✍
چرا وقتی افراد از دین خارج میشوند خشن تر و دشمن دین میشوند؟
شهید مطهری :
به طورکلی افرادی که به دین میگروند و سپس بیرون میروند از افرادی که از اول گرایش پیدا نکردهاند خشنتر و ضد انسانتر میشوند؛ زیرا دین به حکم نیروی عظیم خود همه عواطف دیگر انسانی را تحتالشعاع قرار میدهد و اگر رفت همه آنها را که در خود هضم و جذب کرده بود نیز با خود میبرد. این است که افرادی که زمانی متدین بوده و سپس بیدین شدهاند از بیدینهای اوّلی خشنتر و بیعاطفهتر و خطرناکتر میشوند.
اما خطرناکتر از این طبقه، متدینان منحرفشده و کجسلیقه خشکه مقدساند. این طبقه علاوه بر اینکه عواطف انسانیشان تحتالشعاع عاطفه دینی قرار گرفته و از تأثیر مستقل افتاده، نیروی دین به حکم اینکه منحرف شده اثر خود را نمیبخشد و از آن طرف چون زائل نشده و به صورت انحرافی کار میکند به همان قدرت که مقتضای نیروی دین است فعال است. اینها دیگر از هر سبع خطرناکتر و وحشتناکترند.
تاریخ نشان میدهد که بیرحمانهترین جنگها، کشتارها، زجر و شکنجهها به وسیله خشکه مقدسان صورت گرفته است. بزرگترین نمکنشناسیها را اینها انجام میدهند زیرا یحْسَبونَ انَّهُمْ یحْسِنونَ صُنْعاً. جنگهای صلیبی، جنگهای خوارج، حتی فاجعه کربلا ساخته دست این طبقه است.
پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص75-74
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
✍
چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟
یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسده اى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است . براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پاره اى کارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهیى.
مصالح و مفاسد و به تعبیر دیگر حکمتها به گونه اى است که اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نیز همان حکم را مى کند که شرع بیان کرده است.
💫احکام شرعى دو گونه اند:
1. احکامى که برخى از فلسفه هاى آن ها در قرآن و روایات بیان شده است مانند روزه که خداوند درباره آن مى فرماید: «کتب علیکم الصیام ...لعلکم تتقون» (1) "روزه بگیرید...تا پرهیزگار شوید". یعنى فلسفه روزه ، پرهیز از گناه است که تسلط بر نفس سرکش و هوس ها در پرتو آن حاصل مى شود. یا در مورد حرمت قمار و شراب مى فرماید: «شیطان مى خواهد به وسیله شراب و قمار، میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد... .» (2).
2. احکامى که فلسفه آن ها در قرآن و روایات بیان نشده یا پیشوایان معصوم(علیهم السلام) آن ها را بیان کرده اند، ولى به دست ما نرسیده است . در این مورد، ممکن است با دلیل هاى عقلى یا تجربى به بخشى از حکمت هاى آن پى ببریم.
بعضی از حکمت های احکام نیز با پیشرفت علم روشن می گردد، همان طوری که بعضی از احکام در زمان معصومین علیهم السلام بدون ذکر حکمت و دلیل آن بیان گردیده ولی امروز علم بشر به حکمت آن پی برده است. مانند، حکم حرمت گوشت خوک .
💫چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟
ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است، ولی اگر یکی از آن ها از دنیا برود یا طلاق بگیرد، ازدواج با خواهر بعدی جایز است. بر همین اساس خواهر زن بر مرد محرم محسوب نمی شود.
دلیل اینکه جمع بین دو خواهر در ازدواج حرام است، قرآن کریم است. در آیه 23 از سوره نساء، خداوند حکم حرمت جمع بین دو خواهر را در امر ازدواج بیان نموده است.
💫اما حکمت مسئله:
شاید رمز این که اسلام از چنین ازدواجى جلوگیرى کرده، این باشد که دو خواهر به حکم نسب و پیوند طبیعى نسبت به یکدیگر علاقه شدیدى دارند، ولى هنگامى که رقیب هم شوند، نمى توانند علاقه سابق را حفظ کنند، به این ترتیب یک نوع تضاد عاطفى در وجود آن ها پیدا مى شود، که براى زندگى آن ها زیانبار است؛ زیرا دائماً انگیزه «محبت» و انگیزه «رقابت» در وجود آن ها در حال کشمکش و مبارزه است.(3)
گفتنی است که حرام بودن ازدواج با خواهر زن در زمانی که خواهر دیگرش همسر انسان باشد از باب محرم بودن خواهر زن نیست، بلکه از باب اینکه جمع بین دو خواهر یا ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است. و دلیل این مسئله قرآن کریم است که جمع بین دو خواهر را در مسئله ازدواج در یک زمان منع کرده است. (4)
پی نوشت ها:
1. بقره (2) آیه 183 .
2. مایده (5) آیه91.
3. آیت الله مکارم شیرازی،تفسیر نمونه، ج3، ص: 418.نشر دارالکتب الاسلامیه تهران بی تا.
4. سوره نساء، آیه 23.
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
از روزی که خدا انسان را آفرید همراه با نیاز فطری به پوشش آفرید و آن را جزء غریزه او قرار داد.
از لحظهای که آدم و همسرش حوا در پی اغوای شیطان نافرمانی خدا را کردند و از درخت ممنوعه تناول نمودند
.......:
مهمترین و نخستین کیفر آنان از سوی خداوند این شد که لباسهای آنان از تن آنان فرو ریخت و بدن و عورت آنان آشکار گردید
و خود آنان نیز بهدلیل غریزی بودن حجاب، در پی این کشف حجاب، بیتفاوت نماندند، بلکه با اصرار میکوشیدند تا بدن و عورت خود را با برگهای گلها و درختان بپوشانند
درواکنش حضرتِ آدم و حوا ثابت میشود که میل بهپوشش و حجاب یک امر فطری، غریزی و ذاتی است. وقتی خود را عریان دیدند، بیهیچ درنگی برای پنهان کردن بدن خود تلاش ورزیدند که دستِکم با برگ درختان چنین کردند.
.......:
فرض بر اینکه حق شخصی هم باشد، آیا زشت و قبیح نیست؟!
میگویند خدا قادر مطلق است، میتواند دنیا را در یک تخمِ مرغ جای دهد، اما این کار را نمیکند
چون زشت و ناپسند است.
وهمینطور نمیشود مثل دیو کوهپیکر جیغ بزنی و ادعا کنی که دهن و حنجره مال خودم است، شما حق دخالت ندارید
ادب اقتضا میکند که مطیع و تابع اجتماع باشیم، در حرف زدن، در لباس پوشیدن، در غذا خوردن، حتی در راه رفتن
اگر تابع قوانین اسلامی هم نیستیم، دستکم مطیع قوانین و قراردادهای اجتماعی باشیم. آدم بودن چنین حکمی را میکند
وقتی مسألهٔ همگانی میشود، دعوی شخصی بودن آن بیمعناست
با ذکر چند اقوال از بزرگان غرب برای اعتبار بخشیدن این گفتار، این نوشته را تمام میکنم
.......:
چارلی چاپلین در نامهای بهدخترش مینویسد: «دخترم هیچکس و هیچ چیز دیگر را در این جهان نمیتوان یافت که شایسته آن باشد که دختری ناخن پای خود را بخاطر آن عریان کند. برهنگی بیماری عصر ماست بهگمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش از آن توست.»
در جای دیگر ویکتور هوگو میگویید: «میگویند بردگی در اروپا از بین رفته است، اما بردگی همچنان ادامه دارد و بر زنان تحمیل میشود و نامش فحشاست. اصولاً زن عفیف، زیبا و دلپسند است، وجاهت توأم با وقار و عفت، به زن قدرتی میدهد که قویترین مردان را یارای مقاومت در برابر او نیست، بلکه آنها را به خضوع و تعظیم در مقابل خویش وادار میسازند.»
و حرف آخر را با نگاهِ ژرفِ پروفسور نروژه گارودی، از متفکران فرانسوی بهپایان میبرم، ایشان معتقد است که ممنوعیت حجاب برای مسلمانان فرانسوی نتیجه تبلیغات مسموم آمریکا و صهیونیسم بر ضد اسلام است. وی میگوید: «امروز، جنگ بر ضد تروریسم به وسیلهای برای تضعیف نمودن اسلام در جهان تبدیل شده و آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارند چهره اسلام را به جهانیان بسیار خشن جلوه دهند.»
گارودی ممنوعیت حجاب در فرانسه را اقدامی غیر دموکراتیک شمرده و میگوید: «حجاب یکی از اصول بنیادی و ارزشی به حساب میآید، وی در جای دیگری میافزاید، با وارد شدن حجاب به عرصه زندگی، معیارهایی مثل مادر بودن، احترام و حتی مفهوم خانواده و عفاف را درک کردیم.»
.......:
حجاب چرا⁉️
🌷حجاب، اطاعت خدا و رسول خدا:
و خداوند زنان را به حجاب امر نموده است آنجاييكه ميفرمايد:
(به زنان مؤمن بگو: چشمهاي خود را ـ از نامحرمان ـ پايين اندازند، عورتهاي خود را حفظ نمايند و زينت خويش را آشكار نكنند مگر آن مقدار كه ظاهر است و روسريهايشان را بر گريبانشان بيندازند) [نور:۳۱].
✨حجاب، عفاف است:
خداوند تعهد به حجاب را نشانة عفت و پاكدامني قرار داده است:
(اي پيامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: روپوشهاي خود را به خوبي بر خود بياندازند. با اين پوشش، بهتر عفت و پاكدامني آنها شناخته ميشود در نتيجه ـ از طرف افراد مريض ـ مورد اذيت و آزار قرار نميگيرند) [احزاب:۵۹].
💍حجاب، پاكيزگي و دوري از آلودگي است.
خداوند ميفرمايد:
(هنگامي كه كالا و متاعي ـ از وسايل منزل ـ از آنها يعني همسران پيامبر، خواستيد، از پشت پرده، بخواهيد. اين كار، براي پاكي دلهاي شما و دلهاي آنان، بهتر است) [احزاب:۵۳].
❤️حجاب، پوشش است:
رسول الله ميفرمايد: «خداوند بسيار پرده پوش و با حيا است و حياء و ستر را دوست دارد». و همچنين ميفرمايد: «هر زني، لباسش را خارج از خانهاش، بيرون بياورد، خداوند پردهاش را ميدرد». يعني پاداش از جنس عمل است.
💛حجاب، تقوا است:
خداوند ميفرمايد:
(اي فرزندان آدم! ما لباسي براي شما درست كرديم كه هم عورات شما را ميپوشاند و هم ماية تجمل و زيبايي شما ميگردد اما بدانيد كه لباس تقوا، بهترين لباس است) [اعراف:۲۶].
💚حجاب، ايمان است:
هنگامي كه گروهي از زنان قبيلة بنيتميم نزد امالمؤمنين عائشه صديقه رضيالله عنها آمدند و لباسهاي نازكي به تن داشتند، حضرت عائشه رضيالله عنها فرمودند: «اگر شما مؤمن هستيد، اين لباس، لباس مؤمنان نيست. و اگر مؤمن نيستيد، ميتوانيد از اين لباسها بهرهمند گرديد».
💙حجاب، حيا است:
آن حضرت ميفرمايد: «هر دين، اخلاقي دارد و اخلاق دين اسلام، حيا است». و در جايي ديگر ميفرمايد: «حيا از ايمان است و جاي ايمان در بهشت است».
💜حجاب، عزت است:
همچنين حجاب با عزتي كه طبيعت مرد براساس آن سرشته شده است، تناسب و سازگاري دارد. البته با طبيعت همان مردي كه از فطرت سليم برخوردار است و دوست ندارد چشمهاي خائن، به همسر و دخترانش نگاه كنند.
https://eitaa.com/zandahlm1357
_____________________________
#حجاب_زن_یهودی
🔹حجاب در بین زنان قوم یهود، مطلبی نیست که کسی بتواند آن را مورد انکار یا تردید قرار دهد.
🔸مورخین، نه تنها از مرسوم بودن حجاب در بین زنان یهود سخن گفته اند، بلکه به افراط ها وسخت گیری های بی شمار آنان نیز در این زمینه اشاره کرده اند...
🔻حال حجاب زنان یهود را با حجاب زنان در اسلام مقایسه کنید،
متعادل تر و منطقی تر به نظر نمی رسد...؟
اما تمام هجمه های جهان را فقط علیه حجاب اسلامی وارد می کنند!!
📣📣لطفا نشر دهید🌺🌺
https://eitaa.com/zandahlm1357
28.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفی
سرود فانوس شب
گروه سرود انقلاب فاطمی
https://eitaa.com/zandahlm1357
درسنامه کودک دهه فجر - تولد نور.pdf
560.5K
✅طرح درس تولد نور (فجرفاطمی) به مناسبت ایام دهه فجر
ویژه کودکان ومقطع ابتدایی🌺
👌بسیارکاربردی
🌺 مرجعی برای مربیان ومبلغان 👇
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#رمان_اینک_شوکران
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357
✨✨
✨
#ما_ثابت_میکنیم_مذهبی_ها_عاشقترند 🌹
رمانہ عاشقانہ شبانہ
📝 #قسمت_بیستم_اینک_شوکران۱
به چشم من که منوچهر یه مومن واقعی بود، سید بودنش به جا...
میدیدم حساب و کتاب کردنش رو... منطقه که میرفتیم، نصف پول بنزین رو حساب می کرد، می داد به جمشید. جمشید هم سپاهی بود. استهلاك ماشین رو هم حساب میکرد...
میگفتم: "تو که براي ماموریت اومدي و باید بریم گشتی. حالا من هم با تو برمیگردم. چه فرقی داره؟"
میگفت: "فرق داره ".
زیادي سخت می گرفت تا اونجا که میتونست، جیره اش رو نمیگرفت...
بیشتر لباس خاکی می پوشید با شلوار کردي...
توي دزفول یکی از لباسهاي پلنگیش رو که رنگ و روش رفته بود، برای علی درست کردم. اول که دید خوشش اومد، ولی وقتی فهمید لباس خودش بوده، عصبانی شد. ندیده بودم اینقدر عصبانی شه ...
گفت: "مال بیت الماله چرا اسراف کردي؟"
گفتم: "مال تو بود".
گفت: "الان جنگه. اون لباس هنوز قابل استفاده بود. ما باید خیلی بیشتر از اینا دلسوز باشیم ".
لباسهاش جاي وصله نداشت. وقتی چاره اي نبود و باید مینداختمشون دور، دکمه هاشو می کند میگفت: "به درد می خورن".
سفارش می کرد حتی ته دیگها رو هم دور نریزم. بذارم پرنده ها بخورن. برای اینکه چربی ته دیگ مریضشون نکنه یه پیت روغن رو مثل آبکش سوراخ سوراخ کرده بودم. ته دیگها رو توي آب خیس میکردم، میذاشتم چربی هاش بره، میذاشتم براي پرنده ها.
توي دزفول دیگه تنها نبودیم. آقاي پازوکی و خانمش اومدن پیش ما، طبقه بالا آقاي صالحی تازه عقد کرده بود و خانمش رو آورده بود دزفول، آقاي نامی، کریمی، ملکی، عبادیان، ربانی و ترابیان هم خونواده هاشون را آوردن اونجا...
هر دو خونواده یه خونه گرفته بودن...
مردها که بیشتر اوقات نبودن. ما خانمها با هم ایاق شده بودیم یه روز در میون دور هم جمع میشدیم، هر دفعه خونه
یکی...
یه عده از خونواده ها اندیمشک بودنن، محوطه ي شهید کلانتري. اونا هم کم کم به جمعمون اضافه می شدن...
از علی میپرسیدم: "چند تا خاله داري؟"
میگفت: "یه لشکر"!!
میپرسیدم: "چند تا عمو داري؟"
میگفت: "یه لشکر"!
💐شادے ارواح طیبہ شهدا صلوات💐
رمان های عاشقانه مذهبی
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357