شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت س
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سوم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻عبدالله يعنی بنده حق. حضرت اَباعَبدِالله بندگی و تعبد و اخلاص را به اوج رسانده بود. گفتيم عاشورا تجلّی كل حقيقت قرآن است و يك مورد آن اينجاست. حضرت اباعبدالله آنچنان تعبد و بندگی و اطاعت از خدا را به اوج رسانده و فانی در جمال و جلال حق شده بود كه پدر بندگی خدا بود، يعنی بندگی خدا در وجود حضرت حسين (ع) به دنيا آمد و فرزند حسين (ع) شد. قبل از امام حسين (ع) هيچكس از رسول خدا (ص) چنين كنيهای نگرفته بود و چنين كنيهای را به جز حضرت اباعبدالله (ع) چه كسی میتوانست بگيرد، لذا بندگی و عبوديت نوزادی شد كه فقط در شهادت و ايثار و عبوديت حسين (ع) متجلّی و متولد شد.
🔻تا آن موقع حضرت ابراهيم هم به آن نقطه نرسيده بود، با اينكه چنان بنده و مطيع حق بود كه در خواب به او گفتند پسرت را ذبح كن، گفت چشم و اقدام كرد، اما به ابراهيم اجازه ندادند سر فرزندش را ببرد. ولی به حضرت حسين (ع) چنان اجازهای دادند كه وقتی حضرت علی اكبر عازم ميدان شد، حضرت فرمود: يا علی! «رويداً»! آهسته برو تا به خدا بگويم چه كسی را به ميدان فرستادهام. آرام آرام در ميان گرگها برای پارهپاره شدن برو تا با نگاه به تو سلول سلول قلب من پاره شود، جگرم ذره ذره شود، میدانم چه بلايی بر سر تو میآورند، میدانم چه اسماعيلی را به قربانگاه میفرستم، میدانم دارم چه میكنم. چنين بندگیها و اطاعتها بود كه حضرت حسين (ع) را اباعبدالله كرد.
♦️اسرار و مقامات نهفته در كنيه اَباعَبدِالله
🔻يكی از اسرار نهفته در كنيه حضرت اباعبدالله (ع) مقام عبوديت است و مقام ديگر، مقام مظلوميت است كه در اين بحثبه شرح اين دو مقام میپردازيم.
🔻۱- مقام عبوديت: اساسیترين شرط نبوت و رسالت، عبوديت است و هر پيامبری كه در عبوديت به درجه بالاتری رسيده باشد، مقام رسالت و نبوت او بالاتر خواهد بود. اينكه در تشهد نماز تلاوت میكنيم «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُولَهُ» اشاره به همين نكته است كه میفرمايد حضرت رسول اكرم محمّد مصطفی (ص) پس از كسب مقام عبوديت و نيز با حفظ در مقام عبوديت به مقام رسالت حق رسيده است، زيرا مقام عبوديت به قدری بلند است كه مقام رسالت به منزله شاخهای از آن است.
🔻در قرآن كريم هر كجا كه اولياء و مقربين حقتعالی را معرفی میفرمايد، از مقام عبوديت ايشان پرده بر میدارد. مثلاً در مورد انسان مقرّبی كه مقام ملكوتی و تقرب او به حدی بود كه حضرت موسی (ع) از شاگردی او ناتوان ماند! میفرمايد: «فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا» (کهف:۶۷). يعنی حضرت موسی و همسفرش، پس از تحمل مشقتها، در مراحل مختلف بالاخره يكی از بندگان ما كه بندگی او موجب كسب جايگاهی رفيع از تقرب به ساحت ما شده بود را يافتند.
🅾پایان قسمت سوم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهارم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت چ
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهارم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️ادامه «مقام عبودیت» به عنوان یکی از اسرار نهفته در کنیه «اَباعَبدِالله»
🔻قرآن كريم اين انسان مقرب را با نشانههای شگفتآور معرفی میفرمايد. از جمله آنكه عبور او از هر محل و هر مكان موجب تجلّی دوباره حيات و نشاط حتی در موجودات مرده و يا ناتوان میگردد، آنچنانكه عبور او و حضور او در محلی كه ماهی صيد شده و بريان شده و آماده برای خوردن در سفره طعام قرار دارد، موجب میگردد كه ماهی زنده و با نشاط گردد و از ميان سفره فرار كرده، شتابان به سوی دريا رود و در امواج دريا ناپديد شود. «وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَباً» (کهف:۶۳).
🔻در آيات ديگر از حضرت زكريا و نيز حضرت يحيی به عنوان مقرّبين درگاه به وسيله بندگی حقتعالی نام میبرد. در آيات ديگر از حضرت ابراهيم و حضرت نوح و حضرت سليمان و حضرت داوود به عنوان عبد و از جمله بندگان مقرب خويش نام میبرد. حتی هنگامی كه حضرت عيسی (ع) پس از تولد به سخن آمده و خود را پيامبر خدا و دارای كتاب آسمانی معرفی مینمايد، اولين و برجستهترين و اساسیترين دستمايه و وسيله تقرب و مبنای عنايت حقتعالی نسبت به خود و دليل نبوت خود را "بندگی و عبوديت" خويش میداند و میفرمايد: «إِنِّي عَبْدُاللهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» (مریم:۳۰). يعنی من بنده خدا هستم و مقام بندگی من، مبنای عنايت حقتعالی شده و به من كتاب آسمانی عطا فرموده و مرا به مقام نبوت مفتخر كرده است.
🔻اصولاً تمام قرآن و تمام اسلام و تمام معارف اسلامی و تمام اديان، تنها و تنها برای تربيت انسان نازل شده است تا او را همچون بندگان خالص و عارف و مقرّب حقتعالی تربيت نمايد. تمام بعثت انبياء و تمام ارشاد اولياء همه و همه برای ترويج مقام عبوديت و بندگی برای حقتعالی است.
🔻حقتعالی در قرآن كريم حتی وقتی كه بين بندگان خاص و مقرب خويش تفاوتهايی را اعلام میفرمايد و درجات ايشان را در عالم قُرب ذكر مینمايد، آن تفاوتها و آن درجات را بر اساس ميزان بندگی و شدت بندگی و معرفت بندگی و مجاهدت در بندگی اعلام مینمايد. يكی را به عنوان «عبد شكور» و ديگری را به عنوان «عبد منيب» و سومی را به عنوان «عبدی كه به او رحمت خاصه خود را عطا فرموده است» و چهارمی را به عنوان «نعمالعبد» معرفی میفرمايد و هر يك را با مقاماتی كه در عبوديت به دست آوردهاند، از ديگری متفاوت مینمايد.
🅾پایان قسمت چهارم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت پنجم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت پ
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت پنجم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️عنوان «اباعبدالله» به عنوان سردار عبوديت و سلطان عبوديت
🔻عبوديت حق، نور خدا در زمين است و دارای انوار مختلف با درجات و شدتها و قدرتها و جلال و جمالهای مختلف میباشد. هر يك از مقامات اولياء و انبياء در ميزان بندگی و شدت بندگی و معرفت بندگی، تجلی نوری از آن انوار عبوديت حق میباشد. همانگونه كه قبلاً ذكر شد، بالاترين مقام در عبوديت، مقام «عبداللهی» میباشد كه حضرت عيسی (ع) خود را در قرآن كريم به داشتن آن امتياز معرفی میفرمايد.
🔻اما حضرت حسين (ع) چون وارث جميع انبياء و اولياء میباشد، همچنانكه در زيارت وارث آمده است، پس جامع جميع انوار عبوديت میباشد. لذا طبق لسان وحی، به پدر بندگی و عبوديت معرفی شده است كه به معنی آن است كه نه تنها حضرت حسين (ع) در اخلاص و بندگی از همگان گوی سبقت ربوده است، بلكه به معنی آن است كه توانسته است تمامی انوار و تجليات بندگی را در بالاترين مراتب آن در وجود و سيره خويش محقق نمايد و لذا توانسته است به عنوان "اَباعَبدِالله" مفتخر گردد كه به معنی كسی است كه بندگی در وجود او به دنيا آمده و در دامن او پرورش يافته و به اوج كمال خويش رسيده است.
🔻حضرت حسين (ع) چون تمام مراحل و تمام اشكال و تمام حقايق بندگی را در خود متجلی نمود، پس تمامی مقامات و تمامی امتيازات و تمامی قدرتها و سلطنتها كه در هريك از انواع و اشكال بندگی وجود دارد، يكجا در خود متجلی نمودهاست و لذا از طرف حقتعالی و به وسيله رسول مكرّم اسلام (ص) به عنوان «اَباعَبدِالله» مفتخر میگردند.
🔻عنوان «اَباعَبدِالله» به عنوان سردار عبوديت و سلطان عبوديت و سرسلسله عبادالله و پرستار عبوديت و دارای بالاترين مقام عبوديت میباشد. بنابراين مقام عبوديت و بندگی امام حسين (ع) يكی از بالاترين مقامات ايشان است. حضرت با عبادت و بندگی مطلق خود، حقيقت بندگی و عبوديت را در اين عالم متجلّی نمود.
🅾پایان قسمت پنجم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت ششم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ش
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت ششم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻حضرت اباعبدالله (ع) تمام وجود خود را در اطاعت خدا محو نمود و آنچنان در اطاعت از اوامر خدا ذوب شده بود و آنچنان مطيع و فرمانبردار حقتعالی بود كه حتی در شرايطی كه تمام پيكر مباركشان از ضربات نيزه و شمشير و سنگ و تير مجروح شده بود و نيز در شرايطی كه دشمن، خيمههای اهلبيت آن حضرت را آتش زده بود و در شرايطی كه بچههای كوچك با جگر عطشناك از تشنگی و ترس، گريه میكردند و در شرايطی كه خانواده و اهلالبيت حضرت، ناله بیكسی سر داده بودند و نيز در شرايطی كه حضرت بر اثر جراحات شديد، ناتوان شده و بر زمين افتاده بودند و در شرايطی كه آن ملعون قصد داشت حضرت را زنده زنده سر ببرد، در چنين شرايطی حضرت میفرمودند: «الهی رِضاً بِرِضِاکَ، صََبراً عَلی قَضائِک یا رَبَ لا الهَ سِواکَ».
🔻يعنی ای معشوق من؛ ای معبود من؛ ای مولای من؛ خيلی ممنونم كه وجود مرا مظهر و تجلّيگاه مرتبهای از ايثار نمودهای كه حتی حضرت ابراهيم (ع) بدين پايه دست نيافت. پروردگارا از اين بهتر نمیشود كه دیگر هيچ برايم نمانده است. جگرم كه برای تشنگی و غمِ قطعه قطعه شدن علی اكبر آب شد؛ عاطفهام كه برای پاره پاره شدن گلوی كودك شيرخوارم علی اصغر پاره پاره گشت؛ كمرم كه از داغ شهادت برادرم عباس شكست؛ خانواده و كودكانم كه اسير دشمن شدند؛ پيكرم را كه به تيرها و نيزههای دشمن سپردهام؛ رگهای گردنم را نيز به جرم دفاع از حريم فرهنگ و احكام تو به دست دشمن سپردهام تا همه هستیام را يكجا به تو تحويل داده باشم. «إلهِى لا مَعبودَ سِواک».
🔻كسی كه تا اين حد بندگی كند، خدا درباره او میفرمايد «عبدي أطعني حتى أجعلك مَثَلي» تو بندگی مرا كن تا من هم تو را به اذن خودم، به قدرت و جمال و جلال كبريايی خودم متصل كنم. اين معارف از حرفهای بدون سند نيست، بلكه آيات قرآن و احاديث قدسی است كه میخوانيم.
🔻قرآن میفرمايد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» (بقره:۳۰). يعنی من میخواهم انسان را خليفه و نايب خودم در زمين قرار دهم، يعنی تو را به اذن خودم در ملك و ملكوت ولیّ خود كنم تا به اذن من تمام هستی مسخّر تو گردد، چيزی جز آنچه كه من میخواهم، نبينی و همچون چشم من بشوی و عنوان «عينُالله» بگيری و چيزی جز آنچه كه من میخواهم نشنوی و همچون گوش من شوی و عنوان «اُذُنُالله» بگيری و به هيچ دستی جز آنچه كه من میخواهم دست ندهی و همپيمان نشوی و همچون دست من بشوی و عنوان «يدُالله» بگيری و هيچ شمشيری جز در راهی كه من میخواهم بكار نگيری و همچون شمشير من شوی و عنوان «سيفُالله» بگيری و جز برای من خشم نگيری و عنوان «اسدُالله» بگيری. كه اين مقام، مقام سلطنت مُلك و ملكوت است كه با گفتن «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» به اين مقام حضرت متوسل میشويم.
🅾پایان قسمت ششم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هفتم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ه
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هفتم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️اسرار و مقامات نهفته در كنيه اَباعَبدِالله
🔻يكی از اسرار نهفته در كنيه حضرت اباعبدالله (ع) مقام عبوديت بود [که در بخشهای قبلی درج شد] و مقام ديگر، مقام مظلوميت است كه در اين بحث به شرح مقام دوم میپردازيم.
🔻۲- مقام مقام مظلوميت و سلطنت امام حسين (ع): در زبان عرب معمولاً پدر را با اسم پسر بزرگتر صدا میزنند. مثلاً به حضرت علی (ع) میگويند: «اباالحسن». چون فرزند بزرگتر حضرت مولی علی (ع)، امام حسن (ع) است. اما رسول خدا (ص) چرا امام حسين (ع) كه دهها سال بعد، فرزند شيرخواری با نام عبدالله يافت را به علم غيب به نام پسر كوچكترش عبدالله (عبدالله رضيع به معنی شيرخوار) مكنّی فرموده است و حضرت را به نام فرزند كوچكتر خوانده است و حضرت را «أباعبدالله» ناميده است. اين كنيه نشان از شدت مظلوميت حضرت دارد. گويا رسول خدا (ص) با اعلام چنين كنيهای برای حضرت حسين (ع) در آن روزهای نوزادی، به تمام امت تا روز قيامت، اوج مظلوميت حضرت حسين (ع) را در درگيری با دشمنان اهلالبيت (ع) اعلام میفرمايد و به مردم در طول تاريخ میفرمايد: بدانيد كه حسين من، آنچنان مظلوم بود كه دشمنانش حقپرستی و دفاع از حقيقت دين را از طرف او تاب نياوردند و حتی به كودك شيرخوار او رحم نكردند و گلوی او را تشنه دريدند.
🔻چون حضرت اباعبدالله (ع) تجليگاه بالاترين درجه حقيقت مظلوميت بود، حقتعالی در قرآن كريم میفرمايد: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا» (اسرا:۳۳). اين آيه بدان معنی است كه حقتعالی میفرمايد چون حضرت اباعبدالله (س) در راه رضای من و به خاطر دفاع از دين و قرآن من و در راه هدايت بندگان من شهيد شده است، ولیّ او من هستم و از سلطان و سلطنت خويش به او میبخشم تا از دشمنان او انتقام بگيرم. لذا مظلوميت حضرت برايش آنچنان سلطنتی آورده است كه خداوند میفرمايد از تمام قاتلان تو و از پيروان قاتلان تو تا روز قيامت، چنان انتقامی خواهم گرفت و مخالفانت را چنان به خاك مذلت خواهم نشاند كه به محض آنكه اسم و ياد آنها در خاطر انس و جن بيايد، بر آنها لعن و نفرين بفرستند.
🔻خداوند میفرمايد ای حسين من! چنان عاشقانی برايت تربيت میكنم و چنان سينههايی برايت آماده خواهم كرد كه هر زمان كه ذكر «ياحسين» در سينه و يا بر زبانشان جاری شود از شدت حزن و غم مصائب تو و از شدت اندوه فراق و حب به وصال تو در خطر جان دادن باشند و فقط خودت باشی كه مانع جان دادن آنها شوی و اشاره كنی كه ملائك، جانشان را حفظ كنند.
🔻خداوند میفرمايد حسينم، از ميان شيعيانت، عاشقانی را خواهی يافت كه تنها اگر اشاره كنی، برای خاطر تو جان میدهند و از شوق وصال تو، جسم خود را رها كرده و به سويت پر میكشند و اگر اجازه بدهی تمامی فرزندانشان را در آستان مقدست قربانی خواهند كرد. اينها و اسرار بسياری ديگر در عنوان «أباعبدالله» نهفته است كه همه را در يك جمله چنين میتوان گفت كه خداوند میفرمايد حسين جان! سلطنت حقيقی را به تو بخشيدهام.
🅾پایان قسمت هفتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هشتم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ه
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هشتم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️چگونگي توسل با جمله «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله»
🔻ضمن اينكه زمزمه میكنی «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله»، تمام مفاهيم سلام و تمام مفاهيم اباعبدالله را بايد در نظر بگيری. اين سلام را آنقدر تكرار كن كه اسرار سلام در قلبت ريخته شود و اهلالبيت (ع) خودشان درها را به روی دلت بگشايند و تو را به حرم راه دهند.
🔻در آزمايشگاه به شما میگويند كه اگر اسيد سولفوريك را روی تورنسل بريزيد، رنگ تورنسل عوض میشود. به خودت میگويی بايد خودم آزمايش را انجام بدهم تا ببينم چنين میشود يا نه. مجلس معارف حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نيز آزمايشگاه درك اسرار ملكوت است. به ما فرمودهاند كه زيارت حضرت اباعبدالله (ع) با زيارت عاشورا، زائر را به مقاماتی میرساند كه همدرجه با اصحاب حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا باشد. حالا ما هم بايد اين آزمايش را انجام دهيم و سلام بر حضرت اباعبدالله (ع) را با معرفت و اخلاص تكرار كنيم و به قدری در حضور قلب و اخلاص، تلاش كنيم كه در تقديم سلام و زيارت با معرفت و خالصانه موفق شويم تا آنچه را كه به عنوان نتيجه آزمايش به ما گفتهاند، مشاهده كنيم. شايد خيلی معطلی داشته باشد اما بالاخره درها باز میشود. اين آزمايش مشكلات بسياری دارد، ولی كمكم حل خواهد شد.
🔻بايد خوب فكر كنيم تا ريشههای آن مشكلات و موانع را بيابيم كه چرا سلامهای ما به نتيجه نمیرسد؟ آيا در معرفت به مفاهيم سلام مشكل داريم يا در عمل به مفاهيم سلام مشكل داريم؟ آيا بعد از قرائت زيارت عاشورا دچار غفلتها میشويم؟ خلاصه بايد تلاش كنيم و در اين راه كه مستقيمترين راهها به سوی تقرب به حقتعالی است، مجاهدت نماييم. اگر چنين نكنيم خدای نكرده شب اول قبر يا لحظه احتضار اگر قصد گفتن «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» را داشته باشيم، به علت آنكه زمينههای آن را در طول زندگی فراهم نكردهايم، نمیتوانيم بر زبان جاری سازيم، چون وجود و قلب ما، آن را درك نكرده است و آشنايی ندارد. در آن لحظات تنهایی، آنچه كه در وجود ما شكل گرفته و جزيی از وجود ما شده است، برای ما كارساز است و اگر اين سلامهای زیارت عاشورا، جزيی از وجود ما نشده باشد، در لحظههای سكرات موت و فشارهای جان كندن، از عرض سلام به پيشگاه حضرت اباعبدالله (ع) و توسل به شفاعت ایشان ناتوان خواهيم بود.
🔻درد و خوف لحظات احتضار از بالاترين مرضها و دردناكترين بيماریها بسيار سختتر است. حتی درد و خوف سختترين بيماری در برابر درد و خوف جان كندن مثل ذرهای در مقابل كوه است. لذا اين دردها و خوفها در لحظه احتضار اجازه نمیدهدكه به صورت مصنوعی سلام كنيم و آنچه را كه درك نكردهايم بر زبان جاری سازيم. در نتیجه معارف و اسرار سلام بر حضرت اباعبدالله (ع) لزوماً بايد جزئی از وجود ما شده باشد. گاهی برای انسان اتفاق میافتد كه شخصی را كه بر اثر تصادف در حال جان دادن است، مشاهده نمايد كه به او میگويند بگو «اَشهدُ اَن لااِلهَاِلّااَلله» ولی او مدام نه تنها این ذكر را نمیگويد بلكه به طرف مقابل، فحش و ناسزا میگويد و از اينكه او را به ياد مرگ میاندازند بسيار عصبانی میشود! اين بدان جهت است كه زبان و قلبش با ذكر «لااِلهَاِلّااَلله» و اسرار آخرت آشنا نيست.
🅾پایان قسمت هشتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت نهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6