eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
425 عکس
741 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 کلاسداری کودک ونوجوان (۴) 🔻 در کنار روشهای دیگر برای تدریس از روشهای زیر نیز میتوان استفاده نمود که هم یادگیری را آسان می کند و هم برای دانش آموزان جذابیت بیشتری است. در واقع میتوان گفت این روشها ،روش تمثیلی است چون همیشه آوردن مثال باعث روشن شدن یک مطلب می شود. و این هم یک نوع روش تدریس است. مربیان عزیز می توانند با کمی خلاقیت بهترین مثالها را با توجه به علائق و شرایط و محیط پیرامون دانش آموزان برای آنها بیاورند تا هم یادگیری برای انها شیرین تر شود و هم اینکه مطالب در ذهن آنها ثبات بیشتر داشته باشد. درادامه ی روش ها👈 🌺پیامبر (ص) فرمود : اَلصَّلاةُ عِمادُ الدّينِ فَمَنْ تَرَكَ صَلاتَهُ مُتَعَمِّدا فَقَدْ هَدَمَ دينَهُ نماز ستون دین است بنابراین کسی که عمدا نماز نخواند دین خود را نابود ساخته است . ✅ انواع نماز : ♦️نماز آبکی: نمازی که بدون توجّه و خلوص نیّت و حضور قلب نداشتن است. ♦️نماز چپکی : نمازی که به قبله توجه ندارد و قبله درست رعایت نمی شود . در حین نمازازسمت قبله خارج شده وسر به این طرف وآن طرف حرکت می کند. ♦️نماز موشکی: سریع خواندن نمازکه به گفته پیامبراسلام مانند کلاغی که به زمین نوک می زند. ♦️نماز یدکی : نماز دست دوم مانند نماز قضا ♦️نماز الکی: نماز بدون نیت – نماز های آموزشی در غیر وقت – نمازدروغکی ♦️نماز کمکی: نماز های مستحبی و نافله ♦️نماز زورکی : نمازی که از ترس پدرو مادر و معلم و..... خوانده می شود . ♦️نماز پفکی : نمازی که ارزش ندارد . نمازی که برای ریا خوانده شود. ♦️نماز پولکی: نمازی که به خاطر پول و جایزه خوانده شود. ♦️نماز نمکی: نماز شب ♦️نماز راستکی : نمازی که باتوجه و خلوص نیت وحضورقلب و برای رضای خدا خوانده شود. 📢خوب حالا نمازی که شما می خوانید از کدام نوع است ؟؟؟؟ !!! 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
هیئت و تشکیلات۳.mp3
5.79M
🎚️ سلسله های با بیان استاد محمدرضا عابدینی : و تفصیل ابعاد آن _ بخش سوم 🔺 چگونه یک نفر می‌تواند به ظاهر در مسیر باشد اما به جای توسعه من وجودی دچار ضیق وجودی شود؟ 🔺 رابطه امام با جامعه تشکیلاتی چیست؟ 🔺 کمال رابطه با افراد جامعه چگونه است؟ 🔺 اطاعت و ولایت امام با حب ذات چه نسبتی دارد؟ 🔺 چگونه بفهمیم حب ذات ما چرا شمول ندارد؟ 🔺 رابطه نظام تکوین و تشریع با حب ذات چیست؟ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ مجموعه کلیپ‌های : قسمت هفتم: محور دوم، ‌ و ماهیت تشکیلات ایمانی مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 جلب اطمینان متربی 🔷🔹 یک سرگروه با چه اعمالی می تواند یک سرگروه مورد اطمینان برای اعضای گروه بشود؟ اطمینان و اعتماد متقابل میان متربی و مربی و یا متربی و سرگروه، اساسی‌ترین و مهم‌ترین و در عین حال اولی‌ترین مسئله در تربیت است و بدون آن، ارتباطی که بخواهد در ضمن آن، هدایت رخ دهد، اتّفاق نمی‌افتد. برای این مهم، چند نکته می‌‌تواند به سرگروه کمک کند: ۱. احترام و محبّت، همراه با دلسوزی دلسوزی و محبّت، کارسازترین روش در کسب اعتماد متربیان است. در کار تربیتیِ خردمندانه، بیشترین نقش، به محبّت اختصاص می‌یابد. امیرمؤمنان علیه‌السّلام، در حکمتی والا فرموده‌اند: «التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ؛ دوستی ورزیدن نیمی از خرد است.» محبّت جاذبه مى‌آفریند، انگیزه خلق مى‌کند، انسان‌هاى پرتلاطم و مضطرب را آرامش مى‌بخشد و از آنجایی که با فطرت و سرشت آدمى بسیار سازگار است، در جان متربی نفوذ کرده و اثر می‌گذارد. البته نباید در اثر افراط در محبّت، حد و حدودها کمرنگ شده و از مسیر اصلی (تربیت) غفلت شود. دلسوزی و محبّت بیش از حد به متربی، گاهی باعث می‌شود که سرگروه نتواند عیوب او را تذکر دهد و از او انتقاد کند، پس قادر نیست آن‌طور که باید، او را اصلاح کند. بنابراین محبّت صرفاً یک ابزار در راستای امر تربیت است، ابزاری مهم و اثرگذار که هم اطمینان‌بخش است و هم خود در مسیر تربیت به‌کار می‌آید. ۲. جلب اطمینان خانواده فرد برای آنکه بتوانید فردی را جذب حلقه‌ها نمایید، یکی از مهم‌ترین ابزارها خانواده وی می‌باشد. تعامل با خانواده، از یک سو در مسیر تربیت، اثرگذار است و از سوی دیگر، در جذب وی نیز مؤثّر است؛ چراکه اگر شما با ارئه برنامه‌ها به خانواده‌ متربیان و همچنین برگزاری جلسات عمومی و خصوصی، اطمینان آنان را به پایگاه و مجموعه جلب نمایید، خود آنان نیز مشوّق‌های مهمی در ترغیب متربی به سمت سرگروه خواهند بود. ۳. توجه به نیازها و علائق گوناگون متربیان نیز می‌تواند آنان را متوجه این نکته نماید که سرگروه علاوه بر مباحث معرفتی، دیگر نیازهای آنان را هم می‌شناسد و بی‌توجه به آن نیازها نیست و این خود در دلگرم شدن به مجموعه مؤثّر است. ۴. همراهی با متربیان، در برخی برنامه‌های متناسب با سن و نیاز آنان، مانند اردو، ورزش و...، هم کمک خوبی در سرعت بخشیدن به جلب اعتماد متربیان است. ۵. توجه و پیگیری مشکلات متربیان و تلاش برای رفع آن نیز می‌تواند اعتماد و علاقه اعضا را نسبت به سرگروه جلب نماید. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۸ ↩️ شامل آیات ۷۳ تا ۸۱ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ»؛ قرآن بهار دل‌ها و چشمه‌های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست. 📚 (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تدریس (30) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 رعایت اصل تدریج در درخواست ها رعایت اصل تدریج در درخواست ها نیز یکی از مهم ترین امور برای استاد خبره است. متربی به منزله دونده اس که در مسیری طولانی گام برداشته است، طبیعی است که سرعت حرکت باید به نحوی معقول و منطقی تنظیم شود تا دونده در بین راه از شدت خستگی از پا نیفتد. فشار بیش از حد بر متربی موج القای نا امیدی و ناممکن یافتن مقصد خواهد شد و او را از ادامه حرکت باز می دارد. مربیان و معلمان باید مسیر درخواست و تکلیف ها را از متربیان به گونه ای تنظیم کند که پس از برداشتن هر گام و حل هر تمرین متربی خود را قوی تر و تواناتر بیابد و آتش شوق رسیدن به مقصد نهایی تعلم در او شعله ور شود. ارائه تکالیف ساده و لذت بخش در ابتدای راه و پرهیز از پرداختن به امور سخت و مشکل و نمایان ساختن زیبایی های این طی طریق شرط ضرروری این امر است. بنابر این معلم زیرک و آگاه باید برای نمایانگر ساختن امکان این امر،در ابتدا تکالیف ساده،شدنی و لذت بخش را از او خواسته و از پرداختن به امور سخت و مشکل جدا پرهیز نماید. این مبحث ادامه دارد... 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تشکیلات هیئت۴.mp3
6.51M
🎚️سلسله های با بیان استاد محمدرضا عابدینی : و جهان‌بینی در کودک 🔺 حب ذات در کودک چگونه است؟ 🔺 نیاز در کودک چگونه است؟ 🔺 انسان چه زمانی ارتباط با رافع نیاز پیدا می‌کند؟ 🔺 خلیفه الهی با نیازهایش چه باید بکند؟ 🔺 شدیدترین نیازها باید چگونه باشند؟ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ مجموعه کلیپ‌های : قسمت هشتم: محور دوم، ‌ و ماهیت مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ت مثل تجربه یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه دوازدهم🔺 🔹عنوان تجربه🔹 ماشاء الله،حزب الله 🔸شــرح تجـــربه🔸 ✍️یڪی از مؤثرترین فضاهای اثر گذار تربیتی،فضای غیر رسمی و غیر ڪلاسی است. فضایی ڪه مربی و متربی همانند دو دوست ساعاتی در ڪنار هم قرار بگیرند ودر عین حفظ حریم لازم و شئونات متعارف،صمیمیت،دوستی و شادی و نشاط را تجربه ڪنند. بعنوان مثال در یڪ اردو ، جُنگ شادی،جشن میلاد،و یا جلسه تربیتی می توان با هدف جهت دهی به نشاط اعضای گروه، خاطره انگیز ڪردن هرچه بیشتر برنامه ها و سوق دادن افڪار مخاطبان به مضامین پر بار و معنوی، از طریق تڪرار و همخوانی اشعار اثر گذار،سرودهای انقلابی وجملات ریتمیڪ اقدام ڪرد. اشعار و سرودهایی هم چون(ماشاء الله حزب الله)،(الله الله الله الله ،الله اڪبر فرمانده ڪل قُوا خامنه ای رهبـر) ویا(ایول ایول ایول حا جی ایول ایول ) وجملات ریتمیڪ و آیات و روایات ڪلیدی اثر گذار دیگری هم چون: (استَعینوا بالصَّبر وَ الصَّلوة) ، (اَلا بذڪر الله تطمئنَّ القُلوب)، (اوصیڪم بتقوی الله و نظمَ امرڪم ) وسایر آیات و روایاتی ازین قبیل. در این باره مربی یڪی از مساجد ڪشور می گفت: ما همیشه جلسات گروهمان را با دعای امام زمان(عج)شروع می ڪنیم و با خواندن سوره والعصــر به پایان می رسانیم ڪه این کار به خاطره ای معنوی تبدیل شده و آنها را به این ڪار ترغیب ڪرده است. 🔶🔸هدف از تجربه خاطره انگیز ڪردن اردوهای تربیتی ،پند آموزی و عبرت گرفتن از جملات مفید و اثر گذار ،تڪرار اشعار و سرودهای معنوی توسط اعضای گروه بجای اشعار غیرمفید وبی معنی در اوقات فراغت 🔷🔹نڪته مرتبط تڪمیلی ✍️ برای اجرای موفق این تجربه حتما˝ باید مربیان گروه،مجهز به هنـر شڪار لحظه ها باشند و در مفیدترین ومعنوی ترین لحظات اردو ومراسم،متناسب با حال وهوای بچه ها اشعاری را هم خوانی نمایند. البته در این روش تڪ خوانی این اشعار و سرودها،توسط مربیان گروه،چهره های معنوی و محجوب و افراد خوش صدا و خوش مشرب نیز به عمق اثر گذاری این روش ،حتما˝، در زمان های مناسب و اثر گذار صورت پذیرد. مثلا˝ وقتی ڪسی برای ادامه راه مجاهدت فرهنگی و فعالیت مسحدی خود دچار تردید می شود به او بگوییم: (فاستَقِم ڪما أمرت) ویا این شعر را بخوانیم ڪه می گوید: (رهرو آن نیست ڪه گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است ڪه آهسته و پیوسته رود) 📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۹ ↩️ شامل آیات ۸۲ تا ۹۰ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ بِهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ»؛ برترین ذکر، قرآن است، به وسیله آن سینه‌ها گشوده و پوشیده‌ها روشن شود. 📚 (شرح غررالحکم ۲/۴۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ▪️ سخنرانی حضرت استاد آیت‌الله علی فروغی(سلمه‌الله‌) ▪️کربلای معلی، اربعین حسینی 🏷 # کلیپ _ تصویری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 سواد انتقادی چیست؟ 🔻 بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در نوجوان و جوان چیست؟ فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود. 👤 با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند. 👤 در نظام رسمی آموزش و پرورش ما، ورزش ذهنی وجود ندارد و ذهن اندوزی، ملاک برتر واحدهای آموزشی قرار گرفته است. 🔴 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد. 👤 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد. 👤 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است. در ادامه به چگونگی پرورش سواد انتقادی در متربیان میپردازیم. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تشکیلات هیئت۵.mp3
7.5M
🎚️سلسله های با بیان استاد محمدرضا عابدینی : در جهان 🔺 حب ذات در نظام تکوین چگونه بروز دارد؟ 🔺 حب ذات در قصه خلقت آدم چه مسئله را یادآورد می‌شود؟ 🔺 چرا زمین و تمام عالم ماده برای یک انسان کم است؟ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ مجموعه کلیپ‌های : قسمت نهم: محور دوم، ماهیت هیئت - بخش اول مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مربی باحال 🔻 شما چه بخواهید چه نخواهید، در ذهن مخاطبتان با دیگران مقایسه می‌شوید. پس باید حداقلی از نکات مثبت را در شما ببیند تا جذب دیگران نشود. یکی از این ویژگی‌ها خوش رویی است. داشتن چهرة خندان و بشّاش در مواجهه با نوجوان‌ها بسیار مهم است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «به درستی که هرگز نمی‌توانید با اموالتان مردم را داشته باشید، پس با خوش‌رویی و برخورد نیک، آنها را به خود جلب کنید.» باور کنید برای لبخند روی صورتان لازم نیست پولی خرج کنید. بگذارید تصویری که از شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، یک لبخند شیرین همیشگی باشد. یک مربی جذاب به مخاطبش احترام می‌گذارد، شاداب و پرنشاط است، در تصمیم‌گیری‌ها مشورت می‌کند، معلوماتش در مباحثی که طرح می‌کند عمیق است، خوش ظاهر و خوش‌لباس است و کارهایی از مخاطبش می‌خواهد که در حد توان اوست. با هرکس به شیوة خودش رفتار کنید مربی هنرمند در فرصت کوتاهی شاگردان خود را شناسایی کرده و به قلق و رفتار و روحیات هریک آشنا شده و با توجه به مشخصات هر شاگرد با او ارتباط برقرار می سازد. در نتیجه به این نکته می رسیم که هر شاگردی انسان خاصی بوده و نیازمند یک نوع رفتار خاص است. پیامبران خدا همان گونه که در ارتباط تکلمی با گروه‌ها و تیپ های مختلف با زبان خاص آنان سخن می گفتند، به طور قطع و مسلم رفتارشان نیز مختلف و گوناگون بوده است. یعنی در ارتباط با کودکان رفتار خاص کودکانه داشتند. در ارتباط با زنان و خواهران رفتاری دیگر داشتند و این نکته های هنرمندی مربی و معلم است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 10 عادت ناپسند اجتماعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۰ ↩️ شامل آیات ۹۱ تا ۱۰۱ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ»؛ راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه‌ها کتاب خداست. 📚 (امالی صدوق /۳۹۴) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اردویی بدون قاشق 🔻 استاد پناهیان: گفتم: بیایید در اردو بدون کلاس آموزش بدهید بابا! کشتید این بچه‌ها را از بس سخنرانی و کلاس بردید، خفه شدند. گفتند چه‌جوری ما این کار را بکنیم؟ گفتم این کار را بکنید ببین شما یک شب آش به بچه‌ها بدهید بعد همچین که آش در اردو دادید یک‌دفعه‌ای بگویید که ببخشید! این قاشق‌ها امشب قاشق نیست سرِ سفره باید دوستان زحمت بکشند بدون قاشق غذا بخورند، حالا هر کی یک عکس العملی نشان می‌دهد، آقا! شما هم اردو بلد نیستی بگذاری اردو نگذار دیگر، یک قاشق هم نتوانستید هماهنگ بکنید مدیریت ضعیف است. یکی می‌رود قاشقش را می‌آورد به بغل‌دستی‌اش می‌گوید هان! ببین من قاشق دارم بهت گفتم قاشق شخصی‌ات را هم بیاور، آن یکی می‌رود قاشقش را می‌آورد می‌دهد به بغل‌دستی‌اش می‌گوید بگیر عزیزم! تو بخور بعداً من می‌خورم اشکال ندارد، یکی برخورد قشنگ می‌کند می‌گوید آقا! حالا یک شب نتوانستند قاشق بیاورند دیگر اردو است دیگر، اردو که نیامدید میهمانی که عروسی که نیست اردو است بالاخره باید زجر می‌کشیدی حالا یک شب قاشق نداری. برخوردها که شد نصف سوپ را که خوردند و آش را که خوردند آخر آش بدون قاشق هم یک کمی سخت است خوردنش، بعد چیکار می‌کنی؟ می‌گویی قاشق‌ها را بیاورید، بعد می‌گوید قاشق‌ها اینجا پشت پرده بود خواستیم آنهایی که عکس العمل قشنگ نشان دادند ازشان تشکر کنیم، ده دفعه در اردو در مقاطع مختلف این بلا را سر بچه‌ها بیاورید بعد دیگر در اردو برق می‌رود بچه‌ها به هم نگاه می‌کنند به جای بد و بیراه گفتن می‌گویند این امتحان است ها! صبر کن الان الان یک چیزی می‌شود صبر کن. بعد آقا! ما این کار را کردیم، کار به جایی رسید زیرپیراهن‌شان را بچه‌ها تا کرده بودند انداخته بودند روی بند، اردوگاه باغرود نیشابور، بعد می‌رفتیم زیرپیراهن را برمی‌داشتیم یک زیرپیراهن را گِلی می‌کردیم می‌انداختیم روی زمین، حالا زیرپیراهن‌ها شبیه همدیگر است دیگر، بعد می‌گفتیم آقا! مثل اینکه زیرپیراهن شما را انداختند روی زمین، می‌گفت ای! اینها چه بی‌مبالات هستند زیرپیراهن را من شسته بودم، می‌گفتیم هان! این زیرپیراهن مال شما، «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ» این امتحان خوفی بود، عجله کردی در قضاوت، آن یک زیرپیراهن دیگر است، من‌بعد اگر اتفاقی برایت افتاد زود قضاوت نکن. آقا! تمام زندگی می‌شد...، آخر اردو شرترین بچه‌ها که هیچی را نمی‌توانستند تحمل بکنند کفش‌شان را دمِ نمازخانه برمی‌داشتند بعد می‌گفتند کفشت را بردند می‌گفت نه! حالا حتماً یک امتحان است، آرام می‌شد، آرام شد دیگر، فهمید همه‌اش امتحان است، می‌گفتند آقا! این هدیه اینجا بود مثل اینکه مال شماست، دیگر برنمی‌داشت می‌گفت نه! این امتحان است الان من این را بگیرم می‌گوید مال تو نبود، همه‌اش امتحان است. یک اردوی سرگرم کننده، پرمحتوا، به جای اینکه هِی کلاس بگذاری، با زبان عمل بهش بگو این امتحان است، همه چیز در آن اردو امتحان بود، همه چیز در آن اردو نقشه بود، همه چیز برنامه بود، نه برنامه‌ها و نقشه‌هایی که اذیت بکند، خیلی‌هایش هم شادی‌آفرین بود، خیلی‌هایش هم صفا می‌داد، دقت فرمودید؟ یک غذای خوشمزه...، می‌گفتم به دوستان یک غذای خوشمزه ببرید بعد از یک مقداری گرسنگی بعد بچه‌ها می‌گفتند ببین! این غذا زیاد هم دارند غذا می‌دهند این یک امتحان است ها! فکر کنم امشب می‌خواهند سحر بردارند ببرند کوه، آقا! بچه‌ها با احتیاط غذا را می‌خورند می‌گفتند حالا چی نکن این همه چیز در این اردو امتحان است. به‌خدا زندگی همه‌اش این است، بگذارید ما شبهای بعد به ویژگی‌های امتحانات الهی بپردازیم اصل نگاه به زندگی از عینک امتحان دیگر حل شده باشد دیگر، امشب تمامش کنیم این بحث را دیگر. خدایا! توفیق این نگاه که در قرآن کریم از ما خواسته‌ای که به کلّ زندگی از عینک امتحان نگاه بکنیم به ما عنایت بفرما. نه در هیچ شادی‌ای غش بکنیم و نه در هیچ غمی ضعف بکنیم، یک روحیۀ متعادلی داشته باشیم برویم جلو، با صلابت و ایستادگی، آدم در این روحیۀ متعادل عاطفه‌اش سرِ جایش هست ولی تذلذل پیدا نمی‌کند، انسان رنج‌ها را می‌فهمد می‌چشد امّا متذلذل نمی‌شود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تشکیلات هیئت۶.mp3
8.3M
🎚️سلسله های با بیان استاد محمدرضا عابدینی : و اطلاق انسان 🔺 مقام اطلاق هر انسان چه نسبتی با حب ذات دارد؟ 🔺 تجلی نسبت امام و عالم چیست؟ 🔺 مدل تشکیلات الهی را چگونه دریابیم؟ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ مجموعه کلیپ‌های : قسمت دهم: محور دوم، ماهیت هیئت - بخش دوم مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 باید کاری کرد... 🔻 فرهنگ یعنی اون کارهایی که آدم‌ها عادت به انجام دادنش دارن... چه در زندگی شخصی‌شون، چه در زندگی اجتماعی‌شون... و مردم عادت به انجام کارهایی دارن که بهش اعتقاد دارن... و از اونجایی که به‌زودی هر کس در برابر کاری که در لحظه‌لحظهٔ زندگی‌ش انجام داده، باید پاسخگو باشه و زندگی ابدی‌ش بر اساس اعمالش شکل می‌گیره، پس فرهنگ می‌تونه سرنوشت ابدی آدم‌ها رو رقم بزنه... این متن مشهور که برخی به مولا علی(علیه‌السلام) نسبتش میدن، شاید به بهترین شکل واژه فرهنگ رو تعریف می‌کنه: مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می‌شود مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می‌شود مواظب رفتـــارت بــــــاش که عـــادتت می‌شود مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیـتت می‌شود مواظب شــخـصیتت بــــاش که سرنوشتت می‌شود... پس اگه می‌خوای فرهنگ کسیو (یا جامعه‌ای رو) ارتقا بدی، باید اعتقادات و تفکراتش رو ارتقا بدی... بنابراین «کار فرهنگی» یعنی هر کاری که فکر آدم‌ها رو ارتقا بده... پس با یه نگاه خیلی ساده میشه فهمید بالای 99 درصد کارهایی که در کشور ما با اسم کار فرهنگی -چه توسط آدم‌ها و چه توسط سازمان‌ها- انجام میشه، اصلاً کار فرهنگی نیس... بلکه توهم کار فرهنگیه... خیلی از این کارها اساساً بیهوده ست، خیلی هاشون مضره و نتیجهٔ عکس داره، خیلی‌هاشون هم شاید مفید باشه ولی کار فرهنگی به این معنی که گفتم، نیس... یه کار دیگه ست... مثلاً ممکنه کار معنوی باشه... یا کار تفریحی باشه که به اشتباه تعبیر به کار فرهنگی میشه... و بدین ترتیب متأسفانه به‌راحتی بودجه بیت‌المال تخصیص داده شده به حوزهٔ فرهنگ، دود میشه میره هوا بدون هیچ خروجی فرهنگی و وقت و انرژی فعالین فرهنگی این وسط تلف میشه بدون اینکه حتی ذره ای فکر کسی ارتقا پیدا کرده باشه... تا وقتی که فعالین فرهنگی و مسئولین فرهنگی ما معنی کار فرهنگی رو نفهمن، اوضاع فرهنگ همینه که می بینیم... و از اونجایی که دشمن شدیداً داره کار فرهنگی مد نظر خودش رو با قدرت و فکر و انسجام انجام میده، روز به روز اوضاع فرهنگ مردم بدتر میشه که بهتر نمیشه... باید کاری کرد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir