#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عدم تنافی اختیار با علم الهی و این منافاتی با قدرت اختیاریه عبد ندارد، از باب آن که اگر چه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
اعطای خبر توسط خداوند
قوله علیه السلام: وَ لاَ مِنَ الْخَیْرِ إِلاَّ مَا أَعْطَیْتَه [۳] .
یعنی نیست از برای ما عباد تو از امور خیریه الاّ آن چیزی که عطا فرموده، کما
فی القرآن: « وَ إِن یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ [۱] »، و فی الدعاء: « أنت خالق الخیر و الشّر ». [۲]
چه، از جمله اسماء اللّه یکی « یا قابض » است، أی یمسک الرزق عن عباده لمصلحة و یأخذ الأرواح عند الموت عن أبدان عباده، کما قال اللّه تعالی: « اللَّهُ یَتَوَفَّی الاْءَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا [۳] »، و دیگری « یا باسط » است، أی یوسع الرزق و الخیر لبعض عباده بالاستحقاق، و یبسط الارواح فی الأجساد عند الحیاة.
----------
[۳]: ۳ - صحیفه: اعطیت.
[۱]: ۱ - سوره مبارکه یونس، آیه ۱۰۷.
[۲]: ۲ - الکافی، ج ۲، ص ۵۱۶ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۵۶۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۳۷۰.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه زمر، آیه ۴۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مزه مزهها نه قسم هستند، شیرین، تلخ، ترش، میخوش، شور، تیز، زمخت، چرب، تفه (شیرین و ترش و ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
احول
صفدی میگوید: علت اینکه احول یک چیز را دو چیز میبیند این است که اگر پیچشی در اثر سستی عضله در حدقه چشم بوجود آید، یا رطوبت جلیدی، جهت خود را تغییر دهد، همان جهت که تغییر وضع داده به آن سمت متوجه میشود. تغییر وضع حدقه نیز موجب انتقال موضع انطباع جلیدیه است و این موجب میشود که یک تصویر به دو تصویر تبدیل شود.
شیخ شمس الدین محمد انصاری که کتابی در دیدنیها دارد، میگوید: اینکه احول یک جسم را دو تا میبیند همیشگی نیست. بلکه در صورتی است که احولی او به خاطر اختلاف یکی از دو حدقه در ارتفاع و انخفاض باشد، بنابراین بایستی در مرور زمان چشم او عادت کند و صحیح ببیند.
حجاج
روزی حجاج با خدمتکارانش به تفریح رفته بود. در راه بازگشت به پیرمردی از قبیله عجل برخورد نمود. حجاج پرسید از کدام قبیله ای؟ گفت: از همین ده. پرسید حکومت با شما چگونه است؟ گفت: بدترین کارگزاران هستند، ظلم میکنند، اموال مردم را میبرند و حلال میشمارند. گفت: در باره ی حجاج چه میگویی؟ گفت: استانداری بدتر از او گمارده نشده است، خدا روز وی و کسی که او را نصب کرده سیاه کند. پرسید مرا میشناسی؟ گفت:
نه. گفت: من حجاجم!
آن مرد گفت: آیا مرا میشناسی؟ حجاج گفت: نه، گفت: من دیوانه بنی عجل هستم که روزی دو بار دیوانه میشوم. حجاج خندید و به او صله داد.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر پـدرهامان همیــن که کـــم میاوردند
یک سفرهی موسی بن جعفر نذر میکردند
#امام_کاظم
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۳۸- صراط مستقیم، در روایات پرتوی از اسرار نماز » صراط مستقیم، در روایات امام عسکری علیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ستایش بیش از اندازه استحقاق، چاپلوسی و تملّق است، و کمتر از آن، حسادت! (۳۳۰)
۲- درباره زیاده روی در سرزنش، میفرماید:
زیاده روی و افراط در ملامت، آتش لجاجت را برمی افروزد. (۳۳۱)
۳- قرآن، درباره میزان انفاق، میفرماید:
«وَالَّذِینَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَلَمْ یَقْتُرُواْ وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَاماً» (۳۳۲)
بندگان خدا هنگام انفاق، نه اسراف میکنند و نه بخل و کوتاهی، بلکه راهی معتدل در این میانه دارند.
«صِرَ طَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»
(ما را هدایت کن به) راه آنان که نعمتشان بخشیدی.
چنین کسانی که راه آنان را از خداوند میطلبیم، در آیه دیگری مشخّص تر معرّفی کرده و میفرماید:
«وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدیقِینَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصَّلِحِینَ وَحَسُنَ أُوْلَِکَ رَفِیقاً» (۳۳۳)
آنکه از پیامبر، پیروی کند، با کسانی است که خداوند بر آنان نعمت داده، همچون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان، و اینان چه نیکو رفیقانی هستند!
اینکه در شبانه روز، چند بار این آیه را میخوانیم، درخواست از خداوند است که مارا در زمره این چهار گروه قرار دهد.
در تفسیر «نمونه» میخوانیم:
«مراحل چهارگانه (انبیاء، صدیقین، شهدا، صالحین) شاید اشاره به این معنی باشد که برای ساختن یک جامعه انسانی سالم و مترّقی و مؤمن، نخست باید رهبران حق و انبیا، وارد میدان شوند. و بدنبال آن، مبلّغان صدّیق و راستگو که گفتار و کردارشان با یکدیگر هماهنگ است، تا اهداف پیامبران را از این طریق در همه جا گسترش دهند.
بدنبال این دوران سازندگی فکری، طبیعتاً عناصر آلوده و آنها که مانع راه حقّند، سر برمی دارند و جمعی باید در مقابل آنها قیام کنند و عدّه ای شهید شوند و با خون پاکشان درخت توحید آبیاری گردد.
در مرحله چهارم، محصول این کوششها و تلاشها به وجود آمدن صالحان است، اجتماعی پاک و شایسته و آکنده از معنویت! » (۳۳۴)
جالب این است که در بحارالانوار، در روایات متعدّدی مصداق کامل شهدا و صدیقین و صالحان، همان امامان معصوم معرّفی شده اند. (۳۳۵) چنین خواسته ای در نماز، پیروی از این چهار گروه را در فکر و عمل و اخلاق میطلبد.
کسی که مورد لطف و انعام خدا قرار گیرد، نه ذلّت میپذیرد و نه پشتیبان ستمگران میشود. که حضرت موسی علیه السلام چنین گفت:
«رَبِّ بِمَآ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ» (۳۳۶)
خداوندا! به پاس آنکه به من نعمت دادی، هرگز یار ستمکاران نخواهم بود.
از همین جا، جهت گیری فکری و عملی انسان نمازگزار، روشن میشود و از خداوند، راه یافتن در صراط این انسانهای والا را میخواهد.
«غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّینَ»
نه راه آنان که غضب شدگانند و نه راه گمراهان.
نه راه فرعونها و قدرتمندان مغضوب، که بخاطر بی تعهّدی و گردنکشی شان، غرق و هلاک شدند. [۱]
نه راه قارونها و سرمایه داران سنگدل، که بخاطر گردنکشی شان در برابر مردان خدا، دچار غضب الهی شده و در خاک فرو رفتند. [۲]
نه راه دانشمندان و علمای بی عمل و دنیاپرست، که مورد خشم خدایند. [۳]
برای شناخت مغضوبان، باید تاریخ و سرگذشت افراد و امّتهایی را مطالعه کرد که به قهر الهی دچار شدند و مورد عذاب و هلاکت قرار گرفتند؛ همچون قوم یهود و قوم لوط و پیروان طاغوت ها، منافقان و قاتلان... [۴]
----------
[۱]: ۳۳۷) فاخذنا و جنوده فنبذناهم فی الیم». قصص، آیه ۴۰.
[۲]: ۳۳۸) فخسفنا به و بداره الارض». قصص، آیه ۸۱.
[۳]: ۳۳۹) کَبُر مَقتاً عندالله ان تقولوا ما لاتفعلون». صف، آیه ۳.
[۴]: ۳۴۰) به آیات: حجر، ۷۴ ؛ هود، ۵۹ - ۶۰ ؛ فتح، ۶ و نساء، ۹۳ مراجعه کنید.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «سِرّ نماز اول وقت»
👤 استاد #رائفی_پور
🔸 نمازی که انبیاء به اون طمع دارند...
🤲 چرا میگن نمازتون رو اول وقت بخونید؟
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #نماز_رسانه| دلیل نماز نخوندن بچه ها
▫️استاد عالی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ماجراهای نرگس و نماز 1
ویژه مقطع ابتدایی
https://eitaa.com/zandahlm1357
اعمال نیک ما، مُهر نیاز داره💌
🔅 امام کاظم علیه السلام فرمود:
مُهر قبولی عمل ما، برطرف کردن نیازهای مردم و نیکی کردن به دیگران در حد توانه. وگرنه، هیچی از ما پذیرفته نیست.
🔸یعنی عباداتمون هم وابسته به خوبی کردن به دیگران و کمک کردن به بقیه آدم ها هست.
📚 آدرس روایت رو هم اگر خواستید، در بحارالانوار، جلد ۷۲ صفحه ۳۷۹ اومده.
https://eitaa.com/zandahlm1357
28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحات کامل درباره #ایام_قمر_در_عقرب
📍بجز ایام قمر در عقرب، چه روزهای دیگری نحس هستند؟🎙حجت الاسلام سهرابی از اساتید برتر ....
https://eitaa.com/zandahlm1357
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
7⃣ آیا موجودات ماوراء الطبیعی وجود دارند؟ نیروی ماوراء الطبیعی به چه معناست؟ چطوری به بعضی انسانها تعلق میگیرد؟ آیا حرف دعانویسان و جادوگران درست است یا دروغگو و شیاد هستند؟
📝 1ـ جواب اجمالی:
🔶 اول: ماوراء الطبیعت همان طور که از اسمش مشخص است، چیزیست که از حالت طبیعی خارج و بالاتر باشد. یعنی با اجزای طبیعی قابل درک نباشد. اگر بخواهیم برای ماوراءالطبیعت چیزهایی مثال بزنیم میتوانیم روح انسان را نام ببریم. چیزی که وجود دارد ولی دیده نمیشود. یا عقل که به صورت طبیعی دیده نمیشود ولی وجود دارد. یا درد و احساسات و عشق و محبت که به طور طبیعی قابل درک نیستند. انسان پنج حس دارد، بینایی، چشایی، بویایی، شنوایی و لامسه. چیزی که با این پنج حس درک نشود را ماوراءالطبیعی میگویند. چیزهایی مثل روح، عشق، محبت، عقل، شعور و یا موجوداتی مثل فرشتگان و اجنه. موجوداتی که وجود دارند، ولی با این حسهای ما درک نمیشوند.
🔷 دوم: در زندگی روزمرهی ما هم خیلی چیزها وجود دارد که ما آنها را نمیبینیم ولی اثر و قدرت آن را میبینیم. مثلا اینترنت، بلوتوث و حتی تماس تلفنی که بدون اینکه چیزی را ببینید، ولی با دیگران صحبت میکنید و پیام میفرستید. اینها حاصل امواج و ذرات ریزی است که وجود دارند ولی ما آنها را نمیبینیم.
📝 ۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر:
https://btid.org/fa/news/194947
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #موجودات_ماوراءالطبیعی
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
1️⃣1️⃣ چرا با این جمعیت زیادی که در جهان است، ولی مسلمان کم است؟
📝 1ـ جواب اجمالی:
🔶 اول: زیادی یک چیز دلیل بر برتری و با ارزش بودن آن نیست. معمولا چیزهای با ارزش کم و اندک هستند. شما به این جهان نگاه کنید، طلا و جواهرات زیادتر است یا سنگ و خاک؟! مسلما سنگ و خاک بیشتر است و طلا و جواهرات خیلی کمتر از خاک و سنگ است. ولی ارزش آنها خیلی بیشتر است. بنابراین زیادی دلیل به برتری نیست.
🔻 اگر تمام سنگها، طلا و جواهر بود و فرقی بین طلا و خاک نبود، طلا دیگر ارزشی نداشت. دیگر برای کسی طلا و خاک مهم نبود. باید یک چیزی کمیاب باشد تا ارزش پیدا کند. چیزی که زیاد است خاک و سنگ است. ولی آن چیزی ارزش دارد که طلا باشد.
🔷 دوم: اگر قرار بود تمام انسانها مثل هم باشند، دیگر خوب و بد معنا نداشت. همه باید فرشته میشدند. در حالی که خداوند فرشته داشت و میخواست بالاتر از فرشته را خلق کند.
🔻 خداوند به فرشته عقل بدون اختیار داده است و فرشته چون فقط عقل دارد،عقلش میگوید باید کار خوب را انجام دهد. و چون اختیار و شهوت ندارد. میلی هم به کار بد ندارد.ولی انسان هم عقل و شهوت دارد و هم اختیار دارد. عقل او به او دستور میدهد کار خوب انجام دهد ولی شهوت او دستور میدهد که کار بد انجام دهد.
📝 ۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر:
https://btid.org/fa/news/192607
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #مسلمانان_کم