8⃣4⃣ روایت چهل و هشتم
💠 کتاب معاشرت- باب آنکه باید سلام را او آغاز کند.
🌷🌷 سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنِ اِبْنِ اَلْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
يُسَلِّمُ اَلرَّاكِبُ عَلَى اَلْمَاشِي
وَ اَلْقَائِمُ عَلَى اَلْقَاعِدِ .
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
✅ ترجمه:
امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
سواره بر رهگذرِ پياده سلام دهد
و آنكه ايستاده است بر آنكه نشسته.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۴۷
🆔 @ziaossalehin
#حدیث
#مادر
#اولویت_در_هزینه 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ بِخَمْسَةِ دَنَانِيرَ بِأَحْسَنِهَا وَ أَفْضَلِهَا؟ قَالُوا: بَلَى. قَالَ:
« أَفْضَلُ الْخَمْسَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى وَالِدَتِكَ، وَ أَفْضَلُ الْأَرْبَعَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى وَالِدِكَ، وَ أَفْضَلُ الثَّلَاثَةِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى نَفْسِكَ وَ أَهْلِكَ، وَ أَفْضَلُ الدِّينَارَيْنِ الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ عَلَى قَرَابَتِكَ، وَ أَخَسُّهَا وَ أَقَلُّهَا أَجْراً الدِّينَارُ الَّذِي تُنْفِقُهُ فِي سَبِيلِ اللَّه » .
☘☘☘
🔸 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند : آیا به شما خبر دهم که بهترین و برترین راه برای خرج کردن پنج دینار چیست؟ عرض کردند: بله. فرمود:
« برترین آنها، نفقه دادن به #مادرت میباشد. سپس نفقه دادن به پدرت است. در مرتبه سوم برتر آن است که مال را برای خودت و خانواده ات خرج کنی. چهارم بهتر است برای خویشانت نفقه دهی و پست ترین و پایین ترین حالت از جهت اجر ، آن است که در راه خدا انفاق کنی » .
•┈┈••✾••┈┈•
📚مستدرك الوسائل، ج۷ ، ص ۲۴۱
🆔 @ziaossalehin
9️⃣4️⃣ روایت چهل و نهم
📕 کتاب معاشرت - باب "آنکه باید سلام را او آغاز کند"
✳️ سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
يُسَلِّمُ الرَّاكِبُ عَلَى الْمَاشِي وَ الْقَائِمُ عَلَى الْقَاعِدِ.
🌺🌿🌸☘️🌷🍀🌹🌺🌿🌸
💦ترجمه:
امام صادق (ع) فرمود: سواره بر رهگذرِ پياده سلام دهد و آنكه ايستاده است بر آنكه نشسته.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 647
🆔 @ziaossalehin
0️⃣5️⃣ روایت پنجاهم
📘 کتاب معاشرت - باب " آنکه باید سلام را او آغاز کند"
💦
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِذَا كَانَ قَوْمٌ فِي مَجْلِسٍ ثُمَّ سَبَقَ قَوْمٌ فَدَخَلُوا فَعَلَى الدَّاخِلِ أَخِيراً إِذَا دَخَلَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🔆 ترجمه:
امام صادق (ع) فرمود:
چون مردمى در مجلسى باشند و ديگران وارد شوند آنها كه تازه وارد شدند بايد سلام دهند.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 647
🆔 @ziaossalehin
1⃣5⃣ روایت پنجاه و یکم
📗 کتاب معاشرت
💦 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
إِذَا مَرَّتِ اَلْجَمَاعَةُ بِقَوْمٍ أَجْزَأَهُمْ أَنْ يُسَلِّمَ وَاحِدٌ مِنْهُمْ
وَ إِذَا سَلَّمَ عَلَى اَلْقَوْمِ وَ هُمْ جَمَاعَةٌ أَجْزَأَهُمْ أَنْ يَرُدَّ وَاحِدٌ مِنْهُمْ .
💧💧💧💧💧💧💧💧💧
🌸 ترجمه:
امام صادق عليه السّلام فرمود:
هرگاه گروهى به جمعى بگذرند كافيست كه يكى از آنها سلام گويد
و چون بر جمعى سلام شود كافى است كه يكى از آنها جواب گويد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۴۷
🆔 @ziaossalehin
🔸🔹🔸
🔰 سبزی خرفه در روایات
💠 قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:عَلَیکُم بِالفَرفَخِ؛ فَهِیَ المِکیَسَهُ، فَإِنَّهُ إن کانَ شَی ءٌ یَزیدُ فِی العَقلِ فَهِیَ
🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:بر شما باد خُرفه؛ چرا که زیرکی می دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون می کند، همان است.
📚المحاسن، ج 2، ص 323، ح 2094
📚 مکارم الأخلاق، ج 1، ص 39
📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 234، ح 3.
💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:وَطِئَ رَسولُ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه الرَّمضاءَ فَأَحرَقَتهُ، فَوَطِئَ عَلَی الرِّجلَهِ؛ و هِیَ البَقلَهُ الحَمقاءُ، فَسَکَنَ عَنهُ حَرُّ الرَّمضاءِ، فَدَعا لَها و کانَ یُحِبُّها صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه و یَقولُ: مِن بَقلَهٍ ما أبرَکَها
🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر صلوات الله علیه و آله خُرفه را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!».
📚الکافی، ج 6، ص 367، ح 2
📚 المحاسن، ج 2، ص 323، ح 2093
📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 234، ح 1.
💠 الدعوات: کانَ النَّبِیُّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه وَجَدَ حَرارَهً، فَعَضَّ عَلی رِجلَهٍ فَوَجَدَ لِذلِکَ راحَهً.
فَقالَ: اللّهُمَّ بارِک فیها! إنَّ فیها شِفاءً مِن تِسعَهٍ و تِسعینَ داءً، انبُتی حَیثُ شِئتِ
🌀الدعوات: پیامبر صلوات الله علیه و آله حرارتی یافت. بر خُرفه ای دندان فشرد و از آن احساس راحتی کرد.
سپس گفت: «خداوندا! در آن برکت بنِه. در آن، شفای نود و نُه درد است. [ای خُرفه!] در هر جا می خواهی، بروی».
📚الدعوات، ص 155، ح 421
📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 235، ح 5.
💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:لَیسَ عَلی وَجهِ الأَرضِ بَقلَهٌ أشرَفُ ولا أنفَعُ مِنَ الفَرفَخِ؛ و هُوَ بَقلَهُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِا
🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:در روی زمین، گیاهی والاتر و سودمندتر از خُرفه نیست، و آن، سبزی فاطمه صلوات الله علیها است.
📚الکافی، ج 6، ص 367، ح 1
📚 المحاسن، ج 2، ص 323، ح 2095
📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 235، ح 4.
🆔 @ziaossalehin
2⃣5⃣ روایت پنجاه و دوم
📗 کتاب معاشرت
💠💠 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
إِذَا سَلَّمَ مِنَ اَلْقَوْمِ وَاحِدٌ أَجْزَأَ عَنْهُمْ
وَ إِذَا رَدَّ وَاحِدٌ أَجْزَأَ عَنْهُمْ.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
✅ ترجمه:
حضرت صادق عليه السلام فرمود:
چون يكى از ميان مردمى سلام كرد از آنها كافى است،
و چون يكى از آنها جواب داد از آنها بس است.
〰〰〰〰〰〰〰〰
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۴۷
🆔 @ziaossalehin
3⃣5⃣ روایت پنجاه و سوم
📗 کتاب معاشرت- باب سلام کردن به زنان
🌺🌺 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُسَلِّمُ عَلَى اَلنِّسَاءِ وَ يَرْدُدْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمَ
وَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يُسَلِّمُ عَلَى اَلنِّسَاءِ
وَ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى اَلشَّابَّةِ مِنْهُنَّ
وَ يَقُولُ أَتَخَوَّفُ أَنْ يُعْجِبَنِي صَوْتُهَا فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أَكْثَرُ مِمَّا أَطْلُبُ مِنَ اَلْأَجْرِ .
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🌸🌸 ترجمه:
امام صادق عليه السّلام فرمود كه:
رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به زنها سلام مىكرد و جوابش را مىدادند،
و شيوۀ امير المؤمنين عليه السّلام هم اين بود كه به زنها سلام مىداد
و خوش نداشت كه به زنهاى جوان سلام دهد
و مىفرمود:مىترسم آوازش مرا خوش آيد و در من نفوذ كند و زيادتر از آن اجرى كه خواستارم گناه به من رسد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۴۸
🆔 @ziaossalehin
4⃣5⃣ روایت پنجاه و چهارم
📕 کتاب معاشرت- باب " سلام کردن به افراد غیر مسلمان"
✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اِبْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
دَخَلَ يَهُودِيٌّ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَائِشَةُ عِنْدَهُ فَقَالَ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْكُمْ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ عَلَيْهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبِهِ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبَيْهِ
فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ عَلَيْكُمُ اَلسَّامُ وَ اَلْغَضَبُ وَ اَللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ اَلْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ اَلْقِرَدَةِ وَ اَلْخَنَازِيرِ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
يَا عَائِشَةُ إِنَّ اَلْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلاً لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ إِنَّ اَلرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلاَّ زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلاَّ شَانَهُ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ مَا سَمِعْتَ إِلَى قَوْلِهِمْ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ بَلَى أَ مَا سَمِعْتِ مَا رَدَدْتُ عَلَيْهِمْ قُلْتُ عَلَيْكُمْ فَإِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ مُسْلِمٌ فَقُولُوا سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ وَ إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ كَافِرٌ فَقُولُوا عَلَيْكَ .
🍀🌺☘🌹🍀🌷☘🌸
♻️ ترجمه:
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
مردى يهودى وارد شد بر رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) و عايشه هم در حضور آن حضرت صلى اللّٰه عليه و آله بود و گفت: «السام عليكم». (يعنى مرگ بر شما، رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله در پاسخ فرمود: «عليكم». (يعنى بر شما) سپس ديگرى (از يهود) آمد و مانند همان گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نيز مانند رفيقش باو پاسخ داد، پس سومى وارد شد و مانند آن گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) همان طور كه بدو نفر رفقايش جواب داده بود جواب او را گفت،
پس عايشه خشمگين شد و گفت: «سام». و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه يهود و اى برادران ميمونها و خوكها، پس رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به عايشه فرمود: اى عايشه اگر فحش بصورتى مجسم ميشد هر آينه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن چيز را آراسته است، و از هيچ چيز برداشته نشده جز اينكه آن را زشت ساخته عرض كرد: اى رسول خدا آيا نشنيدى كه اينها گفتند: «السام عليكم». ؟فرمود: چرا، مگر تو نشنيدى آنچه من پاسخشان را دادم و گفتم: «عليكم». ؟پس هر گاه مسلمانى به شما سلام كرد به او بگوئيد: «سلام عليكم». و هر گاه كافرى بر شما سلام كرد در پاسخش بگوئيد: «عليك».
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۴۸
🆔 @ziaossalehin
5⃣5⃣ روایت پنجاه و پنجم
📕 کتاب معاشرت- باب" سلام کردن به افراد غیر مسلمان"
✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
لاَ تَبْدَءُوا أَهْلَ اَلْكِتَابِ بِالتَّسْلِيمِ وَ إِذَا سَلَّمُوا عَلَيْكُمْ فَقُولُوا وَ عَلَيْكُمْ .
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
♻️ ترجمه:
حضرت صادق عليه السلام فرمود: امير المؤمنين عليه السلام فرموده: به أهل كتاب آغاز به سلام نكنيد، و هر گاه به شما سلام كردند شما در جواب بگوئيد: «و عليكم».
💠💠💠💠💠💠💠💠
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۴۸
🆔 @ziaossalehin
6⃣5⃣ روایت پنجاه و ششم
📗 کتاب معاشرت - باب "سلام کردن به افراد غیر مسلمان"
✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْيَهُودِيِّ وَ اَلنَّصْرَانِيِّ وَ اَلْمُشْرِكِ إِذَا سَلَّمُوا عَلَى اَلرَّجُلِ وَ هُوَ جَالِسٌ كَيْفَ يَنْبَغِي أَنْ يَرُدَّ عَلَيْهِمْ فَقَالَ يَقُولُ عَلَيْكُمْ .
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
💠 ترجمه:
سماعة گويد: از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم از اينكه يهودى و نصرانى و مشرك هر گاه بر مسلمانى سلام كنند و او نشسته باشد چگونه جواب آنها را بگويد؟ فرمود: ميگويد: «عليكم».
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۴۹
🆔 @ziaossalehin
شیعه شده بود، شیعهی امام هادی علیه السلام.
دلیلش را پرسیدند.
گفت:
از اصفهان آمده بودم بغداد؛
همشهری ها می دانستند آدم زبانداری هستم؛
مرا فرستاده بودند پیش متوکل برای عرض شکایت.
پشت دربار منتظر بودم.
همان وقت متوکل دستور داد امام هادی علیه السلام را بیاورند.
از یکی پرسیدم کسی که احضار شده کیست؟
گفت: «امام شیعه هاست.
به نظرم متوکل او را احضار کرده تا بکُشد!»
لحظه ای بعد آمد.
با همان نگاه اول، محبّتش به دلم افتاد.
در دلم شروع کردم به دعا کردن برایش.
از خدا می خواستم شرّ متوکل را از سرش کوتاه کند.
به من که رسید توقف کرد؛
نگاهش را دوخت به صورتم؛
همین قدر شنیدم که فرمود:
خدا دعایت را مستجاب، عمرت را طولانی و مال و بچه هایت را زیاد کند.
از هیبت نگاه و کلامش به لرزه افتادم و زمین خوردم.
به هوش که آمدم، مردم قصه را پرسیدند.
چیزی نگفتم.
به اصفهان که برگشتم زندگی ام از این رو به آن رو شد.
حالا همه چیز دارم: ثروت، ده فرزند، هفتاد و چند سال عمر.....
همهی اینها از برکت دعای امام زمانم است.
📚الخرائج و الجرائح، ج1، ص 392
یا اَیُّهَا الاَمیر ، تَصَدَّق عَلَی الاَسیر......
یا اَیُّهَا الکَبیر ، تَصَدَّق عَلَی الصَّغیر.....
یا اَیُّهَا العَزیز ، تَصَدَّق عَلَی الذَّلیل.....
من پَستِ بی نظیرم و تو شاه بی نظیر.
🆔 @ziaossalehin
7⃣5⃣ روایت پنجاه و هفتم
📙 کتاب معاشرت - باب" سلام کردن به افراد غیر مسلمان"
💎 أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَقْبَلَ أَبُو جَهْلِ بْنُ هِشَامٍ وَ مَعَهُ قَوْمٌ مِنْ قُرَيْشٍ فَدَخَلُوا عَلَى أَبِي طَالِبٍ فَقَالُوا إِنَّ اِبْنَ أَخِيكَ قَدْ آذَانَا وَ آذَى آلِهَتَنَا فَادْعُهُ وَ مُرْهُ فَلْيَكُفَّ عَنْ آلِهَتِنَا وَ نَكُفُّ عَنْ إِلَهِهِ قَالَ فَبَعَثَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَدَعَاهُ فَلَمَّا دَخَلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَمْ يَرَ فِي اَلْبَيْتِ إِلاَّ مُشْرِكاً فَقَالَ «اَلسَّلاٰمُ عَلىٰ مَنِ اِتَّبَعَ اَلْهُدىٰ» ثُمَّ جَلَسَ فَخَبَّرَهُ أَبُو طَالِبٍ بِمَا جَاءُوا لَهُ فَقَالَ أَ وَ هَلْ لَهُمْ فِي كَلِمَةٍ خَيْرٍ لَهُمْ مِنْ هَذَا يَسُودُونَ بِهَا اَلْعَرَبَ وَ يَطَئُونَ أَعْنَاقَهُمْ فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ نَعَمْ وَ مَا هَذِهِ اَلْكَلِمَةُ فَقَالَ تَقُولُونَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ قَالَ فَوَضَعُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَ خَرَجُوا هُرَّاباً وَ هُمْ يَقُولُونَ: «مٰا سَمِعْنٰا بِهٰذٰا فِي اَلْمِلَّةِ اَلْآخِرَةِ إِنْ هٰذٰا إِلاَّ اِخْتِلاٰقٌ » فَأَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَى فِي قَوْلِهِمْ: «ص وَ اَلْقُرْآنِ ذِي اَلذِّكْرِ» إِلَى قَوْلِهِ «إِلاَّ اِخْتِلاٰقٌ ».
💐🌷🥀🍃🍂🍁🌾🌹🌺
💦💦 ترجمه:
جابر از حضرت باقر عليه السلام حديث كند كه فرمود: ابو جهل بن هشام با گروهى از قريش نزد ابو طالب رفتند و گفتند: اين برادرزادهات ما را آزار دهد و معبودهاى ما را هم بيازارد او را بخواه و دستورش بده از نكوهش معبودان ما خوددارى كند تا ما هم از نكوهش معبود او خوددارى كنيم، فرمود: پس ابو طالب نزد رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرستاد و او را فرا خواند، همين كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) وارد شد در خانه جز مشرك كسى نديد پس فرمود:
« اَلسَّلاٰمُ عَلىٰ مَنِ اِتَّبَعَ اَلْهُدىٰ ». (يعنى سلام بر هر كس پيروى از حق كند)
و نشست، ابو طالب، از آنچه مشركين گفته بودند آگاهش ساخت، حضرت فرمود: آيا بجاى اين پيشنهاد كلمهاى نخواهند كه بدان وسيله بر عرب آقائى كنند و بر گردن همۀ آنها سوار شوند؟(كنايه از اين است كه همه را زير فرمان خويش در آورند) ابو جهل گفت: چرا آن كلمه چيست؟ فرمود:
بگوئيد: « لا اله الا اللّٰه. »(همين كه اين كلام را شنيدند) انگشتهاى خود را در گوش نهاده و پا بفرار گذاردند و ميگفتند:«ما در ملت پسين اين را نشنيدهايم و اين نيست جز آوردۀ تازه و نوين» پس خداى تعالى در بارۀ گفتار ايشان از اول سورۀ:« ص، وَ اَلْقُرْآنِ ذِي اَلذِّكْرِ »تا آيۀ (يعنى تا آخر آيه): « إِلاَّ اِخْتِلاٰقٌ » نازل فرمود.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
📚الکافي ج ۲، ص ۶۴۹
🆔 @ziaossalehin
8⃣5⃣ روایت پنجاه و هشتم
📗 کتاب معاشرت- باب" سلام به افراد غیر مسلمان"
🌹🌷مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
تَقُولُ فِي اَلرَّدِّ عَلَى اَلْيَهُودِيِّ وَ اَلنَّصْرَانِيِّ سَلاَمٌ .
☘🌸🌷🍀🌹☘🌺🍀🌸☘🌺
💠 ترجمه:
زراره روایت می کند: حضرت صادق عليه السلام فرمود:
در جواب سلام يهودى و نصرانى ميگوئى: «سلام».
🍂🍁🍃🌾🍂🍁🍃🌾
📚الکافي ج ۲، ص ۶۴۹
🆔 @ ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
9⃣5⃣ روایت پنجاه و هفتم
📕 کتاب معاشرت- معاشرت با غیر مسلمان - باب " سلام کردن به افراد غیر مسلمان"
🌸🍀 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ رَأَيْتَ إِنِ اِحْتَجْتُ إِلَى مُتَطَبِّبٍ وَ هُوَ نَصْرَانِيٌّ أُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أَدْعُو لَهُ قَالَ نَعَمْ إِنَّهُ لاَ يَنْفَعُهُ دُعَاؤُكَ .
♻️🌸♻️🌹♻️🌷♻️🌺♻️🌸
✅ ترجمه:
از عبد الرحمن بن حجاج گويد:به امام كاظم(عليه السّلام)گفتم:
بفرمائيد اگر من نيازمند يك پزشك نصرانى(مسیحی) شدم،به او سلام كنم و در حقش دعا كنم؟
فرمود:آرى از دعاى تو سودى نبرد.
💠💠💠💠💠💠💠💠
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۰
🆔 @ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
0⃣6⃣ روایت شصتم
📙 کتاب معاشرت- باب "سلام کردن به افراد غیر مسلمان"
✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَرَفَةَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَيْفَ أَدْعُو لِلْيَهُودِيِّ وَ اَلنَّصْرَانِيِّ قَالَ تَقُولُ لَهُ بَارَكَ اَللَّهُ لَكَ فِي اَلدُّنْيَا .
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
♻️محمد بن عرفه روایت می کند که امام رضا(عليه السّلام)فرمود: به امام صادق(عليه السّلام)گفته شد:
براى يهود و ترسا با چه عبارتى دعا كنيم؟فرمود:براى او بگوئيد:خدا به دنياى تو بركت دهد.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۵۰
🆔 @ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
1⃣6⃣ روایت شصتم و یکم
📕 کتاب معاشرت- باب " سلام کردن به افراد غیر مسلمان "
✅ حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ :
فِي مُصَافَحَةِ اَلْمُسْلِمِ اَلْيَهُودِيَّ وَ اَلنَّصْرَانِيَّ قَالَ مِنْ وَرَاءِ اَلثَّوْبِ فَإِنْ صَافَحَكَ بِيَدِهِ فَاغْسِلْ يَدَكَ .
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🍀🌸 ترجمه:
«ابى بصير»از امام باقر عليه السّلام و يا امام صادق عليه السّلام دربارۀ دست دادن به يهود و ترسا( مسیحی) فرمود:
از پشت جامه باشد و اگر با تو بىپرده دست داد، دستت را بشوى.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۰
🆔 @ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
2⃣6⃣ روایت شصت و دوم
📘 کتاب معاشرت - باب " نامه نوشتن به أهل ذمه( یهودی ، مسیحی ، مجوسی)"
✅أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْكُوفِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَمِّهِ يَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرَّجُلِ يَكُونُ لَهُ اَلْحَاجَةُ إِلَى اَلْمَجُوسِيِّ أَوْ إِلَى اَلْيَهُودِيِّ أَوْ إِلَى اَلنَّصْرَانِيِّ أَوْ أَنْ يَكُونَ عَامِلاً أَوْ دِهْقَاناً مِنْ عُظَمَاءِ أَهْلِ أَرْضِهِ
فَيَكْتُبُ إِلَيْهِ اَلرَّجُلُ فِي اَلْحَاجَةِ اَلْعَظِيمَةِ أَ يَبْدَأُ بِالْعِلْجِ وَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ فِي كِتَابِهِ وَ إِنَّمَا يَصْنَعُ ذَلِكَ لِكَيْ تُقْضَى حَاجَتُهُ قَالَ
أَمَّا أَنْ تَبْدَأَ بِهِ فَلاَ وَ لَكِنْ تُسَلِّمُ عَلَيْهِ فِي كِتَابِكَ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَدْ كَانَ يَكْتُبُ إِلَى كِسْرَى وَ قَيْصَرَ .
🌺🍀🌸☘🌹🍀🌷☘🌺
💠ترجمه:
«ابى بصير»گويد:از امام صادق عليه السّلام پرسش از مردى شد كه نياز دارد با گبر يا يهودى يا ترسا(مسیحی) يا با يكى از آنها كه در سرزمين او كارمند و يا دهدار و دهبان است مكاتبه نمايد و حاجت مهمى هم دارد،آيا در آغاز نامۀ خود به آن مرد كافر سلام نويسد و البته اين كار فقط بخاطر كارش انجام مىدهد؟
فرمود:نبايد نامۀ خود را به سلام بر او آغاز كنى ولى در نامۀ خود مىتوانى سلام بنويسى زيرا رسولخدا صلّى اللّه عليه و اله هم بسا كه به كسرى (پادشاه ايران)و قيصر(پادشاه روم)نامه مىنوشت.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۱
🆔 @ziaossalehin
♦️ ظلم ستیزی امام جواد(علیه السلام)
❓در فضای اختناق و تقیّۀ دوران عباسی و به ویژه با سیاستی که مأمون در پیش گرفت و وانمود میکرد رابطۀ محبّانه و دوستانهای با آل علی و امامان شیعه دارد و دخترش را نیز به ازدواج امام جواد(علیه السلام) در آورد و با توجه به جوانسالی امام سعی داشت ایشان را فریفتۀ زرق و برق دستگاه خلافت نشان دهد، امام جواد(علیه السلام) در این شرایط چگونه مواضع خود را بیان مینمود؟
● موضعگیریها و اظهارات اهل بیت در برابر حاکمان جائر همواره از ابتدا به گونهای بود که نشان میداد حضور برخی از آنان از جمله امام جواد و پدرشان امام رضا(علیهما السلام) در دربار حاکمانِ وقت و ایجاد ارتباط خانوادگی، تنها و تنها ارتباطی فیزیکی و از روی اجبار بوده است، نه داوطلبانه و به دلخواه ائمه.
یکی از اقدامات امام جواد(علیه السلام) در راستای تبرّی از ظلم دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابی طالب(علیه السلام)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین(علیه السلام) روح ظالم ستیزی را در متن جامعه تقویت مینمود و مسلمانان را بر ضرورت دوری از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا میخواند.
از جملۀ آن احادیث اینکه:
«ستمگر، و یاورش، و آنکه به ستمگری او خشنود باشد، در گناه شریکند.»
«الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»1️⃣
و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود:
«هرکه کار زشتی را نیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»
«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»2️⃣
و در تعالیم قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، شدت قباحت ظلم و دغلبازی و خیانت به مردم و پایمال کردن حقشان کاملاً روشن و بدیهی است.
همچنین حضرت، سخن امیرالمؤمنین(علیه السلام) به ابو ذرّ(رضي الله عنه) را بازگو میکند که میفرماید:
«ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم بخاطر دنیایشان از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بندهای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او میگشاید. [به گونهای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».
«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ للهِ؛ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَه. إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وخِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ،... ولَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ والأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللهَ لَجَعَلَ اللهُ لَه مِنْهُمَا مَخْرَجاً. لَا يُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ ولَا يُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ...»3️⃣
از دیگر رهنمودهای امام جواد(علیه السلام) این بود که حقیقت پیروی از منحرفان و دغلبازان را بیان فرمود که:
«هرکه به سخنان گویندهای گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»
«مَنْ أصْغى إلى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ؛ فَإنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ، وَ إنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبليس فَقَدْ عَبَدَ إبليسَ.»4️⃣
و مفهوم «بندگی» و «دینداری» را از زبان حضرت حق -که در قالب حدیث قدسی بیان شده-، چنین تشریح نمود:
«خدا به یکی از پیامبران وحی فرمود که: زُهد و پارسایی و بیاعتناییاَت به دنیا برایت آسایشِ زودرس در پی دارد، و بریدنت از دنیا و مردم بسوی من عزت و احترامت میبخشد، اما! آیا برای من با دشمنانم دشمنی و با دوستانم دوستی نمودهای!؟»
«أَوْحَى اللهُ إِلَى بَعْضِ اْلأَنْبِيَاءِ: أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ، وَأَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ فَيُعَزِّزُكَ بِيّ، وَلَكِنْ! هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوَّاً وَوَالَيْتَ لِي وَلِيَّاً!؟»5️⃣
با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان اصل نهم و دهم فروع دین، یعنی تولّی و تبرّی در راه خداست که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر خلق خدا ستم میکنند دشمنی کند و ستمدیدگان را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٨١٩- ٨٢١.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠.
2️⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١.
3️⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠.
4️⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤.
5️⃣ تحف العقول: ٤٥٥.
✍ *نامه ای از یک پزشک فوق تخصص مهاجرتکرده به رهبر انقلاب*
🔻 من در سال ۸۸ بعلت نارضایتی شدید از شرایط اجتماعی-سیاسی، تصمیم گرفتم به جای غر زدن، ناله کردن، "نفرین شده" خطاب کردن ایران، و.. تغییری در زندگی خودم ایجاد کنم.
من در همان سال از ایران به شرق دنیا و بعد از دو سال به غرب دنیا نقل مکان کردم. حدود سه سال بی وقفه برای خواسته هام جنگیدم، در نوامبر ۲۰۱۱ اقامت دانمارک، و در ژوئن ۲۰۱۲ از مهاجرت به کانادا با در نظر گرفتن مواردی که برای من و شهرام مهم بود، منصرف و در دانمارک ماندگار شدیم.
مدتی بعد از خروج از ایران، و یادگیری زبانهای دیگر، متوجه شدم یه سری تناقضات واضح در اخبار فارسی و خارجی وجود دارد!
از آنجایی که خانواده ای در اینجا نداشتیم، و اهل تفریحات معمول در غرب هم نیستم، تصمیم گرفتم در اوقات بیکاریم مطالعه تاریخی- سیاسی داشته باشم! این مطالعات نگرش من رو نسبت به خیلی مسایل عوض کرد.
🌈امروز در آستانه ۲۲ بهمن و سال ۱۴۰۰، دوست دارم برای آرامش وجدان خودم اعتراف کنم که
✅آقای خامنه ای! من اشتباه کردم و شما درست میگفتید! شما " توهم توطئه" نداشتید، من" نااگاه بودم"!
من غرق در دروس پزشکی، کشیک، کار، علائقم مثل مجری گری، بازی تئاتر، شب شعر و .... و بدون سواد کافی سیاسی- اجتماعی در مورد تصمیمات شما نظر دادم!
امروز که تاریخ کشورم رو خواندم و شما را با حکمرانان پیشین مقایسه میکنم، به جرات میتونم اعتراف کنم که شما " کم اشتباه ترین و مقتدرترین" رهبر تاریخ این مملکت هستید!
✅ تاریخ خواهد نوشت که شما ایران رو از باتلاق جنگ با طالبان بعد از فاجعه مزار شریف) در دقایق آخر نجات دادید! و تاریخ خواهد نوشت در زمانی که آریوبرزن ایران/ مالک اشتر⚘(سردار سلیمانی) را با قانون جنگل ترور کردند، و دنیا به زعم تمام کارشناسان دنیا در آستانه جنگ جهانی سوم بود، مدبرانه این سایه شوم رو از سر ایران و دنیا دور کردید.
سیاست خارجی/دفاعی و قدرت بازدارندگی شما، آرزوی ایرانیان باستان برای رسیدن به دریای مدیترانه را زنده و روح تمام فداییان ایران باستان، مثل عباس میرزا را به آرامش رساند؟
✅ خوشحالم در دوره ای زندگی میکنم که یک " ایرانی" كم اشتباه" زمام امور را بدست دارد! 🌈 آيندگان خواهند نوشت که شما از هر ایرانی، " ایرانی تر" بودید؟
خداوند شما را برای ایران حفظ کند! و به شما توان بدهد تا ایرانی بسازید برای همه ایرانیان، باهر فکری ظاهری و نگرشی!
آمین
🔗 *برگرفته از پیج اینستاگرامی و تلگرام ایشان است.*
👇
https://www.instagram.com/p/CLE3n0rH8u_/?utm_medium=copy_link
این خانم فوق تخصص گوارش و کبد از دانمارک هستند.
#تبیین
#جهاد_تبیین
#گام_دوم_انقلاب
هر روز یک #حدیث
3⃣6⃣ روایت شصت و سوم
📕 کتاب معاشرت- باب" نامه نوشتن به أهل ذمه( یهودی ، مسیحی ، مجوسی )
✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
عَنِ اَلرَّجُلِ يَكْتُبُ إِلَى رَجُلٍ مِنْ عُظَمَاءِ عُمَّالِ اَلْمَجُوسِ فَيَبْدَأُ بِاسْمِهِ قَبْلَ اِسْمِهِ فَقَالَ لاَ بَأْسَ إِذَا فَعَلَ لاِخْتِيَارِ اَلْمَنْفَعَةِ .
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🌺🌸 ترجمه:
از عبد اللّٰه بن سنان از امام باقر(عليه السّلام)در بارۀ كسى كه به يكى از بزرگان و كارمندان گبر(مجوس) نامه نويسد و نامِ او را پيش از نامِ خود برد؟
در پاسخ فرمود:هر گاه براى سود خود اين كار كند باكى ندارد.
💠💠💠💠💠💠💠💠
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۱
🆔 @ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
4⃣6⃣ روایت شصت و چهارم
📙 کتاب معاشرت - باب"گذشت و چشم پوشی"
🍀🌸 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
كَانَ عِنْدَهُ قَوْمٌ يُحَدِّثُهُمْ إِذْ ذَكَرَ رَجُلٌ مِنْهُمْ رَجُلاً فَوَقَعَ فِيهِ وَ شَكَاهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّى لَكَ بِأَخِيكَ كُلِّهِ وَ أَيُّ اَلرِّجَالِ اَلْمُهَذَّبُ .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💠 ترجمه:
راوی از امام صادق(عليه السّلام) نقل می کند:مردمى نزد آن حضرت بودند كه براى آنها حديث مىفرمود، بناگاه يكى از آنها نام مردى را به بدى ياد كرد و از او به امام صادق(عليه السّلام)شكايت كرد،
امام صادق(عليه السّلام)به او فرمود:از كجا برادرىِ تمام عيار به دست مىآورى؟و كدام مردانند كه سراپا مهذّب و با تربيت هستند؟
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۱
🆔 @ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
5⃣6⃣ روایت شصت و پنجم
📕 کتاب معاشرت- باب " گذشت و چشم پوشی"
✳️ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
لاَ تُفَتِّشِ اَلنَّاسَ فَتَبْقَى بِلاَ صَدِيقٍ .
🌺🌹🌺🌷🌺🌹🌺🌷🌺🌹
♻️ ترجمه:
از ابى بصير گويد:امام صادق(عليه السّلام)فرمود: از نهان مردمان بازرسى مكن تا بىدوست بمانى.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۱
🆔 @ziaossalehin
هر روز یک #حدیث
📗کتاب معاشرت
🌺مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْعَلاَءِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
اُنْظُرْ قَلْبَكَ فَإِذَا أَنْكَرَ صَاحِبَكَ فَإِنَّ أَحَدَكُمَا قَدْ أَحْدَثَ(۱) .
♠️◾️♣️◼️♠️◾️♣️♠️◾️
💠ترجمه و شرح:
امام صادق عليه السّلام مىفرمود:
به دلت بنگر،هرگاه ديدى نسبت به رفيقت نگرانى پس بدان كه يكى از شما كار تازهاى كرده است(يعنى سبب اين دشمنى يا چيزى است از جانب تو يا انديشه فاسدى از طرف او نسبت به تو)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
(1)شرح فيض کاشانی در الوافی:
یعنی احدث مایوجب خللا في المودة(ترجمه: چیزی موجب خلل در دوستی می شود)(الوافی،ج۵،ص۵۸۴)
➖➖➖➖➖➖➖➖
📚الکافي ج ۲، ص ۶۵۲
🆔 @ziaossalehin