال رفتن براي آن كريم والا مرتبه، و طلب آمرزش براي گناهان است. همچنين از آن جهت كه روز عيد شناخته شده، تا به ياد خداي تعالي در آن گرد هم آيند و خدا
غسل كردن را به بزرگداشت آن روز و برتري بخشيدن بر ديگر روزها، و بيشتري نافلهها و عبادت قرار داده تا اين كه طهارتي از جمعه تا جمعه ديگر باشد. علّت غسل ميّت آن كه از آلودگيهاي بيماري و ديگر ناخوشيها پاكيزه و پاك شود، زيرا به ديدار فرشتگان رفته، همنشين اهل آخرت ميشود، پس مستحّب باشد كه چون به محضر خدا رسد او را با پاكيزگي ملاقات و ديدار كند، پاك، تميز و متوجه به خداي تعالي عزّ و جلّ باشد و از او طلب آمرزش و شفاعت نمايد. علّت ديگر اينكه منَي كه از آن آفريده شده از او خارج ميشود، پس جنب شده و غسل او بدان جهت است. و علّت غسل از غسل يا تماس با او (ميّت) به جهت ترشحاتي باشد كه ميّت دارد، زيرا چون روح از بدن ميّت خارج شود بيشتر آفت او به جا مانده پس از آن تطهير شود و او را نيز تطهير كنند. علّت وضو و علّت وضو كه شستن صورت، دو دست و مسح سر و پاست براي ايستادن در برابرخداي عزّ وجلّ و روي نمودن به حضرتش با اعضاي ظاهر و ديدار با كرام الكاتبين است. پس شستن چهره به خاطر سجده و فروتني، و شستن دو دست براي بوسيدن آن دو و بلندكردن آن دو به دعا، و مسح سر و دو پا به خاطر آشكاري آنها در همه حالتهاي [ نماز ] است، ولي خضوعي
كه در چهره و دو دست باشد در اين دو (سر و پا) نيست. علت زكات علت زكات تأمين غذاي فقيران و حفظ ثروت ثروتمندان است، كه خداوند تبارك و تعالي برخورداران از سلامتي را به پرداختن به امور دردمندان و مصيبت ديدگان تكليف نموده و فرموده است: (با ثروت و جان تان آزموده شويد) ۱، در ثروت تان با خارج كردن زكات آن و در جانهاي تان با عادت دادن آن به صبر و به جا آوردن شكر نعمتهاي خداوند عزّ و جلّ و اميد به فزوني آن در كنار مهرباني و لطف به ضعيفان، توجه به درماندگان، برانگيختن به ياري و همراهي، كمك به نيازمندان، ياري امر دين كه پندي براي بي نيازان و عبرت ايشان است تا به نيازمندان راه آخرت بازشناسند، و فايده اي كه در اين كار با تشويق آنان به شكر خداي تبارك و تعالي نهفته در برابر آنچه به ايشان بخشيده و ارزاني داشته است، و واداشتن آنان به دعا، لابه و بيم از آنكه روزي آنان نيز نيازمند دريافت زكات و صدقه و صله رحم وكارهاي نيك شوند. علّت حجّ علّت حجّ، رفتن به حضور خداي تعالي و طلب فزوني و خارج شدن از همه [ گناهان ] كسب شده است تا آن كه از گذشته توبه كرده، آنچه پيش رو دارد از سر گيرد. همچنين به خاطر آنچه از خارج شدن مال و رنج بدنها در آن نهاده شده و بازداشتن نفس از لذتها و شهوتها
و نزديكي جستن به خداي عزّ وجلّ با بندگي و ابراز فروتني و خواري و شكستگي در برابر اوست در گرما و سرما و امنيت و بيم. و به خاطر آنچه از منافع و بيم و اميد به خداي عزّ و جلّ در آن نهاده شده است. و ترك سخت دلي، گستاخي نفس، فراموشي ياد [ خدا ]، بريدن اميد، عمل و تجديد حقوق، بازداشتن نفس از فساد، رساندن سود به آن كه در شرق و غرب يا خشكي و درياي زمين است، از ايشان كه حج ّ گذارده يا نگذارده اند، اعمّ از بازرگان و دوره گرد، فروشنده و خريدار، و كاسب ودرمانده و برآوردن حاجتهاي مردم گوشه و كنار جهان كه در آن موسم گرد هم ميآيند و نيز شاهد منافع يكديگر باشند.
و علت واجب كردن آن در يك نوبت آن است كه خداوند عزّ و جلّ واجبات را در حدّ توان ضعيفترين مردم مقرّر داشته، و از جمله آنها يك حجّ واجب است، اما توانمندان را به اندازه توان شان، تشويق نمود. و علت نهادن بيت الله در ميانه زمين آن كه جايي است كه از زير آن زمين فراخ شد، و هر بادي در دنيا از آن نقطه وزد كه از زير ركن شامي خارج ميشود و نخستين بارگاهي باشد كه در زمين قرار گرفته، زيرا در وسط است و از آن جهت تكليف واجب اهل شرق و غرب يكسان باشد. و مكّه ناميده شد زيرا مردم
در آن گرد هم آيند و در گذشته به كسي كه آهنگ اين ديار مينمود گفته ميشد: قَدُ مَكا (سوت زد). اين فرموده خداي تعالي است كه فرمود: (عبادت شان در كنار كعبه جز سوت و كف زدن نبود) ۲. و علت گشتن دور بيت آن است كه خداوند تبارك و تعالي فرشتگان را فرمود: (در زمين جانشيني قرار ميدهم، گفتند آيا كسي را در آن گذاري كه در آن فساد كرده و خون ريزد) ۳، و آنان چنين جواب دادند و پشيمان به عرش پناه آورده، طلب آمرزش كردند و خداوند عزّ و جلّ دوست داشت چون آن بندگان پرستيده شود پس در آسمان چهارم خانه اي روبروي عرش قرار داد كه "ضراح " خوانده ميشود آنگاه در آسمان دنيا خانه اي قرار داد كه در مقابل ضراح بوده، معمور ناميده ميشود، و سپس اين خانه را در مقابل بيت معمور بنا نهاد، و آدم (ع) را به طواف آن امر فرمود و بدين [ كار ] خداوند عزّ و جلّ توبه او را پذيرفت و اين سنت تا روز رستاخيز در فرزندان او باقي است. علت دست ساييدن بر حجر (الأسود)، چون خداي تبارك و تعالي از فرزندان آدم ميثاق گرفت، حجر الاسود آن ميثاق را بلعيد ; از اين رو مردم را به پاي بندي بدان ميثاق تكليف نمود. همچنين دركنار حجر گفته شود: امانتم را برگرداندم و به عهدخويش وفاكردم
تا به وفاي من گواهي دهي. و سخن سلمان نيز در همين معناست كه بي شك در روز رستاخيز حجر همچون (كوه) ابوقبيس با دو لب آمده و به وفاي هر كه نزد آن آمده است، گواهي ميدهد. و علتي كه بدان مِني، مني ناميده شده آن است كه جبرئيل در آنجا به ابراهيم (ع) گفت: آنچه ميخواهي از پروردگارت تمنّا كن. ابراهيم در دل خود خواست به جاي اسماعيل، قوچي را قرباني كند و خداوند آن را فديه فرزندش قرار دهد، و آنچه خواست به او داده شد. علت روزه علت روزه درك و احساس گرسنگي و تشنگي است تا بنده، خوار، درمانده، مأجور مخلص و مقاوم شود از سويي آن راهنماي سختيهاي آخرت و مايه شكستن شهوتهاست. همچنين ترك آن در دنيا تا مهلت (آخرت) براي آن است كه ميزان آن در نيازمندان و درماندگان در دنيا و آخرت را دريابد. علت تحريم قتل نفس و خداوند كشتن انسان را به دليل تباهي مردم با فرض حلال بودن آن، حرام فرموده، همچنين از آن جهت كه به نيستي و از هم گسيختگي امور ميانجامد. علت تحريم نافرماني از پدر و مادر و خداوند عزّ و جلّ آزردن و نافرماني از پدر و مادر را كه نشانه خارج از تكريم و بزرگداشت شأن فرمانبري از خداوند عزّوجلّ و نكوداشت پدر و مادر، و كفران نعمت و ناسپاسي است، حرام نموده، و از آن جهت
كه به كمي نسل و قطع آن منتهي ميشود، كه در ستم كم سپاسي شأن پدر و مادر است. همچنين لزوم دانستن حقّ ايشان، و فساد حاصل از بريدن پيوند خويشاوندي، و كناره گيري پدر و مادر از فرزند، و فرو هشتن تربيت او كه ترك نيكي به ايشان نموده است. علت تحريم زنا و زنا را حرام كرد زيرا فساد كشتن جانها، از ميان رفتن نسب ها، ترك تربيت فرزندان، تباهي در ارث و ديگر فسادهاي مانند آن را در خود دارد. علت تحريم خوردن مال يتيم و خوردن مال يتيم را به ستم، به دلايلي بسيار و انواع فساد آن حرام نمود. نخستين آن، چون انسان مال يتيم را ستمكارانه بخورد به كشتن او كمك نموده، زيرا يتيم بي نياز نبوده، تاب اداره خود نداشته، موقعيت خود ندانسته و كس ندارد تا به جاي او به كارخاسته و چونان پدر و مادر كفايت او كند، و چون مال او خورده شود گويي او را كشته و به فقر و بيچارگي كشانده اند، به علاوه كه خداي عزّ و جلّ از آن بيم داده و فرجام بد آن را چنين دانسته (و آنان كه فرزنداني ناتوان از خود بر جاي گذارند بر [ آينده ] آنان بيم دارند، بايد [ از ستم بر يتيمان ] بترسند) ....
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب
💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 10
🔰 با یادگیری این مبانی ، سیاست را بهتر تحلیل کنیم
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
🎬 جلسه 🔟 🔴 شروع بحث #مغالطات_سیاسی ، برای اولین بار این مباحث بر اساس توصیه رهبری برگزار می شود، حتما بحثهای #مغالطات را با دقت بیشتری گوش کنید تا در مقابل بسیاری از شبهات، بیمه شوید 🔴
✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
🔰 سلسله #پوسترهای_وظایف_منتظران 17
شماره 7⃣1⃣
🔷 برای ظهورش قدمی برداریم