🔴از «فقه جامعهزده» تا «فقه جامعهپرداز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مدرسان فقه در حوزه علمیه گفته است:
«اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عدهای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود، اینجا جایی است که فقهای ما میفرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم.»
🔻گوینده این جمله، آگاهانه یا ناآگاهانه، و خواسته یا ناخواسته، به شکلی واضح تفاوت #فقه و #فقیه «جامعهزده»، «منفعل»، «پیرو» و «عرفزده» را با فقه و فقیه «جامعهپرداز»، «فعال»، «پیشرو» و «عرفساز» ابراز کرده است.
جمله فوق الذکر در واقع، باور کسانی است که میکوشند با عینک فقه فردگرا و غیراجتماعی، وظایف اجتماعی و فرهنگی پیروان فقه ساختارساز و انقلابی را بیان کنند! با قبول چنین عینکی، وظیفه فقه و فقیهان و بالتبع جامعه مقلدان، سکوت در برابر منکرات نهادینه و فسادهای سیستمی خواهد بود! به تعبیر دیگر زبان حال و قال چنین افرادی در مواجهه با منکرات جامعهپسند یا عرفپسند آن است که باید تسلیم «جامعه منکراتی» شد!
در کف شیر نر خونخوارهای
غیر تسلیم و رضا کو چارهای
و عجیب این است که چنین رخوت و بیتحرکی و خمودی و سکوتی را وظیفهای شرعی و الهی نیز میدانند! احتمالاً فعالیتهای پیامبران در مواجهه با طاغوتهای زمان و ناهنجاریهای فرهنگی نهادینهشده زمان خود را رفتاری نامشروع و مخالف فقه اسلامی میپندارند!
🔻این در حالی است که اساساً انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، محصول «فقه جامعهساز» و «ساختارساز» #امام_خمینی (ره) بود. و الا فقه «فردگرا»، «منفعل» و «انزواطلبی» که نمود آن را در جمله فوقالذکر میبینیم نه تنها با انقلاب اجتماعی و سیاسی میانهای ندارد؛ که هیچ نقشی در فرهنگسازی و جامعهپردازی هم برای فقه و فقیهان و جامعه مقلدان قائل نیست! اصولاً بر اساس چنان نگاهی مبارزه امام خمینی با حکومت دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی و حرکت او در جهت براندازی رژیم فاسد پهلوی و تغییر فرهنگ عمومی، مبارزهای مشروع و فقهپسند نبوده است!
نیازی به توضیح ندارد که
چنین فقهی و چنین نگاهی به فقه و فقاهت، هیچ تناسبی با سبک و سیره تبلیغی پیامبران ندارد.
چنین فقهی تناسبی با اسلام و احکام و ارزشهای اسلامی و الهی ندارد.
چنین فقهی هرگر فقه اسلامی و قرآنی نیست. کجای قرآن ما را دعوت به سکوت در برابر منکرات نهادینهشده یا منکرات جامعهپسند میکند؟ کدامیک از پیامبران الهی در برابر چنین منکراتی سکوت کردند. مگر غیر از این است که
لیک دعوت واردست از کردگار
با قبول و ناقبول او را چه کار
نوح نهصد سال دعوت مینمود
دم به دم انکار قومش میفزود
هیچ از گفتن عنان واپس کشید
هیچ اندر غار خاموشی خزید
اگر حضرت نوح هم پیرو چنین فقهی بود که نیازی به آن همه دعوت و آن همه مجاهدت در مبارزه با منکرات و ناهنجاریهای اجتماعی قوم خود نداشت. اگر حضرت لوط هم از چنین فقهی تبعیت میکرد که در مقابل رفتارهای ناهجنار قوم خود قیام نمیکرد و همینطور حضرت ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء علیهم صلوات المصلین.
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
🌌 @zarreeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹👆لطفا بفرستین برا هر امام جماعتی که میشناسین!
این فرمولی که حاج قاسم برای ائمه جماعت مسجد با هوشمندی فوق العاده عنوان میکنند، اولا نشان میدهد که فهم او از دشمن و تاکتیک های جدید دشمن تا چه میزان دقیق و عمیق است و ثانیا این فرمول در نقطه های دیگر هم کاربرد جدی دارد و امروز خلا قابل لمسی است.
🌌 @zarreeh
⭕️ رژیم اسراییل کجای بحران سودان است؟
✍️ محمد صرفی، سردبیر تهرانتایمز
🔹پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، سران اتحادیه عرب در خارطوم جمع شدند. این اجلاس در روز اول سپتامبر با صدور بیانیهای هفت بندی به کار خود پایان داد. این نشست و بیانیه به خاطر بند سوم آن مشهور و تاریخی شد.
🔹در این بند که به «سه نه» مشهور شد، سران عرب با اینها اعلام مخالفت کردند؛
1️⃣ عدم صلح با اسرائیل
2️⃣ عدم به رسمیت شناختن اسرائیل
3️⃣ عدم مذاکره با آن.
🔹دو سال پس از کودتای ژنرال البرهان علیه عمرالبشیر، هیاتی اسراییلی وارد خارطوم شد و با دولت کودتا برای عادیسازی رایزنی کرد.
🔹الی کوهن پس از بازگشت از خارطوم پیروزمندانه گفت:«ما در حال ساختن واقعیت جدیدی با سودانیها هستیم که در آن «سه نه» به «سه بله» تبدیل میشود: بله به مذاکرات بین اسرائیل و سودان، بله به رسمیت شناختن اسرائیل و بله به صلح بین دولتها و بین مردم.»
🔹ژنرال البرهان که درهای خارطوم را به سوی رژیم کودک کش گشوده بود، گمان نمیکرد مورد خیانت قرار بگیرد. پس از آنکه حمیدتی فرمانده شبه نظامیان RSF علیه او دست به کودتا زده و سودان را میدان جنگ و درگیری کردند، تل آویو در کنار حمیدتی ایستاد.
🔹حمیدتی و البرهان هر دو ارادت خود را به اسرائیل نشان داده اند اما حمیدتی ویژگیهایی دارد که برای اسرائیل سودمندتر است. تسلط حمیدتی، میتواند باعث فروپاشی ارتش این کشور شود. بدنه ارتش سودان را نیروهای اسلامگرا و ضداسراییل تشکیل میدهند و فروپاشی آن یک امتیاز برای تل آویو است.
🔹حمیدتی نشان داده از جسارت بیشتری برای حرکت در مسیر اهداف اسرائیل برخوردارست و نیروهای او میتوانند نقش مزدور اسرائیل را در مناطق پیرامونی و حتی دورتر برعهده بگیرند.آنها در جنگ یمن یکبار این نقش را بطور گستردهای برعهده گرفتند.پیروزی او راه را برای تجزیه دوباره سودان باز میکند.
🔹وضعیت سودان پیچیدهتر از پیش شده و تاوان جنگ قدرت ژنرالها را مردم این کشور میپردازند. نکته سرگرم کننده ماجرا اینکه اسرائیل اعلام کرده میخواهد بین دو ژنرال میانجیگری کند.
🔹همانطور که اسرائیل به ژنرال البرهان خیانت کرد، در موقع لازم به حمیدتی نیز پشت خواهد کرد.
🌌 @zarreeh
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کمتر دیده شده از شب اول رحلت فقیه عارف مرحوم آیت الله شیخ علی پهلوانی معروف به سعادت پرور که در مسجد اعظم قم در آبان ماه سال ۱۳۸۳ برگزار شد.
در این مراسم حضرات آیات علامه حسنزاده آملی (ره) علامه مصباح یزدی(ره) علامه جوادی آملی و عارف کبیر مرحوم سید عبدالله جعفری و آیه الله ممدوحی و آیه الله سبحانی و مرحوم آیه الله امینی و مرحوم آیه الله احمدی فقیه و حجه الاسلام حسن پهلوانی و انبوهی از شاگردان معظم له شرکت داشتند.
در این قطعهفیلم، حضرت آیتالله نظری منفرد، منبر رفتهاند.
https://eitaa.com/daftaremarefat
🌌 @zarreeh
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر میخواهی طلبه بشوی، اینها را ببین؛ نه دستبوسیها را !🔸
هر وقت به ذهنتان میآید که آخوند شوید، #دستبوسی_ها_را_نبینید. تکریمها و تجلیلها را نبینید. این ها شیطانی است.
آقا شیخ فضل الله نوری را بر بالای دار ببینید. بگویید من #این_را_دیدم که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که فحش خوریاش محکم نباشد، این نقطه ضعف است.
🌌 @zarreeh
🔻لقمان:
فرزندم، من طعم گیاه تلخ صبر (نام گیاهى است زرد رنگ) را چشیدم و چیزى تلختر ازفقر نیافتم. پس اگر روزى فقیر شدى، به مردم اظهار نکن که تو را کوچک و پست مىشمارند و نفعى نیز به تو نمى رسانند. به سوى کسى بازگرد که تو را به فقر مبتلا ساخته و مورد آزمایش قرار داده است، زیرا او تواناتر است که در کارت گشایش حاصل کند.
🌱 کافى/ ج۴/ ص۲۲
🌌 @zarreeh
21.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چه وقت کار ما درست میشود....!؟
🌱 مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه
🌌 @zarreeh
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 تا جوونید عاشق بشید!
🎞 #قطعه_تصویری
#قاب_بندگی
▫️ نسیم عبودیت:: مرجع رسمی نشر بیانات استاد ایوبی
🕋 @ostadayoobi
🌌 @zarreeh
Mohammad Motammedi - Neshani (320).mp3
15.64M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ
ㅤㅤ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤㅤㅤ↻
#مقام_انسان
که ای بلنـدْ نظرِ شاهبازِ سدره نشیـن
نشیمنِ تو، نه این کنجِ محنت آباد است
تـو را ز کنگـرۀ عرش می زننـد صفیـر
ندانمت که در این دامگه چه افتاد است
🌌 @zarreeh
✍ولایت مداری یا توهم ولایت مداری
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ [ ﺍﺯ ﻋﻤﻖ ﻗﻠﺐ ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ . ﺑﮕﻮ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ : ﺍﺳﻠﺎم ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﻛﺎﻫﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٤)
🔹در این آیه ی شریفه ی خداوند به عده ای که ادعای ایمان داشتند نهیب میزند که حتی حرفش را هم نزنید که ایمان آورده اید، چرا که ایمان اگر در قلبی وارد شود منتج به عمل می شود چه عملی بالاتر از اطاعت، همانطور که در ادامه نیز آیه اشاره ای به این اطاعت دارد.
اطاعت یعنی همان ولایت پذیری، یعنی پا جای پای امام جامعه گذاشتن.
متاسفانه امروز در اثر امتحانات و ابتلائات آخرالزمان توان این تبعیت محض از امام جامعه از برخی از ما گرفته شده است و صرفا ادعای آن باقی مانده است.
ولایت پذیری یعنی فکر خودت و عمل خودت را مطابق با ولایت تغییر بدی و متحول کنی نه اینکه سعی کنی ولایت را برای فکر و عمل خودت تحریف کنی و بعد ادعای ولایی بودن بکنی، چنین ولایت مداری را میتوان همان اسلام اعراب دانست در مقابل ایمان.
در خانه کس است یک حرف بس است.
#ذره
🌌 @zarreeh