eitaa logo
یادداشت‌💌✍
354 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
104 ویدیو
13 فایل
📚۱عملکرد بانوان راوی‌شیعه عصر ابناء الرضا(ع) ۲روش‌های آموزش صید مروارید علم ۳زمزمه‌ قلب من ۴بر دین‌حسین علیه‌السلام ۵ره‌آورد پژوهش۲ ۶تاریخگذاری روایات وحی ✍️نجمه‌صالحی: نویسنده و پژوهشگر، مدرس‌حوزه و دانشگاه سایت شخصی 🌐https://zemzemh.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌💌✍
﷽ در هفته کتابخوانی سال ۱۳۹۹ تصمیم به افتتاح کانال گرفتم. نوشتن را دوست داشته و دارم اما همیشه دل
گذر عمر ایام زود گذر روز و شب از پی هم چه‌قدر اندوخته‌ایم؟ به همه چیز فکر کردم یک‌سال جلوی چشمم مانند فیلم تند رد شد... وقتی به این یک‌سال گذشته فکر می‌کنم، حس می‌کنم شاید به اندازه ده سال تجربه اندوخته‌ام، ده سالی که در بیشتر ساعات تنها بوده‌ام اما امید به یاری خدا داشته‌ام! معجزه‌های کوچک و بزرگ در زندگی‌ام رخ داد که همه لطف خدا و اهل بیت علیهم السلام بود. 🍃الحمدلله علی کل حال🍃 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن فوتبالی⚽️ ☝️ پیشنهاد می‌کنم حتما تماشا کنید. خیلی زحمت کشیدند، دم همه‌ٔ سازنده‌هاش گرم! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و باز هم جمعه... نمی‌دانم جمعه‌ها را دوست داشته باشم یا ...! جمعه‌ها انگار برایم اتاق دادگاه هفته شده است، باید بنشینم جلوی قاضی و توضیح بدهم در هفته چه کردم! شاید هم برایم ایستگاه اول قطار هفته باشد، باید بنشینم و به دقت برای یک هفته تلاش برنامه‌ریزی کنم! نمی‌دانم از محاکمه بترسم یا برای آمدن هفته جدید امیدوار باشم! چند وقتی است هوای جمعه، برایم گرگ و میش شده است، ترس و امید در آن موج می‌زند! جمعه این هفته برایم بیشتر محاکمه بود تا ...! پ.ن:به قول عزیزی وقتی در کانال چیزی نمیگم یعنی دعا لازمم(دعا لازم‌ترم البته) لطفا اگه میشه روز جمعه‌ای در کنار دعای فرج و ظهور، یک کوچولو برای منم دعا کنید!🤲 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوع نگاه ✍️نجمه صالحی همیشه سبک تعریف کردن از چیزی یا کسی روی دیدگاه اطرافیان موثر است و دیگران را به دیدار، تشویق و یا از آن منزجر می‌کند! عکس‌گرفتن هم همین خاصیت را دارد، زاویه مناسب در عکس‌برداری و انتخاب نور و پشت صحنه و...هم در توصیف مکان یا شخص موثر است و اگر عکاس هنرمندانه عکس بگیرد تاثیر زیادی در دیدگاه اطرافیان دارد. شاید در اطراف خود مکان‌هایی را دیده و یا بارها و بارها در آن رفت‌وآمد داشته باشید ولی به زیبایی‌های آن دقت نکرده‌اید اما چشم ظریف‌بین افرادی هست که گاهی ما را به دقت مجبور می‌کند! چندی پیش(۱۰مرداد۱۴۰۱) جناب آقای دکتر الویری تصاویری از مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در کانال خود(@MohsenAlviri) قرار داده بودند و در آن سبک معماری و نمای دل‌انگیز تاریخی ساختمان را به نمایش گذاشته بودند. سبک معماری این مجموعه یادآور بناهای قدیمی دوره‌های تاریخی است و استاد محترم، با ذوق تاریخی خویش به خوبی آن را در قاب تصویر گنجاندند و همین امر موجب تشویق سایر اساتید هیات علمی تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام شد تا برای بازدید به این مرکز تشریف بیاورند. پنج‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۱ به همین منظور، اساتید محترم به مجمتع عالی بنت الهدی تشریف آوردند و پس از دیدار از کتابخانه و بازدید از زوایای مختلف مجموعه، در فضایی صمیمی، گپ و گفتی انجام شد و پس از صرف ناهار و گرفتن چند عکس یادگاری، بازدید اساتید به اتمام رسید. پنج‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۱، روز تاریخی دیدار نخبگان تاریخی را در تاریخ مجموعه بنت الهدی و گروه تاریخ آن، رقم زد! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کافه کتاب *قال امیرالمومنین علیه السلام الکتب بساتین العلماء/ کتاب‌ها بوستان دانشمندان هستند. کتاب، بزرگ‌ترین اختراع بشر است./ ویلیام شکسپیر در مورد کتاب و اهمیت مطالعه بسیار شنیده‌‌ایم، اما حیف که هنوز افراد کتابخوان کم داریم! هفته پیش به مناسبت هفته کتاب، یکی از ورودی‌های مجتمع بنت الهدی به «کافه کتاب» تبدیل شده بود، اما صد حیف که فقط یک کتاب‌خوان در آنجا بود! حتی خودم هم وقت نکردم به آنجا سر بزنم، خیلی اتفاقی متوجه این مکان دنج شدم، عکس گرفتم که دوباره برگردم و سراغ کتابخانه‌اش بروم ولی صد حیف تا برگشتم بساط «کافه کتاب» جمع شده بود! چقدر دلم می‌خواست حداقل عناوین کتاب‌ها را ببینم! به قول معروف نشد که بشه🙂 *غرر الحکم ص245 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاطرهٔ رنگین روز شنبه ۵آذر ماه ۱۴۰۱ همراه تاریخ‌پژوهان بین المللی به اردوی قم‌گردی رفتیم و از مکان‌هایی دیدن کردیم که بارها بی‌تفاوت و بی‌اهمیت به پیشینه آن گذر کرده بودیم! از همان ابتدای مسیر، دکتر ایزدی، نکات دقیق ی را بیان کردند و با صبر و حوصله، به سؤالات پاسخ می‌دادند! از حصار قم و ورود اولین شیعیان به قم گفتند تا حمله مغول! از تاریخچه گنبد سبز و مسجد جامع که‌ ابتدای آن میدان کهنه و انتهای آن دروازه ری است تا کاخ اتابک‌خان تخریب شده روبه‌روی حرم و قبر مهد علیا و قبر اتابک و مناره‌ها، آخرین مرحله‌ بازدید هم موزه آستانه حضرت معصومه سلام الله علیها بود! بعضی مناطق، حتی برای افرادی که سال‌ها درقم زندگی می‌کردند، ناشناخته بود، پیشینهٔ آن پیش‌کش! بعد از نیم‌روز گردش در شهر، برای استراحت و صرف ناهار به یکی از بوستان‌های شهر رفتیم و تازه جشنواره انواع غذاهای بین‌الملل شروع شد! نان‌ طعم‌دار کشورهای مختلف، کیک، سالاد، سمبوسه‌ها، چیکن تیکه، پلوی تند، بورک گوشت و بورک پنيری و...اسم‌ غذاها را تلفظ می‌کردند اما متوجه نمی‌شدم اسم دقیق آن‌ها چیست؟! بیشتر غذاها ادویه‌دار و غرق در فلفل بود! البته جوجه‌کباب ایرانی هم بود اما میان آن غذاها گم شد!! خلاصه که روز شنبه پنجم آذرماه هزار و چهارصد و یک شمسی،خاطره‌ رنگینی در بازدید تاریخی قم‌گردی رقم خورد! پ.ن: با وجود این همه تنوع رنگ و غذا، از بس گرسنه بودند، نشد که در یک مکان چیده شوند، به محض رؤیت، بلعیده می‌شدند! چند تکه غذای موجود در عکس فوق، بازماندگان هستند که برای خالی نبودن عریضه ثبت شدند! @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میدان مسابقه بدون اینکه کسی بگوید و تقسیم کار کند از جا بلند شدند، یکی آب کتری را گذاشت، دیگری استکان‌ها را در سینی چید، همه مرتب سرجای خود نشسته بودند. برای آمدن به مکان موردنظر هم به صورت خودجوش با هم هماهنگ شده بودند و هم‌مسیرها با یک ماشین می‌آمدند! اینجا هیچ‌کاری بدون نیت و بدون روح نیست و قطعا کاری که محتوا داشته باشد هیچ وقت ناقص و ضعیف اجرا نمی‌شود. سخنران و مستمع در این محفل نداریم، همه نظرشان را می‌گویند و در بحث مشارکت می‌کنند، به رشد علمی هم کمک می‌کنند، گاهی آخر جلسه تجربه‌های زیسته خود را بیان‌ می‌کنند! در پذیرایی مهمانان، از هم پیشی می‌گیرند، السابقون و السابقونی برپاست! در هیأت بانوان تاریخ‌پژوه، خواهری پررنگ است، به خوبی پیداست! انگار دخترانِ شهرستانی جمع نیز، دیگر مثل اوایل، احساس غریبی نمی‌کنند! به لطف خدا حس نزدیکی به هم پیدا کرده‌ایم؛ برای همین هرکس، در هیأت هر کاری به‌عهده‌اش است احساس می‌کند مهم‌ترین کار عالم را انجام می‌دهد! کارهاکاملا مشارکت‌جویانه است، از برپایی هیأت تا اداره آن! انگار همه سهیم هستند و احساس تعلق می‌کنند! بحث‌ها با آرامش و به نوبت، بین حاضرین رد و بدل می‌شود، در آخر هم، با اشک بر سالار شهدا علیه‌السلام، جمع حاضر سرشار از انرژی از یکدیگر جدا می‌شوند. اینجا رفاقت و خواهری موج می‌زند، اینجا هیأت یکدلی است! کاش همه جا و همه روز، هیأتی مدیریت می‌کردیم! وقتی در هیأت هستم، عجیب یاد جامعه ظهور می‌افتم! 🍃الحمدلله🍃 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب(س) اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد. و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾1️⃣ باشد. زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود2️⃣. همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است. 🔹 زینب کبری و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است. ــــــــــــــــــــ 1️⃣ ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧). 2️⃣ اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده. - لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند». - لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة. - لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة. @YusufiGharawi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیبایی در مکتب ام المصائب نظر آدم‌ها در مورد زیبایی متفاوت است! مثلا گاهی یک باغ پر از گل در نظر یکی زیباست و گاهی یک کویر و آسمان پرستاره! گاهی یک سفره رنگارنگ برای یک نفر بهترین قاب زیباست و برای دیگری سفره ساده! گاهی یک چهره سفید با چشمان درشت و رنگی برای شخصی ملاک زیبایی است و برای دیگری نه! زیبایی در نظر ما کاملا سلیقه ایست و هر کس ملاک‌ها و معیارهای خاص خودش را دارد، چه با دلیل چه بی دلیل! اما در نظر خالق زیبایی‌ها، زیبایی دلیل دارد و از علم نشات می‌گیرد نه سلیقه! علمی که پشت جادوی رنگ‌ها پنهان شده و علمی که به چرایی صورت آرایش کرده و بی آرایش پی می برد. و همین علم بود که موجب شد تا مولود این روز، مصیبت‌بارترین رویداد تاریخ بشر را زیبا ببیند که هیچ، «جز زیبایی نبیند.» علم این بانو، علم به ماهیت دنیا بود، علم به قیام برای حق و حقیقت، علم به وجود خالقی که او را برای هدفی در جهان آفریده، علم به صفات خدا و علم به اسامی او. علمی که انسان را خلیفه و نایب خود در زمین کرد و برای پذیرش این نیابت به او اختیار داد و همین اختیار موجب شد تا ملائک بر او سجده کنند. علمی که به انسان آموخت زیبایی را ببیند و زیبایی‌ها را انتخاب کند. خالقی که زیبایی را آفرید، راز یافتن آن را در کلام خود و فرستادگانش جاری کرد. دیدن این زیبایی‌های حقیقی با علم امکان پذیر است، علمی که با تلاش و خودسازی حاصل خواهد شد؛ آن‌گاه می‌توانیم همچو‌ عقیله بنی هاشم(سلام الله علیها) در اوج قدرت و در انتهای مصیبت، بانگ برداریم که جز زیبایی نمی‌بینم؛ «و ما رایت الا جمیلا» 🌸میلاد بانوی صبر و وفا سلام‌الله‌علیها تهنیت!! ✍️نجمه صالحی http://salehi60.blogfa.com/ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قائم مقام فاطمه... خورشيد نجابت و ادب! زهرای دمشق! مظهر شور و شعور در صحرای طف! فرهنگ سبز حسینی در دستان تو بانو گذاشته شد و چه زیبا تمام هویت زن در اسلام را به تصویر کشیدی! زهراترین ستارهٔ زهرا خوش آمدی! ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادداشت‌💌✍
خاطرهٔ رنگین روز شنبه ۵آذر ماه ۱۴۰۱ همراه تاریخ‌پژوهان بین المللی به اردوی قم‌گردی رفتیم و از مکان‌
شنیده‌ها و دیده‌ها در اردوی قم گردی شهر قم 23 هجری توسط ابو موسی اشعری فتح شد. منطقه زیارت شاه احمد قاسم بیرون حصار قم در قرن هفتم و هشتم ، محله ی خندق نام داشت، امروزه قمی‌ها به آن محله هندق می‌گویند! قم اولیه سمت جاده کاشان بود. مقابر گنبد سبز و وابستگی دینی ندارد، اطرافش باغ بوده و چون باغاتش زیاد بوده به گنبد سبز معروف شده است. سبک معماری آن سبک زمان سلجوقی است، خاندان صفی حاکمان قم بودند و مقابر آن‌ها داخل بقعه‌ها بوده است. سنگ‌های قبرشان به‌دلیل ارزش تاریخی به موزه انتقال داده شده و داخلش گچ بری به سبک دوره ایلخانی است. سلجوقیان اهل سنت بودند ولی وزرایشان شیعه و تعلیم یافته آل بویه بودند. سنگ نگاره‌های حیاط گنبد سبز از حرم حضرت معصومه س آورده شده که ساخته‌ی زمان قاجار است. در مقبره شیخ صفی شیعه نام پنج تن داخل گنبد و آیات قرآن حک شده و اسامی دوازده امام در مقبره‌ی خواجه اصیل الدین روی دیوار حک‌ شده است. گنبد علی بن جعفر اصل بنا از زمان آل بویه است که در زمان خاندان آل صفی مرمت شده و نقاشی قسمت ورودی از دوره قاجار است. امام زاده سید سربخش( منطقه آذر) دو امام زاده‌اند که به محمد دیباج اولاد امام صادق می‌رسند .روبرو این زیارتگاه محمد عزیز که در در گیری نهروان کشته شده است. سید سربخش در حمله مغول کشته می‌شود که رهبر مقاومت بوده. بنایش مربوط به دوره ایلخانی است. آخرین بنای زمان ایلخانی ، مدرسه قیاسیه است که در بازار کهنه ی قم قرار دارد از 16 مدرسه ی آن دوران تنها این مدرسه بجا مانده.آب انبار داشته وقف مدرسه که متأسفانه الان به‌دست کاسبان منطقه و بازار نجارها است. کاروانسرا نیز که فقط دروازه‌اش قابل تشخیص است، در میدان کهنه قرار دارد. بازار قدیم از این منطقه شروع شده تا میدان مطهری امروزی ادامه داشته است. مدرسه رضویه ( مشهور به قدمگاه امام رضا ع ، ولی وجه تسمیه غلط و صحت ندارد! ) نیز در ادامه این بناهای تاریخی وجود دارد. مسجد جامع منطقه‌ی آذر، ( دوره سلجوقی،صفویه و قاجار) کامل‌ترین بنای تاریخی به‌جا مانده در قم است . هرشهری که مسجد جامع داشته یعنی جمعیت زیاد داشته است، چون در خطبه نام حکومت را می‌بردند و با این‌کار مشروعیت حاکمان رقم می‌خورد. قدمت اصلی مسجد جامع به زمان ورود اسلام برمی‌گردد که قبلا آتشکده بوده و فتحعلی شاه قاجار آن را بازسازی کرده است. ((داستانی تامل برانگیز : گنبدش یه قندیل بزرگ طلا داشته است که مردی معتکف مسجد می‌شود به قدری که معتمد شهر می‌شود و بعدش قندیل طلا رو می‌دزد و بعدها فهمیده میشود یهودی مسلک بوده است !)) مدرسه رضویه تا پشت خیابان بوده در زمان پهلوی جدا شده است.دوره رضا شاه خیابان آذر کشیده می‌شود. منزل اعتضاد الدوله(حاکم قم) =کتابخانه آستانه حرم الان ساختش به دوران پهلوی می‌رسد. ناصرالدین شاه قاجار در حرم مقدس حضرت معصومه س دفن شده وآینه کاری ایوان حرم نیز در دوره قاجار ساخته شده است.خوشنویسی های حرم نیز توسط میرزا رضای کلهر خطاطی شده است و در دیوارها و...هویداست. صحن عتیق دوره‌ی صفوی با مقابر تاریخی ایوان طلا که مقبره مهد اولیا و فتح علی شاه هم آنجاست اما سنگ قبر آنها داخل موزه است و نقاشی‌های دور سنگ بیشتر به سبک نقاشی‌های رومی‌ها شبیه است! در موزه آستانه حرم، فرش‌های قدیمی، ساعت هدیه ناپلئون به فتحعلی شاه بود که ساعت را برای حرم قم و برا اذان کوک می‌کردند. سکه و قرآن‌های قدیمی، پرده‌ی خانه کعبه که توسط پادشاه عربستان به امام خمینی هدیه داده شده بود نیز در موزه آستان حرم حضرت معصومه موجود بود. ✍️تنظیم: فاطمه ضیایی، طلبه ارشد تاریخ بنت الهدی پ.ن: در پی درخواست برخی از همراهان عزیز کانال، خاطره‌نوشت یکی از طلبه‌های خوب بنت‌الهدی را گذاشتم تا بهتر با برخی از اماکن قم آشنا شوید! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
واقعیت ... واقعیت، تلخ‌تر از شکست بازی ایران و امریکا، غصه و دردی بود که بعد از بازی از صدای هلهله و شادی و بوق و کرنای خیابان، به سراغم آمد! ( هر چند قطعا می‌دانم که تعدادشان به نسبت مردم ایران بسیار اندک است). غصه از اینکه چقدر آدم‌ها می‌توانند غافل باشند که علیه وطن و ریشه خود این اقدام را انجام دهند. نمی‌دانم این شادی ریشه در رذالت داشت یا جهالت!؟ شاید هر دو، نمی‌دانم! بعد که کمی فکر کردم یادم آمد نه تنها تاریخ ایران بلکه تاریخ جهان بارها شاهد این رفتارها بوده است! گاه از روی جهالت (خطای شناختی) و گاه از روی عناد و دشمنی، گاه بی ریشگی، گاه منفعت طلبی و گاه خیانت. مگر نه اینکه وقتی کودتای انگلیسی _ آمریکایی ۲۸ مرداد سال ۳۲ دولت ملی و قانونی مصدق را سرنگون کرد، عده ای در داخل برایشان سوت و کف زدند!؟ . مگر نه اینکه بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش با خیانت افراد به ظاهر خودی و دوست، شکست خوردند؟! گاندی وقتی حرکت ضد استعماری خودش را آغاز کرد یکی از مشکلاتش همین گروه خائن و وطن فروش بود! همچنین نلسون ماندلا و تمام جنبش‌های رهایی بخش تاریخ! حال که دقت می‌کنم می‌بینم این خودباختگان به قول جلال، هرهری مذهبِ التقاطیِ بی‌اصالت پدیده جدیدی نیستند! گاه در موقعیت یک فرد معمولی بروز می‌کنند و گاه در جایگاه یک فرد به ظاهر فرهیخته و اندیشمند! گاه در کسوت عوام و گاه در کسوت خواص! گاه در جامهٔ یک کارگر و گاه در لباس یک سلبریتی که با پشتوانه شهرت ضریب می‌گیرد و تصاعدی شیوعی طاعونی پیدا می‌کند .( همین طور است بصیرتمندی که طبقه و شغل و عوام و خواص نمی‌شناسد!) نمی‌دانم آیا برای این احمد کسروی‌ها و تقی‌زاده ها علاجی وجود دارد!؟ البته که به آگاهی و بیداری آن کارگر و آدم معمولی بیشتر می‌توان امید داشت! چند شب پیش شبکه نمایش فیلم سینمایی مالکوم ایکس را برای چندمین بار به نمایش درآورد اما دیدنش خالی از لطف نبود! دیالوگی که در اواسط فیلم بین مالکوم و یک فرد سیاه پوستِ ( نماینده سفید پوستها) رد و بدل شد نقطه عطف فیلم محسوب می شد( که گره از خیلی وقایع تاریخ باز می کند!) . وقتی فرد سیاه پوست از او می پرسد که چرا سیاهان را علیه نظام سفید پوستان تهییج می کند!؟ ، مالکوم در جواب می گوید: اگر این سوال را یک سفید پوست می‌پرسید می‌گفتم نسبت او به ما مثل نسبت یک گرگ به بره است، اما این سوال را یک سیاه پوست به ظاهر تحصیلکرده و تا حدی موجه در جامعه سفید پوستان پرسیده است!. در جواب می گوید : " برده‌ها دو دسته بودند برده‌های مزرعه و برده‌های خانه. برده‌های مزرعه مورد بیگاری، استثمار و ظلم بودند و در اثر فشار زیاد از هر فرصتی برای رهایی و فرار استفاده می‌کردند اما برده‌های خانه در خانه اربابان در زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی زندگی می‌کردند، لباسی برای پوشیدن داشتند و غذایی برای خوردن( ته مانده غذای اربابان رو می خوردند!! ) و از وضع زندگی خود راضی بودند ارباب را بیشتر از خود ارباب دوست داشتند و خود را برای ارباب به آب و آتش می‌زدند. در صورت فوت او مطیع ارباب جدید بودند اگر کسی به آن‌ها می‌گفت: تو برده‌ای و مورد ظلم واقع شدی بیا فرار کن تا آزاد شوی! با تعجب می‌گفت چرا فرار کنم؟ من زندگی خوبی دارم! در انتها مالکوم به آن سیاه پوست می‌گوید : ما هنوز برده خانگی داریم..." آری ما هنوز برده خانگی داریم که به نوکر مآبی و خود حقیر بینی خو کرده‌اند و رضایت دارند! به قول هریت تابمن(خانمی که سازمانی مخفی و زیر زمینی را برای نجات بردگان ایجاد کرده بود ) : " سخت‌ترین مرحله کار ، قانع کردن یک برده به این بود که تو برده نیستی و می توانی آزاد باشی..." ✍️سمیه محسنی پ.ن:نوشته یکی از دوستان تاریخی خوش‌فکر و خوش‌قلم من که دعا می‌کنم انشاالله به زودی کانال تحلیل و یادداشت خودش رو افتتاح کنه، دعا کنید راضی بشه🙂 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
یادداشت‌💌✍
واقعیت ... واقعیت، تلخ‌تر از شکست بازی ایران و امریکا، غصه و دردی بود که بعد از بازی از صدای هلهله
ممنون از دوستانی که این یادداشت خوب را خواندند و در گروه‌های مختلف منتشر کردند🙏🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا