eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
80 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه") ❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام مرجع عالیقدر🔺 @zanjani_net
💠 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» درباره جایگاه ویژه اجتهاد در علوم دینی و روش تخصصی و پر زحمت شناخت احادیث صحیح می‌نویسد: 📝...علوم ديانتى گاه مورد سوء استفاده واقع مى‏‌گردد؛ آن هم در وقتى است كه به دست نادان بيفتد و پيش از آن كه آن را به مرحله كمال برساند، به مرحله عمل بياورد و يا اينكه مسلكى به نام علم [نه خود علم] اتّخاذ كند و از عدّه‌‏اى از هم مسلكان خود -براى متاع خود- خريدار پيدا نمايد؛ آن‌گاه، در علمى كه از طريقش وارد نشده، قضاوت و جرح و تعديل نمايد. ▫️اينكه در اخبار اهل‌بيت، اخبار جعلى قاطى شده، مورد شبهه نيست و عمده اهتمام علما از صدر اوّل تا كنون تميیز دادن آنهاست؛ كه آن هم به اين آسانى صورت نمى‌‏گيرد. مخصوصا علم رجال -كه علم مهمّى است براى تشخيص اخبار صحيحه از ضعيفه- از قلم علما بيرون آمده است. ▫️اهل علم بايد مجموع اخبار وارده در يك موضوع را به دست بياورند و در مفاد هر يك دقّت نمايند. آن‌گاه، در حال راوى‏‌هاى اخبار دقّت نمايند كه كيانند و چه حال دارند. سپس فتاواى علماى اهل تسنّن را به دست آورند كه در عصر ائمّه (علیهم السلام) صاحب فتوى از آنها، چه کسی بوده و فتوايش چه بوده است (چون ممكن است خبر از روى تقيّه صادر شده باشد.) و بعد، فتاواى علماى مذهب خودمان را به دست آورند و بفهمند كه آنها بر وفق كدام يك از اين اخبار، فتوى داده و از كدام يك، اعراض كرده‌‏اند؛ تا با اين مقدّمات و قرائن، راهى براى مشخّص كردن اخبار جعلى پيدا نمايند. اين هم يك عمر جان كندن مى‌‏خواهد و در مجالس درس علماى مهمّ حاضر شدن لازم دارد. اين است كه اجتهاد، مشكل است و از هزاران محصّل، يك نفر مجتهد و از صدها مجتهد، يك نفر اعلم در مى‌‏آيد. اكنون يك نفر كه زير زحمت اين كارها نرفته تا قوّه تمیيز خبر صحيح را از ضعيف پيدا كند، زير همه مى‌‏زند! ▫️واقعا اسلام از دست دو دسته نادان، نالان است: يكى آنهایى است كه اخبار ضعيفه را قاطى اخبار صحيحه كرده، همه را وحى مُنزل مى‏‌دانند؛ و ديگرى هم آن‌هایی هستند كه اخبار صحيحه را قاطى اخبار ضعيفه كرده، فاتحه همه را مى‌‏خوانند! هر دو دسته، فاقد قوّه تمیيزند و قضاوتشان، سر بى‌‏صاحب تراشيدن است! @zanjani_net
دعا هنگام ورود به بازار! حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر گاه وارد بازار شدی بگو: 🔹 خدایا! بازار خوب و اهل خوب آن را از تو می‌خواهم و از بازار شرّ و اهل شرّ آن به تو پناه می‌برم؛ خداوندا من از اينكه حق كسى را پايمال كنم يا حق من پايمال شود و از اينكه زور بگویم يا زور بشنوم و از اينكه به كسى ستم كنم يا به من ستم شود به تو پناه مى‌آورم؛ و از شيطان و ياران او و فاسقان و بدكاران عرب و عجم به تو پناه مى‌آورم. خدا مرا بس است، خدايى جز او نيست، بر او توكل مى‌كنم و او پروردگار عرش عظيم است. (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهَا وَ خَيْرِ أَهْلِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ أَهْلِهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَبْغِيَ أَوْ يُبْغَى عَلَيَّ أَوْ أَعْتَدِيَ أَوْ يُعْتَدَى عَلَيَّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ حَسْبِيَ اللّٰهُ لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ) 📚 کافی، ج5، ص156، ح2 @zanjani_net
🔺نیمه شوال؛ سالروز جنگ احد و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام پیامبر اکرم "ص": محبوبترین برادرانم نزد من علی بن ابیطالب است و محبوبترین عموهایم پیش من حمزه است. @zanjani_net
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
💠 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجر
💠 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف (2) ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» در ادامه بحث از اهمیت جایگاه اجتهاد در علوم دینی می‌نویسد: 📝...شنيدم يك نفر از دسته دوم [کسانی که به بهانه وجود برخی احادیث ضعیف، همه روایات را نامعتبر می‌شمارند] در راه مكّه، انگشتر عقيق را از دستش كنده، انداخته و گفته است: اين چه چيز است كه انسان را نگاه بدارد؟ و مقصودش بى‏‌التفاتى بر اخبار فضيلت انگشتر عقيق بوده است؛ چون در اخبار است كه حضرت امام رضا (عليه‌السلام) فرمود: «هر كه صبح كند، پيش از آن كه كسى او را ببيند، انگشتر عقيق در دست كرده و نگين آن را به سوى كف دست بگرداند و سوره «إنّا أنزلنا» را بخواند و بعد بگويد: «آمَنْتُ باللّه وَحْدَهُ لا شَريكَ لَه و آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وِلايَتِهِم»، خداوند او را در آن روز از بلاهاى آسمانى و زمينى نگه مى‌‏دارد و در حرز خدا و حرز رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى‌‏باشد.» و از حضرت امير (عليه‌السلام) روايت شده كه فرمود: «انگشتر عقيق در انگشت بكُنيد كه براى شما مبارك است و از بلا ايمن باشيد.» ▫️نگارنده مى‌‏گويد: منظورش از پرتاب كردن انگشتر، جسارت و اسائه ادب به اين روايات بوده؛ و حال آن كه در روايت نگفته كه انگشتر نگه مى‌‏دارد؛ بلكه گفته خدا نگه مى‏‌دارد و در حرز خدا و حرز رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى‌‏باشد، نه در حرز انگشتر! او مخصوصا براى اينكه دل مردم را چركين كند، مى‌‏گويد: اين انگشتر پرستى است، انگشتربازى است. ▫️شخصى حضور حضرت امام باقر (عليه‌السلام) عرض كرد كه موشى در دبّه روغن مرده؛ درباره خوردن آن روغن چه مى‌‏فرمایيد؟ امام (علیه السلام) فرمود: «نخور.» عرض كرد موش، كوچكتر از آن است كه براى آن، از طعام خود بگذرم! حضرت فرمود: «تو موشى را حقير نشمردى، بلكه دينت را حقير شمردى!» اين مرد هم انگشتر را حقير نشمرده، بلكه دينش را حقير شمرده است؛ زيرا اخبار زياد در فضيلت انگشتر هست؛ مخصوصا در نماز كه ثواب نماز را بسيار زياد مى‌‏كند. اكنون يكى با انگشتر نماز خوانده و ديگرى بى‏‌انگشتر. واقع امر از دو شقّ خالى نيست: يا آن اخبار، جعلى بوده و يا صحيح بوده است. اگر جعلى بوده، زيانى از آن به آن كس كه انگشتر در انگشت كرده نمى‌‏رسد؛ بلكه زينتى بوده در انگشتش. و امّا اگر صحيح بوده، آن كه تركَش كرده، چه قدر فايده از دست داده، ناچار انگشت ندامت خواهد گزيد! پس در اين انگشتربازى (به قول او)، بُرد با آن كسى است كه آن را در انگشت كرده باشد؛ چون اگر اخبارش صحيح باشد، هم برايش ثواب هست و هم بر انگشتش، زينت؛ و اگر صحيح نباشد، اقلّاً بر انگشتش زينت كه هست. ▫️شنيده‌‏ام بعضى هم پيروى كرده و انگشترها را پرتاب كرده‏‌اند. نگارنده از آنها مى‏‌پرسم: چه شده؟ شما از قول يك نفر، قطع بر جعلى بودن اخبار كرديد و امّا از قول هزار نفر از بزرگانِ از علما كه در علم دين، استخوان خرد كرده‏‌اند، احتمال صحيح بودن آنها را نداديد!؟ چون اگر احتمال مى‏‌داديد، انگشترها را پرتاب نمى‏‌كرديد؛ چرا كه عقل مانع مى‌‏شد؛ زيرا انگشتر در دست كردن، چيزى است مأمون‌‏الضرر و مظنون‌‏النفع؛ و البتّه چيزى كه ضررش مأمون و نفعش مظنون باشد، عقلا آن را ترك نمى‌‏كنند. @zanjani_net
🔆جلد چهارم کتاب «جرعه‌ای از دریا» منتشر شد. 🔻علاقمندان می‌توانند این کتاب را از مراکز فرهنگی زیر تهیه نمایند: ● قم، فروشگاه انتشارات کتاب‌شناسی شیعه، نیروگاه، کوچه ۷، پلاک ۲۲، تلفن: ۰۲۵۳۸۸۰۲۲۳۲ ● قم، فروشگاه کتاب طه، مجتمع ناشران، طبقه سوم، پلاک ۳۱۴، تلفن: ۰۲۵۳۷۸۴۸۳۲۶ @zanjani_net
🔸حسین بن ثویر می‌گوید به حضرت صادق علیه‌السلام گفتم: فدايت شوم، من بسيار امام حسين عليه‌السّلام را یاد می‌کنم، در آن هنگام چه بگويم؟ حضرت فرمودند: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّه‏» چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد. 🔺کافی ، ج4، ص575، ح2 @zanjani_net
🔸 خرید و فروش قسطی کالا ❓ برخی فروشگاه‌ها اجناسی را به‌صورت قسطی می‌فروشند ولی هر تعداد اقساط بیشتر باشد قیمت جنس را نیز افزایش می‌دهند. آیا این خرید و فروش صحیح است؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ فروشنده می‌تواند قیمت نسیه را بیشتر از قیمت نقد قرار دهد. البته اگر معامله به صورت نقد انجام شده، نمی‌تواند بعد از انجام معامله، به‌خاطر مهلت در پرداخت ثمن، وجه اضافی دریافت کند. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● همنشینان حضرت صادق (ع)! ابوبصير مى گويد: خدمت امام صادق(علیه‌السلام) رسیدم، حضرت فرمود: از ابوحمزه ثمالى چه خبر؟ گفتم: فدایتان شوم، وقت آمدنم سالم و تندرست بود. فرمود: وقتى كه برگشتى سلام مرا به او برسان و به او خبر بده كه در فلان ماه و فلان روز از دنيا مى رود. گفتم: او دوست‌داشتنی و از پیروان شماست. 🔹 حضرت فرمود: آرى، هرگاه شيعه، خداترس باشد و در كارهاى خود خدا را در نظر داشته باشد و از گناهان بپرهيزد، همراه ما در مرتبه ما خواهد بود. ابوبصير مى گويد: برگشتم و طولى نكشيد كه ابوحمزه ثمالى در همان ساعت و روزی که حضرت فرموده بود، از دنيا رفت . (رُوِيَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ‏ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا فَعَلَ أَبُو حَمْزَةَ قُلْتُ خَلَّفْتُهُ صَالِحاً قَالَ إِذَا رَجَعْتَ إِلَيْهِ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ وَ أَعْلِمْهُ أَنَّهُ يَمُوتُ يَوْمَ كَذَا مِنْ شَهْرِ كَذَا فَقُلْتُ كَانَ فِيهِ أُنْسٌ وَ كَانَ مِنْ شِيعَتِكُمْ‏ فَقَالَ نَعَمْ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْ شِيعَتِنَا إِذَا خَافَ اللَّهَ وَ رَاقَبَهُ وَ تَوَقَّى‏ الذُّنُوبَ‏ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ مَعَنَا فِي دَرَجَتِنَا قَالَ أَبُو بَصِيرٍ فَرَجَعْتُ فَمَا لَبِثَ أَبُو حَمْزَةَ أَنْ مَاتَ فِي تِلْكَ السَّاعَةِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ‏) 📚 الخرائج و الجرائح؛ ج‏2؛ ص717 @zanjani_net
▪️حضرت امام صادق علیه السلام: ای شیعیان! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده‌گویی و بدگویی بازدارید. (مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبِيحِ الْقَوْلِ) 🔺امالی صدوق، ص 327، ح17 @zanjani_net
🔸 خرید سهام شرکتی که بخشی از اموالش حرام است ❓ سهام شرکتی را خریداری کرده‌ام و اکنون فهمیدم که برخی از معاملات آن حرام است و طبعاً بخشی از اموال آن شرکت حرام است. از طرفی اگر بخواهم خمس مال مخلوط به حرام را صدقه بدهم، اطمینان دارم که بلافاصله اموال شرکت مخلوط به حرام می‌شود. وظیفه من را بیان بفرمایید؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ مؤمنین در چنین مواردی مجاز هستند یک پنجم مال حلال مخلوط به حرام را هنگام فروش به فقیر پرداخت کنند. البته اگر علم به وجود حرام ندارند وظیفه ای ندارند. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔸پرهیز شدید از دروغ ❖ از آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 📝... مرحوم [آیت‌الله] حاج آقا حسین قمی، مقید بودند که حتی یک ذره خلاف واقع نگویند. نقل شده است که می خواستند به عالمی که برادرشان از دنیا رفته بود، پیام تسلیت بنویسند، یکی از اقازاده‌های ایشان در این پیام می‌نویسد: «از درگذشت برادرتان متأثرم. خداوند به شما صبر و اجر دهد». حاج آقا حسین می‌گویند: چرا دروغ به من بستی؟ من کجا متأثرم؟ بنویس: «أبقاکم الله» [یعنی: خداوند شما را باقی بدارد]. 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص523 @zanjani_net