#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: يونس متن حديث سورة يونس (۱۰) ۱- العيّاشى عن أحمد بن محمّد عن أبى الحسن الرضا عليه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ارث
متن حديث
الإرث ۱- الكلينى عن علىّ بن إبراهيم عن أبيه عن إسماعيل بن مرّار عن يونس بن عبدالرحمان عن أبى الحسن الرضا عليه السلام قال: قلت له: جعلت فداك كيف صار الرجل إذا مات و ولده من القرابة سواء، ترث النساء نصف ميراث الرجال، و هنّ أضعف من الرّجال و أقلّ حيلة؟ فقال: لأنّ الله عزّوجلّ فضّل الرجال علي النساء بدرجة، و لأنّ النساء يرجعن عيالاً علي الرّجال. ۲- الطوسى بإسناده عن أحمد بن محمّد عن محمّد بن إسماعيل بن بزيع، قال: سألت الرّضا عليه السلام عن ميّت ترك اُمّه و إخوة و أخوات، فتقسّم هؤلاء ميراثه فاعطوا الاُمّ السدس و
اعطوا الإخوة و الأخوات ما بقى، فمات الأخوات فأصابنى من ميراثه، فأحببت أن أسألك هل يجوز لى أخذ ما أصابنى من ميراثها علي هذه القسمة أم لا؟ فقال: بلى فقلت: إنّ اُمّ الميّت فيما بلغنى قددخلت فى هذا الأمر أعنى الدَينْ، فسكت قليلاً ثمّ قال: خذه. ۳- الطوسى بإسناده، عن محمّد بن الحسن الصفار، عن معاوية بن حكيم، عن أحمد بن محمّد بن أبى نصر قال: سألت أبا الحسن عن ابن بنت و بنت ابن، قال: إنّ عليّاًعليه السلام كان لايألو أن يعطى الميراث الأقرب، قال: قلت: فأيّهما أقرب؟ قال: ابنة الابن.
ارث ۱- كليني از علي بن ابراهيم، از پدرش، از اسماعيل بن مرار، از يونس بن عبدالرحمن روايت كرده است كه گفت: به ابوالحسن الرضا (ع) عرض كردم: قربانت گردم، چگونه و به چه دليل است كه وقتي مردي ميميرد با آن كه فرزندانش (از دختر و پسر) نسبت خويشاوندي يكساني با او دارند، زنها نصف مردها ارث ميبرند در حالي كه زنها از مردها ضعيفتر و بيچاره تر هستند؟ فرمود: علتش اين است كه اولا خداوند عزّوجلّ مردها را بر زنها يك درجه برتري داده است، ثانيا زنها شوهر ميكنند و نفقه شان به عهده مردهاست ۱. ۲- طوسي به اسنادش از احمد بن محمد، از محمد بن اسماعيل بن بزيع روايت كرده است كه گفت: درباره ميّتي پرسيدم كه مادر و
چند برادر و خواهر از خود باقي گذاشته است و آنها ميراث او را تقسيم كرده اند، يك ششم را به مادر داده اند و ما بقي را به برادران و خواهران بعدا خواهران هم مردند و از ميراث ميّت چيزي به من رسيد، مايلم سؤال كنم كه آيا جايز است از ميراثي كه از اين خواهران با اين نحوه تقسيم به من رسيده است بگيرم يا نه؟ فرمود: آري. عرض كردم: مادر ميت، آن طور كه به من خبر رسيده، به اين امر، يعني تشيّع، درآمده است. حضرت اندكي سكوت كرد و سپس فرمود: بگير۲. ۳- طوسي به اسنادش از محمد بن حسن صفار، از معاويه حكيم، از احمد بن محمدبن ابي نصر روايت كرده است كه گفت: از حضرت ابوالحسن (ع) درباره پسرِ دختر و دخترِ پسر سؤال كردم، فرمود: علي (ع) از دادن ميراث به وارث نزديكتر خودداري نمي ورزيد، عرض كردم: از اين دو كدام يك نزديكترند؟ فرمود:
دختر پسر۳.
منبع حديث
۱- فروع كافى ۷ / ۸۴ - ۸۵. ۲- تهذيب ۹ / ۳۲۳ - ۳۲۴. ۳- تهذيب ۹ / ۳۱۸.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.ماجرای شفای شخص کر و لال در داخل حرم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ کارگاه #مهدویت_و_فرق_انحرافی 8 💠 جلسه 8⃣ 🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور 👌 انتشار فای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارگاه #مهدویت_و_فرق_انحرافی 9
💠 جلسه 9⃣ ❌جلسه پایانی❌
🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور
👌 انتشار فایل آزاد و حلال
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
د زیادی از بچهها شهید شده اند و از قرار معلوم، یاران زیادی باقی نمانده اند. ولی هنوز امام فرمان حمل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
طرح شش ماهه برای دانشجویان و یا امتیاز قائل شدن در مراکز کارگری و کارمندی، باعث خدشه دار شدن بعضی از انگیزهها شده و همین امر سبب میشود، گذران مدت مأموریت مهمتر از هر امر دیگری گردد. ولی جبهه هنوز پاک است و بسیاری از انگیزهها را پاک میکند. کمتر کسی است که به جبهه بیاید و نماز اول وقت نخواند. و یا عاشق و عامل نماز شب نشود. جبهه محل تطهیر است و وقتی در این محیط قرار میگیری، طاهر میشوی.
بی انگیزهها هم سعی در ایجاد انگیزه ی خدایی میکنند. مگر میشود نوجوانان و جوانان ۲۰ - ۱۸ ساله این گونه عارفانه مشکلات را به جان بخرند و این چنین پاک باشند و انسان متأثر نشود؟ یک نماز جماعت در لشکر کافی است تا هر بیننده ای را تحت تأثیر قرار دهد.
روح شهیدان هنوز حاکم است. هر آن کس که وارد این میدان میشود، باید خدایی شود. اگر خدایی نشود، زود میبرد و میرود. بدون انگیزه ی خدایی نمی توان گرمای اهواز
و اندیمشک و دو کوهه را تحمل کرد. بدون انگیزه ی خدایی نمی توان ناملایمات جنگ را تحمل کرد.
البته بین نیروهای ابتدای جنگ با نیروهای فعلی تفاوت است. هر توجیه دیگری هم میتواند یک دروغ باشد. آنها میآمدند و جبهه را رونق میبخشیدند
[صفحه ۲۲۰]
و با اعمال و گفتار صادقانه شان، جبههها را منور میساختند، ولی حالا، نیروها میآیند و از برکت وجود آنها استفاده میکنند و منور میشوند. اینها در پرتو شمعی که آنها روشن کرده اند، گرم میشوند. گاهی از اوقات هم خود، شمع این نورافشانی میشوند و حماسه ی جاودانه بودن را میآفرینند. بسیجی میشوند و ملائک را به تعجب میکشانند. «السابقون السابقون اولئک المقربون».
همه میخواهند کاری حسینی بکنند. همه آمده اند تا دین محمد را گسترش دهند. همه آمده ایم تا پرچم پر افتخار لا اله الا الله را در سر تا سر گیتی برافرازیم. الحمدلله تفاوتها کم است. ولی وضعیت به گونه ای است که باید برای حفظ آن روحیات اول، کوشش کنیم. نباید اجازه بدهیم، روح جبهه به دست عده ای افراد نامطلوب، منقلب شود. اگر چه هیچ یک از آنها نیت بدی ندارند ولی عشق هم درجه دارد و باید طبقه اول را جستجو کرد. طبقات پایین تر هم خوبند ولی نابرابری سلاح و تجهیزات در جنگ، نیاز به روحیههایی قوی و انگیزههایی محکم دارد.
ما به نیکوترین عشقها نیازمندیم. حالا که همه دنیا در برابر ما صف کشیده اند، باید قوی بود. اگر تسلیحات و تجهیزات، کافی نیست، باید بر قوت قلبها بیفزاییم و مسلمان تنوری شویم. اگر ولایت گفت برو داخل تنور، برویم. از امام چون و چرا نخواهیم. در دین خود شک نکنیم. سیاست را عین دیانت بدانیم
و در راه اهداف سیاسی جنگی، فداکاری کنیم. پس باید مواظب باشیم. مسخ خندهها و شوخیهای بچگانه نشویم. روحیه داشته باشیم و با لبخندهایمان، جبهه را با صفا کنیم.
عملیات گوناگونی در مناطق مختلف صورت میگیرد. وسعت جنگ خیلی زیاد است. از غرب تا جنوب، با قرارگاههای متفاوت. گاهی ممکن است یک عملیات نه چندان بزرگ، به وسیله ی چند تیپ و لشکر محدود، صورت گیرد و در حالی که تو خود در جبهه ای از وضعیت آن اطلاع نداشته باشی. فقط صدای مارش عملیات را بشنوی و مانند سایر مردم ایران از طریق رادیو خبرهای
[صفحه ۲۲۱]
عملیات را پیگیری نمایی. این لحظهها هم، به یادماندنی و خاطره انگیز است. شاید اضطراب تو و دیگر رزمندگان بیش از سایر مردم عادی باشد. چون میخواهی نسبت به روند کلی جنگ شناخت پیدا کنی. آیا این عملیات چقدر مؤثر است؟ چه مناطقی به دست ما میافتد؟ چند نفر از عراقیهای مزدور کشته و زخمی و اسیر میشوند؟ چه میزان تجهیزات و تانک و نفربر و هواپیمایش از بین میرود؟
انجام این عملیات از لحاظ سیاسی و برای بالا بردن روحیه ی امت اسلامی ایران، خیلی لازم است. عراق هم از بازسازی ماشین جنگی اش باز میماند. تعیین وضعیت هم برای عراق مشکل میشود و همیشه در حالت پدافند باقی و ابتکار عمل در دست رزمندگان اسلام میماند.
ماهیت عملیات متفاوت است. گاهی برای تصرف سرزمین و یا منطقه استراتژیک و گاهی برای انهدام تجهیزات و از بین بردن نیروهای عراق است گاهی هر دو منظور را در بردارد و حتی میتواند یک حرکت ایذایی برای انجام یک عملیات بزرگ در منطقه ی دیگر باشد.
دفاع مقدس
سینای شلمچه
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
از شب عاشورا تا آغاز نبرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part11_آه ترجمه مقتل نفس المهموم.mp3
9.74M
آغاز نبرد روز عاشورا و توبه حر
Part13_آه ترجمه مقتل نفس المهموم.mp3
9.14M
شهادت حضرت علی اکبر و حضرت عباس(ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
همنشینی چنانچه عوام مردم به خاطر خطاهایشان عذاب میشوند، خواص را به خاطر غفلت عذاب مینمایند. پس اگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توجه به خدا
ای فقیر، تصمیم تو ضعیف است. نیت تو متزلزل است، قصد تو آمیخته با ریا است. به همین خاطر دری بر تو باز نمی شود و حجابی از تو برداشته نمی شود. و اگر قصد خود را محکم کنی و نیت خود را ثابت نمایی و قصد خود را خالص گردانی، برای تو در بدون کلید باز میشود، چنانچه بر یوسف باز شد. وی آنگاه که عزمش را محکم و نیتش را خالص گردانید تا از گناه برهد، توان فرار از زلیخا را یافت.
یوسف وش آنکه زود رود بهر فتح باب
محتاج التفات کلیدش نمی کنند
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۲۳- نمازهای مردود پرتوی از اسرار نماز » نمازهای مردود گفتیم که ممکن است عملی صحیح باشد و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۴- نمازهای معصومین
پرتوی از اسرار نماز » نمازهای معصومین
چگونگی نماز خواندن اولیاء دین، برای پیروان آن معصومین، درس آموزنده و الهام بخش و الگوست.
در اینجا به نمونههایی از نماز آنان اشاره میشود:
صدای اذان برای رسولخدا صلی الله علیه وآله چنان جاذبه داشت و نشاط میآورد، که هنگام اذان به بلال میفرمود: «اَرْحنا یا بلال» (۱۸۵) ای بلال: ما را از غم و اندوه تلخی رهایی بخش. و آن حضرت میفرمود: کسی که صدای اذان را بشنود و بی تفاوت بماند، جفا کرده است. (۱۸۶)
هنگام نماز، رنگ از چهره علی علیه السلام میپرید و میلرزید و میفرمود: «جاءَ وَقْتُ الصَّلاةِ، وَقْتُ اَمانَةٍ عَرَضَها اللّهُ عَلی السّمواتِ وَالارضِ وَالْجِبالَ فَأبَیْنَ اَنْ یَحْمِلْنَها وَاَشْفَقْنَ مَنْها» (۱۸۷)
وقت نماز رسیده، وقت امانتی که خدا بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرد، امّا آنها از قبول آن دوری کرده و ترسیدند.
و این تحمّل بار امانت الهی، بزرگترین افتخار بشر است. به قول حافظ:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
امام سجّاد علیه السلام همین که در نماز، به جمله «مالک یوم الدین» میرسید، آنقدر تکرار میکرد، تا بیننده خیال میکرد که او در آستانه جان دادن قرار گرفته است. (۱۸۸) و نیز در سجده غرق عرق میشد.
امام باقر علیه السلام میفرماید: پدرم امام سجّاد، در شبانه روز، هزار رکعت نماز میخواند. (۱۸۹)
رسول خدا صلی الله علیه وآله هرگاه که وقت نماز فرا میرسید، گویا کسی را نمی شناخت و حال معنوی خاصّی پیدا میکرد. (۱۹۰)
و میفرمود: گرسنه از غذا سیر و تشنه از آب، سیراب میشود ولی من از نماز، سیر نمی شوم. (۱۹۱)
علی علیه السلام در جنگ صفّین، مراقب خورشید بود و گاهی به آسمان نگاه میکرد. ابن عباس علّت آنرا از وی پرسید. فرمود: برای اینکه نماز اوّل وقت، از دستم نرود. گفت: حالا؟... فرمود: آری!... (۱۹۲)
آری... اینگونه که ماهیها از شنا کردن خسته نمی شوند، اولیاء خدا نیز در عبادت و نماز، خسته و ملول نمی شوند بلکه با هر عبادتی، شوق بیشتری جهت عبودیّت و نیایش به درگاه خداوند مییابند.
نقل میکنند که مرحوم علامه امینی (مؤلف کتاب الغدیر) یک ماه رمضان، در حرم مطهّر حضرت رضا علیه السلام هر شب هزار رکعت نماز میخواند... (۱۹۳) اینست روش کسی که در مکتب اولیاء الله، درس عشق و محبت آموخته باشد. بندگان وارسته و اولیاء خدا،
هنگام نماز، با عشقی فراوان به نماز میایستادند، عطر میزدند، بهترین لباس خویش را میپوشیدند، رنگشان تغییر میکرد، به استقبال نماز میرفتند و خوف و
هراسشان از آن بود که مبادا مورد عنایت خدا قرار نگیرند، یا در نماز حالت خشوع و توجّه نداشته باشند.
پرتوی از اسرار نماز » آداب نماز
رعایت نکاتی که به آداب نماز مربوط میشود (همچون مسواک، نظافت، توجّه به خدا و... ) در کمال این عبادت موثر است.
امام باقرعلیه السلام فرموده است:
«عَلَیْکَ بِالاقْبالِ علی صَلاتِکَ فَاِنَّما یُحْسَبُ لَکَ مِنْها ما اَقْبَلْتَ عَلَیْهِ». (۱۹۴)
در نماز، توجه به خدا داشته باش، زیرا از نماز، آن مقدار قبول میشود که با توجّه خوانده شود.
سپس حضرت میفرماید: هنگام نماز، با دست و سر و صورت خود بازی مکن، زیرا همه این کارها، سبب نقص نماز میشود، در حالت کسالت و خواب و سنگینی مشغول نماز مشو، زیرا چنین نمازی، از آن منافقان است... (۱۹۵)
در حدیثی از پیامبر نقل شده:
«رَکْعَتانِ مِنْ رَجُلٍ وَرعٍ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ رَکْعَةٍ مِنْ مَخْلِطٍ» (۱۹۶) دو رکعت نماز انسان با تقوا، برتر از هزار رکعت نماز فرد لاابالی است.
امام صادق علیه السلام میفرماید: هنگام نماز، از دنیا و آنچه در آنست مأیوس شو و تمام توجّهت را به خدا قرار ده به یاد روزی باش که در برابر دادگاه عدل الهی قرار میگیری. (۱۹۷)
و نیز فرمود: گاهی پنجاه سال بر انسان میگذرد ولی خداوند، حتّی یک نماز او را نپذیرفته است.
و در حدیث میخوانیم: بعضی چنان در برابر خدا سبک سخن میگویند و نماز میخوانند که اگر با همسایه شان چنین حرف بزنند، جواب آنها را نمی دهد. (۱۹۸)
از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نقل شده که: «رکعتان بِسواک اَفْضَلُ مِنْ سَبعینَ رکعةٍ بغیر سواکِ» (۱۹۹) دو رکعت نماز کسی که مسواک کند، از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است.
و اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان و انجام امر به معروف و نهی از منکر هم مطرح است و هیچ مسئله ای مانع از توجه به مسائل
دیگر نیست. [۱]
----------
[۱]: ۲۰۰) میتوان در زمینههای فوق به این آیات، مراجعه کرد: بقره ۸۳، انفال ۳، توبه ۷۱، لقمان ۱۷، و مزمّل ۲۰ و بسیاری آیات دیگر.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357