#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ) منظور علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. [۱] «اصبغ بن نباته» میگوید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوند بعد از این دعای ابراهیم (علیه السلام) فرمود:
(فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلًّا جَعَلْنَا نَبِیًّا) ؛ «و چون از آنان و ]از[ آنچه به جای خدا میپرستیدند، کناره گرفت، اسحاق و یعقوب را به او عطا کردیم و هر کدام را پیامبر گردانیدیم. و از جانب رحمت مان بدانها بخشیدیم و برای ایشان لسان صدقی قرار دادیم. » [۳]
امام صادق (علیه السلام) پس از عبارت (وجعلنا لهم لسان صدق علیّاً) فرمودند:
«یعنی به علیاً۷. » [۱]
و این جمله بدین معناست که یعنی خداوند از لفظِ «علیّاً» علی (علیه السلام) را قصد کرده است؛ زیرا ابراهیم (علیه السلام) از خداوند خواسته بود که برای او در میان آیندگان زبان راستینی قرار دهد. پس خداوند عزوجل برای او و اسحاق و یعقوب لسان صدقی را قرار داد که «علی (علیه السلام) » است.
۳- «علی بن ابراهیم قمی» در تفسیرش از امام حسن عسکری (علیه السلام) نقل میکند:
(وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا) یعنی أمیرالمؤمنین (علیه السلام). [۲]
۴- «حاکم حسکانی» از مفسران بنام اهل سنت در کتاب «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» حدیثی را ذکر میکند که به نوعی به شأن نزول این آیه اشاره دارد: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
آن شب که مرا به معراج بردند، جبرئیل مرا با بال راست
خود حمل کرد. به من گفته شد: چه کسی را جانشین خود برای اهل زمین قرار دادی؟ گفتم: بهترین اهل آن علی بن ابی طالب (علیه السلام) برادرم و دوستم و دامادم و پسر عمویم را.
----------
[۳]: . سورة مریم ۴۹.
[۱]: . مناقب ابن شهرآشوب ۲/۳۰۲؛ بحار الانوار ۳۵/۵۹؛ البرهان ۳/۷۱۷.
[۲]: . تفسیر علی بن ابراهیم القمی ۲/۵۱؛ تفسیر الصافی ۳/۲۸۴؛ البرهان ۳/۷۱۷؛ بحار الانوار ۱۲/۹۳۵.
گفته شد: ای محمد! آیا او را دوست داری؟ گفتم: آری، ای پروردگار جهانیان.
به من گفته شد: او را دوست بدار و امت خود را به دوست داشتن او امر کن، همانا من علی اعلی هستم و نام او را از نامهای خود مشتق کردم و او را علی نامیدم.
جبرئیل فرود آمد و گفت: خداوند بر تو سلام میرساند و به تو میگوید: بخوان. گفتم: چه بخوانم؟ گفت:
(وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا، وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا»؛ و بخشیدیم به ایشان از جانب رحمت مان و قرار دادیم برای ایشان لسان صدق که علی (علیه السلام) است. [۱]
----------
[۱]: . شواهد التنزیل /۴۶۳؛ شرح احقاق الحق ۱۴/۵۴۸.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دنیا ابن عباس میگوید: از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: گسترش آرزو مقدم بر آمدن مرگ است و معاد میدان ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: ای مردم، این خانه (دنیا) خانه هلاکت است. منزلگاه استواری نیست. خانه غم است نه عیش، کسی که به حقیقت آن پی برده باشد از آسودگی آن شاد نمی باشد و از گرفتاری آن اندوهگین نمی شود. آگاه که خدا دنیا را دار امتحان و آخرت
را دار آسایش قرار داد. و بلای دنیا را سبب ثواب آخرت مقرر کرد و ثواب آخرت را به جای بلای دنیا قرار داد. او دنیا را میگیرد تا عوض آن را بپردازد و بلا میدهد تا پاداش دهد. همانا دنیا به سرعت میرود، به زودی دگرگون میشود، از شیرینی زمان شیردهی به خاطر تلخی زمان از شیرگیری بر حذر باشید و از لذت آنی آن برای رنج پایان آن دوری کنید. پس در آبادانی خانه ای که خدا قصد ویران کردن آن دارد نکوشید، و با خانه ای وصلت نکنید که خدا از شما پرهیز از آن را خواسته است. تا مشمول خشم خدا و مستحق عقوبت او نشوید.
دنیا
ابن عباس میگوید: از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: گسترش آرزو مقدم بر آمدن مرگ است و معاد میدان اعمال است، اکنون کسانی که به خاطر اعمال خود، دیگران بر آنها غبطه خورند پیروز هستند. کسانی که به خاطر آنچه از دست داده اند مأیوسند، پشیمانند.
ای مردم طمع، فقراست. یأس از آنچه در دست مردم است ثروت است. قناعت راحتی است. گوشه گیری عبادت است. عمل گنج است. دنیا معدن است و هرچه از آن باقی ماند شبیه تر است به آب نسبت به آب. همه چیز به سرعت نابود میشود. شما در زمان مهلت بسر میبرید و تا پیش از اینکه به خشم گرفتار شوید و پشیمانی فایده ای نبخشد با اخلاص بسیار بکوشید.
#کشکول_شیخ_بهاء
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۲۵- نمازهای مشکل گشا تفسیر نماز » نمازهای مشکل گشا اسلام سفارش میکند هرگاه حاجت یا مشکلی داشتید،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۶- قداست نماز
تفسیر نماز » قداست نماز
قداستِ نماز به قدری است که زمانِ اجرای بعضی مراسم مانند قَسم و ادای شهادت، بعد از نماز قرار داده شده است.
قرآن در سوره مائده آیه ۱۰۶ میفرماید: هرگاه کسی در سفر دچار بیماری شد و در آستانه مرگ قرار گرفت، دو نفر مسلمان و یا غیر مسلمان را بر وصیّتِ خود گواه گیرد، لکن مراسم ادای شهادت باید پس از نماز باشد، یعنی آن دو نفر پس از ادای نماز حاضر شده و با قسم خوردن شهادت دهند که فلان مسلمان در مسافرت چه وصیت کرده است.
امروزه مرسوم است که مراسمِ قسم را در حضور قرآن و با دست گذاردن بر قرآن انجام میدهند، امّا خود قرآن در این مورد میفرماید: مراسم قسم پس از انجام نماز باشد!
۲۷- جامعیّت نماز
تفسیر نماز » جامعیّت نماز
خداوند، هم در آفرینشِ تکوینی و هم در دستورات تشریعی عالی ترین و کامل ترین برنامهها را بکار برده است. مثلاً در آفرینش شیر مادر تمام ویتامینهایی را که نوزاد نیاز دارد در شیر مادر جمع کرده است.
اگر به آفرینشِ انسان نگاه کنیم میبینیم آنچه در طبیعت وجود دارد در وجود انسان نیز قرار داده شده است.
اگر در طبیعت صدای رعد است، در انسان فریاد است.
اگر در طبیعت گیاه و نبات است، در انسان رویش مو است.
اگر در طبیعت رودخانه است، در انسان رگهای ریز و درشت است.
اگر در طبیعت آب شور و شیرین است، در انسان اشک شور و آب دهان شیرین است.
اگر در طبیعت معادن بسیار است، در انسان استعدادهای نهفته فراوان است.
شعری است که به حضرت علی علیه السلام نسبت میدهند که فرمود:
أتزعم انّک جِرم صغیر
و فیک انطوی العالم الاکبر
ای انسان! تو گمان میکنی جُثّه کوچکی هستی، درحالی که جهانی بزرگ در تو نهاده شده است.
نماز نیز یک هنرنمائیِ الهی است که خداوند تمام ارزشها را به نحوی در آن قرار داده است. چه کمالی است که برای انسان ارزش باشد اما در نماز یافت نشود؟
یاد خدا، یک ارزش و تنها وسیله آرام بخش دلهاست و نماز یاد خداست. «اللّه اکبر»
یاد قیامت یک ارزش و بازدارنده از گناه و فساد است و نماز یادآور «یوم الدین» است.
در خطّ انبیا و شهدا و صالحان بودن یک ارزش است و ما در نماز از خدا میخواهیم در «صراط الذین انعمت علیهم» قرار بگیریم.
انزجار و برائتِ خود را از ستم پیشه گان و گمراهان با جمله «غیر المغضوب علیهم ولاالضّالین» اعلام میداریم.
عدالت که در رأس همه ارزشهاست در امام جماعت نماز لازم شمرده شده است.
پیروی از امام جماعت در نماز، یک اصلِ با ارزش اجتماعی است که بجای خودسری و تک روی تابع رهبری عادل باشیم.
در انتخاب امام جماعت همواره توجه به ارزشهاست: عادل ترین، فقیه ترین، فصیح ترین،...
ایستادن رو به قبله یادآور ارزشهای بسیاری است، مکّه شکنجه گاه بلال، قربانگاه اسماعیل، زادگاه علی بن ابیطالب، پایگاه قیام مهدی، آزمایشگاه ابراهیم و عبادتگاه تمام انبیا و اولیاست.
در نماز هرچه هست تحرّک است، در هر صبح و شام، در رکوع و سجود و قیام، حرکت در رفتن به مسجد و مصلّی، پس ساکن و ساکت و گوشه گیر نباش، بلکه همواره در تلاش و حرکت باش، البتّه در جهت خداوند و بسوی او.
در نماز روح و جان انسان غبارروبی میشود، نماز، غبار غرور و تکبر را میریزد، چون هر شبانه روز دهها بار بلندترین نقطه بدن را به خاک میمالد. و سجده بر خاک بهتر از سنگ است که تذلّل در به خاک مالیدن است.
بر زمین و آنچه از زمین روئیده میشود سجده کن، بشرط آنکه خوردنی نباشد تا به فکر شکم نیفتی!
بر زمینِ پاک سجده کن که از راه نا پاک نمی توان به پاکی و سرچشمه پاکیها رسید.
گریه از خوف خدا یک ارزش است و قرآن سجده همراه با گریه را ستایش کرده است: «سُجِّداً وَ بُکِیّاً» [۱]
----------
[۱]: ۸۱) سوره مریم، آیه ۵۸.
#تفسیر_نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان 🔷#علل_سستی_وترک_نماز ❌ تنبلی.قسمت ۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا آسمان 197 ؛ تنبلی و سستی 20.mp3
2.05M
🌺🍃برنامه رادیویی تا آسمان
#علل_سستی_وترک_نماز
❌ تنبلی.قسمت ۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در این کلیپ هفت اثر دردناک ترک نماز را ببینید.
#آثارنماز
مارا دنبال کنید👈@zandahlm1357
31.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاریخچه نماز 8 ؛ نماز خوبان امت های گذشته 1
#تاریخچه_نماز
مارا دنبال کنید👈@zandahlm1357
23.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرائت صحیح نماز
مارا دنبال کنید👈@zandahlm1357