eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
80 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 مجلس عزاداری روزهای پایانی ماه صفر ❖ از چهارشنبه (16آبان) به مدت سه روز- ساعت 10:30 ● قم، بلوار آیت‌الله حائری(بلوار بهار)، کوچه۶، دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
▪️سالروز شهادت امام مهربان و پناه درماندگان حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج) و به عموم شیعیان آن حضرت تسلیت می گوییم. @zanjani_net
🔸هشدار امام رضا(ع) به شیعیان: همدیگر را تخریب نکنید! ❇️ يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لَا يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ كَانَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ. 👈🏻در روایتی از جناب عبدالعظیم حسنی آمده که امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) فرموده‌اند: ای عبدالعظیم! به یاران من سلام برسان و بگو مبادا به شیطان راه بدهند که بر آنها مسلط شود و آنها را به راست‌گویی و امانت‌داری و سکوت فرا بخوان و بگو با یکدیگر بیهوده جدل نکنند. به آنها بگو به همدیگر روی بیاورند و با هم رابطه اجتماعی داشته باشند و به جان همدیگر نیافتند و یکدیگر را تخریب نکنند. به جان خودم سوگند که اگر کسی چنین کاری بکند و یکی از یاران مرا به خشم بیاورد از خدا خواهم خواست که او را به بدترین صورت در دنیا عذاب کند و در آخرت نیز از زیانکاران باشد. 📚بحار الانوار (طبع دار الاحیاء التراث)، ج 71، ص 230 🔸کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
📣 : زمان آغاز درس خارج اصول 🔸 به اطلاع می‌رساند درس خارج «اصول فقه» آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) از روز یکشنبه دهم ربیع الأول (برابر با 27 آبان97) آغاز می‌گردد. جلسات درس در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته، ساعت ۱۰ صبح در دفتر معظم له برگزار می‌شود و صوت و متن دروس از طریق سایت دفتر و همچنین کانال دروس در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 🔻پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظمٌ له: http://zanjani.net/index.aspx?pid=1 🔻کانال دروس در ایتا: https://eitaa.com/dars_shobeiryzanjani
💠 قدرت تفکر میرزای شیرازی ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 ایشان از نظر فکری، فکرِ سیّالِ فوق‌العاده‌ و جولان ذهنی عجیبی داشته است. اصلاً بحث‌های «سامرائی» و بحث‌های «نجفی» دو سبک مختلف دارند. «قطعی حرف زدن» سبک بحث‌های نجفی‌هاست و «مطالب تشکیکی و با تردید گفتن» سبک سامرائی‌هاست. به تعبیر آقای میرزا عبدالله مجتهدی، ممثّل فکر نجفی‌ها «اِنّما» است و ممثّل فکر سامرائی‌ها «لعلّ» است. به هر حال، میرزا در اثر اینکه فکرش خیلی جوّال بوده، زیاد تجدیدنظر می‌کرده. فرد متّقی و خداترسی هم بوده. اگر می‌خواسته همین‌طوری فتوا بدهد، دچار اشکال شرعی می‌شده؛ لذا می‌گفته احتیاط کنید و خیلی کم فتوا داده است. یکی از چیزهایی که بعضی‌ها به وسیله آن حرجی بودن احتیاط و غیرقابل عمل بودن آن را نقض می‌کنند، همین است که می‌گویند: «میرزا مدّت طولانی مرجع تقلید بوده و مقلّدین را به احتیاط ارجاع می‌کرده و هیچ اختلال نظامی هم واقع نشده است». هم از نظر علمی و هم از نظر تقوایی، تمام شاگردهای درجه اولی که از جهت تقوا و جهات اختلافی در رتبة اوّل بودند، میرزا را پذیرفته بودند؛ مثل آقا میرزا محمّد تقی شیرازی. فاضل اردکانی که هم‌طبقه شیخ بوده و بعد با میرزای شیرازی هم‌تراز شده، دیگران را از نظر تقلیدی به میرزا ارجاع می‌داده و به رساله‌نویسی بعضی دیگر انتقاد می‌کرده و می‌گفته: «مگر قرار است که شروع کنند برای هر چند نفر یک رساله بنویسند! میرزا عالم بزرگواری است و متقّی هم هست». 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص149 @zanjnai_net
🔴 اطاعت فرزند از اوامر پدر و مادر ❓ اگر پدر یا مادر، فرزند خود را موظف به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل خاصی کند یا بگوید با فلانی ارتباط و دوستی نداشته باش، اطاعت از امر و نهی ایشان از نظر شرعی واجب است؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، امر و نهی کنند و از ترک آن توسط فرزند، اذیت شوند اطاعت لازم است و در غیر این‌صورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است که سعی در جلب رضایت یا اقناع آنها شود. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjnai_net
🔺همه خوبی ها در تمسک به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است... @zanjani_net
❖ پرسش و پاسخ از محضر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره آثار شیخ انصاری (قدس سره): 🔻 (شماره1) ● تهذیب و ویرایش کتاب رسائل ❓به نظر می‌رسد در برخی از مطالب رسائل تنظیم منطقی وجود ندارد. آیا این کتاب را نیازمند تهذیب و ویرایش می‌دانید؟ ✍ این خاصیت تأسیس است. شیخ انصاری (ره) مؤسس است؛ یعنی اول کسی است که این مباحث را آورده است. لذا این کتاب نیاز به تحریر دارد؛ همانند این که خواجه طوسی، کتاب‌های دانشمندان سابق را تحریر کرده که بسیار ذی‌قیمت است و از کتب اصلی ارزش بیشتری دارد. البته خواجه طوسی برای تحریر صالح بوده است، ولی پس از شیخ، به نظر کسی که بتواند کلمات را تحریر کند، نیامده است. 📚جرعه‌ای از دریا، ج1، ص142 @zanjani_net
🔸آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: باید واقعاً شکرگزار خداوند باشیم ... اگر متمسّک به ولایت امیرمؤمنان و ائمه معصومین علیهم السلام نبودیم، زندگی چه ارزشی داشت؟ 🔺 @zanjani_net
📷 نماز میت بر پیکر آیت الله خوانساری (فرزند آیت الله العظمی سید احمد خوانساری و داماد آیت الله العظمی گلپایگانی) توسط آیت الله العظمی شبیری زنجانی • عصر امروز/مسجد امام حسن عسکری"ع" @zanjani_net
❖ پرسش و پاسخ از محضر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره آثار شیخ انصاری (قدس سره): 🔻 (شماره2) ● ویژگی کتاب رسائل ❓ از ملاحظه رسائل چنین به نظر می‌رسد که مربوط به چند دوره تدریس باشد، آیا این مطلب صحیح است؟ ✍ آری، از نکات جالب رسائل همین است که شیخ انصاری در آن زیاد تجدیدنظر می‌کرده؛ چون فکرش جوّال بوده است. ایشان رسائل را به میرزای شیرازی داده بود که حکّ و اصلاح کند که این امر علامت اعتمادِ بسیار شیخ به میرزاست، و شیخ دستور داده بود که این کتاب با تصحیحات میرزا چاپ شود و شاید در بعضی چاپ‌های دوره اول رسائل این کار انجام شده است.أصحّ نسخ رسائل، نسخه‌هایی است که با تصحیح میرزا چاپ شده است. از یکی از بزرگان شنیدم که می‌فرمود: شیخ در باب اشتغال «إن قلتَ و قلتُ» زیادی دارد و بعضی جاها «إن قلت» با «قلتُ» نمی‌سازد. ایشان می‌گفت: در حاشیه أوثق الوسائل یا حاشیه آشتیانی دیدم که منشأ این ناموزونی این است که «إن قلت» مربوط به یک دوره است و «قلت» مربوط به دوره دیگر، و به اشتباه «إن قلت» از یک دوره با «قلت» از دوره دیگر کنار هم قرار گرفته‌اند. من در بحث اشتغال این مطلب را ندیدم. هنگامی که بحث انسداد را مطالعه می‌کردم، در حاشیه أوثق این مطلب را مشاهده کردم. 📚جرعه‌ای از دریا، ج1، ص142 @zanjani_net
💠امامت جماعت در مدرسه فیضیه (1) ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 در مدرسه فیضیه قبل از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، آخوند ملّا عبدالله قمی امام جماعت بود. وقتی مرحوم حاج شیخ به قم هجرت کرد، آقای حاج سید احمد خوانساری امامت آنجا را عهده‌دار شد و شب‌ها در مدرسه فیضیه اقامه جماعت می‌کرد. آقای آسید محمدتقی خوانساری عصرها درس اصولی شروع کرد که تا آخر هم ادامه داشت. یک وقت آقای حاج سید احمد به مسافرت رفت و قهراً نماز مدرسه فیضیه بدون امام شد. اصحاب آقای آسید محمدتقی بعد از درس به ایشان عرض کردند که آقای حاج سید احمد مسافرت رفته است، برای این‌که طلبه‌ها از نماز جماعت محروم نشوند، شما امامت کنید. او هم به جهت صفای خاصّی که داشت، پذیرفت. آقای آسید محمدتقی در امامت و اقتدا کردن سختگیر نبود و مثل حاج آقای والد ما، ایشان هم نه مشکل نفسانی داشت و نه مشکل فقهی. لذا به راحتی به سایرین اقتدا می‌کردند. وقتی آقای حاج سید احمد خوانساری مراجعت کرد، مطلع شد آقای آسید محمد تقی امامت را به عهده گرفته است، لذا برای این‌که آقای آسید محمدتقی ادامه دهد، برای نماز جماعت به فیضیه نمی‌آمد. یک شب سیّد پیرمرد مقدّسی که خالی از عوامی نبود و مقدس‌مآبی‌های غیرمتعارفی داشت، به آقای آسید محمدتقی شدیداً تند شد و اعتراض کرد که این نماز آقای حاج سید احمد است و شما چرا آن را تصاحب کرده‌اید؟! آقای آسید محمدتقی که از روی صفای نفس و برای تعطیل نشدن نماز جماعت این‌کار را انجام داده بود و از مراجعت آقای حاج سید احمد هم اطلاعی نداشت، وقتی اعتراض آن پیرمرد مقدّس را دید، دیگر برای نماز جماعت نیامد. وقتی آقای حاج سید احمد متوجه شد آقای آسید محمدتقی نیامده است، خودش نزد آقای آسید محمدتقی رفت و ایشان را آورد و به وی اقتدا کرد و رسماً نماز خود را به ایشان تفویض کرد. 📚جرعه‌ای از دریا، ج2، ص623 @zanjani_net
● داروها و لوازم آرایشی تهیه شده از جفت جنین ❓ با توجه به اینکه امروزه بسیارى از لوازم آرایش و برخی از داروها از جفت جنین تهیه می‌گردد، استفاده و مصرف آن چه حکمی دارد؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ نجس است. بنابراین خوردن داروی ساخته‌شده از آن در غیر حال اضطـرار و استیصال جایز نیست، البته تزریق و یا استفاده از آن به‌صورت پماد، اشکال ندارد اما برای نماز باید برطرف و تطهیر شود. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● روزی‌آورنده و روزی‌برنده! حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: 🔹 «اَلأمانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و الخيانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ» 🔸 امانت‌دارى، رزق و روزى مى آورد و خيانت در امانت، فقر و نداری. 📚 تحف العقول؛ ص 221 @zanjani_net
🔸اسلام و علاقه به زنان ❖برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در روایات زیادی بر «حبّ النساء» و علاقه به زنان تأکید شده و آن را پسندیده و مستحب دانسته‌اند. از جمله در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «من أخلاق الأنبیاء صلی الله علیهم حبُّ النّساء»: علاقه به زنان از اخلاق پیامبران است (کافی، چاپ اسلامیه، ج 5، ص 320). از طرفی هم بسیاری از روایات «حبّ النساء» را مذموم دانسته و از آن نهی کرده‌اند. در اینجا باید بررسی کرد که مراد از «حبّ نساء» در روایات چیست؟ 🔺دو گونه میتوان بین این دو دسته روایات به ظاهر متعارض جمع کرد: 1⃣اول اینکه بگوییم مراد از روایات دسته دوم، نهی از افراط در «حبّ نساء» است نه اصل آن. در برخی احادیث، صریحا از زن‌دوستیِ افراطی نهی شده است. با این همه، در تعابیر روایات آمده که دنیا راهی برای وصول به کمالات معنوی و رسیدن به قرب الهی است و از این جهت، علاقه به زنان گاهی حکم عبادت را پیدا میکند. بر این اساس، علاقه به همسر و ازدواج از دیدگاه اسلام، مشروط بر آنکه به افراط نگراید -بر خلاف دیدگاه رهبانیت مسیحی- امری مطلوب است و چه بسا عبادت به شمار میرود. 2⃣دومین راه برای جمع این دو دسته روایت این است که بگوییم روایات دسته اول شاید مربوط به حبّ زوجه و همسر نباشد و در واقع در برابر «حبّ الرجال» صادر شده باشد؛ زیرا با توجّه به اینکه در عصر جاهلی، جنس زن مورد تحقیر و ظلم قرار میگرفته، در اسلام کرامت زن و لزوم احترام به زن به عنوان یکی از دو جنس بشر مورد تأکید قرار گرفته است و همین تکریم زن و مخالفت با تحقیر زنان، از اخلاق پیامبران شمرده شده است. 📚خارج فقه، مبحث نکاح، جلسه اول، 22 شهریور سال 1377 @zanjani_net
🔸 سالروز میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری "علیه السلام" را به ساحت مقدس فرزندشان امام عصر "عجل الله فرجه الشریف" و به همه شیعیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت می‌گوییم. 🔻از سفارشات آن حضرت: « زیاد به یاد خدا و به یاد مرگ باشید و همواره قرآن بخوانید و بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) صلوات بفرستید» @zanjani_net
🔸 آیت الله العظمی شبیری زنجانی، در دیدار جمعی از اساتید و فعالان فرهنگی غیر ایرانی: عقائد شیعه تحمیلی نیست، بلکه مطابق با فطرت انسان است آیت الله العظمی شبیری زنجانی، دوشنبه شب در دیدار جمعی از اساتید و فعالان فرهنگی غیر ایرانی مقیم کانادا، آمریکا و بعضی از کشورهای آفریقایی و آسیایی گفتند: عقائد شیعه تحمیلی نیست، بلکه مطابق با فطرت انسان‌هاست و اگر درست بیان شود جوامع آن را می‌پذیرند. ایشان حضور در دانشگاه‌ و فعالیت‌های علمی و فرهنگی را برای این اساتید «نعمتی الهی» خواندند و افزودند: از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که خداوند در ایام زندگی اشخاص، نسیم رحمتی را برای آنها قرار می‌دهد و مومن باید از این نسیم استفاده کند. امروز نعمتی نصیب شما اساتید -که به زیور دانش و اخلاق مزین هستید- شده که می توان از آن برای یاری رساندن به مذهب و دین استفاده کنید؛ این نعمتی که امروز روزی شما شده، روزی بسیاری از ما نشده است. آیت الله العظمی شبیری زنجانی خاطرنشان کردند: جوامع مختلف در حال تغییر و تحول هستند و کسانی در این تغییر و تحولات نقش ایفاء می‌کنند و تأثیرگذاری بیشتری دارند که برای برقراری ارتباط با مردم تلاش بیشتری می‌کنند. و در این رابطه اگر از روی اعتقاد، مطالبی که از طریق اهل بیت علیهم‌السلام به ما رسیده با ابزار و شیوه مناسب بیان شود، جامعه می‌پذیرد؛ چون عقائد شیعه مطابق با فطرت انسان است و در آن تحمیل نیست. ایشان افزودند: مرحوم «حاج شیخ جعفر شوشتری» در زمان «ناصرالدین شاه» به تهران می‌آید و مردم را موعظه می‌کند. نقل شده این چند وقتی که ایشان در تهران بودند، معاصی زیادی ترک شد و تحولی در جامعه به وجود آمد. تهرانِ قبل از او و تهرانِ بعد از او متفاوت بود. در ادامه این دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی به سؤالات چند تن از اساتید مقیم آمریکا و کانادا درباره احکام فقهی و مسائل شرعی مورد ابتلای مسلمانان مقیم کشورهای غربی، پاسخ دادند. در این دیدار اساتید و فعالان فرهنگی کشورهای مختلف از آیت الله العظمی شبیری دعوت کردند برای ملاقات با شیعیانی که مشتاق دیدار با ایشان هستند به این کشورها سفر کنند. معظم له با اشاره به شرایط جسمی خود گفتند: اگر چه ما از آنها دوریم اما دعا برای همه این عزیزان را وظیفه خودمان می‌دانیم. @zanjani_net
💠 عیار سخن ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» می‌نویسد: 🔻 📝 گاهى اتّفاق مى افتد كه بر زبان ديوانه، حرفى جارى مى شود در نهايت متانت. وقتى در نجف، به ديوانه اى گفته بودند: چرا روزه مى خورى؟ گفته بود: «أخَذَ اللّهُ ما وَهَب و سَقَط ما وَجَب.» (يعني خدا عقلم را از من گرفته، ديگر تكليف ندارم) ديوانه اى، از مرحوم حاج شيخ طه، پول خواسته بود؛ حاج شيخ فرموده بود: تو ديوانه‌ای، نمى شود به تو پول داد. او گفته بود: تو عجب فقيهى هستى! از ديوانه نمى شود پول گرفت، نه اينكه نمى شود پول به او داد. حاج شيخ خنديد. فرموده بود: راست مى گويى. آن گاه، دست به جيب كرده بود كه پولى به وى دهد، او به راه افتاده، گفته بود: از ديوانه نمى شود پول گرفت! ● بارى، از ديوانگان، حرفهاى جا افتاده، به ندرت اتّفاق مى افتد؛ چنان كه از عقلا و بزرگان نيز عكس آن. پس، ميزان در وزن كلام، حال خود كلام است، نه حال متكلّم؛ بزرگىِ سخن يا بزرگىِ گوينده، هر دو از دواعى نقل سخن است؛ گرچه غالب مردم، هندسه بزرگى و كوچكى سخن را از بزرگى و كوچكى گوينده آن مى گيرند نه از عيار آن؛ و لذا حرف، هر چند در نهايت بزرگى و اتقان باشد، همين كه فهميدند كه از شخص كوچك و عادى صادر شده، در نظر آن‌ها جلوه ننموده، از سكّه مى افتد؛ به عكس آنچه كه از شخص بزرگ صادر شده باشد. حرف، ولو عادى و خالى از جهات محسّنه لفظيّه و معنويّه باشد، بزرگش مى شمارند و سكّه اعتبار به آن مى دهند؛ معانى دقيقه كه روح صاحبش از آن خبر ندارد، از شكم آن بيرون مى آورند. امّا مردمان حقيقت بين، به مقال نگاه مى كنند نه به قائل. مى پيمايند حرف را، نه حرف‌زن را. و در روايت هم هست: «غَرِيبَتَانِ: كَلِمَةُ حِكْمَةٍ مِنْ سَفِيهٍ فَاقْبَلُوهَا وَ كَلِمَةُ سَفَهٍ مِنْ حَكِيمٍ فَاغْفِرُوهَا» (دو چيز شگفت است: سخنى حكمت‌آميز از احمق كه بايد آن را بپذيريد و سخنى احمقانه از حكيم، كه او را ببخشاييد) من لایحضره الفقیه، ج 4، ص406 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● وارد کردن خسارت به اجناس دستفروش‌ها ❓ گاهی اتفاق می‌افتد که در حال پیاده‌روی یا رانندگی، به اجناسی که در پیاده‌رو یا خیابان برای فروش گذاشته‌اند سهواً برخورد می‌کنیم و خسارتی به آن اجناس وارد می‌شود. آیا با اینکه کار آن دست‌فروش‌ها خلاف مقررات است، ضامن خسارت هستیم؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ چنانچه عرفاً بگویند فروشنده، آن مال را در معرض آسیب قرار داده است و به طور عادی در چنین شرایطی، نوع مردم به این جنس آسیب می زنند، ضامن نیستید. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● به تو پناه می‌بریم..! حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام: 🔹 « اَللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ...اَنْ نَعْضُدَ ظالِماً، اَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً، اَوْ نَرُومَ ما لَيْسَ لَنا بِحَقٍّ» 🔸 خدايا! به تو پناه مى بریم... از اين كه ستمگری را یاری کنیم، یا مظلوم و ستمدیده‌ای را تنها گذاریم، یا در پی آنچه که حق ما نیست، باشیم. 📚 صحیفه سجادیه، دعای هشتم @zanjani_net
🔹 زمستان، بهار مؤمن! حضرت امام صادق "علیه‌السلام": «زمستان بهار مؤمن است، از شبهاى طولانى‌اش براى شب زنده‌دارى و عبادت، و از روزهاى کوتاهش براى روزهدارى بهره مى‌گیرد.» @zanjani_net
📷حضور آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مجلس ختم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره)🔺 •شب گذشته/مسجد اعظم قم @zanjani_net
❓برخی با استفاده از عکس و نام دیگران، در فضای مجازی سایت و کانال ایجاد می کنند. آیا این کار اشکال دارد؟ ✅پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی چنانچه به قصد این باشد که با این کار خبر دهد صاحب آن عکس و نام، مالک این صفحه است، یا این کار سبب ضرر رساندن به آن شخص باشد جایز نیست. در غیر این صورت نیز اگر خلاف قانون باشد اشکال شرعی دارد. @zanjani_net
● حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: حضرت عیسی «علی نبیّنا و آله و علیه‌السلام» می‌فرمود: 🔹 منْ كَثُرَ كَذِبُهُ ذَهَبَ بَهَاؤُه 🔸 هر كه دروغش زياد شد، آبرو و ارزشش برود. 📚 کافی، ج4، ص45 @zanjani_net
🔸نتیجه بی‌اعتنایی طلاب به فقه ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: سه نفر بودند که از طرف مرحوم آقای بروجردی به کرمانشاه رفتند. یکی‌شان آقای امام سدهی بود که سید خیلی موجه و محترمی بود. ایشان از اصحاب مرحوم آقاسید عبدالهادی شیرازی و از شاگردان مرحوم آقا سید ابوتراب خوانساری (رجالی معروف) بود. از طریق مرحوم امام سدهی قصه‌ای از آقا سید ابوتراب شنیدم. آقای علم‌الهدای اهوازی نیز این قضیه را از استادش آقاسید ابوتراب شنیده بود. ● یکی این بود که اواخر صفویه مسأله فقاهت خیلی تنزل می‌کند و بحث‌هایی مانند فلسفه و عرفان و این امور بین طلبه‌ها رواج داشته است. در دوره شاه سلطان حسین، مدرسه چهارباغ اصفهان ساخته می‌شود. شخصی که یکی از بستگانش فوت کرده بوده، به مدرسه چهار باغ می‌رود و از طلبه‌های مدرسه می‌خواهد که نماز میت بخوانند. هیچ طلبه‌ای در تمام آن مدرسه بزرگ پیدا نمی‌شود که نماز میت بلد باشد. این بنده خدا نزد استادشان شکایت می‌برد و استاد می‌آید و طلبه‌ها را توبیخ می‌کند که چرا شما اینقدر از فقه و احکام شرعی دور شده‌اید و اسباب آبروریزی فراهم شده که حتی یک نفر نماز میت بلد نباشد. آن وقت خودش می‌ایستد و نماز می‌خواند و همانند نماز صبح دو رکعت نماز بر میت می‌خواند! ❇️ حوزه علمیه قم نعمت بزرگی است و ما نسبت به این نعمت مسؤولیت داریم و باید پاسخگو باشیم. اسلاف ما برای حفظ دین رنج های زیادی کشیده‌اند و اکنون وظیفه ماست که درست عمل کنیم تا این امانت به دست آیندگان سپرده شود. از جنبه‌های مهم هدایت و ارشاد، تبیین مسائل شرعی است. طلاب باید احکام مورد ابتلای مردم را بدانند و به تعلیم آن اهتمام داشته باشند. @zanjani_net
● درآمد حاصله از استخدام غیر قانونی ❓ فردی با پارتی‌بازی و واسطه‌گری صاحب شغل می‌شود. آیا درآمدی که از آن به دست می‌آورد حلال است؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ به طور کلی چنانچه استخدام بر خلاف ضوابط باشد، به گونه‌ای که فرد استحقاق حضور و دریافت حقوق و امتیازات آن مجموعه را نداشته باشد، حضورش جایز نخواهد بود و نباید چیزی دریافت کند. واسطه شدن برای چنین تخلفی نیز حرام است و در صورت وقوع باید بر اساس ضوابط قانونی عمل شود. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
●تسریع در کارگشایی احمد بن عیسی می‌گوید: حضرت امام صادق علیه‌السلام به من فرمود: 🔹 «اِنَّهُ لَيَعْرِضُ لِى صاحِبُ الْحاجَةِ فَاُبادِرُ اِلى قَضائِها مَخافَةَ اَنْ يَسْتَغْنِىَ عَنْها صاحِبُها» 🔸 نيازمندى كه به من مراجعه مى‌كند، زود نياز او را بر طرف مى‌كنم، از ترس اينكه او بى‌نياز شود [و پاداش انجام اين كار نيك از دستم برود.] 📚 أمالی شیخ طوسی؛ ص644 👉@zanjani_net
● چگونگی وضو با وجود تتو یا هاشور ❓ می‌گویند پس از انجام تتو و هاشورِ اَبرو نباید به آن موضع آب رسانده شود. حال برای نماز چگونه باید وضو گرفت؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ به طور کلی جایز نیست انسان کاری کند که نتواند طهارت اختیاری (وضو و غسل عادی) بگیرد و در صورت انجام آن، اگر مشقت شدید ندارد باید برطرف شود و با وضو یا غسل عادی نماز بخواند. البته در انتهای وقت که زمان برای وضو گرفتن تنگ باشد نه تیمم، اگرچه معصیت کرده ولی می‌تواند با تیمم نماز بخواند. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠 صرف پول رضا خان در راه مخالفت با او! ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 مرحوم حاج میرزا فخرالدّین جزایری می‌گفت: زمانی که مرحوم مدرّس هنوز زندان نرفته و از ناحیه رضاخان تحت نظر بود، با بقّالی که نزدیک منزلش بود، قرار گذاشته بودیم که وقتی مراقبت کم و زیاد می‌شود با رمزی به ما اطلاع بدهد. ایشان می‌گفت: یک روز منزل مدرّس رفتم و آن جا صد تا «هزار تومانی» دیدم. حاج میرزا فخرالدین می‌گفت من تا آن موقع هزار تومانی ندیده بودم، با این‌که ایشان با اعیان و اشراف مربوط بود. (آن وقتی هم که ایشان برای ما نقل می‌کرد، ما هم هزار تومانی هیچ ندیده بودیم.) هزار تومانی منحصر به سلاطین و ثروتمندان بود. می‌گفت: ما که هزارتومانی هیچ وقت ندیده بودیم، آنجا پیش مدرّس دیدیم. به مدرّس گفتم: این چیست؟ گفت: رضاخان این را برای ما فرستاده و گفته که این در اختیار تو باشد، با آن هر کاری می‌خواهی، بکن و هر پستی هم بخواهی، ما در اختیارت می‌گذاریم، ولی کاری به کار ما نداشته باش و بگذار ما زندگی کنیم! گفتم: شما چه گفتید؟ مدرّس‌گفت: من به آن واسطه گفتم: من با یک شرط قبول می‌کنم و آن این است که، این پول را من صرف مخالفت با خود او کنم! اگر با این شرط می‌پذیرد، من این را قبول می‌کنم، و الّا نه! واسطه رفته بود که شرط مدرّس را مطرح کند. میرزا فخرالدین گفت: ما آنجا بودیم که صدای اسب شنیده شد. آن شخص آمد و پول را برداشت و برگرداند! مدرّس خیلی عجیب بود. فوق العادگی داشت. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص549 @zanjani_net
💠حکایتی از قضایای کشف حجاب ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:🔻 در زمان رضا خان در ماجرای کشف حجاب ابتدا به سراغ آسید محمد خاتون آبادی (امام جمعه تهران) می‌روند تا او در مجلس جشن کشف حجاب شرکت کند. شنیدم یکی از نزدیکان آسید محمد -که نمی‌خواهم نام او را ذکر کنم– به دستگاه شاه وعده داده بود که من او را در مجلس جشن حاضر می‌کنم. اگر آسید محمد که از جهت عنوان، عالم درجه اوّل تهران بود، می‌پذیرفت در مجلس جشن شرکت کند، قهراً بعضی دیگر هم ملحق می‌شدند. نقل می‌کنند آسید محمد در پاسخ گفته بود: من سه چیز دارم: مال، جان و دین؛ مال و جانم فدای اعلی‌حضرت، ولی دین مال خودم است. 📚جرعه‌ای از دریا، ج3، ص260 @zanjani_net