یادداشت شماره ۱۴
۲۱ آذر ۱۴۰۰
چرا دولت آقای رئیسی مانند طب مدرن با اقتصادِ بیمار برخورد میکند؟
الحمدلله امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد و بنابر گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه و تصریح ایشان، در این برنامه خط قرمز، استقراض از بانک مرکزی بوده است؛ یعنی به عبارت دیگر دولت خود را مکلف کرده جهت حل مسئله تورم و مشکل کاهش قدرت خرید مردم پول چاپ نکند و با نقدینگی موجود به حل این دو بیماری منحوس و خانمان سوز همت بگمارند.
اما انتظار حوزه علمیه و نخبگان اقتصاد اسلامی از آقای رئیسی و دولت سیزدهم آن بود که به جای از بین بردن #تظاهرات_بالینی بیماری مزمن اقتصاد کشور، به درمان علت اصلی بیماری که
۱. تعریف غلط از پول (اعتباری بودن به جای مالیت داشتن)
۲. طبقه بندی غلط مشاغل
۳. نظامات علیل تولید و توزیع است
توجهی مرکزی داشته باشند.
پیشنهاد نخبگان اقتصاد اسلامی و تشنگان به خون سرمایه داران زالو صفت
۱. اصلاح تعریف پول (مالیت داشتن به جای اعتباری بودن)
۲. تحول در نظام طبقه بندی مشاغل
۳. اصلاح نظامات تولید و توزیع با مبنا اقتصاد اسلامی است.
جهت مطالعه بیشتر طبقه بندی فقهی مشاغل، نظام فقهی تولید و توزیع و تعریف صحیح از پول و فقه المکاسب
اینجا را بخوانید.
@zavieh_did
یادداشت شماره ۱۵
۶ اسفند ۱۴۰۰
به بانک ها تکلیف ما لا یطاق نکنید، ساختار رقیب طراحی کنید!
آنچه برای پیر تا جوان، عامی تا نخبه نیاز تبیین ندارد ، اشکالات نظام اقتصادی از جمله سیستم بانکی است.
۱. خلق پول و کاهش ارزش پول ملی
۲. جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط وام
۳. بنگاه داری و سرمایه داری بانک ها به جای کمک به تولید، محرومیت زدایی و کاهش فقر
۴. دادن وام های کلان به اشخاص حقیقی و حقوقی بد حساب و اختلاس گر
و غیره از جمله اشکالات ذاتی و ساختاری بانک و اقتصاد کشور است که اگر چیزی غیر آن را طلب کنیم، تکلیف به ما لا یطاق کردهایم.( https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/84660345/ )
چاره چیست؟
۱. استفاده از نظریه پول طلا به جای نظریه پول اعتباری ( http://nro-di.blog.ir/1399/10/05 )
۲. استفاده از مفهوم انفاق به جای مفهوم پس انداز و هدایت نقدینگی ( https://nro-di.blog.ir/1400/10/01 )
۳. استفاده از الگوی تولید خانگی و محله ای به جای الگوی تولید صنعتی و متمرکز ( http://nro-di.blog.ir/1399/11/16 )
۴. استفاده از الگوی توزیع مردمی و محله ای به جای الگوی توزیع متمرکز مانند مگامال ها
برخی از راهکار هایی است که بین نخبگان دلسوز و معتقد به جامعیت اسلام شهرت دارد و به مدیران دولتی و نمایندگان مجلس پیشنهاد میشود.
@zavieh_did
یادداشت شماره ۱۶
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
دنبال چه هستیم؛ تمدن نوین اسلامی ایرانی یا ایران توسعه یافته یا امپراطوری ایران؟!
هر از چند گاهی تحلیلگران کانادا نشین و آمریکا پرست نمی توانند زبان به دهان بگیرند و شروع به حمایت، تعریف و تمجید از ایران و جمهوری اسلامی و حضرت آقا و شهید سلیمانی می کنند. در آخر هم تمام این اقتدار ها را به احیای امپراطوری ایران ختم می کنند.
اما سوال این است می خواهیم به کجا برویم؟
به سمت #امپراطوری_ایران برویم که شایع ترین اقداماتشان قتل عام عدالت خواهان برای بقای خود، روابط نامشروع با محارم، فساد و ظلم بوده
یا می خواهیم به سمت #ایران_توسعه_یافته برویم که صدای خرد شدن ستون های کشور های توسعه یافته سالهاست به گوش می رسد و اوصاف ذاتی آن ها استعمار، ظلم و چپاول است.
یا به سمت #تمدن_نوین_اسلامی برویم که مبنای عملکردش این آیه است که می فرماید الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
که فقط اگر درباره بخش زکات آن صحبت کنیم از طبقه بندی مشاغل، تولید نان و گندم تا محرومیت زدایی را تحت تکفل قرار می دهد.
و البته باید گفت ایران اسلامی متمدن به مراتب از امپراطوری ایران و ایران توسعه یافته قوی تر است.
با تمام این ها، کدام را می خواهیم؟
@zavieh_did
یادداشت ۱۷
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
چگونه پیشرفت اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تامین کنیم؟
در دوران افول آمریکا و ظهور نظم نوین جهانی به سر می بریم. از مهمترین محور های تامین کننده قدرت در تنظیم این نظم، رشد و مقاومت اقتصادی است.
دولت آقای رئیسی با علم به وضعیت موجود دست به جراحی اقتصادی زده است و ایده های متعدد در جهت ادامه تحول در ساختار اقتصادی کشور مطرح می شود که مشهور ترین آنها عبارتند از:
۱. تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان و راه اندازی سامانه مدیریت جامعه در راستای دستیابی به دولت الکترونیک
۲. کاهش تورم به وسیلهی مبارزه با خلق پول بانک های خصوصی
اما بنابر زاویه دید اقتصاد اسلامی مهم ترین گام ها در جهت اصلاح اقتصاد کشور در راستای تحقق اقتصادی مردمی و در نهایت تمدن نوین اسلامی عبارتند از
۱. تحقق طبقهبندی فقهی مشاغل ( مشاغل برتر در اسلام کشاورزی، باغداری و دامداری)
۲. عمومی کردن تجارت
۳. تحقق پول غیر اعتباری
از جمله فواید تحقق این تدابیر که می توان به آن اشاره کرد
۱. افزایش کیفیت محصولات
۲. کاهش قیمت محصولات
۳. مدیریت آب، هوا و محیط زیست
۴. محرومیت زدایی ساختاری است.
@zavieh_did
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️پیشنهادهای دکتر مهدی عسگری (نماینده تمدنی مردم محترم کرج) با موضوع: اصلاح نظام برنامه ریزی کشور و حل مشکلات اقتصادی مردم:
❓پیشنهاد دوم : عمومی سازی تجارت و افزایش نقش مردم در تولید و توزیع کشور؛ وضعیت اقتصادی مردم را بهبود می بخشد!
#برنامه_ملی_محرومیت_زدایی
#عمومی_سازی_تجارت
#اولین_برنامه_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
یادداشت ۱۸
۲۴ خرداد ۱۴۰۱
چگونه محرومیت اقتصادی را ریشه کن کنیم؟
۴۵ سال است که انقلاب اسلامی ایران به دنبال ریشه کن کردن فقر و محرومیت از جامعه است لکن به نسبت هزینه و تلاشی که انجام شده توفیقات و نتیجه قابل قبول نیست.
چرا؟
از ابتدا تا کنون رایج ترین و البته غلط ترین راهبرد ها برای محرومیت زدایی عملیاتی شده که عبارت اند از:
۱. دادن یارانه به اول زنجیره تولید تا مصرف
که ثمره اش
فساد های میلیار دلاری، واردات غذای سگ و گربه و چوب بستنی و اطعام ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از مردم کشورهای همسایه بوده است.
یا
۲. دادن یارانه به آخر زنجیره تولید تا مصرف
که از ثمره اش
افزایش قیمت محصولات، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم متوسط به پایین در طول زمان شده است.
در یک جمله راهکار حوزه علمیه این است:
مردم را محور و ستون فقرات تولید و توزیع کنید.
یعنی تا وقتی شهری مثل قم حدود ۶۰۰ واحد تولید تخم مرغ و حدود ۱۲۰۰ واحد تولید لبنیات و گوشت دارد، نمی توان فقر را ریشه کن کرد.
لازم است با چند دسته اقدام زیر ساختی در کشور، روستا را لجستیک و پشتیبان شهر و کلان شهر نمود.
این اقدامات ریشه ای عبارتند از:
۱. اجرای قانون احیای موات
۲. تغییر الگوی ساخت مسکن به دار واسعه
۳. تاسیس بازار های رایگان وقفی و موقت در سطح شهرها
پاسخ تفصیلی در برنامه ملی محرومیت زدایی
@zavieh_did
هدایت شده از مم
15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خانه ویلائی(دار واسعه) از حیث قیمت ارزانتر از آپارتمان تمام می شود. (بخشی از مناظره دیشب در شبکه خبر یک شنبه ۴ دی ۱۴۰۱)
❓خانه ویلائی علاوه بر مزیت اقتصادی، در حوزه تربیت، تفریح خانگی، صله رحم، کاهش تولید زباله، کاهش دما در فصل گرم، اقتصاد مقاومتی و... دارای مزیت است!
#دار_واسعه
#خانه_ویلائی
#نه_به_آپارتمان
@olgou4
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیتالله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال
⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921
#تصمیمسازی
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
✍️مالیات بر تورم سرمایه
⚠️هشدار : همان افرادی که با تصویب قانون ضداسلامیِ بانکداری، لکۀ ننگی را در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی رقم زدند؛ اکنون به دنبال قانونی هستند که غصب مال مردم را نهادینه می نماید !!!
عیوب ساختاری این قانون را در پنج محور خدمت نمایندگان ارسال کرده ایم :
1️⃣ افزایش قیمت ها در ایران به علت کاهش ارزش ریال است؛ نه عایدی سرمایه
2️⃣ این قانون دولت را ذینفع تورم میکند و ذاتا دچار تعارض منافع است.
3️⃣ در نتیجۀ این قانون، یک بازار جدید برای فساد و صوری سازی ایجاد میگردد.
4️⃣ درشرایطی که دولت بزرگترین زمین خوار است، این قانون نوعی شیادی است.
5️⃣ این قانون ریسک ریال را افزایش میدهد و تورم را بیشتر خواهد کرد.
🏅لطفا این یادداشت را برای نمایندگان محترم مجلس ارسال نمائید.
#انجمن_پولطلای_ایران
🔗کانال موسسۀ متا
یادداشت ۱۹
۱۹ دی ۱۴۰۱
چگونه در نظام پولی و مالی کشور تحول ایجاد خواهد شد؟
اگر زاویه دید «اسلام برای تمام ساحت های زندگی بشر برنامه و نظر منحصر به خود را دارد» را بپذیریم سوال بعدی از نحوه ی پاسخ به مسائل و موضوعات با این زاویه دید است.
ایده ها برای حل مسئله به دو بخش تقسیم می شوند. یا نگاه بخشی برای حل مسئله اتخاذ شده است یا نگاه نظام سازانه که اقتضای زاویه دید بالا نیز همین نگاه نظام سازانه است و منظور از آن دیدن تاثیر نظامات اجتماعی بر موضوع مدنظر است.
مصادیق نگاه بخشی؛ نوع نگاه به مسئله پول، مسئله طب(طب اسلامی موجود)، مسئله ی معماری(معماری اسلامی و زیست شهر)، مسئله جمعیت و امثال این ها است.
به دیگر سخن این دوستان مانند توصیف فقه فردی که نماز را به امر مولی به عبد خود تعریف کرده، مسائل را توصیف نموده و نسبت این مسائل با نظامات اجتماعی را تبیین نکرده اند و در نهایت این ایده و نظرات به جهت عدم جامعیت به سرنوشت های چون
۱. امتداد نداشتن
۲. هضم شدن در ساختار جامع غربی که اداره کننده ی جامعه است
۳. شنیده نشدن راهکار در ساختار اجرایی کشور
مبتلا می شوند. همه ی این تحلیل های بخشی از مسائل نتیجه ی نگاه ناقص به ساختار های اداره جامعه و عدم توجه به اقتضای الگو های اداره جامعه است.
به عنوان مثال اگر نسبت نماز و حکومت با توجه به آیه ی «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ» بررسی شود می توان از نگاه فقه فردی به نگاه نظام سازانه منتقل شد.
و همچنین برای عبور از گردنه عدم جامعیت، از دوستان خود -به عنوان مثال دوستان پولطلایی- می خواهیم نسبت پولطلا و نظامات تولید، نسبت پولطلا و نظامات توزیع، نسبت پولطلا با طبقه بندی مشاغل، نسبت پولطلا با تجارت بین المللی را تبیین کنند.
با این روش به توفیق الهی می توان نظام پولی و مالی کشور را در مسیر تحول قرار داد.
برای شروع تبیین از این مطلب استفاده کنید.
@zavieh_did
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆5 دقیقه از حمایت های نادر طالب زاده از «پولطلا»
🏅پولطلا در منظر اندیشمندان جهان اسلام
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
📢 چرخۀ توسعۀ مادی غربی، وادیِ تیه است.
«یک ماهیگیر، کنار دریا خوابیده بود. کسی آمد او را بیدار کرد و گفت: بلند شو و ماهی بگیر. جواب داد: ماهی گرفتم و ناهار هم خوردم. گفت: بیشتر بگیر. جواب داد: برای چه؟ گفت: بیشتر که گرفتی، میفروشی. کمکم یک تور میخری. بعد که بیشتر صید کردی، میتوانی کشتی ماهیگیری بخری. آنوقت راحت استراحت میکنی. جواب داد: تو مرا از خواب بیدار کردی؛ همین الآن هم داشتم استراحت میکردم!
چرخۀ توسعه مادی، آخرش همین است. البته کسی با اصل پیشرفت و تمدن مخالف نیست؛ ولی پیشرفت، غیر از سرگردانی و حیرانی و پیچیدهتر کردن حرکت است. پیچیدهتر شدن حرکت که الزاماً تکامل و پیشرفت نیست.
اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجۀ فاصله گرفتن از محیط ولایت، تِیه و سرگردانی است؛ مثل بنیاسرائیل که چهل سال سرگردان شدند؛ «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْض». واقعاً انسانی که وارد محیط ولایت نمیشود، مبتلا به تِیه و سرگردانی میشود؛ میرود و میگردد ولی باز سر جای اول خودش قرار دارد! وادی بیرون ولایت نبیاکرم(صلی الله علیه وآله) و اهلبیت(علیهم السلام)، وادی سرگردانی است. مثل یک مورچهای که روی عبای من میآید، ما بلند میشویم و میرویم؛ این بیچاره باید یک عمر بِدَوَد تا به جای اول خودش برسد!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir