eitaa logo
ذرّه‌بین تاریخ
82 دنبال‌کننده
93 عکس
7 ویدیو
1 فایل
کم گفته‌های تاریخ ارتباط با مدیر: @smkn110
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ سكونى مى‏گويد: امام صادق (ع) از پدرش نقل مى‏كند كه پيامبر خدا (ص) فرمود: دو گروه از امت من هستند كه هر گاه اصلاح شوند، امت من اصلاح مى‏شوند و هر گاه فاسد شوند، امت من فاسد مى‏شوند. گفته شده آن گروه كدامند يا رسول الله؟ فرمود: فقيهان و حاكمان‏. الخصال، ترجمه جعفرى ؛ ج‏۱ ؛ ص۶۱ @zarrehbinetarikh
وظایف رهبری و نام بعضی از سازمان‌ها و مراکز زیر نظر او @zarrehbinetarikh
وظایف رهبری: اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: 🖋تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام. 🖋نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام. 🖋فرمان همه‌پرسی. 🖋فرماندهی کل نیروهای مسلح. 🖋اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای مردمی. 🖋نصب و عزل و قبول استعفای: _فقهای شورای نگهبان. _رئیس قوه قضاییه. _رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. _رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران. (رئیس ستاد مشترک) _فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. _فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی 🖋حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه. 🖋حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام. 🖋امضاء حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم. صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دورهٔ اول به تأیید رهبری برسد. 🖋عزل رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم. 🖋عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه. ✍رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند. 👈 اعضاء ثابت و متغیر [۴۴ نفر ثابت و ۱ نفر مهمان] مجمع تشخیص مصلحت نظام را مقام رهبری تعیین می‌نماید. مقررات مربوط به مجمع توسط خود اعضاء تهیه و تصویب و به تایید مقام رهبری خواهد رسید. 👈 تعیین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا سپاه قدس [👈مقدمه ۱: طبق قانون اساسی شش نفر فقیه شورای نگهبان توسط رهبر انتخاب می‌شوند و شش نفر حقوقدان هم توسط رئیس قوه قضاییه که او خود توسط رهبری منصوب می‌شود، تعیین می‌گردند. 👈مقدمه ۲: اعضای مجلس خبرگان که تعیین و عزل رهبر و نظارت بر او به دست آنهاست، توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند. 👈نتیجه: اعضای خبرگان رهبری به نوعی همگی مورد تایید و انتخاب رهبری‌اند.] 👈 [صلاحیت رئیس جمهور توسط شورای نگهبان که خود تعیین شده‌ی رهبری هستند تایید شده، و باز این رئیس جمهور توسط جمهور مردم انتخاب می‌گردد، و بعد از انتخاب بار دیگر توسط رهبر باید تایید گردد، رهبری که غیر مستقیم و با واسطه‌ی خبرگان توسط مردم انتخاب شده است.] 👈 [با آنکه انتخاب وزراء بر عهده رئیس جمهور است اما روال بگونه‌ای جریان یافته که انتخاب بعضی از وزیران مانند اطلاعات و کشور با صلاح‌دید رهبر انجام می‌گیرد] 👈 فهرست بعضی از سازمان‌ها و مراکزی که: یا به فرمان رهبری تاسیس شدند یا مستقیم و غیر مستقیم زیر نظر رهبری‌اند یا رئیس‌شان مستقیم یا غیر مستقیم توسط او تعیین می‌شوند 👇 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان حج و زیارت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی آستان مقدس حضرت معصومه آستان مقدس احمد بن موسی شاه‌چراغ بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کمیته امداد امام خمینی سازمان تبلیغات اسلامی شورای عالی قرآن مؤسسه اطلاعات مؤسسه کیهان بنیاد پانزده خرداد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ستاد اجرایی فرمان امام مرکز ملی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بنیاد برکت سازمان اقتصادی کوثر سازمان تبلیغات اسلامی ستاد استهلال ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران سه دانش‌بنیان برکت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران مرکز ملی فضای مجازی نهادهای شبه‌دولتی در ایران نصب تولیت مسجد جمکران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بنیاد علوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء @zarrehbinetarikh
✍ امام کاظم علیه‌السلام به هارون فرمود: خداوند بر واليان و حاكمان‏ واجب فرموده است كه به داد فقراء برسند، قرض بدهكاران را پرداخت نمايند، برهنگان را بپوشانند و به زندانيان و اسيران نيكى كنند و شما بهترين و مناسب‏ترين كسى هستيد كه مى‏تواند اين كارها را انجام دهد. عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه غفارى و مستفيد ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۸۰ @zarrehbinetarikh
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ سیّده ملیحه صدر به نقل از پدر بزرگوارش سیّد موسی صدر: ❇️ ما همیشه با ظالم می‌جنگیم نه ظلم، و این دو بسیار تفاوت دارند ❇️ @zarrehbinetarikh
✍ دکتر علی شریعتی: شیعه کیست؟ شیعه همان ایرانی و رومی و عرب محروم است که از نظام‌های طبقاتی و اشرافی، و برای رسیدن به رهبری انسانی و عدالت و نفی تبعیضات طبقاتی و نژادی، به اسلام پناه آورده است؛ و می بیند که همان اسلام وجود دارد، و همان شعار هاست، اما در دست قیصر ها و موبدها و کشیش‌ها و پاپ ها، که نامی دیگر گرفته‌اند. اکنون این پناه آورده به اسلام، مسلمان است و قرآن را کتاب وحی خویش می‌داند و می‌خواهد به قرآنش تکیه کند، اما می‌بیند که قرآنش _ پناهگاه و مرجعش _ در دست ابوسفیان‌ها و ابوجهل هاست، و این‌هایند که تمام نسخه‌های کتابش را تکثیر می‌کنند؛ و انگشتان کسی که به خون علی و همه‌ی برده‌ها، محروم‌ها، حق طلب‌ها و عجم‌ها رنگین است، تکثیر کننده‌ی نسخه‌های قرآنند در سراسر دنیا. .... می‌خواهد فریاد بکشد که این همه دروغ است، و این، اسلام نیست و اینها نمی‌توانند مسلمان باشند، اما چگونه فریاد کند و برای چه کس و چه کسانی و در کجا!؟ وقتی که همه دستگاه‌های تبلیغاتی در خدمت دستگاه است؛ و همه مسجدها، پایگاه‌های تبلیغاتیِ خلیفه؛ و همه منبرها، مسند آنها؛ و تمام ائمه جماعت، نماینده‌های آنها؛ و همه شعرا، رادیوهای ترانزیستوریِ خلیفه‌اند. می‌خواهد فریاد بزند و به دنیا اعلام کند که تمامی رهبرانمان را اینها کشتند... ... این همه را می‌خواهد بگوید و به مردم جهان اعلام کند، اما با چه وسیله‌ای!؟ وسایل ارتباط جمعی و تبلیغی آن زمان، شعرا و خطبایند، و این هر دو گروه نیز در خدمت دستگاه خلافتند... یاد و یادآوران، دکتر شریعتی، ص ۲۶ @zarrehbinetarikh
✍ چرا رهبر ج.ا.ایران مناظره نمی‌کند!؟ در سیره‌ی انبیاء و اَئمه‌ی اطهار علیهم‌السلام بسیار وارد شده که با مخالفین خود اعم از بت‌پرستان و کفار و متدینینِ سائر ادیان، مناظره و مباحثه و مجادله (جدال احسن) می‌کردند. باب گفتگوی متقابل همواره مفتوح بوده، به هیچ بهانه‌ای مسدود نمی‌شد. حتی در پاره‌ای موارد این تقابلات به مزاج اصحاب خوش نمی‌آمد، لیکن انبیاء و اهل بیت که معصوم بوده، کسی به قداتست‌شان نمی‌رسید دست ازین منش نمی‌کشیدند. آنان حتی در زمانی که حاکم هم بودند و از طرفی یاران دانشمندی هم داشتند که بتوانند جواب‌گوی مخالفین باشند، باز ازین سیره طفره نمی‌رفتند و هرگاه یکی از مخالفین مایل بود با خود حضرات بحث و گفتگویی داشته باشد آنان دریغ نمی‌کردند و خود را عرضه می‌کردند. البته در اسلام این مسأَله واضح‌تر و بل سفارش خاص خداوند متعال به رسول گرامیش و مومنین پیرو اوست. در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه نحل آمده: ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ . (ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن (وظیفه تو بیش از این نیست) که البته خدای تو (عاقبت حال) کسانی را که از راه او گمراه شده و آنان را که هدایت یافته‌اند بهتر می‌داند. رهبر ایران بارها و بارها سخن از (کرسى‌‌هاى آزاد اندیشى) و (کرسی‌های‌ نقد و مناظره‌) کردند، حال پرسش ابتدایی اینست که آیا شایسته نیست خود که گوینده این کلام ارزشمندند، از پیشگامان و عاملان تحقق این معنا باشند و با تاسی از انبیا و اَئمه، پا در این عرصه گذاشته، راه را برای هر چه بهتر پیاده شدن این مهم باز کنند. آیا این توقعِ به جا، خلاف شأَن و منزلت ایشان است؟ شکر خدا با پیشرفت فناوری و تکنولوژی عرصه برای تعاملات مناظره‌ای بیش از پیش فراهم است و می‌توان با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از شیوه‌‌های نوین، به این مطلب جامه عمل پوشاند. فی المثل اگر امکان مناظره حضوری میسر نیست، می‌توان با وسائل ارتباط جمعی مبادرت به این امر کرد. اینگونه جان آقا هم محفوظ می‌ماند و جای دلواپسی برای دلواپسان نیست. اهل بیت علیهم‌السلام با هر قشری چه معاند ، و چه دلسوز، آن هم با هر آیین و مرامی و در هر زمینه‌ای بحث و گفتگو می‌کردند، آیا رواست که عالمان و دانشمندان و دانشجویان و مردم ایران که غالبا دلسوز و دردمندند، از چنین نعمتی که سفارش قرآن و روش اهل پیشوایان دین بوده محروم بمانند. البته کسی توقع ندارد همه آحاد اجتماع با ایشان مناظره و مجادله داشته باشند، اما آیا تحقق حداقلی هم میسور، و حق این ملت نیست!؟ نسیم گیلان @zarrehbinetarikh
16.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ مخالفت سید احمد خمینی با امام موسی صدر نوبت ۴۶ خشت‌خام _ گفتگوی حسین دهباشی با حجت الاسلام احمد منتظری @zarrehbinetarikh
✍ آقای مرتضی مطهری: این انقلاب اسلامی اگر بخواهد سلب کننده‌ی آزادی‌ها باشد، این یک آفتی است در آن، و اگر بخواهد نسبت به عدالت اجتماعی به معنی دقیق کلمه حساسیت کافی نداشته باشد، به خطر خواهد افتاد. منبع: پیرامون جمهوری اسلامی، ص ۲۲ مصاحبه مطبوعاتی، دو هفته قبل از شهادت @zarrehbinetarikh
✍ آفات و سلامت انقلاب از مجله حوزه 🖋صعوبت مبارزه با منحرفان: وقتی کج روی در جان یک نظام انقلابی ریشه دواند و شکل طبیعی یافت، مبارزه با آن مشکل‌تر می‌گردد. متخلّفان در پشت شعارها و اصول مقدس انقلاب سنگر می‌گیرند و کسب تقدّس می‌کنند و هر نوع انتقادی را انتقاد از نظام جلوه می‌دهند. از سوی دیگر هر روز که از تولد یک تخلف بگذرد، به همان نسبت، ضد ارزش‌ها قوت و صلابت بیشتر می‌یابند و شکل قانونی به خود می‌گیرند و جزء لاینفک نظام می‌گردند. مردم نیز که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اهرم مبارزه با ضد ارزشها می‌توانند باشند، به تدریج از صحنه بیرون می‌روند و در نتیجه مبارزه کنندگان با منحرفان بی پشتبانی مردم، فلج می‌گردند و از اصلاح امور عاجز می‌مانند. سلسله مقالات مرزبانی از انقلاب، قسمت اول مجله حوزه، ۲۲، شماره ۴ سال ۴، ص ۱۱۳ @zarrehbinetarikh
✍ آیت الله منتظری از منظر آقای هاشمی رفسنجانی: بیشتر، استاد ما آیت الله منتظری بود. رسائل، مکاسب، کفایه و منظومه را پیش ایشان خواندم. به طور کلی نقش ایشان در حوزه بسیار نیرومند است. چون کمتر طلبه فاضلی ما از آن دوره داریم که شاگرد ایشان نباشند. ما یک وقت نشستیم و حساب کردیم ، دیدیم هر چه روحانی موثری در سراسر کشور، چه پیش‌نماز، چه واعظ، چه نویسنده و چه آنهایی که توی فرهنگ و دانشگاه بودند از کسانی بودند که در درس ایشان می‌رفتند؛ چون ما بچه سال بودیم و به طور مرتب درس ایشان می‌رفتیم و شاگردهای ایشان را می‌شناختیم. اصلا درس ایشان کانون طلبه‌های خوب بود. مصاحبه مجله حوزه با آقای هاشمی رفسنجانی، شماره ۱۱، مهر ۱۳۶۴ ص۳۵ و ۶۰
✍ ممکن است کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل و آذربایجان و ترکیه و عربستان و... در جنگ نظامی حریف ایران نشوند، اما این جمهوری اسلامی است که با عملکرد خود، دارد خویش را مغلوب می‌کند. گاهی که بعضی از دوستان یا دیگر طلبه‌های علوم دینی به تبلیغِ خارج از کشور می‌رفتند و اظهار موفقیت هم می‌کردند، می‌گفتم به موازات کار آنان در خارج، اسلام در درون کشور،در شهرها و روستاهای خودمان دارد مسخ و فراموش می‌شود و رسم و معنای مسلمانی از میان می‌رود و اقبال مردم، خصوصا جوانان به دین کم‌رنگ می‌گردد. یاد سخن یکی از فلاسفه معاصر افتادم که می‌گفت دور نیست زمانی بیاید که بساط فلسفه و حکمت از ایران رخت ببندد و ما تهی از اساتید حاذق و توانا در این فنون گردیم و نیازمند آن باشیم که همین فلسفه خودمان را از غرب بیاموزیم. مبادا روزی فرا رسد که اسلام حقیقی در کشور ما ذبح و شهید گردد، و ما ناچار شویم برای کسب آموزه‌های اسلام چشم به غرب بدوزیم. @zarrehbinetarikh