🔅 امام صادق (علیه السلام):
🔹 خوشا بهحال آنکه در زمان غيبت قائم ما به امر ما چنگ بزند و بعد از هدايت قلبش نلغزد.
📚 بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۳
#⃣ #حدیث
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
🔯 یهودیان، دشمنانی ترسو و غیر متحد
سوره مبارکه حشر آیات ۱۴ و ۱۵:
❇️ (یهودان از ترس) بر جنگ با شما جمع نمیشوند مگر در قریههای محکم حصار یا از پس دیوار (دشمنی مکر و حیله و جاسوسی)، کارزار بین خودشان سخت است، شما آنها را جمع و متّفق میپندارید در صورتی که دلهاشان سخت متفرق است، زیرا آن قوم دارای فهم و عقل نیستند ﴿۱۴﴾
مثل حال اینان هم مانند همان قوم کافر پیشین است (یعنی یهود قینقاع یا کفّار بدر) که (در دنیا) بدین زودی کیفر کردارشان را چشیدند و (در قیامت) هم عذاب دردناک بر آنها مهیّاست. ﴿۱۵﴾
📜 لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ ﴿۱۴﴾
كَمَثَلِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَرِيبًا ۖ ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۵﴾
🏷 #قرآن_کریم
#یهودیان #رژیم_صهیونیستی
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
📖شرح دعای ندبه - فراز سی و دوم
أَیْنَ جَامِعُ الْكَلِمَهِ عَلَی التَّقْوَی أَیْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِی مِنْهُ یُؤْتَی؛
کجاست گردآورنده سخن بر پایه تقوا، کجاست در راه خدا که از آن آمده شود؟
در این فراز دو ویژگی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفی شده که یکی از آنها به حکومت وی مربوط است؛ ازجمله: متحد کردن مردم بر محور خدا و تقوای الهی و دیگری به ویژگی شخصیتی ایشان مربوط است که محل ورود انسان ها به سوی خداوند هستند و البته این دو ویژگی - که توضیح آن خواهد آمد - با هم ارتباط دارند.
🔹نکته ها
۱. امام رضا عليهالسلام درباره ویژگی های امامان معصوم عليهمالسلام فرمود: «نَحْنُ كَلِمَهُ التَّقْوَی وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی؛ ما نمونه پرهیزگاری و ریسمان محکم الهی هستیم».
۲. قرآن کریم دستور می دهد: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». امروز، در دنیا گروه هایی گرد هم جمع می شوند و تشکّل هایی به راه می اندازند: از جمله: تشکّل شغلی و حرفه ای مانند: تشکّلات دانشجویی و اصناف؛ تشکّل جنسی مانند: تشکّلات بانوان، جوانان؛ تشکّل نژادی مانند: سیاهان، اسرائیل؛ تشکّل منطقه ای و اقلیمی مانند: تشکّل های آسیایی؛ تشکّل سرمایه ای و اقتصادی مانند: بانک جهانی یا سازمان اوپک (نفت)؛ تشکّل قبیله ای مانند: کرد ها و عرب ها درحالی که تمام تشکّل های بشری، ریشه ی عمیق علمی و فطری و معنوی ندارند و تک بعدی هستند؛ اما اسلام، محور تشکّل را حبل اللّه: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعاً» و سرمایه اصلی تشکّل را ایمان می داند: «یا ایّها الذین آمنوا ادخلوا فی السّلم کافه»؛ زیرا صلح و آشتی در مبانی، فقط در سایه ایمان است.
۳. امام باقر عليهالسلام فرمود: «ما همان حبل الله هستیم که آیه فرمود: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و فرمود منظور از آیه «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ كَافَّهً» همانا ولایت ما ائمه است. بنابراین، در جامعه اسلامی فرمان و حکومت از آن خداست باشد و هیچ سلیقه شخصی، حزبی، نژادی، قبیله ای و مانند آن در این امر دخالتی ندارد.
۴. اگر در این فراز آمده است که ولی عصر مردم را بر محور تقوا جمع می کند و از تفرقه نجات می دهد، حقیقت این تقوا همان پذیرش امامت معصومین و اطاعت از رهبر آسمانی است؛ چرا که در قرآن از زبان انبیای الهی این ملازمت تصریح شده و چنین آمده است:
«وَ لَمَّا جاءَ عِیسی بِالْبَیِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِکْمَهِ وَ لِأُبَیِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِی تَخْتَلِفُونَ فِیهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ؛ و چون عیسی همراه با دلایل روشن (و معجزات) آمد، گفت: همانا من برای شما حکمت آورده ام (و آمده ام) تا بعضی از آنچه در آن اختلاف می کنید برای شما بیان کنم. پس از خداوند پروا و مرا اطاعت کنید».
معلوم می شود که اولاً، رفع اختلافات دینی از اهداف انبیا بوده و ثانیاً، تقوا و اطاعت از رهبران الهی، تضمین کننده وحدت اجتماعی است. این نکته پر اهمیت از تکرار عبارت: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطیعُون» در آیات دیگر از جمله در هشت مورد در سوره شعراء از زبان پیامبران مختلف نیز استفاده می شود.
📗شرح قرآنی دعای ندبه - محسن قرائتی
#شرح_دعای_ندبه
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️چرا باوجود مشخص بودن رأی شورای ۶نفره، حضرت علی در آن حضور یافت؟
🔹 برشی از سخنرانی حجه الاسلام راجی به مناسبت #هفته_وحدت
🎤حجه الاسلام #راجی
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
📌 درگذشت "فاضل تونی"
🔹 تاریخ دقیق ولادت عبداللّه بن محمد تونی به خوبی مشخص نیست. زادگاه وی در جنوب استان خراسان بوده است. ابتدا همراه برادرش ملا احمد در اصفهان به تحصیل اشتغال ورزید و از محضر بزرگان آن دیار کسب فیض نمود و در ضمن تحصیل به کار تدریس پرداخت.
▫️ او در طول اقامت خویش در اصفهان، شاگردان برجسته ای تربیت نمود و مشتاقان فقه، اصول، کلام و حدیث از محفل پرفیضش بهرهمند شدند. وی مدتی پس از تحصیل در اصفهان، به مشهد رفت و ساکن شد. بعدها به قصد زیارت عازم عراق شد، اما در راه، هنگام عبور از قزوین، مدتی در آن شهر توقف کرد.
🔻 او دارای بعد اجتماعی عظیمی بود و در میان مردم نفوذ داشت. امرا و ملوک او را تکریم می کردند. ساخت حوزه علمیه و آمدن شاه عباس به دیدنش، بزرگی و شخصیت اجتماعی وی را آشکار می سازد. یکی از ویژگی های او ابتکارات علمی اوست و این همان روح آزاداندیشی علمی است که وی را در زمان خودش مشهور و معروف ساخته است.
🔸الوافیة فی اصول الفقه مهمترین اثر علمی اوست. او هنگامی که از طریق کرمانشاه قصد زیارت عتبات را داشت، در کرمانشاه وفات کرد و همان جا دفن شد. تاریخ فوت او ۱۶ ربیع الاول ۱۰۷۱ است. اخیراً مدفن وی در کرمانشاه شناسایی و بر آن بنایی ساخته شده است.
#تقویم_تاریخ
#۱۶ربیع_الاول
#فاضل_تونی
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
🔹رجعت (۲٩)
💠 تحریفهای رجعت؛
آیا اعتقاد به رجعت ریشه در یهودیت دارد؟
💢 یکی از تحریفهای رجعت، تفسیر این عقیده امید بخش شیعی، به یهودیت است.
احمد امین مینویسد: «اندیشه رجعت از یهودیت گرفته شده است و با اعتقاد به رجعت، یهودیت در تشیع پدیدار شد.»
🔸 در این زمینه باید گفت، ادیان آسمانی مجموعه ای از معارف الهی هستند که این معارف به دو بخش تقسیم میشوند:
➖ معارف مشترک: مانند توحید، معاد، واجب بودن عبادت خداوند و...
➖ معارف اختصاصی: که فقط در یکی از ادیان وجود دارد؛ مانند روزه ماه رمضان در اسلام، رفتن به کلیسا برای عبادت در مسیحیت و تعطیلی روز شنبه در یهودیت.
🔹 همانطور که در پیامهای قبلی گفته شد، اعتقاد به رجعت، از معارف مشترک تمام ادیان ابراهیمی است و اعتقاد یهودیان به رجعت به این معنا نیست که ریشه اعتقاد شیعیان، معارف یهودی است؛ همانگونه که اعتقاد شیعیان به زنده بودن حضرت عیسی، به معنای ورود عقاید مسیحیت به تشیع نیست.
🔺 علاوه بر این، نکته بسیار مهم این است که یهود به رجعت مورد نظر شیعه اعتقاد ندارد که بخواهد منشاء عقیده به رجعت در تشیع باشد.
📚 عصر شکوهمند رجعت، ص ٧٨
#رجعت
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
📌 رحلت فقيه بزرگ آيت اللَّه "ميرزا ابوالقاسم کبير قمی"
🔹 ابوالقاسم کبیر قمی، در سال ۱۲۸۰ ق در قم به دنیا آمد. تحصیلات مقدمات را در زادگاهش خواند و پس از آن به تهران رفت. او در سال ۱۳۱۲ ق به نجف رفت و از فقهای عصر خود کسب علم نمود. در سال ۱۳۲۲ ق به قم بازگشت و مرجع تقلید شهر شد و به تدریس و تالیف پرداخت.
🔻 او خازن حرم حضرت معصومه س بود. خاندان او این منصب را نسل به نسل داشتهاند. وی را فردی کریم الطبع و بسیار خوش اخلاق دانسته اند. بسیار عبادت می کرد و متواضع بود. او در قم به فضیلت، وسعت اطلاعات علمی و دقت نظر مشهور بود.
🔸 وقتی وی به نجف می رفت فقهای بزرگی چون سید ابوالحسن اصفهانی و میرزا حسین نائینی به دیدارش می رفتند. امام خمینی او را نمونه اخلاق و زندگی امثال او را درس عبرتی برای انسان میدانست. آیت الله بهاءالدینی، او را استاد عملی اخلاق و عرفان خود معرفی کرده است.
🖌 او برای انتقال عبدالکریم حائری یزدی به قم تلاش زیادی نمود. در دوران تحصیل خود از اساتید و علمای بزرگ زیادی کسب علم کرد. سرانجام وی در ۳۰ شهریور ۱۳۱۳ش در ۷۰ سالگی درگذشت. ایشان را در حرم حضرت معصومه س به خاک سپردند.
#تقویم_تاریخ
#۳۰شهریور
#کبیر_قمی
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یادی از محمود حکیمی
🔹محمود حکیمی پیشکسوت ادبیات دینی و کودک و نوجوان صبح امروز در تهران درگذشت.
🔹استاد حکیمی به عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان معاصر شناخته میشود.
🌺🌺🌺🌺
🕌@ziarat_et