❇️ بین امام رضا(ع) و حضرت ابراهیم(ع) شباهتهای فراوانی است.
❇️ همانگونه که حضرت ابراهیم (ع) حائز نقش جهانی و بین ادیانی بود، از میان ائمه نیز شخصیت امام رضا(ع) این فرصت را پیدا کردند تا با سران ادیان و مذاهب مختلف به گفت و گو و مناظره بنشینند و در میان آنها به شخصیتی محبوب تبدیل شدند.
✅ اولین کسی که «امام» و پیشوای مردم شد و در میان آنها سخن گفت حضرت ابراهیم(ع) بود.
✅ همانطور که آخرین امامی که در تاریخ امامت میان مردم حضور عام یافتند و با آنان سخن گفتتند امامرضا(ع) بودند.
✅ در کتاب «دو پیشوای ملل حضرت ابراهیم(ع) و حضرت امام رضا(ع)»، شرایط تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی و سیاسی و...بعثت حضرت ابراهیم(ع) مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد و نقش و جایگاه آن نبی خدا بیان می شود و مفاهیم «امامت» حضرت ابراهیم(ع) و «ملت» و آیین حنیف که هر دو مفهوم را حضرت ابراهیم (ع) بنیاد نهاد و پس از ایشان در سیره پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و حضرت رضا(ع) تجلی کامل یافت، مورد تحلیل مبسوط قرار میگیرد.
📚دو پیشوای ملل حضرت ابراهیم(ع) و حضرت رضا(ع)
🖋 دکترابوالفضل خوشمنش
🏢 انتشارات بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) با نظارت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
📆 سال انتشار: ۱۳۹۱
🆔 http://eitaa.com/zekra114
💠 لینک دانلود کتاب دوپیشوای ملل؛ حضرت ابراهیم (ع) و حضرت رضا (ع)
🌐 شبکه مجازی امام رضا علیه السلام
http://www.ereza.org/id/library/kotobe-takhasosi/1940-%D8%AF%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%D9%84-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
کتاب حاضر مروری بر نگرش دین اسلام و سایر ادیان نسبت به زن و همچنین نگاهی به اسطورههای موجود در ادیان در مورد «زن و زندگی» است.
❇️ در این کتاب به بررسی تطبیقی و تحلیل دیدگاههای قرآن کریم و سایر متون مقدس در مورد نقش زندگیساز زن پرداخته شده و تفاوتهای نگرش دین اسلام با سایر ادیان در این زمینه و هم چنین نگرشهای تبعیضآمیز به زن و شخصیت او در مکاتب مختلف بشری تبیین شده است.
❇️ نگارنده ضمن بررسی مفهوم اسطوره و خاستگاه آن، نگاههای اسطورهای نسبت به زن و نقش او در زندگی را مورد نقد قرار داده و نگرشی تاریخی نسبت به دیدگاه ادیان الهی از زمان نوح (ع) تا قبل از اسلام نسبت به زن و شخصیت انسانی او نموده است.
✅ آنگاه از منظری قرآنی به مسأله زن و نقش سازنده او در زندگی اشاره کرده و جایگاه رفیع و انسانی زن در اسلام را ترسیم نموده است.
📚 زن، سیمای زندگی در دین و اسطوره
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
🏢 انتشارات ادیان
📆 تاریخ انتشار: ۱۳۸۹
🆔 http://eitaa.com/zekra114
💠 لینک اطلاعات خرید کتاب زن، سیمای زندگی در دین و اسطوره
🌐 خانه کتاب و ادبیات ایران.
https://ketab.ir/book/2ed50242-9a18-4672-acdd-5d765ca6e43e
💠 لینک اطلاعات و خرید سایر آثار جناب آقای دکتر خوشمنش
https://ketab.ir/search?author=%D8%AE%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D9%85%D9%86%D8%B4%20%D8%8C%20%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B6%D9%84
🆔 http://eitaa.com/zekra114
💟 «قلب» انسان، جایگاه شایستهی قرآن كریم
🟣 آنچه از آیات قرآن و سيره و سنت بر میآید این است كه جایگاه شایستهی كلام
الله، سينههای انسانهاست.
🟣 قرآن كریم اشارههای متعددی به این موضوع را در خود جای داده و راه رسيدن به چنين مرتبهای را نيز نشان داده است.
🟣 همچنين مراد از سينه در قرآن همه جا «قلب» است كه به دلیل جایگزینی قلب در درون سينه، از لفظ «صدر» در
قرآن كریم نيز استفاده شده و از آن معنی قلب اراده میشود.
🟣 چنانكه در سورهی مباركهی حج، «كور شدن قلبها» مانع هدایت، خوانده شده است:
💠 فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتي فِي الصُّدُورِ (حج: ۴۶)
🟣 قرآن كریم، همچنين تدبّر را عمل قلب، آن هم قلب وارسته از قفلها و قيد و بندها دانسته است:
💠 أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (محمد: ۲۴)
📚 حمل قرآن (پژوهشی در روششناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید)
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📖 ص ۱۹۱
🏫 انتشارات حوزه و دانشگاه
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ فواصل
مراقبت بر مواضع وقف در قرآن و رعایت صحیح آنها، از ارکان تلاوت قرآن در مکتب رسول اکرم (ص) است.
❇️ موضوع وقف از دیرباز مورد توجه علمای اسلام بوده و كتب مستقلی در خصوص آن به تحریر درآمده است. ابنندیم (297-380 ق) در «مقاله اول» از فهرست خود، کتب متعددی را در این زمینه، مربوط به قرون آغازین برمیشمارد و از كتب معروف در این زمینه، کتاب «سجاوندی» است كه وی در آن تمام مواضع وقف مطرح در سیره نبوی (ص) را از آغاز تا آخر قرآن ذكر كرده است.
✅ در این باره میتوان به قرآنهای قدیمی و نیز اغلب مصاحف با رسم الخط ایرانی یا پاكستانی مراجعه كرد و با شناخت مواضع وقف، بهویژه وقف مطلق كه علامت آن حرف «ط» میباشد، مواضع اصیل وقفِ درون آیات را باز یافت.
❌ با تأسّف باید گفت: در قرآنهایی كه در قرن اخیر در بعضی بلاد عربی و به تبع آن در ایران چاپ و بارها مقلّدانه تجدید چاپ شده و میشود، دیده میشود كه این علائم اصیل حذف شده، و به جای آنها از علائم ابداعی و ابتداعی «صلی»، «قلی»، «م» و... استفاده شده است.
🚫 امروزه در مجالس قرائت قرآن دیده میشود كه برخی از قراء، بدون توجه به مسأله وقوف و بینیاز از فراگیری و رعایت وقوفِ متواتر و مستند به سیره نبوی (ص)، مبادرت به قرائت قرآن مینمایند و وقف و وصلهای خارج از سیره نبوی (ص)، به وفور در قرائت ایشان دیده میشود.
⚠️ معرفه الوقوف كه علما، یادگیری آن را واجب میدانند در نظر برخی از قرّای گرامی کمرنگ شده است.
‼️ برخی قرّای کشورهای دیگر نیز که به ایران میآیند، گاه برای این که به قرائت خود «سبک» بدهند، طرز غریبی را در مسأله وقف و ابتداء اختیار میكنند.
❇️ نمونههای متعددی از نقش وقف صحیح در انتهای آیات و عبارات قرآنی را در فصل پایانی کتاب " فی التنظیم الایقاعی للغة العربیة، نموذج الوقف / تنظیم تأکیدات در زبان عربی، نمونة وقف" میتوان دید.
✅ بررسیهای صورت گرفته در منبع مورد اشاره، هم شامل نقش وقف در معنادهی زبان عربی و آیات و عبارات قرآنی و هم نقش آن در تنظیمات آوایی است.
📚 نظماهنگ قرآن،
ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش 🏣 مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن 📑 ص ۲۱۷_۲۱۸ 🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ قرآن کریم و زبان عربی
چکیده
قرآن در تعریفی کوتاه و نیز جامع و مانع، کلام الله است و میدانیم که پیروان ادیان دیگر نیز چنین ادعایی در مورد متن مقدس خود ندارند.
❇️ قرآن پس از نزول خود، خود را به همه شناساند.
✅ پیامبر اکرم(ص) با شیوهای حکیمانه به تعلیم آن پرداخت و این کتاب پس از زمانی کوتاه در گستره جغرافیایی وسیعی نشر یافت و زبان عربی را به صورتی عمیق تحت تاثیر خود قرار داد و خدمات بزرگی را به این زبان انجام داد.
❌ اما از زمانهای پیشین میان قرآن و زبان عربی، تصور یک «این همانی» پدید آمد و گاه زبان عربی و ادبیات درازدامنی که پس از نزول قرآن و بنا بر شرایط و در بستره آیین خاص پدید آمد و همه قواعد آن نیز لزوما منطبق با سخن و منطق قرآن نبود، الزاما مقدمه فهم قرآن قلمداد شد.
⭕️ بر اساس این تصورات، برخی اسلام را دین اعراب و قبایل بدوی جزیره العرب شمردهاند و گروهی نیز قائل به این شدهاند که برای ارتباط گرفتن با متن این دین یا باید عرب بود یا سالیان طولانی را لزوما به فراگیری زبان عربی گذراند.
❇️ مقاله با روش توصیفی و کتابخانهای به بیان این موضوع میپردازد که قرآن در حصار مکان و زمان و زبان خاصی نمانده است و عربی الهی آن، عربی قومی ویژه و زبان مادری کسی نیست، بلکه این عربی، لسان مبین الهی در کسوت زبانی بشری است که بنا بر مصالحی، منطقه نزول آن در سرزمینی عرب نشین درنظر گرفته شده است و چنین حالتی مزیت و محرومیتی را برای کسی رقم نمیزند.
🖋 دکتر ابوالفضل خوش منش
📔مجله پژوهشهای قرآن و حدیث، سال پنجاه و یکم شماره 2 (پاییز و زمستان 1397)، صص 197 - 215
🌐 لینک مشاهده و دریافت مقاله:
https://jqst.ut.ac.ir/article_72517.html
🆔 http://eitaa.com/zekra114
💠تدبّر در «قرآن»، نه در كتاب
❌نکته ی مهم این است كه در بيان قرآن كریم، اصطلاح «تدبّر در كتاب» وجود ندارد.
✅ تصریح قرآن كریم تدبّر در قرآن است نه در كتاب.
❌كسی كه در كتاب و نسخه ی
مکتوب تدبّر كند، در اعراب و زیر و بم و ... تدبّر می كند، كه چنين تدبُّری سودی
ندارد.
✅ این «قرآن» است كه زنده است، برعکس «كتاب» كه چنين نيست و حرارت و
حركت ندارد.
✳️ اوصاف روح، نور، بلاغ و بيان و ... همه ی این ها متعلق به قرآن است كه خواندنی است و با گوش و قلب سر و كار دارد نه «كتاب» كه در اصل نقشی است بر كاغذ.
💢«تدبّر در كتاب»، به فرض آنكه شدنی باشد و تحقق یابد، قطعاً پدید آورنده ی
آن آثار و بركات كه متعلق به «قرآنيت قرآن» است نمی باشد.
❇️ آیه ی مشهور {وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ} بيانگر همين مطلب است كه وقتی «قرآن» قرائت شد و استماع گردید و این استماع همراه با «انصات» كه زمينه ی تدبّر است بود، آنگاه «لعلّکم ترحمون» را به دنبال دارد.
❎ بنابراین ما باید بدانيم و باور كنيم كه هر تغييری در این دستورالعمل بدهيم و هر نوع كوتاهی كه
در اجرای این اصل بکنيم، باعث خدشهدار شدن آن نتيجه خواهد بود.
📚 حمل قرآن (پژوهشی در روششناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید)
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📖 ص ۲۱۱
🏫 انتشارات حوزه و دانشگاه
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ زن، سیمای زندگی
جایگاه زن و رفتار با او در برخی سرزمینهای اسلامی هنوز نیز محل دریغ و رقّت است. آثار منفی اینگونه رفتارها بر چهره اسلام در دنیای امروز كم نبوده است.
❌ در ایران نیز كم نیستند كسانی كه اسلام را دینی «مردانه» میدانند و آن را آیینی میشمارند كه برای مرد، انواع برتریها را قائل است و زن را موجودی فرودین و «درجه دو» میشمارد.
✅ شاید بتوان گفت كه در كوششهای صورتگرفته، جای یك نوع كوشش تا حدی خالی بوده است: نگرش تطبیقی به نقش و جایگاه زندگیساز زن از دیدگاه قرآن و ادیان و اسطورههای ملل.
چنین نگرشی میتواند فضایی جدید را در گفتمان دین مربوط به زن بگشاید.
⭕️ اما این نگرش، یك نگرش انفعالی نیست و در اینجا مقصود این نیست كه بگوییم قرآن و اسلام به زن بها و منزلت بخشیده است و در این زمینه چیزی از اروپا و غرب كم ندارد.
⭕️ قرآن در زمان خود، آفاقی را پیش دیدگان بشر گشوده كه كاروان امروز اندیشه بشری از آن عقب است، اگر نگوییم كه گاهی اندیشه و عمل امروز بشر از آنچه در چهارده قرن قبل وجود داشته، عقبتر رفته است.
⭕️ اگر تاریخ از زنده به گور كردن چند دختر در عصر جاهلیت سخن گفته، امروز میبینیم كه زنده به گور ساختن دختران و قلب و تحریفهای بزرگ هنوز در حق جنس مؤنث به اَشكال گوناگون اعمال میشود؛
⛔️ از شكل ظاهری آن یعنی اسقاط جنین دختر در شمار زیادی از خانوادههای چینی و هندی و خانوادههای دیگر و پیرامون خودمان گرفته تا كشتن وی پس از ولادت برای فرار از مخارج مربوط به ازدواج و تا قلب و تحریفهایی در مقیاسهای وسیعتر كه هریك بهنحوی زن را از منزلت طبیعی و انسانی خود ساقط میكند.
⛔️ امروزه میبینیم كه گروههای همجنسگرا در منشورات و رسانههای خود رسماً از ضرورت جایگزینی مرد به جای زن در زندگیهای مشترك سخن میگویند و كار خود را خدمتی به جامعه بشری برای پیشگیری از انفجار بمب جمعیتی میشمارند.
❌ زائد شمردن زن در شعار بازگشت به وحدت اولیه انسان، آنگونه كه قبل از تقسیم او به دو جنس و پیدایش زن از او وجود داشته است، دیده میشود از این شعار در قرن گذشته میلادی سخن گفته شد.
⛔️ در راه حذف نقش زن و بركندن رحِم رحمَت و مودّت از پیكره جامعه انسانی، عَلم شعار مدرن دیگری نیز در سالهای اخیر بالا رفت كه عبارت از تولید مثل غیرجنسی از راه شبیهسازی و بدون نیاز به جنس مؤنث بود.
⚠️مافیای تولید شیرخشك راههای جدیدتری را برای طرد زن و حذف نقش مادری او گشود؛ مهد كودك، شغل و حرفهای رسمی در زندگی ماشینی امروز گردید. چند صباحی كه از پیدایی مهد كودك و تولید و توزیع شیرخشك گذشت، نیازهای تازهای نیز رخ نمودند: سرای سالمندان و زندان جوانان.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📚 زن، سیمای زندگی در دین و اسطوره
📑 ص ۱۵
🏢 انتشارات ادیان، ۱۳۸۹
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ خیر کثیر
در سوره كوثر، از خیر كثیر سخن میرود و «كوثر»، مقابل ابتر قرار میگیرد و اینهمه به بركت تولد یك «دختر» است.
در روایات متعدد، مصادیق متعددی برای این «كوثر» شمرده شده است.
❇️ از جمله اینكه كوثر، عبارت از قرآن و نیز نهری در بهشت است و دو سوی آن را درّ و یاقوت فرا گرفته و نیز عبارت از كثرت نسل و ذریهای است كه خداوند بدو عطا فرمود و این كثرت ذریه با ولادت و ظهور حضرت فاطمه (س) ظاهر و محقق گردید.
✅ قرطبی شانزده قول از تفاسیر و مفسران مختلف در خصوص مصداق كوثر آورده است، اما قدر مشترك این مصادیق، یك چیز و آن، خیر كثیری است كه خدا به آخرین فرستاده خود اعطا فرمود و این پیامبر را با وحی و نبوت و قرآن از دیگران ممتاز كرد و این عطیه الهی جلوههای گوناگون و مترابطی دارد.
سخن آیتالله طالقانی در جمع بین این اقوال، قابل توجه است:
✅... مظهر دیگر و مثل كامل این كوثر، گفتار آن حضرت بود كه برای همیشه سرچشمه ایمان و معرفت و حكمت است.
✅ و همین كوثر، از مجرای توارث و تربیت خاص در وجود امامان و ذریه پاكش جریان یافت و موجب تكثیر نسل او و هدایت خلق گردید.
❇️ چنانكه از یگانه دختر اطهرش ـ با آن همه دشمنیها و كشتارها ـ فرزندانی با ایمان و غیور پدید آمدند و برای هدایت و نجات خلق بهر سو پراكنده و افزوده شدند و منشأ فیض و هدایت خلق در هر زمان گردیدند.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📚 زن، سیمای زندگی در دین و اسطوره
📑 ص ۶۲
🏢 انتشارات ادیان، ۱۳۸۹
🆔 http://eitaa.com/zekra114