#طینت_انسانها
#پرسش
❔نظر شما درباره روایات #طینت چیست ❗️خداوند طینت مومن را از بهشت و طینت کافر را از جهنم آفریده است ❕آیا این نوع خلقت مستلزم جبر نیست ❕
💠#پاسخ💠
👌روايات فراوانى در مجامع روایی ما نقل شده است كه با مضامين گوناگونشان دلالت دارد بر اينكه ريشه و بن ، سعادتمندان و شقاوتمندان و اصلى كه از آن آفريده شده و آغاز يافته اند كه از آن به #طينت تعبير مى شود، گوناگون است.
❕ طينت وسرشت اهل سعادت از عالم نور و بهشت و علّيين و سرزمين پاك و آب شيرين و گوارا مى باشد و طينت و سرشت اهل شقاوت از عالم تاريكى و آتش وسجّين و سرزمين شوره زار ناپاك و آب #تلخ مى باشد .
📚بحار الانوار ج 64 ص 77 باب 3
🔹امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« خداوند قلوب و ابدان پیامبران را از طینت #علیین آفریده و قلوب مومنین را نیز از همان طینت آفریده است ... و کفار را از طینت سجین ( ماده ای جهنمی ) آفریده است ...قلوب مومنین به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند ، و قلوب کافرین نیز به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند »
📚الکافی ج 2 ص 2_ علل الشرائع ج 1 ص 116
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند مومن را از طینت #بهشت آفریده است و کافر را از طینت جهنم آفریده است »
📚الکافی ج 2 ص 3_ بصائر الدرجات ج1 ص 16
❕تفسیر این روایات همان است که محدثان نامی شیعه بیان کرده اند که خداوند قبل از آنکه ارواح بندگان را خلق کند می دانست که کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه ایمان و اطاعت را در پیش می گیرند و کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه شقاوت و بدبختی را در پیش می گیرند ، خداوند با توجه به این #علم ازلی خود ، ابدان آنها را موافق ارواح آنها آفرید ، بدن های مومنین را از طینت و سرشتی بهشتی و بدن های کافرین را از طینت و سرشتی جهنمی آفرید ، و به هیچ عنوان در این خلقت جبری در کار نمی باشد .
📚 مراه العقول ج 7 ص 4
❕البته خلقت از طینت و سرشت بهشتی یا جهنمی ، علت تامه برای اعمال و رفتار آدمیان نمی باشد ، بلکه به تعبیر روایات بالا ، آنها که از طینت و سرشت بهشتی خلق شده اند تمایل بیشتری به کارهای خیر دارند و آنها که از #طینت و سرشتی جهنمی آفریده شده اند ، تمایل بیشتری به کارهای ناپسند دارند ، این طینت و سرشت آنها را وادار به انتخاب خیر و شر نمی کند ، بلکه تنها زمینه انتخاب را در آنها به وجود می آورد و نهایتا خود آدمیان هستند که یا مسیر خیر و سعادت را انتخاب می کنند یا مسیر ضلالت و گمراهی را لذا می بینیم مومنانی را که کارهای خلاف و شر را انجام می دهند و #کافرانی را نیز می بینیم که کارهای خیر و خوب را انجام می دهند ، این نشان دهنده آن است که طینت موجود در آنها ، جبری را در تصمیم گیری بر آنها لازم نمی کند .
📚الفصول المهمه ج 1 ص 420
👌به بیان دیگر هيچكس نمى گويد كيفيّات جسمانى يا سرشت افراد، علت تامّه براى آن خلقيّات است، بلكه تنها به عنوان يك #زمينه مى توان از آن ياد كرد.
❕اين مطلب را با ذكر مثالى مى توان روشن ساخت؛ همه مى گويند محيط خانواده يا محيط اجتماع در اعمال انسانها اثر مى گذارد؛ ولى اين سخن بدان معنا نيست كه اراده انسان را سلب كند، بلكه تنها يك زمينه است، لذا بسيار مى بينيم افرادى كه در يك خانواده آلوده پرورش يافته اند؛ #ولى انسانهاى صالح و درستكار و با ايمانى بوده اند، و به عكس افرادى در خانواده هاى صالح پرورش يافته اند؛ ولى انسانهاى نادرستى از كار در آمده اند. جزء اخير علّت تامّه اراده خود انسان است كه اثر نهايى را به دنبال دارد.
📚پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 564
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر برای مردن امادگی داریم؟ امادگی برای مرگ!!
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
🤔پرسش
❓چرا تاریخ دقیق شهادت #حضرت_زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓
💠پاسخ💠
❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛
1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند»
📚الکافی ج1 ص458
❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط)
📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54
2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:
« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)»
📚دلائل الامامه ص13
📚بحار الانوار ج43 ص171
🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد
📚زاد المعاد ص280
❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد:
« اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛
📚مسار الشیعه ص54
📚مصباح کفعمی ص522
📚تاریخ الموالید ص98
📚مصباح کفعمی ص522
📚اعلام الوری ج1 ص300
❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است
📚کشف الغمه ج1 ص503
📚الذریه الطاهره ص151
📚اعلام الوری ج1 ص300
👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332
💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.
👌علامه مجلسی می نویسد:
« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد»
📚زاد المعاد ص280
❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
🖤 بسم الله الرحمن الرحیم 🖤
السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا و رحمه الله و برکاته.
🖤 اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
، وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَی ذَلِک،
اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی (الَّذِینَ) جَاهَدَتِ الْحُسَینَ،
وَ شَایعَتْ وَ بَایعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ،
اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا 🖤
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#تشییع_کنندگان_جنازه_مطهر_حاج_قاسم_شهید_مرده_اند
🤔#پرسش
❔آیا کسانی که در مراسم دفن شهید سلیمانی در کرمان کشته شدند هم به مانند شهید سلیمانی ، شهید محسوب می شوند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
« شهادت در فرهنگ اسلام دو معنی متفاوت دارد ؛
1⃣معنای خاص ؛
🔸همان کشته شدن در معرکه جنگ در راه خدا است که احکام خاصی در فقه دارد از جمله عدم نیاز شهید به غسل و کفن ، بلکه با همان لباس خونین دفن می شود.
2⃣معنای عام و گسترده ؛
👌معنای وسیع شهادت آن است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود یا بمیرد . هر کس در حین انجام چنین وظیفه ای به هر صورت از دنیا برود شهید است .
📚تفسیر نمونه ج21 ص407
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس در راه خدا (و برای انجام وظیفه ای الهی ) کشته شود ، شهید می باشد»
📚میزان الحکمه ج6 ص68 _کنزالعمال ح 11237
❕کسانی که در مراسم تدفین شهید سلیمانی حاضر بودند ، در حال انجام یک تکلیف لازم شرعی و اطاعت امر خداوند بودند که مرگ در چنین حالتی ، شهادت را در پی دارد .
🔸تکلیف شرعی و اطاعت امر الهی ، همان وظیفه تشییع جنازه مومن است که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر كس جنازه اى را تشييع كند، براى هر گامش تا زمانى كه به خانه اش برگردد صد هزار هزار ثواب باشد، و صد هزار هزار گناه، از او زُدوده مى شود، و صد هزار هزار درجه او را بالا مى برند، و اگر بر آن [مُرده] نماز بخواند، صد هزار [فرشته] در تشييع جنازه او شركت مى كنند و همگى، تا زمانى كه برگردد، برايش طلب آمرزش مى كنند، و اگر شاهد دفن او باشد، خداوند، هزار فرشته بر او مى گمارد كه همگى تا آنگاه كه از قبرش برانگيخته شود، برايش آمرزش بطلبند.»
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 144
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« هر كس جنازه مؤمنى را تشييع كند تا آنگاه كه او را به خاك سپارند، خداوند عز و جل هفتاد فرشته از فرشتگانى كه كارشان تشييع است، بر او مى گمارد كه تا هنگامى كه از قبرش به سوى موقف خارج مى شود، او را مشايعت كنند و برايش آمرزش بطلبند.»
📚الکافی ج 3 ص 173
❕چنین کسانی روز قیامت ، صاحب مقام شفاعت هستند ، چنان که امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« هر كه جنازه مسلمانى را تشييع كند، روز قيامت چهار شفاعت به او داده شود و چيزى نگويد، مگر اينكه فرشته گويد: مانند آن از آنِ تو باد. »
📚امالی صدوق ص 287
❕و همه گناهانشان مورد آمرزش قرار می گیرد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« نخستين پاداشى كه بعد از مرگ مؤمن به او داده مى شود، اين است كه همه تشييع كنندگان جنازه اش آمرزيده مى شوند. »
📚میزان الحکمه ج 11 ص 136
❕تشییع جنازه مومنی که ولی الهی هم بوده است ( چون شهید قاسم سلیمانی ) اهمیت بیشتری دارد ، تا جایی که در حدیث قدسی آمده است که خداوند می گوید ؛
« کسی که جنازه دوستی از دوستان من را تشییع کند ، از گناهانش پاکیزه می شود ، همچون روزی که از مادر زاییده شده است ، دیگر گناهی بر او نیست »
📚مناقب ابن شهر آشوب ، ج 4 ص 341
❕لذا امام صادق علیه السلام به همه شیعیان امر کرده و فرمود ؛
« تشییع جنازه مومن را ترک نکن چرا که در آن فضل زیادی است »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 293
👌و فرمود ؛
« به موالی و شیعیان ما سلام برسان و آنان را به تقوای خداوند بزرگ توصیه کن و این که زندگان آنان ، مردگانشان را تشییع کنند »
📚امالی طوسی ج 1 ص 135
❕بنابراین ، کسانی که امروز در تشییع جنازه مطهر شهید سلیمانی کشته شدند ، در حال اطاعت امر خداوند و اهل بیت علیهم السلام بودند و مرگ در حین اطاعت امر خداوند و اهل بیت علیهم السلام ، عین شهادت است و بهشت در انتظار آنان است ، لذا علی علیه السلام فرمود ؛
« من بهشت را براى شش كس ضمانت مى كنم که یک دسته در مورد مردى است كه براى تشييع جنازه مرد مسلمانى بيرون رود و بميرد، بهشتى است. »
📚الفقیه ج 1 ص 140
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#دعای_حاج_قاسم__برای_شهادت
🤔#پرسش
❔چرا سردار سلیمانی این قدر برای شهادت دعا می کرد ❗️در کدام حکم اسلامی آمده است که برای مردن و شهادت دعا کنید ❕چرا برای حیات و زندگی دعا نکنیم ؟ دعای برای مردن و شهادت چه مفهومی دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌دعای برای شهادت ریشه در تعالیم امامان اهل بیت علیهم السلام دارد ، آن بزرگواران هم برای خود ، دعای شهادت می کردند و هم برای صحابه و یاران مخلص و نزدیک خود .
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« شرافتمندانه ترين مرگ، شهادت است.»
📚بحار الانوار ج 100 ص 8
❕ امام على عليه السلام در دعا براى هاشم بن عتبه گفت ؛
« خدايا! شهادت در راه خودت و همجوارى با پيامبرت را روزى او فرما.»
📚نهج البلاغه خطبه 182
❕ امام على عليه السلام در بخشى از دعاى خود هنگامى كه آهنگ رويارويى با سپاه معاويه را در صفين كرد گفت ؛
« بار خدايا! اى پروردگارِ آسمانِ بر افراشته ... اگر ما را بر دشمنمان چيره كردى، از ستمگرى دورمان بدار و ما را به سوى حق، راهنمايى فرما، و اگر آنان را بر ما چيرگى دادى، شهادت را روزى ما كن و از فتنه نگاهمان دار.»
📚نهج البلاغه خطبه 171
❕امام على عليه السلام در پايان عهدنامه خود به مالك اشتر نوشت ؛
« من از خداوند، به [حقّ] رحمت گسترده و قدرت عظيمش بر برآوردن هر خواهشى، مسألت دارم كه ... عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرمايد.»
📚نهج البلاغه نامه 53
❕امام زين العابدين عليه السلام در دعا می گفت ؛
« و باز او را مى ستايم ... ستايشى كه به واسطه آن، در زمره اولياى نيكبخت او و در سلك شهيدانِ كشته شده به شمشير دشمنان وى درآييم.»
📚صحیفه سجادیه دعای 1
❕ پيامبر گرامی می فرمود ؛
« سوگند به آن كه جانم در دست اوست، دوست دارم كه در راه خدا كشته شوم و سپس زنده گردم و باز كشته شوم و بار ديگر زنده گردم و باز كشته شوم »
📚میزان الحکمه ج 6 ص 61
❕ امام على عليه السلام می فرمود ؛
« و به خدا سوگند كه من بر حق هستم و عاشق شهادتم.»
📚میزان الحکمه ج 6 ص 62
👌و می فرمود ؛
« به خدا سوگند، اگر نبود اميد من به شهادت در ميدان جنگ با دشمن- البته اگر چنين مقدّر باشد- هر آينه بر مركب خويش مى نشستم و تا باد شمال و جنوب مىوزد، به سراغ شما نمى آمدم.»
📚نهج البلاغه خطبه 119
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
«هيچ كس نيست كه پس از مرگ نزد خداوند از خير بهره مند باشد و در عين حال خوش داشته باشد كه به دنيا برگردد، گرچه همه دنيا به او داده شود، مگر شهيد كه چون فضيلت شهادت را مى داند، آرزو مى كند بر گردد تا در دنيا كشته شود.»
📚میزان الحکمه ج 6 ص66
❕پيغمبر گرامی مشاهده كرد كسى دعا مى كند و عرض مى كند: «خداوندا من بهترين چيزى كه بندگانت از تو مى خواهند را از تو مى طلبم، پس بهترين عطايت را به من ارزانى دار». پيامبر فرمود: «هر گاه دعاى تو مستجاب شود در راه خدا شهيد خواهى شد»
📚مستدرک الوسائل ج 11 ص 13
❕در فرهنگ اسلامى شهادت به عنوان يكى از والاترين ارزشها، و شهيدان از بلند مرتبه ترين انسانها هستند و مردان خدا همواره آرزوى شهادت در سر مى پرورانند و از مرگ طبيعى در بستر بى زار بودند، و شهادت را هزار بار از آن برتر مى دانستند، و حاضر بودند، ضربات زيادى بر پيكرشان وارد شود و شربت شهادت بنوشند ولى در بستر نميرند، چرا كه جان انسان بزرگترين هديه الهى است و چه بهتر كه اين هديه الهى نثار راه او شود، نه اين كه در بستر مرگ به هدر رود.
❕آرى مقام شهدا، در فرهنگ اسلام فوق العاده زياد است و همانها بودند كه در هنگام خطر، اسلام را بيمه كردند، و اگر فداكاريهاى شهدايى همچون شهداى «بدر» و «احد» يا «شهيدان كربلا» نبود، شايد امروز خبرى از اسلام نبود.
🔸امروز نيز دشمنان اسلام بيشترين وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند چرا كه گاه يكى از شهادت طلبان ( چون شهید سپهبد ، قاسم سلیمانی ) نقشه هاى پيچيده و پر خرج آنها را نقش بر آب مى كند، اين در حالى است كه آنها توان مقابله به مثل، نسبت به فرهنگ شهادت را ندارند و سلاحى كه بتوان از آن در برابر اين فرهنگ دفاع كرد در خود نمى بينند.
❕روحیه شهادت طلبی و دعا برای شهادت ، به معنای بیزاری از حیات و دنیا نیست ، بلکه به معنای آمادگی برای مجاهدت است ، تا آنجایی که نیاز شود ، پر قدرت وارد میدان شده و از مرگ هراسی نباشد . همین روحیه شهادت طلبی ، از حاج قاسم محبوب ما ، دلاوری یگانه ساخت که امروز می بینیم ، آوازه مجاهدتهایش شرق و غرب عالم را پر کرده است .
❕البته توجه به این نکته هم لازم است که اگر دعا و عشق شهادت باشد ، اما شهادت حاصل نشود ، خداوند اجر و مزد شهادت را به انسان می دهد ، چنان که پيامبر گرامی فرمود ؛
« هركه براستى خواهان شهادت باشد، [ثواب آن] به او داده مى شود، هر چند به شهادت نرسد. »
📚میزان الحکمه ج 6 ص 68
⛅️ 🌻 نماز اول وقت 🌻 ⛅️
♨️ حتما لازم نیست شیطان شما را به یک سایت شیطانی وارد ڪند
⭕️ برای او همیڹ ڪه نماز اول وقتتاڹ را به وسیله موبایل از شما میگیرد ڪافیست❗️
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
❁┄°🌷°┄﷽°┄°🌷°┄❁
❌ بدترین سخن این است که گفته شود دعاکردم ونشد، زیارت رفتم ونشد!
🚫این نشدها خطرناک وشیطانی است.
💯 هیچ دعاکننده ای دست خالی برنمیگردد.
اگربه صلاحش باشد همان را واگر به صلاحش نباشد، بهتراز آنرا میدهند.
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈