eitaa logo
شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
1.9هزار دنبال‌کننده
188 عکس
0 ویدیو
3 فایل
💠زیارت عاشورا "دکترین شیعه" است 💠مطالب ناب و معتبر: 🔴در اهمیت زیارت عاشورا 🔴پیام‌های زیارت عاشورا 🔴شرح زیارت عاشورا 📕خلاصه کتاب‌‌های شرح زیارت عاشورا 🔴آداب قرائت زیارت عاشورا 🔻زیارت عاشورا در اینستاگرام: www.instagram.com/ziarat_ashoura
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️خلاصه‌ای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هجدهم (آخر) 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
۲۹ آبان ۱۳۹۹
شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
♦️خلاصه‌ای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هجدهم (آخر) 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشور
📕خلاصه‌ای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی 🛑 قسمت هجدهم (آخر) 💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. ♦️خلاصه مبحث تفسیر سلام به حضرت امام حسین (ع) در فراز اول زیارت عاشورا 🔻«اَلسَّلام‌ُ عَلَيك‌» يعنی «سلام‌ بر تو»، سلامی كه‌ پيوسته‌ با دعای من‌ از جانب‌ حق‌تعالی بالاترين‌ مقامات‌ به‌ تو اهداء شود؛ 🔻سلامی كه‌ تمامی محبّت‌ها و بركات‌ و رحمت‌ها را بر تو نازل‌كند؛ 🔻سلامی كه‌ تمام‌ ملك‌ و ملكوت‌ و تمام‌ هستی و ملائك‌ آسمان‌ و زمين‌ را از جانب‌ حق‌تعالی مطيع‌ و فرمانبردار تو بنمايد؛ 🔻سلامی كه‌ تمامی سلام‌هايی كه‌ حضرت‌ حق‌ بر تمام‌ انبياء و اولياء خود در قرآن‌ ذكر فرموده‌ است‌، بر تو نازل‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ اعلان‌ محبت‌ تمام‌، اطاعت‌ تمام‌ و ارادت‌ و تسليم‌ تمام‌ عمر و همه‌ مال‌، فرزند، مقام‌ و امكانات‌ من‌ به‌ پيشگاه‌ تو باشد؛ 🔻سلامی كه‌ سلام‌ حضرت‌ حق‌ را بر تو نازل‌ كند و از تو به‌ سوی حق‌تعالی صاعد شود؛ 🔻سلامی كه‌ شكايت‌ ستم‌هايی كه‌ بر شيعيان‌ تو و بر مسلمين‌ از جانب‌ ظالمين‌ وارد شده‌ است‌ را به‌ پيشگاه‌ تو برساند؛ 🔻سلامی كه‌ مرا نزد تو مقرب‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ مقامات‌ زائرين‌ حقيقی تو را شامل‌ من‌ هم‌ بنمايد؛ 🔻سلامی كه‌ مرا كبوتر آستان‌ تو نمايد و همواره‌ و تا ابد زائر حرم‌ تو گرداند؛ 🔻سلامی كه‌ از صبر تو، از علم‌ تو، از رضای تو، از تسليم‌ تو، از غيرت‌ تو، از ايمان‌ و يقين‌ تو، از معرفت‌ تو، از كرم‌ تو، از شجاعت‌ تو، از تقوای تو، از محبت‌ تو، از ايثار تو و از همه‌ كمالات‌ تو نصيب‌ من‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ مرا در مقابل‌ مقامات‌ تو و در مقابل‌ مقام‌ ايثار و مقام‌ سروری ابرار و در مقابل‌ مقام‌ صبر تو تسليم‌ و متوسل‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ مرا در مقابل‌ رضای تو -كه‌ تمام‌ بهشت‌ تحت‌ مقام‌ رضای تو قرار دارد- تسليم‌ و متوسل‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ مرا در مقابل‌ مقام‌ تعبد و بندگی و اجرای حكم‌ حق‌ تسليم‌ و متوسل‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ مرا در برابر عشق‌، معرفت‌ و عرفان‌ تو تسليم‌ و متوسل‌ كند؛ 🔻سلامی كه‌ مرا در برابر مقام‌ سلطنت‌ تو بر مُلك‌ و ملكوت‌ تسليم‌ و متوسل‌ نمايد؛ 🔻سلامی كه‌ حق‌تعالی در قرآن‌ كريم‌ با همراهی تمامی ملائكه‌اش‌ بر رسول‌ خدا (ص) اهدا نموده‌ است‌، بر تو نيز نازل‌ كند؛ 🔻سلامی كه‌ تمامی دشمنان‌ تو و دشمنان‌ مكتب‌، انديشه‌ و فرهنگ‌ تو را در برابرت‌ چون‌ سنگ‌ و خاك‌ بی جان‌ و از شدت‌ شكست‌، خار و بی‌مقدار نمايد؛ 🔻سلام‌ بر تو! ای پدر عبادت‌، ای پدر زهد و تقوي‌ و ای كسی كه‌ با عبادت‌ تو، عبادت‌ متولد می‌شود؛ 🔻سلام‌ بر تو! ای كه‌ با بندگی محض‌ و مطلق‌ بندگی به‌ سلطنت‌ دو عالم‌ رسيده‌ای؛ 🔻سلام‌ بر تو! ای كه‌ با مظلوميت‌ محض‌ به‌ قدرت‌ لايزال‌ حق‌ پيوسته‌ای. ❇️پایان خلاصه کتاب «تفسیر سلام»   📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura
۲۹ آبان ۱۳۹۹
👈پایان درج خلاصه‌ شرح زیارت عاشورا مربوط به کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی در ۱۸ قسمت. ♦️ان‌شاءالله به زودی خلاصه شرح زیارت عاشورا مربوط به کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله»، تالیف استاد زاهدی در کانال قرار خواهد گرفت. 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ Eitaa.com/Ziarat_Ashoura ♦️ T.me/Ziarate_Ashoura ♦️ Instagram.com/Ziarat_Ashoura
۲۹ آبان ۱۳۹۹
📕لینک تمام قسمت‌های خلاصه کتاب "تفسیر سلام" تالیف استاد زاهدی (برگرفته از جلسات پنجم، ششم و هفتم شرح زیارت عاشورا توسط ایشان): 🔻قسمت اول: eitaa.com/ziarat_ashoura/379 🔻قسمت دوم: eitaa.com/ziarat_ashoura/381 🔻قسمت سوم: eitaa.com/ziarat_ashoura/383 🔻قسمت چهارم: eitaa.com/ziarat_ashoura/385 🔻قسمت پنجم: eitaa.com/ziarat_ashoura/387 🔻قسمت ششم: eitaa.com/ziarat_ashoura/389 🔻قسمت هفتم: eitaa.com/ziarat_ashoura/391 🔻قسمت هشتم eitaa.com/ziarat_ashoura/393 🔻قسمت نهم eitaa.com/ziarat_ashoura/395 🔻قسمت دهم eitaa.com/ziarat_ashoura/397 🔻قسمت یازدهم eitaa.com/ziarat_ashoura/399 🔻قسمت دوازدهم eitaa.com/ziarat_ashoura/401 🔻قسمت سیزدهم eitaa.com/ziarat_ashoura/403 🔻قسمت چهاردهم eitaa.com/ziarat_ashoura/405 🔻قسمت پانزدهم eitaa.com/ziarat_ashoura/407 🔻قسمت شانزدهم eitaa.com/ziarat_ashoura/409 🔻قسمت هفدهم eitaa.com/ziarat_ashoura/411 🔻قسمت هجدهم (پایانی) eitaa.com/ziarat_ashoura/413 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura
۱ آذر ۱۳۹۹
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت اول 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
۲ آذر ۱۳۹۹
شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ا
📕خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله»، تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت اول ❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. ♦️نكته‌ عرفانی برای کسانی که با زیارت عاشورا، امام حسین(ع) را زیارت می‌کنند 🔻اين‌ نكته‌ درباره‌ مقامی است‌ كه‌ برای زائرين‌ حضرت‌ اباعبدالله‌الحسين‌ (ع) به‌ وسيله‌ تلاوت‌ زيارت‌ عاشورا، روايت‌ شده‌ است‌. خاتم‌ المحدثين‌ مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ عباس‌ قمی در مفاتيح‌‌الجنان‌ از قول‌ حضرات‌ معصومين‌ عليهم‌ الصلوة‌ و السلام‌ روايت‌ می‌فرمايد: «كسی كه‌ زيارت‌ عاشورا را بخواند به‌ چنان‌ مقام‌ و درجه‌ای با اصحاب‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسين‌ (ع) در روز عاشورا می‌رسد كه‌ كسی نتواند او را از ميان‌ اصحاب‌ عاشورا تشخيص‌ دهد». ♦️زیارت عاشورا، اکسیر است 🔻سؤال‌ اين‌ است‌ كه‌ آيا مقامات‌ اصحاب‌ عاشورا مثل‌ برير بن‌ خضير همدانی و حبيب‌ بن‌ مظاهر و حتی حضرت ابوالفضل‌ العباس‌ (ع) آنچنان‌ دست‌ يافتنی است‌ كه‌ هر زائری بتواند به‌ آن‌ مقامات‌ دست‌ يابد؟ پاسخ‌ آن است‌ كه‌ در اين‌ روايت‌، مقامات‌ اصحاب‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسين‌ (ع) كوچك‌ شمرده‌ نشده‌ است‌، بلكه‌ نكته‌ای كه‌ از اين‌ روايت‌ استنباط‌ می‌شود، كرامت‌ اعلای حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسين‌ (ع) و عظمت‌ عزت‌ و تقرب‌ او نزد حق‌تعالی است‌، زيرا گویای عنايت‌ خاصه‌ حضرت‌ حق‌ به‌ زائرين‌ امام حسین (ع) است. زائرینی كه‌ به وسيله‌ زيارت‌ عاشورا به‌ آن‌ مقامات‌ خواهند رسيد. از طرف‌ ديگر، اكسير بودن‌ِ زيارت‌ عاشورا را نشان می‌دهد كه‌ زائر با معرفت‌ را به‌ اين‌ مقامات‌ خواهد رساند. 🔻اگر فرد بلند مقامی‌، بچه‌ای را در آغوش‌ گرفت‌ و او را در كنار خود نشاند، او كوچك‌ نمی‌شود، بلكه‌ آن‌ بچه‌، بزرگ‌ شمرده‌ می‌شود. بنابراين‌ اگر كسی به‌ وسيله‌ زيارت‌ عاشورا به‌ درجه‌ و مقامات‌ اصحاب‌ عاشورا نزديك‌ بشود، مقامات‌ ملكوتی اصحاب‌ عاشورا كوچك‌ شمرده‌ نمی‌شود، بلكه‌ اولاً شدت‌ كرامت‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ (ع) و تقرب‌ او و عزت‌ و آبرومندی آن‌ حضرت‌ نزد حقتعالی روشن‌ می‌شود و ثانياً فرد تكريم‌شده‌ به‌ جايگاهی بلند واصل‌ می‌شود، نه‌ آنكه‌ جايگاه‌ اصحاب‌ عاشورا كوچك‌ شمرده‌ شود. ♦️اهل بیت برای هدایت و ارتقاء معرفت ما، جان می‌دهند 🔻عنايت‌ اهل‌البيت‌ به‌ هدايت‌ بندگان‌ آنچنان‌ است‌ كه‌ حتی حاضرند به‌ خاك‌ و خون‌ كشيده‌ شوند و در مقابل‌، درجه‌ معرفت‌ ما را ارتقاء دهند! اصل‌ و اساس‌ مقصدشان‌، هدايت‌ ما به سوی حقتعالی است‌. اين‌ روايت‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ عنايت‌ حضرت‌ حق‌ و حضرت‌ اباعبدالله‌ (ع) به‌ زيارت‌ عاشورا و زائری كه‌ با زيارت‌ عاشورا آن‌ حضرت‌ را زيارت‌ می‌كند تا چه‌ اندازه‌ زياد است‌. اگر معرفت‌ و شناخت‌ ما در اين‌ راه‌ دچار نقصان‌ است‌، از بدبختی و بيچارگی خودمان‌ است‌. كرَم‌ اهل‌البيت‌ (ع) نسبت‌ به‌ ما آنچنان‌ است‌ كه‌ روايت‌ می‌فرمايد ما را در رديف‌ اصحاب‌ عاشورا قرار می‌دهند. 🔻هركس‌ در عاشورا می‌تواند به‌ شيوه‌ اسوه‌ خود در ميان‌ اصحاب‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع) در ارادت‌ به‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع) اقتدا كند. زيرا در روز عاشورا هر يك‌ از اصحاب‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع) نمونه‌ و اسوه‌ و سرمشق‌ مستقلی برای ما شيعيان‌ در جانبازی و ارادت‌ به‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع) بودند تا هر گروه‌ از شيعيان‌ بتواند نمونه‌ و سرمشق‌ خود را در ميان‌ اصحاب‌ حضرت‌ اباعبدالله الحسين‌ (ع) در عاشورا بيابد و راه‌ او را برود تا انسان‌ها نگويند ما كه‌ امام‌ حسين‌ (ع) نيستيم‌ پس‌ نمی‌توانيم‌ راه‌ او را برويم‌. برای عابدان‌ عالم‌ و زاهدان‌ عارف‌ و قرآن‌ شناسان‌ مخلص‌، جناب‌ برير بن‌ خضير همدانی اسوه‌ است‌. برای پيرغلام‌های شيعه‌ كه‌ حتی موهای ابروان‌ ايشان‌ در راه‌ ولايت‌ اهل‌البيت (ع) سپيد گشته‌ است‌، جناب‌ حبيب‌ بن‌ مظاهر اسوه‌ و سرمشق‌ است‌. برای گناهكاران‌ توبه‌كار و پشيمان‌ از گذشته‌ خود، جناب‌ حر بن‌ يزيد رياحی اسوه‌ و سرمشق‌ است‌. حتی برای بی‌خانمان‌ها و پابرهنگان‌ و كوخ‌نشينان‌ و بی‌كسان‌، آن‌ غلام‌ سياه‌ كه‌ در لحظه‌ شهادت‌ مورد عنايت‌ خاص‌ حضرت‌ اباعبدالله الحسين‌ (ع) قرار گرفت‌ و به‌ بالاترين‌ مقام‌ تقرب‌ به‌ ساحت‌ اهل‌البيت‌ (ع) رسيد، اسوه‌ و سرمشق‌ است‌. 🔻حضور كودك‌، نوجوان‌، پير، زن‌ و مرد، غلام‌، اشراف‌زاده‌، گنهكار و اولياء مقرّب‌ الهی در كنار يكديگر در روز عاشورا به‌ عنوان‌ اصحاب‌ حضرت‌ اباعبدالله الحسين‌ (ع) نشان‌ از آن‌ دارد كه‌ در هر سلك‌ و مقام‌ و در هر شرايطی باشی، به‌ شرط‌ اخلاص‌ و مجاهدت‌ و جانبازی و معرفت‌، خواهی توانست‌ بالاترين‌ مقام‌ قرب‌ الهی يعنی همنشينی با حضرت‌ اباعبدالله (ع) در ملكوت‌ را به دست‌ بیاوری. 🅾پایان قسمت اول 👈ادامه دارد...   📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura
۲ آذر ۱۳۹۹
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت دوم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
۴ آذر ۱۳۹۹
شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت د
📕خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله»، تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت دوم ❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. ♦️معنا و كاربرد «يا» در «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» 🔻می‌خواهيم‌ روشن‌ شود كلمه‌ «يا» در اين‌ جمله‌ به‌ چه‌ معنا است‌؟ فضلا در اين‌ مجلس‌ حضرت‌ زهرا (س) حضور دارند و خوب‌ می‌دانند كه‌ «يا» در زبان‌ عربی، حرف‌ ندا است‌ كه‌ به‌ معنی «آهای» و «ای» می‌باشد. مثلاً وقتی می‌گوييم‌ «خدايا» يعنی ای خدا كه‌ ترجمه‌ جمله‌ «يا اَلله» و «يا رَب‌» در زبان‌ عربی است‌. 🔻اين‌ حرف‌ ندا چند كاربرد دارد كه‌ يكی برای صدا زدن‌ است‌ كه‌ عرب‌ها در محاوره‌ها به‌ كار می‌برند. اما در ادعيه‌ و زيارات‌، مهمترين‌ كاربرد «يا» در مفهوم‌ توسل‌ است‌ كه‌ در اين‌ فراز به معنی توسل‌ به‌ مقامات‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع) است‌. ♦️اَباعَبدِالله اسم‌ نيست‌، مقام‌ و جايگاه‌ است‌ 🔻عجيب‌ترين‌، بزرگترين‌، پرعظمت‌ترين‌ و پرقدرت‌ترين‌ مقام‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) مقام‌ عبداللهی ايشان‌ است‌. «اَباعَبدِالله» اسم‌ امام‌ حسين‌ (ع) نيست‌، وگرنه در زيارت‌ عاشورا می‌فرمودند: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا حُسَين‌ بن‌ عَلي‌» و يا آنكه‌ لقب‌ حضرت‌ را ذكر كرده‌ و می‌فرمودند: «يا سَيِّدُالشُّهَداء». ♦️برخی از اسرار نهفته‌ در كنيه‌ اَباعَبدِالله 🔻اما عنوان‌ اَباعَبدِالله كه‌ توسط‌ حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ (ص) طبق‌ دستور وحی در بدو تولد حضرت‌ حسين‌ (ع) به‌ ايشان‌ اعطا شده‌ است‌، اعلام‌ مقام‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) توسط‌ رسول‌ خدا (ص) در بارگاه‌ حق‌تعالی است‌. در آن‌ شرايط‌ كه‌ حضرت‌، دوران‌ نوزادی را آغاز كرده‌ بودند، هنوز فرزندی به‌ نام‌ عبدالله‌ نمی‌توانستند داشته‌ باشند، ولی می‌بينيم‌ كه‌ طبق‌ روايات‌ اهل‌البيت‌ عليهم‌ الصلوة‌ و السلام‌، به‌ محض‌ آنكه‌ بعد از تولد، قنداقه‌ حضرت‌ را در آغوش‌ رسول‌ خدا (ص) قرار دادند، حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ (ص) شروع‌ كردند به‌ گريه‌ كردن‌ و فرمودند: «لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَاعَبْدِالله». در اين‌ تسميه‌ اسرار زيادی نهفته‌ است‌. اول‌ آنكه‌ رسول‌ خدا (ص) می‌خواستند با تسميه‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) به‌ نام‌ فرزند شيرخوار كه‌ در حال‌ تشنگی، گلويش‌ را پاره‌ كردند، مظلوميت‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) را نشان‌ دهند. وقتی گلوی علی اصغر دريده‌ شد، حضرت‌ حسين‌ (ع) خونش‌ را به‌ آسمان‌ می‌پاشيد: «اَباعَبدِالله» يعنی پدر علی اصغر، پدری كه‌ فرزندش‌ اينطور مظلومانه‌ در راه‌ حق‌ تكه‌ تكه‌ شد و بدين‌وسيله‌ شدت‌ مظلوميت‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) در اين‌ كنيه‌ نهفته‌ است‌. كينه‌ دشمن‌ به قدری بود كه‌ به‌ طفل‌ شيرخوار او هم‌ رحم‌ نكردند. 🔻اما سرّ ديگر در فرمايش‌ رسول‌ خدا (ص) در تسمیه حضرت‌ حسين‌ (ع) به‌ اَباعَبدِالله، آن‌ است‌ كه‌ مانند معنی ابوالفضل‌ می‌باشد كه‌ پدر فضل‌ و كرَم‌ است‌، وقتی دستش‌ را داد پدر كرَم‌ شد، وقتی چشمش‌ را داد پدر فضل‌ شد، وقتی هر چه‌ داشت‌ خرج‌ مولايش‌ كرد، وقتی با آن‌ تشنگی جگر پاره‌ كن‌ به خاطر كرَمش‌ آب‌ نياشاميد، وقتی حسين‌ (ع) تشنه‌ است‌، وقتی بچه‌ها تشنه‌اند، ابوالفضل‌! تو و آب‌؟! حضرت‌ بچه‌ای بنام‌ فضل‌ نداشت‌ اما پدر فضل‌ و كرَم‌ شد. 🅾پایان قسمت دوم 👈ادامه دارد...   📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura
۴ آذر ۱۳۹۹
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت سوم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
۶ آذر ۱۳۹۹
شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت س
📕خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله»، تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت سوم ❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. 🔻عبدالله يعنی بنده‌ حق‌. حضرت‌ اَباعَبدِالله بندگی و تعبد و اخلاص‌ را به‌ اوج‌ رسانده‌ بود. گفتيم‌ عاشورا تجلّی كل‌ حقيقت‌ قرآن‌ است‌ و يك‌ مورد آن‌ اينجاست‌. حضرت‌ اباعبدالله آنچنان‌ تعبد و بندگی و اطاعت‌ از خدا را به‌ اوج‌ رسانده‌ و فانی در جمال‌ و جلال‌ حق‌ شده‌ بود كه‌ پدر بندگی خدا بود، يعنی بندگی خدا در وجود حضرت‌ حسين‌ (ع) به دنيا آمد و فرزند حسين‌ (ع) شد. قبل‌ از امام‌ حسين‌ (ع) هيچكس‌ از رسول‌ خدا (ص) چنين‌ كنيه‌ای نگرفته‌ بود و چنين‌ كنيه‌ای را به جز حضرت‌ اباعبدالله (ع) چه‌ كسی می‌توانست‌ بگيرد، لذا بندگی و عبوديت‌ نوزادی شد كه‌ فقط‌ در شهادت‌ و ايثار و عبوديت‌ حسين‌ (ع) متجلّی و متولد شد. 🔻تا آن‌ موقع‌ حضرت‌ ابراهيم‌ هم‌ به‌ آن‌ نقطه‌ نرسيده‌ بود، با اينكه‌ چنان‌ بنده‌ و مطيع‌ حق‌ بود كه‌ در خواب‌ به‌ او گفتند پسرت‌ را ذبح‌ كن‌، گفت‌ چشم‌ و اقدام‌ كرد، اما به‌ ابراهيم‌ اجازه‌ ندادند سر فرزندش‌ را ببرد. ولی به‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) چنان‌ اجازه‌ای دادند كه‌ وقتی حضرت‌ علی اكبر عازم‌ ميدان‌ شد، حضرت‌ فرمود: يا علی! «رويداً»! آهسته‌ برو تا به‌ خدا بگويم‌ چه‌ كسی را به‌ ميدان‌ فرستاده‌ام‌. آرام‌ آرام‌ در ميان‌ گرگها برای پاره‌پاره‌ شدن‌ برو تا با نگاه‌ به‌ تو سلول‌ سلول‌ قلب‌ من‌ پاره‌ شود، جگرم‌ ذره‌ ذره‌ شود، می‌دانم‌ چه‌ بلايی بر سر تو می‌آورند، می‌دانم‌ چه‌ اسماعيلی را به‌ قربانگاه‌ می‌فرستم‌، می‌دانم‌ دارم‌ چه‌ می‌كنم‌. چنين‌ بندگی‌‌ها و اطاعت‌ها بود كه‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) را اباعبدالله كرد. ♦️اسرار و مقامات نهفته در كنيه‌ اَباعَبدِالله 🔻يكی از اسرار نهفته‌ در كنيه‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ (ع) مقام‌ عبوديت‌ است‌ و مقام‌ ديگر، مقام‌ مظلوميت‌ است‌ كه‌ در اين‌ بحث‌به‌ شرح‌ اين‌ دو مقام‌ می‌پردازيم‌. 🔻۱- مقام‌ عبوديت‌: اساسی‌ترين‌ شرط‌ نبوت‌ و رسالت‌، عبوديت‌ است‌ و هر پيامبری كه‌ در عبوديت‌ به‌ درجه‌ بالاتری رسيده‌ باشد، مقام‌ رسالت‌ و نبوت‌ او بالاتر خواهد بود. اينكه‌ در تشهد نماز تلاوت‌ می‌كنيم‌ «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُولَهُ» اشاره‌ به‌ همين‌ نكته‌ است‌ كه‌ می‌فرمايد حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ محمّد مصطفی (ص) پس‌ از كسب‌ مقام‌ عبوديت‌ و نيز با حفظ‌ در مقام‌ عبوديت‌ به‌ مقام‌ رسالت‌ حق‌ رسيده‌ است‌، زيرا مقام‌ عبوديت‌ به‌ قدری بلند است‌ كه‌ مقام‌ رسالت‌ به‌ منزله‌ شاخه‌ای از آن‌ است‌. 🔻در قرآن‌ كريم‌ هر كجا كه‌ اولياء و مقربين‌ حق‌تعالی را معرفی می‌فرمايد، از مقام‌ عبوديت‌ ايشان‌ پرده‌ بر می‌دارد. مثلاً در مورد انسان‌ مقرّبی كه‌ مقام‌ ملكوتی و تقرب‌ او به‌ حدی بود كه‌ حضرت‌ موسی (ع) از شاگردی او ناتوان‌ ماند! می‌فرمايد: «فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا» (کهف:۶۷). يعنی حضرت‌ موسی و همسفرش‌، پس‌ از تحمل‌ مشقت‌ها، در مراحل‌ مختلف‌ بالاخره‌ يكی از بندگان‌ ما كه‌ بندگی او موجب‌ كسب‌ جايگاهی رفيع‌ از تقرب‌ به‌ ساحت‌ ما شده‌ بود را يافتند. 🅾پایان قسمت سوم 👈ادامه دارد...   📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura
۶ آذر ۱۳۹۹
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت چهارم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
۸ آذر ۱۳۹۹
شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
♦️خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت چ
📕خلاصه‌ای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسول‌الله»، تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت چهارم ❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. ♦️ادامه «مقام عبودیت» به عنوان یکی از اسرار نهفته در کنیه «اَباعَبدِالله» 🔻قرآن‌ كريم‌ اين‌ انسان‌ مقرب‌ را با نشانه‌های شگفت‌آور معرفی می‌فرمايد. از جمله‌ آنكه‌ عبور او از هر محل‌ و هر مكان‌ موجب‌ تجلّی دوباره‌ حيات‌ و نشاط‌ حتی در موجودات‌ مرده‌ و يا ناتوان‌ می‌گردد، آنچنانكه‌ عبور او و حضور او در محلی كه‌ ماهی صيد شده‌ و بريان‌ شده‌ و آماده‌ برای خوردن‌ در سفره‌ طعام‌ قرار دارد، موجب‌ می‌گردد كه‌ ماهی زنده‌ و با نشاط‌ گردد و از ميان‌ سفره‌ فرار كرده‌، شتابان‌ به‌ سوی دريا رود و در امواج‌ دريا ناپديد شود. «وَاتَّخَذَ سَبِيلَه‌ُ فِي‌ الْبَحْرِ عَجَباً» (کهف:۶۳). 🔻در آيات‌ ديگر از حضرت‌ زكريا و نيز حضرت‌ يحيی به‌ عنوان‌ مقرّبين‌ درگاه‌ به‌ وسيله‌ بندگی حق‌تعالی نام‌ می‌برد. در آيات‌ ديگر از حضرت‌ ابراهيم‌ و حضرت‌ نوح‌ و حضرت‌ سليمان‌ و حضرت‌ داوود به‌ عنوان‌ عبد و از جمله‌ بندگان‌ مقرب‌ خويش‌ نام‌ می‌برد. حتی هنگامی كه‌ حضرت‌ عيسی (ع) پس‌ از تولد به‌ سخن‌ آمده‌ و خود را پيامبر خدا و دارای كتاب‌ آسمانی معرفی می‌نمايد، اولين‌ و برجسته‌ترين‌ و اساسی‌ترين‌ دستمايه‌ و وسيله‌ تقرب‌ و مبنای عنايت‌ حق‌تعالی نسبت‌ به‌ خود و دليل‌ نبوت‌ خود را "بندگی و عبوديت‌" خويش‌ می‌داند و می‌فرمايد: «إِنِّي عَبْدُاللهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» (مریم:۳۰). يعنی من‌ بنده‌ خدا هستم‌ و مقام‌ بندگی من‌، مبنای عنايت‌ حق‌تعالی شده‌ و به‌ من‌ كتاب‌ آسمانی عطا فرموده‌ و مرا به‌ مقام‌ نبوت‌ مفتخر كرده‌ است‌. 🔻اصولاً تمام‌ قرآن‌ و تمام‌ اسلام‌ و تمام‌ معارف‌ اسلامی و تمام‌ اديان‌، تنها و تنها برای تربيت‌ انسان‌ نازل‌ شده‌ است‌ تا او را همچون‌ بندگان‌ خالص‌ و عارف‌ و مقرّب‌ حق‌تعالی تربيت‌ نمايد. تمام‌ بعثت‌ انبياء و تمام‌ ارشاد اولياء همه‌ و همه‌ برای ترويج‌ مقام‌ عبوديت‌ و بندگی برای حق‌تعالی است‌. 🔻حق‌تعالی در قرآن‌ كريم‌ حتی وقتی كه‌ بين‌ بندگان‌ خاص‌ و مقرب‌ خويش‌ تفاوت‌هايی را اعلام‌ می‌فرمايد و درجات‌ ايشان‌ را در عالم‌ قُرب‌ ذكر می‌نمايد، آن‌ تفاوت‌ها و آن‌ درجات‌ را بر اساس‌ ميزان‌ بندگی و شدت‌ بندگی و معرفت‌ بندگی و مجاهدت‌ در بندگی اعلام‌ می‌نمايد. يكی را به‌ عنوان‌ «عبد شكور» و ديگری را به‌ عنوان‌ «عبد منيب‌» و سومی را به‌ عنوان‌ «عبدی كه‌ به‌ او رحمت‌ خاصه‌ خود را عطا فرموده‌ است‌» و چهارمی را به‌ عنوان‌ «نعم‌العبد» معرفی می‌فرمايد و هر يك‌ را با مقاماتی كه‌ در عبوديت‌ به‌ دست‌ آورده‌اند، از ديگری متفاوت‌ می‌نمايد. 🅾پایان قسمت چهارم 👈ادامه دارد...   📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura
۸ آذر ۱۳۹۹