eitaa logo
مجله فرهنگی ضیاءالصالحین
4.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.7هزار ویدیو
137 فایل
«اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» هرکس از شما موقعیت ما را پرسید؛ بگوئید ما در موقعیت تنگه احد هستیم... تبلیغات 👇 @Admin_sardabir313 @adminziaossalehin14 #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تجارت مواد در عربستان؛ آل‌سعود یا آل‌مخدر؟! 🔰 در این گزارش، بخشی از تجارت مواد مخدر توسط شاهزادگان آل‌سعود با استناد به افشاگری مجله "اکونومیست" و روزنامه "فارین پالیسی" را مشاهده می‌کنید. 🆔 @ziaossalehin
📕 کتاب معاشرت- باب"شوخی و خنده" 🌷🌹مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ أَبِي اَلْعَبَّاسِ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ تُمَارِ فَيَذْهَبَ بَهَاؤُكَ وَ لاَ تُمَازِحْ فَيُجْتَرَأَ عَلَيْكَ . 🌷🌷🍀🌷🌷🍀🌷🌷 ♻️ ترجمه: امام صادق عليه السّلام فرمود: بحث و ستيز مكن كه آبرويت از بين برود و شوخى مكن تا روى مردم به تو باز شود و بر تو جرئت و جسارت يابند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۵ 💠 @ziaossalehin
☘ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ فِي وَصِيَّةٍ لَهُ لِبَعْضِ وُلْدِهِ أَوْ قَالَ قَالَ أَبِي لِبَعْضِ وُلْدِهِ: إِيَّاكَ وَ اَلْمِزَاحَ فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِنُورِ إِيمَانِكَ وَ يَسْتَخِفُّ بِمُرُوءَتِكَ . 🌸🍀🌹🍀🌺☘🌷🌸 ♻️ترجمه: ابو الحسن عليه السّلام به يكى از پسرانش وصيّت كرد و فرمود: از شوخى بپرهيز كه نور ايمانت را از بين ببرد و مردانگى تو را سبك و بى‌مقدار سازد. 〰〰〰〰〰〰〰 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۵ 🆔 @ziaossalehin
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غلبه بر سِحر و چشم‌زخم بخش اول؛ بی‌اثرسازی سِحر و چشم‌زخم حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد ~ 4 دقیقه | 8 مگابایت 🆔 @ziaossalehin
✳️ ضرغامی: روحانیت در پایین ترین سطح معیشت زندگی است / وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امروز در فضای مجازی به دلیل عملکرد بعضی ها، فشار سنگینی بر روحانیت وجود دارد، ولی روحانیت در پایین ترین سطح معیشت زندگی می‌کند. https://hawzahnews.com/xbM8h
📕 کتاب معاشرت- باب"شوخی و خنده" 💠 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مِهْزَمٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَبْكِي وَ لاَ يَضْحَكُ وَ كَانَ عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَضْحَكُ وَ يَبْكِي وَ كَانَ اَلَّذِي يَصْنَعُ عِيسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلَ مِنَ اَلَّذِي كَانَ يَصْنَعُ يَحْيَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ . 🌸🌹🌺🌷🌸🌹🌺🌷 ♻️ ترجمه: امام كاظم عليه السّلام،فرمود: يحيى بن زكريا گريه مى‌كرد و نمى‌خنديد و عيسى بن مريم مى‌خنديد و گريه هم مى‌كرد و آنچه كه عيسى عليه السّلام مى‌كرد بهتر بود از آنچه كه يحيى عليه السّلام مى‌كرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۵ 🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ(الحدید،7) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند! ****** نکته ها: خطاب این آیه به مؤمنان است و مراد از فرمان به ایمان، «آمنوا بالله و رسوله» عمل به لوازم ایمان است، چنانكه به دنبال آن مى فرماید: شما كه ادّعاى ایمان دارید، براى اثبات ادّعاى خود، باید در راه خدا انفاق كنید.(1) مراد از خلیفه بودن انسان در جمله «جعلكم مستخلفین فیه» یا آن است كه خداوند، انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است، چنانكه آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة»(2) به آن اشاره دارد كه در این صورت معناى آیه چنین مى شود: اى مؤمنان! شما جانشین خداوند در زمین هستید و آنچه در اختیار دارید، ملك خداست در نزد شما، پس از آنچه خدا به شما عطا كرده، به دیگران نیز انفاق كنید. معناى دیگر آن است كه شما مردمانِ امروز، جانشین پیشینیان خود هستید و اموالى كه در دست شماست، قبلاً در دست آنها بوده است، پس از این اموال انفاق كنید كه روزى شما نیز نخواهید بود و این اموال در دستِ وارثان شما خواهدبود.(3) ---------------‐------------ 1) تفسیر المیزان. 2) بقره، 30. 3) تفسیر المیزان. ****** پیام ها: - ایمانى ارزشمند است كه همراه با كمك به فقرا باشد. «آمِنوا... أنفِقوا» - انفاقى ارزشمند است كه برخاسته از ایمان و انگیزه الهى باشد. «آمِنوا... أنفِقوا» - هر چه انسان دارد، عاریه و امانت است، مالك اصلى فقط خداست. «جعلكم مستخلفین فیه» - گرچه ایمان و انفاق، تكلیف و وظیفه است، ولى خداوند براى آن پاداش قرار داده است. «فالّذین آمنوا... و أنفقوا لهم أجر كبیر» آرى پاداش، كلید تشویق به عمل است. 🆔 @ziaossalehin
غسل و نماز توبه براى روز یک‌شنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله‏ روایت کرده؛ مختصر آن، این است که هر که آن را به‌جا آورد، توبه‏اش پذیرفته و گناهش آمرزیده شود، طلب‌کاران او در قیامت از وى راضى گردند، باایمان از دنیا رود، ایمانش از او گرفته نشود، قبرش وسیع و نورانى گردد، والدینش از او راضى شوند ... کیفیت آن چنین است: 🔸 روز یک‌شنبه غسل به‌جا آورد؛ 🔸 وضو گیرد؛ 🔸 چهار رکعت نماز بخواند؛ 🔸 در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه، سوره «توحید» را سه مرتبه، سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره‏ «ناس» را یک مرتبه بخواند؛ 🔸 پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند؛ 🔸 استغفار را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید؛ 🔸 سپس بگوید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات فَإِنَّهُ لایَغْفِرُ الذُّنُوبَ الا أَنت». —————— ‎🆔 @ziaossalehin
📢 رتبه مسلمانان در آرتروز زانو ! 🔶 توئیت حجت‌ الاسلام راجی در واکنش به صحبت بی سند و خلاف واقع یک پزشک در شبکه۳سیما 🆔 @ziaossalehin
📗 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ جَمِيعاً عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عِكْرِمَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ لِي جَارٌ يُؤْذِينِي فَقَالَ اِرْحَمْهُ فَقُلْتُ لاَ رَحِمَهُ اَللَّهُ فَصَرَفَ وَجْهَهُ عَنِّي قَالَ فَكَرِهْتُ أَنْ أَدَعَهُ فَقُلْتُ يَفْعَلُ بِي كَذَا وَ كَذَا وَ يَفْعَلُ بِي وَ يُؤْذِينِي فَقَالَ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَاشَفْتَهُ اِنْتَصَفْتَ مِنْهُ فَقُلْتُ بَلَى أُرْبِي عَلَيْهِ فَقَالَ إِنَّ ذَا مِمَّنْ يَحْسُدُ «اَلنّٰاسَ عَلىٰ مٰا آتٰاهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ» فَإِذَا رَأَى نِعْمَةً عَلَى أَحَدٍ فَكَانَ لَهُ أَهْلٌ جَعَلَ بَلاَءَهُ عَلَيْهِمْ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ أَهْلٌ جَعَلَهُ عَلَى خَادِمِهِ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ خَادِمٌ أَسْهَرَ لَيْلَهُ وَ أَغَاظَ نَهَارَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَتَاهُ رَجُلٌ مِنَ اَلْأَنْصَارِ فَقَالَ إِنِّي اِشْتَرَيْتُ دَاراً فِي بَنِي فُلاَنٍ وَ إِنَّ أَقْرَبَ جِيرَانِي مِنِّي جِوَاراً مَنْ لاَ أَرْجُو خَيْرَهُ وَ لاَ آمَنُ شَرَّهُ قَالَ فَأَمَرَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ سَلْمَانَ وَ أَبَا ذَرٍّ وَ نَسِيتُ آخَرَ وَ أَظُنُّهُ اَلْمِقْدَادَ أَنْ يُنَادُوا فِي اَلْمَسْجِدِ بِأَعْلَى أَصْوَاتِهِمْ بِأَنَّهُ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لَمْ يَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ فَنَادَوْا بِهَا ثَلاَثاً ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى كُلِّ أَرْبَعِينَ دَاراً مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ . 🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷 💠 ترجمه: عمرو بن مكرمه،گويد:نزد امام صادق عليه السّلام رفتم و به آن حضرت گفتم: مرا همسايه‌اى است كه آزارم دهد؟فرمود:تو به او مهربانى و خوشرفتارى كن،گفتم:خدا به او رحم نكند،آنگاه حضرت روى را از من برگردانيد،گويد:من نخواستم آن همسايه را رها كنم،گفتم:او با من چنين و چنان مى‌كند و ما را آزار مى‌دهد،فرمود:به نظر تو اگر با او آشكارا دشمنى كنى از او انتقام مى‌كشى‌؟گفتم:آرى،من بر او مى‌چربم،فرمود:اين همسايه تو از آنهائى است كه به مردم رشك و حسد ببرد و نسبت به آنچه كه خداوند به آنها داده است و هرگاه نعمتى براى كسى بيند و خاندان داشته باشد به خاندانش تعرض و آزار مى‌كند و اگر خاندانى ندارد،به خدمتكارش ايراد مى‌گيرد و اگر خادم هم ندارد شبها بيدار مى‌ماند و روزها را در خشم مى‌گذراند.رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله حضور داشت كه شخصى از انصار نزد او آمد و گفت:در بنى فلان،خانه‌اى خريدم و نزديك‌ترين همسايه‌ام كسى است كه اميد به خيرش ندارم و از شرّش ايمن نيستم پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به على عليه السّلام و سلمان و ابوذر(و شايد مقداد)فرمان داد تا در مسجد با بلندترين آواز خود جار كشند كه: هركس همسايه‌اش را آزار او آسوده نباشد،ايمان ندارد و سه بار اين فرياد را بلند كردند،سپس آن حضرت با دست خود به هر چهل باب خانه كه برابرش و در پشت سرش و در سمت راستش و در سمت چپش قرار داشتند اشاره كرد(يعنى تا چهل خانه از هر سوى همسايه به حساب مى‌آيد و بايد حق آنها را رعايت كرد). ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ 🆔 @ziaossalehin
فَآتِ ذَا الْقُرْبَىَ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ ذَلِكَ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ روم-38 پس حقّ نزدیکان و مسکینان و در راه‌ماندگان را ادا کن! این برای آنها که رضای خدا را می‌طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند. ****** نکته ها: در روایات آمده است: همین كه این آیه نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فدك را به حضرت زهراعلیها السلام بخشیدند. (173) گرچه خطاب آیه به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است، ولى تمام مردم مخاطب آن مى باشند. مراد از «وجه اللّه»، نیّت خالصانه در انفاق است، همان گونه كه در مورد انفاق اهل بیت علیهم السلام مى خوانیم: «انّما نطعمكم لوجه اللّه»(174) ----- 173) تفاسیر مجمع البیان و نورالثّقلین. 174) انسان، 9. ****** پیام ها: - مالك اموال خداوند است، موارد مصرف مال را هم باید خداوند مشخّص كند. «فَآتِ» - در انفاق و كمك، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسكین ...» - بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینه ى پیدایش حقوق است. - فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...» - محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه» - اسلام، حامى مستضعفان و حاكم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعه ى مسلمانان است. (بنابر این كه پیامبر به عنوان حاكم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسكین...» - حتّى ثروتمندانى كه موقّتاً گرفتار بى پولى مى شوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل» - اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلك خیر» - ثروت مى تواند وسیله اى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه» - امتیاز انفاق اسلامى بر انفاق دیگران، قصد قربت است. «یریدون وجه اللّه» - امر به نیكى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلك خیر... هم المفلحون» - رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئك هم المفلحون» 🆔 @ziaossalehin
📕 کتاب معاشرت- باب"حق همسایه" ✅ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَرَأْتُ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَتَبَ بَيْنَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ مَنْ لَحِقَ بِهِمْ مِنْ أَهْلِ يَثْرِبَ أَنَّ اَلْجَارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضَارٍّ وَ لاَ آثِمٍ وَ حُرْمَةُ اَلْجَارِ عَلَى اَلْجَارِ كَحُرْمَةِ أُمِّهِ اَلْحَدِيثُ مُخْتَصَرٌ . 💠💠💠💠💠💠💠💠 ♻️ ترجمه: امام صادق عليه السّلام،از پدرش روايت كند كه فرمود:من در كتاب على عليه السّلام خواندم كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله عهدنامه‌يى ميان مهاجرين و انصار و هركس ديگر كه به آنها بپيوندد نوشت كه(همگى امضاء كردند): ۱-همسايه چون خود انسان است،نه زيان به او رسد و نه گناهكار شود. ۲-و ديگر آنكه احترام همسايه بر همسايه چون احترام مادر است تا آخر حديث، شرح از کتاب وافی فيض کاشانی :(شايد مقصود اين است كه همچنان كه مرد رعايت خود مى‌كند و به خود زيان نمى‌زند و خود را به گناه نمى‌افكند يا گناهكار نمى‌داند،بايد نسبت به همسايه هم‌چنين باشد.) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ 🆔 @ziaossalehin