سلام
حدود 90 روز دیگه مونده تا #اربعین حسینی
از الان آماده بشین
اونهایی که پول ندارن گذرنامه ندارن و یا گذرنامه شون باید تعویض بشه از الان به فکر بشین
دلم روشنه امسال راه رسیدن نوکرها به ارباب بازه بازه
یامولاتنا یا #فاطمه_الزهراء 🌹أغثنا
بحق #علی أغثنا 😭
بحق #مهدی أغثنا 😭
قسم به معجر خاکی
قسم به روی کبود
قسم به حنجر اصغر
قسم به دستان بریده
خانوم خودتون یه اشاره بکنین تا به اشاره شما همه شرایط ظهور که #اربعین پیش زمینه ست مهیا بشه
خانوم یه نگاه هم به قلب سیاه و گنهکار من بندازین
عرق شرم بر جبین و سرم پایین و دست گداییم به سوی شما دراز
با گناه و خطا قلب نازنین پسرتون رو به درد آوردم
هیچ ندارم غیر از اینکه شما خاندان جلیل و کریم رو #دوست دارم
همین محبت شماست که از شر عذاب الهی در امان ماندم و مشمول رحمت خدا شدم
خانوم منو ببخشید
و با یک نگاه قلبم رو در حصار خودتون دربیارید...
دستم دراز و دلم امیدوار
بگیر از دلم یه سراغی
چه فراقی چه فراقی
من حرم لازمم دارم میمیرم 😭
🌹ظهور نزدیک است ....
گنجینه ای از بهترین مطالب #مهدوی #معنوی #معرفتی #سیاسی #ولایی #شهدایی #تربیتی 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
1_388894812.mp3
6.53M
♥️صلے علیڪ یا اباعبداللـہ♥️
گࢪه افٺاده به ڪارم گرهگشایۍ ڪن
بہ یک نگاه دݪ خستھ را خدایۍ ڪن...
#حاجمحمودکریمی|مناجات
@abo_vasal.
🌹ظهور نزدیک است ....
گنجینه ای از بهترین مطالب #مهدوی #معنوی #معرفتی #سیاسی #ولایی #شهدایی #تربیتی 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
*•°🌱
عطرِجانبخشضریحت
بےقرارمڪردهاست🖐🏼؛
ڪربلایتڪعبہجانآنِما،
جانمحسین ..(:♥️
-
-
ـ ـ ـ ـــــ❁ـــــ ـ ـ ـ
「@shohadae_sho🌸
<💙🦋>
•
.
گِلھاۍنیسـتاگَـراینهَمِھآوارھشُدیـم
تـآزَمٰانۍڪِھنَیـٰآیۍسَروسٰـامٰآنۍنیسـت!
#اللهمعجللولیڪالفرج
#مَؤلانـــٰــاصاحِبَالـــــزَمان✨
-
-
ـ ـ ـ ـــــ❁ـــــ ـ ـ ـ
「@shohadae_sho🌸
🌹 #امامزمانم
سلام بر تو
ای مولایی که دستگیر درماندگانی.
بشتاب ای پناه عالم
که زمین و زمان درمانده شده!
🌼 السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا العَلَمُ المَنصوبُ
🌼 ...وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الواسِعَةُ و
🌼 سلام بر تو اي پرچم برافراشته
🌼 سلام بر تو ای فريادرس
🌼 و ای رحمت گسترده
🌹 اللهم عجل لولیک الفرج
🌹🍃🌹🍃
هدایت شده از ظهور نزدیک است
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا
از پس پرده ی غیبت نظر دارد
🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم✨🌸
🌸اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨
🌸 وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨
🌸وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨
🌸 وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨
🌸وَضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨
🌸وَمُنِعَتِ السَّماءُ ✨
🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨
🌸 وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨
🌸 وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨
🌸اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨
🌸اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا 🌸 طاعَتَهُمْ ،✨
🌸 وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨
🌸فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريبا✨
🌸ً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨
🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨
🌸اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨
✨🌸وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨
🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨
🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨
🌸اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨
🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨
🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨
🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨
🌸بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸
و برای سلامتی محبوب
🎀اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا .🎀
🌺دعای منتظران درعصرغیبت🌺
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى
گنجینه ای از مطالب ناب مهدوی ولایی معنوی شهدایی معرفتی و....👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
هدایت شده از ظهور نزدیک است
🔰 سـ🌿ـردار سلیمانی
توصیهام به شماآن است که هرکدام ، یک شهـیدرابرای خودتان انتخاب کنیـد.
حتماهم نبایدمعروف باشد. در گمنـام ها انسـان هـای فــوقالعــادهای وجوددارد،آنــهاراهــم درنظـــر بگیرید.
دعاکنیدخـدابه حـق حضـرت زهرامـا را بـه شهادت برساندواین شهـادت را منشا رحمت و آمرزش ماقراردهدوان شااللّٰه شرمنده دوستان شهیدمان نشویم.
هیـچ چیــز بالاتـر از شــهادت نیـست.
📚برشی از کتاب حاج قاسم
🌷@sardardelha_313
#پروفایل
#خدایا
دستانم خالی است، اما دلم قرص است، چون تو هستی، توکل میکنم و اطمینان به قدرتت، که تنهایم نمیگذاری فردا بیشتر از همیشه مراقبم باش، فردا تو دریایم باش و مرا چون قایقی به سوی ساحل هدایت کن، خدایا هیچ ندارم جز امید به تو، کمکم کن، تارو پود دلم دست توست ...
#خدایا_دوستت_دارم
#التماس_دعا_برای_ظهور
@Allah_Almighty
●➼┅═❧═┅┅───┄
نعمت آسمان فقط باران نیست...
گاهی خدا کسی را نازل میکند زلالتر از باران...
مثل شما سـ🌿ـردارم
🌷@sardardelha_313
#شکرانه_رضوی_۱۴۹۶
امروز دوشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
موفق بُوَد هر که تمرین کند.
این جمله ی فوق العاده، تمام رازها را برملا می کند. دقیقا وقت و زمان استراحتتان را به مسائلی اختصاص دهید که دوست دارید اهدافتان را تجسم کنید.
شما با تکرار می توانید ضمیر ناخودآگاه را رام خودتان کنید. بزرگترین راز بارگذاری ناخودآگاه به دلخواه خودتان، فقط تکرار، تکرار، و تکرارموارد و تمرین هایی است (عبارات تاکیدی، تجسم، مشارطه، مراقبه، محاسبه و ... ) که روزانه باید انجام دهید.
تا باورهای ذهنی تان را تغییر ندهید، هیچ چیزی در دنیای بیرون رخ نخواهد داد.
کسی به شما سکه ای نخواهد داد، مگر اینکه ذهنتان با تفکر و اقدامات صحیح آن را به سمت شما بکشاند. اصلا در دنیای بیرون هیچ کسی نمیتواند برای شما جذب کند، بلکه این شما هستید که وضعیت کنونی تان را خلق کرده اید. بنابراین حرف بیهوده و تفکر بیهوده را رها کنید، دست به عمل بزنید.
هر چه می خواهید را با اقدام کردن در مسیر آن به رؤیت فیزیکی برسانید.
ثروت را باید از درون خودتان به بیرون ارائه کنید تا بتوانید آن را جذب کنید.
تفکر ثروتمندانه یعنی همه چیز را ثروت دیدن ...
نه شِکوه، نه گِله، نه غر و لند، نه شکایت و ...
من هر روز تمرین های روزانه انجام میدهم و مسیر زندگیام را تعیین میکنم!
#خدایا_شکرت...
🆔 @mahfa110
#گوهرانه_رضوی_۱۴۹۶
خیر دائم
حضرت امام زين العابدين عليهالسلام میفرمایند:
ابنَ آدمَ ، إنّكَ لا تَزالُ بخَيرٍ ما كانَ لكَ واعِظٌ مِن نَفْسِكَ ، و ما كانَتِ المُحاسَبَةُ مِن هَمِّكَ؛
اى فرزند آدم!
تا زمانى كه خود واعظ خويش باشى و به محاسبه [كردار] خويش بپردازى، پيوسته در خوبى به سر خواهى برد.
ميزان الحكمه، جلد٣، صفحه ٧٩
🆔 @mahfa110
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت27 2⃣
🔹 بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه
🔰 بخش دیگری از مبحث بیماری ذیل حکمت ۲۷ مربوط به سرایت بیماری است.
⁉️ آیا بیماری از کسی به کسی سرایت می کند یا نه؟
🔻در نهج البلاغه شریف در حکمت ۴۰۰ امیرالمؤمنین (علیه السلام) مطلبی را فرموده اند که بعضی از عزیزان تصور کردند که منظور حضرت این است که اصلا بیماری مُسری نداریم.
آن عبارت این است:
«الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ»؛ مرحوم آقای دشتی هم اینگونه ترجمه کرده است: " اعتقاد به رسیدن بیماری به دیگری درست نیست ".
از این عبارت اشتباهاً برداشت شده است که پس ما بیماری مُسری نداریم، پس اصلاً مسأله کرونا ، مراقبت و دست ندادن و ماسک و... چیز بیخودی است!
بنده ان شاءالله توضیح میدهم تا این شبهه هم به بهانه حکمت ۲۷ دفع بشود.
🔻اولاً اگر در این حکمت از ابتدا دقت کنید، امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشغولند و درمورد بعضی از اعتقادات و باورهایی که از زمان جاهلیت برای اعراب مانده است صحبت می کنند؛
بعضی را نفی می کنند و بعضی را اثبات می کنند.
مثلا می فرمایند:
"چشم زخم حقیقت دارد. استفاده از نیروهای مرموز طبیعت حقیقت دارد. سحر و جادو وجود دارد. فال نیک راست است. رویداد بد را بد شگون دانستن درست نیست و..."
🔻نظیر این فرمایش در روایت پیامبر عظیم الشأن هم هست با همین عبارت:
«لا الْعَدْوَی» یا « الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ».
در آنجا پیامبر(صلوات الله علیه و اله) می فرمایند:
العدوی حقیقت ندارد، "هامَّه" و "صفر" هم حقیقت ندارد.
🔻 اجازه بدهید "هامَّه" را توضیح بدهم تا معلوم بشود پیامبر در آن حدیث و امیرالمؤمنین در حکمت ۴۰۰ چه چیزی را دارند نفی و رد می کنند.
"هامَّه" یعنی چه؟
عرب از زمان جاهلیت اعتقاد داشت وقتی کسی می میرد، استخوانهایش شبیه یک جغد میشود و این جغد گاهی می آید و بر می گردد روی دیوار خانه می نشیند و این بدشگون است، چون در واقع خبر مرگ است.
بعضی ها هم گفته اند نه "هامَّه" اصلا خودش اسم جغد است.
اعتقاد عرب جاهلی این بوده است که اگر جغدی آمد بر در خانه ای نشست و آواز خواند این دارد خبر مرگ اهل خانه را می دهد. این اعتقاد غلط را داشتند.
حضرت فرمودند " هامَّه" غلط است. یا "صُفْر"، "صَفْر" و " صَفَرْ" هر سه درست هستند. معتقد بودند یک نوع بیماری در شکم شتر هست که به بقیه منتقل می شود که حضرت این را دفع کردند.
🔻 اما اینکه " العَدوی" را هم نفی کردند، ببینید وقتی نفیِ "العدوی" می کنند دو معنی از آن برداشت میشود:
یکی اینکه آیا واقعا سبب نیست؟
یعنی اگر من با یک جُذامی رفت و آمد و معاشرت کردم، راحت غذایش را خوردم ،این معاشرت مقدمه نیست برای اینکه من هم جُذام بگیرم؟ چنین چیزی از این روایت برداشت نمیشود.
چون بر خلافش، روایات زیادی داریم. امروز هم علم هم اثبات کرده است.
مثلا از خود پیامبر حدیث داریم که از جُذامی فرار کنید، همانگونه که از شیر درنده فرار میکنید.
یا روایت داریم که انسان بیمار را از جمع سالم جدا کنید.
پس معنی اینکه " العدوی" حق نیست، چیست؟
معنی اینکه "العدوی" حق نیست این است که بیماری به تنهایی نمی تواند به صورت قطعی باعث بیماری شخص دیگری باشد، مگر اینکه؛ اراده الهی باشد و تقدیر الهی باشد.
یعنی برای بیماری سببیّت میشود قائل شد، اما علت تامّه نیست.
🔻 نتیجه این نگاه این است:
ما موظفیم از اسباب بیماری دوری کنیم، اما اعتقادمان این نیست که حتما اگر کسی با یک بیمار نشست ، بیماری را از او گرفته!
ممکن است عامل دیگری داشته باشد.
پس از این عبارت « الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ» کسی حق ندارد برداشت کند که مراقبتهایی که در قصّه کرونا یا هر بیماری دیگری باید انجام بشود، اینها بیخود است، چون اصلا ما بیماری مُسری نداریم!
چرا بیماری مُسری داریم اما؛
اعتقاد به اینکه بدون اذن و اراده خدا این بیماری منتقل بشود، غلط است و الّا سببیتش درست است.
یعنی یکی از راههایی که ممکن است انسان دچار بیماری بشود، همنشینی و معاشرت با کسی است که این بیماری مُسری را دارد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
شرح حکمت ۲۷ نهج البلاغه بخش دوم.mp3
6.29M
#حکمت27 قسمت دوم
بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه 2⃣
🌸صوت روز هشتادم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5933871037413328218.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 96 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۹۶ مصحف شریف
سوره مبارکه نساء
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5933871037413328217.mp3
856.1K
🔸ترتیل صفحه ۹۶ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 96
وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا (106)
و از خدا آمرزش بخواه، همانا خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (106)
وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا (107)
و از آنان که به خود خيانت مى کنند دفاع نکن زيرا خدا کسانى را که خيانت پيشه و گناهکار باشند دوست نمى دارد. (107)
يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىٰ مِنَ الْقَوْلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا (108)
[خيانت خود را ]از مردم پنهان مى کنند ولى از خدا نمى توانند پنهان کنند، و هنگامى که شبانه سخنى را که خدا راضى نيست مى پردازند او با آنان است، و خدا به هر چه مى کنند احاطه دارد. (108)
هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ جَادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَمَنْ يُجَادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا (109)
هان شما اينانيد که در زندگى دنيا از آنان دفاع کرديد، پس کى روز قيامت در برابر خدا از آنها دفاع مى کند يا کى بر آنها وکيل خواهد بود؟ (109)
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا (110)
و هر کس بدى کند يا به خود ستم نمايد سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را بسيار آمرزنده و رحيم خواهد يافت. (110)
وَمَنْ يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (111)
و هر کس گناهى مرتکب شود آن را فقط به زيان خود مرتکب مى شود و خدا بسيار دانا و حکيم است. (111)
وَمَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا (112)
و هر کس خطا يا گناهى مرتکب شود سپس آن را به بى گناهى نسبت دهد قطعاً بار بهتان و گناه آشکارى را به دوش گرفته است. (112)
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ ۖ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ ۚ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا (113)
و اگر فضل و رحمت خدا بر تو نبود گروهى از آنان آهنگ آن مى کردند که تو را گمراه کنند و جز خودشان را گمراه نمى کنند و هيچ زيانى به تو نمى رسانند. و خدا کتاب و حکمت بر تو نازل کرد و چيزهايى به تو آموخت که نمى دانستى، و فضل خدا بر تو بزرگ است. (113)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکته تفسیری صفحه ۹۶:
تهمت و دینداری جمع نمی شوند:
در زمان پیامبر(ص)، شخصی به نام «بشیر» از قبیله ی «بنی ابیرق» ـ که قبیله ی نسبتاً معروفی بود ـ مرتکب سرقت شد و از خانه ی یکی از مسلمانان به نام «رفاعه» دزدی کرد. آن سارق، گناه دزدی اش را به گردن مسلمان بی گناهی به نام «لبید» ـ که با رفاعه زندگی می کرد ـ انداخت. لبید که از این ماجرا برآشفته بود، شمشیر خود را کشید و به سوی قبیله ی بنیابیرق رفت و به خاطر تهمت بشیر به او، فریاد برآورد. پس از آن، یکی از مسلمانان به نام «قتاده» ـ که از مجاهدان پیشکسوت بود ـ نزد پیامبر(ص) آمد و حقیقت ماجرا را برای آن حضرت بازگو کرد. در این هنگام، چند تن از افراد قبیله ی بنی ابیرق، با قیافه ی حق به جانب نزد پیامبر(ص) رفتند و گواهی دادند که این تهمت را قتاده زده است! چون پیامبر(ص) مأمور بود که مانند دیگران بر اساس ظاهر حکم کند، گواهی آنان را پذیرفت. قتاده ـ آن مسلمان راستین ـ از این ماجرا سخت ناراحت شد. در این هنگام، خداوند این آیات را نازل کرد و حقیقت برای همه آشکار شد.[1] یکی از آموزه های مهم این آیات، نهی از «تهمت و افترا» است؛ چنانکه در آیهی 112 می خوانیم: «هر کس مرتکب خطا یا گناهی شود و آنگاه شخص بی گناهی را به آن متّهم کند، بار سنگین تهمت و گناه آشکاری را به دوش کشیده است.» تهمت، یکی از بزرگترین گناهان است که مجازات بسیار سختی برای آن مشخّص شده است.
امام صادق(ع) در تعریف دو گناه بزرگ غیبت و تهمت فرموده است: «غیبت آن است که در مورد برادر دینیات چیزی بگویی که خدا آن را بر مردم پوشانده است... و تهمت آن است که در مورد او چیزی بگویی که در او وجود ندارد.»[2] باز از همان حضرت در این مورد نقل شده است: «کسی که به مرد یا زن مؤمنی تهمت بزند، خداوند او را در میان چرک و خونی که از بدن دوزخیان خارج میشود، نگه می دارد؛ تا زمانی که بتواند از عهدهی تهمتش درآید.»[3] آری، کسی که به خدا ایمان دارد و باور کرده است که روزی در پیشگاه او محاسبه خواهد شد، هیچگاه و به هیچ قیمتی خود را به این گناه بزرگ آلوده نمیکند و همیشه این پیام پروردگارش را به یاد دارد: «ای مؤمنان، همیشه در همهی امور زندگی به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید؛ هرچند به زیان خودتان یا پدر و مادر یا خویشاوندانتان باشد... و [بدانید که] خدا از کارهایتان آگاه است.» [4]
[1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 110
[2] - الکافی، ج 2، ص 358. باب الغیبة و البهت
[3] - همان
[4] - آیه 135 سورة نساء
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
شرح حکمت ۲۷ نهج البلاغه بخش سوم(1).mp3
5.37M
#حکمت27
بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه3️⃣
🌸صوت روز هشتادویکم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_اسامی_القاب_صفات_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
🌹داعی
صد ونود و ششمین نام مبارک حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا له الفداء
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت27 3️⃣
🔹 بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه
🔰 مسأله بعدی، مسأله درد است.
چند نکته درباره "درد" در نهج البلاغه،
بیان شده است که بنده خدمت شما عرض میکنم.
1️⃣ اولین نکته همان مطلبی است که در حکمت ۲۷ که موضوع این بحث ماست مطرح فرموده اند.
حضرت می فرمایند:
« إمْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَى بِكَ»؛
"تا وقتی که امکان تحمل دارد، با درد خودت بساز". چرا؟
چون درد خودش بیماری نیست، علامت است که سیستم بدن دچار یک حمله ای شده، دچار یک عدم تعادلی شده و عوامل دفاعی سیستم بدن به جنگ آن عامل بیماری رفته اند، گاهی این مبارزه در قالب تب خودش را نشان میدهد، گاهی در مقابل درد، گاهی به صورت سوزش و امثال این.
🔻 امروز هم در علم پزشکی ثابت شده که اگر کسی سریع به معالجه بپردازد و درد را تحمل نکند، این داروها و معالجه سیستم دفاعی بدنش را ضعیف می کند و دفعه بعد دیگر آن دوز دارو هم اثر نمیکند. مجبور میشود دوز دارو را یا بالا ببرد یا دارو را تغییر بدهد و داروی قوی تری استفاده کند.
اما اگر تا جایی که ممکن است درد را تحمل کند، این سیستم طبیعی که خداوند تعبیه کرده است، خودش به جنگ عوامل بیماری زا می رود و مشکل را حل می کند.
پس یک مسئله این شدکه دردی که ناشی از بیماری هست را تا جایی که ممکن است تحمل کن که این باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.
2️⃣ نکته دوم که امیرالمؤمنین بیان میفرمایند اینکه درد برای مؤمن اگر اختیاری نباشد، یک لطف است چون باعث ریزش گناهانش می شود.
در حکمت ۴۲ آمده است وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عیادت یکی از بیماران رفتند، اینگونه فرمودند:
"خدا آنچه را كه از آن شكايت داری- یعنی این دردی که از آن شکایت داری- (بيماری) موجب كاهش گناهانت قرار داد، در بيماری پاداشی نيست امّا گناهان را از بين می برد و آنها را مانند برگ پاييزی می ريزد و همانا پاداش در گفتار به زبان و كردار با دست ها و قدم هاست و خدای سبحان به خاطر نيّت راست و درون پاك، هركس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد.
⏪ پس بیماری مؤمن میتواند یکی از اسباب ریزش و آمرزش گناهانش باشد.
3️⃣ نکته آخر در مورد "درد" این است که انسان خود ساخته بعد از اینکه خوب شد، درد خودش را بیان می کند؛ نه در موقعی که درد دارد و بیمار است.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۸۹ از برادری الهی یاد می کنند که در گذشته داشته اند و او از دنیا رفته است.
اوصاف جالبی از او نقل می کنند، یکی از آن اوصاف این است:
« وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ»؛
یعنی آن دوست من هیچ وقت از درد شکوه نمیکرد مگر بعد از تندرستی. که این شکوه از درد بعد از تندرستی در واقع یعنی "شکر نعمت"؛ یعنی می گفت خدا را شکر دو هفته پیش یک دل دردی داشتم الحمدالله خوب شد.
در هنگام درد دردش را به کسی نمی گفت اما بعد از درد این را بیان می کرد به گونه ای شکر نعمت سلامتی را میکرد، این هم از بحث درد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛